🔹 تعارض بیّنه و سند رسمی از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه ایران (پیشنهاد اصلاح ماده 1309 قانون مدنی)
امروزه اسناد رسمی یکی از مهمترین ادلۀ پذیرفتهشده نزد نظامهای اداری و حقوقیدنیا محسوب میشود. اما در برخی موارد، در مقابل سند رسمی، امارات دیگری همچون شهادتِ شهود وجود دارد که با محتوای سند در تعارض است. اکنون این پرسش مطرح است که در مقام دادرسی، کدامیک از سند رسمی و بیّنه را باید مقدم داشت؟ در ماده 1309 قانون مدنی ایران بهصراحت از تقدیم سند رسمی سخن گفته است. بااینکه این ماده از دیدگاه فقهای شورای نگهبان خلاف شرع تشخیص داده شده است؛ اما همچنان در متن قانون وجود دارد و کارایی اجرا دارد. همین مسئله سبب شده است رویههای قضایی متفاوتی در پروندههای مشابه بروز کند. ازاینرو ضروری است مبانی هر یک از دو دیدگاه بررسی و تحلیل شود و راهکاری عملی برای ترجیح هر یک از سند رسمی و بیّنه ارائه شود. یافته پژوهش آن است که با توجه به تنافی ماده 1309 قانون مدنی با مبانی فقهی و دیدگاه فقهای شورای نگهبان، ضروری است ماده یادشده اصلاح شود.
✍ دکتر حسین عندلیب
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و استادیار مدعو دانشگاه بینالمللی المصطفی
✍ دکتر ابوالقاسم علیدوست
استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم
#استادیار
@AssistantProfessor
🔰سازمان علمی و #تحقیقاتی وابسته به نهاد ریاست جمهوری در نظر دارد، به منظور تأمین سرمایه انسانی متخصص و متعهد مورد نیاز به صورت قراردادی، آزمون #استخدامی را برگزار نماید.
🔷 متقاضیان محترم میتوانند درصورت داشتن شرایط اعلام شده در رشتههای شغلی مرتبط برای شرکت در این آزمون ثبت نام نمایند.
🔻لینک ثبتنام تا 12 بهمن:
https://register6.sanjesh.org/rgempnuclear99/#/home
#استادیار
@AssistantProfessor
HIQ_Volume 21_Issue پاییز 99 - مسلسل 83_Pages 111-138.pdf
1.14M
🔹جستاری در چگونگی و مکان دفن حضرت فاطمه زهرا(س)در منابع نخستین
حضرت فاطمه زهرا(س) که مقامی ویژه نزد پیامبر(ص)داشت، تنها دختر ماندگار پس از رحلت آن حضرت بود که زندگی کوتاه ایشان با رویدادهای بزرگ و سرنوشتساز همراه شد. کوتاه بودن مدت زندگانی آن بانوی بزرگوار و وجود جریانهای معارض با اهلبیت(ع) سبب شده است، بسیاری از رخدادهای زندگی ایشان، مانند چگونگی و مکان دفن آن حضرت به درستی آشکار نباشد. با وجود اختلاف علمای اهل سنت درباره چگونگی دفن حضرت زهرا(س)، بیشتر آنها بر این باورند که مدفن آن حضرت(س) در قبرستان بقیع، مکانی مشخص دارد، اما شیعیان آن قبر را متعلق به فاطمه بنت اسد میدانند و بر این باورند که مکان قبر آن بانو آشکار نیست. هر دو گروه در این باره، مستندات قابل توجهی ارائه کردهاند. این مقاله با روش تحلیلی توصیفی، این دو دیدگاه را بررسی میکند و به سنجش و اثبات این فرضیه میپردازد که قبر منسوب به ایشان در بقیع متعلق به فاطمه بنت اسد است و محدوده مدفن حضرت زهرا(س)در کنار روضه نبی اکرم(ص) در بیت ایشان واقع شده است، اما محل دقیق قبر مخفی است.
✍ حمزه ترابی
پژوهشگرمرکز تخصصی مهدویت، سطح 3 حوزه علمیه قم
✍ دکتر مجید احمدی کچایی
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم
📤 فایل اصل مقاله 🖕🖕🖕
#استادیار
@AssistantProfessor
#لذت_پژوهشگری🔰
🔻... لحظهای که پژوهشگر دست به قلم میبرد و تحقیق میکند، او هم مانند دیگران نمیداند. وقتی به نتیجهای رسید، او تنها کسی است که میداند و وقتی گزارشش را منتشر کرد، به دیگران نیز اجازه میدهد که بدانند.
