eitaa logo
عصر زنان
3.2هزار دنبال‌کننده
454 عکس
147 ویدیو
13 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
از سری گفتگوهای «تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی»: 🔰واره؛ فرهنگ یاریگری و ظهور عاملیت زنانه (رویکرد توسعه بومی دکتر مرتضی فرهادی، امکانی برای گذر از خوانش‌های موجود) 🔸پرسش‌های مورد بررسی در این گفتگو: ❓گفتمان های لیبرال و محافظه کار در قرن بیستم ❓گفتمان تشابه و تفاوت در فمینیسم قرن بیستم ❓روایت های تاریخ اجتماعی و فرهنگی زنان در ایران جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید: معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان 🗓 یکشنبه ۲۳ بهمن ساعت ۱۸ الی ۲۰ 🖥 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکای‌روم می‌باشد. لینک شرکت آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore 🔰 @sch_negah 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ در ارتباط با نقدی که پیش از این مطرح کردیم، حجت الاسلام و المسلمین زیبایی‌نژاد، رئیس محترم پژوهشکده‌ی زن و خانواده نکاتی مرقوم فرمودند که به نظر در تکمله‌ی این بحث راهگشاست: ▪️"البته ساده‌سازی هم نباید کرد. نفعی که اذن برای زن دارد این‌است که راه شکایت و ادعای نشوز علیه زن را می‌بندد. با برداشتن این ضابطه اگر مرد علیه زنِ خارج رفته اقامه دعوا کند اصل بر پذیرش ادعای نشوز است مگر خلاف آن ثابت شود. قیاس موضوع سفر خارجی زن و مرد هم غلط است پرداخت نفقه نیازمند حضور در مکان زندگی همسر نیست بر خلاف تمکین که اینگونه است. ▪️سخن اینست که برای پرداختن به چنین موضوعی باید خدمت سابقه‌داران حقوق و فقه مانند ایه الله حبیبی تبار برویم و پرسش کنیم که چه چیزی سبب شد که قانونگذار تمایل به قانونی کردن اذن داشته باشد. احتمالا یکی از پاسخ ها اینست: حجم پرونده های شکایت از زوجه! ▪️کسی که در دادگاه است در موضوعات مختلف پرونده‌های زیادی می‌بیند. شما می‌توانید به جای حساس شدن روی بحث زنان با تغییر لنز پرونده‌های شکایت زوج از زوجه را هم ببینید اما اینها هیچکدام تبدیل به مساله اجتماعی نمی‌شود مگر آنکه به دلیل کثرت یا اهمیت یا بازنمایی به حدی برسند که کارشناسان را حساس کنند." 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🛑 "عصر زنان" یک پایگاه تحلیلی است که سعی دارد به صورت تخصصی به مباحث زنان بپردازد. از این رو عصر زنان در عین حال که رویکرد مشخصی دارد و موضع خود را در نسبت با مسائل مختلف حوزه‌ی زنان و خانواده حفظ می‌کند از نظرات مختلف استقبال کرده، و نقد و نظر تخصصی شما، در رابطه با محتواهای تولیدی یا بازنشر شده از این کانال را بر اساس اولویت زمانی و قوت نظری منتشر خواهد کرد. شما می‌توانید انتقادات تخصصی خود را در قالب یادداشت به ادمین کانال، و آیدی مندرج در بیو ارسال فرمایید. از توجه شما سپاسگزاریم🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار می‌کند: ♨️ جریان سلسله‌نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️ فصل اول: مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان ♨️ نشست دوم: دکتر فریبا علاسوند 📅 زمان: دوشنبه ۲۴ بهمن 🕰 ساعت ۱۳ 📡 پخش زنده در کانال ایتا 🌐|@asrezanan_ir|
🔴 نشست دوم از سلسله نشست‌های «جریان»، با حضور دکتر علاسوند، لغو و به زمان دیگری موکول خواهد شد.
