May 11
🔰سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
📆 چهارشنبهها، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
📞 جهت اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:
09373401445
🆔 @astaneh_andisheh
@ghabe_hasht
در آستانه اندیشه
🔰سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی» 🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش ر
🔰 مدتها به دنبال فرصتی میگشتیم تا با دوستانمان دسته جمعی کتاب اصول فلسفه علامه را مطالعه و بحث کنیم و از آن شیرینی که از تحقیقات دانشگاهی در موضوع «اعتباریات» چشیده بودیم ضیافتی برپا داریم. همیشه این سوال بود که «اصول فلسفه و روش رئالیسم» با آن فضای ضد ماتریالیستی که دارد چه ربطی به ما و امروزمان میتواند داشته باشد. بارها با افراد مختلفی موضوع را طرح کردیم تا اینکه به یک بازخوانی رسیدیم؛ بازخوانی درد علامه در آن کتاب با درد امروزمان و با عنوان «اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی». جسته و گریخته شروع کردیم به خواندن مقدمه شهید مطهری بر این کتاب، تا اینکه با ظهور طوفان الاقصی و اوج گیری دوباره (یا بهتر بگوییم یکباره) پرسشهای ضد صهیونیستی گویی این بحثها برایمان زندهتر شد و درد علامه در برخورد فلسفی با جریانهای مادی انگار چند دهه گذشته را به یکباره در پرسش از موجودیت رژیم منحوس صهیونیستی احساس کردیم. این شد که همه چیز به هم گره خورد و بحث از حقیقت و اعتبار در اصول فلسفه به میدان پرسش از هویت و ریشه فلسفی رژیم جعلی اسرائیل کشیده شد.
برآنیم تا در این جلسات درد علامه و شهید مطهری را با درد امروزمان بازخوانی کنیم و بشنویم که زبان فلسفه اسلامی، امروز با ما چه میگوید. در این راه به لطف خدا امیدوار و به همراهی دوستان اهل درد و فضل و فلسفه و عرفان نیازمند و به نظرات پر از لطف و محبت اساتید گرانقدر سخت محتاج هستیم. به امید آنکه همراهی همه این بزرگواران راهی در مسیر فهم و روایت امروز بگشاید.
🆔 @astaneh_andisheh
@ghabe_hasht
حقیقت جویی در برابر ایدئولوژی_اصول فلسفه_1.1.mp3
5.2M
🔰 حقیقتجویی در برابر ایدئولوژی
🔸بخشی از جلسه «اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی»
🔸معرفی جلسه و طرح مسئله فلسفه اسلامی و حقیقت جویی در روزگار معاصر
🆔 @astaneh_andisheh
@ghabe_hasht
اصول فلسفه.mp3
24.54M
🎙 جلسه اول از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔹وجه تمایز میان ادراکات؛ حقایق، اعتباریات و وهمیات
🔹اساس فلسفه بر پایه حقیقت جویی
🔹حقیقتجویی در برابر ایدئولوژی
📆 ٣ آبان ماه
🕌 آستانه قاب هشت
🆔 @astaneh_andisheh
@ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_جلسه دوم.mp3
32.87M
🎙 جلسه دوم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
📆 ١٠ آبان ماه
🕌 آستانه قاب هشت
🆔 @astaneh_andisheh
@ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_جلسه سوم.mp3
30.11M
🎙 جلسه سوم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
📆 ١٧ آبان ماه
🕌 آستانه قاب هشت
🆔 @astaneh_andisheh
@ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_جلسه چهارم.mp3
30.45M
🎙 جلسه چهارم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
📆 ٢۴ آبان ماه
🕌 آستانه قاب هشت
🆔 @astaneh_andisheh
@ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_جلسه پنجم.mp3
24.06M
🎙صوت جلسه پنجم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی مقدمه کتاب «فلسفه چیست یک پرسش فلسفی است» نوشته دکتر دینانی
📆 ١ آذرماه
🕌 آستانه قاب هشت
🆔 @astaneh_andisheh
@ghabe_hasht
🔹حکمت را با فلسفه اشتباه نکنیم. حکمت همیشه بوده است. از آغاز خلقت آدم حکمت بوده و همیشه هم خواهد بود؛ البته کموزیاد میشود. حکمت چیزی بیش از فلسفه است. حکمت تقسیم به نظر و عمل نمیشود. ما امروز حکمت نظری میگوییم، اما فلسفه نظری را در نظر داریم؛ وگرنه حکمت نظری نداریم. حکمتْ عمل و نظرِ آمیخته است. نهجالبلاغه که میخوانیم، سراسر حکمت است؛ از بای بسمالله تا تای تمّت.
✍🏻دکتر رضا داوری اردکانی
🎙سخنرانی هفته پژوهش ۲۰ آذر
🔹فارابی تلقی از ماهیت را تغییر داده است. برای ارسطو، ماهیت، ماهیتِ امر موجود است. برای فارابی ماهیت تعریف دیگری دارد. ماهیت امکان است. اگر ملتفت این تحول بزرگ در مهمترین مسئلۀ فلسفه که اساس فلسفه است، نشویم، مشکل حل نمیشود.
🔸این تشخیص فارابی مبنایی شد برای گشایش راه تازه. او در این گشایش، اصل وحدت دین و فلسفه را طرح کرد. سیاست را که پیش آورد، برای نشاندادن وحدت دین و فلسفه بود. وحدت که میگویم، یعنی سیر به سوی وحدت. او که وحدت ایجاد نکرده، او طرح وحدت کرده است. این طرح آغازی شده برای تاریخ فلسفه اسلامی که دین و فلسفه به هم نزدیک میشوند یا کوشش میشود این هماهنگی و همراهی صورت بگیرد.
✍🏻دکتر رضا داوری اردکانی
🎙سخنرانی هفته پژوهش ۲۰ آذر
🔹حضور در «جهان بین دو جهان»، حضورِ زمینی انسان است که از آسمان بریده نیست. راه باریکی است که هر کس میتواند در آن قدم بگذارد و همچنان جلو برود. دویست بنیانی که در مقابل شما گشوده شد چیزی بیش از آستانههایی نیست که باید در هر کدام وارد شد و حضوری را تجربه کرد که در این تاریخ مربوط به ما میباشد و باز به آستانه بنیان دیگری باید قدم گذاشت، باشد که بودنی دیگر از خود را احساس کنید که در بیکرانگی اکنون جاودانه شما نهفته است. این حالت چون پیش آید متوجه حکمتی خواهید شد که ما را در «جهان بین دو جهان» حاضر میکند، تا همه خود را در جهان همدیگر احساس کنیم و معنای جهانی که انقلاب اسلامی به پشتوانه خون شهدا برای بشر این دوران گشود، برایمان به ظهور آید.
✍🏻استاد طاهرزاده
📚انقلاب اسلامی طلوع جهانی بین دو جهان