💠 نیریز یا نوروز، سرآغاز خیزش دوباره طبیعت است، از این رو بهار مینامیم.
🍀 بهار، تجلی معاد است برای درختانی که در زمستانهشان ریشهها را تا سفرههای زیرزمینی کوچ دادند، و هر چند شاخسارانشان سرما را تجربه کردند، در دل گرمی کاشتند.
✨ بهار، تجلی دوباره امید است، پس از یک ناامیدی زمستانه. شاید طبیعت هم این آیه را خواند که:
يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ
🏴امسال این رخداد، مصادف است با شهادت حضرت امام کاظم (علیه السلام). این تلاقی برای مردمانی که به سطح میاندیشند، تضادی است بین شادمانگی و اندوه... و برای اهل بصیرت معانقه بهار ظاهر است با بهار باطن.
▪️یادمان هست که وقتی در آستانه حرم شریف علیابنموسیالرضا (علیهالسلام) میایستادیم، میگفتیم:
وَ فَتَحْتَ بَابَ فَهْمِي بِلَذِيذِ مُنَاجَاتِهِمْ
🌾بهار طبیعت، افتتاح نمایشگاه اعجاز خداوند است و سالروز شهادت امام موسیکاظم (علیه السلام)، افتتاح چندباره ایجاز خداوند که:
الْإِمَامُ کَالشَّمْسِ الطَّالِعَةِ الْمُجَلِّلَةِ بِنُورِهَا لِلْعَالَمِ
☀️ این افتتاح فهم است به سرزمین اُنس با معناها...
🔹همزمانی این دو مهم، بزرگداشت معنوی است. و در بزرگداشت معنوی اندوه نیست. اکنون به عمق یک آیه میاندیشیم:
قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ
ای رسول! به مردمان بگو که شما باید منحصراً به فضل و رحمت خدا شادمان شوید (و به نزول قرآن مسرور باشید) و آن بهتر و مفیدتر است از ثروتی که برای خود اندوختهاید. سوره مبارکه یونس آیه ۵۸
🍀 بهار سال۹۹ متبرک است به نام امام موسیکاظم (علیه السلام) و این تبرک پیامی شگفت دارد.
🔺این تفکیک شادمانگی مسؤولانه است از شادمانگی مغرورانه:
لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ
و شادمانگی ما از "مرح" برائت میجوید:
بِمَا كُنتُمۡ تَمۡرَحُونَ
🔸مرح، شادمانگی به خاطر مطالب بیاساس است.
🗓از این رو امسال، تقویم یاریمان کرده است که به عمق بهار بیاندیشیم.
لا يَقومُ الدّينُ اِلاّ بِالنِّيَّةِ الصّادِقَةِ
قوام دینداری تنها به نیت پاک است و نیت پاک
✅این کلام امام موسیکاظم (علیهالسلام) است.
🏴 سالروز شهادت امام موسیکاظم (علیهالسلام) بر تمام شیعیان تسلیتباد.
🌿 فرارسیدن بهار طبیعت و آغاز سال جدید شمسی گرامیباد
#امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
#بهار
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98
آوند
💢 سندرم ۱ ❗️ ساختمانسازی؛ گام اول جبههسازی 📍 سوال محوری 💥 شما با کدام گزینه موافقید؟ ❓الف) اولاً
🔸ارسالی از سوی برادراحسان رزمجو؛ فعال فرهنگی اجتماعی استان مرکزی
🔺بنظر میاد بین مبحث مردمی بودن که در بسته دستواره دنبال می کنید با موضوع سندرم1 ( ساختمان سازی؛ گام اول جبهه سازی!) نسبت جالبی برقرار است...
🔹آن چه خیلی خلاصه از "مردمی بودن جبهه" می فهمم این است که جبهه باید "از مردم"، "با مردم" و "برای مردم" باشد و آن چه از سندرم1 می فهمم خیلی خلاصه آنست که خیلی از ماها وقتی به ایدهای برای جهاد میرسیم یا رسالتی را برای خودمان درنظر می گیریم؛ ابتدا به ساکن به فکر تهیه یک دفتر کار و دم و دستک میافتیم... انگار نمیشه مثلا با مسئولین مسجدی هماهنگ کنیم و از ظرفیت مکانی آنجا استفاده کنیم...
❗️متأسفانه بخشی از مسئولان فرهنگی که متصدی ساختاری با اسم نچسب سازمان یا عنوان دلنشین قرارگاه هستند و از قضا دم از ضرورت کار مردمی و مردمی بودن میزنند، مدت هاست از بدنه مردم فاصله جدی گرفته اند...