صوت استاد قنبریان_1.mp3
35.64M
📌 🔸مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان 🔺حجت‌الاسلام قنبریان ♨️ جریان سلسله‌نشست‌های تخصصی عصر زنان ✅ نکته: صوت حاوی دو بخش می‌باشد؛ ۶۰ دقیقه ابتدایی بیانات استاد قنبریان و از دقیقه ۶۱ بخش پرسش و پاسخ است که در لایو نبوده، حاوی نکات بسیار مهمی است و اکنون در صوت تقدیم مخاطبان می‌گردد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ♦️ || تأملی بر بیانات رهبری در جمع بانوان 📅 برگزار شده در: ۲۲ دی‌ماه ۱۴۰۱ 🔺 بخش اول || زوجیت و تلائم در خانواده 🎙 الهه سادات شفیعی ✔️ گفتمان انقلاب، به ویژه در اندیشه مقام معظم رهبری، مبتنی بر تلائم و خانواده‌گرایی است. ✔️ نگاه جدید رهبری به دیالکتیک، مبتنی بر همسازی و سازگاری بین دو زوج است که این زوجیت جاری بین همه مخلوقات است. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از سری گفتگوهای «تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی»: 🔰نظم جنسیتی در نگرش متألهین عصر قاجار 🔸پرسش‌های مورد بررسی در این گفتگو: ❓فهم اندیشه دینی عصر قاجار از تحولات جنسیتی اروپا ❓جایگاه مفاهیم جدید جنسیتی در نظام اندیشه دینی عصر قاجار ❓تحولات اندیشه دینی حوزه جنسیت در عصر قاجار ❓راهبرد اندیشه دینی برای مواجهه با نظم جنسیتی جدید جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید: معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان 🗓 سه‌شنبه ۲۵ بهمن ساعت ۱۴ الی ۱۶ 🖥 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکای‌روم می‌باشد. لینک شرکت آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore 🔰 @sch_negah 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📚عصر كتاب 🔻پژوهشكده زن و خانواده واحد تهران برگزار مى‌كند: 💠 سلسله نشست‌هاي علمى "عصر كتاب" 📌 نشست دوم با موضوع "آسیب‌شناسی و بررسی آثار منتشر شده حوزه زنان" با ارائه و نقد: ✴️ دكتر زهرا شریف: هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده ✴️ دکتر حکمت بروجردی: مدیر تالار تخصصی مطالعات زنان کتابخانه ملی و نویسنده اثر دبير علمى: ✴️ دكتر منصوره سادات مرتضوى 📆 سه شنبه 25 بهمن 1401 ⏰ ساعت 10 تا 12 📍 تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر و برادران مظفر، پلاک 907 ➕همراه با رونمايي اثر: "کتابشناسی موضوعی زنان در علوم انسانی و علوم اجتماعی" و فروش كتب پژوهشكده با تخفيف ويژه 💻 لينك ثبت نام 👇🏽 ‏https://survey.porsline.ir/s/7IOMko3X 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ چرا باید بر استقلال زن پافشاری کنیم؟ ✍🏼| آقای مهدی تکلو ▪️یکی از شاخصه‌های اصلی و ارکان هویت زن در نگاه انقلاب اسلامی، استقلال هویتی است. تصویر زن در آینه‌ی انقلاب اسلامی زنی است که به لحاظ هویتی مستقل است و بر استقلال خود پافشاری می‌کند. از سوی دیگر، جهان پیرامونی این زن در این منطق استقلال او را به رسمیت می‌شناسد. استقلال به معنای این است که زن به‌عنوان یک انسان کامل و کافی در نظر گرفته شود که صاحب اراده و اختیار است و بر سرنوشت خویش مشرف و مسلط است. به دیگر بیان، اصرار بر استقلال انسانی و هویتی موجب فاصله‌گذاری و حصارچینی در برابر تمام نیروهایی فردی، اجتماعی و تاریخی است که تمایل دارند به دلایل بر