eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
457 عکس
158 ویدیو
14 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin @charkhtabyan ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✍🏼| دکتر روزبهانی یکی از ارکان اقامه عزا مجالس روضه خانگی است، مجالس روضه خانگی ویژگی هایی دارد که آنها را منحصر بفرد می‌کند. نخست اینکه نقش اول برگزاری این مجالس را بانوان برعهده دارند و تقسیم نقش ها معمولا تا حد بسیاری بین خانمها توزیع می‌شود؛ مدیریت مراسم از نیت و نذری که برگزارکننده دارد تا سازماندهی پذیرایی و مهمان و دعوت کردن سخنران که بعضا از خود خانمهاست، بسته به کوچک و بزرگ بودن مراسم در یک خانواده یا در یک خاندان و روابط خویشاوندی، صورت می‌گیرد. این رابطه خویشاوندی، شناسنامه دار بودن و مراسم هیات سبب می‌شود که خانواده و یا خاندان همواره در یک نسبتی با اهل بیت و حب ایشان و در یک نسبتی از تعلیم و تربیت، فرزندان و نسل ما ذیل سایه آموزه‌های اهل بیت علیهم السلام قرار بگیرد. از سویی برگزاری یک مجلس خانگی به منزله احیا و زنده‌داشت یک خانه، یک بنا و یک خانواده محسوب می‌شود؛ یعنی اگر بگویم یک سلسله‌ی تشکیکی از معنا داریم که به خانواده و فرد و جامعه هویت میدهد، و اگر هویت را به مفهوم معنابخشی درنظر بگیریم، اگر بگوییم هویت به این معناست که به ما تباری می‌بخشد و ما را از یک زندگی اَتُمیزه، تنها، منفرد و کالاگونه نجات می‌دهد و از تخدیر، فرسایش و افسردگیِ انسان جلوگیری می‌کند، شاید مهمترین نقش برای این کارکرد را هیات ها و روضه‌های خانگی برعهده دارند که درواقع جلودار و پرچمدار این ماجرا بانوان هستند. به نحوی دیگر می‌توان گفت احیای کلمه اهل بیت و احیای عزاداری و اعیادی که به مناسبت شهادت‌ها و ولادت‌ها برگزار می‌شود، ریشه و بنیانگذارش عنصری نیست به جز خانواده. این ماجرا از خانواده به مسجد محله، تکیه‌ها و حسینیه‌ها کشیده می‌شود و از آنجا به مساجدِ جامع، حرم‌ها، امامزاده‌های جامعی که مرکزیت فرهنگی شهر هستند و به هیات‌هایی که به صورت سراسری تمام یک شهر را در خود جمع می‌کنند، کشیده می‌شود. یعنی ما اگر بخواهیم بنیاد و ریشه فراگیری حب اهل بیت و فراگیری عزا را پیدا کنیم، جایی نیست به جز مجالس خانگی. مجالس خانگی است که از اقامه عزا در یک خانواده شروع می‌شود کمااینکه در ایام کرونا با اینکه بسیاری از محافل عمومی آسیب دید و ما از بسیاری جماعت های مومنانه محروم شدیم، اما برخلاف آن روضه‌های خانگی رونق دوچندانی پیدا کرد. یعنی ریشه، سرچشمه و آنجایی که معنا قرار است بجوشد، همچنان جوشان ماند بحمدالله و با رفتن کرونا یا ضعیف شدن آن مجدد از همین سرچشمه بقیه شاخه‌ها و میوه ها و... بالیدن گرفت. پس یک عنصر بسیار حیاتی در جامعه و فرهنگ ما وجود دارد و آن اقامه روضه‌های خانگی است. این اقامه را معمولا بانوان برعهده دارند، چون در آیین و فرهنگ ما مدیریت خانه و فضای خانه به عهده بانویی است که در آن خانه منزلت دارد. همسر و فرزندان به نحو دیگری سامان پیدا می‌کنند و با اقامه عزا آن خانه احیا می‌شود. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ♦️ دکتر صابر جباری رئیس اداره‌ی جوانی وزارت بهداشت در گفت و گو با برنامه‌ی رادیویی "صبح و گفت وگو" از ۳ برابر بودن نرخ سزارین در ایران نسبت به نرخ استاندارد جهانی خبر داد. او گفت نرخ سزارین در جهان ۱۵ الی ۲۵ درصد است اما در ایران این نرخ به ۵۵ درصد می‌رسد. او یکی از علت‌های این امر را عدم آگاهی زنان ایرانی از مزایا و معایب زایمان طبیعی و سزارین عنوان کرد. ▪️زایمان طبیعی روند فیزیولوژیک و طبیعی دارد و این سبک از زایمان پیشرفت‌های زیادی در ایران همگام با پیشرفت دنیا در زایمان طبیعی داشته است و فاقد معایب سزارین همچون خون‌ریزی و عفونت‌های ناشی از جراحی‌های عمیق و سنگین و عوارض بیهوشی که سلامت زنان را تهدید می‌کند، می‌باشد. ▪️با توجه به اینکه سطح ایران در زمینه‌ی سلامت و خدمات پزشکی برای بانوان بالاتر از متوسط جهانی است، انتظار می‌رود این نقیصه با ارائه‌ی آموزش‌هایی در سطح عمومی و تخصصی به زنان مرتفع گردد تا با آگاهی و آرامش خاطر زایمان طبیعی را برای تولد فرزندان‌شان انتخاب کنند. با این اقدام گامی مهم در جهت تامین سلامت زنان برداشته خواهد شد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 امام جعفرصادق(علیه‌السلام): اَكَثَرُ الخَیرِ فی‌النِّساءِ. بیشترین خیر و برکت همراه با زنان است. 📚| وسائل الشیعه، ج ١٤، ص ١١ 🌐 |@asrezanan_ir|
تحلیل تاریخ اجتماعی جنسیت و سفرنامه‌های زنان.mp3
16.77M
♦️ تحلیل تاریخ اجتماعی جنسیت و سفرنامه‌های زنان 🎙 دکتر علی جنادله "عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی" 🎙دکتر زهرا داور‌پناه "عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده" 📅 سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
| ♦️ زن انقلاب اسلامی؛ زن مظلوم و سناریو‌های پرتکرار ✍🏼 | زهرا راد ▪️«زن شگفت‌انگیز» عنوان فیلمی آمریکایی در ژانر ابرقهرمانی و محصول 2017 ، داستان زن قهرمانی را روایت می‌کند که به کمک یک افسر اطلاعات انگلستان -بخوانید استعمار کهن- منجی جهان می‌شود، بدون این‌که مورد ستمی واقع شود؛ «مهاجم مقبره»، «بیوه سیاه»، «کاپیتان آلیتا» هم از نمونه‌ فیلم‌هایی هستند که زن قهرمان غربی را روایت می‌کنند. آیا زنان غربی همگی پرنسس و قهرمانند؟ اگر چنین است فمینیسم از دل کدام رنج متولد شد؟ نگاهی به آمارهای تجاوزجنسی و خشونت علیه زنان با پیشتازی آمریکا، شاهد ظلم مستمر به زنان در غرب است؛ فیلم سینمایی «بامشل» فرار روبه جلویی است که سینمای غرب در پی رسوایی مجری باسابقه امپراطوری فاکس نیوز «راجر ایلز» در موضوع تجاوز جنسی به مجریان زن این شبکه داشت. ▪️اما این زن مسلمان ایرانی است که به عنوان «زن مظلوم» سوژه همه رسانه‌های تصویری غربی و حتی ایرانی است. فیلم‌هایی چون «بدون دخترم هرگز»، «سنگسار ثریا» و «عنکبوت مقدس» سناریوی زن مظلوم را در خارج از کشور بازسازی می‌کنند. زن مظلومی که قربانی فرهنگ و نظام حاکم بر ایران است در فیلم‌هایی ایرانی چون آثار تهمینه میلانی، مهرجویی و جیرانی مدام تکرار می‌شود. در تلویزیون این سناریو با «میوه ممنوعه» حسن فتحی و محوریت دختری که مورد ظلم و ستم مردان قرار داشت و پدرش هم او را وسیله نجات خود کرده بود، پی‌گرفته شد. اما سریال‌های چندفصلی شبکه خانگی فصل جدیدی از حیات رسانه‌ای زن مظلوم ایرانی گشود که هم‌چنان نیز ادامه دارد و مسیر این سناریوها از «شهرزاد» آغاز شد، با «خاتونِ» تینا پاکروان، و «می‌خواهم زنده بمانم» شهرام شاه‌حسینی ادامه حیات داد و حالا با «جیران» بازهم از حسن فتحی به اوج خود رسیده است. گذشته از موضوع مکرر ملال‌آور این سریال‌ها که حالا دیگر نخ‌نما شده، سناریوهای «زن مظلوم» هم‌چنان نقل محافل رسانه‌های ضدایرانی است و در فتنه اخیر با روپوش زیبای «زن زندگی آزادی» و در قصه «مهسا امینی» رخ نمود و توانست سوژه خود را از قاب رسانه به کف میدان بکشاند و یک آشوب واقعی را رهبری کند. ▪️داستان مهسا امینی هم البته داستان تازه‌ای نیست؛ «ندا آقاسلطان» در فتنه 88، «دخترآبی» در موضوع استادیوم، نیکاشاکرمی و ... همگی یک داستان دارند و انگار سناریوهاشان را یک تیم مشترک نوشته و البته با یک تیم اجرایی قدرتمند، به تصویر کشیده شده‌اند. گذشته از سیاست‌های جمهوری اسلامی در گسترش حجاب و انتقاداتی که به برخی اجرائیات در این حوزه وارد است، نمی‌توان از این وحدت رویه رسانه‌ای در موضوع زن مسلمان، آن‌هم تنها درایران چشم‌پوشی کرد و به‌سادگی از آن گذشت. زن انقلاب اسلامی دقیقاً نقطه ثقل تغییر فرهنگ دینی در سراسر جهان واقع شده و تمدن غربی که حالا به دوران افول خود نزدیک می‌شود را به شدت به وحشت انداخته است. آمیختگی امر زنانه با عاطفه و احساس، پتانسیل برانگیختن هیجانات دفعی و ایجاد اجتماعات اعتراضی را با خود دارد و خون غیرت ملت را به‌جوش می‌آورد. از سویی زنان به عنوان مربیان مجتمع انسانی، دمنده روح حیات در کالبد بشریتند، تغییر فکر و ذائقه زنانه از فطریات و تشریعیات به سمت لهویات و مادیات، تغییر هویت زنانه و به‌تبع تغییر جهان فرهنگی بشریت را به‌دنبال خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد جمهوری اسلامی نیازمند تغییر اساسی در سیاست‌های خود در حوزه زنان است و این میسر نیست مگر با اصلاح همه ساختارهایی که بستر مناسبی برای ایجاد گسل هستند؛ چه این‌که سناریوهای پیش‌گفته پایان کار جنگ تمدن‌ها نخواهدبود. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ جشنواره تولیدات هنری و رسانه‌ای حورسا 🍃 ضمن عرض سلام و خوش آمدگویی حضور شما عزیزان به کانال جشنواره حورسا به اطلاع می‌رساند؛ 🔺لینک ارسال آثار در روز یکشنبه مورخه ۱۴۰۱/۱۰/۱۱ در همین کانال اطلاع‌رسانی خواهد شد. ------------------------------------- ✅ کانال جشنواره در ایتا و بله @HoursaFestival 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️«معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده» با همکاری «پژوهشگاه قوه قضاییه و بسیج حقوقدانان تهران بزرگ» برگزار می‌کند: 📌 جشنواره ملی آرای قضایی با محوریت زن و خانواده 🔷️ محورهای جشنواره: ☑ تجلیل از آرای صادره محاکم ☑ مقالات و تالیفات با موضوع آسیب‌شناسی و نقد رویه قضایی در حوزه زنان ⏳ مهلت ارسال آثار: ۱۴۰۱/۱۰/۱۵ 📅 زمان برگزاری جشنواره: ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ 📥 نحوه ارسال آثار: jashnvareh.zan.ray@gmail.com 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 «امام زین‌العابدین(علیه‌السلام)» 🍃 و امّا حَقُّ الزَّوجَةِ فَأَنْ تَعلَمَ أَنَّ الله عَزّوَجَلّ جَعَلَها لَكَ سَكَناً و اُنساً فَتَعلَمَ أَنَّ ذلِكَ نِعمةً مِنَ اللهِ عَلَیكَ فَتُكرِمُها وَ تَرفِقُ بِها. 🍃 و امّا حق زوجه؛ بدان که خدای متعال او را برای تو محلّ اُنس و آرامش قرار داده و این یک نعمت الهی بر تو است که او را گرامی بداری و با رفق و مُدارا با وی رفتار نمایی. 📚| مکارم‌الاخلاق، ص ٤٢٠ 🌐 |@asrezanan_ir|