💢پیچیده اش نکنیم دوستان! کسی که همراه مردم سوار بر مترو و اتوبوس نمیشود به جاش با اتومبیل دولتی همراه با شیشههای دودی و راننده شخصی که حتما باید از اون چراغ چشمک زنها هم در جلوش داشته باشه استفاده می کنه... کسی که در دانشگاه میان تیپهای مختلف دانشجوها نمیره و آنها رو یک مشت جوان غربزده سطحینگر میدونه... کسی که در رستورانها و کافههای عمومی نمیره و ترجیح میده صرفا از مجتمعهای تفریحی دولتی استفاده کنه... کسی که حتی خریدهای شخصیش از بازار رو هم به راننده یا سرباز یا مسئول دفترش میسپره...کسی که وقتی در نماز جمعه هم شرکت می کنه حتی درب ورود و صف و جای نشستنش هم براش مهمه.
♦️این شخص همان کسی است که چه بسا در ابتدا از ساختمانسازی، گام اول جبههسازی شروع می کنه... البته به فرض که از معنای جبههسازی درک درستی داشته باشه... او ترجیح میده تا حتی درب اتاق ریاستشم، درب چرمی یا اگوستیک و ریموتدار باشه... البته سعی میکنه با دکوراسیون گونی از بار تجملاتش بکاهه و الگویی جبههای ارائه کنه!!!
♻️قطعا در این میان عناصر مردمی هم هستند که تأمین مکان رو به عنوان یکی از لوازم و زیرساختهای کار فرهنگی تأمین کردهاند و هیچگاه در قیدوبند ظواهر نیفتاده، اسیر آن نشدهاند و آیندگان از تدابیر آنان منتفع شدهاند و به این مقوله در چارچوب اقتصاد فرهنگ نگریستهاند...
📍ما از هر دو جنس داریم... امروز این مسأله جزء اختلالات جدیست... برخی از کسانی که زیر چتر جبهه فریاد میزنند که آهااااای! مدیران جمهوریاسلامی از مدیران انقلاباسلامی سبقت گرفتند که نمیدونم چقدر هم این جمله به لحاظ محتوایی صحیح و دقیق هست و دولتمردان تکنوکرات و اشرافیتطلب رو به باد انتقاد میگیرند؛ دقت داشته باشند که ما نیز در جبهه فرهنگی شناگر ماهر کم نداریم... پیش آمده استخری پیدا کردهاند حسابی جولان دادهاند؛ چه برسد به آن که دریا نصیبشان شود...
#سندرم۱
#خودانتقادی_درون_جبهه_ای
#آفت_شناسی
#مردمی_بودن
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98
🌐 بعثت، تکلیفی تا هماره تاریخ
🔰پیشنیازهای بعثت، با بهرهمندی از خطبه نخست امامعلی (علیهالسلام) در نهج البلاغه:
🔸یک: «لَمَّا... جَهِلُوا حَقَّهُ» وقتى مردم نسبت به خدا حق ناشناس شدند.
🔹دو: «وَ اتَّخَذُوا الْأَنْدَادَ مَعَهُ»؛ براى خدا شريكهايى قرار دادند.
🔸سه: «وَ اجْتَالَتْهُمُ الشَّيَاطِينُ عَنْ مَعْرِفَتِه» شياطين انسان را از معرفت خدا باز داشتند.
🔹چهار: «وَ اقْتَطَعَتْهُمْ عَنْ عِبَادَتِهِ»؛ آنها را منقطع كردند از عبادت خدا.
♨️ وقوع بعثت:
🔸یک: «فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ» رسولش را در میان مردمان مبعوث کرد.
🔹دو: «وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ» خدا انبياء را پى در پى فرستاد.
💢 نتایج بعثت:
🔸یک: «لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ» براى اينكه انبياء آن پيمان فطرى را كه خدا با بندههايش دارد، از مردم مطالبه كنند.
🔹دو: «وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ» مردم نعمتهاى خدا را اگر فراموش نمىكردند، انگيزه عبادت مىداشتند.
🔸سه: «وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ» اگر كسانى شك داشتند يا خدا را انكار مىكردند يا عقايد انحرافى داشتند با آنها احتجاج كنند و حجت را برايشان تمام كنند.
🔹چهار: «وَ جَعَلَهُمْ حُجَّةً لَهُ عَلَى خَلْقِهِ لِئَلَّا تَجِبَ الْحُجَّةُ لَهُمْ بِتَرْكِ الْإِعْذَارِ إِلَيْهِمْ»؛ اگر خدا انبياء را نفرستاده بود، مردم عليه خدا حجت داشتند. اين در قرآن هم آمده است.
💠 «لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَيْنا رَسُولاً فَنَتَّبِعَ آياتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَ نَخْزى»؛ چرا پيغمبرى براى ما نفرستادى تا آياتت را به ما برساند قبل از اينكه رسوا بشويم و به بدبختى بيفتيم؟
📍 اگر انبياء بهانه مردم را از دستشان نمىگرفتند، آن ها حجت داشتند.
