بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم وَ بِه نَستَعین إِنَّهُ خَیرُ ناصِرٍ وَ مُعین
و صَلَّی اللَّهُ عَلَی سَيِّدِنا وَ نَبِیِّنَا مُحَمَّد و آلِهِ الطَّاهِرِینَ
قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»
پیغمبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمیشود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
یک سؤالی که مطرح میشود این است که بعضا در مرثیهها و روضهها این شعر خوانده میشود که از حرم حسین(ع) بوی سیب میآید یا نوحهی : بوی سیب و حرم حبیب؛ ببینیم سیب چه سنخیتی با کربلا و عاشورا و با عزای اباعبدالله دارد؟
در کتاب مناقب ابن شهرآشوب جلد3، ص 391 این بزرگوار حدیثی را میفرماید که: جبرئیل امین از بهشت سه میوه را خدمت پیغمبر اکرم و پنج تن آل عبا تقدیم کرد؛ انار، به و سیب. فرمود انار و به با رحلت پیغمبر اکرم(ص) و شهادت مولای متقیان امیرالمؤمنین و شهادت حضرت صدیقه طاهره، از بین رفت ولی سیب همراه امام مجتبی(ع) بود و وقتی امام حسن مجتبی به شهادت رسید این سیب با حضرت سیدالشهدا بود؛ که خود حضرت سیدالشهدا(ع) میفرمایند: از آن وقتی که آب را به روی خیام بستند، هروقت تشنگی زیاد به من حادث میشد، این سیب سرخ بهشتی را میبوییدم و از بوییدنش سیراب میشدم.
امام زین العابدین(ع) میفرمایند این سیب بهشتی همراه پدرم بود تا لحظهی شهادتش که بعد از شهادتشان این سیب در گودی قتلگاه ناپدید شد. فرمود بوی عطر سیب بهشتی که همراه پدرم بود به حائر و قتلگاه پیچید، و امام زین العابدین(ع) فرمود بوی آن عطر سیب بهشتی الان در حائر و در حرم اباعبدالله الحسین(ع) موجود است، هرکس میخواهد از آن بوی سیب بهشتی برخوردار شود، سحر در حرم مطهر در کنار قبر مطهر اباعبدالله الحسین باشد، آن بوی عطر بهشتی را استشمام خواهد کرد. فلذا این که در روز عاشورا سیب سرخ به سر علمها میزنند، یا سیب سرخ نذری پخش میکنند یا سیب سرخ در عاشورای اباعبدالله الحسین و در عزایش نسبت به میوههای دیگر بیشتر پخش و توزیع میشود، این یک موضوعیت دارد. و به اصطلاح هنر خودش یک اِلمان هست، يک یادمان هست از عاشورای اباعبدالله الحسین. و اگر سیب سرخ را دقت کرده باشید، یکپارچه سرخ است و در صفحه و روی آن سیب نقطههای سفید هست گویا آن ١٩٥٠ نقطه است؛ این هم یک پیامي دارد؛ امام صادق(ع) میفرمایند: ١٩٥٠ زخم بر بدن اباعبدالله الحسين زدند. سيب سرخ را دقت كنيد جای سالم ندارد؛ یعنی چه؟ سفیدی ندارد همهاش سرخ است؛ خونین است انگار، فقط نقطههای سفید، سفید است. که انگار خودش یک تابلویی از نماد عاشورایی سرخ اباعبدالله الحسین(ع) است.
وز حرم حسین بوی سیب میآید
هنوز نالهی شخصی غریب میآید
#هرخانه_یک_حسینیه
@tarighe_karbala
@atabe_ir
با اذن مادرش به #مُحَّرَم رسيده ايم،
او گفته است؛ تک تک ما را صدا كنند...
