✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «چرایی عدم حضور خواص شیعه کوفه در قیام حسینی»
روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠۵/١٣
✍️ مناسبت روز: امروز ششمین روز از ماه محرمالحرام است که طبق روال روزهای قبل در این ماه، به یکی از شبهات و سؤالات مطرح شده در رابطه حماسه حسینی میپردازیم؛
❓یکی از پرسشهایی که همواره در طول تاریخ مطرح بوده، این است که اگر فرض کنیم که بسیاری از دعوتکنندگان امام به کوفه از روی «ترس و وحشت» و یا با «طمع به سکههای طلا و نقره» ابن زیاد از یاری حضرت اباعبدالله (ع) امتناع کرده باشند؛ اما چطور ممکن است، عالمان و بزرگان شجاع شیعه در کوفه مانند سلیمان بن صُرَد خُزاعی، مُسَیَّب بن نَجَبَه، رِفاعَة بن شَدّاد، ابراهیم بن مالک اشتر و مختار سقفی که طبق تاریخ برخی از آنها بارها در راه اسلام و در لشکر امیرالمؤمنین (ع) جهاد و جانفشانی کرده بودند، خودشان را به کربلا نرسانده و امام را یاری نکرده باشند؟!
✅ در پاسخ به این سؤال ابتدا باید حساب دو نفر از بزرگان شیعه یعنی «حبیب بن مظاهر» و «مسلم بن عوسجه» را از بقیه جدا کنیم که خودشان را به غافله عشق رسانده و در رکاب امام حسین (ع) به شهادت رسیدند؛
همچنین «مختار سقفی» نیز که اولین میزبان سفیر امام در کوفه بود، پس از قیام و شهادت حضرت مسلم (ع) توسط ابن زیاد دستگیر و در زمان حادثه کربلا در زندان کوفه بود و نتوانست به قافله حسینی برسد؛
✍️ اما در رابطه با چرایی عدم حضور دیگر سران شیعه مانند سلیمان بن صُرَد در حادثه کربلا، چند احتمال مطرح شده که بهصورت اجمالی به آنها میپردازیم:
1️⃣ «زندانی بودن سران شیعه از قیام حضرت مسلم (ره) تا بعد از عاشورا»
نخستین احتمال آن است که سلیمان و سایر بزرگان شیعه نیز مانند مختار سقفی بعد از قیام حضرت مسلم (ع) در زندان عبیدالله بن زیاد گرفتار شده و تا بعد از عاشورا در حبس بوده باشند که این احتمال گرچه معقول به نظر میرسد و آنها را از هر گناه و کوتاهی تبرئه میکند، اما در هیچ یک از منابع اصیل تاریخی تأییدی بر آن وجود ندارد؛
2️⃣ «وجود موانع شدید امنیتی برای حضور در کربلا»
دومین احتمال این است که با توجه به تدابیر شدید امنیتی از سوی ابنزیاد و بستن راههای منتهی به کربلا، سلیمان و دیگر بزرگان شیعه به هیچ نحوی نتوانستند خود را به کاروان حسینی برسانند که البته این احتمال نیز با رسیدن به موقع افرادی همچون حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه به کربلا منتفی میشود؛ زیرا وقتی که پیرمردی ٧۵ ساله مانند حبیب بتواند به کربلا برسد مسلماً امکان حضور دیگر بزرگان شیعه نیز وجود داشته است؛
3️⃣ «عدم پیشبینی شهادت امام حسین (ع)»
یکی دیگر از احتمالات مطرح شده این است که بزرگان شیعه در کوفه که پیش از این، شاهد صلح معاویه با امام حسن (ع) بودند، گمان میکردند که اختلاف امام حسین (ع) و بنیامیه نیز با گفتوگو و مصالحه حل خواهد شد و هرگز فکر نمیکردند که يزيد ملعون، پستی و لئامت خود را به این حد برساند که حاضر شود خون فرزند رسول خدا را بر زمین بریزد! آن هم در ماهی که جنگ در آن، هم بر اساس رسوم کهن عرب و هم طبق احکام اسلامی حرام و ممنوع شمرده میشد؛
