eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
455 عکس
149 ویدیو
14 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
| 🗞 آموزش جنسی یا تربیت جنسی؟ ▪️غریزه‌ی جنسی یکی از موهبت‌های الهی است که بشر در جهت رسیدن به کمال انسانی و ازدیاد نسل از آن بهره‌مند گردیده است، اما برای دست‌یابی به کمال انسانی نیاز است تا غریزه‌ی جنسی در کنترل انسان قرار بگیرد. در سایه‌ی کنترل غریزه‌ی جنسی، ازدیاد نسل مشروع و مقبولی نیز در جامعه شکل میگیرد. آنچه این روزها سیاست‌های جهان بین‌الملل به دنبال آن است دستیابی به این هدف مهم است اما دو دیدگاه جدی برای نیل به این هدف در تقابل با هم می‌باشند. ▪️دیدگاهی که "آموزش جنسی" را متضمن سلامت جامعه میداند و در این راستا ذیل سند ۲۰۳۰ یونسکو به شرح جزئیات روابط جنسی به کودکان می‌پردازد، آنقدر که به ماننده مدرسه‌ی ابتدایی در استرالیا به دختران دانش‌آموز تکلیف میدهد تا در مباحث نعوظ و انزال از پدر خود سوال بپرسند. به مانند چنین تکالیفی ذیل آموزش جنسی، در مدارس سایر کشورهای غربی همچون آمریکا، آلمان، کانادا، انگلیس نیز ارائه می‌شوند و این مسئله درحالی رخ می‌دهد که تعداد قابل توجهی از والدین ابراز ناراحتی و مخالفت خود را با سیاست‌های آموزش جنسی به فرزندانشان اعلام کرده اند، نمونه‌ی این اعتراض‌ها انتشار خبر اعتراض والدین استرالیایی و انگلیسی به سیاست آموزش جنسی اجباری است. ▪️دیدگاه اسلام در راستای رسیدن به کنترل غریزه جنسی "تربیت جنسی" می‌باشد. این دیدگاه معتقد است که اطلاعات جسمی، روانی، اجتماعی و دینی در مورد تفاوت های زنان و مردان به کودکان باید داده شود به گونه‌ای که آنان پس از بلوغ آنچه در مسائل جنسی حلال و حرام می باشد را بشناسند، جنسیت خود را بپذیرند و آن را دوست بدارند و نحوه‌ی تعاملات خود را طبق شرع تنظیم کنند. ▪️آن چه از تجربه غرب در آموزش جنسی به کودکان دیده میشود، بنا بر گزارش‌های یورو استات اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ آفریقای جنوبی، سوئد، آمریکا، انگلستان، ولز، فرانسه، آلمان و اسکاتلند بالاترین آمار تجاوز به زنان را دارند. ⁉️ سوال اینجاست چرا آموزش جنسی نتوانسته محافظی برای زنان در مواجهه با تجاوز گردد؟! ▪️ شاید بتوان علت این امر را در میان تاکید بر بدنمندی آشکار در آموزش جنسی دانست. وقتی تمام تمرکز بر بدن باشد ناخودآگاه بدن زنانه و مردانه در قیاس باهم قرار میگیرند، قدرت بدنی مردانه در مقابل ضعف بدنی زنانه میتواند قدرت سلطه گری را بر مرد چیره سازد و زن را به طفیلی و شکاری مطلوب برای مرد تقلیل دهد و ذهن مرد را برای گرایش و اقدام به تجاوز با هر انگیزه ای مهیا سازد. ▪️ علیرغم تکاپوی غرب درمقوله‌ی آموزش جنسی در جهت جلوگیری از تجاوز به کودکان خصوصا دختران، شاهد آن هستیم که به دلیل تمرکز صرف بر بدن زنانه و مردانه و سیر رابطه‌ی جنسی، محوریت قائل شدن برای ارضاء جنسی درحالی که محور حصول کمال انسانی است و ارضاء جنسی در جهت نیل به این اصل است سبب بی توجهی به حقوق جنسی دختران و حق امنیت خاطر دردختران غربی شده است، لذا شاهد آن هستیم امر آموزش جنسی مشکلی بر مشکلات قبل اضافه کرده است. 🔻 پایگاه تحلیل تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
