فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 اظهار ارادت عراقی ها به رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی ایران
🔴 آیتالله جنتی: دشمن میخواهد شکستهایش از محور مقاومت را با برهمزدن مراسم اربعین جبران کند
🔹 آیتالله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری:
پیاده روی اربعین در تاریخ بی نظیر است و محضر عشق مردم به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است. این مراسم به مرز و جغرافیا و قومیت محدود نیست.
🔹 دشمن در محور مقاومت از جمله سوریه شکست سختی خورده و میخواهد آن را با برهم زدن مراسم اربعین حسینی جبران کند و مسئولان باید با تلاش لازم و برگزاری هرچه باشکوه تر این مراسم، از این اقدام دشمنان جلوگیری کنند.
🔹دولت اقدامات خوبی را در حوزه های مختلف انجام داد. با دوری از اشرافیت و حضور در بین مردم، رفتار مناسبی را از رئیس جمهور محترم و اعضای دولت مشاهده کردیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زهرا صدیقی و الهام چوبدار از اعضای باند قاچاق دختران در دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه به اتهام افساد فیالارض به اعدام محکوم شدند.
اتهامات این افراد فریب و قاچاق دختران به یکی از کشورهای منطقه و سوءاستفاده از آنها بوده که در مواردی منجر به خودکشی چند نفر از آنان شده است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛مرز مهران ۱۱ روز تا اربعین ۱۴۰۱ ⁉️
1_1275667069.mp3
6.74M
ان شاالله فرج امضا میــشه
این آقا منجی دنیا میــشه
غوغای اربعین معنا میــشه
#فرمانده_مهدیِ زهرا میــشه
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
👈مردمی کردن اداره کشور شرط تحقق دولت مردمی و انقلابی (۹)
[سوره الأنفال (8): آيه 64]
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (64)
اى پيامبر! براى تو (حمايت) خداوند و پيروان با ايمانت كافى است (و نيازى به حمايت گرفتن از ديگران ندارى).
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ ا✴️🔰مام خامنه ای نماز جمعه تهران
من عرض میکنم پس از ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، این جمعیّت بینظیر را کدام دست قدرتی به میدان آورد؟ این اشک و عشق و شور را چه کسی پدید آورد؟ کدام عاملی میتوانست یک چنین معجزهای را نشان بدهد جز دست قدرت الهی؟ آن کسانی که دست قدرت خدا را نمیتوانند در این حوادث ببینند و تحلیلهای مادّی در این مسائل میکنند، عقب میمانند. باید دست قدرت خدا را دید. بُعد معنوی و بسیار مهمّ این حادثه همین است که خدای متعال این کار را میکند. وقتی خدای متعال یک چنین حرکتی را در ملّت به وجود میآورد، انسان باید احساس کند که ارادهی الهی بر پیروزی این ملّت است. این نشاندهندهی این است که ارادهی الهی بر این است که این ملّت در این راه و در این خط حرکت کند و پیروز شود.
✍: #رجبعلی_بازیاد
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴وزیر اطلاعات: پرونده مکارم از منسوبان وزیر راه در دستگاه قضائی در حال پیگیری است. مشابه این پرونده، موردی در دولت وجود ندارد.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
⁉️ روحانی، رفیقِ بزم یا شمشیرِ رزم؟
📝 یعقوب ربیعی
🔹 آقای روحانی در مصاحبه جدیدش با کتاب بدون دود و آتش و خون می گوید «وقتی ترامپ جنگ اقتصادی را شروع کرد، اختلافنظر اساسی در دولت وجود داشت که آیا با این وضعیت میتوان کشور را اداره کرد یا نه؟ حتی عدهای از وزرا پیشنهاد کردند که استعفای دستهجمعی بدهیم.» این صحبت های آقای روحانی از چند جنبه قابل تأمل است:
1⃣ _ در عالم سیاست یک سیاستمدار حاذق و کارکشته باید سناریوهای مختلف از خوش بینانه ترین سناریو تا بدبینانه ترین سناریو را در هر پدیده سیاسی در مقابل خود ترسیم نماید. قطعاً در مسئله مهمی مانند برجام که با یک دشمن بدعهد و سیّاس مواجه بوده و هستیم پیش بینی چنین سناریوهایی لازم و ضروری بوده و هست.
