✅همانطور که گفته شد؛ حضرت رسول اکرم(ص) در سن ۲۵ سالگی با حضرت خدیجه(س) ازدواج کرد، وطبق نقل ۲۸ سالگی حضرت خدیجه(س) در حین ازدواج، پیامبر اکرم(ص) به مدت ۲۵ سال با ایشان زندگی کرد، و حضرت خدیجه(س) در سال دهم هجری از دنیا رفت، در حالی که پیامبر(ص) ۵۰ ساله بود.
و تا زمانی که حضرت خدیجه(س) در قید حیات بود، پیامبر(ص) با کسی ازدواج نکرد، و حضرت(ص) ده همسر بعدی را، در این مدت سیزده سال باقی مانده ی عمر شریفشان گرفتند.
@Tarikhislam
پاسخ:
آنچه در منابع معتبر تاريخی معروف و مشهور است، اين است كه سن پیامبر اکرم(ص) ۲۵ سال و سن حضرت خديجه(س) ۴۰ سال بوده است.
ولی از آنجایی که حق هیچگاه مخفی نمانده و نخواهد ماند، در لابلای کلمات مورخین و علما اعترافاتی موجود است، که احتمال تحریف واقعیت خارجی را تقویت مینماید.
پس از گذشت بیش از نه قرن از منع نقل احادیث، بسیاری از احادیث و حتی اتفاقات تاریخی دچار تحریف و یا تغییر شد و از طرفی چون پیامبر اکرم(ص) چندین زن داشتند، و به اقرار برخی از این زنها در حسادت نسبت به حضرت خدیجه(س)، آنها یا برخی جاعلان، نقلهای تاریخی جعلی برای سن حضرت خدیجه(س) روانه بازار تاریخ و روایات کردند.
و چون بازار جعل و تحریف حدیث، داغ بود، باعث شد سن حضرت(س) در هنگام ازدواج در هالهای از حق و باطل پوشانده شود.
اما به هر حال درباره سن حضرت خديجه(س) در هنگام ازدواج با پيامبر اكرم(ص) دونقل است:
1⃣نقل اول:۲۵ ساله:
برخی مانند بيهقي (از علماي بزرگ اهل سنت) ايشان را ۲۵ ساله میدانند.
بيهقي میگويد:
《... بلغت خديجةُ خَمساً وستِّين سنة، و يقال : خمسين سنة، وهو أصح!》
♦️سن حضرت خديجه (در هنگام وفات) ۶۵ساله بود و برخی ديگر گفته اند :
در آن وقت ايشان ۵۰ ساله بوده است كه قول صحيح هم همين است.(۱)
بیهقی در جاي ديگر آورده است :
《أن النبيَّ(ص) زوَّج بها وهو ابن خمسَ وعشرين سنة قبلَ أن يَبعثه الله نبياً بخَمس عَشرة سَنَةَ》
♦️ازدواج رسول خدا(ص) با حضرت خديجه(س) ۱۵ سال قبل از بعثت بوده است.(۲)
بنابراین طبق قول بیهقی وقتی ایشان در زمان وفات یعنی سال دهم بعثت، ۵۰ ساله باشند و ۱۵سال قبل از بعثت هم ازدواج نموده باشند، با این حساب سن حضرت خدیجه(س)، در زمان ازدواج با پیامبر اکرم(ص) ۲۵ سال بوده است.
و حلبی هم همین قول را آورده است:
《تزوَّجها رسول الله(ص) وهی یومئذ..وقیل خمس وعشرین》
♦️پیامبر اکرم(ص) با حضرت خدیجه(س) ازدواج نمود، و در آن هنگام قولی وجود دارد که خدیجه در سن بیست وپنج سالگی بوده است.(۳)
2⃣نقل دوم:۲۸ ساله:
قول دیگر که قول اکثر محققین و مورخین است این است که سن ایشان را در زمان ازدواج ۲۸ سال بوده است.
