⭕️ نظر آیتالله خامنهای درباره «بداء و تغییر» در خروج سفیانی
✍️ مصطفی امیری
✅ نقلقول آقای رائفیپور منتسب به رهبری
▪️این روزها، کلیپی از آقای رائفیپور منتشر شده و در اظهاراتی منتسب به رهبر معظم، به نقل از عالمی، چنین نقل میکند که رهبری فرمودند: «سفیانی آنطور که در روایات آمده دیگر اثر نخواهد کرد. خون شهدای مدافع حرم، خیلی چیزها را تغییر داد»[1] یعنی بداء در «تفاصیل» نشانه حتمی ظهور.
▪️درحالیکه سابق بر این آقای رائفی پور، اظهارنظر متفاوت و البته به اشتباه درباره بداء داشتند: «ممکن است سفیانی نیاید اما ظهور اتفاق بیفتد»[2]. یعنی بداء در «اصل» نشانه حتمی ظهور.
▪️البته در این کلیپ اخیر، اشتباه قبلی را تا حدودی تصحیح کردند اما اینبار، مطلبی را هم به آیتالله خامنهای نسبت دادند[3] که صحت و سقم آن، ثابت نشده است و حتی در اظهارنظری غیررسمی، نفی گردید[4].
✅ بداء و تغییر در نشانههای ظهور
▪️به هر حال بحث «بداء در نشانههای ظهور» از مشکلالحدیث های مباحث مهدوی است.
▪️آیا تاکنون در تاریخ اسلام، شما موردی سراغ دارید که اهلبیت از مطلبی خبر داده باشند و آن موضوع اتفاق نیفتاده باشد؟ تغییر و بداء شده باشد؟
▪️داستان میثم تمار و آویزان کردن بر درخت نخل، که مخالفین امام علی تلاش کردند، آنچه امام معصوم خبر داده به وقوع نپیوندد اما سرانجام همان شد که نقل شده بود.
▪️حادثه کربلا و خبر دادن پیامبر از شهادت امام حسین، در واقع هشداری بود به امت اسلام، که اگر کوتاهی نمیکردند، شهادت ایشان رخ نمیداد اما آیا در اصل ماجرا، تغییر و بداء رخ داد؟
✅ دیدگاه برگزیده
▪️حدیث بداء در سفیانی را باید در کنار انبوه احادیث با مضامین عدم بداء در این نشانه حتمی، نگریست ازجمله:
▪️«كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ فَجَرَى ذِكْرُ الْقَائِمِ فَقُلْتُ لَهُ أَرْجُو أَنْ يَكُونَ عَاجِلًا وَ لَا يَكُونَ سُفْيَانِيٌّ فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِي لَا بُدَّ مِنْهُ»[5].
▪️در واقع، وقتی اهلبیت از موضوعی خبر دادهاند، هرچند آن موضوع، قابلیت بداء دارد لکن در عمل، بداء و تغییر، محقق نخواهد شد. به عبارت دیگر: امکان بداء غیر از وقوع بداء است. و روایت امام جواد، ناظر بر «امکان» بداء است و نه «ضرورت» وقوع بداء در نشانههای ظهور.
▪️توضیح اینکه: طبق گزارش قرآن، یهودیان، توهم و اعتقاد داشتند که دستان خدا، بسته است. و بعد از اینکه جهان را آفرید و برخی از امور را متحقق ساخت، دیگر از تغییر آن، عاجر و ناتوان میشود (قالَتِ الْيَهُودُ: يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ)؛ اما قرآن با رد این دیدگاه یهود، فرمود: دستان خود شما، بسته است و دست خدا باز است (غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتان) [6].
▪️گاهی تصور میشد که وقتی امر حتمی باشد، یعنی بر خدا هم حتمی است، «محتوم علی الله» و دیگر قابل تغییر نخواهد بود؛ خیر اینگونه نیست، بلکه «محتوم من الله» است، یعنی از طرف خدا حتمی است نه اینکه، دست خدا بسته باشد.
▪️از اینرو، روایت امام جواد، که میفرماید امکان بداء و تغییر در سفیانی نیز وجود دارد، اشاره به همین موضوع است. یعنی با اینکه سفیانی، از طرف خدا، حتمی میباشد (محتوم من الله)، البته تصور نکنید که بر خدا، حتمی شده است (محتوم علی الله)؛ دست خدا، بسته نیست.
