🔶 تأثیر حدوث عذر عام بر عقد مزارعه از منظر فقه و حقوق
عذر عام به عنوان عاملی خارج از اراده متعهد، به نحوی که توان پیش بینی و دفع آن وجود ندارد، باعث برداشته شدن تکلیف متعهد در پایبندی به مفاد تعهدات در عقود لازم می شود. از جمله این عقود لازم که می تواند تعهدات ناشی از آن، تحت تاثیر عذر عام قرار گیرد، عقد مزارعه است. مباحث عذرعام در منابع حقوقی بیشتر تحت عنوان قوه قاهره یا فورس ماژور مطرح شده است. اما در منابع فقهی با عنوان «عذر عام» مورد توجه واقع شده است. این موضوع در برخی از ابواب فقهی به ویژه در عقد مزارعه - به دلیل کثرت ابتلا- مورد توجه خاص فقیهان قرار گرفته و ابعاد و احکام مختلف آن هر چند به صورت پراکنده؛ مورد بحث واقع شده است. در مزارعه، عذر عام ممکن است در هنگام انعقاد عقد وجود داشته یا در اثناء مدت مزارعه حادث شود. وجود عذر عام در زمان انعقاد عقد مزارعه، موجب باطل بودن عقد از اساس است؛ چرا که عذر عام باعث می شود انتفاع از زمین به عنوان یکی از ارکان اساسی عقد مزارعه، منتفی گردد. اما در مورد حدوث عذر عام در اثناء مدت مزارعه و تاثیر آن بر عقد،اختلاف نظر وجود دارد. برخی پیدایش عذر عام را اگر چه برای متعهدله موجب ایجاد حق فسخ می دانند اما صحت عقد را استصحاب می نمایند. در مقابل برخی بر این عقیده اند که در این فرض عقد مزارعه منفسخ می شود. نظر اخیر که در ماده 527 قانون مدنی ایران نیز مورد توجه واقع شده از مبانی قوی تری برخوردار است؛ چرا که عذر عام باعث از بین رفتن قابلیت انتفاع از زمین می شود و قابلیت انتفاع از زمین به عنوان یکی از ارکان عقد مزارعه، نه تنها در تاسیس عقد مزارعه شرط است بلکه در تداوم آن نیز شرط و از ارکان وجودی عقد مزارعه است.
✍ دکتر جعفر زنگنه شهرکی
عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی
#استادیار
@AssistantProfessor
🔹چالش های فقهی و حقوقی پیوند بیضه و تخمدان و آثار مترتب بر آن
درمان ناباروری مسألهای است که موجب بازشدن دریچههای جدیدی در علوم پزشکی و غیر پزشکی شده است. از آنجا که روشهای مرسوم درمان ناباروری، مانند لقاح داخل رحمی، لقاح خارج رحمی، اهدای جنین، اهدای گامت و رحم جایگزین و... از دیدگاه فقها دارای برخی اشکالاتی است، به نظر میرسد باید برای ادامه کار درمان ناباروری، به راهکارهای دیگری اندیشید. سیر پیشرفت در حوزه علوم پزشکی و مسائل مبتلا به آن در حوزه فقه، چنان است که باید روشهای جدید و ابداعات درمانی را مورد نقد و بررسی قرار داد تا بتوان راهکارهای علمی مبتنی بر رعایت اصول و قواعد فقهی برای آن پیدا کرد. از دیدگاه فقهی و حقوقی موضوع پیوند دستگاههای مولد تولید مثل با توجه به نقش آن در درمان ناباروری، درخور نگاه جدی است. این روش درمانی از نظر تجربی در مراکز پزشکی حتی در غرب، مراحل مقدماتی خود را در حال گذراندن است. اهمیت توجه به این موضوع، از آن رو است که حفظ نسل برای انسانهای نابارور و نیز بهبود و سلامت زندگی آنان، دستاوردی است که پیوند بیضه و تخمدان میتواند برای اینگونه افراد داشته باشد، زیرا ناباروری در موارد بسیاری سبب ایجاد صدمات شدید روحی و روانی برای زوجه، زوج یا هر دو میشود و چه بسا گاهی منجر به طلاق ـ که خود یک آسیب بزرگ اجتماعی و مکروهترین حلال شرع مقدس است ـ میشود. ضرورت انجام پیوند بیضه و تخمدان، بررسی و تبیین مبانی فقهی و حقوقی جواز و عدم جواز و آثار و دستاورد این نوع پیوند برای زوجین، برخورداری از بیضه و تخمدان پیوندی به منزله عضو اصلی بدن، در نتیجه منجر میشود فرزند تولدیافته، فرزند مشروع محسوب شود و بر اساس آن، تمام حقوق و تکالیف شرعی و قانونی پدر و مادر نسبت به فرزند و فرزند نسبت به والدین، مانند نسب کودک، صحت وصیت برای این نوع حمل، مسؤولیت والدین در برابر اعمال و رفتار ضمانآور فرزندان و برخورداری فرزندان از منافع، نفقه، نام خانوادگی، حق اقامتگاه، حق تابعیت و... رخ بنماید.
