#پیشنهاد_سردبیر
♦️فیلم سینمایی:
🔹 خانوم
ساخت ایران
تولید 1392
(فیلم سینمایی خانوم روايت سه زن و سه خانواده است. این فیلم سینمایی موقعیتهای هر کدام از زنان داستان در خانواده شأن روایت میکند).
🔹 رژ لب زیر برقع من
ساخت هند
تولید 2016
( داستان این فیلم در مورد رؤیاها و خواستهای چهار زنی است که در شهر کوچکی در هند زندگی میکنند. زنانی که با فرهنگ و سنت هند درگیر هستند.)
‼️نکته؛ (معرفی فیلم های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت).
♦️یادداشت:
مقاله نقش سیاسی بانوان شیعه در پیشبرد تشیع در نیمه دوم عصر امامت
نویسنده: سعیده رحیمی
🖇 مطالعه
🔹 والدین، مبلغان اصلی انتقال معارف نسلی
نویسنده : حجتالاسلام سیدحسین چاوشیان
🖇 مطالعه
♦️کتاب:
🔹 کتاب زن و بازیابی هویت حقیقی
نویسنده:سیدعلی خامنهای
گردآورنده:محسن کربلای نظر
انتشارات:انتشارات انقلاب اسلامی.
(مجموعه بیانات حضرت آیتاللهالعظمی سیّد علی خامنهای (مدظلّه العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره سیمای زن در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی است که بنای نظریات انقلاب اسلامی پیرامون مسئله زن را بیان میکند. )
🔹کتاب فمینیسم: تاریخچه، نظریات، گرایشها، نقد
مؤلف: نرجس رودگر
ناشران: سازمان ملی جوانان، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
(پژوهش و تحلیلی است تاریخی از مقوله فمینیسم و گرایشهای فمینیستی و نقد و بررسی برخی از آموزههای فمینیستی.)
♦️ پیشنهاد ویژه هفته:
🔹 کلیپ | بررسی ۷۵ سال خشونت جنسی اسرائیل علیه زنان فلسطینی
🖇 مطالعه
🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشتهایی پیرامون نقد فیلمهای معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری به آن دسترسی داشته باشند، میتوانید با ما در میان بگذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی
🔺 مراجعه به تصویر
♦️ امامهایم یا امکلثوم؟
✍🏼|خانم مریم اردویی
🔹زیاد در رابطه با کنشگری زنانه گفتهاند و شنیدهایم. اما کمتر در رابطه با کم و کیف این کنشگری در یک جامعهی ولایی سخن به میان آمده است. به عنوان مثال وقتی در یک جامعهای که از قضا دشمن زیاد دارد و جنایتی توسط همان دشمن رقم میخورد، یک زن فعال و کنشگر اجتماعی چگونه باید موضعگیری کند تا تیر درست به هدف بنشیند و دشمن توان بهرهبرداری از آن موضع را نداشته باشد؛ به ویژه زمانیکه سخنان و مواضع آن کنشگر در عرصهی سیاسی و اجتماعی برد زیادی دارد و دشمن روی آن حساب باز میکند. مطلبی را میخواندم که نقبی به دل تاریخ زده و مرثیهخوانی دو بانوی شیعه را روایت میکرد. وقتی شمشیر صیقلخورده با جهل و تحجر مرادی فرق عدالت را شکافت و شهادت مولی حاصل شد، تاریخ به تماشای مرثیهخوانی اهل و عیال علی علیهالسلام نشست. امامه همسر امیرالمومنین علی علیهالسلام یکی از زنان مرثیهخوان شهادت مولی است. تاریخ مینویسد: « اين بانو ميچرخد و او را ميجويد وقتى نوميد ميشود بانك به شيون بر ميآورد: كان الناس اذا فقدوا عليا نعام جال فى بلد سنينا انگار كه مردم وقتى على را از دست دادهاند شتر مرغانى هستند كه به گمراهى مىگردند.»