▪️بداء در «تفاصیل» نشانههای ظهور که نوعی از ارتباط با فعل، رفتار و سلوک انسانها دارد، امکانپذیر است بدین معنا که اگر جبهه حق و شیعیان، آمادگی لازم را کسب کنند، تلفات و کشتهها در مواجهه با سفیانی، کمتر خواهد شد و صرفا در «تفاصیل و جزئیات» نشانه حتمی سفیانی، بداء و تغییر، ممکن است. ولکن در فرض عدم همراهی مردم، آنچه اهلبیت فرمودند، دقیقا اتفاق خواهد افتاد.
▪️لکن در دیگر علائم حتمی مثل ندای آسمانی که معیار تشخیص امام مهدی است و قابلیت مشابهسازی هم ندارد و فقط یکبار در همه ادوار تاریخ، آن هم به فاصله چند ماه مانده به قیام حضرت، رخ خواهد داد، بداء هرچند در مقام اثبات، احتمال دارد لکن در مقام ثبوت، بداءپذیر نیست. زیرا متعلق آن افعال انسانها نیست بلکه از سنن الهی است.
▪️بنابراین، نقلقول آقای رائفی پور از رهبری، صرفنظر از اینکه چقدر مُستند است یا خیر؟؛ از نظر علمی، مبتنی بر دیدگاهی است که بیان میدارد: در «تفاصیل» نشانههای حتمی همچون سفیانی، امکان بداء و تغییر وجود دارد.
▪️البته بحث بداء را در کانال، به تفصیل مطرح کردیم[7].
✅ پینوشت:
1. https://t.me/Monji_EmamMahdi/20779
2. https://t.me/Monji_EmamMahdi/17779
3. https://t.me/masaf/95925
4. https://t.me/Monji_EmamMahdi/23642
5. نعمانی، الغیبة، ص۳۰۱.
6. سوره مائده، آیه۶۴.
7. https://eitaa.com/asrzohur110/370
8. https://eitaa.com/asrzohur110/371
9. https://eitaa.com/asrzohur110/372
🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ «مکه و مدینه»ِ بنسلمان
▪️ستارگان موسیقی جهان عرب در عربستان گرد آمدند و در برنامههای «موسم ریاض»، خوانندههای مشهور به اجرای کنسرت پرداختند.
▪️نانسی عجرم، خواننده مشهور رقص و آواز، نیز برای «اولینبار» در شهر مدینةالنبی، به اجرای کنسرت پرداخت.
▪️احادیثی در باب بروز فسق و فجور در عربستان در کتب معتبر ذکر شده، البته هرچند، فساد کموبیش بوده ولیکن به اعتراف رسانههای سعودی، برخی موارد برای «اولینبار» در حال رخ دادن است:
▪️«رَأَيْتَ الْحَرَمَيْنِ يُعْمَلُ فِيهِمَا بِمَا لَايُحِبُّ اللَّهُ لَايَمْنَعُهُمْ مَانِعٌ وَ لَا يَحُولُ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ الْعَمَلِ الْقَبِيحِ أَحَدٌ وَ رَأَيْتَ الْمَعَازِفَ ظَاهِرَةً فِي الْحَرَمَيْن»(کلینی، الکافی، ج۸، ص۴۰).
▪️در مكه و مدينه کارهای میشود كه خداوند دوست ندارد و كسى هم نيست كه مانع شود و هيچكس آنها را از اين عمل زشت بازنمىدارد. زنان رقاصه، ساز و آواز در مکه و مدینه ظاهر میشوند.
▪️سخن بسیار است در حوادث عربستان، اما اجمالا بشارتی برای همگان: پیشیبینی میشود، بنسلمان ابتدا مخالفین اش را به قتل میرساند و سپس خود نیز به قتل خواهد رسید.