ابنعماد حنبلی از علمای اهل سنت در شذرات الذهب میگوید:
《ورجَّح کثیرون أنَّها ابنة ثمان وعشرین》
♦️بسیاری از مورخین قول ۲۸ سال را برای حضرت خدیجه(س) در زمان ازدواج با پیامبر اکرم(ص) ترجیح دادهاند.(۴)
حاکم نیشابوری نیز فقط همین قول را برای ابناسحاق(سیره نویس مشهور) نقل میکند:
《کان لها یوم تزوجها ثمان وعشرون سنة》
♦️خدیجه(س)در زمان ازدواجش با پیامبر، بیست و هشت ساله بود.(۵)
و قول هشام بن عروه که قول ۴۰ سالگی حضرت خدیجه(س)را شاذ میداند و می گوید:
《توفیت خدیجة بنت خویلد(س) وهی ابنة خمس وستین سنة، هذا قول شاذ》
♦️خدیجه(س) در سن ۶۵ سالگی وفات نمود، که این قول شاذ میباشد.(۶)
بلاذری هم به عنوان یک قول، ۲۸ سال را ذکر نموده است.(۷)
ابنسعد، ذهبی، إربلی، ابنعساکر به نقل از ابنعباس میگویند:
《و روی عن ابنعباس قال:
کانت خدیجة(س)یوم تزوجها رسول الله(ص) ابنة ثمان وعشرین سنة》
خدیجه(س) در زمان ازدواج با آن حضرت ۲۸ ساله بود.(۸)
با این حساب روشن شد که بسیاری از مورخین و محدثین سن آن بزرگوار را حدود ۲۵ تا ۲۸ سال دانستهاند.
و در آن زمان پیامبر اکرم(ص)، نیز ۲۵ ساله بودند، بنابراین تفاوت سنی بین پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه(س) نبوده و یا حدود سه سال بوده است.(۹)
📚منابع:
۱)دلائل النبوة بیهقی، ج۲، ص۷۱
۲)دلائل النبوة بیهقی، ج۲، ص۷۲
۳)السیرة الحلبیة حلبی ،ج۱، ص۲۲۹
۴)شذرات الذهب حنبلی، ج۱، ص۱۴
۵)المستدرک حاکم نیشابوری، ج۳، ص۱۸۲
۶)المستدرک حاکم نیشابوری، ج۳، ص۱۸۲
۷)انساب الاشراف بلاذری، ج۱، ص۹۸
۸)الطبقات الکبری ابنسعد، ج۸، ص۱۶
۹)السیره النبی(ص)عاملی، ج۲، صص۱۱۷-۱۵۰
@Tarikhislam
✅پیامبر اسلام(ص) قبل از رسالت، سفرهایی تجاری به شام داشت که یکی از آنها با اموال خدیجه(س) بود.
مورّخان در ارتباط با این سفر چنین نقل کردهاند :
ابوطالب به پیامبر اکرم(ص) گفت تا به خدیجه(س) پیشنهاد دهد که اموال خود را به او بسپارد تا با آنها تجارت کرده و در سود شریک یکدیگر باشند.
پیامبر اکرم(ص) با آنکه به چنین تجارتی بیمیل نبود، اما از اینکه خود چنین تقاضایی کند سر باز زد.
ابوطالب خود نزد خدیجه رفت و این پیشنهاد را مطرح کرده و گفت :
چند برابر مبلغی که به دیگران برای تجارت میدهی، به محمد(ص) بده تا تجارت کند.
خدیجه گفت :
اگر این تقاضا را برای افراد ناشناس میکردی، میپذیرفتم چه رسد به آشنایی که موجّه است!
به دنبال آن، خدیجه(س) مال التجارهای به پیامبر داده و غلام خود به نام مَیْسَرَه را نیز با این سفارش همراهش کرد، تا گوش به فرمان ایشان بوده و احترام حضرتشان را در هر حال مراعات کند.
البته، برخی منابع معتقدند که خود حضرت خدیجه(س) پیشنهاد چنین تجارت و شراکتی را به پیامبر(ص) داد و بیش از اموالی که به دیگران میداد به حضرتشان پرداخت.