سرنوشت و هویت افراد حاکم و چیره شوند. حفظ استقلال سبب ایجاد روحیه‌ی مقاومت و خودبودگی در زن می‌شود. ▪️از منظری الهیات‌نگر، استقلال جوهره‌ی مخلوقیت انسان است و بدون آن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های انسانی، جنسیتی و فردی در خدمت عبودیت غیر خداوند سبحان قرار می‌گیرد؛ لذا زن مستقل زنی است که بر اراده‌مندی خویش پافشاری می‌کند و نیروی خود را خرج دیگری‌هایش نمی‌کند. به همین سبب زن انقلاب اسلامی مبارز است، چرا که همواره جریانات و نیروهایی هستند که درصدد معناکردن و مصادره نمودن او باشند. به همین نسبت زن انقلاب اسلامی عزتمند و صاحب کبریا و عظمت است. ما از چنین زنی که بر شرافت و کرامت خود هم در سطح انسانی و هم در سطح جنسیتی توقف و تحفظ داشته، طبعاً و منطقاً انتظار عفت، حیا و حریم است. ▪️استقلال انسانی زن موجب می‌شود که او انگاره‌های تحمیلی و تصاویر هژمونیک از خود را خارج از اراده و انتخاب نپذیرد و چه‌بسا او خود به برساخت و بازتعریف هویت و معنای زن و جهان پیرامونی آن مبادرت ورزد. پس از سویی دیگر استقلال انسانی زن، موجب شکوفایی جنسیتی زن می‌شود؛ چرا که زن به نحو طبیعی زن است و کوتاه‌کردن دست سیطره‌جویان که زن را به صورت‌ها و سیرت‌های متنوعی می‌بیند سبب می‌گردد تا این سطح از قابلیت‌های او بیش‌ازپیش بالفعل شود. زنانی که استقلالشان را وانهند و جامعه‌ای که با استقلال زنان غیرتمندانه و با حساسیت مواجهه نکند، حاصلی جز زنانی که یا جنسیتشان عامل ضعف و ثانوی‌بودگی آنان می‌شود یا زنانی که تلاش می‌شود عنصر جنسیت در آن‌ها انکار شده و تکراری ناقص از مردانگی بیافرینند و یا زنانی که حتی به وجوه تنانه و جنسی تقلیل می‌یابند ندارد. پس استقلال زن،‌ نخست میان او و هویت، مسیر و جهان معنایی مردانه فاصله و حجاب می‌گذارد، سپس تمایزات او را به‌طور جدی با زن در الگوی غربی و شرقی مشخص می‌کند و از او تصویری واقعاً «نه شرقی و نه غربی» برمی‌سازد و دست آخر میان او و تمدن‌ها و جوامع استیلایی و بازاری مغایرت‌سازی کرده و پیشنهاد خلق و معماری تاریخی جدید را (در همراهی مرد انقلاب اسلامی) پیش‌روی او می‌گذارد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ هیپنوتیزم علم با سیاست در APA 📌 «به دنبال آشوب‌های رخ داده‌ی چند ماه گذشته در کشور، ریاست انجمن روانشناسی آمریکا (American Psychological Association به اختصار APA) که بزرگترین سازمان علمی و حرفه‌ای روان‌شناسان در ایالات متحده است و همین‌طور بزرگترین انجمن روانشناسی در دنیا نیز محسوب می‌شود، به بخش حقوق بشر سازمان ملل نامه‌ای را تنظیم کرد و در آن نامه از وضعیت زنان و دختران ایرانی ابراز نگرانی نمود. » 📥 ادامه یادداشت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ هیپنوتیزم علم با سیاست در APA ▪️به دنبال آشوب‌های رخ داده‌ی چند ماه گذشته در کشور، ریاست انجمن روانشناسی آمریکا (American Psychological Association به اختصار APA) که بزرگترین سازمان علمی و حرفه‌ای روان‌شناسان در ایالات متحده است و همین‌طور بزرگترین انجمن روانشناسی در دنیا نیز محسوب می‌شود، به بخش حقوق بشر سازمان ملل نامه‌ای را تنظیم کرد و در آن نامه از وضعیت زنان و دختران ایرانی ابراز نگرانی نمود. ▫️طبق شواهد موجود این نامه به دلیل فشارهای روانشناسان ضد حکومت