eitaa logo
کانال آتش به اختیار ، یاران ولایت
123 دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
7.5هزار ویدیو
802 فایل
آتش به اختیار یعنی جشن ترفیع رتبه‌ی افسران جنگ نرم. وقتی فرمانده علَم را دست جوانان و جناح مؤمن انقلابی می‌دهد، یعنی این جوان لیاقت علَم‌داری دارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐💢انديشه‌هاي را بهتر بشناسيم. 💠به بهانه سالگرد شهادت آيت الله 🛑قسمت اول: وظایف و اختیارات حکومت در : 👈یکی از وظایف و اختیارات حکومت در زمینه سیاست داخلی، اجرای می باشد. شهید معتقد است که در جامعه اگر رعایت شد، نظام جامعه از هم گسسته نمی شود ولی اگر عدل رعایت نشود، جامعه در تمام ابعادش متضرر خواهد گردید . البته عدل در دیدگاه مدرس، یعنی از جایش گرفتن بقدر امکان و به مصرف همان ها رساندن بقدر امکان، شهید در این باره می گوید: 🌐⚖« عدل آن است که از مورد گرفته شود و به مورد خرج شود . از همان هایی که گرفته می شود، خرج همان ها شود . این معنی عدل است . از ملت پولی که گرفته می شود، به برسد که به نفع آن باشد . (۱) سپس نتیجه می گیرد که اگر این فعل نیک در جامعه تحقق یابد، هرگز به اقتصاد و مملکت ضرر وارد نمی شود . 💢👈یکی دیگر از ، حفظ اسلامی است . 👈 شهید مدرس در عین حالی که این وظیفه حکومت را تبیین و تشریح می کند، به مساله مهم هم اشاره می نماید و آن، این است که آیا جهاد یا جنگ در عصر غیبت امام معصوم علیه السلام مجاز است یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال، می توان گفت که همچنان که اکثریت فقها قائل به عدم جواز هستند، شهید مدرس در زمان غیبت، اعتقاد به جهاد ابتدایی ندارد، اما به معتقد است و می گوید که «هر کس به ما حمله کند، در هر لباسی که باشد، چه با کلاه شاپو چه با عمامه! فرقی نمی کند، هر کسی که به سرزمین ما تجاوز کند، او را با تیر خواهیم زد و این فعل و عمل را همانند نماز یک فعل واجبی برای مسلمانان کشور اسلامی می شمرد . » 🌐🔻در زمینه شهید مدرس در یکی از نطق های خود در مجلس شورای ملی، وقتی اوضاع جهان و در آن میان وضعیت ایران عصر خود را بیان و تشریح می کند، در باب روابط با دول بیگانه اینچنین می گوید: « منشا سیاست ما دیانت ماست . ما با تمام دنیا ، مادامی که متعرض ما نشده اند . هر کس متعرض ما بشود، متعرض او خواهیم شد . 👈 همین مذاکره را با مرحوم صدراعظم شهید عثمانی کردم گفتم: اگر کسی بدون اجازه ما وارد سر حد ایران شود و قدرت داشته باشیم، او را با تیر می زنیم، خواه کلاهی باشد، خواه باشد، خواه شاپو سر داشته باشد . . . ما عین سیاست ماست و ما عین دیانت ما، ما با همه دوستیم و همین طور دستور داده شده است . » 🌐البته برای مدرس فرقی نمی کند که بیگانه شرقی باشد یا غربی . آنچه برای او در روابط خارجی مهم است، تحصیل و مسلمین است . مدرس باز بودن درهای کشور و یا به تعبیر خودش، به همه جا در داشتن را بر مبنای موازنه عدمی یعنی فلسفه سیاسی خود می داند و اعتقاد دارد که روابط حسنه با تمام دول جهان باید بدون هیچ گونه سلطه و دخالت در امور یکدیگر وجود داشته باشد . او می گوید:« با تمام دول جهان باید داشته باشیم، بدون اینکه قوی بخواهند بر ما سلطه سیاسی یا اقتصادی و یا هر گونه سلطه دیگری داشته باشند . » 💫ادامه دارد 💻نقل از سايت باقرالعلوم
آیت الله 🔰به جانتان بدهید 🔘در نهج البلاغه از امیرمؤمنان(عَلَیْهِ السَّلام) می‌بینیم که حضرت فرمود: بکوشید به خودتان هم چیزی بدهید، فرمود از آسایشها و استراحتهایتان بکاهید، «فَجُودُوا بِهَا عَلَی أَنْفُسِکُم»،از دستتان، از پایتان، از بدنتان کمک بگیرید، جواد و بخشنده باشید، یک چیزی هم به جانتان بدهید؛ یعنی از استراحت بدنتان بکاهید، از آسایش دست و پایتان بکاهید، از آرامش بدنتان بکاهید، یک مقدار از بدنتان بگیرید، به جانتان بدهید. 🔘این نماز شبی که می‌خوانید، برای آن است که یک مقدار از بدن کاستید به جانتان دادید، فرمود جواد باشید، از بدن بگیرید به روح بدهید، نه از روح بگیرید به بدن بدهید که بشود بخل، فرمود: «فَجُودُوا بِها عَلَی أَنْفُسِکُمْ»، نگویید بخوابم تا چه زمانی به این فکر نباشید که نماز قضا نشود، آن برای کسانی است که اسلام بدوی دارند، اگر کسی اهل سیر است که نمی‌کوشد نزدیک طلوع آفتاب برخیزد که فرمود مقداری هم شب برخیزید، مقداری هم کمتر غذا بخورید، مقداری هم مواظب دهانتان باشید، مقداری هم به فکر این باشید، کمتر بخندید، کمتر بخندانید، از بدن بکاهید به جانتان بدهید، «فَجُودُوا بِها عَلَی أَنْفُسِکُمْ»، این انفاقی است از تن به روح، نه اینکه از کیسه انسان مصرف کند، همیشه از جان به بدن بدهد، این بدن را آدم هرچه فربه بکند، دشمنی او بدتر است، این ‌هم انفاق به حال خود آدم است. 🌴🌴🌴