✍ دکتر سید محسن آزیز
✍ دکتر محمد خانی
✍ دکتر محمد اردمه
#استادیار
@AssistantProfessor
Iran J Med-v14n55p141-fa-۱.pdf
739.1K
📥فایل اصل مقاله: چالش های فقهی و حقوقی پیوند بیضه و تخمدان و آثار مترتب بر آن
#استادیار
@AssistantProfessor
Iran J Med-v14n55p255-fa.pdf
906.4K
📚 مقاله علمی: اعتبار نظر پزشک متخصص در سقوط یا تبدیل مجازات محارب و مفسد فی الارض دارای اختلالات روحی - روانی
✍ علی اکبر محمدزاده
✍ دکتر محمدعلی حیدری
✍ دکتر احمدرضا توکلی
#استادیار
@AssistantProfessor
🔹 هشت دوربین الهی
✔️ ۱- خدا: أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى (سوره علق؛ آیه ۱۴)
✔️ ۲- پیامبر(ص): یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا (سوره احزاب آیه ۴۵)
✔️ ۳- امامان: وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُۆْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ (سوره توبه آیه ۱۰۵)
✔️ ۴- ملائک مقرب: کِتَابٌ مَّرْقُومٌ * یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ (سوره مطففین آیه ۲۱-۲۰)
✔️ ۵- شهداء: وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاء وَلَکِن لاَّ تَشْعُرُونَ (سوره بقره آیه ۱۵۴)
✔️ ۶- زمین: یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا (سوره زلزلة آیه ۴)
✔️ ۷- زمان: وَالْیَوْمِ الْمَوْعُودِ * وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ (سوره بروج آیه ۳-۲)
✔️ ۸- اعضاء و جوارح: وَ قَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَیْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنطَقَ کُلَّ شَیْءٍ وَ هُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (سوره فصلت آیه ۲۱)
👈 نتیجه: عالم محضر خداست، در محضر خدا، معصیت نکنید.
#استادیار
@AssistantProfessor
🔶 کاوشی نو در ماهیت دیه از منظر فقه اسلامی
ماهیت دیه از مباحث تأثیر گذار در بحث دیات است و تا کنون چهار دیدگاه عمده در این زمینه ابراز شده است. [نوشتار] حاضر دیدگاه کمتر شناخته شدهای را تقویت کرده است که دیه را بدل تراضی می داند. این دیدگاه بر آن است که دیه نه مجازات است، نه جبران خسارت است و نه تلفیقی از این دو، بلکه ماهیت آن بدل تراضی است. در این دیدگاه دیه ماهیت شرعی ندارد، بلکه ماهیت کاملاً عرفی دارد که شرع بدون تغییر ماهیت آن را امضاء کرده است. در کارکرد عرفی، دیه در قدم اول مالی است که برای جلب رضایت مجنی علیه و اولیاء دم پرداخت می شود تا آتش نزاع و کینه خاموش شود. در عین حال، التیامی بر بعضی از زخمها و جبرانی برخی از خسارتهای آنها نیز می شود. مطابق این دیدگاه دست حکومت اسلامی در تغییر میزان دیه با توجه به اقتضائات زمان باز است.