🔸این شعر اگرچه روایت سوز دل امامه است، اما با نظر به جایگاه و نسبتی که او با خلیفه و امام مسلمین دارد، میتواند منتقلکنندهی یک پیام سیاسی نه تنها به مردم که به دشمنان باشد. وقتی حرف از سرگردانی امت بعد از علی علیهالسلام میزند، کلامش دو پهلو و قابل تفسیر است. میتواند ناامیدی را به جان شیعیان و یاران علی علیهالسلام تزریق کند. اگر عمیقتر نگاه کنیم حتی میتواند مخابرهکنندهی این پیام به جامعه باشد که بعد از علی امام و خلیفهی برحقی نیست، در حالیکه امام مجتبی علیهالسلام امام بعد از او است. تا اینجا را نگه دارید و بیایید وصف حال امکلثوم دختر مولا و ابیاتش در پاسخ به امامه را بخوانیم: « ام كلثوم اشك ميريزد و امامه را در اين ماتم و شيون پاسخ ميگويد: از شماتت لب فرو بند اى معاويه پسر حرب، زيرا وارث خلافت در كنار ماست. ما بر اساس رضاى دل عهد اتفاق بستهايم كه خلافت را به پسر پيامبر واگذاريم. هرگز زمام امور خود را جز به دست او به دست كس ندهیم. با شمشيرهاى تيز و سواران نامى نيروى دشمن را پاسخ گوئيم.» هر دو بانو عزیزی را از دست دادهاند. هردو از خاندان اهل بیت علیهمالسلام هستند و عزادار. موقعیتشان حساس و موضعگیریهایشان در رصد دشمن است. آنچه امامه میگوید اگرچه در قاالب عزاداری است اما دقیق که میشویم گویی دارد پیام ضعف صادر میکند و ناامیدی؛ چراکه قولش سدید نیست.
🔹آن سو اما امکلثوم در مواجهه با غم و مصیبتی که جهان اسلام متحمل شده است، در اوج عاطفه و با کمال درایت و عقلانیت هم مرثیه میخواند و هم رجز. از ادامهی راه امامت و سیاست میگوید. اگرچه دلش با غم پدر لرزیده اما ذرهای از خباثت دشمن نترسیده و شجاعانه در برابر شجرهی خبیثه موضع میگیرد. حالا بیایید همین صحنه را به امروز و دیروزمان بیاوریم. دیروزی که مردممان را در سالگرد سردارمان در خاک کرمان به خون غلتاندند و امروزی که رژیم خبیث اسرائیل ذلیلانه همچون اسلافش فرماندههامان را با ناجوانمردی در خاک سوریه به مسلخ شهادت برده است. موضع ما به کدام یک شبیهتر است؟ به امامه یا به امکلثوم؟
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
هدایت شده از جهان بانو
14.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برای مادرانی که دیگر فرزندی ندارند😔
⁉️شما میتونید به بودن در اینجا فکر کنید
🇪🇸🇮🇪🇧🇪🏴🇵🇭👉🇵🇸🖤
#روزقدس
#طوفان_الاحرار
جهـــــــــ🌐ـــــــــــان بانــو
📲https://eitaa.com/joinchat/1999044732Cc43266076c
#رصدنامه
♦️آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌صحبتهای رهبر معظم در مورد حجاب در ۱۵ فروردین با مسیولین نظام
🖇اینجا بخوانید
📌تدابیر برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای زنان
🖇اینجا بخوانید
📌توجه به خانواده محوری در برنامههای شهرداری تهران / مریم اردبیلی
🖇اینجا بخوانید