104. 🔅🔅🔅 ⏪29- مَثَل سراب و ظلمات (وَالَّذِینَ کَفَرُوَّاْ اءَعْمَلُهُمْ کَسَرَابِ بِقِیعَةٍ یَحْسَبُهُ الظَّمَْانُ مَآءً حَتَّیَّ إِذَا جَآءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْا وَوَجَدَ اللَّهَ عِندَهُ فَوَفَّلهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ اءَوْ کَظُلُمَتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّیٍّ یَغْشهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی سَحَابٌ(314) ظُلُمَتُ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَ آ اءَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرلَهَا وَمَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ) . (نور / 39 40.) ((و کسانی که کافر شدند ، اعمالشان همچون سرابی است در یک کویر ، که انسان تشنه آن را از دور آب می پندارد ، اما هنگامی که به سراغ آن می آید ، چیزی نمی یابد ! و خدا را نزد آن می یابد ! که حساب او را به طور کامل می دهد و خداوند سریع الحساب است ! یا همچون ظلماتی است در یک دریای عمیق و پهناور که موج آن را پوشانیده ، و بر فراز آن موج دیگری ، و بر فراز آن ابری تاریک است ؛ ظلمتهایی است یکی بر فراز دیگری آنگونه که هر گاه دست خود را خارج کند ، ممکن نیست آن را ببیند ! و کسی که خدا نوری برایش قرار نداده ، نوری برای او نیست )) . 🔅🔅🔅 🔹بعضی از مفسران گفته اند : این ظلمتهای سه گانه ای که افراد بی ایمان در آن غوطه ورند ، عبارتند از : ((ظلمت اعتقاد غلط)) ، ((ظلمت گفتار نادرست )) و ((ظلمت کردار بد)) ؛ و به تعبیر دیگر ، اعمال افراد بی ایمان هم از نظر زیر بنا و عقیدتی تاریک است و هم از نظر رفتار و اخلاق ظاهری . 🔹بعضی دیگر گفته اند : از آنجا که عامل اصلی شناخت سه چیز است : ((قلب )) ، ((چشم )) و ((گوش )) و چون کفّار این سه را از دست داده اند ، در ظلمتها غوطه ورند . 🔹بعضی دیگر گفته اند : این ظلمتهای سه گانه عبارت از مراحل جهل آنهاست : نخست اینکه نمی دانند ، دوّم این که نمی دانند که نمی دانند ، سوّم این که با این حال ، فکر می کنند می دانند که همان جهل مرکّب است چنانکه فخر رازی دراین باره می گوید : آن کس که بداند و بداند که بداند اسب شرف از گنبد گیتی بجهاند و آن کس که بداند و نداند که بداند بیدارش کنید زود که بس خفته نماند و آن کس که نداند و بداند که نداند آخر خرک لنگ به منزل برساند و آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکّب ابد الدهر بماند اینک به عراق اندر ، شهریست معظّم کآن را همدان خوانی و او هیچ نداند به هر صورت وجه شباهت در این تشبیه ((ظلمانی و در ضلالت بودن )) است ، یعنی ((ظلمت اندر ظلمت )) درست به عکس مؤ منان که زندگی و افکارشان ((نورٌ علی نُورٍ)) است ، وجود کافران و افکار و اعمال و اخلاقشان (ظُلُمَتُ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ) است ؛ مؤ منان از تیرگی دور آمدند لاجرم نورٌ علی نور آمدند کافر تاریک دل را فکر تست حال و کارش ظلمت اندر ظلمت است 🔹در حدیث آمده است که از پیامبر اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلّم پرسیدند : ((امّت تو در روز قیامت از صراط چگونه خواهند گذشت ؟ فرمود : امّت من به واسطه نور علی علیه السّلام از صراط عبور می کند و علی به وسیله نور من و من به نور خدا می گذرم . پس نور امّت من از علی است و نور علی از من و نور من از خدا و هرکس به ما تولّی نکند (یعنی ولایت ما را نپذیرد) او را نور نباشد . آنگاه رسول خداصلی اللّه علیه و آله و سلّم این آیه را تلاوت فرمود : (وَمَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ) )) . ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد
تبيين عدم امکان فرار انسان از قهر الهي ؛ اما جريان اينكه ديگران خيال نكنند كه از قدرت ما فاصله گرفتند, چون ﴿إِنَّ ربك لَبِالْمرصاد﴾ اينها در هر زمان و زميني باشند تحت قهر خداي سبحان اند فرار از قضا و قدر ممكن نيست، نه اينكه ممكن باشد ولي ديگري او را تعقيب كند و بگيرد. اين بيان نوراني حضرت امير(سلام االله عليه) به ما مي فهماند كه فرار از قضاي الهي اصلاً محال است. يك وقت است مي گوييم فلان شخص خيلي قوي است نمي شود از دست او فرار كرد اين ممكن است انسان چند قدم فرار بكند بعد او بگيرد اما درباره خداي سبحان فرض ندارد براي اينكه آن بيان نوراني حضرت امير اين است كه «جوارِحكُم جنوده« اين اعضا و جوارح شما, سربازان الهي اند خب اگر تمام اعضا و جوارح ما سرباز خداي سبحان باشند آن وقت ما با سرباز خدا كه نمي توانيم فرار كنيم گاهي خدا با همين سربازها ما را ميگيرد ـ معاذ الله ـ يك وقت انسان حرفي مي زند مسلوب الحيثيه ميشود, جايي را امضا ميكند مسلوب الحيثيه مي شود اگر خدا كسي را خواست بگيرد با دست او مي گيرد از جاي ديگر كه لشكركسي نمي كند با زبان او مي گيرد با پاي او ميگيرد جايي كه نبايد برود ميرود حرفي كه نبايد بزند مي زند چيزي را كه نبايد ببيند مي بيند انسان چطور فرض بكند با سرباز خدا مي خواهد فرار بكند خب خود همين سرباز آدم را ميگيرد بنابراين فرار از قضا و قدر و قدرت الهي فرض ندارد نه اينكه انسان شكست مي خورد.
♨ رسالت جنبش دانشجويي *شانزدهم آذر سرآغاز تثبيت حرکت جنبش دانشجويي در ريل انقلابي‌گري و مبارزه با استبداد است. درست در فرداي پيروزي کودتاي انگليسي- آمريکايي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که فصل حاکميت مطلق استبداد و سرکوب انقلابيون و آزادي‌خواهان سر رسيده بود، اين دانشگاه و جنبش دانشجويي بود که اولین پرچم مبارزه با استبداد را در دست گرفت. جنبش دانشجويي امروز ميراث‌دار جنبش دانشجويي ديروز است؛ همان‌ها که در برابر استبداد سينه سپر کردند و پيشگامان مبارزه بودند! امروز در دهه پنجم انقلاب اسلامي رسالت سنگيني بر دوش جنبش دانشجويي است. 👈 نکات تحلیلی 1⃣ مقوله روشنگري و میدان‌داری در جهاد تبيين يکي از مهم‌ترین وظايفي است که از جريان دانشجويي پيشرو انتظار مي‌رود. امروز در عرصه جنگ نرم دشمن و با توجه به گسترش و عمومي شدن رسانه‌ها و فضاي مجازي، فرصت مناسبي براي هجمه به همه باورهاي انقلابي فراهم آمده است که مقابله با آن جهادي عظيم و همه‌جانبه طلب مي‌کند که دانشجويان به‌مثابه افسران جوان جنگ نرم، در خط اول اين صف‌آرايي و مبارزه قرار دارند. 