جمهوری اسلامی نوشته و به سازمان ملل ارسال گردید. این درحالی است که در ایام منتهی به کریسمس ۴۰ تن از زنان روانشناس ایرانی داخل کشور، که از اساتید برجسته روانشناسی هستند نامه‌ای به ریاست APA ارسال کرده و خواستار جلسه‌ای در راستای اعلام واقعیت‌های اصلی و نه سیاسی از وضعیت زنان و دختران ایران شده‌اند. علیرغم آنکه تغییر ریاست APA و نامه‌ی این اساتید به ریاست جدید داده شد، قرار به تشکیل جلسه‌ای مجازی میان اساتید روانشناسی و اعضای APAجهت بررسی و روشن شدن حقیقت وضعیت زنان ایرانی شد. ▫️اما در کمال تعجب، جلسه بدون هیچ دلیل و توضیحی لغو گردید و مجدد ادعای سیاسی خانم دکتر صاحبی، روانشناس مقیم آمریکا و از اعضای APA، با اعمال فشارهایی در سر تیتر اخبار APA قرار گرفت". ▫️به نظر می‌رسد هرچه زمان بیشتری از غائله‌ی موسوم به زن، زندگی، آزادی میگذرد، چهره‌ی حقیقی آن با روشن شدن ابعاد مختلف برخوردهای بین المللی و حتی علمی با زنان ایرانی مشخص می‌گردد. اینکه زنان ایرانی متخصص روانشناسی در ایران، کرسی‌های علمی و دانشگاهی را فتح کردند، مستقیما از اوضاع زنان و دختران ایرانی آگاه هستند و از یک نهاد بین المللی که داعیه‌دار نگرانی وضعیت زنان و دختران ایرانی است خواستار تریبونی بدور از بازی های سیاسی و در چارچوب های علمی می‌باشد اما با بی‌اعتنایی آن نهاد نگران! مواجه می‌شود، رسما صدایشان بایکوت می‌شود بیانگر آن است که مسئله‌ی آمریکا و حتی آن روانشناسانی که در APA ادعای دوستی با هموطنان ایرانی‌شان را دارند، بشر دوستی نیست بلکه تنها میل سیری‌ناپذیر به قدرت و سیطره‌ای است که نظام مستکبر آمریکا کما فی‌السابق نسبت به ایران و ایرانیان روا می‌دارد. 🔻در ادامه یادداشت تکمیلی و تحلیل خانم دکتر فاطمه فیاض فوق دکترای روانشناسی سلامت و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا را که از نویسندگان نامه به APA بوده‌اند می‌خوانیم. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ✍🏼| دکتر فاطمه فیاض باسمه تعالي ▪️در تاريخ 30 نوامبر 2022 يعني در آذرماه 1401 ، رياست انجمن روانشناسي آمريکا (APA) دکتر فرانک ورل، به دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نامه‌اي در حمايت از حقوق زنان و دختران ايراني نوشت و در آن از حق اعتراض زنان در اثر فوت مهسا اميني دفاع کرده و در مورد آن ابراز نگراني کرده بود. در واکنش به اين نامه سياسي که توسط آن انجمن علمي به سازمان ملل متحد ارسال شده بود، حدود 40 استاد زن PhD روانشناسي به رياست جديد اين انجمن دکتر برايانت ديويس (يک زن سياهپوست) که از ابتداي سال 2023 ميلادي منصوب شده بود، نامه‌اي نوشتند و در آن به موارد زير اشاره کردند: - انتقاد از خلاف واقع بودن نامه ارسالي APA به سازمان ملل - مستند نبودن ادعاهاي مطرح شده در نامه و توجه به اخبار رسانه هاي معاند - بي توجهي يک انجمن علمي بزرگ به صحت و استنادات يک نامه سياسي و ارائه آمار دروغین - ارائه شاخص‌هاي کمي و کيفي در حوزه زنان در عرصه هاي مختلف علمي، سلامت، اقتصادي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي، ورزشي، هنري و ... پس از انقلاب اسلامي - انتقاد از نگاه يک جانبه و داراي سوگيري به زنان ايران و در مقابل بي توجهي نسبت به وضعيت زنان در ساير کشورها نظير افغانستان که از تحصيل اوليه