🆔 @ASRZOHUR110
عصر ظهور | ASRZOHUR
اعلام خبر مرگ در عربستان در موسم حج در ماه ذیالحجه. #بشارت #پیشگویی 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ زمان «اولین» نشانه حتمی ظهور / سال خروج «سفیانی»: سال «فرد» یا «زوج» قمری؟
✍️ مصطفی امیری
▪️بعد مشارکت اردن در حمله آمریکا به عراق و سوریه، در فضای توئیتر و شبکههای اجتماعی، اخباری مبنی بر خروج سفیانی و حتی «مصداقیابی» تلویحی و آشکار انجام گردید که بهتر بود این کار صورت نگیرد.
▪️ضمن اینکه هنوز «حوادث قبل خروج سفیانی» رخ نداده است.
▪️از سوی دیدگاه «خروج سفیانی در سال فرد قمری»، صرفا در حد احتمال است و ممکن است اشتباه باشد. زیرا دیدگاه دیگری نیز در این باره وجود دارد.
▪️توضیح اینکه: در اینکه فاصله سفیانی تا ظهور، شش ماه یا پانزده ماه است؟ اختلاف است[1].
▪️هرکدام، ادله قوی دارند. چه بسا، واقعا همان شش ماه، درست باشد.
▪️اگر قائل به ۶ماه پایانی باشیم، خروج سفیانی در ماه رجب، سال زوج قمری است
▪️اگر قائل به ۱۵ماه پایانی باشیم، خروج سفیانی در ماه رجب سال فرد قمری است.
▪️بنابراین تا رجب هرسال قمری، باید حوادث قبل خروج سفیانی را رصد نمود[2].
🔹فاصله «سفیانی تا ظهور»، شش ماه یا پانزده ماه؟:
1. https://eitaa.com/asrzohur110/443
🔸«ترتیب حوادث» از خروج سفیانی تا ظهور:
2. https://eitaa.com/asrzohur110/446
🆔 @ASRZOHUR110
هدایت شده از عصر ظهور | ASRZOHUR
⭕️ سفیانی، نماینده مثلث «غربی، عبری، عربی» و آخرین مهره یهود
سفیانی، شخص است یا جریان؟
✍️مصطفی امیری
1️⃣ با «نام سفیانی» چه کار دارید؟
🔹در روایات، وقتی از اسم سفیانی، پرسیده میشود، امام معصوم میفرمانید: با نام سفیانی چه کار دارید؟ وقتی بر مناطق الکور الخمس در منطقه شام مسلط شد. خواهید دانست: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ عَنِ اسْمِ السُّفْيَانِيِّ فَقَالَ وَ مَا تَصْنَعُ بِاسْمِهِ إِذَا مَلَكَ كُوَرَ الشَّامِ الْخَمْسَ (صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۶۵۱).
🔸خوب این شخص است. اما آیا هیچ جریانی، پشت سر وی نیست؟ حامی او نیست؟ قطعا حامیانی دارد ازجمله:
2️⃣ سفیانی و فی عنقه «صلیب»
🔹سفیانی ضد تفکر داعش است. هیچ سنخیتی با تفکر سلفی ندارد هرچند اندیشه تکفیری، ابزاری در اختیار غربیها است و سفیانی نیز از سوی صلیبیها حمایت میشود: «السفیانی ... و فی عنقه صلیب» (طوسی، الغیبة، ص۴۶۳).
3️⃣ سفیانی، در دفاع از حکومت آلفلان به عربستان، لشکر اعزام میکند
🔸سفیانی با حکومت حجاز نیز همپیمان است. وقتی نفس زکیه را به شهادت میرسانند، سر وی را به عنوان هدیه، خدمت سفیانی میفرستند همچنانکه قبل از این، قاتلان فرزند پیامبر، سر مبارک امام حسین را برای یزید (جدّ سفیانی) فرستادند و این تقابل حق و باطل ادامه دارد:
🔹«فَيَبْتَدِرُ الْحَسَنِيُّ إِلَى الْخُرُوجِ فَيَثِبُ عَلَيْهِ أَهْلُ مَكَّةَ فَيَقْتُلُونَهُ وَ يَبْعَثُونَ بِرَأْسِهِ إِلَى الشَّامِيِّ ... َ يَبْعَثُ الشَّامِيُّ عِنْدَ ذَلِكَ جَيْشاً إِلَى الْمَدِينَة» (کلینی، الکافی، ج۷، ص۲۲۵).