این سفر تجاری، حاشیههایی نیز داشت، از جمله آنکه راهِبی پیامبر(ص) را دید و دانست که او همان پیامبر موعود(ص) است و این مژده را به گوش میسره نیز رساند.
پیامبر(ص) در این سفر تجاری بسیار موفق بود.
میسره نیز نزد خدیجه(س) رفت و گزارش سفر و ماجرای ملاقات با راهب نصرانی را به اطلاع او رساند.
خدیجه به لحاظ نسب، از افراد متوسط جامعه به شمار میآمد؛ اما از شرافت مندترین آنان بود و اموال بسیاری نیز داشت؛ به همین دلیل، افراد بسیاری خواهان ازدواج با او بودند.
پس از آنکه سفر تجاری شام نیز با موفقیت و امانتداری پیامبر(ص) به پایان رسید، خدیجه(س) دلبسته آن حضرت(ص) شد و شخصی را پیش حضرتشان فرستاد (بدون اینکه بگوید از طرف خدیجه(س) آمده است) تا از میل پیامبر(ص) به ازدواج با خدیجه(س) آگاه شود.
حضرت خدیجه(س) وقتی که پیامبر(ص) را مایل به ازدواج دید؛ فرستادهای رسمی را با این پیام نزد حضرتشان فرستاد :
«من به سبب خویشاوندى، شرف، امانت، نیکخویى و راستگویىات به تو راغبم»
پیامبر نیز جواب مثبت داد و به همراه ابوطالب و تعدادی از بنیهاشم به خواستگاری خدیجه(س) رفتند.
در ابتدای مجلس، ابوطالب به ورقة بن نوفل که از بستگان خدیجه(س) بود گفت :
《سپاس مخصوص پروردگار این خانه (کعبه) است، آنکه ما را از نسل ابراهیم و فرزندان اسماعیل قرار داد و در حرم امنش جای داد و ما را داوران مردم قرار داد و این شهر را برایمان مبارک گرداند. براستی که برادرزادهام با هیچیک از مردان قریش مقایسه نمیشود مگر آنکه از آنان برتر است، با هیچ مردی مقایسه نگردد جز آنکه از او ارجمندتر است. اگرچه مال کم دارد ولی مال رزقی است بیدوام و سایهای است ناپایدار. او و خدیجه خواستار یکدیگرند.
ما نزد تو آمدیم تا او را البته با رضایت و به دستور خودش از شما خواستگاری کنیم. مهر هر مقدار بخواهید، نقد و نسیه آن برعهده من است.
به پروردگار این خانه سوگند او آیندهای درخشان و آیینی فراگیر و دیدگاهی عمیق دارد.》
در نهایت، این خواستگاری به ثمر نشست و پیامبر اکرم(ص) با خدیجه کبری(س) ازدواج کردند.
📚منابع :
۱)الطبقات الکبری ابن سعد، ج۱، ص۱۰۴
۲)البدایة و النهایة دمشقی، ج۲، ص۲۹۳
۳)مناقب آل أبیطالب(ع) ابن شهر آشوب، ج۱، ص۴۱
۴)تاریخ الامم و الملوک طبری، ج۲، ص۲۸۱
۵)انساب الاشراف بلاذری، ج۱، ص۹۸
@Tarikhislam
✅دو مورد از نقل های اهل تسنن که اشاره به حسادت های مکرر عایشه نسبت به حضرت خدیجه(س) دارد.
1⃣بخاری در《صحیح》خود از زبان خود عایشه چنین می نویسد :
《ما غِرْتُ على امْرَأَةٍ لِرَسُولِ الله(ص) كما غِرْتُ على خَدِيجَةَ(س) لِكَثْرَةِ ذِكْرِ رسول الله(ص) إِيَّاهَا وَثَنَائِهِ عليها وقد أُوحِيَ إلى رسول الله(ص) أَنْ يُبَشِّرَهَا بِبَيْتٍ لها في الْجَنَّةِ من قَصَبٍ!》
♦️عایشه می گوید :
آن قدر که بر خدیجه(س) حسادت می کردم، بر هیچ یک از همسران رسول خدا(س) حسادت نمی کردم، زيرا آن حضرت(ص) از ایشان بسيار یاد می کرد و از او تمجید می نمود.