2⃣ يکي از وظايف مهمي که در مسير تقويت و فراگير نمودن ارزش‌هاي انقلابي و روحيه انقلابي بر عهده دانشجويان است، مسئله گفتمان‌سازي است؛ دانشجويان وظيفه دارند تا آرمان‌ها و شعارهاي انقلاب اسلامي و به‌طور ويژه ابعاد مفهوم انقلابي‌گري و مؤلفه‌های آن را در جامعه بسط و گسترش دهند و اين انتظاري است که امروز از جنبش دانشجويي مي‌رود. 3⃣ حضور در عرصه‌هاي مختلف و اعلام مواضع انقلابي يکي از مهم‌ترین انتظاراتي است که از تشکل‌هايي دانشجويي وجود دارد. امروز حوادث مختلفي در عرصه‌هاي گوناگون سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي مي‌افتد که اعلام نظري برخاسته از آرمان‌ها و فارغ از تعلقات سياسي – جناحي، بسيار راهگشا خواهد بود. 4⃣ فسادستيزي را مي‌توان يکي ديگر از رسالت‌هاي تاريخي جنبش دانشجوي دانست. دانشجويان همواره در طول تاريخ انقلاب اسلامي پرچم‌دار عدالت‌خواهي بودند و با مظاهر اشرافيت و فساد مقابله کرده‌اند. تداوم اين وضعيت و پيشگامي در اين عرصه يکي از مطالباتي است که بارها توسط امام جامعه اسلامي مورد تأکید قرار گرفته است. 5⃣ مقوله بنيادين ديگري که بدون شک جزو وظايف ذاتي دانشجويان و جنبش دانشجويي است، مسئله "توليد علم" و "جنبش نرم‌افزاری" است. امروز مسئله پيشرفت و الگوي اسلامي- ايراني يکي از مهم‌ترین مسائل جمهوري اسلامي است که ارائه چنين طرحي جامع و همه‌جانبه مبتني بر آموزه‌هاي اسلامي نيازمند جهاد فکري- علمي در حوزه‌هاي مختلف دانش است که دانشجويان در اين ميدان نيز وظيفه کليدي بر عهده دارند. ✍ مهدی سعیدی ✅ بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷
⭕️ جزئیات طرح امریکا برای مذاکرات ✍🏻 روزنامه ایران نوشت: 🔻یک روز قبل از آغاز دور جدید مذاکرات، خبرگزاری رویترز در خبری به ابعاد ایده «توافق موقت» با ایران در دور جدید پرداخت 🔻مهم‌ترین تعهدات مطرح‌شده برای ایران شامل توقف غنی‌سازی با درصد بالا و تعهد به اجرای تمام اقدامات شفاف‌ساز (بازرسی‌ها و نظارت‌ها) می‌شود 🔻هدف آمریکا از طرح توافق موقت پاک کردن گذشته منفی امریکا، بدون پرداخت کوچک‌ترین هزینه و «اجتماعی شدن مذاکره» و همچنین شرطی‌سازی اقتصاد کشور است 🔻در حال حاضر امریکا نگران تغییر ریل اقتصادی در ایران و حرکت تدریجی آن به سمت اقتصاد مقاومتی و افزایش تاب‌آوری نسبت به تحریم‌هاست 🔻توافق موقت ایده‌ای طراحی‌شده با اهداف مشخصی بوده که نمی‌تواند اهداف ایران را تأمین کند. ✅بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷
♨ نرم شدن مواضع امارات در قبال ایران *«طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات دیروز (۱۵ آذرماه) به تهران آمد و با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کرد. با توجه به آنکه کشور امارات در سال‌های اخیر دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا و عربستان در منطقه بوده است، سؤالات زیادی در خصوص اهداف این سفر مطرح است. 👈 گزاره‌های خبری 1⃣ انور قرقاش «مشاور سیاسی رئیس امارات متحده عربی» با انتشار توییتی اعلام کرد: «سفر شیخ طحنون بن زاید به تهران در راستای تلاش‌های امارات متحده عربی با هدف تقویت پل‌های ارتباطی و همکاری در منطقه و حفظ منافع ملی انجام شده است». 2⃣ سیمون هندرسون (مدیر برنامه سیاست خلیج‌فارس و انرژی در موسسه واشنگتن) در واکنش به سفر این مقام اماراتی به ایران گفته است: «ایران خود را مرکز خاورمیانه می‌داند. آن‌ها خود را کشور مسلط بر خاورمیانه می‌دانند. ایرانی‌ها خود را ازنظر جمعیت بزرگ‌تر می‌بینند و ازنظر ذخایر نفت و گاز نیز ایران بزرگ‌تر است. ایران ازنظر طبیعی و موقعیتی نیز کشور مسلط بر خلیج‌فارس است. آن‌ها می‌خواهند کشورهای دیگر نیز از این موضوع آگاه باشند و به ایران پایبند باشند. امارات در خلیج‌فارس در حاشیه است». 3⃣ عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم نیز در مقاله جدید خود می‌نویسد: «سفر طحنون بن زاید به ایران ازاین‌جهت حائز اهمیت است که بیانگر نرم شدن مواضع امارات در قبال ایران است. در سال‌های اخیر سیاست خارجی و منطقه‌ای کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس (به‌استثنای قطر)، مبتنی بر تشدید محاصره ایران و ایجاد ناآرامی و آشوب داخلی در این کشور بوده است. زمانی که این کشورها به اهداف خود نرسیدند، سیاست مذکور خود را حتی به شکل موقت کنار گذاشته‌اند و به‌دنبال بهبود روابط با ایران هستند». 👈 گزاره تحلیلی *سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران را می‌توان از دو جنبه موردبررسی قرار داد؛ ⬅️ اول آنکه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا به‌عنوان یک ابرقدرت در حال افول و رژیم صهیونیستی به‌عنوان کشور در حال سقوط توان دفاع از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را ندارد. خروج آمریکا از افغانستان و شکست رژیم صهیونیستی در جنگ سیف‌القدس در نوار غزه در کنار افزایش قدرت محور مقاومت در منطقه سبب شده تا کشورهایی همچون امارات در فکر کاهش تقابل خود با محور مقاومت باشند. ⬅️ دومین نکته آنکه ازآنجایی‌که دولت سیزدهم سیاست خارجی خود را بر مبنای حفظ و توسعه روابط با کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای جنوب خلیج‌فارس تعریف کرده است، فضای تعامل بیشتری بین ایران و امارات به‌وجود آمده است. ⬅️ گفت‌وگوهای تلفنی بین حسین امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان، وزرای خارجه ایران و امارات و سفر اخیر معاون سیاسی وزیر خارجه به ابوظبی، مسیر بازتعریف روابط دو کشور را هموارتر ساخته است. ⬅️ از سوی دیگر اظهارات دوستانه انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی دولت امارات که گفته بود تنش با ایران به سود هیچ‌یک از کشورهای منطقه نیست، نشان می‌دهد که امارات به‌خوبی به نقش تأثیرگذار ایران در حفظ ثبات منطقه پی برده است. ✍ فرهاد کوچک زاده ✅ بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷
📰 نشریه اخبار و تحلیل‌های سه شنبه ۱۶ آذر ✨رسالت جنبش دانشجويي ✨نرم شدن مواضع امارات در قبال ایران ✨سخنگوی وزارت خارجه: اجازه نمی‌دهیم با وقت ما در وين بازی شود ✨غرضی: مشکل گرانی داخلی ناشی از رانت‌خواری است نه تحریم‌ها! ✨مهم‌ترین شرکت‌های دولتی زیان‌ده و سود ده؛ ۳۶۰ شرکت تقریباً خنثی هستند! ✨فهرست تحریم‌هایی که باید ۱+۴ و آمریکا بردارند! ✨راه سخت بایدن برای اعمال فشار بیشتر بر ایران 🔗ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://basirat.ir/fa/news/334921 ✅بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
📂 بسته رصد فضای مجازی در هفته دوم آذرماه 👁‍🗨 امروز دشمنان از لحاظ فضای مجازی، دارند برنامه‌ریزی می کنند برای اینکه از این طریق به کشور ضربه بزنند... از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملّت ایران گرفته، ملّت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند در همه‌ی بخش های مختلف...مقام معظم رهبری (۹۸/۰۲/۱۱) 🔗 دانلود فایل از طریق لینک زیر👇 https://basirat.ir/files/fa/news/1400/9/16/105231_403.pdf ✅‌‌ بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷
👊 سرآغاز یک خروش (١) 🗓 یادداشتی به مناسبت سالگرد ۱۶ آذر 💥 نخستین اعتراض 1⃣ نخستین اعتراض پرخروش به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، در تظاهرات روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذر ۱۳۳۲ دانشجویان دانشگاه تهران تجلی یافت. این تظاهرات به دو دلیل بود: 🔸 نخست، اعلامیه‌ی تجدید روابط ایران و بریتانیا که روز شنبه ۱۴ آذر ۱۳۳۲ (۵ دسامبر ۱۹۵۳) هم‌زمان در لندن و تهران انتشار یافت. 🔸 دوم، انتشار خبر سفر قریب‌الوقوع -معاون ژنرال دوایت آیزنهاور رئیس‌جمهور آمریکا- به ایران که در اعلامیه‌های آن زمان او را «بازرگان مرگ» و «دلال کمپانی‌های بزرگ نفتی» خواندند. 2⃣ در ۱۵ آذر تظاهرات به خارج از دانشگاه کشیده شد و به زدوخورد و دستگیری گروهی از دانشجویان انجامید. با تشدید تظاهرات در روز دوشنبه ۱۶ آذر (۷ دسامبر) نیروهای لشکر ۲ زرهی به دانشگاه تهران اعزام و با تیراندازی آنان سه دانشجو کشته شدند. 3⃣ حادثه‌ی خونین ۱۶ آذر دو روز پیش از سفر ریچارد نیکسون و دیدارش با شاه -که چهارشنبه ۱۸ آذر (۹ دسامبر) انجام شد- و دو هفته پیش از سفر ، کاردار تازه منصوب شده‌ی بریتانیا، به ایران -که دوشنبه ۳۰ آذر (۲۱ دسامبر) صورت گرفت- رخ داد. از آن پس ۱۶ آذر به‌عنوان ، به نماد اعتراض مردم ایران به دخالت آمریکا و سایر قدرت‌های خارجی در امور داخلی ایران بدل شد. 4⃣ تا پیش از کودتا، شاید به جز در نزد برخی خبرگان آشنا با سیاست جهانی، و نیز در نزد کمونیست‌ها که رقیب ایدئولوژیک بلوک غرب بودند، آمریکا در چشم عامه‌ی ایرانیان به قدرتی سلطه‌گر و متجاوز مشهور نبود. احزاب سیاسی ناسیونالیست که عضو جبهه‌ی ملی ایران بودند، آمریکا را «قدرت سوّمی» معرفی می‌کردند که تحکیم پیوند با او می‌تواند ایران را از نفوذ دو قدرت بزرگ سنتی یعنی بریتانیا و روسیه برهاند. این تداوم نگاهی بود که از دوران متأخر قاجاریه در میان بخشی از تجددگرایان مدعی اصلاحات، برخی بدنام و وابسته و برخی خوش‌نام و دارای حسن‌نیت، هم به آمریکا و هم به فرانسه، وجود داشت. 5⃣ در دو دهه‌ی اخیر برخی مقامات بلندپایه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا با نظر غالب مورّخین هم‌رأی شدند که یکی از مهم‌ترین عواملی که نفرت از نظام سیاسی حاکم بر آمریکا را در مردم ایران پدید آورد، و ثمره‌ی آن در ۱۳۵۷ و تحولات پسین آن نمایان شد، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود. به این دلیل، در ۲۸ اسفند ۱۳۷۸ (۱۷ مارس ۲۰۰۰) مادلین آلبرایت،‌ وزیر خارجه‌ی دولت بیل کلینتون، و سپس باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت، اولین بار در سخنرانی ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ (۴ ژوئن ۲۰۰۹) در قاهره، و سپس هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی اوباما در ۴ آبان ۱۳۹۰ (۲۶ اکتبر ۲۰۱۱) نقش مداخله‌گرانه‌ی دولت آمریکا را در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ پذیرفتند. این سخنان، صرف‌نظر از بی‌نتیجه بودن تأثیر آن بر ایرانیان، دستاویزهای حقوقی محکم و قابل استنادی برای ایران فراهم آورد. 👊 سرآغاز یک خروش (٢) 🗓 یادداشتی به مناسبت سالگرد ۱۶ آذر 💥 دولت کودتاگر 1⃣ کودتای ۲۸ مرداد به‌عنوان اولین عملیات کودتاییِ سازمان تازه‌تأسیس اطلاعاتی آمریکا (سیا) شهرت یافته که البته چنین نیست. 2⃣ اول؛ اسناد و تحقیقات منتشرشده در دهه‌ی اخیر روشن می‌کند که یک سال پیش در کودتای اول مرداد ۱۳۳۱ (۲۳ ژوئیه ۱۹۵۲) توسط ژنرال محمد نجیب و سرهنگ جمال عبدالناصر در مصر (ساقط کردن ملک فاروق و پایان دادن به سلطنت خاندان محمدعلی پاشا) نقش جدی داشت. در این کودتا نیز همچون کودتای مرداد سال بعد در ایران، مسئولیت منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا در سیا با بود. پس از کودتای مصر، روزولت از اکتبر ۱۹۵۲ در قاهره مستقر شد و با جمال عبدالناصر رابطه‌ی نزدیک دوستانه برقرار کرد. ولی با رشد فزاینده‌ی گرایش‌های ضد اسرائیلی در ناصر، تحول فوق به پیدایش و پیامدهای ضد آمریکایی - ضد انگلیسی آن انجامید و بدان‌جا کشید که از سال ۱۹۵۶ (۱۳۳۵) سیا و سرویس اطلاعاتی بریتانیا (اِم.آی.سیکس) سناریوهای مشترکی را برای پایان دادن به حکومت ناصر آغاز کردند. به‌هرروی برخی محققین سرآغاز پیوند ارتش مصر با آمریکا و استقرار نظام سیاسی - اقتصادی میلیتاریزه در این کشور را، که تاکنون تداوم یافته، از کودتای فوق می‌دانند. 3⃣ دوم؛ دست‌کاری در فرایندهای سیاسی جامعه‌ی ایرانی در سال‌های اولیه پس از شهریور ۱۳۲۰ و سقوط ، که به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ انجامید، تنها کار سیا نبود بلکه «کانون‌های متعدد» در آن نقش داشتند؛‌ از سرویس اطلاعاتی بریتانیا (ام.آی.سیکس) که مربی و متحد سازمان سیا به شمار می‌رفت، تا کارگزاران آمریکا، که در پی دور زدن «قانون ضد انحصار» در آمریکا و ایجاد پیوند استوار با سیاست رسمی دولت فوق در منطقه‌ی خاورمیانه و نیز سهیم شدن در بودند، تا عوامل دو کمپانی نفتی و (شرکت نفت فرانسه‌ی آن روز). این کمپان
ی‌های خصوصی آمریکایی و غیرآمریکایی در سال ۱۳۳۳ (۱۹۵۴) قرارداد را با ایران منعقد کردند و کارتل نفتی جدید و فراملیتی عظیمی پدید آوردند که تا اوایل دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی بر ۸۵ درصد ذخایر نفت جهان تسلط داشت. 👊 سرآغاز یک خروش (٣) 🗓 یادداشتی به مناسبت سالگرد ۱۶ آذر 💥 دیدار در تهران 1⃣ دیدار ۱۸ آذر ۱۳۳۲ در تهران نخستین ملاقات و و سرآغاز پیوندی طولانی میان این دو بود. نیکسون آن‌گونه که در کتاب «جنگ واقعی» (۱۹۸۰) بیان کرده، شاه را در آذر ۱۳۳۲ «فاقد اعتمادبه‌نفس کافی»‌ می‌یابد. او پس از بازگشت به واشنگتن در گزارش به شورای امنیت ملی آمریکا، شاه را فردی توصیف کرد که تازه در حال به دست آوردن جسارت خویش است. 2⃣ نیکسون بعدها، از ۲۰ ژانویه ۱۹۶۹ (۳۰ دی ۱۳۴۷) تا استعفایش در ۹ اوت ۱۹۷۴ (۱۸ مرداد ۱۳۵۳) به دلیل «رسوایی واترگیت»، رئیس‌جمهور آمریکا بود. در این سال‌ها دولت در بریتانیا به قدرت رسید (۱۹ ژوئن ۱۹۷۰ / ۲۹ خرداد ۱۳۴۹ تا ۴ مارس ۱۹۷۴ / ۱۳ اسفند ۱۳۵۲) و شاه به دلیل برخورداری از حمایت این کانون به‌هم‌پیوسته‌ی سیاسی - مالی، و دو چهره‌ی دیگر مقتدر در دولت‌های فوق، یعنی (مشاور امنیت ملی و سپس وزیر خارجه‌ی دولت نیکسون) و لرد (مشاور پس پرده‌ی ادوارد هیث)، توانست به اوج «اعتمادبه‌نفس» خود دست یابد. این سال‌ها اوج غرور و خودکامگی محمدرضا پهلوی است که در سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ حتی به تصورش نمی‌آمد. 3⃣ برخی محققان، «شوک نفتی ۱۹۷۳» یعنی افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت نفت در سال فوق را طرح دولت نیکسون می‌دانند. 4⃣ پس از جنگ جهانی دوم، برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ی آمریکا برای سلطه بر جهان، گسترش چشمگیر یافت و به استقرار انبوهی از نیروهای نظامی آمریکایی در سایر کشورها انجامید. این امر از اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰ به افزایش شدید دلارهای خارج از آمریکا و کاهش ارزش دلار در مقابل طلا انجامید. دولت‌های اروپایی دلارهای فراوانی را که در اختیار داشتند به طلا تبدیل می‌کردند و این امر اقتصاد آمریکا را با بحران مواجه می‌کرد. بدین‌سان در آغاز دهه‌ی ۱۹۷۰ موجودی طلای آمریکا به نصف کاهش یافت و موجودی طلای اروپا چند برابر شد. دولت نیکسون برای مقابله با این بحران و جلوگیری از تبدیل دلار به طلا و خروج ذخایر طلای آمریکا از این کشور، طی قانون جدیدی وابستگی دلار به طلا را قطع کرد و تضمین تبدیل را از میان برد. این سیاست‌های مالی که از سال ۱۹۷۱ آغاز شد، خوانده می‌شود. 5⃣ در مرحله‌ی بعد، قیمت نفت را افزایش دادند تا از این طریق دلارهای فراوانی را که به اروپای غربی و ژاپن رفته بود به آمریکا بازگردانند. آمریکا ذخایر عظیم نفت را در اختیار داشت ولی کشورهایی چون ژاپن و آلمان غربی خریداران نفت بودند. بدین‌سان در فاصله‌ای کوتاه از اکتبر ۱۹۷۳ تا مارس ۱۹۷۴ (مهر تا اسفند ۱۳۵۲) قیمت نفت از بشکه‌ای حدود ۳ دلار به حدود ۱۲ دلار رسید و کشورهای اروپای غربی و ژاپن مجبور شدند سالیانه حدود ۶۰ میلیارد دلار بیش از گذشته به دولت‌های نفتی خاورمیانه بپردازند. این پول هنگفت از طریق این دولت‌ها در مقابل فروش اسلحه و سایر کالاهای آمریکایی، به آمریکا بازمی‌گشت. 👊 سرآغاز یک خروش (۴) 🗓 یادداشتی به مناسبت سالگرد ۱۶ آذر 💥 جنون خودکامگی محمدرضا پهلوی 1⃣ با افزایش چشمگیر درآمد نفتی ایران، جنون خودکامگی و خودنمایی به اوج رسید و بریزوبپاش‌های او شروع شد. شاه مغرور در فروردین ۱۳۵۳ اعلام کرد که ایران به ۲۰۰ میلیون دلار وام داده است و اندکی بعد در ۱۴ فروردین ۱۳۵۳ اعلام کرد که تا ۱۰ سال دیگر قدرت نظامی ایران هم‌طراز قدرت نظامی بریتانیا خواهد شد. بدین‌سان میزان خرید اسلحهٔ آمریکایی و انگلیسی از حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۵۱ به ۵.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۵۶ رسید. 2⃣ در ۱۸ سپتامبر ۱۹۷۸ مجله‌ی آمریکایی تایم اعلام کرد که ایران طی بیست سال اخیر ۳۶ میلیارد دلار از غرب خریداری کرده است. به این ترتیب، تهران به بزرگ‌ترین بازار اسلحه در منطقه و کانون فعالیت و رقابت دلالان بین‌المللی اسلحه تبدیل شد. ویلیام شوکراس‌، نویسنده‌ی انگلیسی کتاب پرفروش «آخرین سفر شاه» می‌نویسد: 3⃣ «از سرازیر شدن پول نفت به ایران هیچ‌کس بیشتر از فروشندگان اسلحه در غرب استفاده نکرد ... رؤسای سابق سیا در ایران، رؤسای سابق گروه کمک نظامی و مستشاران آمریکایی و ده دوازده تن از مقامات سابق آمریکایی به تبدیل شدند تا از این معاملات پرسود سهمی برند. حتی دریاسالار توماس مور، رئیس سابق کمیتهٔ مشترک رؤسای ستاد آمریکا که اخیراً بازنشسته شده بود، نقش دلالی اسلحه را در تهران بر عهده گرفت.» 4⃣ ، رئیس دولت در این دوران مهم و سرنوشت‌ساز (۶ بهمن ۱۳۴۳ تا ۱۶ مرداد ۱۳۵۶) تمامی ابزارها و بسترهای لازم را برای تشدید جنون خود
کامگی و خودنمایی شاه فراهم نمود و برخلاف قانون اساسی مشروطه، دخالت محمدرضا پهلوی و خویشان و دوستان او را در امور اجرایی تسهیل و تشویق کرد. 5⃣ در این سال‌ها فساد سیاسی و مالی، اوجی بی‌سابقه یافت؛ منابع ملی به دست دلالان بین‌المللی به تاراج رفت؛ مصرف‌گرایی و شیادی‌های مالی، حیات اقتصادی را مختل کرد؛ و سلطهٔ خشن و خونین سازمان امنیت رژیم پهلوی، موسوم به ، به پیدایش خفقانی شبیه به دوران دیکتاتوری رضا شاه انجامید. 👊 سرآغاز یک خروش (۵) 🗓 یادداشتی به مناسبت سالگرد ۱۶ آذر 💥 خروش ضد آمریکایی ملت 1⃣ خروش مردم ایران علیه سلطه‌ی آمریکا و متحدانش، که در فاجعهٔ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ دانشگاه تهران برای نخستین بار پژواک پرخروش یافت، در سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ با نهضت وارد مرحله‌ی جدیدی شد و در سال ۱۳۵۷ به پیروزی انقلابی انجامید که به دلیل مشارکت اکثریت مطلق جامعه، مردمی‌ترین انقلاب تاریخ جدید جهان بود. 2⃣ مولود این انقلاب، استقرار نظام سیاسی نوینی بود که پیام اصلی آن نفی وابستگی و بازگشت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی به هویت اصیل بومی، در انطباق با مقتضیات زمانه بود. 3⃣ نظام در بیش از ۴۰ سال موجودیت خود به‌تدریج استوارتر و باتجربه‌تر شد و با گذر از توفان‌های سهمگین، ایران ذلیل و تحقیرشدهٔ سدهٔ بیستم میلادی را به قدرت بزرگ منطقه‌ای امروز بدل کرد. 4⃣ این هنوز آغاز راه آن، بر بنیاد تجربه‌های گران‌سنگ ۴۰سال گذشته است. ✍ عبدالله شهبازی
هدایت 16سال1400.pdf
440.4K
🍁 🌀 نشريه الکترونيکي هدايت/ شماره (۱۶) 🍃🌹🍃 ✅ موضوع: ابعاد برنامه‌های دولت سيزدهم در سه ماه گذشته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 بازخواست می‌شوید که از کجا آورده‌اید؟ 🔹 : علی (ع) خلیفه باشد، را حتی اگر کابین زنانتان کرده باشید، بازمی‌ستاند. 🔸 : کسانی بترسند که سر در توبره داشتند و به جای دانه دانه جو، سکه سکه اشرفی بلعیدند. این جماعتِ نالان به چاه‌افتاده‌ای می‌ماند که به دست محتاج است. •┈┈••✾••┈┈•
⭕️تصویر جنگ و دشمن در فضای مجازی 💢شبکه و فضای مجازی، شاخص و انعکاس قدرت کشورها و فرصت مناسبی برای دولت هاست که با ورود در آن در عرصه ملی و فراملی تولید قدرت کنند و از مزایای نظامی و سیاسی آن در فضای جغرافیایی بهره مند شوند. به طوری که، مفهوم جنگ که صحنه ای از یک تخاصم نظامی مبتنی بر حرکت تانکها، خانه ها و شهرهای ویران، صدای آژیر خطر و بمباران هوایی را در ذهن مجسم می کرد، همگی در دنیای واقعی اتفاق می افتاد. اما در این قرن که انسان علاوه بر حضور در دنیای واقعی، شخصیتی هم در دنیای مجازی دارد، فضای جدیدی نیز ایجاد شده است. 💢 امروزه حراست از کشور در حوزه واقعی و مجازی شکل گرفته که هر دو در ثبات امنیت ملی نقش حیاتی دارند. همان طور که در دنیای واقعی با جنگ روبه رو می شویم، در دنیای مجازی نیز با جنگ سایبری مواجه هستیم. در واقع حفاظت از مرزهای مجازی، به اندازه حفاظت از مرزهای روی نقشه برای هر کشوری دارای اهمیت است. این مرزهای مجازی هستند که اطلاعات (عامل نیروبخش و حیاتی) را در درون خود جای داده اند. 💢 تحلیل جنگ‌های سایبری دشوار است زیرا عملا محدوده ای را نمی توان برای آن تجسم کرد. حتی اگر اپراتورهای این فضا را در مکان های فیزیکی قرار دهیم، باز هم محدودیت مکانی در بین نیست و مليت ممفهومی ندارد. به همین دلیل توجه به پدافند غیرعامل در فضای سایبر اهمیت زیادی برای کشور خواهد داشت. از طرف دیگر، مفهوم دشمن به عنوان عاملی موثر برای درک نظام روابط بین‌المللی مورد مطالعه قرار می گرفت. چراکه، به ندرت می شد تصور کرد که یک ملت هراسی از مورد حمله قرار گرفتن نداشته باشد، بلکه در عمل، همیشه یک دشمن واقعی وجود داشت. با چنین فهرستی، ملت می توانست قدرت خود را توجیه کند. 🔺 در این خصوص، عاملی که مورد بررسی قرار می گرفت، عامل جغرافیایی یا موقعیت کشورها بر روی نقشه بود. مناقشه بر سر مرزها و سرزمین آنقدر متداول بود که در بسیاری موارد «همسایه» به عنوان یک دشمن محتمل شناخته می شد. در صورتی که ماهیت حقیقی یک تهاجم سایبری ممکن است هرگز شناخته نشود. 💢 طی سال های آینده طیف فزاینده ای از عوامل، از جمله تروریست‌ها، ممکن است توانایی هایی را به دست آورده و توسعه دهند که برای هدایت حمله مجازی و فیزیکی علیه زیر ساخت های اطلاعاتی جهان، مانند اینترنت، شبکه های مخابراتی و سامانه های کامپیوتری کنترل کننده فرایندهای صنعتی حساسی چون شبکه های الکترونیکی، پالایشگاه و مکانیزم های کنترل سدهای آبی استفاده می شود. 🔺توانایی پاسخ گویی به چنین حملاتی، نیازمند فن آوری حیاتی برای پر کردن شکاف بین مهاجم و مدافع خواهد بود. 🔺🔻 میدان نبرد اصلی فضای مجازی در آینده، اطلاعات موجود در سامانه های رایانه ای است که بسیار ارزشمندتر از سامانه های فیزیکی می باشد. فن آوری های جدید توانایی هایی برای دسترسی به داده ها چه از طریق کنترل بی سیم، نفوذ به سامانه های متصل به اینترنت و چه از طریق دسترسی مستقیم توسط افراد داخل نظام، ایجاد می کنند.