نيز محروم شده اند. - تاکيد بر دلسوزي براي زنان و دختران آمريکايي که آمارهاي وحشتناک تجاوز، خشونت و انواع سوء استفاده در دنيا مربوط به آنان است. - سوال در مورد اينکه چرا انجمن علمي روانشناسي آمريکا در مورد مرگ هزاران زن آمريکايي که سالانه در اثر خشونت پليس کشته مي شوند بيانيه نمي دهد! چرا در حمايت از اعتراضات حين انتخابات رياست جمهوري آمريکا در حمايت از حقوق بشر بيانيه نداد! چرا به خاطر مرگ صدها زن و دختر فلسطيني، عراقي، سوري، افغاني، يمني نگران و ناراحت نيست؟! - محکوم کردن تحريم هاي ظالمانه آمريکا که سبب گرفتن حق حيات بسياري از کودکان و دختران ايران و بسياري از بيماران شده و مي شود و بيانيه اي براي آن صادر نمي شود. ▪️نويسندگان در انتها از رياست انجمن روانشناسي آمريکا براي سفر به ايران و مشاهده پيشرفتهاي زنان و دختران ايراني دعوت به عمل آوردند. حدود 40 روانشناس زن متخصص اين نامه را امضا کردند. اين نامه در اوايل تعطيلات سال نوي ميلادي براي رياست انجمن ارسال شد که در همان روز پاسخ داده شد و دکتر برايانت ديويس مشتاقانه اعلام کرد که براي يکي جلسه مجازي آماده است تا صحبت هاي زنان متخصص ايراني را از زبان خود آنها بشنود و در پس از آن چندين ايميل با موضوع هماهنگي براي روز و ساعت و موضوع جلسه رد و بدل شد که به ناگاه پس از تعطيلات کريسمس، دکتر ديويس نامه اي ارسال کرد که در آن اعلام کرده بود که پس از مشورت با همکاران خود به اين نتيجه رسيده که جلسه‌اي برگزار نشود. جالب آنکه چندي پس از ارسال نامه، در عين حال که هيچ خبري از نامه ارسالي در صفحات و اخبار اين انجمن نبود، اما یادداشتی از يک خانم روانشناس ايراني در APA با همان محتواهاي نامه ارسالي رياست APA به سازمان ملل منتشر شد که در آن بر لزوم حمایت روانشناسان از جنبش زنانه تاکید کرده بود. (https://www.apa.org/international/global-insights/2022-revolution-iran) بدون اینکه ردپایی از نامه جمعی از روانشناسان زن ایرانی باشد که مستند در مورد زنان ایرانی سخن گفته‌اند و دروغ‌های نامه ارسالی APA به سازمان ملل را برملا کرده‌اند... ▪️اين رخداد ضمن اينکه در ظاهر هيچ نمود و تاثيري بر انجمن روانشناسي آمريکا نداشت، اما درس هاي زيادي به نويسندگان نامه آموخت. وجود سياست‌زدگي، عدم انصاف، اتکا بر اخبار و داده هاي غير متقن، استناد بر گفته‌ها و شنيده‌ها در نامه‌هاي رسمي، واکنش‌هاي سياسي مداخله جويانه در کشورها، بهانه بودن حقوق زنان و دختران براي دست يابي به اغراض سياسي و دورويي و دروغ و فريب برخي از درس هايي است که مي توان از اين رخداد گرفت و لکه ننگ ديگري براي آمريکا در کنار ظلم ها و دشمني هاي بيشمار او خواهد بود. امضاهاي زنان روانشناس و متخصص در پاي اين نامه، خود شاهدي براي برکات انقلاب اسلامي در هويت بخشي و تکريم مقام زنان و دختران و بسترسازي براي رشد و شکوفايي آنان است. الحمدلله رب العالمين 🔺 مستندات این یادداشت در ادامه پیوست خواهد شد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
farsi.pdf
274.3K
متن فارسی نامه
volker-turk-iran-letter.pdf
205.2K
متن نامه ارسالي انجمن روانشناسي امريکا به سازمان ملل
پاسخ اوليه رييس جديد APA به نامه
پس گرفتن پيشنهاد برگزاري جلسه پس از مشورت با همکاران APA
پادکست تخصصی ۱.mp3
9.13M