♦️حامیان شعار زن،زندگی،آزادی علیه آزادی‌ بیانِ یک زن! 🔺 اخیرا پس از انتشار توییت‌هایی در مخالفت با اعتصابات و اغتشاشات از سوی «فاطمه آذری» مدیر روابط عمومی فیلیمو؛ وی از سمت خود برکنار شد! 🔺 جریان سیاسی که در این شرکت‌های خصوصی حکمفرماست بر خلاف ادعایی که در شعار زن، زندگی، آزادی دنبال می‌کنند؛ نشان داده‌اند که این جریان، زن را ابزاری برای اهداف سیاسیِ این شعار می‌خواهند، و خلاف آنچه ادعا می‌کنند حق آزادی بیان را برای زنی مخالف خودشان به رسمیت نمی‌شناسند و زندگی حرفه‌ای او را سلب می‌کنند. 🔺 این درحالی است که دستیابی به مشاغل حرفه‌ای بطور معمول برای زنان سخت‌تر از مردان است و زنان در مسیر شغلی خود در شرکت‌های خصوصی به دلایل مختلف با ناامنی شغلی از سوی کارفرما مواجه‌اند. ⁉️ اما پرسش دیگر را باید از حاکمیت پی‌گرفت: آیا در قانون کار ماده قانونی ذیل حمایت از زنان کارمند وجود دارد تا همچون طفیلی با آنان برخورد نشود و مادامی که خلاف میل کارفرمایان رفتار نکنند، مورد تهدید شغلی واقع نشوند؟ 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
🔹نشست: مسئله شناسی الهیات فمینیستی مسیحی 🔹ارائه دهنده: خانم دکتر زهرا شریف "عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده" 🔺زمان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🔺مکان: بلوار امین، بعد از سه راه سالاریه، موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران بلوک یک طبقه همکف، اتاق جلسات 🔴لینک حضور مجازی: https://bbb01.dte.ir/b/zz9-z6s-gfx-yvm🔗
✳️ تحلیل تازه های نشر در حوزه زن و خانواده در دو سال اخیر ۱۴۰۰-۱۴۰۱ 🔻 ارائه علمی اساتید: 1️⃣ آقای دکتر محمد تقی کرمی 2️⃣ حجت الاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی 3️⃣ خانم دکتر زهرا شریف 4️⃣ خانم دکتر زهرا داورپناه 5️⃣ خانم دکتر زهره باقریان 6️⃣ خانم فهیمه زارع 7️⃣ خانم دکتر سمیه حاجی اسماعیلی 📅 چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲-۹:۳۰ 📍قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، پلاک ۵ طبقه شش، سالن جلسات 📲 حضوری و مجازی 💻 لينك ورود به جلسه 👇🏽 http://live.wfrc.ac.ir📎 📌 کانال پژوهشکده در آپارات 🆔https://www.aparat.com/wfrcacir 📌 کانال پژوهشکده در ایتا 🆔 https://eitaa.com/wfrcacir 📌 کانال پژوهشکده در سروش 🆔https://sapp.ir/wfrcacir
🟢 یک اتفاق خوب در «نقد و بررسی تازه‌های نشر در حوزه زن و خانواده»
| 🔺 شعار "زن،زندگی،آزادی" در فیلم محصول 2018! 🔻فیلم «دختران آفتاب» یا «دختران خوشید» محصول ۲۰۱۸ در کشور فرانسه است. ▫️ کارگردان اوا هوسون و ازجمله بازیگران آن گلشیفته فراهانی و امانوئل برکو است. ▫️ فیلم به زبان‌های فرانسوی، کردی، انگلیسی و عربی است. ▪️ این فیلم دربارهٔ مادر جوانی به نام بهار (با بازی گلشیفته فراهانی) است که در بازگشت به روستای محل زندگی خود در کردستان همراه با پسرش و صدها زن دیگر توسط نیروهای داعش ربوده می‌شوند. بهار سرانجام فرار می‌کند و به عنوان فرمانده یک گردان ویژه از زنان مسلح کرد به نام «دختران خورشید» انتخاب می‌شود. تمامی اعضای گروه زن هستند و نقش مهمی در مبارزه علیه داعش و آزادسازی مناطق اشغالی دارند. او مدت‌ها در شرایطی غیرانسانی زندانی می‌شود و مورد اذیت و آزار جنسی قرار می‌گیرد. شعار "زن،زندگی،آزادی" شعاری است که بارها در این فیلم تولید شده در 2018 مورد استفاده قرار می گیرد. ♦️ به زودی قسمت‌هایی از تحلیل این فیلم در کانال منتشر خواهد شد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ «شرق به منجی‌های زنانه احتیاج دارد!!» «دختران آفتاب» بخش اول 🔸 دکتر حفیظه مهدیان 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