🔰 پرسش های عمق اول:
❓آیا مردمان در طول تاریخ نسبت به خداوند تکلیف محورتر شدهاند؟
❓آیا راهکارهای شیطانی غفلت از معرفت خداوند، نسبت به گذشته کمتر شده است؟
❓آیا جریانهای رسانهای و هویتی استکبار برای انقطاع مردم از فطرت توحیدی و توحید فطریشان کمتر شده است؟
❓آیا مردمان به دلیل رواج سبک زندگی مبتنی بر لذتگرایی و کامجویی و اصالت باور بر دیده و شنیده، از "والذین یومنون بالغیب" دور و دورتر شدهاند؟
❓مفهوم این آیه چیست؟ رُسُلاً مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ لِئَلاّ يَكُونَ لِلنّاسِ عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ؟
🔰 پرسش های عمق دوم:
❓آیا بعثت، تنها تکلیف رسول خدا صلواتاللهعلیه است؟
👇این فراز از سخنان حضرت آیتالله مصباحیزدی (مدظلهالعالی) را بخوان:
❇️انسان بايد موجودى باشد كه با اختيار خودش سرنوشتش را بسازد و بايد بداند كجا مى رود. بايد آگاهى داشته باشد از راه و نتايج رفتارهايش. يك بخش آن با عقل انسان فهميده مىشود ولى غالباً آنچه با عقل مىفهميم يك چيزهاى كلىِ مبهمى است. اين كمبودى كه از لحاظ معرفت انسان دارد ايجاب مىكند از راه ديگرى با يك تعليم الهى ديگرى پر بشود تا آدم بفهمد كدام راه خوب است و راهها به كجا منتهى مىشوند. پس اولين وظيفه انبياء يا دليل وجوب بعثت انبياء اين است كه آن چه را بشر خودش نمىتوانست بفهمد به او بفهمانند "وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ".
❓آیا رشد در روز پس از رحلت رسولخدا و یا اهلبیت (صلواتاللهعلیهم) متوقف شده است؟
😔دردمندانه این است که بعثت برای ما تقویمی است و نه تکلیفی! این آیه را بنیوش:
💠 وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ
❓راز "فِي كُلِّ أُمَّةٍ" چیست؟
❓مگر می شود امتی باشد و مبعوثی نداشته باشد؟ بعثت انبیا اختصاص به امتی ویژه ندارد، بلکه این یک سنت الهی است که در میان تمام اقوام و امتها جریان داشته و برقرار بوده است و علتش هم نیاز مردم به رسول است که احکام خدا را تبیین و تشریح نماید و خداوند هم -بی گمان- بر نیاز مردم واقف است، لذا بعثت را تعمیم داده تا هیچ قومی در روز رستاخیز بهانهای نداشته باشند و حجت بر تمام مردم تمام شود.
🔰 پرسش عمق سوم:
🔺علت و انگیزه بعثت در این دو جمله کوتاه نهفته است: ۱- اعبدوا الله، ۲- اجتنبوا الطاغوت. حقیقت بعثت پیامبر چیزی جز این نیست که مردم به بندگی و پرستش خدا روی آورند و از آن چه طاغوت است و غیر خدایی است دوری جویند.
❓آیا جز با ظهور موفور السرور امام حی حاضر ناظر (روحی له الفداه) عبادت خداوند در میان مردمان اختیارمند فراگیر می شود؟
❓و آیا مگر با پذیرش امارت حضرت بقیةالله (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) اجتناب تام از طاغوت تحقق می یابد؟
👇 ادامه 👇
👆 ادامه 👆
✅ شاخص:
🔻این سخنان امام انقلاب (مد ظله العالی) است:
▪️ پيام مبعث در حد درك و قدرت استفادهى ماست. آنچه كه به طور اجمالى مىشود فهميد و گفت، اين است كه «بعثت نبىاكرم در قلمرو وجود فردى و تحول درونى انسان و همچنين در قلمرو حيات اجتماعى انسان و زندگى جمعى، هدفى را مشخص و معين كرده است. در قلمرو وجود فرد -كه اصل هم همين است كه تحولى در انسان بهوجود آيد- آياتى در كلام اللَّه آمده است. مثل اين آيهى شريفهى سورهى آلعمران: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ.» اين تزكيه و آموختن كتاب و حكمت، همان تحول درونى انسان است. انسان براى اينكه به هدف خلقت خود برسد، بايد به هدف بعثت انبيا دربارهى خود نائل شود. يعنى متحول گردد؛ درست شود؛ خوب شود و از آلودگيها و پستيها و عيبها و هواجسى كه در درون انسان است و دنيا را به فساد مىكشاند، نجات پيدا كند. اين، در قلمرو وجود فرد است. بعثت براى اين است.