صوت متافیزیک و جنسیت 20 اذر- دکتر زرگر- دفتر تهران.MP3
21.87M
♦️ متافیزیک جنسیت 🎙 دکتر زهرا زرگر عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ♦️ تناسب سیاست‌های جمعیتی و تسهیل معیشت خانواده‌ها ▪️در خبرها آمده که مشاور عالی وزیر کشور در مورد سرعت کاهش رشد جمعیت در ایران گفته‌است که سرعت کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران بیشتر از بسیاری از کشورهای دنیاست. همچنین استاندار فارس نیز در جلسه‌ی قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت فارس، پیشنهاد کاهش ساعت کار زنان متاهل را داده و پیگیر این مساله شده است. ▪️به نظر می‌رسد مسئولین پس از تلاش‌های مکرر متخصصین حوزه جمعیت و خانواده و همچنین محققین حوزه‌ی زنان دریافتند که اگر به طور جدی به دنبال جلوگیری از کاهش جمعیت می‌باشند نیاز است که دغدغه‌های زنان را باتوجه به عصر حاضر درک کرده و برای مرتفع نمودن آنان گام‌های موثری فارغ از شعارهای کلیشه‌ای و بی‌حاصل در جلسات مدیریتی بردارند. ▪️بنظر می‌رسد ظهور این مشکلات از مبدا برنامه‌ریزی حاصل می‌شود، جایی که نگاه و شرایط خود بانوان متاهل و مادران در ساختارها درنظر گرفته‌ نمی‌شود. اولین قدم در این شرایط، پذیرفتن این واقعیت توسط مسئولین است که وضعیت اقتصادی نابه‌سامان خانواده‌ها را مجبور کرده تا زن و شوهر هردو شاغل باشند؛ این امر سبب گشته تا علاوه بر دغدغه‌ی اقتصادی، دغدغه‌ی نگهداری و تربیت فرزندان نیز اضافه گردیده، و حجم بالای مسئولیت‌های یک زن به عنوان همسر، مادر، خانه‌دار و مسئولیتهای کاری سبب فشار ذهنی و روحی زنان موجب امتناع آنها از امر فرزندآوری خواهد بود. لذا نیاز است تا شرایط اشتغال خصوصا کارمندی برای مادران قدری منعطف تر گردد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
| ✍🏼 | دکتر میرجعفری پژوهشگر حوزه و دانشگاه ▪️حوادث اخیر در جامعه بیش از هرچیز عدم پاسخگویی صحیح و به موقع حوزه در مسائل پژوهشی ناظر به میدان بخصوص در زمینه زن و خانواده را آشکار کرد. مساله پژوهش در حوزه‌های علمیه مدت‌هاست که دغدغه مسئولان و برنامه‌ریزان این حوزه بوده است و به لحاظ محتوی کتابخانه‌ای آثار دانشمندان دینی و فرهیختگان حوزوی عیان بوده است؛ ▪️ اما سوال اینجاست که چرا با وجود این همه آثار شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی و هنجارشکنی در جامعه و مسائل اجتماعی مختلف هستیم؟ آیا توجه تک‌بعدی به این بخش پاسخگوی نیازها و اقتضائات جامعه بوده است؟ آیا وقت آن نرسیده است که رویکرد پژوهشی حوزه از مطالعات بعضا کلیشه‌ای به دنبال حل مساله جامعه باشد؟ جایگاه مطالعات میدانی و کنشگری اجتماعی در حوزه‌های علمیه مخصوصا حوزه علمیه خواهران کجاست؟ ▪️ اینها سوالاتی است که هنوز تدبیر مشخصی برای آن اندیشیده نشده است و صرفا به روش‌های پژوهشی کتابخانه‌ای اکتفا گردیده است. به نظر میرسد بازنگری در شیوه‌های آموزشی روش تحقیق متناسب ضروری باشد. ▪️ درعین حال باید توجه داشت امروزه یک محقق دینی كه جامعه را از نزدیک مشاهده، مطالعه و واکاوی می‌کند و پژوهش‌های خود را با توجه به مصداق‌های عینی انجام می دهد، به خوبی می‌داند که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را نمی‌توان فقط از طریق پژوهش‌های نظری و تئوریک محض و با رفت و آمد بین قفسه‌های کتاب حل کرد؛ بلکه باتوجه به اعتقاد به فقه اسلامی پویا، جامع و جهانی به دنبال استفاده از آموزه‌های این دین برای حل آسیب‌ها و مشکلات مختلف بر می آید.. ▪️در حقیقت باید به این نکته مهم توجه داشت که وقتی در مرحله پژوهش، به جامعه مراجعه نشود، طبیعی است که به احتمال زیاد، حاصل پژوهش هم با دردهای جامعه تطابق نخواهد داشت و موجب احساس ناکارآمدی هم در محقق و هم در نتایج تحقیقات و هم در تصور مردم از توانمندی طلاب گردد؛ در حالی که طلبه محقق واقع‌بین و به‌روز که در پی حلّ واقعی مسائل است، باید با بررسی شرایط پیرامونی، زمان‌، مكان،‌ عوامل زمینه‌ها و سوابق رخ داد یک حادثه را تحلیل نموده و گزاره‌های اصلی را استخراج نموده و با شناسایی اثرگذارترین عوامل می‌تواند اولویت‌ها را تعیین و بر اساس آن، نسخه‌هایی مناسب از کتاب و سنت استخراج كرده و راهکارهای موثر و کاربردی در اختیار جامعه قرار دهد. ▪️حوزه های خواهران باید بیش از پیش به نقش کنشگری خود در حل مسائل اجتماعی واقف گردیده و کاملا مسلح به ابزارهای لازم پژوهشی و تبلیغی روز برای مقابله با این جنگ ترکیبی شناختی گردد و به پاسخ‌های عینی برای مسائل حوزه زنان و خانواده برسد تا بتواند مرجعیت خود را در میان مردم حفظ کند. @women92 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ الگوی سومِ فلانی، الگوی سوم بهمانی! | ✍🏼| آقای مهدی تکلو 🔸 امروز زن مسلمان ایرانی در یک قضاوت عمومی، نه منطق شرق را پذیرفته و نه حاضر است خود را با معیارهای الگوی غربی وفق بدهد. اما دست‌کم آنچه مفروض است این است که هنوز آنطور که بایدوشاید در این فقره «پروژه‌ی الگوی سوم» مبنا و ملاک نیست. 🔸 یعنی این‌گونه نیست که مولفه‌ها، قواعد و جهان‌بینی حاکم بر الگوی سوم مبنای حرکت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها واقع شده و امروز ما از منظر گفتمانی چتر موسع و قدرتمندی از الگوی سوم ببینیم. 🔸 قرائت های متعددی از الگوی سوم وجود دارد که می‌توان نشان داد چطور حتی در مبانی هم اشتراک ندارند، چه برسد به این‌که بعضا در صورت‌بندی کاملا متناقض می‌نمایند. 🔸 الگوی سوم یک صورت‌بندی نظری از یک تجربه‌ی تاریخی و‌ نظری مربوط به گذشته‌ی زن ایرانی بود و ما قرار نبود از چیزی نو صحبت کنیم. قرار بود این صورت‌بندی نظری حرکت زن ایرانی را شتاب داده و برای به رسمیت شناخته‌شدنش مساعدت کند. 📥 یادداشت کامل @mahdi_takallou 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ الگوی سومِ فلانی، الگوی سوم بهمانی! ✍🏼| آقای مهدی تکلو ▪️قضاوت در مورد اینکه پروژه‌ی الگوی سوم چقدر پیش رفته و موفقیت‌آمیز بوده سخت نیست. تنها به این بستگی دارد که ما چه توقع و چه چشم‌اندازی از آن در نظر داشته باشیم. واقعیت این است امروز زن مسلمان ایرانی در یک قضاوت عمومی، نه منطق شرقی را پذیرفته و نه حاضر است خود را با معیارهای الگوی غربی وفق بدهد. زن ایرانی کج‌دارومریز پیش می‌رود و در این حرکت فطری هم خاطره‌ای که از زن مسلمان در ذهن دارد و هم تبار فرهنگ ایرانی که پشتیبان اوست اثرگذار و سهیم است. می‌توانیم راجع به این که این حرکت چقدر افت‌وخیز داشته هم گفتگو کنیم. اما به‌هرحال من این حرکت را نوعی حرکت طبیعی