گرچه ظاهراً این احتمال در مقایسه با احتمالهای دیگر، معقولتر به نظر میرسد، اما با اندکی دقت در اتفاقات قبل از حادثه کربلا، مانند حضور شخص سفاک و خون ریزی مانند «ابن زیاد» در کوفه و سختگیریهای شدید او و شهادت «میثم تَمّار»، «هانی بن عُرْوَه» و «مسلم بن عقیل» و «قیس بن مسهر»، و همچنین تجهیز سپاه چند ده هزار نفری برای رویارویی با کاروان حسینی، هر انسان عاقلی را به وقوع حادثهای بزرگ و خونین آگاه میسازد و علیالقاعده بیداری و تحرک فوری را از طرف خواص شیعه کوفه طلب مینماید؛ لذا باید این احتمال مطرح شده را نیز عذری بدتر از گناه برای بزرگان شیعه در کوفه دانست؛
4️⃣ «بی بصیرتی، غفلت و کوتاهی و تقصیر خواص شیعه در یاری نکردن امام»
با عنایت به نکات فوقالذکر باید بگوییم که در حقیقت، بزرگان شیعه نیز همچون دیگر مردم عهدشکن کوفه، مرعوب قدرت و دسیسههای ابن زیاد شده و متأسفانه عافیتطلبی کرده و دست از یاری و نصرت امام زمان خود کشیدند و دچار گناهی بسیار بزرگ در تاریخ شدند که اعتراف صریح سلیمان بن صرد و دیگر سران توابین در یاری نکردن امام، و اظهار پشیمانی از اشتباه بزرگ خود در جریان کربلا و همچنین دچار شدن آنها به عذاب وجدان شدید و تشکیل لشگری با عنوان «توابین» این موضوع را تأیید مینماید که مسلماً درس عبرتی بزرگ برای همه شیعیان جهان، مخصوصاً خواص بی بصیرت است.
@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز ششم محرمالحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓اگر زنی بخواهد از درآمد یا مال خود، برای انجام مراسم اهل بیت (ع) استفاده کند، نیاز به اجازه شوهر دارد؟
✅ در موارد غیر نذر، اختیار با خود اوست اما در صورت حضور شوهر، نذر زن بنا بر احتياط واجب باید با اجازه او باشد.
❓حضور در مجلس و مراسم عزاداری سالار شهیدان (ع) هنگام شیوع بیماری مانند کرونا چه حکمی دارد؟
✅ با رعایت نکات بهداشتی و دستورالعملهای مرتبط، اشکال ندارد؛ بلکه از بهترین کارها و جزء مستحبات موکّد است.
📚منبع: khamenei.ir
@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: روز ششم ماه #محرم الحرام
موضوع امروز: «چرایی عدم حضور خواص شیعه کوفه در قیام حسینی»
روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠۵/١٣
@astanfatemi
💠 امام صادق "علیه السلام" فرمودند:هر کس دوست دارد روز قیامت بر سر سفره های نور بنشیند،باید از زائران امام حسین "علیه السلام" باشد.
#عکس_نوشت #حدیث
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
۱2مرداد 1401آیت الله #میرباقری روضه.mp3
8.07M
🎵 #منبر_حرم
🔸آیت الله #میرباقری | روضه
⏱۱۲مرداد ۱۴۰۱
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
▪️ @astanfatemi
روضه و سینه زنی حاج حسن شالبافان.mp3
6.22M
🎵 #نوا_حرم
💠 روضه و سینه زنی |حاج حسن شالبافان
⏱۱۲ مرداد ۱۴۰۱
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
🆔 @astanfatemi
IMG_20220804_190643_206.jpeg
1.5M
📸 #عکس_روز
🔺عکاس: ندا رسولی کیا
▫️موضوع: گنبدوگلدسته
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🆔@astanfatemi
هر صبح و شام بر تو گریه و شیون می کنم و درمصیبت تو به جای اشک خون می گریم
#عکس_نوشت
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «از آب هم مضايقه کردند، کوفیان!»
