عطرِظهورِمولا
#معرفتوبیعتباموعودازغدیرتاظهور 7 نقطه اوج خطبه ی غدیر- که از افتخارات شیعه به شمار می آید- این اس
#معرفتوبیعتباموعودازغدیرتاظهور 8
عبارت دوم در معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم
«أَلَا إِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَی الدِّین»
در تشریح این جمله باید نکاتی را در ابتدا بیان کنیم؛ اولاً فرق است بین دین و دینداری؛ دین یک ارزش است و دینداری ارزشمند. مانند رابطه ی بین ایمان و مؤمن که ایمان ارزش است و مؤمن ارزشمند. در مورد ائمه (علیه السّلام) بحثی وجود دارد که ائمه (علیه السّلام) ارزش هستند یا ارزشمند؟ ایمان هستند یا مؤمن؟ عدل اند یا عادل؟ علم اند یا عالم؟ رأفت اند یا رءوف
در زیارت آل یاسین می خوانیم:
« السلام علیک ایها العلم المنصوب و العلم المصبوب»
پس اطلاق علم،(حقیقت علم نه عالم) بر امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) شده است.. همچنین می گوییم:
«اللَّهُمَ وَ صَلِّ عَلَی وَلِیِّ أَمرِکَ القَائِمِ المُؤَمِّلِ وَ العَدلِ المُنتَظَرِ احفُفهُ بِمَلَائِکَتِکَ المُقَرَّبِینَ وَ أَیَدَهُ بِرُوحِ القُدُسِ یَا رَبَّ العَالَمِینَ..
پس به امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) گفته می شود عدل...
باورمان این است که امام اصل دین ،ایمان ، عدل و تمام ارزش ها هستند..
لذا در این جا که گفته «انه الظاهر علی الدین»؛ یعنی خودِ امام زمان (ارواحنافداه) بر ادیان چیره است
وقتی هم خودِ امام زمان ارواحنافداه دین باشد پس جدّ ایشان- یعنی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) نیز دین خواهد بود.
لذا در این جا پیامبر (صلی الله علیه و آله)می خواهد بگوید: آگاه باشید که خود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دین و آیین من است و شخصِ اوست که غالب بر ادیان است و یا این که می خواهد بگوید که دین امام زمان (ارواحنافداه) بر همه ادیات غالب است. پس آگاه باشید که اگر از راه ولایت اهل بیت (علیهم السّلام) بیرون رفتید در نهایت او خواهد آمد، مؤاخذه خواهید شد و به ناچار باید به دین او بگروید.
معنای دیگری که می توان برای این عبارت در نظر گرفت، این است که بگوییم « الدین» یعنی دین اسلام. «أَلَا إِنَّهُ الظِاهِرُ عَلَی الدِّین» یعنی او راهنمای دین است.
همانطور که در جنگ خندق هنگامی حضرت علی علیه سلام به میدان رفتند پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله )فرمودند :
«بَرَزَ الإِسلامُ کُلُّهُ اِلى الشِّرکِ کُلِّهِ»؛ (تمام اسلام در برابر تمام کفر قرار گرفته . و تعبیر دیگر «برزَ الإیمانُ کلُّه إلی الشِّرکِ کلِّه» تمام ایمان در برابر تمام شرک قرار گرفته
امام زمان ارواحنافداه راهنمای کلِ دینِ اسلام و غالب بر دین هستند. اگر بخواهیم دین را تعریف کنیم باید بگوییم که دین چتری دارد که بالای آن وجود مقدس امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دارد. یعنی دین در اینجا به معنای ادیان نبوده و به معنای دین اسلام است. یعنی او غالب و حاکم و چیره بر کل دین اسلام است.
این که می گوییم دین اسلام نقطه بلندش وجود مقدس امام زمان (ارواحنافداه) است، یعنی او ولی الله است و اتصال و پیوند بلاواسطه با الله دارد. چون معنای ولی و ولایت، قرب بدون حجاب است. حجاب ممکن است گناه، غفلت و یا حتی نور باشد که بین انبیا و خداوند حجب نوری نیز وجود دارد. در نتیجه « أَلَا إِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَی الدِّینِ» یعنی کل دین، امام زمان (ارواحنافداه) است و در رأس تمامِ دین قرار دارد
و اگر او را نگاه کنیم، همه دین را داریم، لذا در روایات وارد شده است که اگر کسی ولایت امیرالمؤمنین (علیه السّلام) را قبول کند و بپذیرد، همه چیز را قبول کرده، و وقتی امیرالمؤمنین (علیه السّلام) را قبول نکند، همه چیز را منکر شده است. این امر بدان سبب است که کل دین عبارتست از وجود مقدس ائمه طاهرین (علیهم السّلام).
#ادامهدارد.....
⚘کانال👈 عطرِظهورِمولا
عطرِظهورِمولا
🔺او می آید #او_می_آید #داستان_زندگی_امام_مهدی_عج_ ‼️‼️دوستان با کلیک بر روی هشتگ های بالا می تونید
🔺او می آید
#او_می_آید
#داستان_زندگی_امام_مهدی_عج_
‼️‼️دوستان با کلیک بر روی هشتگ های بالا می توانید قسمت های قبلی را بیابید👆👆👆❗️❗️
👈ادامهقسمتچهارم/شبچهاردهم۴
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
شب چهاردهم است امشب.
این بار، مردان نمی آیند، هیچ کدام نیامده اند؛ اما یک زن هست، چهره اش عصمت و تقدّس مریم را نمایان می سازد!
عطر وجودش، باغی از گل های گوناگون و معطر را در چشم دل نمایان می سازد، باغی که ثمره ی تلاش و خونفشانی باغبانی چیره دست و برگزیده است!
گرداگرد اندامش، هاله ای از نور می باشد!
«تو کیستی ای زن! کی هستی! کی...؟!»
صدایی که نمی داند از آسمان است یا زمین، به گوش دختر یشوعا می رسد:
فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هستم؛ مادر شوهر تو.
دختر یشوعا، چه بارانی در کویر دل خویش احساس می کند، وقتی این کلام را می شنود.
باران! باران لطیف و پاکیزه، برای شستن و زدودن تمام رنجا و غم های دل پریشانش.
میل دارد تا سخن بگوید و حرف بزند. کسی چه می داند که او در چه تب و تابی می سوزد. تبی مانوس و آشنا که داغی و گرمایش را می توان دوست داشت!
لب های دختر یشوعا، به سخن باز می شود:
«شکایت دارم! از ابو محمد شکایت دارم!...»
و دیگر که قادر نیست کلامی بر زبان آورد، می گرید.
اشک؛ اشک شوق و تمنّا را بریز تا جانت از سنگینی و فشار غم رها گردد.
برای کسی که هر قطره اشکش، حکایتگر صادق و بی منّت راز او می باشد، بهتر از گریستن چیزی نیست و باز هم می گرید...
فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، دختر یشوعا را به خود می آورد:
-تا هنگامی که در مذهب ترسایان هستی، فرزندم نزد تو نمی آید.
دختر یشوعا، به تمنّا می پرسد:
- چه باید بکنم؟!تو بگو که چه باید کرد، تا همان را انجام دهم.......
⏪⏪⏪ ادامه دارد...
برگرفته از کتاب او می آید/ رضا شیرازی/انتشارات پیام آزادی
⚘کانال👈 عطرِظهورِمولا