📌بورژواهای اینستاگرامی
🖇اینجا بخوانید
📌پرستو سازی در قالب پدیدهای به نام میس یونیورس / هانیه سادات محمدی
🖇اینجا بخوانید
📌چطور «خانواده» بر مشارکت اجتماعی زنان تخصیص میزند؟ / ناهید سلیمی
🖇اینجا بخوانید
📌باید در امر به معروف و نهی از منکر جایگزین مناسب ارائه بدهیم / حجتالاسلام ناصر رفیعی
🖇اینجا بخوانید
📌رضا داوودنژاد؛ قربانی بدنسالاری یا نفرت از بدن؟ / زهرا علیاکبری
🖇اینجا بخوانید
📌آینده بی حجابی، حجاب و استحکام خانواده باید تبیین شود/ فرزاد جهان بین
🖇اینجا بخوانید
📌خانهداری شغل اصیل بانوان
🖇اینجا بخوانید
📌چرا شمار زنان شاغل و جویای کار در اروپا بیش از آمریکای شمالی است؟
🖇اینجا بخوانید
📌داستان غمانگیز کودکان گرسنه و آواره غزه که تنها ماندهاند / جین کراولی
🖇اینجا بخوانید
📌چالش تحمیلی حجاب باید با عاملیت زنان حل شود / مریم فتحی
🖇اینجا بخوانید
📌این زن هنرمند سواد نداشت اما با جهان حرف زد / پارمیس طهماسب زاده
🖇اینجا بخوانید
📌بلاگرها چطور عید را به کامتان تلخ میکنند؟! / رامین مرادی
🖇اینجا بخوانید
📌آلفاییهای، غرق در دنیای دیجیتال
🖇اینجا بخوانید
📌بعد از جنگ غزه دیگر نسخه فمنیسم را هم بپیچید / عالیه سادات
🖇اینجا بخوانید
📌آزادی خیانت و زنای محصنه در سکوت کلیسای کاتولیک
🖇اینجا بخوانید
📌ابن ملجم و شرط قطام/ مطهره وافی
🖇اینجا بخوانید
📌غفلت در تولید آثار مبتذل/ مهدیه شادمانی
🖇اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
♦️آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌ازدواج و تاخیر در ازدواج از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی
🖇اینجا بخوانید
📌دختری از جنس جهاد، جهادگری فراتر از زمان / ناصر ترابی
🖇اینجا بخوانید
📌سهم عقل و عاطفه در حکمرانی و ساخت اجتماع / زهرا عسگری
🖇اینجا بخوانید
📌چارهای جز فهم اراده زنان در پیشبرد امور کشور نداریم / فاطمه سادات هوشمند
🖇اینجا بخوانید
📌رسالت مردانه برای مقابله با هنجارشکنی / شیخ مهدی عسکرآبادی
🖇اینجا بخوانید
📌بازار رحم اجارهای، آیا تلاشها برای حمایت از حقوق زنان در کنفرانس جهانی رم به نتیجه میرسد؟
🖇اینجا بخوانید
📌ازدواج صوری زنان ایرانی با اتباع خارجی! / بهرنگ قربانی
🖇اینجا بخوانید
📌علیه «حجاب» و «عفاف» زن ایرانی / رقیه فاضل
🖇اینجا بخوانید
📌حجاب قدرت زن است یا استقلال مالی ؟ / عالیه سادات
🖇اینجا بخوانید
📌 چرا بحثهای تکراری دست از سر زندگیمان برنمیدارد؟ / فرزانه رمضانی
🖇اینجا بخوانید
📌ثبات نرخ زاد و ولد در آمریکا و نگرانی از الگوهای ناکارآمد باروری
🖇اینجا بخوانید
📌صدای زنانه جنگ در سوریه / سمیه عالمی
🖇اینجا بخوانید
📌ارتباط داروهای هورمونی ضد بارداری با تومورهای مغزی / نومی رولاند
🖇اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🔻مراجعه به ویدئو
🗞 غمنامه؛رژیم معلول ساز!