#الحمدالله_امسالم_مُحَّرَم_رو_دیدیم
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین آنه خیر ناصر و معین وصلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین
احادیث متعددی داریم در ارتباط با نوید دادن به بهشت و نوید دادن به سرای ابدی و متنعم بودن از نعمات بهشتی در فردای قیامت برای کسانی که در عزای اباعبدالله الحسین ع اشک بریزند و گریه کنن.
پیغمبر اکرم خطاب به حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند:
یافاطمه، ان النساء امتی یبکین علی نساء اهل بیتی، و رجالهم یبکون علی رجال اهل بیتی، و یجددون العزاء جیلاً بعد جیل فی کل سنة، فاذا کان یوم القیامةتشفعین انت للنساء و انا اشفع للرجال و کلْ من بکی منهم علی مصاب الحسین اخذنا بیده و ادخلناه الجنة. به قدری این حدیث امیدوار کننده هست برای همه ،که نهایت ندارد.پیامبر اکرم فرمود :
فاطمه زنان امت من بر زنان اهل بیت هم گریه می کنند .
یعنی شما خواهران و بانوان رو پیغمبر اکرم دیده و نوید داده و افتخار کرده به اینکه زنان امتش بر مصیباتی که بر زنان اهل بیتش ،مصیباتی که بر زینب کبرا ام کلثوم بر حضرت سکینه حضرت رقیه وارد شده است، فرمود زنان امتم بر زنان اهل بیتم گریه می کنن و مردان امتم بر مردان اهل بیت گریه میکنند
مردان امت را پیمبر نوید داده دیده و با این خبر امیدوار میکند و تایید میکند مجالس را.
مردان امت بر مردان اهل بیت ،بر مصیباتی که بر عبدالله الحسین و ابوالفضل العباس بر حضرت علی اکبر و حضرت قاسم و اصحاب و انصار الحسین وارد شده فرمود: مردان امتم بر مردان اهل بیتم گریه میکنند و فرمود عزای فرزندم اباعبدالله الحسین رو هر سال گروهی بعد از گروه دیگر تازه میکند. یعنی عزا کهنه شدن نداره عزای اباعبدالله الحسین سرد شدن نداره
عده و گروه و مجموعه عوض میشن جابجا می شوند شکل های عزاداری جلوه های دیگری پیدا میکنه.
فرمود چون روز قیامت شود توی فاطمه زهرا زنان را شفاعت می کنی کدام زنان؟ زنانی که بر عزای سیدالشهدا گریه کردند و من مردان امتم را شفاعت می کنند و فرمود هر کس بر حسین گریه کرده است پیامبر اکرم فرمود هرکس بر اباعبدالله الحسین گریه کرده است دست او را میگیریم و به بهشت در می آوریم .
پاداش گریه بر اباعبدالله الحسین چیه؟ یک شفاعت فاطمه زهرا و پیغمبر اکرم،ونهایتا بهشت انور سرشت .
فرمود ای فاطمه همه چشمها در قیامت گریان است چرا؟چون اعمال خودشون رو میبینن مگر چشمی که بر اباعبدالله الحسین گریه کرده باشد او خندان و شادمان به نعمت های بهشت وعده داده بشه و شادمان وارد بهشت خواهد بود.
وصلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آل الطاهرین
#هرخانه_یک_حسینیه
@tarighe_karbala
@atabe_ir
#اصغرم
تا رسیدی،،
رو به دشمن سر خود بالا بیار
گر نبینند گلوی تو، پدر را می زنند..
#امانازدلرباب
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی
حجت الاسلام والمسلمین اشراقی
جلسه اول
هدایت شده از تنها علاج
#منتشر_شد
🔹🔴🔸راهی با سعید🔸🔴🔹
در معیت جناب سعید، عاشوراپژوهی بیاموزیم!
🔹 بخشی از حیاط خلوت اندیشه مجموعه آثار عاشورایی زیر خیمه حسین
🔹 تلاشی برای آمدن در باغ! به جستجوی راههایی برای ورود در باغ عاشورا
🔹 نخستین اثر آموزشی گامبهگام کاربردیسازی زندگی عاشورایی اصحاب به همراه بیان شیوه استخراج نکات
🔹مفید برای عزیزان محقق و مبلغ
🔹بیان روشهای تولید محتوا و استخراج نکات و مراثی و...
