#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 زیباسازی حتی به قیمت مرگ
📌 " به گزارش خبرگزاری فرانس۲۴، بسیاری از زنان ایالت سینالوآ مکزیک توانایی پرداخت هزینهی عملهای جراحی زیبایی را ندارند از این رو برای انجام این عملها به کلینکهای زیر زمینی غیر مجاز ورود کرده و عمل جراحی زیبایی ارزان قیمت را انجام میدهند. جراحیهایی که حتی احتمال خطر مرگ را برای بیمار بیش از پیش به دنبال خود دارند!"
🔹افزایش عملهای زیبایی در زنان به طور فزایندهای رو به رشد است و این بیشتر از سالهای گذشته است. افزایش این عملهای زیبایی که به دلیل میل زنان در رسیدن به استانداردهای زیبایی میباشد و نمونهای از این استانداردهای زیبایی عروسک باربی بوده است که مجدد با فیلم سینماییاش بر پردهی اذهان و توجهات دختران و زنان بازگشته است. غرقگی در زیباییهای تنانه و سبک زندگی مصرف زده سبب شده است تا نیاز کاذبی چون زیر تیغ جراحی زیبایی رفتن برای زنان ایجاد شود، نیازی که سر منزل آن یک حس مشترک در زنان بود؛ "تو به قدر کفایت زیبا نیستی"! تعیین این کفایت نیز نگاههای خیره مردان و زنان است و این نگاههای خیره به عنوان ارزش و احترام شناخته شده است. گویی ارزش و احترام که بر شخصیت آدمی بنا بود رنگ باخته و بر کثرت تلذذهای ناپاک نامحرمان پایه گذاری شده است.
🔸میل زیاد برای کسب احترام میلی کاذب نیست اما این میل با آمیختگی به یک نیاز کاذب پدید آمده است و آن نیاز به جراحی زیبایی است! پیوند این دو به واسطه غرق شدن زنان در رویای صورتی باربی است. دختری کمر باریک، با چشمان درشت و همزمان کشیده، لبها و سینههای بزرگ و قد و بالای زیبا مورد علاقه مردان، مجرد و تنها که ثروت فراوان دارد و مخاطب خاص ابتداییاش دخترکان کوچکاند دخترکانی که طعمههای مناسبی برای غرق شدن در رویای صورتی هستند که تا بزرگسالی نیز ادامه دارد و در تلاش برای یک باربی نو شدن هستند. دخترانی که برای کاهش فاصله زیبایی ظاهری خود با رویای صورتی باربی شان حتی حاضر به رفتن زیر تیغ جراحی، ولو زیر زمینی و غیر مجاز با خطر بالای جانی هستند! فرانس ۲۴ یکی از این پدیدهها را گزارش نمود. گزارشی که دل هر انسان آزادهای را از غرقگی دختران و زنان جوان در رویای صورتی باربی و قمار بر سر جانشان برای باربی شدن میرنجاند.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#یادداشت | #اختصاصی
♦️ألَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ
✍🏼 | خانم سبا نمکی
🔸 تا همین امروز صبح هنوز بوی خون میپیچید توی دماغم!
بعد از ۱۵ روز هنوز دست که میکشم روی موهای نرم زهرا قلبم تیر میکشد. دخترک ۹ سالهام درست توی قلب خوشی بود که رد خون تا کمر لباسش رسید. لباس زردی که دوتایی برای همان شب خریده بودیم. پشتم بهش بود. افتادنش را ندیدم ولی تا برسم بهش، وسط شکوفههای ریز روسریاش که صورتی و سفید بودند یک گل سرخ بزرگ بدقواره مشغول بزرگتر شدن بود! از لحظهای که رسیدم کنارش و تمام مدت رسیدنمان به بیمارستان و حتی همه آنوقتی که پاره قلبم داشت درد بخیه را میکشید چشمهام تر نشد. خودم را نگه داشتم. نگه داشتم تا وقتی رسیدیم خانه و بردمش توی حمام. موهای غرق خونش را فقط میشد از گردن به پایین شست. بیحال بود بچهام. خیلی خون از سرش رفته بود. زیاد طولش ندادم.