می‌دانم؛ حرکتی که در دل تاریخ گذشته‌ای داشته و به آینده‌ای هرچند کلی و مبهم پیش می‌رود. اما دست‌کم آن چه که برای من مفروض است این است که هنوز آن‌طور که بایدوشاید در این فقره «پروژه‌ی الگوی سوم» مبنا و ملاک نیست. ▪️یعنی این‌گونه نیست که مؤلفه‌ها، قواعد و جهان‌بینی حاکم بر الگوی سوم مبنای حرکت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها واقع شده و امروز ما از منظر گفتمانی چتر موسع و قدرتمندی از الگوی سوم ببینیم. من در تجربه‌های شخصی بسیاری خانم‌ها را دیده‌ام که یا کاملاً بی‌اطلاع از الگوی سوم هستند یا از ابهامات و گرفتاری‌های پیرامون آن کاملاً خسته و رهایش کرده‌اند. خب من به‌خوبی می‌توانم این خستگی را درک کنم و با آن همدل باشم. تصور کنید هر لیل و نهار از هر گوشه کناری و در هر کوی و برزنی دارند راجع به هویت تو صحبت می‌کنند و دست آخر جز مشتی گزاره‌های تکراری، کلی‌گویانه، شعاری و مهم‌تر از همه متناقض چیزی نصیبت نمی‌شود؛ لذا به نظرم گره‌های جدی سر راه این پروژه قرار دارد و مانع از به‌رسمیت‌شناخته‌شدن و امتدادیافتن آن است. ▪️سخت نیست اگر بخواهیم تمام قرائت‌های موجود از الگوی سوم را یکبار برای همیشه کنار هم فهرست کنیم. من این کار را پیش‌ازاین انجام داده‌ام و از یک شگفتی با شما صحبت می‌کنم. قرائت‌های متعددی از الگوی سوم وجود دارد که می‌توان نشان داد چطور حتی در مبانی هم اشتراک ندارند؛ چه برسد به این که بعضاً در صورت‌بندی کاملاً متناقض می‌نمایند. نام همه‌ی آنها الگوی سوم است؛ اما هرکدام گویا از یک جهان دیگر آمده‌اند؛ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا و َقُلُوبُهُمْ شَتَّی؛ این وضعیت توضیح زمینه‌های مشکلی است که بالاتر گفتم؛ این که چرا احساس می‌کنم الگوی سوم زن به‌درستی مبنای جامعه‌پردازی و ساختارسازی قرار نگرفته و در ساحت گفتمان هم‌صدای نازکی از آن به گوش می‌رسد که چندان مناسب عرض‌اندام در فضای منازعات گفتمانی نیست. هم مبدأها بسیار متنوع است و هم‌افق‌ها مشترک نیست و الا شاید باید امروز ما در نسبت با وضعیت زنان و امتداد نقش‌آفرینی‌های آنان، خیلی پیش از این‌ها می‌بودیم. ▪️الگوی سوم یک صورت‌بندی نظری از یک تجربه‌ی تاریخی و نظری مربوط به گذشته‌ی زن ایرانی بود و ما قرار نبود از چیزی نو صحبت کنیم و چرخی را از ابتدا اختراع کنیم. قرار بود این صورت‌بندی نظری حرکت زن ایرانی را شتاب داده و برای به رسمیت شناخته‌شدنش مساعدت کند. اما این تشتت در آراء که ناشی از تشتت در مبانی و روش‌شناسی است، به نظر سنگ اولی است که پیش پای این حرکت قرار گرفته است. ▪️این تشتت آراء از چیست؟ واقعیت این است که ما امروز با الگوی سوم زن که حاصل اجتهاد و تجربه‌ی شناختی رهبری است مواجه نیستیم. بلکه امروز حتی با صراحت هم نمی‌توانیم ادعا کنیم الگوی سوم محصولی از دستگاه فکری امام و رهبری و تجربه‌ی انقلاب اسلامی است! ما شاهد الگوی سوم‌های متعددی هستیم که برای باز کردن این کلاف سردرگم، بهتر است آن‌ها این‌گونه نام‌گذاری کنیم: الگوی سوم آقای فلانی و الگوی سوم خانم بهمانی. کسانی که واژگان را از ادبیات رهبری گرفته‌اند، اما محتوای آن را از طریق اجتهاد شخصی تأمین کرده‌اند؛ بدون پایبندی به این چارچوب و مبانی، قرائت خود را از «زن در اسلام» با نام الگوی سوم زن عرضه نموده و مدعی آن