2⃣ _ آنچه روحانی میگوید یعنی اینکه دولت بعنوان مسئول اجرایی کشور هیچ سناریویی در مقابل بدعهدی آمریکایی ها برای خود ترسیم نکرده بود؛ که این موضوع از فهم ناقص و ایده آلیستی دولت سابق از فضای بین الملل ناشی می شود. این رویکرد خوشبینانه به کار برد مصداق همان تضمین دانستن و چشم امید داشتن به امضای جان کری است.
3⃣ _ نکته دیگر اینکه عده ای از نیروهای معتقد به انقلاب وجود چنین وقایعی را پیش بینی می کردند و بارها در آشکار و نهان نسبت به وقوع آن تذکر داده بودند اما پوشیدنِ ردای خوشبینی مانع از پیش بینی چنین شرایطی از سوی دولت سابق می گردید و برخی نیروهای انقلابی متهم به تندروی و بی شناسنامه بودن می شدند.
4⃣ _ بر اساس همین نگاه واقع بینانه است که دولت سیزدهم بر راستیآزمایی و دادن تضمین از طرف آمریکاییها اصرار دارد؛ اما همفکران آقای روحانی این رویکرد را برنمیتابند انگار تمایل دارند که دوبار از یک سوراخ گزیده شویم.
👌 نکته پایانی اینکه، جمله روحانی که میگوید هیئت دولت قصد استعفای دسته جمعی داشته است انسان را به یاد جمله سید حسن مدرس به مستوفی الممالک می اندازد که میگفت
«مستوفی الممالک شمشیر مرصع است که باید در روزهای بزم و ایام سلام به کمر بست.» آقای روحانی شما هم رفیق بزم بودید نه شمشیر رزم.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️فیلم/عمران خان: یا انقلاب آیت الله خمینی یا قطعنامه نرم (از طریق انتخابات)، تنها همین دو گزینه برای پاکستان باقی مانده است.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | زمینی که برای امام حسین گریه کرد!
⁉️ علت شهرت مسجد حنانه چیه؟
♨️ حکایتهای شنیدنی از مسجدی در نجف
🔹 چه کسانی در مسجد حنانه دفن هستند؟
⁉️ رشید هجری که بود؟
‼️ قبر زیاد بن ابیه در کجاست؟
💢 سرنوشت نوادگان حاتم طایی چه بود؟
__________________
🔰 مجموعه #دانستنیهایی_از_عتبات ویژه ایام #اربعین حسینی با روایت #حجت_الاسلام_راجی
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۲
💠رهبرانقلاب
‼️آن دو فتنه جمل و صفین دو فتنه ای بودند که درگیری بین دو ایمان صادقانه نبود. اما مسئله نهروان به عکس بود؛ در مسئله خوارج، اگر از آن عده آدم هایی که در رأس کار بودند که آدم های خبیث و فاسد و مغرضی بودند. صرف نظر کنیم، بقیه کسانی که روی علی شمشیر کشیدند، کسانی بودند که واقعا دارای ایمان صادقانه بودند؛ لذاست که به نظر من مسئله نهروان بیشتر درخور این هست که ما به آن توجه کنیم، روی آن موشکافی کنیم، و روی آن دقت کنیم. خب، حالا چه بود قضيه خوارج و از کجا درست شد؟ در رأس خوارج افرادی وجود داشتند که اینها از لحاظ فکر و بینش، مردمانی بودند کج، منحرف، و خبيث. یکی از کسانی که در رأس خوارج بود، کسی است به نام «ذوالثديه»، ثدیه یعنی پستان، این اسمش صاحب پستان بود. علتش هم این بود که روی ناحیه شانه اش یک چیزی شبیه پستان وجود داشت، که وقتی میکشیدند همین طور کشیده میشد. این، به این نام معروف بود. این در زمان پیغمبر، در جنگ حنین، وقتی پیغمبر داشتند غنائم حنین را تقسیم می کردند بین مسلمانها، یکهو خودش را رساند به پیغمبر، صدا زد: عدالت را مراعات کن. پیغمبر اکرم یک نگاه شماتت باری به او کردند، گفتند: خب، اگر من عدالت را مراعات نکنم، چه کسی مراعات خواهد کرد؟ این چه حرفی است؟ ببینید این یک نمونه است؛ درکی از اسلام که ناقص است و آن وقت ایمان متعصبانه ای نسبت به همین درک ناقص، و همراه با یک تعصب کور و کر که حاضر نیست چیزی را از کسی هم بشنود و خودش را تصحیح کند، اصلاح کند. این پایه و اساس این انحراف بزرگ است. ۶۵/۳/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۸
💠رهبرانقلاب
‼️من درباره خوارج، خیلی حساسم و روی تاریخ اینها خیلی مطالعه کردم. در زبان معروف، خوارج را به مقدسهای متحجر تشبیه میکنند؛ اما اشتباه است. اصلاً اینطوری نیست. اگر اینها آدمهایی بودند که یک گوشه نشسته بودند و عبا را بر سر کشیده بودند، امیرالمؤمنین که با اینها کاری نداشت، خوارج مقدس مآب نبودند آنها جهل مرکب داشتند و بینش تنگ نظرانه از دین داشتند و در آن راه مبارزه میکردند! ۷۰/۱/۲۶
‼️متأسفانه در شعر و سخنرانی و فیلم و همه چیز، خوارج را به خشکه مقدّسها تعبیر میکنند. این، غلط است. اگر میخواهید خوارج را بشناسید، نمونهاش در زمان ما همین گروه منافقین است، آیهی قرآن میخواندند، خطبه نهجالبلاغه میخواندند، ادعای دینداری میکردند، خودشان را از همه مسلمانتر و انقلابیتر میدانستند؛ آنوقت بمب گذاری میکردند و ناگهان یک خانواده، را به هنگام افطارِ ماه رمضان میکشتند! چرا؟ چون اعضای آن خانواده طرفدار امام و انقلاب بودند! خوارج را درست بشناسید، کسانی با تمسّکِ ظاهر به دین، با تمسّک به آیات قرآن، حفظ کردن قرآن، حفظ کردن نهجالبلاغه البته آن روز فقط قرآن بود؛ ولی در دورههای بعد، هر چه که مصلحت باشد و ظاهر دینىِ آنها را حفظ کند، به برخی از امور دینی ظاهراً اعتقاد داشتند؛ اما با آن لُبّ و اساس دین مخالفت میکردند و بر روی این حرف تعصّب داشتند. دم از خدا میزدند؛ اما نوکرىِ حلقه به گوش شیطان را داشتند. خوارج چنین موجوداتی بودند! ۷۵/۱۱/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️اشعث بن قیس که خوارج خودشان را بالاخره به او منتهی کردند و به او چسباندند، یکی از آن کسانی بود که مخالفتش با امیرالمؤمنین و نفاقش درمقابل جریان حق، بر همه آشکار و ثابت شد، و خودش و فرزندانش - یکی از آن پسرهایش همان محمدبن اشعث است که در کربلا جزو قتله امام حسین بود - و اصلا خانواده، یک خانواده خبيث و بدی هستند. در رأس که نگاه میکنید، ردپای این جاه طلبی ها را میبیند، امیرالمؤمنین در مقابل یک چنین جریانی قرار گرفت! ۶۵/۳/۱۲