داشتم همراه فشار آب انگشتهام را میبردم لابلای موهاش که یک دسته پرحجمِ مو آمد توی دستم! دلم ریخت. یادم افتاد دکتر جوان وقتی خواست بخیه را شروع کند موهای همان قسمت شکافته را تراشید. اندازه یک نارنگی وسط سر دخترم را. اولین بار آنجا بود که چشمهام تر شد. بیربط به نظر میآید ولی یک آن دلم رفت کنار دل مادرهایی که بچه سرطانی دارند! آن وقتی که عوارض شیمیدرمانی دارد قلدری میکند. قورت دادم بغضم را. شستشو تمام شد و فرستادمش بیرون که جماعتی منتظر بودند توی بغل بگیرندش، دلداریاش بدهند، قربان صدقه سر بسته و چشمهای سرخش بروند. خودم ماندم تا لباسهای خونی را آب بکشم.
🔹اول پیراهنش را گرفتم زیر شیر. سرخی خون لغزید روی راههای پارچه. مخمل کبریتی بود پیراهن زردش. از مامان شنیده بودم خون روی لباس با آب سرد شسته میشود. آب را سرد کردم. زیر لب قربان صدقه تن بلور دخترم میرفتم و غصه میخوردم. غصه میخوردم که چرا بعد از کلی برنامهریزی باید درست شب جشن تکلیفش این اتفاق بیفتد. خیلی طول کشید تا همه لک لباس محو شد. دستهام از سردی آب قرمز بود. رفتم سراغ روسریاش. همین که گرفتمش زیر آب، زمین زیر پام سرخ شد! خون کف حمام را پر کرد. بغضم همینجا بود که شکست. انگشتهام حالا دیگر سفید شده بود و تیر میکشید زیر سردی آب. ایندفعه دلم رفت به دهه ۶۰. پیش دل زنانی که لباسهای رزمندهها را میشستند. سعی کردم فکر نکنم، تصور نکنم و بگذرم. اما وسط رود خونی که پاهام توش بود و بویی که میرفت تا ته ریههام و اوهامی که هجوم آورده بودند به سرم، دلم دستبردار نبود. عاقبت هم رفت و یکجایی گیر کرد. ماند و درنیامد تا صبح امروز! همینطور که داشتم روسری حریر ژرژت را بین دستهام میسابیدم، همینطور که شکوفههای صورتیاش داشتند بیرون میآمدند از زیر زمینه سرخ، دلم رفت و بست نشست جایی! چسبید کنج خانهای عربی در قلب سرزمینی غصب شده.
🔸چند روز بعد وقتی برای مرضیه صوت فرستادم بهش گفتم: "یه آن یاد مادرای فلسطینی افتادم که با دستای خودشون لباسا و تن خونی بچههاشونو میشورن." جدی جدی وسط آن معرکه و کلی بدبختی خودم که میتوانستم تا صبح برایشان گریه کنم دلم دستم را گرفته بود و میکشاندم این سر و آن سر دنیا و حتی تاریخ! از بیمارستان کودکان میبردم رختشورخانه پشت جبهه، از آنجا میکشیدم به کرانه باختری! همانجا بود که زانوهام لرزید. نشستم وسط حمام و زبان گرفتم با مادری که داشت مثل من لباسها و تن خونی بچهاش را میشست. من ولی بچهام حالا توی آغوش پدر و عمه و مادربزرگ بود و داشت میگفت چه خوراکی دلش میخواهد و بچه او پیچیده توی کفن. کام من همه این ۱۵ روز، تلخ و حتی زهر بود. بوی خون از دماغم بیرون نمیرفت تا صبح امروز که مژده اِنّا فَتَحنا پر شد توی عالم! حالا کامم شیرینست.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر | #نشست
♨️ جریان
سلسلهنشستهای تخصصی عصر زنان
♨️ موضوع:
امنیت اجتماعی زنان با تاکید بر جامعه ایران
♨️ نشست هفتم
▫️خانم مهدیه منافی
📅 برگزارشده در:27 شهریورماه
📻 فایل کامل صوتی
📺 فایل کامل تصویری
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 میان نگرش و آزارجنسی، دو خط موازی
📌 "به گزارش phys طی ابلاغ قانون فدرال به دانشگاهها و کالجها مبتنی بر الزامی بودن انجام برنامههای پیشگیری از آزار جنسی یا sexual assault، حال نتایج نشان میدهد که اولا تنها حدود نیمی از این مراکز چنین ابلاغی را اجرا نمودند و ثانیا؛ نتیجهی برنامههای پیشگیری از تجاوز در دانشگاهها، کاهش ملموس و قابل توجهی در تجاوزات را رقم نزده است. یکی از علل نامبرده شده در شکست آموزشهای مذکور تاکید صرف این آموزشها بر نگرش و دانش دانشجویان در مورد آزار جنسی بوده است."