📌راههای رسیدن به دریافتها و مطالب تازه را در این اثر بخوانید!
#راهی_با_سعید
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_سدید
@tanhaelaj
هدایت شده از تنها علاج
#پویش_مطالعاتی کتاب #راهی_با_سعید
|گذری بر حسینشناسی سعیدانه با جناب سعید بن عبدالله|
جوایز و هدایا:
⚫ یک کمک هزینه ۵ میلیون ریالی سفر به مشهد مقدس
⚫ ۳ کارت هدیه ۲ میلیون ریالی
⚫ ۵ کارت هدیه یک میلیون ریالی
⚫ ۱۰ بن ۵۰% تخفیف خرید کتاب تا سقف یک میلیون ریال
✔ کلیه هدایا به همراه تربت اعلی سیدالشهداء علیه السلام و نگین انگشتری متبرک.
برای شرکت در پویش کد درج شده در داخل کتاب را به سامانه 300072777 ارسال کنید.
قیمت کتاب با تخفیف، 25,000 هزار تومان، و ارسال رایگان
برای خرید کتاب:
⬛ از طریق پیام به ادمینهای کانال سدید
⬛ ارسال عدد ۷۲ به سامانه 3000724048
⬛ مراجعه به کتابفروشی های منتخب سدید
⬛ مراجعه به سایت www.sadidisu.ir
⬛ تماس با شمارههای 09109805055 - 09109803511 - 02166485850 - 02166485851 - 02166486120
#انتشارات_بسیج_دانشگاه_امام_صادق_علیه_السلام
#سید_علی_اصغر_علوی
#راهی_با_سعید
#محرم_الحرام
#کتاب
#نشر_سدید
#پویش_مطالعاتی
#موسسه_حضرت_خدیجه
#نهضت_سواد_رسانه_ای_انقلاب_اسلامی
@sadidisu_ir
@tanhaelaj
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی
حجت الاسلام والمسلمین اشراقی
جلسه دوم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی
حجت الاسلام والمسلمین اشراقی
جلسه سوم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی
حجت الاسلام والمسلمین اشراقی
جلسه چهارم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی
حجت الاسلام والمسلمین اشراقی
جلسه پنجم
هدایت شده از نو+جوان
📚 #کتاب_خوب_راهگشاست
📙 #معرفی_کتاب | توجیه المسائل کربلا
😔 توجیهات جاماندگان
بیایید یکبار به اهل کوفه حق بدهیم(بهناحق!) که امام حسین علیهالسلام را تنها گذاشتند. یکطرفه به قاضی نرویم! بهانههایشان خواندنی است و مبتلابه. این کتاب در جستوجوی دلایلی برای رها کردن امام حسین علیهالسلام است. شما هم خودتان را مخاطب این کتاب ببینید!
😩 لشکر بهانه تراشان
از کربلا و اتفاقات آن زیاد شنیدهایم. بعضی قسمتها بیشتر و بعضی قسمتها کمتر. یکی از آن قسمتهایی که کمتر شنیدهاید، توجیهات و بهانههای افرادی است که با امام حسین علیهالسلام همراه نشدند. کسانی که تکلیفشان را نشناختند یا اینکه شناختند و بهانههای مختلف تراشیدند و باب توجیه را باز کردند. میتوانید خودتان را جای تکتکشان بگذارید و ببینید کجا سال 61 هجری هستید؟! لبیک به ندای امام علیهالسلام میدادید و حجتان را ناتمام میگذاشتید؟! یا مثل «طرماح» هنوز داشتید گندم به یمن میبردید؟! یا ظهر عاشورا اسبتان را زین میکردید و میرفتید؟
👌 تاریخ را از دریچه امروز نباید دید، تاریخ را در تاریخ خود باید بررسی کرد، در سال 61 هجری، تا شاید اندکی طعم اولویتها بهتر فهمیده شود. وقتی از این زاویه کتاب را بخوانید، جایگاه اصحاب و یاران امام علیهالسلام برایتان روشنتر میشود. اصلاً طعم شیرینی همراهیشان با امامِ زمانشان زیر زبانتان میرود.