🔻در بيانى هم كه فرمودند «بعثت لاتمم مكارم الاخلاق»، باز برگشتش به اين است. «برانگيخته شدهام كه مكرمتهاى انسانى را كامل كنم.» يعنى تهذيب انسان؛ تزكيهى انسان؛ انسان را به حكمت سوق دادن؛ او را از جهالت بساطت عاميانه به فهم و زندگى حكيمانه رساندن. اين، در مقولهى فرد و در قلمرو حيات فردى است.
در قلمرو حيات اجتماعى، چيزى كه بهعنوان هدف معين شده است، عدالت اجتماعى است. «ليقوم الناس بالقسط». «قسط» با «عدل» فرق مىكند. عدل يك معناى عام است. عدل همان معناى والا و برجستهاى است كه در زندگى شخصى و عمومى و جسم و جان و سنگ و چوب و همهى حوادث دنيا وجود دارد. يعنى يك موازنهى صحيح. عدل اين است. يعنى رفتار صحيح؛ موازنهى صحيح؛ معتدل بودن و به سمت عيب و خروج از حد نرفتن. اين، معناى عدل است. لكن قسط، آنطور كه انسان مىفهمد، همين عدل در مناسبات اجتماعى است. يعنى آن چيزى كه ما امروز از آن به «عدالت اجتماعى» تعبير مىكنيم.
🌀 مکث:
🙏ای کاش این جملهها را تیتر روزنامههایمان می کردیم:
♻️ رابطه بعثت و تحول درونى انسان بعثت و قلمرو حيات اجتماعى انسان براى اينكه به هدف خلقت خود برسد، بايد به هدف بعثت انبيا دربارهى خود نائل شود.
✳️ بعثت و عدالت اجتماعی
💠باید باور کنیم که:
🔹یک: همچنان جریان بعثت، برگزیدگان مبعوث شده را می طلبد.
🔸دو: و مبعوث شدگان با بهرهمندی از الهامات الهی، نسبت به جامعه خود تکلیفی بزرگ بر دوش دارند.
🔹سه: و مخاطبان قهرمانان بعثت مردماناند. چه «فمنهم من هدی الله»: گروهی را خداوند مورد لطف خود قرار داده و هدایت کرد. و چه «و منهم من حقت علیه الضلالة»: و گروهی از دعوت پیامبران اعراض کرده و روی برگرداندند.
🔸چهار: قهرمانان جریان بعثت، گواهان خداوند برای مردمان گرداگرد خویشند. شهید ابراهیم هادی برای جوانان پیرامون و سرزمینش و شهید سلیمانی برای نسلی نوخاسته و برپا در همه سرزمین ها.
🔹پنج: جریان عمومی مردمان همواره در معرض اعوجاج است. «فلما زاغوا ازاغ الله قلوبهم» وقتی آنها منحرف شدند، خدا قلوبشان را به انحراف واداشت. و رسالت قهرمان مبعوث شده نشان دادن انحراف، و حتی انحرافات کوچک است تا مردمان به راه بازگردند.
🔸شش: بعثت، حتی برای رسولان الهی بروز اراده تکوینی خداوند نیست. علامه طباطبایی مینگارند: «رسالت و دعوت پیامبر از باب اراده تکوینی نیست که وقتی میگوید: بتها را عبادت نکنید، مشرکین مجبور به آن شوند و بگویند دعوت، آسمانی نیست و این مرد در ادعای نبوتش دروغ می گوید بلکه دعوت نبوی هم مانند سایر دعوتها عادی است. خداوند هم به خاطر آن اشخاصی را مبعوث میکند تا شما را به عبادت خدا و دوری از طاغوتها دعوت کنند، و حقیقت این دعوت انذار و تبشیر است. دلیل بر این معنی هم آثاری است که از امتهای گذشته باقی مانده و از نزول عذاب حکایت دارد.»
🌺 بعثت روزیمان باد.
#عیدمبعث
#محمد_رسول_الله
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98
آوند
🔹 انعکاس؛ بازتاب دهنده تحرکات در خط و بر خط نهادها، شبکه ها و فعالان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلا
♨️ حجت الاسلام دکتر خسروپناه:
🔺 متخصصین باید به فکر تغییر ساختارهای اجتماعی و فرهنگی جامعه باشند.
🔸 ذات فرهنگ ایرانی_اسلامی واجد همدلی و وحدت است اما ساختارهای فردمحورانه غربی آن را دچار خلل کردهاند.