‼️رهبران خوارج و كسانی كه در رأس اين گروه قرار داشتند، افرادی دنياطلب بودند كه دنبال هوسها و هواهايشان بودند؛ منافقينی بودند كه نه علی را قبول داشتند، نه پيامبر را قبول داشتند، و نه قرآن را قبول داشتند. در رأس آنها اشعث بن قيس بود كه يكی از چهره های معروف منافقين هست. اما توده خوارج، مردمانی نادان، خام، داغ و بدون تعقل و تفكر بودند، غالباً افراد جوان و نوجوان بودند كه اميرالمؤمنين را درست نميشناختند و سابقه وی را نميدانستند، يك چنين كسانی بدنه ی عمومی خوارج را تشكيل ميدادند. بدنه عمومی خوارج تحت تأثير همان رهبران منافق، آيات قرآن را ميخواندند؛ شعارهای تند هم ميدادند؛ اصول اسلامی را هم به رخ همه ميكشيدند، و برای خودشان حق اجتهاد، حتّی در مقابل كسی مثل اميرالمؤمنين، قائل بودند. چنين افرادی بدنه عمومی خوارج را تشكيل ميدادند. ۶۵/۳/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۵
💠رهبرانقلاب
‼️مارقین یعنی آن جمعیت افراطی و متعصب در نظرات خود؛ بدون اینکه اعتقاد دینی آنها ریشه معرفتیِ درستی داشته باشند؛ به اشتباه، مارقین را مقدسمآب مینامند. مسأله مقدسمآبی نیست، مسأله اینستکه کسانی تفکری دارند که با ظواهر دین سازگار است، اما ریشه معرفتی عمیق ندارند. در جنگ صفین بمجرد اینکه با حیله شامیها قرآنها سرِ نیزه شد، بعضی یاران امیرالمومنین آنقدر نسبت به قرآن متعصب و افراطی شدند که از امیرالمؤمنین که قرآن ناطق بود برای قرآن اهمیت بیشتری قائل شدند. آمدند به امیرالمؤمنین فشار آوردند و گفتند اینها اهل قرآنند؛ با اینها نباید بجنگی! همینها بعد از آنکه فهمیدند فریب خوردهاند، از آن طرف آنقدر دچار تفریط شدند که گفتند همه ما کافر شدهایم و علی هم کافر شده است؛ لذا باید توبه کند! این تفکر بخاطر اینستکه ریشه معرفتی و اعتقادیِ درستی ندارند، براحتی ۱۸۰درجه مسیر انحراف را طی میکنند. نمونه اینها در انقلاب ما منافقین هستند؛ همینهایی که اولِ انقلاب در مبارزه با امریکا امام را هم قبول نداشتند، بعد رفتند زیر دامن امریکا مخفی شدند و از امریکا پول گرفتند و به صدام پناهنده شدند! وقتی ریشه معرفتی نباشد؛ غرور ناشی از نادانی به یافتههای ذهنی و تمسک به ظواهر دین باشد، نتیجه میشود؛ مارقین! ۹۲/۸/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۷
💠رهبرانقلاب
‼️تعبیر خشک مقدس که حالا خیلی هم رایج شده، میگویند خوارج خشک مقدس، خیلی تعبیر دقیقی نیست. امروز ما خشک مقدس به آن طور آدم ها نمیگوییم. خشک مقدس آن آدمی است که کار به هیچ کاری ندارد، سرش را می اندازد پایین، البته ممکن است کسی را قبول نداشته باشد، نق هم می زند، اما یک گوشه ای نشسته ، از لاک خودش هم بیرون نمی آید، کاری هم به کار مسائل اجتماعی ندارد، دست به شمشیر هم هرگز نمی برد. خشک مقدس در زمان ما به این طور آدم ها میگویند. خوارج این طوری نبودند، خوارج مردمی بودند که چند خصوصیت فیلمی در آنها بود؛ یکی پایبندی به ظواهر دین به صورت سطحی - که حالا تکمیل خواهم کرد این پایبندی را با آن خصوصیات بعدی - آن چیزی را که خیال می کردند از دین است به شدت به آن پایبند و متمسک بودند. این برای زمان امیرالمؤمنین فقط نیست، تا یک قرن و نیم بعد از زمان امیرالمؤمنین هم تقریبا خوارج در دنیای اسلام بودند، همین طور هم بودند. با بنی امیه درافتادند، بنی عباس، با انواع و اقسام حکومت هایی که در طول این صد و پنجاه سال بودند، درافتادند .