🔹بحران عدم احترام به حریم شخصی افراد تبدیل به یکی از اساسیترین بحرانهای عصر حاضر شده است و این دغدغه را برای همهگان؛ از دولتها تا شهروندان ایجاد کرده تا به نوعی این بحران را از سر بگذرانند. در این میان ایالات متحده آمریکا نیز تمهیداتی را در راستای پیشگیری و کاهش آزارهای جنسی در دستور کار خود قرار داده است. یکی از این موارد آموزش و تلاش در تغییر نگرش افراد و خصوصا مردان بود اما آمار نشان میدهند که این عمل تاثیر چندانی بر پیشگیری و کاهش تجاوزات نداشته است.
🔸علت این امر واضح است. غرایز جنسی انسان در سطوح مادون انسانی قرار دارند و انسان به ماننده حیوانات دارای این نوع غریزه میباشد. این غریزه مادامی که به قلیان و جوشش دربیاید، انسان بسیار سخت میتواند آن را مهار نماید و کنترل کند. درست به ماننده حیوان درندهای که وقتی با ولع و گرسنگی به سوی شکارش خیز بر میدارد هیچ هدفی جز به چنگ آوردن شکار خود ندارد. حتی اگر آن شکار از گونهای نادر و کمیاب باشد شما نمیتوانید حیوان را مجاب نمایید که باید از آن شکار صرف نظر کند چون کمیاب است! در حیوانات نیز حتی زمانی که غریزهی جنسی به قلیان میافتد، حیوان در صدد ارضاء آن برمیآید و آن را ارضاء میکند.
🔹برای پیشگیری از تجاوزات میبایست بپذیریم که چشم و محرکهایی چون آرایشهای فوقالعاده در محیطهای عمومی، لباسهای بدننما، لوندی و عشوهگری در بیان و ارتباطگیری با نامحرم خود از عوامل ابتدایی و زمینهسازی میباشند که انسان را به سوی جوشش غریزهی جنسی، تلاش برای ارضاء نیاز ولو به قیمت دست درازی به خریم شخصی دیگران خصوصا زنان و کودکان وا میدارند و تجاوز را چنین رقم میزنند! در حیوانات نیز محرکهایی چون صدا، زیبایی ظاهر، بو و... سبب تحرک غریزه جنسی گونههای مختلف جانوری شده و جفتگیری صورت میپذیرد! باید به خود جرئت داد تا نگرش نادرستی که در صدد انکار غریزه جنسی و قدرتمندی آن میباشد را از پس زمینهی فکری و سیاستگذاری زدود. غریزه جنسی را به رسمیت شناخت به ماننده اسلام، آن را در چهارچوبهای رفتار اجتماعی مورد کنترل قرار داد درست به مانند احکام الهی که ذیل مشخص نمودن حریم شخصی افراد با عنوان "محرم" و "نامحرم" آمده است.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
استاد جواهری زاده.mp3
37.75M
#صوت_نشست
📌رویداد تخصصی "حجاب از نگاه علم"
🔻به همت آکادمی اخلاق پژوهی و انجمن علمی معارف اسلامی
دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مراکز علمی و فرهنگی کشور
🗓در تاریخ ۱ مهر با موضوع "مراحل و مقدمات نزول حکم حجاب و حدود شرعی آن"
🔸و با ارائهی دکتر سیدمحمدحسن جواهری برگزار گردید.