🔰انجمن مطالعات اجتماعی و موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا (س) اهواز، مدرسه علمیه حضرت زینب(س) ایذه، کانون پژوهشی صدرای اصفهان و موسسه رفیعه المصطفی تهران برگزار می کنند؛ ❇️ سلسله نشست های زن و خانواده: 🔸«جنسیت در زبان قرآن و الهیات فمینیستی» 💢حجت الاسلام دکتر چراغی ▫️دوشنبه 21 آذرماه ساعت 19 🔸«ظرفیت های تحقق الگوی سوم زنان در حل بحران های واقعی و کاذب جامعه زنان» 💢سرکار خانم دکتر طالبی ▫️سه شنبه 22 آذرماه ساعت 18 🔸«نقش زنان در فریضه جهاد تبیین» 💢حجت الاسلام دکتر رنجبر ▫️چهارشنبه 23 آذرماه ساعت 9 🔸«نظریه اجتماعی انقلاب اسلامی از منظر جنسیت» 💢آقای دکتر تکلو ▫️پنجشنبه 24 آذرماه ساعت 16 🔸 «امکان و ضرورت مبناکاوی مسئله جنسیت بر بستر حکمت اسلامی» 💢خانم دکتر رودگر ▫️شنبه 26آذرماه ساعت 16 🔗بستر برگزاری جلسات: http://dte.bz/ssoq
♦️ سلسله نشست‌های زن و خانواده در هفته ی پژوهش انجام شد. 🔻 نشست دوم 🕰 تاریخ برگزاری: ۱۴۰۱/۹/۲۲ 🔸 خانم دکتر سارا طالبی در این نشست به بررسی "ظرفیت های جامعه ی اسلامی در تحقق الگوی سوم زن" پرداختند. ▫️ ایشان بحران فعلی در حوزه زنان را شامل دو نوع بحران کاذب و بحران حقیقی دانستند و تاکید کردند که زن الگوی سوم به تعبیر مقام معظم رهبری همان زن معاصر انقلاب اسلامی است که عقبه‌ی تاریخی آن به قبل از انقلاب اسلامی باز می‌گردد اما به دلیل کثرت تحقق آن در عصر حاضر، زن الگوی سوم انقلاب اسلامی عنوان می‌گردد. ▫️ دکتر طالبی در ادامه با تاکید بر موازنه‌ی نامطلوب در شبهه‌افکنی در حوزه‌ی زنان و عدم انتقال معارف عمیق قرآن در مورد زنان همچون حکم «و عاشِروهنّ بالمعروف»، لازمه‌ی رفع مسمومیت ذهنی دختران نوجوان -که به مثابه زنان الگوی سوم هستند- پاسخ دقیق و متقن به شبهات و سوالات آن‌ها در مسائل مهمی چون مساله‌ی حجاب عنوان کردند. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
استاد طالبی.mp3
29.29M
♦️ سلسله نشست های «زن و خانواده» 💢نشست دوم: «ظرفیت های تحقق الگوی سوم زنان در حل بحران های واقعی و کاذب جامعه زنان» 🔸با ارائه:«سرکار خانم دکتر طالبی» 🔹در تاریخ 22 آذر1401 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
🔺 اعتراض علیه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل ▪️ علیرغم آن که در یک ماه اخیر جنجال حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زنِ سازمان ملل شکل گرفت، طیف های مختلفی از زنان در جمهوری اسلامی به طرق مختلف اعتراضات خود را به این ظلم آشکار اعلام نموده اند. از خانواده های شهدا که در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران تجمع کرده اند تا پویش زنان توانمند که به همت زنان فعال ایرانی در جهت نشان دادن زنان موفق جمهوری اسلامی به دنیا طراحی شد. ▪️ اخیرا نیز پویش اعتراض بین المللی به حذف جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن انجام شد. این موارد تجلی‌ای از وحدت کلمه میان زنان اصیل و موفق ایرانی است که با وجود تکثر نگاه ها در جمهوری اسلامی رشد نمودند، به موفقیت های مختلفی دست یافته اند و در حمایت از جمهوری اسلامی گام بر میدارند. ♦️ 💠 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