به پیامبر(ص) وحی شد که به او بشارت خانه ای از قصب (نوعی سنگ سبز رنگ) در بهشت
بدهد.(۱)
2⃣احمد بن حنبل نیز در《مُسند》خود با سند صحیح از قول خود عایشه می نویسد :
《کان النبی(ص) إذا ذَکَرَ خَدِیجَةَ أَثْنَى علیها فَأَحْسَنَ الثَّنَاءَ قالت فَغِرْتُ یَوْماً فقلت ما أَکْثَرَ ما تَذْکُرُهَا حَمْرَاءَ الشِّدْقِ قد أَبْدَلَکَ الله عز وجل بها خَیْراً منها قال ما أبدلنی الله عز وجل خَیْراً منها قد آمَنَتْ بی إِذْ کَفَرَ بی الناس وصدقتنی إِذْ کذبنی الناس وواستنی بما لها إذا حرمنی الناس ورزقنی الله عز وجل وَلَدَهَا إِذْ حرمنی أَوْلاَدَ النِّسَاءِ!》
عایشه مى گوید :
♦️رسول خدا(ص) هرگاه به یاد خدیجه(س) میافتاد از او به نیکی یاد میکرد.
روزی حسادت بر من چیره شد و گفتم : چه زیاد از آن پیر زن بی دندان یاد مى کنید؟!!
همانا خداوند بهتر از او نصیب شما فرموده است.
رسول خدا(ص) فرمود :
خداوند بهتر از او نصیب من نفرموده است، زیرا هنگامى که همه مردم مرا تکذیب مى کردند، او مرا تصدیق مى کرد و هنگامى که مردم مرا محروم مى داشتند او با اموال خود من را یاری مى کرد و خداوند فرزندان مرا، از او به من عنایت فرمود و حال آنکه از غیر او فرزندى به من عنایت
نفرمود.(۲)
📚منابع :
۱)صحيح بخاری، ج۳، ص۱۳۸۹، ح۳۶۶۰
۲)مُسند احمد بن حنبل، ج۴۱، ص۳۵۶
@Tarikhislam
محرمانه
🔲 خواب انگلیسی
☑️به بهانه سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران
🔘به گزارش گاردین، جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، در دیدار دوشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۷/ ۱۹ نوامبر ۲۰۱۸ با محمدجواد #ظریف، وزیر امور خارجه ایران، تکرار فاجعه جنگ اول جهانی را برای ایران محتمل دانست. هانت بدینسان تلویحاً ایران را تهدید کرد
🔘آنچه از خط تبلیغی انگلیسی ها اعم از بی بی سی و مطبوعات آن کشور و سخن وزیر خارجه شان بر می آید، تا همین جا متضمن چند نکته و تحول مهم است:
۱ - اعتراف به قحطی بزرگ یک صد سال قبل؛ مطلبی که تاکنون سعی می کردند در لا به لای وقایع تاریخی متنوع و کم ارزش دیگر ابعاد فاجعه آمیز آن را پنهان کنند
۲ - انگلیسی ها وقتی دانستند اصل واقعه قحطی را دیگر نمیتوانند انکار کنند، قسمتی از آن را تحریف کرده و آن قسمت تحریف شده حذف نقش مستقیم امپراطوری بی رحم و متجاوز انگلیسی در این نسل کشی بزرگ قرن است
۳ - اما اینکه چرا این مطلب تحریف شده و واقعه تلخ را علیرغم همه خطرات طرح دوباره اش (بازیابی حافظه تاریخی ایرانیان) باز امروز مطرح می کنند، بخاطر ترساندن مردم از تحریم های امریکایی ها به وسیله ارجاع ناقص به یکی از صحنه های دردناک گذشته و استناد تاریخی بخشیدن برای تحقق سیاست ارعاب کدخدا است
🔘 اما این مصاحبه وزیر انگلیسی یک دم خروس دیگر هم دارد و آن تاکید وی براین نکته است که: "ما قدرت کوچکی در خاورمیانه نیستیم و بازیگر مهمی هستیم"
این قسمت در حقیقت نشان از ضعف طرف انگلیسی و افول قدرت بریتانیای کبیر دارد.