متن کتاب، ساده و خودمانی است و در قسمتهای مختلف آن از بیانات مقام معظم رهبری برای شرح کاملتر موضوعات استفاده شده است. نویسنده کتاب، حجتالاسلام سید علیاصغر علوی؛ پژوهشگر حوزه عاشوراست که کتابهای زیادی در این زمینه دارد.
➕ برشی از متن کتاب:
کربلا پایانبخش سردرگمی و بلاتکلیفی است. تکلیف همه پس از کربلا معلوم است. هر کس در هرکجا، در هر موقعیت و در هر شرایطی باشد، از کربلا ناگزیر است. اگر بپذیریم که کربلا هر روز در ما اتفاق میافتد (کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا) و هر روز حسینِ خوبیها و پاکیها به کربلای قلب ما میآید و یزیدِ گناه و زشتی در مقابلش صفآرایی میکند، باید از خودمان بپرسیم: جند بار، رها از بهانه و توجیه، این حسین را لبیک گفتهایم؟
🏴 #به_رهبری_حسین علیهالسلام
💫 نو+جوان، انرژی امید ابتکار
🌱 @Nojavan_Khamenei
هدایت شده از نو+جوان
⚔️ #خواندنی | دعوا سر اولویت است
📝 یادداشتی از حجتالاسلام سیّد علیاصغر علوی، پژوهشگر و مؤلف در حوزه عاشورا
👌 اولویتها تصمیمسازند. انتخابها درگرو اولویتهاست که معنا مییابد. در زندگی اصولاً دعوا سر اولویت است. «دعوا سر اولویت است» ضربالمثل اهالی سال 61 هجری است. ضربالمثلی که هیچوقت کهنه نمیشود. زبان دل آنها که رسیدند و آنها که نرسیدند... از «آنها که نخواستند با حضرتش باشند»، «آنها که خواستند با حضرتش باشند، ولی نشد» تا «آنها که با او همقدم شدند و به سعادت رسیدند».
👈 داستان غریبش از غدیر شروع شد... آنها که این اولویت را شناختند، به درک غدیر نائل شدند و آنها که غدیر را فهمیدند، کربلایی شدند. فهم غدیر پیشنیاز لازم فهم کربلاست. و چقدر دین ما دین پررمز و رازی است...
🏴 #به_رهبری_حسین علیهالسلام
🔻 برای خواندن متن کامل به سایت یا #نرم_افزار_موبایلی نو+جوان مراجعه کنید👇
🌐 https://nojavan.khamenei.ir/showContent?text&ctyu=18267
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی
حجت الاسلام والمسلمین اشراقی
جلسه ششم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی
حجت الاسلام والمسلمین اشراقی
جلسه هفتم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی
حجت الاسلام والمسلمین اشراقی
جلسه هشتم
هدایت شده از تنها علاج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏰ زمان: سال ۶۱ هجری
وقتی امام حسین برای حبیب نامه نوشت،
این چنین آغاز کرد:
من الغریب الی الحبیب...
واینگونه حبیب به کربلادعوت شد و به یاری امام اش شتافت...
واینک...کمی درنگ کن...
⏰زمان: ۱۳۹۹ هجری
نامه ی امام به تو هم رسیده!
از
مهدی غریب
به
تمام کسانی که تنهایی اش را درک کرده اند...
تو هم میتوانی حبیب امام ات شوی ...
همراه شو با الی الحبیب...