| ✍🏼|صغری عاشوری ♦️ کمیسیون مقام زن، یا کارزار جنگ سیاسی؟! ▪️ کمیسیون مقام زن، سال ۱۹۴۶ میلادی در جهت تحقق برابری جنسیتی و پیشرفت زنان در جهان شکل گرفت. این کمیسیون ذیل شورای اقتصادی_اجتماعی سازمان ملل متحد در چهار حوزه‌ی سیاسی، اقتصادی، آموزش و بهداشت فعالیت می‌کند و فاصله‌ی جنسیتی gender gap موجود میان زنان و مردان در هریک از این چهار حوزه طی گزارشی توسط دولت‌های کشورهای عضو هرساله به این کمیسیون ارائه می گردند. این گزارش ها در هر حوزه باهم مقایسه شده و ذیل گزارش‌های gender gap در سایت کمیسیون مقام زن قرار می‌گیرند. کشورهای عضو نیز بر اساس میزان کم بودن فاصله‌های جنسیتی‌شان در هر حوزه طبقه‌بندی می شوند. ▪️ طبق آخرین گزارش اعلام شده از شکاف جنسیتی که به سال ۲۰۲۲ میلادی مربوط است در بین ۱۴۶ کشور ارائه کننده‌ی گزارش، جمهوری اسلامی ایران در بخش های "آموزش" و "بهداشت" دارای عملکرد بهتری از کشورهایی چون چین، امارات متحده عربی، اردن و چند کشور دیگر دارد و نزدیک‌ترین حد به درجه‌ی مدنظر برابری در این دوحوزه را نیز دارد. ▪️در طی سالیان متمادی جمهوری اسلامی در حالی گزارش‌های مربوطه به این چهار حوزه مورد بررسی را به این سازمان ارسال می‌کند که ارسال گزارش در این حوزه ها اختیاری است؛ اما در این حال محکوم به نقض حقوق زنان از جانب سازمان ملل متحد می‌گردد. این درحالی است که برخی کشورها همچون باهاما، کرواسی، ونزوئلا، روسیه، عراق، سوریه، یمن و... گزارشی از آمار مورد نظر به این سازمان ارائه نمی‌دهند. ❗️چیزی که قابل تأمل است این است که میزان کارکرد شاخص ها و آمارها و نحوه سنجش آن برای زنان کشورهای عضو محل تردید است، چراکه همزمان خبرگزاری‌های ایندیپدنت و گاردین و امثالهم خبر از افزایش خشونت های جنسی و هرچه ناامن تر شدن فضا برای زنان در کشورهای سوئد، دانمارک، انگلستان و دیگر کشورهای غربی می‌دهند. این درحالی‌ است کشورهای ذکر شده در جداول چهار حوزه‌ی مدنظر شکاف جنسیتی، سال ۲۰۲۲ در صدر جدول و به عنوان کشورهایی با کمترین میزان شکاف جنسیتی و بیشترین برابری جنسیتی معرفی شده‌اند. ⁉️ حال سوالی که باید از سازمان ملل و خصوصا کمیسیون مقام زن در این سازمان پرسید این است؛ در نسبت با زنان آسیب دیده‌ای که قربانی انقیاد امیال جنسی مردانه و مردسالارانه در کشورشان شده‌اند، چه موضعی داشته‌اند؟! • آیا تا به حال شده است که ایالات متحده‌ی آمریکا را بابت انقیاد جنسی زنان در این کشور که به گونه‌های متفاوتی آن را نمایان می‌کنند، از کمیسیون مقام زن سازمان ملل تعلیق نمایند؟! • آیا تا به حال فرانسه را بابت آمار خیره کننده و رسمی افزایش قتل زنان در این کشور از کمیسیون مقام زن لغو حق رای نموده‌اند؟! • آیا رژیم اشغالگر قدس را بابت تجاوزات به زنان فلسطینی، قتل، زندانی و زخمی نمودن زنان فلسطینی از کمیسیون مقام زن اخراج می‌کنند؟! ▪️امروز بیش از زمان های دیگر آشکار می‌شود که سازمان ملل و کمیسیون مقام زن، کارزاری در جهت پیشبرد جنگ افروزی های سیاسی_رسانه‌ای ایالات متحده ی آمریکاست و کارکردی در جهت دفاع از حقوق بشر و جایگاه زنان ندارد. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