♦️پنج شرط ایران در مذاکرات وین 🔹️شبکه المیادین به نقل از چند منبع آگاه خبر داده هیأت اعزامی ایران به مذاکرات وین پنج شرط برای گروه ۱+۴ دارد. 🔹️رفع تحریم‌های مربوط به توافق هسته‌ای، راستی‌‌آزمایی درباره رفع تحریم‌ها، کسب ضمانت، جبران خسارت‌های ایران و بازگشت تمامی طرف‌ها به تعهدات ذیل توافق شروط‌ ایران ذکر شده است. 🔹️این منابع همچنین گفته‌اند: دست‌یابی به یک نتیجه در آینده نزدیک در گفت‌و‌گوهای وین دور از ذهن است. ما ۲ پیش‌نویس ارائه کردیم که قابل ویرایش هستند. ما منتظر موضع اروپا هستیم. ✅‌‌ بصیرت
‼️ برخورد جالب رسانه های اصلاح طلب با دولت رئیسی و روحانی! 🔻رسانه های اصلاح طلب بصورت تمام وقت در حال مطالبه اقتصاد و معیشت از دولت رئیسی هستند! آفرین و کاملا درست... 🔻ولی همین رسانه ها در دولت روحانی، بالاترین سطح مطالبه شان از دولت وقت، مجوز کنسرت و پخش صدای شجریان از تلویزیون و رفع حصر و اینگونه موضوعات بود. 👈مشکلی نیست؛ رسانه های اصلاح طلب دقیقا می دانند هر کسی مناسب چه کاری است و همان را از او مطالبه می کنند!!!! ✅بصیرت
احزاب و گروههای سیاسی.pdf
3.38M
احزاب و گروه های سیاسی از نظر حضرت امام (ره)
بسم الله الرحمن الرحیم ✅یادداشت روز به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو 🌸جنبش دانشجویی ،چالش های پیش رو 🌸 (قسمت اول ) (با تاکید بر سیاسی بودن دانشجویان از نگاه امام خامنه ای مدظله العالی) 👈مقدمه یادداشت در میان ایام سال بی تردید ابان و آذرماه ،نقطه اوج فعالیت جنبش دانشجویی است. ۱۳ابان ۱۳۵۸ و تسخیر سفارت آمریکا بدست دانشجویان مسلمان پیرو خط امام ره که حضرت امام خمینی ره از آن به عنوان «انقلاب دوم»یاد کردند گویای «استکبار ستیزی»جنبش دانشجویی است . 👈اما بی گمان «بیگانه ستیزی »توسط«نسل جوان»به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این حرکت برای بسیاری از جوانان اقصی نقاط جهان به همراه داشته است و نیز در آذر ماه که دو حادثه بزرگ را در خود جای داده است. 👈۱۶ آذر مصادف است با به خاک و خون کشیدن سه تن از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در اعتراض به سفر نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران و این حادثه گویای ماهیت «ضد استبدادی و استعماری»جنبش دانشجویی بود .و از سوی دیگر بیانگر ماهیت وابسته رژیم پهلوی به آمریکا که برای حفظ منافع اربابان و اثبات نوکری خود حاضر به هر جنایتی از جمله کشتن دانشجویان وطن می باشد. 👈و بالاخره ۲۷ آذر که روز وحدت حوزه و دانشگاه و نماد «بیدادگری و آگاهی بخشی » جنبش دانشجویی است.در ۲۷ آذر ۱۳۵۸ایت الله استاد دکتر مفتح استاد حوزه و دانشگاه توسط گروه منحرف «فرقان»به شهادت رسید. به پاس نقش بزرگ این استاد در روشنگری نسل جوان و تلاش برای تحکیم پیوند حوزه های علوم دینی و دانشگاه ها آن را روز «وحدت حوزه و دانشگاه »نامگذاری کرده آند. 👈دانشگاه و دانشجو در هر جامعه ای کانون و مرکز تولید فکر ،علم و دانش و در جهان سوم هسته مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری محسوب می گردد.در ایران هم جنبش دانشجویی از این قاعده مستثنی نبوده است. 👈اما رویکرد جنبش دانشجویی در ایران پس از انقلاب با تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی «ماهیتی نو و جدید» یافت،دیگر دانشجو یک« منتقد »خارج از حاکمیت نبود بلکه با حفظ،حریت و استقلال و روحیه نقادی خود در صف مقدم نقش آفرینی برای پیشبرد انقلاب قرار گرفت . انقلاب فرهنگی ،تشکیل نهادهای انقلابی بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی ،حضور در جنگ تحمیلی ،تسخیر لانه جاسوسی،سازندگی کشور و حضور موثر در عرصه های انتخابات از نمادهای برجسته جنبش دانشجویی و مطالبه گری از مسئولان در ایران پس از انقلاب اسلامی است . ✅ادامه در قسمت دوم....... خلیلی کارشناس مسائل سیاسی ۱۶ آذر ۱۴۰۰
بسم الله الرحمن الرحیم ✅افات و چالش های پیش روی جنبش دانشجویی(۲ ۱_انحصار طلبی و تمامیت خواهی در برخی لایه ها و تشکل های دانشجویی ۲_تجدید نظر طلبی و افتادن در دام غرب زدگی یا همان که مرحوم جلال آل احمد از آن به عنوان « بیماری روشنفکری »یاد می کند. ۳_به خطر افتادن هویت مستقل دانشجویی بدلیل پیوند آنها با قدرت و حزب حاکم . ۴_افزایش شکاف و گسست میان دانشجویان دانشگاه ها و طلاب حوزه های علوم دینی. ۵_اتخاذ رویکرد مقابله با نظام و حاکمیت موجود به جای حمایت از آن در برخی تشکلها و گروههای تندرو و افراطی دانشجویی ۶_افزایش شکاف میان مطالبات جنبش دانشجویی با مطالبات حقیقی توده مردم . ۷_افول آرمان خواهی ،حق مداری و آزادی خواهی در میان جنبش دانشجویی ۸_از دست دادن روحیه کفر ستیزی و بیگانه ستیزی ۹_گریز از «سیاسی شدن »و گرایش به انزوا طلبی و حاشیه نشینی . 👈اما «گریز از سیاسی شدن»و «مقابله با نظام موجود »دو خطر جدی برای جنبش دانشجویی در شرائط کنونی است. و باکمال تاسف بدلائل مختلف از جمله عملکرد برخی تشکل‌های دانشجویی که خود را تنها نماینده فراگیر جنبش دانشجویی قلمداد کرده و میکنند و پیوند آنها با قدرت و حزب حاکم موجب شده که نسل دانشجوی کنونی هم دچار انفعال گردد هم بیگانگان بتوانند با تبلیغات سو آنان را مخاطبان خوب قرار دهند .و درست به همین دلیل است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر این دو خطر در میان جنبش دانشجویی تاکید می ورزند : «دانشگاه نظام جمهوری اسلامی باید کسانی را تربیت بکند که تکیه این نظام به آنها باشد ،یعنی این نظام از لحاظ علمی و مدیریت و گشودن گره های ریز و درشت بر سر راه زندگی این ملت به آنها تکیه کند» یا در فرازی دیگر مقام معظم رهبری،بر «زدن نبض انقلاب در دانشگاه»تاکید فرموده و و دانشگاه اسلامی را دانشگاهی که دران «ارزش ها و انقلاب »پیوند خورده باشد ،می دانند: «دانشگاه بیگانه از ارزشهای دینی، دانشگاه بی تفاوت و خونسرد نسبت به مفاهیم و جهت گیری های ان ،دانشگاهی که دران نبض انقلاب نزند ....دانشگاهی نیست که امید آینده و تضمین کننده آینده باشد .