✍ دکتر احمد حاجی ده آبادی
دانشیار گروه حقوق کیفری و جرم شناسی پردیس فارابی دانشگاه تهران
#استادیار
@AssistantProfessor
🔹 تعارض بیّنه و سند رسمی از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه ایران (پیشنهاد اصلاح ماده 1309 قانون مدنی)
امروزه اسناد رسمی یکی از مهمترین ادلۀ پذیرفتهشده نزد نظامهای اداری و حقوقیدنیا محسوب میشود. اما در برخی موارد، در مقابل سند رسمی، امارات دیگری همچون شهادتِ شهود وجود دارد که با محتوای سند در تعارض است. اکنون این پرسش مطرح است که در مقام دادرسی، کدامیک از سند رسمی و بیّنه را باید مقدم داشت؟ در ماده 1309 قانون مدنی ایران بهصراحت از تقدیم سند رسمی سخن گفته است. بااینکه این ماده از دیدگاه فقهای شورای نگهبان خلاف شرع تشخیص داده شده است؛ اما همچنان در متن قانون وجود دارد و کارایی اجرا دارد. همین مسئله سبب شده است رویههای قضایی متفاوتی در پروندههای مشابه بروز کند. ازاینرو ضروری است مبانی هر یک از دو دیدگاه بررسی و تحلیل شود و راهکاری عملی برای ترجیح هر یک از سند رسمی و بیّنه ارائه شود. یافته پژوهش آن است که با توجه به تنافی ماده 1309 قانون مدنی با مبانی فقهی و دیدگاه فقهای شورای نگهبان، ضروری است ماده یادشده اصلاح شود.
✍ دکتر حسین عندلیب
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و استادیار مدعو دانشگاه بینالمللی المصطفی
✍ دکتر ابوالقاسم علیدوست
استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم
#استادیار
@AssistantProfessor
🔰سازمان علمی و #تحقیقاتی وابسته به نهاد ریاست جمهوری در نظر دارد، به منظور تأمین سرمایه انسانی متخصص و متعهد مورد نیاز به صورت قراردادی، آزمون #استخدامی را برگزار نماید.
🔷 متقاضیان محترم میتوانند درصورت داشتن شرایط اعلام شده در رشتههای شغلی مرتبط برای شرکت در این آزمون ثبت نام نمایند.
🔻لینک ثبتنام تا 12 بهمن:
https://register6.sanjesh.org/rgempnuclear99/#/home
#استادیار
@AssistantProfessor
HIQ_Volume 21_Issue پاییز 99 - مسلسل 83_Pages 111-138.pdf
1.14M
🔹جستاری در چگونگی و مکان دفن حضرت فاطمه زهرا(س)در منابع نخستین
حضرت فاطمه زهرا(س) که مقامی ویژه نزد پیامبر(ص)داشت، تنها دختر ماندگار پس از رحلت آن حضرت بود که زندگی کوتاه ایشان با رویدادهای بزرگ و سرنوشتساز همراه شد. کوتاه بودن مدت زندگانی آن بانوی بزرگوار و وجود جریانهای معارض با اهلبیت(ع) سبب شده است، بسیاری از رخدادهای زندگی ایشان، مانند چگونگی و مکان دفن آن حضرت به درستی آشکار نباشد. با وجود اختلاف علمای اهل سنت درباره چگونگی دفن حضرت زهرا(س)، بیشتر آنها بر این باورند که مدفن آن حضرت(س) در قبرستان بقیع، مکانی مشخص دارد، اما شیعیان آن قبر را متعلق به فاطمه بنت اسد میدانند و بر این باورند که مکان قبر آن بانو آشکار نیست. هر دو گروه در این باره، مستندات قابل توجهی ارائه کردهاند. این مقاله با روش تحلیلی توصیفی، این دو دیدگاه را بررسی میکند و به سنجش و اثبات این فرضیه میپردازد که قبر منسوب به ایشان در بقیع متعلق به فاطمه بنت اسد است و محدوده مدفن حضرت زهرا(س)در کنار روضه نبی اکرم(ص) در بیت ایشان واقع شده است، اما محل دقیق قبر مخفی است.
✍ حمزه ترابی
پژوهشگرمرکز تخصصی مهدویت، سطح 3 حوزه علمیه قم
✍ دکتر مجید احمدی کچایی
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم
📤 فایل اصل مقاله 🖕🖕🖕
#استادیار
@AssistantProfessor
#لذت_پژوهشگری🔰
🔻... لحظهای که پژوهشگر دست به قلم میبرد و تحقیق میکند، او هم مانند دیگران نمیداند. وقتی به نتیجهای رسید، او تنها کسی است که میداند و وقتی گزارشش را منتشر کرد، به دیگران نیز اجازه میدهد که بدانند.