❓ انسجام مردمی و به تبع شبکهسازی که در مواقع بحران و باز شدن عرصههای مختلف جهاد رقم میخورد چگونه میتواند منتج به ساخت اجتماعی قویتری برای کشور گردد؟
💠ابتدا باید توجه داشت که نظامات اجتماعی و فرهنگی مبتنی بر مجموعهای از گزارهها و ارزشهای حقوقی هستند که این ارزشهای حقوقی هم ریشه در اصول ایدئولوژیک دارند و این اصول هم مبتنی بر مبانی فلسفی هستند.
🔹از این رو، به نظرم شبکه مجازی و ساختارهای نهادینه شده اجتماعی نظیر بانک، بیمه، گمرک و تعلیم و تربیت و... به این دلیل که عمدتاً ناشی از نظامات لیبرالیستی هستند و تبعاً همگی مبتنی بر اصالت فرد که از اصول ایدئولوژیکی لیبرال است میباشند. لذا این ساختارهای اجتماعی لیبرال منتج به نوعی غلبه رفتارهای فردی بر تشکلهای اجتماعی در بین مردم کشور ما شده است. نظیر همین امر در کشورهایی که مبدا چنین نظاماتی هستند همچون ایالات متحده نیز قابل مشاهده است و میتوان دید که از پیامدهای چنین وضعی، اعتباری (نه حقیقی) شدن وحدت اجتماعی است.
👆بر اساس چنین کارکردی که این نظامات بر جوامع دارند، میتوان دید که در کشور خودمان، اجتماعی که در مقابله با بحران ها و مخاطرات شکل میگیرد، صورت پسینی دارد و اجتماع پیشینیِ پیشگیرانه که بتواند مانع وقوع و فراگیری مخاطراتی نظیر اعتیاد جوانان، آسیبهای زلزله و... بشود در کشور ما رقم نخورده است.
🌀لذا شما میبینید برای مثال ساختار پزشکی ما هم به همین نحو است و هیچ برنامهای برای پیشگیری از بیماریها و سبکزندگی مردم ندارند لذا مواد تغذیهای که حاوی تراریختههاست در جامعه فراگیر میشود و به مقاومت بدن انسان ها ضربه وارد کرده و در این بین، در جنگ بیولوژیک ساخته لابیها و مراکز ثروت مادی و قدرت هستند، با تغییرات ژنتیک، ویروسهایی همچون کرونا را پدید آورده و میتوانند بر جامعه ما و دیگر جوامع آسیب زده و سود خودشان را کسب کنند.
💢اما نکته مهمی که باید توجه داشت این است که اجتماع پسینی جامعه ما ناشی از روح فرهنگ ایرانی_اسلامی است که در مفاهیمی همچون همدلی، وحدت و جماعت ریشه دارد. پس فرهنگ ما از بدو پیدایش واجد روح وحدت جمعی بوده است اما این وحدت به دلیل ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که در طول ۱۵۰ سال اخیر مبتنی بر اصالت فرد و تجربه غربی در جامعه ما شکل گرفته، خودش را به صورت پسینی ظاهر می کند لذا شما ملاحظه میکنید که در بحران اخیر بیماری کرونا، از همه اقشار به هر توانی که باید دست به دست همدیگر دادند.
▪️بنده اخیراً دانشگاه آزاد دزفول رفتم و دیدم که کارمندان دانشگاه با انگیزه جهادی و بسیجی در حال تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده برای مبارزه با بیماری کرونا هستند این اجتماع و وحدتی که فرهنگ ما داراست و نمونهاش در جهان قابل مشاهده نیست اگر به صورت پیشینی به زبان ظهور بیابد، بسیاری از هزینههای ما در مواقع مخاطرات و بحرانها کاهش پیدا خواهد کرد؛
📍لذا باید روانشناسان، جامعهشناسان، مدیران سیستمی و استراتژیستها بر روی تغییر ساختارهای اجتماعی و سبک زندگی خصوصاً تعلیم و تربیت بیاندیشند تا بتوانیم حداکثر استفاده را از ظرفیتهای فرهنگی خودمان ببریم.
🗞عصر فردا؛ نشریه داخلی الکترونیکی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
#انعکاس
#عصر_فردا
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98
آوند
🔺 #پیشنهاد_مطالعه
🔸 مقاله طرح «بیعت اهل حل و عقد» در مقابل طرح «جمهوری»
📍به موازات طرح «جمهوری اسلامی» توسط حضرت امام نظریات و طرحهای دیگری از اول انقلاب مطرح شدند. یکی از آن طرحها مربوط به علامه محمد حسین تهرانی بود. او معتقد بود که مردم را نباید وارد در تصمیم گیریها کرد بلکه این علما و مراجع هستند که باید دور هم جمع شوند و حل مسائل کنند و تصمیم گیری نمایند.
♨️ نگارنده مقاله ضمن تبیین نظرات علامه محمدحسین تهرانی در این خصوص، به مقایسه این طرح با طرح جمهوری از منظر حضرت امام (ره) پرداخته است.