✍ دکتر احمد پاکتچی
عضو شورای عالی علمی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
#استادیار
@AssistantProfessor
منبع يابي.pdf
430.3K
✅ روش تحقیق - مهارت منبع یابی
▫️ چیستی و چرایی منبعیابی
▫️ گونهشناسی منابع
▫️ راهکارها و ابزارهای منبعیابی
#استادیار
@AssistantProfessor
جزوه طرح نامه نویسی.pdf
915.9K
✅ جزوه کامل #طرحنامه_نویسی
▫️نکات مقدماتی
▫️مراحل قبل از نگارش
▫️ #ساختار_طرحنامه ( پروپوزال)
#استادیار
@AssistantProfessor
JRI_Volume 3_Issue 6_Pages 149-166.pdf
613.5K
📚 مقاله علمی: ارزیابی دلالت واژه لعن بر تحریم
✍ دکتر علی جعفری
عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران
✍ دکتر مصطفی دهقان
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه
#استادیار
@AssistantProfessor
JRI_Volume 3_Issue 6_Pages 105-125.pdf
563.1K
📚 مقاله علمی: تعلق خمس به سرمایه
✍ حجت الاسلام دکتر محمد نیازی
دانش آموخته سطح ۴ حوزه علمیه قم
✍ فاطمه آشناد
دانش آموخته سطح ۳ جامعه الزهرا (علیها السلام)
#استادیار
@AssistantProfessor
✅ #فراخوان_مقاله
✔️ نخستین #همایش_بینالمللی تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث
▫️با اعتبار ISC
✔️محورها
▫️سبک زندگی
▫️تعلیم و تربیت
▫️اخلاق و عرفان اسلامی
▫️تحقیقات کاربردی از نگاه اندیشمندان اسلامی
▫️آسیبشناسی تحقیقات کاربردی
✔️ مهلت ارسال مقالات
▫️ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
#استادیار
@AssistantProfessor
JRI_Volume 3_Issue 6_Pages 69-104.pdf
898.7K
📚 مقاله علمی: قرائات مورد تقریر عملی و تایید روایی اهل بیت (ع) با نگاهی به روایت حفص از قرائت عاصم
✍ حامد شریفی نسب
#استادیار
@AssistantProfessor
JRI_Volume 3_Issue 6_Pages 41-68.pdf
650K
📚 مقاله علمی: واکاوی استفاده از روش های اورژانسی جلوگیری از بارداری
✍ محمد فائزی
دانش پژوه مرکز فقهی ائمه اطهار
✍ دکتر محمد حسین صالح نیا
متخصص طب اورژانس و عضو هیئت علمی دانشگاه
#استادیار
@AssistantProfessor
2020 Impact factor ISI @akhtar_electronic_group.pdf
3.51M
🎓 جدیدترین لیست منتشر شده برای ضریب تاثیر ژورنالهای #ISI در سال 2020
♻️ برای #اعتبارسنجی ژورنال هایی که قصد ارسال مقاله به آن ها را دارید میتوانید اسم #ژورنال را داخل این لیست سرچ کنید.
#استادیار
@AssistantProfessor
JRI_Volume 3_Issue 6_Pages 5-40.pdf
943.3K
📚 مقاله علمی: حق حضانت فرزند از شیرخوارگی تا رشد
✍ سید موسی شبیری زنجانی
#استادیار
@AssistantProfessor
PFE_Volume 99_Issue 1_Pages 91-113.pdf
494.6K
📚 مقاله علمی: تبیین نصح مستشیر در فقه امامیه
✍ دکتر طیبه بلوردی
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان
#استادیار
@AssistantProfessor
ZK_Volume 2_Issue 3_Pages 41-55.pdf
1.06M
📚 مقاله علمی: تاملی بر ادله لفظی مخالفان تصدی مناصب حکومتی توسط زنان
✍ نصیبه موسوی
✍ دکتر سید علی سید موسوی
#استادیار
@AssistantProfessor
ZK_Volume 2_Issue 3_Pages 57-73.pdf
1.01M
📚 مقاله علمی: جستاری نو در حکم پوشش گردشگری بانوان
✍ دکتر معصومه شرف الدین الموسوی
#استادیار
@AssistantProfessor
JWF_Volume 2_Issue 3_Pages 7-27.pdf
960.8K
📚 مقاله علمی: بررسی تاثیر جنسیت زنان در مجازات تبعید از منظر فقه و حقوق موضوعه ایران
✍ دکتر جواد حبیبی تبار
✍ دکتر اعظم خوش صورت موفق
✍ جواد خسروی
#استادیار
@AssistantProfessor
MFT_Volume 7_Issue 13_Pages 247-270.pdf
424.7K
📚 مقاله علمی: اذن خواهی فرزند نابالغ در آیه استئذان (نور، ۵۸) از منظر فقه تربیتی