روز جمعه، ١۴٠١/٠۵/١۴
✍️ مناسبت روز: امروز هفتمین روز از ماه محرمالحرام است که مورخین آوردهاند که در چنین روزی عبيداللَّه بن زياد ملعون دستور داد که بين کاروان حسینی و آب حايل شوند، تا امام و یارانشان قطرهاى از آب فرات ننوشتند و عمر بن سعد ملعون نیز به مجرد دريافت اين دستور، پانصد نیرو جنگی را مأمور مراقبت از شریعه فرات نمود و آب را به روى امام و ياران و زنان و كودكان آن حضرت بست! [زادالمعاد، ص٣٨٩؛ و انسابالاشراف، ج٣، ص١٨٠]؛
«از آب هم مضايقه كردندكوفيان
خوش داشتند حرمت مهمان كربلا»
✍️ اما یکی از شبهاتی که اصولاً برای تطهیر يزيد و یزیدیان، و سست کردن عقاید شیعیان و محبین اهلبیت عصمت و طهارت (ع) در مورد واقعه کربلا مطرح میشود در مورد همین موضوع، یعنی بسته شدن آب بر روی کاروان حسینی و تشنگی آنها در روز عاشورا است که البته هر بار هم به صورتی آن را مطرح میکنند:
❓یکبار میگویند که اصلاً کربلا بیابان نبوده، و مگر میشود منطقهای در کنار رود بزرگ فرات به صورت بیابانی باشد؟
❓بار دیگر میگویند طول رودخانه فرات بسیار زیاد بوده، پس چطور سپاه یزید میتوانسته طول این رودخانه عظیم را ببندد؟
❓و در مرتبه دیگر میگویند حالا فرض کنیم آنها راه را بستهاند، اما چرا امام چاه نکندند و یا از شیر شتران استفاده ننمودند؟
❓و چرا اگر آب نبوده، طبق روایات شیعه، امام و اصحاب ایشان غسل شهادت کردهاند؟
✅ برای پاسخ به این شبهات نکاتی را تقدیم مینمائیم:
1️⃣ موضوع بستن آب و تشنگى امام حسين (ع) و اصحابشان در كربلا، تنها در کتب شیعه نیامده بلکه مورخین بزرگ اهل سنت مانند «طبری» این موضوع را تأیید نمودهاند، لذا این موضوع قابل کتمان نیست؛ (تاريخ طبری، ج٧، ص٢٩۶٣ به بعد)
2️⃣ طبق نظر جغرافیدانان، موقعیت جغرافیایی کربلا در آن زمان با حال حاضر و حتی چند قرن قبل، قابل مقایسه نیست! چراکه طوفانهای شن و حوادث طبیعی در طول هزار و چند صد سال، این منطقه را به کلی تغییر داده و شاهد این ادعا نیز قبر مطهر امام حسین و حضرت عباس (ع) است که بسیار پایینتر از این چیزی است که ما میبینیم!
این نهر علقمه هم که امروز مشاهده میکنیم، در قرن هفتم توسط ابن علقمی وزیر شیعه مستعصم عباسی برای آبرسانی به شهر کربلا احداث شده، مگرنه رودخانه فرات حدود ١۵ کیلومتر با این منطقه فاصله دارد لذا این که میگویند امام و یارانشان در کنار رودخانه فرات و نهر علقمه بودهاند اصلاً صحیح نیست؛ البته این که شعبهی کوچکی از فرات از نزدیکی آن منطقه میگذشته که حضرت عباس (ع) هم در نزدیکی آن به شهادت رسیدهاند، حقیقت دارد، ولی دلیل نمیشود که بگویند این منطقه جلگهای بوده است؛ و همچنین این موضوع اثبات میکند که به راحتی دشمن میتوانسته این شریعه کوچک را مسدود نماید؛ و البته نباید فراموش کنیم که تعداد یاران امام کمتر از صد نفر و تعداد لشگریان ابن سعد بیش از سی هزار نفر بوده است لذا به راحتی میتوانستند از دسترسی کاروان حسینی به آب جلوگیری نمایند؛
3️⃣ در کتب تاریخی آمده که امام برای تهیه آب از روز هفتم محرم، اقدامات مختلفی انجام دادند، مانند حمله دسته جمعی اصحاب به نگهبانان شریعه و آوردن آب؛ حفر چاه و حتماً استفاده از شیر شتران که البته در تاریخ به آن اشاره نشده است؛ لذا طبق آنچه نوشته شده، امام به هر صورت ممکن از تشنگی اهلبیت تا صبح عاشورا و شروع درگیری جلوگیری نمودهاند؛ البته از ظواهر نقلها برمیآید که آب چاه در آن منطقه که در نزدیکی دریاچه بزرگ نمک است، اصلاً قابل شرب نبوده لذا امام و اصحاب برای وضو و غسل و سایر موارد از آن استفاده نمودهاند، اگرچه در همین نقلها آمده که وقتی لشگر عمر سعد از این جریان مطلع شدند به همین چاه نیز هجوم آوردند و آن را پر کردند؛ و همچنین با عنایت به اینکه اکثر کاروان امام با اسب بودند لذا مسلماً وجود چند شتر محدود که معلوم نیست چندتا از آنها هم شیرده بودهاند نمیتوانسته تشنگی حدود ٢٠٠ نفر مرد و زن و کودک در کاروان حسینی را در روز عاشورا برطرف نماید؛
بر این اساس آنچه که مسلم است، تشنگی اهلبیت مربوط به روز عاشورا است که زنان و کودکان در خیمهها زیر آفتاب گرم عراق بودهاند، و مردان نیز همه زره پوشیده و مسلح و در حال جنگیدن بودند و به هیچ وجه هم تهیه آب از شریعه فرات ممکن نبود، در نتیجه تشنگی بر کاروان حسینی غالب شده و طبق روایات بالاخره هم امام و یاران فداکار ایشان با لب تشنه به شهادت رسیدند.