✂️ برشی از مقاله
🔹« بيعت أهل حلّ و عقد است كه سرنوشت مردم را تعيين میكند؛ و إشكال ما هم به لواداران و قائلين به اعتبار قول أكثريّت در دنيا اين بود كه: طبق منطق عقل، بايد أفرادى كه داراى درايت بيشتر و علم زيادترى هستند، سهميّه بيشترى در رأى داشته باشند. يك عالم دانشمند را كه در تمام مدّت عمر خون دل خورده و در وصول به حقيقت به سرحدّ إدراك و تشخيص رسيده است، با يك شخص جاهل عامى مساوى قرار دادن، تضييع حقّ علم و تضييع حقّ جامعه است؛ عظمت و شخصيّت و مقام والاى اين عدّه را در حكم حيوانات قرار دادن، و آنها را به شمارش در آوردن و مانند گوسفندان و سائر حيوانات با انگشت شمردن است!
▪️فرق است بين عالمى كه از نقطة نظر انديشه و تفكّر قوىّ مى تواند بر يك ملّتى حكومت كند، با آن فردى كه هيچ راه تشخيص ندارد و دست راست را از چپ نمىشناسد. او را مساوى و هم عِدل قرار دادن با يك شخص عامى و جاهل در مصالح عاليه مملكتى، در إسلام و حتّى سائر مكاتب غلط است؛ و هر كس اين كار را انجام دهد، ميزان واقعيّت و حقيقت را تا سرحدّ إحساسات به سقوط كشانده است؛ و اين عمل (تعداد نمودن و شمردن) يك را به إضافة دو و عالم را به إضافة جاهل نمودن است؛ و پيوسته نتيجه تابع أخسّ مقدّمتين است. يعنى هر حكومتى كه بر اين أساس تشكيل گردد، حكومت بر أساس تخيّلات و توهّمات و اعتباريّات است، و هيچوقت اين حكومت، بر أساس حقّ و درايت و مصلحت واقعيّه عامّه در خارج متحقّق نخواهد شد.»
📔(ولايت فقيه در حكومت اسلام، ج۳، ص: ۲۱۳ علامه تهرانی)
🖋 نویسنده: حجتالاسلام علی مهدیان
#حجت_الاسلام_علی_مهدیان
#دستواره
#مردمی_بودن
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98
🌹 حسین(علیهالسلام) اعجاز آفرینش است، از این رو میتوان تاریخ را به قبل از او و پس از او تقسیم کرد.
💠 آفرینش از آغاز تا هنگامه عاشورا گویی زمینه آن رخداد بزرگ است و پس از آن نتیجه آن.
♨️بگذار ابتدا به پیش از حسین(علیهالسلام) بپردازیم:
🔹الف: وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا (بقره۳۱)
🔺عن التفسیر المنسوب الی الامامالحسنالعسکری: اسماء انبیاءالله و اسماء محمد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین و الطیبین من آلهما و اسماء رجال من خیار شیعتهما
🔹ب: فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (بقره ۳۷)
🔺قال رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلم: لما نزلت الخطیئه بآدم و اخرج من الجنه اتاه جبرئیل علیهالسلام فقال: یا آدم! ادع ربک. قال حبیبی جبریئا! ماادعوا؟ قال رب اسالک بحقالخمسه الذین تخرجهم من صلبی آخرالزمان الا تبت و علیّ و رحمتی ... قل: رب اسالک بحق محمد نبیک و بحق علی وصی نبیک و بحق فاطمه بنت نبیک و بحق الحسن والحسین سبطی نبیک الا تبت علیّ
🌿و اگر بخواهی گذشته رو جستجو کنی، جایی را نمییابی مگر آنکه حسین (علیهالسلام) حضوری مبارک دارد.
♨️و حال بگذار به پس از حسین (علیهالسلام) بروی:
🔸الف: وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا (بقره۱۲۴)
🔺عنالصادق علیهالسلام قال: هی الکلمات التی تلقاها آدم من ربه فتاب علیه و هو انه قال: یا رب! اسالک بحق محمد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین الا تبت علیّ فتاب الله علیه انه هو التواب الرحیم. فقلت له: یابنرسولالله فما یعنی عزوجل بقوله "فاتمهن"؟ قال: یعنی اتمهن الی القائم عجلاللهتعالیفرجهالشریف اثناعشر اماما تسعه من ولد الحسین علیهالسلام.
♨️ و فراخی میانه آن پیشینه و این پسینه، همه تاریخ است:
♦️الف: لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ (بقره ۲۵۶)
🔺باسناد التمیمی، عنالرضا علیهالسلام، عن آبائه علیهمالسلام، قال: قال رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلم: الائمه من ولدالحسین، من اطاعهم؟ فقد اطاعالله و من عصاهم فقد عصیالله، هم العروهالوثقی و همالوسیله الیالله عزوجل.