4️⃣ سفیانی «تنفس مصنوعی» اسرائیل
🔸همچنانکه سفیانی، آخرین مهره یهود برای مقابله با امام عصر است: «ان عدتم عدنا ای ان عدتم [الیهود] بالسفیانی، عدنا بالقائم» (قمی، تفسیر القمی، ج۲، ص۱۴).
5️⃣ سفیانی، نماینده مثلث «غربی، عبری، عربی»
🔹سفیانی با ورود از منطقه «وادی یابس» در جنوب غربی سوریه (منطقه حوران واقع در درعا در مرز اردن و سوریه) و بعد از غلبه بر جریان اصهب (حاکمیت) و جریان ابقع (معارضین) در فتنه طولانی شام که پیش از او بر سر قدرت و حکومت، منازعه و جنگ داشتهاند و تسلط سفیانی بر سوریه به عنوان آخرین حربه یهود و همپیمان غربیها، در واقع تنفس مصنوعی به منظور جلوگیری از فروپاشی اسرائیل خواهد بود.
6️⃣ سوریه «موقتا» به مدت دوسال در اختیار سفیانی قرار میگیرد
🔸و البته سفیانی -به عنوان اولین نشانه حتمی - پانزده ماه بر منطقه شام (کمتر از دوسال) حکومت خواهد کرد و بعد از حمله به عراق، در آخرین روزهای منتهی به ظهور و قیام امام عصر و در جهت حمایت از همپیمانان خویش (حکومت آل فلان) به عربستان نیز لشکرکشی نظامی خواهد داشت.
7️⃣ سفیانی، «شخص» است در عینحال نماینده «جریان» غربی است
🔹بنابراین، سفیانی در عین اینکه شخص است نماینده جریان جبهه باطل هم هست.*
🔸مثل یمانی و خراسانی در عین اینکه فرد و شخص هستند حتما رهبری جریان جبهه حق را هم بر عهده دارند.
🔹اصولا شخصیتهای ظهور در عین اینکه شخص هستند، رهبری جبهه حق و باطل را نیز بر عهده دارند.
🔸مشخصات: السُّفْيَانِيُّ أَحْمَرُ أَشْقَرُ أَزْرَقُ لَمْ يَعْبُدِ اَللَّهَ قَطُّ وَ لَمْ يَرَ مَكَّةَ وَ لاَ اَلْمَدِينَةَ (نعمانی، الغیبة، ص۳۰۶).
🔹«سفيانى سرخروئى سفيد متمایل به سرخیپوست و زاغ چشم است*، هرگز خدا را پرستش ننموده و هرگز نه مكّه را ديده و نه مدينه را» (غفاری، غیبت نعمانی، ص۴۲۵).
🔸*عبارت فوق، ترجمه مرحوم غفاری حدیثپژوه معروف است ولیکن «اشقر» یعنی بور، کما اینکه دانشنامه امام مهدی ترجمه کرده است و «ازرق» یعنی چشمرنگی (کمی متمایل به سبز) (ریشهری، دانشنامه امام مهدی، ج۷، ص۷۳).
🔹کاملا مشخص است با ویژگیهای جسمی فوق، سفیانی، شخص است. و در فرض صحت کلام برخی از بزرگان، حتی اگر سفیانی، جریان است؛ آیا این جریان، بالاخره رهبر ندارد؟ قطعا دارد.
8️⃣ سفیانی، ضد تفکر «داعش»
🔸داعش هیچ ارتباطی با سفیانی ندارد. سفیانی چهره ضد سلفیگری است: «انتم فی بیوتکم آمنون... السفیانی نقمه لکم من عدوکم» (نعمانی، الغیبة، ص۳۰۰).
9️⃣ این شخص، قطعا سفیانی است
🔹سفیانی، شخص است؛ بر سوریه مسلط میشود و به عراق و عربستان حمله میکند و در عین حال جریان مثلث شوم «غربی، عبری، عربی» حامی او خواهند بود. این شخص، قطعا سفیانی است. به خاطر بسپارید. حالا نام واقعی یا مستعار وی، هرچه باشد.