📌«خبرگزاری العالم، به مناسبت روز کودک فلسطینی با کودکی فلسطینی از اهالی کرانه باختری به نام «کریم شراب» و خانواده اش مصاحبه کرد. کریم شراب یکی از هزار کودک فلسطینی است که با دخالت مستقیم صهیونیستها معلول و برای همیشه ویلچر نشین شد. »
🔹مادران به تبع ذات مادرانهشان و علقهی دو طرفهای که میان آنها و کودکانشان وجود دارد نزدیک ترین رابطه عاطفی را با فرزند خود دارند. این ارتباط عاطفی غیرقابل وصف و اصیل از زمان بارداری تا بزرگسالی فرزند در مادران جاری است به قدری که سختی های جسمانی وآسیبهای متحمل شده را مادر به جان میخرد تا فرزند خود را رشد دهد. حال هزار مادر فلسطینی در طول رشد کودکانشان شاهد آن بودند که کودک به جرم بازیهای کودکانه در کوچه و خیابان مورد هدف گلوله تک تیرانداز صهیونیست واقع شده و پس از نجات از مرگ به معلولیت دچار میشود. بحرانی که این مادران برای تفهیم به کودک شان بابت از دست دادن همیشگی عضوی که دیگر ندارند و گذار کودک از این سوگ از دست دادن عضو و محدودیتهای احتمالی ناشی از نبودن آن عضو، رنج روحی بسیاری را متحمل میشوند.
🔹آنان برای مراقبت بیشتر از کودک دچار معلولیت شدهشان و معصومیت مضاعفی که به دلیل آسیب دیدگی، کودک متحمل میشود یکهتازانه تنظیم کننده تعاملات خانواده، اقوام، دوستان و آشنایان، کاردرمانیهای و حتی پزشکها و پرستاران میشوند و روح آزرده این مادران پرستاری جز لطف الهی ندارند. هزینهها و ابزارهای مراقبت از کودکان دارای معلولیت و نقص عضو، در فلسطین به دلیل محاصره اقتصادی اعمال شده رژیم صهیونیستی زیست کودکان دارای معلولیت و خانواده هایشان خصوصا مادران آنها را سخت تر کرده است. این درحالی است که سازمان بهداشت جهانی واکنشی نسبت به آسیبهای بهداشتی وارده به کودکان و زنان غزه به دلیل سیاست های ضد بشری رژیم صهیونیستی نشان نمیدهد. نیازهای کودکان معلول همراه با افزایش سنی شأن نیز تغییر میکند و حتی کمک رسانی مادر و پدر به آنها نیز سخت تر میشود.
🔸مثلا با افزایش سن و وزن کودکان دارای معلولیت های نخاعی جابهجا نمودن آنها، بلند کردنشان برای بالا و پایین رفتن از پله برای پدر و مادر سخت میشود و ای بسا آسیبهایی نیز به ستون فقرات نیز وارد میشود. خلاصهی کلام آنکه گاه معلولیت از جانب رژیم غاصب صهیونیستی تحمیل میشود و این تحمیل شدگی با رنجهای مضاعفی به نسبت معلولیت های برخواسته از سوانح ، حوادث و پدیده مادرزادی بر خانواده های فلسطینی وارد میشود. سطور پیش رو گوشهای از غمهای وارده از ظلمهای اسرائیل بر ملت فلسطین است. کریم شراب و خانوادهی او نمونهای از روایت هزاران کودک معلول شده و خانواده هایشان فلسطینی توسط اسرائیل هستند. همانگونه که در مصاحبه خبرنگار العالم نیز مشهود است او هنوز از دورهی سوگ قطع نخاعش خارج نشده به قدری که برای مصاحبه مادربزرگش و خبرنگار تقلای زیادی کردند. هزاران کودک به ماننده کریم شراب چنین ظلمی را در فلسطین اشغالی متحمل میشوند و معلوم نیست با بقای رژیم اشغالگر قدس چند کودک دیگر نیز متحمل نقص عضو گردند!
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#پیشنهاد_سردبیر
♦️فیلم سینمایی:
🔹« دربند »
ساخت ایران
تولید 1391
(در مورد دختر دانشجویی است که برای ادامه تحصیل در تهران با دختر ناشناسی هم خانه میشود. او در محیط جدیدی قرار گرفته و شرایط خاص این خانه و آدمهایش پای او را به ماجراهایی پیچیده میکشد و این دختر را با چالش های جدیدی مواجه می کند...).