♦️ب: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا (آل عمران ۲۰۰)
🔺عن ابی جعفر علیهالسلام عن ابیه علیهالسلام: ان ابی عباس بعث الیه من یساله عن هذه الایه. فقال... علی ابن الحسین علیهالسلام و قال للسایل: نزل فی ابی و فینا و لم یکن الرباط الذی امرنا به بعد و سیکون ذلک ذریه من نسلنا المرابط.
🌐 قله رفیع این حضور، ظهور امام حاضر ناظر حاکم است. آنجا که رسول خدا (صلواتاللهعلیه) اینگونه ترسیم می کند:
🌀 والذی بعثنی بالنبوه انهم لینتفعون به و یستضیوون بنور ولایته فی غیبته کالانتفاع الناس الشمس و ان جللها بالسحاب (بحار ۳۶/ ۲۴۹)
💢مقام و مکانت حسین (علیه السلام) اینگونه است که پس از نزول آیه شریفه "إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ" ابنعباس چنین نقل میکند:
📍فی کتاب الدرالنظیم باسناده عن ابن عباس قال: "رایت رسولاللهصلیاللهعلیهوآله و سلم، قد سجد خمس سجدات بلا رکوع. فقلت: یا رسولالله! سجود بلا رکوع؟ فقال: نعم اتانی جبرئیل فقال: یا محمد! ان الله عزوجل یحب علیاً فسجدتُ و رفعت راسی. فقال لی: ان الله عزوجل یحب فاطمه فسجدتُ و رفعت راسی. و قال: ان الله عزوجل یحب الحسن فسجدتُ و رفعت راسی. فقال لی: ان الله عزوجل یحب الحسین فسجدتُ و رفعت راسی. فقال لی: ان الله یحب من یحبهم فسجدت و رفعت راسی (بحار ۸۸/۲۱۹)
📖حال حضرتشان را در میانه فرازهای زیارتنامههایشان جستجو می کنیم:
❇️ اشهد ان دمک سکن فی الخلد.
شهادت می دهم که خونت در بهشت جاوید جا گرفت.
❇️ التمس کمال المنزله عندالله. و ثبات القدم فی الهجره الیک و السبیل الذی لا یختلج دونک فی کفالتک التی اُمرت بها.* *
از تو درخواست میکنم کمال منزلت نزد خدا را. و استواری قدم در هجرت به سویت را و راهی که از رسیدن به تو قطع نمی گردد. از وارد شدن در سایه سرپرستیات که مامور شدهای به آن.
❇️ بکم یفک الذل من رقابنا.**
خداوند به یمن شما رشته خواری از گردن ما باز کند.
❇️ السلام علیک یا باب الحطه الذی من دخله کان من الامنین.
سلام بر تو ای دروازه و فرو ریزی گناهان که هر که بر آن وارد شد.
❇️و سر انجام: اسال الله البر الرحیم ان یرزقنی مودتکم و ان یوفقنی للطلب بثارکم مع الامام المنتظر الهادی من ال محمد.
👇 ادامه 👇
👆 ادامه 👆
🌺 میلاد موفور السرور راهبر همه جبهه های توحیدی در همه اعصار، یعنی حضرت اباعبداللهالحسین(علیهالسلام) را به همه اهالی پرشور و عاشورایی جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاباسلامی تبریک میگوییم.
#امام_حسین_علیه_السلام
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98
آوند
🔹 انعکاس؛ بازتاب دهنده تحرکات در خط و بر خط نهادها، شبکه ها و فعالان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلا
♨️ حجتالاسلام شعبانزاده؛ دبیر تشکل فراگیر گروههای تبلیغی:
🔰 تجربهای که آرایش نیروهای مردمی را تغییر می دهد
🔰 هر میدان جهاد تازهای نیازمند تشخیص شرایط خاص خودش است و نمیتوان با الگوی واحدی در تمام میدانها عمل کرد.
🔺در هنگام بحرانهای مختلف، درسهای ذیقیمتی برای ما حاصل شد. برای نمونه در بحران اخیر ویروس کرونا بواسطه تجاربی که از اقدامات مختلف در سالهای قبل داشتیم سعی کردیم ابتدا سرعتعمل در فراخوان نیروها را افزایش بدهیم.