🔘ایران امروز، ایران دوران قاجار نیست؛ بلکه عصر خمینی را در انقلابی بزرگ تجربه کرده است و ناتوانی اردوگاه غربی در به زانو درآوردن و محاصره کشورهایی به مراتب کوچکتر و ضعیف تر مثل یمن، نشان می دهد ناله روباه پیر از ترس اینکه نادیده گرفته شود از کجا ناشی میشود!!
🔘الحمدالله در زمانی زندگی می کنیم که بخاطر حماقت کدخدا، در عصر استعمار فرانو یکی از حیله های استعمار کهنه بعد از یک صد سال آشکار شد، حافظه تاریخی ما دوباره قوت گرفت و در کنار آن ضعف و حقارت استعمار غرب دوباره آشکار گردید
🔘فقط یک مطلب مهم باقی می ماند و آنهم این است که:
دیپلمات ها و سیاستمداران مان هم از تاریخ درست عبرت بگیرند
فاعتبروا یا اولی الابصار
جهاد تحول و تبیین
زمین #دشمن بستر ایجاد انواع #ناامنی در حدود یک سال اخیر در هر جلسه و کلاس و سخنرانی که میشد، با اس
🔻 "دوران شعارگویی گذشته است؛ بحث سر شعار و واقعیت است؛ آیا دوباره میخواهیم برای عظمت ایران فقط شعار دهیم؛ ای امان، ای امان از شعارهای بیمحتوا؛ سیاستخارجی، شناخت دنیا را میخواهد"
🔹 ۲۹ آبان ۹٧ | روحانی در پایان سفر به استان آذربایجان غربی: درس عبرتی به دشمنان بدهیم تا بفهمند نمیتوان با مردم ایران ظالمانه برخورد کرده و با فشار و تهدید این ملت بزرگ را مجبور به تسلیم کنند | ایسنا
🔹 ۲۸ آبان ۹٧ | روحانی: روز آزمایش دولت در برابر اقدامات ظالمانه آمریکا نیست، روز آزمایش همه ملت است | ایسنا
🔹 ۲۸ آبان ۹٧ | روحانی: بینی آمریکا را به خاک میمالیم؛ در برابر آمریکا سر فرود نخواهیم آورد؛ ملت ما پاسخ آمریکا را درروز ۲۲ بهمن امسال میدهد | ایسنا | فارس
🔸 ۳ اردیبهشت ۹۶ | روحانی در ایام انتخابات: بحث این است که آیا میخواهیم در فضای سیاسی و اقتصادی و بازار، آرامش و ثبات حاکم باشد، یا هر روز و ساعت نگران روز و ساعت بعد باشیم؟ ظاهراً بعضیها، شرایط و فضای ۴ سال پیش را فراموش کردهاند؛ بحث سر شعار و واقعیت است؛ آیا دوباره میخواهیم برای عظمت ایران فقط شعار دهیم یا در مقام عمل، عظمت ایران را بیافرینیم؛ اساس ما در انتخابات این است که آیا میخواهیم مسیر عزت و عظمت ایران را در سراسر جهان ادامه دهیم، یا اینکه میخواهیم دوباره به دورهای برگردیم که برای انتقال پول نیازمند صرافیها باشیم، یا میخواهیم از سیستم بانکی جهانی استفاده کنیم | ایسنا
🔸 ۲۶ آبان ۹۵ | روحانی: ما دولت شعار نیستیم | ایلنا
🔸 ۹ خرداد ۹۲ | روحانی: ۱۰سال پیش باید سیاست تنشزدایی با آمریکا را در پیش میگرفتیم؛ امروز، روز تعامل با دنیاست؛ ای امان، ای امان از شعارهای بیمحتوا؛ سیاستخارجی، شناخت دنیا را میخواهد، سیاست خارجی، شناخت قدرتهایخارجی را میطلبد؛ واللهالعظیم! برای این قفلها، کلید وجود دارد و برای همه آنها راه حل پیدا کنید اما نه با شعار دادن و به دنیا فحش دادن؛ امروز، روز تعامل با دنیاست | تسنیم
🔸 ۲۳ مهر ۹۱ | روحانی: مردم از دروغ خسته شدهاند؛ مردم صداقت میخواهند؛ دوران شعارگویی و درشتگویی گذشته است؛ ما نیاز به نوکر نداریم، نیاز به مدیر داریم؛ متاسفانه یک عده آمدند و کارشناسان را منزوی کردند! پس از منزوی کردن کارشناسان و مدیران دیدیم که چه وضعی بوجود آمد
🌹امام علی ( علیه السلام) فرموند:
اگر سه چیز را در زندگیتان اصلاح کنید ,خداوند سه چیز دیگر را برای شما اصلاح میکند
🔶 باطنت را اصلاح کن خداوند ظاهرت را اصلاح میکند و خوبی ات را سر زبانها می اندازد .
🔶 رابطه ات را با خدا اصلاح کن ,خداوند رابطه ات را با مردم اصلاح میکند و باعث احترام خلق به تو میشود .
🔶 آخرتت را اصلاح کن , خداوند امر دنیای تو را اصلاح میکند.
📗 خصال شیخ صدوق
امام خمینی(ره) در دوران جوانی در حرم امام رضا(ع) از عارف بالله شیخ حسنعلی نخودکی(ره) علم کیمیا طلب میکند و مرحوم نخودکی دستورالعملی به امام میدهد. فرمودند: از علم کیمیا بهتر است، و آن دستور این است! بعد از نمازهای واجب:
١ . یک بار آیهْ الکرسی «آیه اول تا هوالعلیالعظیم» را میخوانی
٢. پس از آن تسبیحات حضرت فاطمهزهرا (س) را میگویی
٣. سپس سه بار سوره توحید «قلهوالله احد» را میخوانی
٣. بعد سه بار صلوات میفرستی «اللهم صل علی محمد و آل محمد»
٤.سپس سه بار آیه دوم و سوم مبارکه طلاق: «و من یتقالله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب، و من یتوکل علیالله فهو حسبه انالله بالغ امره قدجعل الله لکل شئی قدرا» را میخوانی، که این از کیمیا برایت بهتر است.
حضرت امام(ره) میفرمایند: من تا به امروز به صورت مستمر و دائم به این دستور عمل نمودم و هرچه دارم از برکت عمل به این دستور است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خامنه ای:
🔻 به شما چه که یک کارمند سر ظهر نماز اول وقت بخواند یا بعدا بخواند؟! نماز جماعت مستحب هست اگه غیر این بود میگفتن واجبه...
🆔👇👇👇
@agha_tanha_nist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گفتگو جانباز با امام خامنه ای
جانباز: صعود ۷۱۰۰ متری داشتم فقط به عشق شما😊
🆔 👇👇👇
@agha_tanha_nist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای دیدار فرزند شهید مدافع حرم مهدی مالامیری با امام خامنه ای
#مهربان_ترین_پدر
🆔👇👇👇
@agha_tanha_nist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاطره امام خامنهای از دوران تبعيد در ايرانشهر و برگزاری جشن هفته وحدت
«ویژه آغاز هفته وحدت»
#هفته_وحدت
🆔👇👇👇
@agha_tanha_nist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خامنه ای:
🎥🔴جوان مؤمن انقلابی كسی است كه كشور را حفظ و سینه سپر ميكند!
آنها را به تندروی متهم نكنيد
مسئولين قدرشان را بدانند
🆔👇👇👇
@agha_tanha_nist