🔸 سفیانی، حمایت غربی ها را به همراه خود دارد (فی عنقه صلیب) و آخرین مهره یهود است (ان عدتم بالسفیانی عدنا بالقائم) و بر دمشق مسلط میشود و به عراق حمله میکند و در دفاع از حکومت عربستان، برای مقابله با انقلاب نوپای امام مهدی، به مکه و مدینه در عربستان، لشکرکشی نظامی میکند اما در بیداء، سپاه وی خسف میشود.
🔟 برای آگاهی بیشتر
🔹کتاب خاورمیانه عصر ظهور، ص۱۰۸-۱۰۹ و ص۹۴-۹۷.
#سفیانی
#نشانه_حتمی_ظهور
➖➖➖➖➖➖
🆔@AsrZohur110
⭕️ یک تصویر و یک دنیا حرف
✍️ مصطفی امیری
▪️سال 98 این تصویر در رجانیوز کار شد و یک دنیا حرف داشت.
▪️آن موقع که این مقاله را منتشر کردیم، نه نتانیاهو به قدرت مجدد رسیده بود و نه صحبتی از بازگشت ترامپ بود.
▪️در تصویر، جنگ در دریاها، شعلهور شدن حوادث عراق و نقشه اردن در حوادث نیز برجسته بود.
▪️همه شخصیتهای این تصویر، نقش مهمی در حوادث ظهور دارند.
🌐 http://rajanews.com/node/334458
➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @ASRZOHUR110
در عربستان قبل ظهور، بعد مرگ «عبدالله نامی»، اختلاف، آغاز میشود و البته هنگام بیعت با فرزند «بیعة الصبی»، به اوج میرسد.
🆔 @ASRZOHUR110
پیشبینی میشود، بن سلمان ابتدا مخالفین اش را به قتل میرساند و سپس خود او نیز به قتل خواهد رسید.
پی نوشت:
این حادثه فوق، برای امسال نیست. اصولا ما سال تعیین نکردیم.
🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ «تضعیف و زوال» حکومت عربستان، شرط ظهور
✍️ مصطفی امیری
▪️یکی از شروط مهم ظهور، اختلاف در خاندان بنیفلان و تضعیف حکومت عربستان در آستانه قیام است:
▪️«لَنْ يَخْرُجَ الْقَائِمُ وَ لَا تَرَوْنَ مَا تُحِبُّونَ حَتَّى يَخْتَلِفَ بَنُو فُلَانٍ فِيمَا بَيْنَهُمْ فَإِذَا كَانَ كَذَلِكَ طَمَعَ النَّاسُ فِيهِمْ وَ اخْتَلَفَتِ الْكَلِمَةُ وَ خَرَجَ السُّفْيَانِي»[1].
▪️بنی فلان در عربستان، حاکم هستند و نفس زکیه را در مکه به شهادت میرسانند و پانزده روز بعد، قیام و ظهور علنی امام رخ خواهد داد:
▪️«أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِآخِرِ مُلْكِ بَنِي فُلَانٍ قُلْنَا بَلَى يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ قَتْلُ نَفْسٍ حَرَامٍ فِي يَوْمٍ حَرَامٍ فِي بَلَدٍ حَرَامٍ عَنْ قَوْمٍ مِنْ قُرَيْشٍ وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ مَا لَهُمْ مُلْكٌ بَعْدَهُ غَيْرُ خَمْسَ عَشْرَةَ لَيْلَةً قُلْنَا هَلْ قَبْلَ هَذَا أَوْ بَعْدَهُ مِنْ شَيْءٍ فَقَالَ صَيْحَةٌ فِي شَهْرِ رَمَضَان»[2].
▪️بین شهادت نفس زکیه تا ظهور و قیام امام عصر، فقط پانزده روز فاصله است:
▪️«لَيْسَ بَيْنَ قِيَامِ الْقَائِمِ وَ قَتْلِ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ أَكْثَرُ مِنْ خَمْسَ عَشْرَةَ لَيْلَة»[3].