شده‌اند. درحالی‌که وقتی مبانی و دستگاه اجتهادی مستقل از تلاش فکری و مبانی اندیشگی خاص انقلاب اسلامی استخراج شود لازم است که ادبیات آن هم مستقلانه انتخاب شود. الگوی سوم یک پروژه اجتماعی بود و بنا بود از آن ثمراتی در حرکت کلان انقلاب اسلامی به دست آید. @mahdi_takallou 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| 🔸حمایت از مادری در قلب تگزاس! ♦️ خبری جالب و قابل تامل از مدرسه‌ای در تگزاس آمریکا منتشر شده که مدرسه‌ی "پارک لینکلن" دانش‌آموزانی در رده‌ی سنی ۱۴ تا ۱۹ سال دارد. ادامه‌ی خبر از ویژگی خاص این مدرسه پرده‌برداری می‌کند؛ «ویژگی دانش آموزان این مدرسه این است که تمامی دانش آموزانش یا باردارند و یا صاحب فرزند هستند.» 🔸 آنچه که در این خبر جلوه می‌کند، سن ازدواج و مادری دختران نیست بلکه بسترسازی و حمایت دولت و نهاد آموزش از بخشی از دختران جامعه برای مادری است. کاملا برخلاف آنچه که در مدارس و حتی دانشگاه‌ها که اکثر دانشجویان به سن ازدواج و فرزندآوری رسیده‌اند، رخ می‌دهد. 📥 ادامه یادداشت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی 🔸حمایت از مادری در قلب تگزاس! ♦️ خبری جالب و قابل تامل از مدرسه‌ای در تگزاس آم
| ♦️ حمایت از مادری در قلب تگزاس! ▪️خبری جالب و قابل تامل از مدرسه‌ای در تگزاس آمریکا منتشر شده که مدرسه‌ی "پارک لینکلن" دانش‌آموزانی در رده‌ی سنی ۱۴ تا ۱۹ سال دارد. ادامه‌ی خبر از ویژگی خاص این مدرسه پرده‌برداری می‌کند؛ «ویژگی دانش آموزان این مدرسه این است که تمامی دانش آموزانش یا باردارند و یا صاحب فرزند هستند.» ▪️در این خبر آمده‌است که مدرسه «پارک لینکلن» شبیه سایر مدارس در آمریکاست اما صدای گریه‌ی کودکان و شیطنت‌های معمول بچگانه از آن شنیده می‌شود و ورود فرزندان به مدرسه ممنوعیت ندارد. 🔸 آنچه که در این خبر جلوه می‌کند، سن ازدواج و مادری دختران نیست بلکه بسترسازی و حمایت دولت و نهاد آموزش از بخشی از دختران جامعه برای مادری است. ♦️ اما وقتی نگاهی به وضعیت مدارس دخترانه‌ و دانشگاه‌های کشورمان بیاندازیم وضعیت اصلا مطلوب به‌نظر نمی‌رسد. 🔸وجه قیاس کشور ایران با مواردی هرچند نادر در کشورهای دیگر، از این جهت است که هرسال در سالروز میلاد حضرت زهرا(س) در تجلیل از مقام مادری چه کنفرانس‌ها و برنامه‌های تلوزیونی که اتفاق نمی‌‌افتد؛ چه بایدها و نبایدهایی که در راستای حفظ کرامت و مقام زن توسط مسئولین در قوای سه‌گانه کشور بیان نمی‌شود؛ اما در عمل، شاهد آن هستیم که یک دانش‌آموز دختر در صورت تأهل و یا مادر بودنش باید با انبوهی از اقدامات مخفیانه به تحصیل اقدام کند تا از تحصیل محروم نشود. در دانشگاه‌ها نیز که اکثر دانشجویان به سن ازدواج و فرزندآوری رسیده‌اند، هیچ حمایت ساختاری و عمومی در راستای تسهیل تحصیل مادران و زنان متأهل انجام نمی‌گیرد تا تزاحمات عارضی از این وضعیت نامطلوب، میان فرزندآوری و تحصیل «مجبور» به انتخاب یکی نشوند! 💢 لینک خبر 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم: 🍃 إنَّ المَرأَةَ اِذا حَمَلتَ كانَ لَها مِنَ الأَجرِ كَمَن جاهَدَ بِنفسِهِ و مالِهِ فی سَبیل اللهِ عَزّوجلّ. 🍃 وقتی زن، باردار می‌شود پاداش او همانند کسی است که با جان و مال خود در راه خدای متعال جهاد می‌نماید. 📚| بحارالانوار، ج ١٠٣، ص ٢٥٢ 🌐|@asrezanan_ir|