📃 شرح مختصر مباحث نشست؛
بعضی از احکام یکباره نازل شدند اما بعضی ها به خاطر شرایط اجتماعی که وجود داشت به مرور نازل شد.( مثل منع خوردن شراب به تدریج نازل شد.) حکم حجاب هم به دلیل اهمیت آن در سه یا چهار مرحله نازل شد.در مرحله مقدماتی نهادینه کردن عفاف و حیا بود که 14 الی 15 سال طول کشید، در سال 4 الی 5 بود که اولین آیات حجاب نازل شد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نشست | #کلیپ
🔻ما در بحث حجاب مشکل مبنایی داشتیم و صرفا روی حوزهی فردی خانم تمرکز کردیم
🔻این درحالیست که قطعات دیگری که در جامعه میبایست ضامن حفظ آن حیا و عفت میبودند وجود نداشت!
📅 برگزارشده در:27 شهریورماه
🎤 با ارائه: خانم مهدیه منافی
📻 فایل کامل صوتی
📺 فایل کامل تصویری
تولید شده در کانال:
🔹 @mj_khajevand
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#رصد_نامه
📌آنچه در محافل خبری و اندیشهورزی حوزه زنان و خانواده گذشت؛
🔻 بانوی مبارز و فعال| نماهنگ
📎 اینجا بخوانید
🔻همهی شهروندان اسرائیل نظامی هستند| کارشناس اینترنشنال
📎 اینجا بخوانید
🔻ای انقلابیها منقلب شوید| مریم اردویی
📎 اینجا بخوانید
🔻کودکان بی دفاع، اسیر دیاثت مادران تاریکی| حوراء بنت الشهید
📎 اینجا بخوانید
🔻تحول لازمه هویت اجتماعی در دختران| فاطمه اردبیلی
📎 اینجا بخوانید
🔻زخمهایی باز به نام زن و جنسیت| ناهید سلیمی
📎 اینجا بخوانید
🔻بماند به یادگار برای آرمیتا| محسن مهدیان
📎 اینجا بخوانید
🔻سرقت علمی: بیماری مزمنی که باید درمان شود| احمدحسین شریفی
📎 اینجا بخوانید
🔻شلوار تنگ، لباس حیامندانهای نیست| آیت الله حائری شیرازی
📎 اینجا بخوانید
🔻صداتو، صدای کیست؟| فائقه جاویدان
📎 اینجا بخوانید
🔻تصاویری از حجم ویرانیهای محله الرمال شهر غزه| جدیدترین فیلم از تحولات غزه
📎 اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 سردرگمی به سبک غربی
📌 "به گزارش پایگاه خبری phys، طی مطالعهی Northeastern در زمان همهگیری کووید-۱۹ زنان جوان اعلام نمودند که از فشار ناشی از روابط اجتماعی فراوان و به اصطلاح 《پارتنری》 که جنبشهای فمینیستی و گروههای LGBTQp ها تبلیغشان را میکنند، رها شدند. آنان این حس را خوشایند عنوان کردن و اعلام نمودند که با آگاهی نسبت به خطرات رفتارهای فعالانه جنسی و کووید-۱۹ ترجیح دادهاند آزاد و مستقل باشند و بدین ترتیب، روابطی متعدد و اینترنتی را تجربه کنند."
🔹خبر مذکور حکایت از آن دارد که ایدهآل جلوه دادن روابط جنسی که اغلب توسط گروههای فمینیستی و یا LGBTQp ها نقش عمدهای در این تصویرگری برای زنان دارند سبب بروز بیرغبتی آنان به ورود به روابط شده است. در ادامه اما خبر سویهای جدید به خود میگیرد و مشخص میشود زنان غربی بیرغبت به روابط عاطفی نیستند بلکه شکل آن را، میزان وابستگی و متعهد بودن خود در این گونه روابط را تغییر دادهاند.