▪️البته پیش از این، شخصیتی از شیعیان نیز در مدینه توسط نظامیان آلبنیفلان، به قتل میرسد:
▪️«يَا زُرَارَةُ لَا بُدَّ مِنْ قَتْلِ غُلَامٍ بِالْمَدِينَةِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ لَيْسَ يَقْتُلُهُ جَيْشُ السُّفْيَانِيِّ قَالَ لَا وَ لَكِنْ يَقْتُلُهُ جَيْشُ آلِ بَنِي فُلَانٍ يَجِيءُ حَتَّى يَدْخُلَ الْمَدِينَةَ فَيَأْخُذُ الْغُلَامَ فَيَقْتُلُهُ فَإِذَا قَتَلَهُ بَغْياً وَ عُدْوَاناً وَ ظُلْماً لَايُمْهَلُون»[4].
▪️و بالمناسبة، نیز بیان میشود، این احادیث، خط بطلانی است بر ادعای افرادی که انقلاب ایران را بنیفلان و بنیعباس مینامند. زیرا کاملا واضح گردید که بر عربستان حکومت دارند.
▪️البته ظهور، شروط مهم دیگری نیز دارد که سابقا، بیان شده است[5]
✅ پینوشت:
1. نعمانی، الغیبة، ص۲۵۵ و مشابه آن: کلینی، الکافی، ج۸، ص۲۰۹.
2. نعمانی، الغیبة، ص۲۵۸.
3. مفید، الارشاد، ج۲، ص۳۷۴.
4. کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۳۷.
5. https://eitaa.com/asrzohur110/165
➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ اختلاف «بنیعباس» قبل ظهور، در ایران؟
✍️ مصطفی امیری
▪️سالها، شایع شده است «آخرین حکومت» در ایران قبل ظهور، متعلق به «بنیعباس» است که سرانجام با یکدیگر اختلاف پیدا میکنند و حکومت ایران، فرو میپاشد.
▪️شایسته است به جای نزاع سیاسی، به تراث حدیثی و مهدوی، مراجعه و مُستند، علمی و اجتهادی بررسی شود.
▪️ابتدا باید مشخص شود اختلاف بنیالعباس که از محتومات است، در کجا حکومت میکنند؟ شواهد متقن وجود دارد که در عربستان، قدرت دارند ازجمله:
▪️در برخی از روایات، به اختلاف و عصبیت صاحبان حکومت در بینالحرمین (مکه و مدینه) بر سر قدرت، اشاره شده که منجر به قتل تعدادی از امراء خاندان حاکم میشود:
▪️«إِنَّ مِنْ عَلَامَاتِ الْفَرَجِ حَدَثاً یكُونُ بَینَ الْحَرَمَینِ قُلْتُ وَ أَی شَیءٍ الْحَدَثُ فَقَالَ عَصَبِیةٌ تَكُونُ بَینَ الْحَرَمَینِ وَ یقْتُلُ فُلَانٌ مِنْ وُلْدِ فُلَانٍ، خَمْسَةَ عَشَرَ كَبْشاً»[1]
▪️در کتاب الارشاد شیخ مفید، به صراحت از وقوع «قتل» پانزده نفر از اُمرای «عرب» حاکم بر حجاز در «بینالمسجدین» (مسجدالحرام و مسجدالنبی)، با دستور یک نفر خبر میدهد به گونهای که وی، معارضین و مخالفین خویش را از صحنه سیاسی، حذف میکند:
▪️«إِنَّ مِنْ عَلَامَاتِ الْفَرَجِ حَدَثاً يَكُونُ بَيْنَ الْمَسْجِدَيْنِ وَ يَقْتُلُ فُلَانٌ مِنْ وُلْدِ فُلَانٍ، خَمْسَة عَشَرَ كَبْشاً مِنَ الْعَرَب»[2].
▪️با اختلاف بنی فلان در عربستان، فرایند تضعیف و تزلزل در خاندان حاکم شدت گرفته و بعد از وقوع حوادثی ازجمله خروج سفیانی، ابتلائات نیز گسترش یافته و شرایط داخلی حجاز رو به وخامت میرود و به گونهای که مردم به حرم امن الهی و مسجد پیامبر، پناه میبرند که از آشفتگی و عدم ثبات و تزلزل در اداره شئون امکان مذهبی مکه و مدینه در عربستان حکایت دارد:
▪️«لِقَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ غَيْبَتَانِ إِحْدَاهُمَا أَطْوَلُ مِنَ الْأُخْرَى فَقَالَ نَعَمْ وَ لَا يَكُونُ ذَلِكَ حَتَّى يَخْتَلِفَ سَيْفُ بَنِي فُلَانٍ وَ تَضِيقَ الْحَلْقَة ُوَ يَظْهَرَ السُّفْيَانِي وَ يَشْتَدَّ الْبَلَاءُ وَ يَشْمَلَ النَّاسَ مَوْتٌ وَ قَتْلٌ يَلْجَئُونَ فِيهِ إِلَى حَرَمِ اللَّهِ وَ حَرَمِ رَسُولِهِ»[3].