📚 برگرفته از مصاحبه اختصاصی دکتر محمدحسین رجبی دوانی (مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام) با تبیان در تاریخ ١٣٩۵/٠٧/١٧
@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: روز هفتم ماه #محرم الحرام
موضوع امروز: «از آب هم مضايقه کردند کوفیان!»
روز جمعه، ١۴٠١/٠۵/١۴
@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز هفتم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓روی برخی از پيراهنهای عزاداری، نام مبارک ائمه اطهار (ع) چاپ شده؛ لطفاً بفرمائید لمس این اسامی موقع سينهزنی وغيره، بدون وضو چه حكمی دارد؟
✅ آيات عظام مكارم، صافی، سبحانی، بهجت، مظاهری و امام خمینی:
كسى كه وضو ندارد، بنابر احتياط واجب، حرام است که اسم مبارک ائمه (علیهمالسلام) را لمس نماید؛
✅ آيات عظام سيستانی، تبریزی، نوری، وحید، شبیری، فاضل و امام خامنهای:
مستحب است که اسم مبارک ائمه (علیهم السلام) را بدون وضو لمس نکنیم؛ اما اگه هم انجام بشود، گناه نکردهایم.
⬅️ تذکر: لمس اسامی فرزندان اهلبیت، غیر از چهارده معصوم، مثل «یا علی اکبر»، «یا علی اصغر»، «یا ابوالفضل»، بدون وضو اشکال ندارد.
📚 توضيحالمسائل مراجع، م۳۱۹؛ و اجوبةالاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی) س۱۶۴.
@astanfatemi
هر که روز عاشورا،روزمصیبت و اندوه وگریه اش باشد،خداوند روز قیامت را روز شادی و سرورش می گرداند.
#عکس_نوشت #حدیث
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
13مرداد 1401آیت الله #میرباقری.mp3
7.19M
🎵 #منبر_حرم
🔸آیت الله #میرباقری
▫️موضوع: طلب شهادت با ارزشتر از نفس شهادت است
⏱13مرداد 1401
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
▪️ @astanfatemi
روضه13مرداد 1401آیت الله #میرباقری.mp3
5.98M
🎵 #منبر_حرم
🔸آیت الله #میرباقری | روضه
⏱13مرداد 1401
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
▪️ @astanfatemi
دعای کمیل ۱3 مرداد ۱۴۰۱.mp3
7.09M
🎵 #نوا_حرم
▫️دعای کمیل
💠 حجت الاسلام محمدپور
⏱۱۳ مرداد ۱۴۰۱
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
🎵 #نوا_حرم
💠 روضه و سینه زنی |حاج حسن شالبافان
⏱۱۳ مرداد ۱۴۰۱
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
🆔 @astanfatemi
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة»
روز شنبه، ١۴٠١/٠۵/١۵
✍️ مناسبت روز: امروز هشتمین روز از ماه #محرم الحرام است که در تاریخ آمده که در چنین روزی لشگر عمر بن سعد از سی هزار نفر فراتر رفته بود و آب همچنان بر امام و یاران ایشان بسته و در خیمهها قحطی آب بود، در این زمان دیداری بین امام حسین (ع) و عمر بن سعد برگزار شد که امام به او نهیب زدند و او را امر به معروف و نهی از منکر نموده و دعوت به حق کردند؛
البته درباره زمان این ملاقات اقوال مختلفی وجود دارد؛ اما آنچه درست به نظر میرسد این است که دیدار پیش از آمدن شمر در روز نهم به کربلا بوده است؛ زیرا طبق نقل مشهور، او در مجلس ابنزیاد افشا کرده که عمر بن سعد، شبها بین دو لشکر با حسین بن علی (ع) دیدار میکند! [تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۴]
در محتوای این دیدار نیز اقوال مختلفی نقل شده که همین موضوع متأسفانه موجب سوءاستفاده برخی از افراد و مخصوصاً سیاستمداران طرفدار مذاکره با استکبار قرار گرفته است؛ بهگونهای که سعی کردهاند گفتمان "هیهات من الذله" امام حسين (ع) را به گفتمان "مذاکره و سازش" با دشمن تبدیل نمایند و سپس طوری وانمود کنند که گویی امام حسین (ع) بعد از سرباز زدن از بیعت با یزید، در کربلا به اشتباه خویش آگاه شدهاند و از اینرو پس از مذاکره با عمرسعد، حاضر به دست دادن و بیعت با یزید شدند که به نظر میرسد این تحریف از همهی تحریفات و شبهات دیگر خطرناکتر است چراکه خط بطلانی بر تمامی اهداف قیام بزرگ عاشورا است!