#کلیپ_معرفی_کتاب
#الی_الحبیب
@tanhaelaj
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی
حجت الاسلام والمسلمین اشراقی
جلسه نهم
هدایت شده از تنها علاج
🔰آب خوردنِ تشکیلاتی
🔻تعریف
آب خوردنی که در آن، شخص خودش را نبیند. تکخور نبودن. یکی برای همه، همه برای یکی. کنایه از تشکیلاتی بودن.
🔻پیشینه
پیشینه این رفتار را در رفتار لطیف #حضرت_سقا کنار علقمه باید جست... که در انتخابهایش خیام را هم میبیند! در تصمیمش امام را در نظر دارد و میداند بچهها در خیمه منتظر او هستند... از خودش بیرون میآید و به خودش نهیب میزند تا همه، این هنر سیر و سلوک در تمام انتخابها را بیاموزند: «یا نفس من بعد الحسین هونی...» باید از خود هجرت کرد، مانند عباس بن امیرالمؤمنین.
🔻ریشه معنوی
حضرت #عباس به این خاطر، این همه منزلت یافته است که خودش را نمیبیند. عباس در انتخابهایش تشکیلاتی عمل میکند نه فردی. خودت را نبین! به عباس اقتدا کن! منِ کوچکت را با روح بزرگ عباس، بزرگ بار بیاور. بگذار همیشه در روضه عباس در وسط انتخاب نوشیدن و ننوشیدن، خودت را جای عباس بگذاری؛ عباسی که خودش را نمیبیند و شخص خود را مبنای تصمیم نمیبیند. بگذار تو هم شاگرد کوچک مدرسه عباس شوی. تو هم خود را نبینی و در انتخابهایت آنچه میبینی امام باشد... قبول کن یکی از اسرار مجلس عباس همین است تا یار تشکیلاتی امام تربیت نماید. عباسهای تاریخ باید انتخابهایشان، رنگ امام داشته باشد.
عباس در آب خوردن هم تشکیلاتی نگاه میکند! چه سقایی دارد حسین که همه هیئتیها را با این رفتار رمزآلودش، جرعه نوشِ همیشة خود کرده است! عباس بیامام دست به سیاه و سپید نمیزند. عباس بیحسین حرفی برای گفتن ندارد.. عباس در طول این مسیر هم این مرام را اثبات کرده است. در طول این بیست و چند روزه که همه به امام، «راه» نشان دادند و خط و نشان کشیدند، تو از عباس چیزی جز سکوت شنیدی؟! عباس در مقابل امام که خودش «راه» است چه راهی نشان بدهد؟ او همه رفتارهایش ذیل شخصیت امام، تعریف میشود. عباس بیامامش آب هم نمیخورد و تو خود، حدیث مفصّل بخوان از این مجمل...
عباس باید آخرین نوشنده آب باشد. عباس در آب خوردن هم الگو میآفریند، تا تو هم تشکیلاتی تربیت شوی. فارغ از این نگاه، آب هم نخور! حتی برای آب خوردن هم تشکیلاتی باش! اگر آب هم دستت هست زمین بگذار و اول تشکیلاتت را دریاب! با این مجلس عباس، امام زمان کار دارد. راز تشنگی ساقی را دریاب! «تشنگی» سنگ نشانی است که ره گم نشود. عباس با زیباترین تصویر و فراتر از گفتار، به روایت رفتارش در علقمه به ما مواسات را فهماند؛ شبیه شدن به امام را آموخت و صفات تشکیلاتسازی مانند تسلیم و تصدیق و وفا و نصحیت و خیرخواهی داشتن را در کنار علقمه تفسیر کرد...
🔻کاربرد
برای کسی که همه کارهایش در مقیاس تشکیلات و فهم اولویتهای اجتماع است به کار میرود. همچنین برای مواقعی که میخواهند تشکیلاتیبودن را به کسی یا گروهی تذکر دهند خصوصاً در جمعهای هیئتی استفاده میشود.
📚 #احلی_من_المثل
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_جمکران
@tanhaelaj