♦️ اخیراً آقای دکتر محسن حسام‌مظاهری مطلبی با عنوان «فاطمیه ۱۴۰۱؛ تلاقی مناسک مذهبی زن‌محور و جتبش سیاسی زن‌محور» منتشر کرده‌اند. ❗️در پست بعدی علاوه‌بر گزارشی از مطلب ایشان، نقد آقای تکلو، جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه جنسیت و جامعه به مطلب آقای حسام‌مظاهری را می‌خوانید. 💠 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
♦️ فاطمیه ۱۴۰۱ و اعتراضات سیاسی در ایران! ▪️اخیراً آقای دکتر محسن حسام‌مظاهری مطلبی با عنوان: «فاطمیه ۱۴۰۱؛ تلاقی مناسک مذهبی زن‌محور و جنبش سیاسی زن‌محور» منتشر کرده‌اند. ایشان در این یادداشت شروع اعتراضات اخیر را با مرگ مظلومانه یک زن(مهسا امینی) توصیف می‌کنند و این اعتراضات را حول محور شعار زن بودن و شکاف پیرامون مقوله زنان یعنی حجاب شکل گرفته می‌دانند. ▪️از طرفی با گذر به این موضوع که فاطمیه از مناسک مهم زنان حول محور شیعی است، سعی کرده‌اند میان اتفاق فاطمیه و ماهیت سیاسی اعتراضی فاطمیه و اتفاقات اخیر در کشور ارتباط برقرار کنند و وجوه شباهتی را معرفی کرده‌اند؛ از جمله اینکه سه عنصر اصلی عصیان سیاسی، مقاومت در برابر استیلاطلبی حکومت دینی، و عاملیت و محوریت زنان، را از مشترکات این دو دانسته‌اند. ▪️ایشان با این مقدمه به دنبال طرح این پرسش رفتنه‌اند، که آیا اعتراضات اخیر سبب تاثیرگذاری بر روند برپایی مناسک فاطمیه بوده است یا خیر؟ و اینکه چگونگی تاثیر پذیری مناسک فاطمیه چه از نظر مثبت چه منفی تاثیر بسزایی بر ادامه‌ی روند دین‌داری و دین‌پذیری در بین زنان ایرانی خواهد داشت. ▪️ایشان در ادامه به نقد رویکرد غیر سیاسی مناسک فاطمیه‌ی امسال در مواجهه با وقایع اخیر پرداخته‌اند و سعی کردند آن را سکوت و انفعال برای هیئات و افراد مذهبی‌ در مواجهه با حوادث سه ماه اخیر ایران بازنمایی کنند و موضوع را فراتر از این، یعنی در اصل «غیبت و سکوت نهاد دین» معرفی کرده و این سکوت و غیبت را دارای پیامدهای عمیقی برای حیات اجتماعی دین در جامعه ایرانی معرفی می‌کنند. ‼️ در پست بعدی؛ نقد آقای دکتر مهدی تکلو، جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه جنسیت و جامعه را به مطلب آقای حسام مظاهری می‌خوانید. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
| ✍🏼| مهدی تکلو ♦️ درباره‌ی مقایسه موهن و مضحک فاطمیه و بلوای ۱۴۰۱ ▪️خیلی عجیب این که هنوز برخی اهالی علوم اجتماعی در تحلیل بلوای ۱۴۰۱ از وجوه غلیظ سیاسی آن غفلت می‌کنند. بله، آنچه که در این ایام اتفاق افتاد تغییراتی در بازنمودهای گفتمان‌های سیاسی مذهبی‌ها و دین‌مداران بوده است. این تغییرات هم از قضا نحیف شدن و انفعال آنها در کردار و گفتار سیاسی بود. این انفعال و عقب‌نشینی بخشی به خاطر توان اندک نیروهای داخلی در تولید گفتار و کردار سیاسی جامعه‌پسند بوده (تورم ادبیات امنیتی) و بخش ویژه‌ی آن ناشی از هجمه نیروهای سیاسی برانداز خصوصاً با ادبیات مذهبی؛ یعنی در بلوای اخیر کاملاً آگاهانه ادبیات هجمه به جمهوری اسلامی ادبیاتی مذهبی به خود گرفته بود. لذا این تغییرات در نهاد دین معلول فشار‌های گفتمانی پروژه‌های سیاسی در لوای زن، زندگی، آزادی است. ▪️به بیان دیگر سوژگی (به تعبیر من خالقیت که سطح اعلی عاملیت است) در زن ناشی از تحفظ بر استقلال هویتی است. زنی که بر استقلال هویتی و اصالت‌های درونی خود در مقابل هر گفتمان و هر پنداره‌ای اصرار می‌ورزد می‌تواند به معنای حقیقی کلمه تغییری را ایجاد و نرم‌افزار جدیدی را خلق کند. تغییر در تاریخ صرفا از نیروهای مستقل و تولیدکننده‌ی معنا بر می‌آید. بازیگران صحنه فقط