✍ دکتر علی سائلی
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه
#استادیار
@AssistantProfessor
MFT_Volume 7_Issue 13_Pages 201-224.pdf
374K
📚 مقاله علمی: بررسی ضمان مربی در تربیت مبتنی بر قواعد فقهی با تاکید بر قاعده اقدام
✍ حسن محمدی احمدآبادی
✍ دکتر جواد ابراهیمی
✍ دکتر سید علی علوی قزوینی
#استادیار
@AssistantProfessor
MFT_Volume 7_Issue 13_Pages 7-32.pdf
15.06M
📚 مقاله علمی: بررسی فقهی دعای والدین برای فرزندان قبل از تولد (به مثابه یک روش تربیتی)
✍ دکتر علیرضا اعرافی
استاد درس خارج حوزه علمیه قم
✍ سید عباس موسوی
پژوهشگر موسسه فرهنگی اشراق و عرفان
#استادیار
@AssistantProfessor
🔶 قاعده دفع افسد به فاسد در قوانین کیفری ایران و سیاست پیشگیرانه
با تقابل دو حرام که یکی فاسد و دیگری افسد باشد و تنها راه خلاصی از افسد، ارتکاب و تن دادن فاسد باشد، به حکم عقل و جهت پرهیز از امر افسد، امر فاسد و ناخوشایند مورد استقبال قرار میگیرد. تعبیر فقها از این قاعده، «دفع افسد به فاسد» است که مصادیقی از این قاعده در حقوق موضوعه به ویژه حقوق کیفری ایران و سیاست پیشگیرانه قابل طرح و بررسی است. با توجه به نیازهای جامعه امروزی، اهمیت و ضرورت تطبیق این قاعده فقهی با مقررات و قوانین کیفری ایران و سیاست پیشگیرانه در تبیین راهبردهایی برای سیاست جنایی، نمود مییابد. به موجب این تحقیق ... میتوان گفت؛ در حقوق کیفری ایران چنانچه ارتکاب عمل برای اجرای قانون اهم لازم باشد، آن عمل جرم محسوب نمیشود. اضطرار نیز از عوامل ثانوی است که با پیدایش آن تکلیف مربوطه از عهده مکلف خارج میشود. از دیگر مصادیق کاربردی قاعده مذکور تجویز پاسخهایی است که تحت عنوان اصلاح و درمان با استفاده از وسایل و داروهای حرام صورت میگیرد و از جمله معاذیر معافکننده قانونی، همکاری مجرم با دستگاه قضایی است. دستگاه قضایی جهت رسیدن به اهدافی مهمتر یعنی متلاشی نمودن گروههای مخرب و فاسد و نیز پیشگیری از ارتکاب جرائم بزرگتر و مؤثرتر، به ناچار از مهم دیگر که همان مجازات مجرم و مفسد است، صرف نظر میکند. البته جواز دفع افسد به فاسد، حتی اگر به عنوان عامل موجهه نیز باشد، منافاتی با لزوم پرداخت ضرر و زیان ندارد.
✍ دکتر سید محمدرضا آیتی
استاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحدعلوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران
#استادیار
@AssistantProfessor
🔶 بررسی تاثیر اذن ولی در ازدواج دختر باکره از منظر اهل سنت با تاکید بر حقوق ایران
از جمله موارد بحث انگیز و اختلافی موضوع نکاح در فقه اسلامی ، نقش اذن ولی شرعی در ازدواج دوشیزگان می باشد ... در همین راستا قابل ذکر است که در فقه اهل سنت با استناد به برخی آیات و روایات، دو دیدگاه مخالف در مورد تاثیر اذن ولی وجود دارد به نحوی که فقهای مذاهب مالکی، شافعی و حنبلی اذن ولی شرعی را در ازدواج دوشیزگان شرط صحت نکاح می دانند و معتقدند که دختر باکره رشیده در عقد نکاح محجور است و مستقلا ولی دختر باکره رشیده می تواند او را به نکاح دیگری درآورد. اما در فقه حنفی رای بر این است که دختر باکره رشیده در عقد نکاح دارای استقلال است و اذن ولی شرعی در این مورد هیچ تاثیری ندارد. در حقوق ایران هم طبق ماده1043 قانون مدنی که نکاح دختر بالغه باکره را موقوف به اجازه پدر و جدپدر نموده است،قانون گزار با موثر دانستن اذن ولی شرعی، آن را شرط تنفیذ عقد نکاح قرار داده است و لزوم وجود اذن ولی را مورد تاکید قرار داده است.
✍ دکتر فرج الله براتی
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز
#استادیار
@AssistantProfessor