🔸میل زنان غربی به روابط متعدد اینترنتی را نمیتوان صرفا به "آگاهی از خطرات روابط جنسی فعال" و یا "همهگیری کووید-۱۹" نسبت داد. علت این امر در سهلالوصول بودن دسترسی به وسایل پیشگیرانه، کشف درمان و یا دست کم کنترل بیماریهای شایع مقاربتی میباشد. کووید-۱۹ نیز که تا دوسال گذشته به کابوس لاینحلی برای بشر تبدیل شده بود امروزه واکسن و درمان آن قابل دسترس بسیاری است. پدیدهی میل زنان غربی به تجربه نمودن روابط متعدد عاطفی به طور مجازی به نظر ریشه در عوامل جدیتر اجتماعی دارند که یکی از این عوامل جدی تئوری زیگمونت باومن معروف به "عشق سیال" است. عشق سیال تحفهای از عصر مدرن برای انسانهای این عصر اعم از زنان و مردان است که مایل به تجربهی خوشایند و پرچالش عشق بلند مدت نمیباشند و به جای آن درصدد تجربه عشقهای کوتاهمدت و حتی همزمان هستند. جالب این است که انسانها حاضر نیستند به هیچ قیمت از روابط بگذرند اما حاضر نیستند روابط را به عنوان بستهای از تجربیات تلخ و شیرین بپذیرند و بر این اساس به محض مواجهه با سختیها آن را ترک میکنند. گویی انسانهای عصر مدرن به کودکان لوس و آسودهخواهی تبدیل شدند که نمیخواهند برای ساختن رابطهی خوب حتی در دل سختیها تلاش کنند و خوبی را بی هیچ پرداخت هزینهای از رابطه میخواهند.
🔹روابط مجازی از نظر باومن بسیار مستعد عشق سیال شدن هستند و علت آن ورود و خروج راحت از این روابط میباشد، این امر دقیقا نقطه مقابل روابط در دنیای حقیقی است. در روابط حقیقی انسان تا حدی قابلیت خوب جلوه نمودن را دارد درحالی که در روابط مجازی قابلیت بسیاری در خوبجلوه دادن خود برای مدتهای طولانی وجود دارد! جالب است بدانید در عصر حاضر نیز این تیپ روابط صرفا مخصوص مردم عادی نیست بلکه افراد ثروتمند و صاحب نفوذی مثل "ایلان ماسک" سرمایهدار معروف و مالک توئیتر نیز از این تیپ روابط سیال مجازی کوتاه مدت کنارهگیری ننموده است. در روابط متعددی که او با زنان چهره و سلبریتی اعم از گرایمز خواننده کانادایی، امبرهرد بازیگر معروف هالیوودی میتوان یاد کرد که روابط کوتاه مدت و آشنایی کوتاه، گاها دورادور و در فضای مجازی داشتند؛ بسیار سریع نیز ختم به جدایی شد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #کلیپ
🔺 اقتدار همراه با محبوبیت پدر قطعا عامل افزایش عفت در خانواده است و ما این نقش مردان را عملا نمیبینیم.
🔺 اگر اقتدار مردانه در خانواده منهای محبوبیت باشد، ضد حیا میشود.
در عین اینکه اگر پدر محبوبیت و اقتدار خود را حفظ بکند، قطعا فرزند باحیا خواهیم داشت.
📅 برگزارشده در:27 شهریورماه
🎤 با ارائه: خانم مهدیه منافی
📻 فایل کامل صوتی
📺 فایل کامل تصویری
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از رسانه نخبگانی بانوان
🔸🔸 «رسانه نخبگانی بانوان» با همکاری «پایگاه تخصصی عصر زنان» برگزار میکند
موضوع:
🔸🔸 کنشگری فعال زنانه در جریانات و حوادث روز بینالملل با تاکید بر حوزه زنان مقاومت
کارشناسان:
🔻 خانم دکتر میرجعفری، مدرس حوزه و دانشگاه، پژوهشگر مطالعات تطبیقی خانواده، مبلغ بینالملل و فعال رسانه
🔻 خانم دکتر مهدیه شادمانی، دکترای روابط بینالملل، مدرس دانشگاه و فعال عرصه زنان و سیاست
دبیر نشست:
🔻 سرکار خانم الههسادات شفیعی، پژوهشگر حوزه زنان
🗓 زمان: یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰
🔗 لینک ورود به نشست مجازی:
https://daneh.ir/index.php?option=com_moojla&view=coursedetail&id=3512
💢💢 کاربران گرامی برای ورود به نشست مراحل زیر را به ترتیب انجام دهند:
۱. ⬅️ ورود به درس
۲. ⬅️ ورود به عنوان مهمان
۳. ⬅️ مجموعه همگرام
۴. ⬅️ ورود به کلاس
۵. ⬅️ ورود در صفحه ورودی اسکای روم
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
#پایگاه_تخصصی_عصر_زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 نکوداشت بانوی رنگ و قصه، کلر ژوبرت در حرم امام هشتم
📌" به گزارش روزنامه قدس، خانم کلر ژوبرت نویسندهی قصههای کودک که اصالت فرانسوی دارد، در ۱۹ سالگی درحالی که مسیحی معتقدی بود پس از تحقیق در مورد اسلام، به دین مبین اسلام تشرف پیدا میکند. او با یک دانشجوی ایرانی در فرانسه ازدواج میکند و به ایران مهاجرت نمود. درحالی که خانم ژوبرت فارغالتحصیل ارشد ادبیات کودک داشت، با استفاده از مضامین دینی و ادبی به نگارش کتابهای کودک پرداخت و اینگونه او داستان نویس قدیمی بسیاری از کودکان ایرانی شد. مراسم نکوداشت ایشان ۱۶مهر در حرم مطهر رضوی و در کتابخانه مرکزی آستان قدس، به پاس خدمات ایشان به اسلام و دنیای کودکان مسلمان برگزار گردید."
🔹زنان اثرگذار هستند و اگر فضای شکوفایی استعدادهایشان را بیابند قادر خواهند بود که سرنوشت افراد زیادی را دچار تحول و دگرگونی نمایند. در عین حال زنان قدرت انتخاب دارند. انتخاب آنکه در کدام مسیر میل به اثرگذاری دارند. خانم کلر ژوبرت نمونه بارز زنی است که حقانیت اسلام و روح توحید را درک کرد و پذیرفت، سپس استعدادهای ذاتی خود در اثرگذاری بر جامعه را در راستای روح توحید پرورش داد و صرف نمود. او مادرانگی خود را چاشنی استعدادهای ذاتیاش نمود و برای کودکان مسلمان ایرانی داستانپردازی کرد. او روح کودکان را با داستانهایش، برای پذیرش حق و آشنایی با روح توحید آماده کرد تا انسانهای آینده این کشور مسلمانان واقعی، حقجو و حقپذیری گردند.
🔸حرکت زیبا، دقیق و به موقع تولیت آستان قدس رضوی در تجلیل از این بانوی اندیشمند و بزرگ منش نشاندهندهی درک شدن نقش تربیت، داستان نویسی و زنانگی است. این امر سبب تقویت انگیزه برای حرکت موثرتر زنان در امور تربیتی خواهد شد. امید است که تمام زنان موثر در امر تربیت مورد تکریم مسئولان قرار بگیرند.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
صوت استاد غازی اصفهانی.mp3
35.36M
#صوت_نشست
📌رویداد تخصصی "حجاب از نگاه علم"
🔻به همت آکادمی اخلاق پژوهی و انجمن علمی معارف اسلامی
دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مراکز علمی و فرهنگی کشور
🗓در تاریخ ۳ مهر با موضوع "ارتباط رسانه و مسئله حجاب"
🔸و با ارائهی دکتر مریم غازی اصفهانی برگزار گردید.
📃 شرح مختصر مباحث نشست؛
جوهره اصلی حجاب، نماد بودنش است، و چادر حد اعلا آن نماد است. حجاب نماد یک زن مسلمان ایرانی است. اندیشمندان معتقدند نمادین بودن پوشش به اندازهایی مهم است که اگر افراد با دیگران ارتباط موثر داشته باشند آن را انتقال میدهند چون مخاطبان بر اساس رفتار و ظاهر قضاوت میکنند. نکته مهم که باید به آن دقت کرد پوشش و حجاب که به عنوان نماد دینداری برای زن مسلمان هستند باید در کنار آن مولفههای دیگر مثل( رفتار با نامحرم، طرز گشتن ناصحیح در جامعه و ... ) ناقض فلسقه حجاب است و نماد بودن حجاب را از دست میدهد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#پیشنهاد_سردبیر
♦️فیلم سینمایی:
🔹«زالاوا»
ساخت ایران
تولید ۱۳۹۹
(داستان این فیلم پیرامون روستایی است که با تمسک به خرافات، جان انسانها اعم از زن و مرد را میگیرند .)
🔹«ایستگاه بعد کریسمس»
ساخت آمریکا
تولید ۲۰۲۱
(داستان فیلم در رابطه با دختری است که افسوس گذشته و اشتباهاتی که در قبال خانوادهاش داشته را میخورد اما طی اتفاقی به گذشته بر میگردد و افسوس خود را جبران میکند.)
‼️نکته؛(معرفی فیلمهای سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلمهایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت).
♦️یادداشت:
🔹دافی و خطر سورپرایز شدن
نویسنده: حسینعلی رحمتی
🖇مطالعه
🔹در مسئلهی زنان ما طلبکاریم
نویسنده : فهیمه نصرتی
🖇مطالعه
♦️کتاب:
🔹«آسیب شناسی بازنمایی ازدواج در سینمای ایران»
نویسنده: علی جعفری
انتشارات: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
(کتاب حاضر به بررسی موردی فیلمهای سینمایی پیرامون بازنمایی ازدواج میپردازد).
🔹«سیطره جنس»
نویسنده: محبوبه پاکنیا و مرتضی مردیها
انتشارات: نشر نی
(کتاب حاضر به بررسی بسترهای سیاسی، تاریخی و فکری شکلگیری نحلههای فمینیستی میپردازد).
♦️ پیشنهاد ویژه هفته:
🔹 فیلم| بوسیدن پای مادر سه شهید توسط فرمانده فراجا، سردار رادان "عظمت مادری"
🖇مطالعه
🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشتهایی پیرامون نقد فیلمهای معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، میتونید با ما درمیان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 زنان بریتانیایی، غمگین تر از همیشه!
📌" به گزارش گاردین، طبق نظرسنجیهای انجام شده در بریتانیا شادی دختران و زنان جوان بریتانیایی در پایینترین سطح از سال ۲۰۰۹ تا امروز رسیده است.نظرسنجی ویرانگر Girlguiding، نشان میدهند که از هر ۱۰ نوجوان در ردهی سنی ۷تا ۲۱ سال، ۹ نفر احساس نگرانی و اضطراب دارند و تنها ۱۷٪ خوشحال هستند."
🔹در طی چندسال اخیر، مداوما از سوی برخی چهرههای رسانهای مشهور و خاصتا سلبریتیها مانوری هماهنگ در راستای القای گزارهی؛ "غمگینترین کشور دنیا ایران است"، بودهایم. در این رژهی القای ناامیدی، ایران سرزمین نفرین شده با مردمانی غمگین، عصبی و دخترکان و پسرکانی افسرده معرفی میشد و اروپاییها به عنوان کشورهای خوشبخت و شاداب تصویر میشدند. آمارهای ارائه شده از خبرگزاری گاردین اما خود به تنهایی خطی باطل بر تصویرسازی دروغین چهرههای سلبریتی است که آگاهانه یا ناآگاهانه مامور به القای ناامیدی بر جوانان و نوجوانان ایرانی با پوچ نشان دادن زندگی در ایران، شد.