موضوعات زنان معمولا بلاتکلیف‌اند. 🎙| خانم سحر دانشور 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ فراخوان عضویت در انجمن علمی زن و خانواده حوزه علمیه. 🗓 مهلت ارسال مدارک: 30 بهمن ماه 🔸 ثبت نام از طریق مراجعه حضوری به آدرس دبیرخانه و یا ارسال مدارک به ایمیل انجمن و یا شماره ایتای انجمن علمی زن و خانواده انجام می‌شود. تلفن: 02532144697 ایمیل انجمن علمی زن و خانواده: anjoman.z.kh@gmail.com کانال انجمن علمی زن و خانواده در ایتا: https://eitaa.com/anjomanzkh ارسال مدارک در ایتا از طریق: @anjomanzkhadmin 📍آدرس: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، پلاک 5، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه 6، دبیرخانه انجمن علمی زن و خانواده ♦️ توضیحات تکمیلی در پوستر موجود است. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ سیر نقش‌آفرینی زنان در جامعه، در دوران پسا انقلاب ▫️بخش اول ✍🏼| خانم صفوراسادات امین‌جواهری ▪️ مقدمه ▫️وقتی از نقش‌آفرینی زنان در جامعه سخن می‌گوییم، بدون مغالطه و سفسطه واضح است که از کنشگری زن در حوزه‌ای فراتر از خانواده سخن می‌گوییم؛ زیرا نقش‌آفرینی در خانواده مفروض زندگی ایرانی است. داده‌های تاریخی و تاریخ ادبیاتی گواه است که نقش‌آفرینی زنان در تاریخ اجتماعی ایرانیان تباری دیرینه و ریشه در بوم ایران دارد، اما یا اثرات غیرمستقیم داشته است، مانند تأثیر زنان درباری بر تصمیمات شاهان، یا اثراتی محدود در زمان و مکان داشته که حاصل کنشگری معدودی از زنان در طبقه‌ای خاص بوده است. اما، کنشگری اجتماعی زنان به صورت عمومی و فراگیر و در طول چهار دهه متمادی، به طوری که تأثیرات مستقیم سیاسی اجتماعی اقتصادی فرهنگی و علمی داشته باشد، در بستر انقلاب اسلامی رخ داده است و موطن این سطح از کنشگری زنان، انقلاب اسلامی است. ▪️سیر تطور کنشگری زنان در جامعه ▫️پیش از انقلاب، زنان در عمومی‌شدن مبارزات نقش سیاسی آشکاری ایفا کردند: برای نمونه پس از قیام جمعی زنان در 17 دی 56، حرکت‌های مردان نیز عمومی شد و منجر به پیروزی انقلاب شد. روشن است که قیام این زنان متکی به سال‌ها فعالیت جمعی و معرفتی‌شان بوده است و شواهد تاریخی آن نیز موجود است. دست ما از روایت مبارزات فردی و جمعی زنان چندان پُر نیست، اما با اتکا به کلان روایت امام خمینی (ره)، پیروزی‌‌ انقلاب اسلامی را بیشتر مدیون زنان هستیم تا مردان :«بانوان محترم ما در صف جلو واقع بودند» (صحیفه امام،ج7،ص6). ▫️پس از انقلاب با شروع جنگ تحمیلی، زنان در آفریدن دفاعی مقدس از وطن، نقشی پنهان‌تر ایفا کردند. یادکردن از کنشگری‌های اقتصادی بی‌بدیلی که زنان با مهارت و درایت خویش رقم زدند با عنوان «پشتیبانی از جنگ» مانع فهمیدن اثرات مستقیم و غیرمستقیم کنشگری زنان بر «اقتصاد جنگ» می‌شود. نقش زنان در آن بحران اقتصادی، یاری دادن به دولت در تأمین هزینه‌های دفاع از وطن بود. در این برهه، زنان یا گوش به اعلام نیاز از سمت جبهه‌ها بودند تا دست به تولید مایحتاج رزمندگان بورزند یا خود در صحنه حاضر بودند، خلأها را شناسایی و برای رفع آن‌ها ستاد و پایگاه و رویه ایجاد می‌کردند. یادکردن از «مقاومت روحی» زنان در داغ شهادت عزیزان وطن نیز در این مجال نمی‌گنجد. ❗️ادامه دارد... 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|