▪️از سوی از «اختلاف بنیفلان در عربستان» و وقوع نزاع خانوادگی بینالحرمین، به خیر محض «الخَيرُ كُلُّهُ» تعبیر شده است:
▪️«كَيفَ أنتَ إذا وَقَعَتِ البَطشَةُ بَينَ المَسجِدَينِ ... الخَيرُ كُلُّهُ عِندَ ذلِك»[4].
▪️از سوی دیگر، از «هلاک فلانی، هلاک العباسی» نیز به خیر محض «الْفَرَجُ كُلُّهُ» تعبیر شده است:
▪️«هَلَاكَ الْفُلَانِيِّ اسْمُ رَجُلٍ مِنْ بَنِي الْعَبَّاسِ وَ خُرُوجُ السُّفْيَانِيِّ وَ قَتْلُ النَّفْسِ وَ جَيْشُ الْخَسْفِ وَ الصَّوْتُ قُلْتُ وَ مَا الصَّوْتُ أَ هُوَ الْمُنَادِي فَقَالَ نَعَمْ وَ بِهِ يُعْرَفُ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ ثُمَّ قَالَ الْفَرَجُ كُلُّهُ هَلَاكُ الْفُلَانِيِّ مِنْ بَنِي الْعَبَّاس»[5].
▪️از اینرو سِر و حکمت این موضوع نیز مشخص میشود که چرا اختلاف بنیفلان (اختلاف بنیالعباس) از نشانههای حتمی است:
▪️«اخْتِلَافُ بَنِي فُلَانٍ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ مِنَ الْمَحْتُوم»[6].
▪️«اخْتِلَافُ بَنِي الْعَبَّاسِ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ النِّدَاءُ مِنَ الْمَحْتُومِ»[7].
▪️در برخی نسخهها، اختلاف بنی فلان آمده و در برخی نسخهها بنی عباس،نشان میدهد یکی است و اختلافشان از محتومات است.
▪️لازم به ذکر است در تراث مهدوی عباراتی چون «الفرج کله» و «الخیر کله» به دوران ظهور و قیام قائم، تعبیر شده است:
▪️«الْخَيْرُ كُلُّهُ ...عِنْدَ ذَلِكَ يَقُومُ قَائِمُنَا»[8].
▪️بعد بیان دلایل فوق، اثبات گردید بنیفلان -که در برخی نسخهها نیز بنیعباس ذکر شده-، در مناطق عربی همچون عربستان، حاکم هستند و نه ایران.
▪️این نوشتار در بررسی حوادث عربستان قبل ظهور، قلمی گردید و البته مشخص شد احادیثی که دستاویز مخالفان انقلاب امام خمینی، قرار گرفته و آخرین حکومت در ایران را بنیعباس معرفی میکنند، مربوط به عربستان است و اینگونه افراد بدون برهان علمی و صرفا با پیشفرض ذهنی خود، حرکت میکنند و افکارشان، کف روی آب است.
▪️آنهایی که انقلاب ایران را بنیعباس معرفی میکنند، بروند در افق محو شوند.
✅ پینوشت:
1. طوسی، الغیبة، ص۴۴۸.
2. مفید، الارشاد، ج۲، ص۳۷۵.
3. نعمانی، الغیبة، ص۱۷۳.
4. کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۴۰.
5. نعمانی، الغیبة، ص۲۵۸.
6. طوسی، الغیبة، ص۴۳۵.
7. کلینی، الکافی، ج۸، ص۳۱۰.
8. طوسی، الغیبة، ص۴۳۸.
➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @ASRZOHUR110