🔹دوشیزه (Damsel)
ساخت آمریکا
تولید 2024
( داستان این فیلم در مورد دختری است از یک قلمرو فقیر و سرمازده. این دختر که شاهزاده قلمرو است توسط پسر شاهزاده ای از قلمرو اژدها خواستگاری میشود و مراسم ازدواج با شکوهی برای آنها برگزار میشود اما این ازدواج برای دختر داستان پر از ماجراهای پر مخاطره و ترسناک است. )
‼️نکته؛ (معرفی فیلم های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت).
♦️یادداشت:
🔹 یادداشتهایی درباره شهید صدر
نویسنده: صفورا سادات امینجواهری
🖇 مطالعه
🔹 زنان توانمند و فعال امروز ایران؛ غایب از جشنوارهها
نویسنده: زهرا اردکانی فرد
🖇 مطالعه
♦️کتاب:
🔹 بانوان شیعه: جایگاه و نقش فرهنگی و سیاسی بانوان شیعه از عصر امام صادق (ع) تا پایان غیبت صغری
نویسنده : سعیده رحیمی
ناشر کتاب جمکران
کتاب حاضر یک منبع مهم و جامع برای مطالعه نقش تاریخی زنان شیعه در گسترش و حفظ مذهب تشیع است. یافته های کتاب نشان می دهد زنان شیعه با اقداماتی چون آموزش آداب اسلامی به کنیزان، نقل روایات تربیتی، حضور در کنار امامان در لحظات حساس، مهاجرت به مناطق شیعه نشین و نقل احادیث شیعی، نقش مهمی در گسترش و تحکیم مذهب تشیع ایفا کردهاند.همچنین زنان شیعه با مبارزه با حکومتهای مخالف و دفاع از شیعیان در اقلیت، نقش سیاسی مهمی نیز در طول تاریخ داشتهاند.
🔹تصویر زن در هنر قاجار
نویسنده: مونیعه شخب ابوضیا و نور سوبرزخان
مترجم : علیرضا بهارلو
انتشارات : دانیار
این کتاب با استفاده از تصاویر به جای مانده از عهد قاجار در تلاش برای فهم جایگاه زنان در سپهر اجتماعی ایران عهد قاجار بوده است
♦️ پیشنهاد ویژه هفته:
🔹کلیپ | استاندارد دوگانه طرفداران «زنزندگیآزادی»
🖇 مطالعه
🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشتهایی پیرامون نقد فیلمهای معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، میتوانید با ما در میان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
36.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر | #نشست
♨️ نشست دهم:
جریان شناسی زنان مبارز با رژیم پهلوی
◽️با حضور سرکار خانم طیبه میرزا اسکندری
فعالیتهای سیاسی برای زنان و مردان نیازمند ایجاد دو شرط ضروری برای افراد است. نظام پادشاهی پهلوی هیچکدام از این شرایط را فراهم نکرد و عملا کنش سیاسی زنان بسیار سخت و نزدیک به محال گردید.
📅 برگزارشده در: شنبه ۱۹ اسفندماه
📻 فایل کامل صوتی
📺 فایل کامل تصویری
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#نفحات_یار | #تاملات
🔻مراجعه به تصویر
♦️ زن محکوم شرایط نیست
✍🏻| خانم مریم اردویی
🔸این روزها هر وقت صحبت از وضعیت حجاب میشود غالب تحلیلگران پیکان نقدشان را به سمت علل اجتماعی گرفته و فقط از عوامل محیطی میگویند. به عبارتی کمتر کسی به عاملیت و ارادهورزی زن در مسألهی کشف حجاب یا حتی انتخاب نوع پوشش اشاره میکند. برخی تحلیلها به گونهای است که گویی هیچ نقشی برای عاملیت زن در این میان قائل نیستند و او را محکوم شرایط میدانند. انگارهی بیارادگی زن در انتخاب مسیر و سبک زندگیاش تا جایی در اذهان نهادینه شده که یک خطیب دلسوز و صاحب نام را که طبیبوار دغدغهی هدایت گناهکاران را دارد، به چنان وادی میکشاند که مسوولیت زنی که به هر دلیل مبتلا به گناهان منافی عفت شده را کان لم یکن قلمداد کرده و تمام بار گناهان او را بر دوش جامعه و مسوولان میاندازد و از او در قبال عملی که مرتکب شده سلب مسوولیت میکند. همه از نقص قانون، مردسالار بودن ساختارهای مدرن، جادوی رسانه و ...سخن به میان میآورند و ارادهی زن را محکوم تمام آنها میدانند و اینچنین است که زن مظلوم و جامعه ظالم میشود.
🔹البته راقم این سطور به دنبال نفی کامل این تحلیلها نیست که خود نیز بارها منتقد چنین ساختارها و عوامل زمینهساز سبک زندگی غیراسلامی بوده است. اما آنچه نگارنده را به نوشتن این متن واداشته است پررنگ شدن جبرانگاریهای ساختاری است که مختار بودن زن را به عنوان یک انسان نادیده میگیرد. در حالی که انتخاب نوع پوشش و حتی کشف حجاب در نهایت با ارادهی زن رقم میخورد. اگر بخواهم دقیقتر بحث را پیش ببرم باید بگویم عوامل متعدد از جمله ساختارها جزو علل معده برای انتخاب فرد محسوب میشوند اما در نهایت این ارادهی فردی زن است که به عنوان علت تامه دست به انتخاب میزند.
🔸اما رهبر انقلاب بر خلاف باورهای موجود در دیدار اخیرشان با مسوولان نظام در کنار گوشزد کردن مسوولیت تمام قوا و نهادها فرمودند: «بنده معتقدم در دولت، در قوّهی قضائیّه، در بخشهای مختلف، در این زمینه مسئولیّت وجود دارد که بایستی به مسئولیّتهای قانونی و شرعی خودشان عمل کنند. خود بانوان ما بیش از همه در این زمینه مسئولیّت دارند؛ و رعایت کنند جنبهی حجاب اسلامی را.» در واقع این نگاه که سهمی را برای ارادهورزی زنان لحاظ کرده و از مسوولیت بیشتر آنان در این رابطه سخن به میان آورده است کاملا منطبق بر منطق قرآن است که میفرماید: ««وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَى حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى..هیچ کس بار دیگری را برنخواهد داشت و اگر کسی بخواهد مسئولیت کارش را به شانهی دیگری بیندازد ولو آن دیگری از نزدیکانش باشد این اتفاق نخواهد افتاد.»
🔹استاد صفایی حائری نیز در کتاب «حرکت» تحلیل درست و دقیقی در رابطه با نسبت بین اراده انسان و شرایط جامعه بیان میکنند: « انسان کلیتی است که جبرهای گوناگون در او جریان دارند کلیتی است که جبر اجتماعی، جبر تاریخ جبر وراثت، جبر محیط و تربیت در او مؤثرند، نه حاکم. اینها زیر مجموعهاند، نه اینکه آدمی جزئی از کلیت جامعهاش باشد. با این توجه هنگامی که این جبرها با هم ترکیب شوند زمینهی انتخاب و اختیار و حکومت او را فراهم میکنند و انسانی که از این ترکیب برخوردار است هیچ وقت محکوم نیست که مسئول است؛ مسئول تمام جرمهایی که در سطحی گسترده در جامعهاش جریان دارد.
🔸پس شرایط زمینهساز انتخاب آدمی است نه حاکم بر انتخاب او. انسان محصور و محکوم شرایط نیست، بلکه متأثر از شرایط است. ما مسأله را محدود به شرایط میکنیم و خودمان را تبرئه میکنیم و میگوییم ما کنار میکروبها بودیم در حالی که میکروبها و موقعیتها و شرایط هیچ کدام ملاک نیست اینکه ما چه موضعی در برابر آنها داشتهایم مطرح است. مهم موضعگیری ما در برابر موقعیتهاست و این چیزی است که کاملا در اختیار ماست.» بنابراین منطق تحلیلهایی که بدون در نظر گرفتن عاملیت زن از او سلب مسوولیت کرده و ارادهی او را محکوم شرایط میدانند بر خلاف منطق قرآن و نظر رهبر انقلاب است.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|