🔹سپس، ارتباط با مراکز اصلی نظیر دانشگاه علوم پزشکی که باید با همیاری آنها اقدامات پیش میرفت برقرار شد و در وهله بعدی ظرفیت و اعتبار حوزه های علمیه را به میدان آوردیم و سعی کردیم به نقاطی وارد شویم که کمترین حساسیت از ناحیه دانشگاه علوم پزشکی متوجه نیروهای جهادی بود. با توجه به اینکه در بحران اخیر کرونا، ترس از وقوع مرگ تدریجی، دامنگیر مبتلایان به کرونا شده بود، سعی کردیم تا دقیقا همین نقطه آسیب را محملی برای ظهور و بروز ظرفیت نیروهای جهادی قرار بدهیم لذا سعی شد تا با ارتباط اصولی با بیماران، امید مجدد و قوت قلب جهت مبارزه با این بیماری در بین آنها احیاء بشود.
🔸در این بین و آنچه جزء تجارب ذیقیمتی بود که در بحران اخیر ویروس کرونا که عرصه دیگری از جهاد بود، برای ما حاصل شد و به نوعی می تواند آرایش آینده نیروهای مردمی را هم تغییر بدهد این بود که هر بحرانی بر حسب مسائل اختصاصی خاص خودش نیازمند سازماندهی است لذا نمیتوان با الگوی واحدی به سمت سازماندهی و حل مسئله رفت، هر بحرانی مسائل اختصاصی خودش را دارد لذا باید قرارگاه و نیروهای مردمی در فرصت مناسب هر بحرانی، این مسائل اختصاصی را تشخیص بدهند.
📍اما آنچه جزء مخاطراتی بود که بیم آن می رفت تا شبکه منسجم تشکیل شده در این بحران را به چالش بکشد عبارت بود از اینکه اولا، مراکز سازمان دهنده متعدد بودند و همچنین ناتوانی نیروهای جهادی در کسب اعتماد از سوی مخاطبینِ هدف، بسیار مخاطره زا بود لذا برای دفع چنین آسیبهایی، تشکل فراگیر سعی کرد در بحران اخیر، هر وقت که عرصه ای نیازمند تامین منابع انسانی، مالی و زیرساختها بود، بدون اینکه اسمی از این تشکل باشد، ملزومات مورد نیاز را تامین نماید.
🗞 عصر فردا؛ نشریه داخلی الکترونیکی جبههفرهنگی انقلاباسلامی
#انعکاس
#عصر_فردا
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98
آوند
💠 عباس (علیه السلام) طراح سبکزندگی افقمحور
☘وجود مبارک عباسابنعلیابنابیطالب (علیهالسلام) نور مبارکی است که هر کس آن را بر اساس افق و ذهن خود به گونهای ترسیم میکند.
🌀بسیاری به "باب الحوائجی" اش رسیدهاند و حضرتش را واسطه خواستههای خود از خدا میدانند.
🌀گروهی به "رفع الله رایت العباس" رسیده و همچنان به پرچمداری و راهپویی راهی میاندیشند که وجود مبارک ایشان در اوج جوانمردی ترسیم نموده است.
🌀و جمعی با وصف جمال مبارکش به "وصف العشق نصف العشق" رسیدهاند. جمالی که موجب شده است تا حضرتشان را "قمر منیر بنی هاشم" بنامند.
🔸 دردمندانه است که بسیاری از ما از آن بیکرانه که با امام زمانش مواسات کرد، تنها به یک شریحه آن و مشک پاره بسنده کردهایم.
🔆 عباسابنعلیابنابیطالب (علیهالسلام) طراح بینظیر یک سبکزندگی است. در این طراحی جناب ایشان در سیوچهار سالگی به چهله اوج میرسد.
❇️چقدر خوب بود با تمسک به "السلام علیک ایها العبد الصالح" هیاتها سجدههای طولانی و قنوتهای به دور از قنوط! را رواج میدادند.
🌐 عباسابنعلیابنابیطالب (علیهالسلام) در نقش سقایت یک جبهه فکری، کارکردی رسالتی فراخ دارد. سقایتی که سبب حیات طیبه نهضت عاشورا و رواج گسترده مکانت کربلا میشود. در نگاه حضرت ایشان کربلا مکان نیست که دارای مرز زمینی باشد. از این رو میتوان جناب ایشان را مبتکر طراحی سبک زندگی جامع سهبعدی و از بالا دانست. ترسیم جناب ایشان از کربلا در طول و عرض نمیماند، بلکه ارتفاع می یابد.
😔افسوس که ترسیم ما از عباسابنعلیابنابیطالب (علیهالسلام) تنها یک جنگاور قهرمان و سلحشور است که تا پای جان ایستاده است، برایمان کم گفته اند و یا کم تکرار کردهاند که "ان العباس بن علی زُقّ العلم زَقا: همانا عباس ابن علی، بس فراوان به او علم تغذیه شده است.
👆با این پیشنیاز، به اختصار به تحلیل و سیر پنج سطح سبکزندگی عباسی می پردازیم.
#حضرت_عباس_علیه_السلام
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98