✅ در پاسخ به این ادعا، ابتدا دیدار حضرت با عمرسعد را بر اساس مستندات معتبر بررسی مینمائیم؛
هر چند در اصل این ملاقات شکی نیست و در منابع تاریخی شیعه و اهلسنت آمده، اما از آنجا که این ملاقات خصوصی بوده و کسی آن را نمیشنیده و از محتوای گفتگو بین عمرسعد و امام حسین (ع) آگاه نبوده: «فَانكَشَفنا عَنهُما بِحَيثُ لا نَسمَعُ أصواتَهُما ولا كَلامَهُما» لذا براساس افواه اصحاب، دو قول کاملاً متفاوت درباره آن وجود دارد که یکی از اقوال ظاهراً از جانب سپاه امام منتشر شده و قول دیگر از جانب شخص عمرسعد در نامه به ابن زیاد ملعون منشر گردیده است؛
⬅️ در قول اول، ابن اعثم كوفی نقل میكند كه امام حسین(ع) با ابن سعد بین دو اردوگاه ملاقات كردند و حضرت به او نهیب زدند که: "وای بر تو" ای پسر سعد! آیا از خداوندی كه بازگشت تو به سوی اوست نمیترسی كه میخواهی با من بجنگی؟ در حالی كه میدانی من پسر كیستم! اینان را رها كن و به من بپیوند، من تو را به درگاه خداوند نزدیك میكنم؛ پس ابن سعد بهانههای مختلفی آورد و امام تمامی بهانههای او را جواب دادند، ولی متأسفانه عمر سعد (که عشق حکومت بر «ری» او را کور کرده بود، دعوت امام را نپذیرفت و) بازگشت؛ امام نیز او را نفرین نمودند. (الفتوح، ج٢، ص١۴٧)
⬅️ اما نقل دوم، متن نامه عمر بن سعد به ابن زیاد پس از این ملاقات است که در آن اظهار خوشحالی کرده که غائله به صلح پایان یافت و ادعا نموده که امام از مواضع قبلی خود عقب نشینی کرده و فرمودهاند که «يكى از سه پيشنهاد مرا بپذيريد: يا به همان جايى كه از آن جا آمدهام، باز گردم؛ يا دستم را در دست يزيد بن معاويه بگذارم تا ميان من و خود حكم كند؛ و يا مرا به هر يك از مرزهاى مسلمانان كه مىخواهيد، بفرستيد و من هم مانند يكى از ساكنان همانجا مىشوم و با همان وظايف و حقوق زندگی میکنم» (تاریخ الطبری، ج ۵، ص ۴١٣؛ و ارشاد شیخ مفید،ج٢، ص٨٧)
✍️ البته هر چند که قول صحیح کاملاً معلوم است اما توجه شما را به دو نکته جلب مینمائیم:
1️⃣ اولاً چگونه میتوان به قول «عمربن سعد» جنایتکار که قاتل امام است و حتی علمای بزرگ اهلسنت هم او را «ثقه» و قابل اطمینان نمیدانند، اعتماد کرد! لذا به نظر میرسد این بسته پیشنهادی از اکاذیب و ساختههای عمربن سعد بوده تا به قول معروف با جمع «خدا و خرما» بتواند هم از جنگ با امام و از دست دادن آخرتش پرهیز نماید، و هم به حکومت ری و مطامع دنیایش برسد؛ و البته با شایعهپراکنی و خبرسازی درباره این ملاقات و ایجاد یک جنگ روانی و تبلیغاتی، به ایجاد شکّ، تضعیف روحیه، و سست کردن عزم راسخ امام و اصحاب حضرت در مبارزه و پیکار با جبهه نفاق و کفر و فساد یعنی بنیامیه بپردازد و به دروغ عقبنشینی، سازشکاری امام حسین (ع) را به طرفداران و پیروان آن امام همام القا نماید؛
2️⃣ ثانیاً امام قبل و بعد از این ملاقات خصوصی، هدف و مشی خود را کاملاً تبیین نمودهاند لذا با نیم نگاهی به سیره گفتاری و رفتاری حضرت میتوان دریافت که ادعای عمرسعد کاملاً کذب است؛