خلاصه خوارج ، شناخته شده بود به همین پایبندی شدید به آن اعتقادات اسلامی و ایمانی خودشان ، درعین حال، لغزیدن در مواقع حساس. که در تاریخچه خوارج، موارد متعددی را مشاهده میکنیم که برجستگان خوارج، در نقاط حساس میلغزند، خود ابن ملجم یکیش است که پایش مقابل زیبایی قطامه لغزید، و از این قبیل. و من در تاریخ زندگی خوارج در طول تاریخ، موارد متعددی دیدم که بزرگان اینها در موارد خاص، لغزشهای آشکاری داشتند. ۶۸/۲/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۲
💠رهبرانقلاب
‼️اين مقدّسِ نهروانى از طلحه و زبير هم بدتر و خطرناكتر است. چرا؟ براى خاطر اينكه طلحه و زبير وسط ميدان جنگ ناگهان دلشان تكان ميخورد كه «اى داد! داريم با على ميجنگيم»؛ اما اين مرد متدين معتقد خشك نادان كه چشمش بسته است، بازى خورده و فريبش دادهاند، اين در ميدان جنگ اصلاً ترديد ندارد بلكه ميگويد: عجلت الیک رب لترضی. همين مردى كه خروج كرده بر على - يكى از خوارج - نيزه در شكمش فرو رفته، نيزه را سرباز على زده در شكمش، جلو مىآيد و نيزه هم همين طور از پشتش بيرون ميرود و بيشتر فرو ميرود داخل شكمش و داخل امعائش، اما اين همين طور جلو مىآيد و ميگويد «عجلت الیک رب لترضی»؛ خدايا به سوى تو شتاب گرفتم تا تو خشنود بشوى. خاك بر سرت! به سوى جهنّم شتاب گرفتى، نه به سوى خدا. عيبشان اين است، امیرالمومنین فرمود: اَلمُتَعَبِّدُ بِغَيرِ عِلمٍ كَحِمارِ الطّاحونَة؛ آن كسى كه عبادت ميكند بدون دانش و بدون آگاهى، يك قدم به مقصدِ عبادت نزديك نميشود؛ مثل همان الاغ طاحونه و اسب عصّارى. اين حيوان دائماً دارد راه ميرود، هميشه دارد قدم ميزند؛ اگر روى خطّ مستقيم رفته بود، از بلخ و بخارا و سمرقند هم گذشته بود، امّا شش ماه بعد چشمش را باز ميكنند، بيچاره ميبيند همان جايى است كه روز اوّل بوده. امام تشبيه ميكند، ميفرمايد آن كسى كه بدون آگاهى و بدون دانش و بدون فهم و بدون بينش و بدون دل روشن و بدون فكر باز و آزاد عبادت خدا را ميكند، همين جور است، پيش نميرود! ۵۳/۹/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۹
💠رهبرانقلاب
‼️در شناخت خوارج اشتباه نشود. بعضی خوارج را به خشکِ مقدّسها تشبیه میکنند؛ خیر مقدس مآب که در کناری نشسته است و برای خودش نماز و دعا میخواند. اما خوارج آن عنصری است که شورش طلبی میکند؛ بحران ایجاد میکند، وارد میدان میشود، بحث جنگ با علی دارد و با علی میجنگد؛ منتها مبنای کارش غلط است! ۷۷/۱۰/۱۸
‼️همیشه اشعث بن قیسها عقب جبههاند؛ اما در جلو، یک عده آدمهای نادان و ظاهربین قرار دارند که مغز اینها را از مطالب غلط پُر کردهاند و شمشیر هم به دستشان دادهاند و میگویند جلو بروید؛ اینها هم جلو میآیند، میزنند، میکشند و کشته میشوند؛ مثل ابنملجم. خیال نکنید که ابنملجم مرد خیلی هوشمندی بود؛ نه، آدم احمقی بود که ذهنش را علیه امیرالمؤمنین پُر کرده بودند و کافر شده بود. او را برای قتل امیرالمؤمنین به کوفه فرستادند. اتفاقاً یک حادثهی عشقی هم مصادف شد و او را چند برابر مصمم کرد و دست به این کار زد. خوارج اینگونه بودند و تا بعد هم همینطور ماندند! ۷۰/۱/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱
💠رهبرانقلاب