نرم‌افزارها را مصرف و تثبیت می‌کنند. لذا از قبل آزادی زن (به معنای حضور و امکان مصرف و انتخاب‌گری) تغییر قابل اعتنایی رخ نمی‌دهد و یا هر اراده‌ای برای ایجاد تغییر به نفع گفتمان قدرتمندتر مصادره خواهد شد. بلوای ۱۴۰۱ اولاً و بالذات سیاسی بود و ثانیاً و بالعرض تبعات اجتماعی داشت و نه برعکس! تحلیل تغییرات زنانه‌ی اتفاقات سه ماه گذشته نقطه عزیمتی دیگر می‌طلبد که من پیشتر درباره آن نوشته‌ام. ▪️بلوای اخیر به دلیل آنکه به سرعت توسط نیروهای سیاسی برانداز تصاحب شد و چهره ای رادیکال به خود گرفت از امر زنانه و مطالبات زنان استفاده‌ی ابزاری کرد. یعنی این پوسته‌ی ظاهراً اجتماعی باطنی کاملا سیاسی داشت تازه ترینش اخراج سیاسی ایران از کمیسیون مقام زن به بهانه مهسا امینی ...... بلوای اخیر اگر چه با استقبال زنان همراه بود اما نیروهای مولد و صحنه گردان - به تعبیر من خالقیت آن - زنان نبودند. زنان صرفا بخشی از بازیگران آن بودند. زنانگی اینجا (خصوصاً هر چه زمان گذشت بیشتر آبزی منازعات سیاسی امنیتی شد. لذا مقایسه و تناظر آن با فاطمیه به عنوان سابقه ای از کنشگری سیاسی زنانه مضحک است و از همان هاست که خنده آید خلق را. اینها شعر و غزل است بله به طور کلی و کلان مسیر حرکت تاریخ در حال احیای زنانگی است و اتفاقا انقلاب ۵۷ از اصلی ترین متولیان آن بوده و هست. ▪️پیچ زنانه‌ی تاریخ معاصر با زنان انقلاب اسلامی رقم خورد. زنان مستقلی که هم به استیلای شرقی نه گفتن و حاشیگی تاریخ را نپذیرفتند و هم بر سینه‌ی استعمار غربی دست رد زدند و بر قدرت‌های ناشی از زنانگی خود اصرار ورزیده و مقابل تن‌شدگی هم ایستادند. پ.ن: اساساً این شطحیات محلی از اعراب ندارند، اما از باب یک‌صدا نبودن عریضه پاسخ داده شد. @Mahdi_Takallou 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| دنیا هنوز می‌تواند جای قشنگی باشد... 🔸 زهرا عبدی، بانوی ایرانی، نویسنده کودک و نوجوان که تنها پایگاه فرهنگی کودکان افغانستان در روستای جمکران را تاسیس می‌کند. 🔸 او گاهی از بدقولی‌ها و کم‌کاری‌ها، از راهی که رفته خسته و پشیمان شده و نیروی ادامه‌دهنده او قلب‌های پاره پاره کودکان افغانستانی بوده است 💔 @sandali_baz 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
| ♦️ موضع‌گیری خوب است؛ اما یک سوزن هم به خودمان بزنیم! 🔺 فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و معاونت امور زنان ریاست جمهوری در واکنش به تعلیق جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن، موضع‌گیری کرده و آن را به درستی سیاسی نامیدند. 🔻 پیرو یادداشت منتشره از رسانه تخصصی پیرامون کارشکنی و سیاسی‌کاری‌های سازمان ملل، به‌نظر می‌رسد بیان برخی نکات و انتقادات پیرامون خلأهای تصمیم‌سازی‌ در حوزه زنان از سوی متولیان این حوزه که در دو دهه اخیر در مجلس شورای اسلامی و دولت مسئولیت‌ داشتند، قابل ذکر باشد. 📥 ادامه مطلب 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
| ♦️ موضع‌گیری خوب است؛ اما یک سوزن هم به خودمان بزنیم! ▪️فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و معاونت امور زنان ریاست جمهوری در واکنش به تعلیق جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن، موضع‌گیری کرده و آن را به درستی سیاسی نامیدند. ❗️پیرو یادداشت منتشره از رسانه تخصصی عصر زنان پیرامون کارشکنی و سیاسی‌کاری‌های سازمان ملل، به‌نظر می‌رسد بیان برخی نکات و انتقادات پیرامون خلأهای تصمیم‌سازی‌ در حوزه زنان از سوی متولیان این حوزه که در دو دهه اخیر در مجلس شورای اسلامی و دولت مسئولیت‌ داشتند، قابل ذکر باشد. ✅ ۱. به‌نظر می‌رسد خروجی جلسات و انتصابات متولیان در مسئولیت‌های مرتبط با حوزه‌ی زنان، بدون توجه به استنباط دقیق مسائل زنان در کشور انجام گرفته است و این مسئله منجر به اقدامات غیر راهبردی گردیده و نشان می‌دهد که نیازهای حوزه‌ی زنان در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آموزشی به‌درستی درک نشده است. همچنین بررسی اقدامات انجام گرفته و پایش خلأهای این حوزه، نشان‌گر این‌ است که سیاست‌گذاری صحیحی متناسب با مسائل زن و خانواده در راستای اهداف جمهوری اسلامی و نظریات رهبر انقلاب و حل دغدغه‌های زنان تدبیر نشده است. ✅ ۲. به نظر می‌رسد فاصله‌ی موجود میان مسئولان با نهاد علم، خاصه در حوزه‌ی مطالعات زنان و عدم استفاده از ظرفیت نخبگانی برای درک مسائل زنان و ارائه‌ی راهکار و سیاست‌گذاری متناسب با آن مسائل، سبب گردید تا میان مسئولین این حوزه با جامعه‌ی زنان و مسائل حقیقی آنان فاصله افتاده و زخم‌های موجود در مسائل زنان و خانواده، فضا را برای دشمن استعمارگر و هم‌پیمانانش فراهم نماید تا کشور را به انزوای سیاسی بکشانند. ✅ ۳. می‌طلبد تا متولیان حوزه‌ی زنان، نسبت به رویکردهای اتخاذ شده‌ در مواجهه با جامعه‌ی زنان، مسئله‌‌شناسی و راهکاریابی، استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی دانشگاه‌ها و پژوهشگران حوزه‌ی مطالعات زنان، بازنگری جدی داشته باشند تا مشکلات و مطالبات حقیقی این بخش از جامعه‌ دستمایه‌ی مناسبی برای سوءاستفاده‌های نهادهای بین المللی علیه کشورمان نگردد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
🛑 گروه رسانه‌ای عصر زنان با همکاری پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة‌الزهرا برگزار می‌کند: 🎋 آغاز رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ✳️ با موضوع تخصصی «جنسیت و علوم اسلامی» 1⃣ گفتگوهای علمی 2⃣ پنل های ویژه عربی و انگلیسی 3⃣ رقابت ایده پردازی ⏰ شنبه ۲۶ آذر ماه تا پنج شنبه ۱ دی ماه. ساعت ۸ تا ۱۲ صبح 🔶مکان: ساختمان پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام. طبقه همکف. سالن جلسات. 🔹راه ارتباطی ✉️ pajoheshgah@jz.ac.ir 📞 025-32112657 🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی 🆔@motaleat_eslami 🌐کانال 🆔 @asrezanan_ir
34.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎋 مروری بر پیش رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ✳️ با موضوع تخصصی «جنسیت و علوم اسلامی» 🔹راه ارتباطی 🌐 https://pm.jz.ac.ir ✉️ pajoheshgah@jz.ac.ir 📞 025-32112657 🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی 🆔@motaleat_eslami 🌐کانال 🆔 @asrezanan_ir
| ✍🏼 | مهدی تکلو ♦️چرا قانون حجاب تحمیلی به‌نظر می‌رسد؟ ▪️در ترکیب مفهومی «قانون حجاب» آنچه که موجب اجباری به نظر رسیدن آن میشود قانونیت (جزء اول) نیست بلکه در وهله‌ی اول، این معنای اجتماعی شده از حجاب (جزء دوم) است که سبب میشود این ترکیب تحمیلی به نظر بیاید. ما در ساحت گفتمانی با معنای بخصوصی از حجاب مواجه هستیم و قانون حجاب در حال نهادمند و ضابطه‌مند کردنِ «این معنای بخصوص از حجاب» است. میگویم این معنای به خصوص از حجاب که بگویم حجابی که امروز برای ما تفاهم شده برداشت خاصی از حجاب است و نه همه‌ی برداشتها و نه لزوماً برداشت درست از حجاب. برای اینکه منظور من را بهتر متوجه بشوید به عنوان یکی از هزاران صحبتهای اخیر امام جمعه محترم اصفهان را بخوانید. پس از صدسال از آغاز مسأله‌بودگی حجاب در ایران هنوز گفته می‌شود حجاب و برهنه نبودن فارق میان انسان و حیوان است. خب عزیزان چرا متوجه این توسعه نیافتگی تئوریک از حجاب نیستید؟ این برداشتهای کلاسیک چگونه قرار است مسأله امروز ما را حل کند؟ بعد میگویند کار فرهنگی، گرامیان کارفرهنگی بر اساس چه؟ ▪️بحث را یک گام عقب تر ببرم. این «معنای بخصوص از حجاب» در خلاً شکل نگرفته بلکه بر اساس فهم بخصوصی از زن و رابطه ی زن و مرد شکل گرفته است و همهی دالهای دیگر در این گفتمان «خاص» هستند. مسأله فقط حجاب نیست که ما باید در مورد آن دنبال راهکار از دوگانه‌ی الزام قانونی یا کار فرهنگی باشیم. ما شاهد یک نظم تقریباً هماهنگ از عناصر مختلف هستیم که حجاب یکی از آنهاست. همان طور که حجاب معنای بخصوصی دارد از متعه تعدد زوجات و دیگر مسائل هم تحت تاثیر همین نظم گفتمانی خاص یاد میشود. اینجا متعه هم یک متعه‌ی بخصوص است و کارکرد منحصر بفردی دارد. دقت کنید ساحت معرفتی شما شاید در اینجا فقه و تفسیر یا اندیشه های بنیادی‌تر هم خودش در کیفیت ساخت جامعه اثرگذار است و هم اگر ساخت جامعه تحت تاثیر هر دسته عوامل دیگری، معیوب و «نامتعادل» شد، در جامعه با این گزاره‌های فقهی هم بنا به تفسیری که گفتمانهای خاص ارائه میکنند تعامل میشود. یعنی این گفتمان بخصوص از هویت زن قادر است همه چیز را جذب خود کرده و معنا و رنگ خاصی به آن ببخشد و انحصاری کند. ▪️لذا من این نظم را از ریشه و از بنیانش معیوب میدانم. نه حجاب را میشود با این فهم خاص عمومی کرد و نه حجاب بدون اصلاح در کلیت این نظم گفتمانی که همه عناصر با هم بده بستان دارند قابل مدیریت است. حجابی که برای تحریک نشدن مرد معنا می‌شود(!) اقتضاء میکند تعدد زوجاتی را که پاسخ تنوع طلبی مرد است و متعه ای را که برای ارضای مرد است! حالا این وسط ستاد امر به مفروف مشکل را در این میبیند که قانون حجاب ضمانت اجرایی ندارد. اگر ضمانت اجرایی‌اش را تأمین کنیم ظرف یکی دوسال به فضل الهی ایران یکپارچه حجاب میشود! ایده‌ی جدید هم این است که به جای دستگیری و ایجاد پرونده قضایی جریمه کنیم. دوربینها هم الحمدلله خریداری شدند و هر جنبنده‌ای (ما من دابة في الأرض) که اوامر را اجرا نکند جریمه میشود. البته منت میگذارند یکی دو مرتبه ی اول فقط تذکر میدهند. هر جا هم در تیررس دوربینها نبود به اسم مردمی‌سازی ضابطان امر به معروف (!) گزارش خواهند داد. @Mahdi_Takallou 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃 رسانه عصر زنان همراه شماست!🍃🌸 ♦️ به اطلاع می‌رساند رسانه‌ی تخصصی عصر زنان پذیرای نقد و نظرات شما نسبت به محتوای منتشره از این رسانه و نیز دیدگاه‌ها و تحلیل‌های مخاطبان در حوزه مسائل زنان و جنسیت خواهد بود. ♦️ ما نیز متعهدیم که در صورت همراهی شما، آن‌‌ها را با نام خودتان در همین رسانه بازنشر دهیم. ♦️ همچنین جهت ارتباط با کارشناسان و اساتید گروه عصر زنان، به آی‌دی‌ ادمین، درج شده در توضیحات کانال پیام‌ بدهید. 💢 «رسانه تخصصی تحلیلی عصر زنان، محفلی برای گفت‌وگوی دغدغه‌مندان حوزه مسائل زنان» 🌐 | @asrezanan_ir |