✍ دکتر احمد پاکتچی
عضو شورای عالی علمی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
#استادیار
@AssistantProfessor
منبع يابي.pdf
430.3K
✅ روش تحقیق - مهارت منبع یابی
▫️ چیستی و چرایی منبعیابی
▫️ گونهشناسی منابع
▫️ راهکارها و ابزارهای منبعیابی
#استادیار
@AssistantProfessor
جزوه طرح نامه نویسی.pdf
915.9K
✅ جزوه کامل #طرحنامه_نویسی
▫️نکات مقدماتی
▫️مراحل قبل از نگارش
▫️ #ساختار_طرحنامه ( پروپوزال)
#استادیار
@AssistantProfessor
JRI_Volume 3_Issue 6_Pages 149-166.pdf
613.5K
📚 مقاله علمی: ارزیابی دلالت واژه لعن بر تحریم
✍ دکتر علی جعفری
عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران
✍ دکتر مصطفی دهقان
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه
#استادیار
@AssistantProfessor
JRI_Volume 3_Issue 6_Pages 105-125.pdf
563.1K
📚 مقاله علمی: تعلق خمس به سرمایه
✍ حجت الاسلام دکتر محمد نیازی
دانش آموخته سطح ۴ حوزه علمیه قم
✍ فاطمه آشناد
دانش آموخته سطح ۳ جامعه الزهرا (علیها السلام)
#استادیار
@AssistantProfessor
✅ #فراخوان_مقاله
✔️ نخستین #همایش_بینالمللی تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث
▫️با اعتبار ISC
✔️محورها
▫️سبک زندگی
▫️تعلیم و تربیت
▫️اخلاق و عرفان اسلامی
▫️تحقیقات کاربردی از نگاه اندیشمندان اسلامی
▫️آسیبشناسی تحقیقات کاربردی
✔️ مهلت ارسال مقالات
▫️ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
#استادیار
@AssistantProfessor
JRI_Volume 3_Issue 6_Pages 69-104.pdf
898.7K
📚 مقاله علمی: قرائات مورد تقریر عملی و تایید روایی اهل بیت (ع) با نگاهی به روایت حفص از قرائت عاصم
✍ حامد شریفی نسب
#استادیار
@AssistantProfessor
JRI_Volume 3_Issue 6_Pages 41-68.pdf
650K
📚 مقاله علمی: واکاوی استفاده از روش های اورژانسی جلوگیری از بارداری
✍ محمد فائزی
دانش پژوه مرکز فقهی ائمه اطهار
✍ دکتر محمد حسین صالح نیا
متخصص طب اورژانس و عضو هیئت علمی دانشگاه
#استادیار
@AssistantProfessor
2020 Impact factor ISI @akhtar_electronic_group.pdf
3.51M
🎓 جدیدترین لیست منتشر شده برای ضریب تاثیر ژورنالهای #ISI در سال 2020
♻️ برای #اعتبارسنجی ژورنال هایی که قصد ارسال مقاله به آن ها را دارید میتوانید اسم #ژورنال را داخل این لیست سرچ کنید.
#استادیار
@AssistantProfessor
JRI_Volume 3_Issue 6_Pages 5-40.pdf
943.3K
📚 مقاله علمی: حق حضانت فرزند از شیرخوارگی تا رشد
✍ سید موسی شبیری زنجانی
#استادیار
@AssistantProfessor
PFE_Volume 99_Issue 1_Pages 91-113.pdf
494.6K
📚 مقاله علمی: تبیین نصح مستشیر در فقه امامیه
✍ دکتر طیبه بلوردی
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان
#استادیار
@AssistantProfessor
ZK_Volume 2_Issue 3_Pages 41-55.pdf
1.06M
📚 مقاله علمی: تاملی بر ادله لفظی مخالفان تصدی مناصب حکومتی توسط زنان
✍ نصیبه موسوی
✍ دکتر سید علی سید موسوی
#استادیار
@AssistantProfessor
ZK_Volume 2_Issue 3_Pages 57-73.pdf
1.01M
📚 مقاله علمی: جستاری نو در حکم پوشش گردشگری بانوان
✍ دکتر معصومه شرف الدین الموسوی
#استادیار
@AssistantProfessor
JWF_Volume 2_Issue 3_Pages 7-27.pdf
960.8K
📚 مقاله علمی: بررسی تاثیر جنسیت زنان در مجازات تبعید از منظر فقه و حقوق موضوعه ایران
✍ دکتر جواد حبیبی تبار
✍ دکتر اعظم خوش صورت موفق
✍ جواد خسروی
#استادیار
@AssistantProfessor