‼️از سه فتنه بزرگی که در دوران حکومت امیرالمومنین پیش آمد، مهمتر و خطرناکتر از همه به نظر من، این آخری است؛ یعنی فتنه خوارج و نهروانیها. اگرچه به ظاهر که انسان نگاه میکند، آن دوتا فتنه دیگر دشوارتر به نظر میاید. خونین تر، بزرگ تر، هولناک تر؛ در فتنه اول صحابه بزرگ پیغمبر، چهره های موجه و معروف اسلام، همسر محترم پیامبر و دیگران در مقابل امیرالمؤمنین صف آرایی کردند، یک عده کسانی بودند که توقعاتی داشتند و رفتند یک منطقهای را گرفتند، بصره هم اتفاقا از جاهای تازه مسلمان بوده و سابقه زیادی نداشت. در جنگ صفین هم یک استان ثروتمند زورمند با یک استاندار بسیار قهار و مقتدر و بانفوذ، مثل معاويه در مقابل امیرالمؤمنین ایستادند. و معاویه در استان شام نفوذ حقیقی داشت نه اینکه خیال کنید که معاویه آنجا محبوبیت نداشت، نه خیر! در شام واقعا معاویه محبوبیت داشت. پول هم فراوان، زیرکی و کیاست لازم در کارهای سیاسی و برخوردهای سیاسی هم فراوان، و یک عده آدم های معروفی مثل عمرو عاص هم دور و برش. و جنگ هم چند ماه طول کشید. ده ها هزار نفر کشته شدند. و بسیار جنگ مهمی بود. این هم به نظر می رسد که فتنه خیلی مهمی است و خطر شام و لشکریان شام برای علی خطر بزرگی بوده. با وجود اینها به نظر من، فتنه خوارج از این دوتا مهم تر بود. ۶۷/۲/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۵
💠رهبرانقلاب
‼️دانشجو باید تحلیل سیاسی داشته باشد. چیزیکه فتنه خوارج را بوجود آورد و امیرالمؤمنین، آن قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبود تحلیل سیاسی در مردم بود والا همه مردم که بیدین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند! ۷۲/۸/۱۲
‼️بصیرت خودتان را بالا ببرید، من مکرر این جمله امیرالمؤمنین در جنگ صفین را بیان کردم که فرمود: «الا و لایحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر» سختی پرچم امیرالمؤمنین از پرچم پیغمبر بیشتر بود؛ چون در پرچم پیغمبر دوست و دشمن معلوم بود اما زیر پرچم امیرالمؤمنین دوست و دشمن آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهائی را میزد که دوست میزند؛ همان نماز جماعت را که تو اردوگاه امیرالمؤمنین میخواندند، تو اردوگاه طرف مقابل میخواندند. بعضیشان مثل خوارج که خیلی هم عبادتشان آب و رنگ داشت؛ یک شبی امیرالمؤمنین از اردوگاه خوارج عبور کرد، دید یکی دارد با صدای خوشی میخواند: «أمن هو قانت ءاناء اللیل» یک نفر کنار حضرت بود، گفت: یا امیرالمؤمنین! خوش بحال این کسی که دارد این آیه را به این قشنگی میخواند. ای کاش من یک موئی در بدن او بودم؛ چون او به بهشت میرود؛ من هم با برکت او به بهشت میروم. گذشت، جنگ نهروان شروع شد. بعد که دشمنان کشته شدند امیرالمؤمنین آمد بالاسر کشتههای دشمن، یکی را گفت بلند کنید، بلند کردند. به همان کسی که آن شب همراهش بود، حضرت فرمود این همان کسی است که تو آرزو کردی یک مو از بدن او باشی، که آن شب داشت آن قرآن را با آن لحن سوزناک میخواند! چون بصیرت نیست، نمیتواند اوضاع را بفهمد. ۸۸/۵/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۴
💠رهبرانقلاب
‼️امیرالمومنین در نهج البلاغه میفرماید: نکثت طائفة و مرقت اخرى، گروه او ناکثین و عهدشکنان جمل هستند و مَرَقَت اخرى ؛ يعنى يك گروهى مانند تيرى كه از چلّهى كمان بيرون مىآيد، از دين بسرعت بيرون رفتند؛ از دين بيرون رفتند، آن هم با آن سرعت! مثل تيرى از چلّهى كمان. پس پيدا است ديندار بودهاند. اين جمله را اميرالمؤمنين دربارهى طلحه و زبير نميگويد؛ على شهادت به ديندارى طلحه و زبير نميدهد امّا شهادت به ديندارى خوارج، قبل از خروج ميدهد؛ ميگويد از دين خارج شدند. پس پيدا است كه خوارج داخل دين بودهاند؛ مردمى كه واقعاً معتقدند به دين، واقعاً متديّنند، پابندند، پاى دين ايستادهاند: آقا خمس بده، بفرما؛ سهم بده، بفرما؛ مكّه برو، چشم؛ هر كار بگويى و بدانند از دين است انجام ميدهند. پس عيب يك چنين آدمى چيست؟ عيبش اين است كه نميفهمد؛ عيبش اين است كه بازى ميخورد؛ عيبش اين است كه چشمش بسته است؛ عيبش اين است كه يك وقتى شمشيرى را كه على به دستش داده، روى سر خودِ على ميخواباند؛ عيبش اين است. اين از طلحه و زبير هم بدتر است! ۵۳/۹/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۶