🔸خط القای ناامیدی در جامعه مان جوانانی را ناامیدانه یا به ورطهی خودکشی کشاند و یا به مهاجرت از وطن و تن دادن به تحمل غربت کشاند. تمام علتهای افزایش خودکشی ومهاجرت در تورم اقتصادی، تحریم و... نیست بلکه بخش زیادی مرتبط با ناامیدی جوان از رشد و پیشرفت در کشورش است. در میان تمام القائات ناامید کننده که گاه از سوی نیروهای دغدغهمند ایران اسلامی نیز برمیخواست تنها رهبری معظم انقلاب حکیمانه پرده از این واقعیت برداشتند که ؛ "ناامید کردن مردم چه دانسته و چه نادانسته به سود دشمنان ایران اسلامی میباشد." نیاز است که به طور جدی بر مسئله امید با تاکید بر امیدسازی در میان مردم پرداخت و مورد تفقه قرار داد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار میکند:
♨️ جریان
سلسله نشستهای تخصصی عصر زنان
♨️موضوع:
واکاوی پدیدهی نوظهور حجاب استایل
♨️نشست هشتم:
▫️دکتر مهدیه شادمانی
▫️دکتر محمدرضا زهرایی
▪️دبیر نشست: الهه سادات شفیعی
🗓 زمان: چهارشنبه، ۲۶ مهر
🕰 ساعت ۱۰ تا ۱۲
✅ پخش زنده نشست در کانال ایتای عصر زنان و بستر اسکای روم
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/jareyan
✅ امکان حضور ویژه مخاطبین تخصصی، به تعداد محدود فراهم خواهد بود. برای ثبتنام و اعلام حضور به آیدی زیر مراجعه فرمایید:
🔹 @Khalilifar
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
حضور اجتماعی زنان.mp3
47.63M
#صوت_نشست
📌 سلسله نشستهای مجازی حضور اجتماعی زنان
🔻 کنشگری فعال زنانه در جریانات و حوادث روز بینالملل با تاکید بر حوزه زنان مقاومت
🔸و با ارائهی سرکار خانم دکتر میرجعفری و سرکار خانم دکتر مهدیه شادمانی
🗓 برگزار شده در: ۲۳ مهر۱۴۰۲
🔹@rnb1402
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#یادداشت | #اختصاصی
♦️نگاهی کلی به مواجههی انتقادگونه کاربران فضای مجازی با حجاب استایلها؛
🔸قبل از پرداخت به بحث نیاز است تا در ابتدای امر به طور مجمل در رابطه با تعریف حجاب استایل توضیحاتی داده شود. حجاب استایل به معنای پوشش متناسب با مد و فشن روز است که همراه با رعایت اصول حجاب و پوشش شرعی در تلاش است تا بگوید با حجاب نیز میتوان ظاهری زیبا و به روز داشت. طی چندسال اخیر شاهد افزایش چشمگیر فعالیت حجاب استایلها در ایران بودهایم. با بررسی روند فعالیتهای بسیاری از حجاب استایلها مشاهده میکنید که آنان در آغاز فعالیتهای خود تاکید و تلاش بسیاری بر رعایت اصول و ملزومات حجاب شرعی داشتند، اما با گذشت زمان و افزایش دیده شدن آنان شاهد تغییرات گستردهای در پوشش و آرایش آنان بودیم.
🔹رفته رفته این آرایشهای غلیظ و سبک پوششهای تبرجگونه مورد انتقادات متعدد کاربران فضای مجازی و خصوصا دنبالکنندهگان حجاب استایلها قرار گرفت. به عبارت بهتر انتقادات و تمسخرهای وارد شده بر حجاب استایلها به دلیل تغییر یافتن هدف "تبلیغ حجاب اسلامی" به "درآمدزایی شخصی" با عبور از چارچوبهای حجاب همچون؛ روی آوردن به آرایشهای غلیظ، نمایان شدن بخشی از موها، گردن، پوشیدن مانتو و شلوارهای تنگ، چسبان و کوتاه و... بوده است. در سال جاری و همزمان با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، شاهد انزجار گسترده کاربران توئیتر فارسی و اینستاگرام در مواجهه با تبلیغات گسترده حجاب استایلها در راستای جایگزین نمودن پوشش عبا به جای چادر در پیادهروی اربعین بودیم.
🔸این انزجارها حجاباستایلها را افرادی کاسب معاش میخواند که حجاب را صرفا دکان کاسبی خود میبینند و اعتقاد قلبی به آن ندارند؛ لذا فضای معنوی اربعین را درک نمیکنند و در صدد فستیوال شو نمودن حرکت مقدس پیاده روی اربعین میباشند. میتوان چنین نتیجه گرفت که علت مواجهات انزجار گونهای که اخیرا در رابطه با حجاب استایلها شاهد هستیم به دلیل تعارضات رفتاری آنان در رابطه با حجاب است. به عبارت دیگر گرایش حجاب استایلها اخیرا بیشتر به مصرف گرایی و فشن بوده است تا رعایت چهارچوبهای اسلامی حجاب و این خود پارادوکس رفتاری و ظاهری را از حجاب استایلها برای همهگان پدیدار نموده است.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|