دانشگاهی نیست که امام ره چشم به ان داشت» 👈امام خامنه ای مدظله العالی در سالیان اخیر به کرات بر مشارکت سیاسی دانشجویان در همه مسائل خاصه سیاسی کشور تاکید کرده اند و از آنان خواسته آند که در مسائل مختلف سیاسی کشور مشارکت فعال داشته باشند. امام خامنه ای مدظله العالی دراین باب می فرماید: «فعالیت سیاسی ،برای پیدا شدن قدرت تحلیل در دانشجو است.این دانشجو اگر قدرت تحلیل سیاسی نداشته باشد فریب می خورد و فریب خوردن دانشجو درد بزرگی است که تحملش خیلی سخت است .بالاخره اگر دانشجویان بخواهند قدرت تحلیل پیدا کنند باید فعالیت سیاسی بکنند،باید سیاست را بخوانند ،بنویسند ،بگویند ،مذاکره و مباحثه کنند 👈مقام معظم رهبری دام ظله با بیان این نکته که فعالیت سیاسی معنایش معارضه با دولت و نظام نیست بلکه فعالیت سیاسی دانشجو لازمه آرمان گرایی اوست که او را منتقد بار می آورد اما این انتقاد باید منصفانه و غیر خصمانه باشد و در کنار جانبداری از حکومت و برای بهبود کارایی صورت پذیرد: «حرکت سیاسی دانشجویی ،یعنی این که نسبت به دولت و مسئولان حالت جانبداری و تعصب داشته باشد و احیانا در مقابل مخالفین ،متعصبانه طرفداری کنند،اما همراه با انتقاد. اگر قرار باشد که انتقاد نباشد ،پس آرمانگرایی هم نیست.نباید هر کاری که دولت کرد ،بگویند نه.این درست نیست !اما این طور هم نباشد که هر کاری می کنند بگویند بله ! 👈و بالاخره بحث «بی تفاوتی»دانشجو نسبت به رخدادهای پیرامونش را رهبری مورد توجه قرار می دهد و از آن به عنوان یک خطر جدی یاد می کند و دانشجویان را از بی تفاوتی و بی اعتنایی بر حذر می دارد : «اگر هدف دانشجو این باشد که درس بخوانم ،برای اینکه زندگی شخصی خودم را مثلا _اباد کنم بقیه هر چه شد،بشود !خطر خیلی بزرگی است .اگر جهت زندگی دانشجو این باشد که به همه مسائل جامعه و آنچه که می گذرد ،بی اهمیت ،بی اهتمام،،بی علاقه و بی مبالات باشد مصیبت خیلی بزرگ است. فرض بفرمایید به دانشجو گفته می شود که بخشی از نیروهای کشور ،دچار آفات عقیدتی و فکریند،شانه بالا بیندازند و بگویند به من چه !همچنان که اگر بگویند بخشی از مردم در فلان جا دچار زلزله شدند واز بین رفتند ،شانه‌ بالا بیندازند و بگویند به من چه!بخشی از مردم از لحاظ معیشتی دچار دشواری و مشکلند ،شانه بالا بیندازند و بگوید به من چه ! این حالت بی تفاوتی مصیبت خیلی بزرگی است . 👈امروز وظیفه جنبش دانشجویی است که با مطالعه گذشته به رسالت کنونی و افق آینده بنگرد چرا که «گذشته چراغ راه آینده است »و با رصد امور و مطالبه گری از مسئولان و تبعیت از رهبری و رفع نیازهای جامعه و تحقق خودکفایی در همه امور بتوانند به جامعه اسلامی مد نظر آقا عینیت ببخشند. خلیلی کارشناس مسائل سیاسی
🌐💢انديشه‌هاي را بهتر بشناسيم. 💠به بهانه 10 اذر سالگرد شهادت آيت الله 🛑قسمت سوم: 👈هنگامی که بحث تمدید دوره مجلس شورای ملی بود، شهید مدرس به جایگاه و نقش مردم اشاره کرده، می گوید:« بنده نمی توانم خودم را وکیل کنم، طریقه قانونی منحصر به است » (۵) 🔻🔻سید پشتوانه مردمی را بسیار حائز اهمیت می داند و تصمیم گیری درست و صحیح را اگر چه مخالف بزرگترین قدرت دنیا هم باشد، حتی مخالف با تمام قدرت های جهان باشد، در صورتی عملی می داند که نمایندگان مجلس را پشت سر خود داشته باشند و از یک پشتوانه مردمی قومی برخوردار باشند. 🔻 بر اساس این عقیده است که در سال ۱۳۰۳، در آن نطق مهمش می گوید: ملی که عبارت از صد وکیل اند، همه وطن خواه، همه صاحب عقیده محکم، همه اسلامی، همه سیاسی، ولی 👈 در صورتی مقاومت با دنیا می کنند که با بطیعه با آنها موافقت و پشتیبان آنها باشد.پس قوت با توجه به قلوب عامه است. (۶) (۵) محمد ترکمان ، پیشین ، ج ۲، ص ۲۹۹. ۶) علی مدرسی، مرد روزگاران، ص ۲۱۶.) 💻نقل از سايت باقرالعلوم
🌐💢انديشه‌هاي را بهتر بشناسيم. 💠به بهانه 10 اذر سالگرد شهادت آيت الله 🛑قسمت دوم: 👈 جایگاه گانه در دیدگاه . ↩الف. 💢👈درباره قوه مجریه، مدرس عقیده دارد که وظیفه اساسی قوه مجریه، مصوبه قوه مقننه است; نه دخالت در قانون گذاری. (۱۱) ↩ب. 💢👈در دیدگاه مدرس، قوه مقننه را انتخاب می کنند و کار قوه مقننه هم است; نه دخالت در حوزه های دیگر، البته قوانین وضع شده نباید تعارضی با قوانین شرع داشته باشند و ذکر این نکته هم خالی از فایده نیست که در دیدگاه شهید مدرس ، قدرت برتر در کشور مجلس می باشد و 👈 اعتقاد دارد که در مقابل هیچ چیز نمی تواند بایستد. (۱۲) ↩ج. : 👈 مدرس بخاطر جلوگیری از تداخل وظایف قوا معتقد است که در کشور، علاوه بر قوای و ، باید یک مرجع عالی و دادگاه مقتدری وجود داشته باشد که تمیز دهد که چه کسانی در مسائل مملکتی خطا کرده اند و چه کسانی خطا نکرده اند. 👈آری در اندیشه استقلال تعبیه شده، که هر کس براحتی نمی تواند در استقلال آن و در حدوده وظایف آن دخالت کند و ما در بررسی آرا و اندیشه او پیرامون شان قاضی و مختصات عدلیه، چشم انداز روشنی را از اندیشه های او در باب مساله تفکیک قوا دیدیم. استقلال قوه قضائیه و چگونگی تحصیل این استقلال و ... را در گفتار ایشان که در ذیل آمده، بخوبی می توان بافت: 💢👈«لیکن مایه و حقیقتش علم است. باید احکام شرعی و را بداند تا در عدلیه بنشیند.👈 بنده نمی گویم باشد; زیرا که مثلا قضاوت در کار نیست، عمل کردن به علم است، از باب امر به معروف و نهی از منکر. سابق بر این، یک حاکمی که یک سندی پیش او می بردند و می گفتندکه از فلان شخص طلب دارم، می فرستاد طرف را می آورد، به چوب می بست که فلان مبلغ را مطابق این سند باید بدهی، بعد که مشروطه شد، 🔻 آمدیم این مساله را اداری کردیم، گفتیم که یک محکمه ابتدایی و یک محکمه استینافی و یک (محکمه) تمیز باشد، که هفت نفر علم پیدا کنند که این شخص مدیون است و مثل سابق نباشد که به زور و قوت از او بگیرند... قضاوت محتاج به شاهد است و وظیفه پیامبر و امام و مؤمن (امتحن الله) عمل به علم است و باید معلومات داشته باشد که هر مساله را بداند، یا اگر نداند، کتب فقه را باز کند، و بفهمد که این مساله حکمش چیست ». (۱۱) محمد ترکمان، پیشین، جلد اول ، ص ۲۳۷، ۲۳۶، ۱۲) محمد ترکمان، همان، ص ۸۱ - ۸۰). 💫ادامه دارد 💻نقل از سايت باقرالعلوم