💠رهبرانقلاب
‼️در ماجرای صفين وقتی که حکمیت را بر امیرالمؤمنین تحمیل کردند و مجبور کردند امیرالمؤمنین قبول کند. لشکریان امیر المؤمنین هنوز به طرف کوفه برنگشته بودند که یکهو دوتا نوجوان، داغ، عصبانی، خشمگین بلند شدند - که اینها اسم هایشان (جَعْد و معدان) هم در تاریخ ثبت شده - فریاد کشیدند: «لاحكم إلا لله» البته قبلا این جمله را در میان اردوگاه شنیده شده بود، چه کسی گفت، معلوم نیست. این یکی از آن نکات عبرت انگیز است که اول بار معلوم نیست این شعار از دهان چاه کسی درآمد، مشکوک است قضیه اما این دوتا بچه یاد گرفتند، فریاد کشیدند: «لا حكم إلا لله»، حکومت و حاکمیت نیست، مگر از آن خدا ما قبول نمی کنیم این عهدنامه را! شمشیرهایشان را کشیدند، زدند به قلب لشکر شام و کشته شدند هر دو. این هم یک نمونه دیگر است. ببینید این دوتا جوان را! روح کلی حاکم بر خوارج این بود، چندچیز با همدیگر جمع شده بود، یک مجموعه پیچیده دشوار بسیار بدی را به وجود آورده بود. این چند چیز کی اش اطلاعاتی از دین اما ناقص و نه کامل، ایمان سرسخت به آن اطلاعات و آنگاه مطلق کردن خود که ناشی از خود خواهی است و قبول نکردن هیچ کس درمقابل خود، حتی علی بن ابی طالب وقتی که این چیزها همراه شد با یک مقدار گرایش و فعالیتهای سیاسی و یک سازماندهی قوی تبدیل میشود به یک گروهک محارب مسلح ظالم سفاک که حتی حاضر است علی را بخاطر عقایدش بکشد، این فتنه است! ۶۵/۳/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️خصوصیت دیگر خوارج اینست که گستاخند در مقابل همه چهرههای استاندارد تاریخ اسلام، مثلا درمقابل امیرالمؤمنین، البته بعدها معاویه دستور داد امیرالمؤمنین را بر سر منبرها لعن کنند اما آنهایی که لعن میکردند مزدور معاویه بودند. معاویه هم خودش امیرالمؤمنین را میشناخت کار سیاسی میکرد. اما کسی که از روی ایمان، اینطور نسبت به امیرالمؤمنین موضع گیری داشته باشد، واقعا علی را كافر و مرتد را بداند، این مخصوص خوارج است. که این ناشی بود از بی اطلاعی. اینها از صدر اسلام اصلا خبری نداشتند، چه شد که اسلام به پیروزی رسید و حکومت اسلامی این قدرت را پیدا کرد؟ اینها را که نمیدانستند. لذا بود که در مقابل علی بن ابی طالب -که چهره موجهی هست. باشد! داماد پیغمبر است، باشد! - محکم می ایستادند، ابلهانه، گوستاخانه، کودکانه، علی را راحت نقض میکردند، میگذاشتند کنار. این هم یکی از خصوصیات اینهاست که باز در تاریخ اسلام و در فرق اسلامی، ما نداریم کسی را که این طور در نفی چهره های مقدس اسلام با این قاطعیت و گستاخی و پررویی اقدام کند و حرکت کند، که خوارج بودند، علاوه بر اینها، افرادی بودند که به مسائل جاری جهان و به مسائل سیاسی کار داشتند، نه اینکه یک عده مقدس باشند، عبایشان را بکشند سرشان و بروند یک گوشه و بگویند کاری به کار جامعه نداریم، نه خیر، به همه چیز کار داشتند، باید حکومت اینطور باشد، باید فلانی بیاید پایین، فلانی باید مجازات شود، خلاصه درباره همه مسائل جامعه ادعا داشتند؛ این یک خصوصیت خوارج بود! ۶۸/۲/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini