eitaa logo
آوند
2.2هزار دنبال‌کننده
921 عکس
341 ویدیو
93 فایل
🌿برای کمک به تناور شدن شجره طیبه جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی با هم رهسپار شویم... ✅@avand98 #آوند #گفتمان_سازی ارتباط با ما: @avand_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 ضرورت بازآفرینی هویت دختران مسلمان 💠تاریخ، قفس تنگ ارزش‌هایی است که انسان‌های اسطوره را از پرواز باز می‌دارد. تاریخ نگاران از بیکرانگی بی‌بهره‌اند و بیکرانه‌ها را در کرانه‌های خودساخته محصور می‌کنند. 🌿از میان این بیکرانه‌ها، حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) است. 🔻این ترسیم "ویکی شیعه" از اوست: "فاطمه مشهور به حضرت معصومه(س) دختر امام کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است. او که برای دیدار با امام رضا(ع) به ایران مسافرت کرد، در راه بیمار شد و در قم درگذشت و همان‌جا دفن شد. در منابع تاریخی اطلاعات زیادی درباره زندگی‌نامه حضرت معصومه(س) از جمله تاریخ تولد و وفات وی ثبت نشده است. شیعیان فاطمه معصومه(س) را بسیار بزرگ می‌دارند، برای زیارت او اهمیت قائل‌اند و روایاتی درباره او نقل می‌کنند که از شفاعت وی برای شیعیان سخن گفته شده و بهشت پاداش زیارت او دانسته شده است. همچنین می‌گویند پس از حضرت زهرا(س)، او تنها زنی است که از امامان برای او زیارتنامه روایت شده است. مرقد حضرت معصومه(س) در قم واقع شده است." 🔰ویژگی‌های حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها)، بیکرانه است از تبار حضرت موسی ابن جعفر (علیه‌السلام) که بازخوانی آن برای "دید جدید" نسبت به زن مسلمان مجاهد ضروری است. 🔆یک: حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) تعلق زمینی ندارد، آنچه برای ایشان مهم است، سرزمین باور است. جایی که در کنار امام و در خدمت ایشان باشد. "یعلم مستقرها و مستودعها کل فی کتاب مبین." بسیاری از ما رزق مستقر خود را می‌یابیم، اما از رزق مستودع خود غافلیم. ریشه تشیع مقتدر، در مهاجرت و تنفس در بیکرانه "مستودعها" است. 🔆دو: حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها)، در جنسیت خود محصور نبود. رسالت‌های انسانی او فراتر از جنسیت بود، از این رو مهاجرت قهرمانانه را برگزید. "انی لا اضیع عمل عامل منکم من ذکر او انثی... فالذین هاجروا و اخرجوا من دیارهم و اوذوا فی سبیلی... ثوابا من عندالله والله عنده حسن الثواب" 🔆سه: حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها)، با حضور در شهر مقدس قم پایگاهی استوار برای فقه شیعی و فراتر از آن ایجاد تمدن شیعی مقتدر بنا نهاد. پدر بزرگوارشان امام کاظم علیه السّلام فرمودند: قُم عُشُّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَأوى شيعَتِهِمْ. 🔆چهار: زندگی مبارک حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) نشان داد که برکات پس از زیست مُلکی می‌تواند در امتداد زیست ملکوتی باشد. اکنون قرن‌هاست که مضجع شریف ایشان هسته مرکزی حوزه علمیه گرانسنگ شیعه است و زندگی مجتهدانه طالبان علوم نبوی و علوی (علیهما‌السلام) به این تبرک افزوده است. 🔆پنج: در نگاه عارفانه مشاهیر تشیع مقتدر، حضرت ایشان تمثّل حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) و بارگاهشان نماد بارگاه ناپیدای حضرت مادر است. این تمثیل و تمثل نشان از اهمیت وجود مبارک ایشان است. 🔆شش: در نظام جمهوری اسلامی سالروز میلاد حضرت ایشان را روز دختر نامیده‌اند. امید است این نامگذاری با هویت؛ شخصیت و رفتار دختران سرزمین ما مناسب و متناسب باشد. 🔆هفت: وجود کانون معرفتی حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) در کشور ما، رخصتی برای بازتولید معرفتی زن مسلمان است. دخترانی هویت‌مدار، جسور، حق‌محور، فراتر از جنسیت، رسالت‌پیشه و تمدن‌ساز "و من یعمل من الصالحات من ذکر او انثی و هو مومن فاولئک یدخلون الجنه" بی‌شک گام دوم انقلاب به چنین انسان‌هایی نیاز مبرم دارد. 🌷 میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) مبارکباد. 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
♨️ شکل‌گیری و سرنوشت نهادهای انقلابی 🔸تحولات و نیازهای ناشی از پیروزی انقلاب، مسئولان بلندپایه انقلاب از جمله رهبری، شورای انقلاب و دولت موقت را بر آن داشت که بنا به اقتضائات زمانی و درک شرایط پیچیده و حساس محیطی از قبیل ضرورت ساماندهی وضع موجود، جبران هر چه سریعتر ناکارآمدی سازمان‌های بازمانده از رژیم طاغوت، پاسخ کارآمد به نیازهای روز جامعه و برآوردن نیازهای انقلاب و حفظ دستاوردهای آن به ایجاد نهادهای انقلابی اقدام نمایند. نهادهایی از قبیل کمیته‌های انقلاب، سپاه پاسداران، جهادسازندگی، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، که در سال‌های آغازین پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماد کارآمدی و امیدآفرینی در دل توده‌های ملت بدل گشته و با بروز ویژگی هایی از قبیل بروکراسی گریزی، نخبه محوری، مردمی بودن، ریسک پذیری عالمانه و... تعریف جدیدی از سازمان را ارائه می‌دادند. 🔺نهادهایی با ماهیت انقلابی که برخاسته از متن جامعه و فعل و انفعالات درونی انقلاب بود، شکل گرفتند. این نهادها که هر کدام برای حل معضل و چالش خاصی پدید آمده بودند به دو دسته تقسیم می‌شوند. ▪️دسته اول نهادهایی بودند که نیاز به آن طولانی تشخیص داده شد همانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی، کمیته ها و دادگاه‌های انقلاب، سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین یکسری نهادهای دیگر که بعدها برخی تبدیل به وزارتخانه شدند. ▪️گروه دوم شامل سازمان‌هایی است که در رابطه با مسائل و مشکلات تحمیل شده بر انقلاب به وجود آمده و به منظور حل مقطعی این معضلات تبلور سازمانی یافته همانند بنیاد شهید انقلاب اسلامی، بنیاد مهاجرین جنگ تحمیلی، سازمان بسیج اقتصادی و... اگرچه وجود وظایف مشابه و مضاعف در یک مجموعه و مرتبط از نظر علم و اصول سازماندهی حکومتی قابل توجیه نمی‌باشد و ارگانهای اجرایی هم عرض را به تقابل، تعارض، تعلل و کارشکنی در کار همدیگر وامی‌دارد و تهیه بودجه کشور را که فعالیتهای دولت را براساس طبقه‌بندی دستگاهی، حوزۀ عملیاتی و هزینه‌ها... مشخص می‌نماید به چالش وامی دارد و آثار سوء اجتماعی، اقتصادی، فنی و علمی... نیز به جای می‌گذارد لیکن بعد از انقلاب دلایلی، نیروهای انقلابی را به ایجاد چنین نهادهایی وادار کرد که مهمترین این دلایل را می توان در عدم سرعت کافی دستگاههای موجود اداری برای حل مشکلات بعد از انقلاب و عدم اطمینان نیروهای انقلابی به دستگاههای موجود و خطر نفوذ مخالفین انقلاب در تصمیم سازیها و... ذکر کرد. 💢هر چند اکثر این نهادها در طول مسیر چهل ساله انقلاب، به صورت آگاهانه و یا ناآگانه به دلایل مختلف (از جمله تداخل مأموریتی، حرکت به سمت ساختارهای صُلب سازمانی و بروکراتیک شدن، تأخیر در به روز شوندگی مأموریت و ساختار و...) از صراط مستقیمِ طراحی شده در بدو تولد، منحرف شدند، لکن مواردی نظیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیرغم دیگر موالید انقلاب، با حفظ نسبی ویژگی‌های ذاتی خود، کماکان به عنوان نهادی کارآمد در عرصه های مأموریتیِ محول شده، به حیات انقلابی خود ادامه می‌دهند. 📍با توجه به اهمیت شناخت و برخورداری از تحلیل دقیق نسبت به سرنوشت نهادهای انقلابی ایجاد شده و ضرورت عبرت آموزی و کسب تجربه برای حکمرانی خوب در گام دوم انقلاب اسلامی و کسب فهم حداکثری نسبت به مفهوم نهادی بودن و بهره‌مندی از این ویژگی مهم در دستیابی به شبکه و جبهه‌ای مطلوب، در آینده به بررسی برخی از نهادهای انقلابی ایجاد شده خواهیم پرداخت. 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
1892933888_2123692_4481855665947333136.pdf
8.92M
📔کتابِ جبهه‌سازی از نگاه مسئولان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی. 🔸 جلد سوم 🔹این کتاب خلاصه ۱۵ مصاحبه انجام شده با مسئولان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی می‌باشد که به صورت پرسش و پاسخ مدون گردیده است. در این کتاب سعی گردیده است به واژه‌ها و اصطلاحات، ضرورت، لوازم و موانع جبهه‌سازی و شیوه های متشکل سازی جبهه خودی و معارض پرداخته شود. 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
💠 دهه کرامت، یادسپار رسالت‌ها (۱) ❇️میهمان دهه کرامت هستیم. دهه‌ای که مزین به میلاد سه اسطوره از سلاله حضرت موسی ابن جعفر (علیه‌السلام) است. 🔺رسم رایج شادمانگی به رسم "یفرحون لفرحنا" است که نوش جان ملت فهیم مان باد. و رسم عمیق‌تر، درس آموزی و یادسپار رازهای نهفته در آن. 🔆 حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، زینب ثانی آل الله (علیهم صلوات الله) است که: 🔹الف: به حفظ شرایط موجود تن نمی‌دهد. 🔹ب: نقطه مطلوب خویش را معیت عملی با امام خویش می‌داند. 🔹ج: سختی یک سفر طولانی و پر خطر را به جان میخرد. 🔹د: و فراتر از دعای فرجام اندیش همسر فرعون که عرضه داشته است: "رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین" از خدای می‌خواهد که مروج تراث محمدی (صلوات الله علیه) شود. 🔹ه: و این می‌شود که مضجع شریفش، کانون بحث و نشر تشیع مقتدر می گردد. 🔆و جناب احمد بن موسی(علیه‌السلام) که فردی کریم النفس، جلیل القدر و پرهیزکار از این دودمان است. جناب ایشان نیز: 🔸الف: هنگامی که در معرض گمانه‌های مردم قرار می‌گیرد، همگان را به بیعت با حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه‌السلام) فرا می‌خواند. 🔸ب: برای معیت عملی با امام زمانش مهاجرت می‌کند. 🔆و حضرت ثامن ضامن، علی ابن موسی الرضا (علیه‌السلام) که در یک هماوردی نابرابر جهاد علمی را با اجتهادی پویا و حضوری با صلابت در برابر آیین‌ها و باورهای التقاطی و کفر محور سرلوحه کار قرار می دهد. ♨️به واقع دهه کرامت، یاد داشت ملاک‌های مطلوب "تشیع مقتدر" است. و تنها به شادمانگی این ایام پرداختن ظلم است. 🔰 ادامه دارد... 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 شهید بهشتی(رحمة الله): 📢 🔺اگر قرار باشد مردم ما متشکل نشوند، سازماندهی نداشته باشند، سامان نداشته باشند، هدایت شبکه ای شکل یافته نداشته باشند، چطور میشود اینها را به کار گرفت؟ 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
💠 دهه کرامت، یادسپار رسالت‌ها(۲) ♨️به واقع دهه کرامت، یاد داشت ملاک‌های مطلوب "تشیع مقتدر" است. و تنها به شادمانگی این ایام پرداختن ظلم است. 🔸یک: به یاد داشته باشیم که انگيزه مشركان از آزار مؤمنان، در آغاز راه توحیدی شان تنها «ربّنا الله» گفتن آنان و ايمان داشتنشان به خداست؛ ولي طبق آيه «فَالَّذينَ هاجَروا واُخرِجوا مِن دِيارِهِم واوذوا في سَبيلي» سبب آزار، پيمودن راه حق و دين خدا از سوي مؤمنان است. "الذین قالوا ربنا الله" تجلی اجتهاد علمی و توحیدی و بروز باورمندی یک جامعه است. جامعه‌ای که به توحید باورمند است و می‌کوشد که توحید در همه عرصه‌های بینشی، دانشی، کنشی و روشی‌اش حاکم شود. ❗️اما این آغاز راه است. این امت برای جهاد مبتنی بر اجتهادش، نیازمند استواری است. حال زمان تلاوت تدبیری "ثم استقاموا" است. این فراز از سخنان امام انقلاب، تلنگری بزرگ برای ماست: درس امام برای امروز استمرار تحول است انقلاب نباید دچار ارتجاع شود. 🔺"تشیع مقتدر"، آفاق پیاپی دارد. در این بینش هر نقطه مطلوب، نقطه موجدی برای حرکتی نوین است. اساسا "تشیع مقتدر" به یمن اتصال به منابع وحیانی هیچگاه عقیم نیست. 🔸دو: و استقامت در مسیر بصیرت زا است. سالک و راهی این راه به بصیرتی لحظه آمد نیاز دارد. در نگاه امام انقلاب، بصیرت، نیاز اصلی جامعه است. این فراز را در عمق جانمان بکاریم: "اولین و اصلی‌ترین پایه تفکر بسیجی که برگرفته از مبانی مستحکم دینی است، احساس مسئولیت انسانی و الهی در قبال خود و خانواده و جامعه و بشریت است. دومین پایه تفکر بسیجی که تکمیل کننده پایه اول و شرط لازم آن است، بصیرت و روشن بینی به معنای شناخت زمان و اولویت‌ها، شناخت دوست و دشمن و شناخت ابزار مقابله با دشمن است." ششم آذر ۱۳۹۳ 🔸سه: باید در کنار بندگی و تعبد به مفاهیم تفکر، تدبر، تفقه، تذکر، تامل، اجتهاد، بصیرت، استنباط و شعور بسیار اندیشید. هر عضو از جبهه انقلاب اسلامی، زایشگاه باورهای خلاقانه فردی است و تجمیع این همه باورهای متنوع و خلاقانه، جبهه‌ای پرنشاط و همواره لحظه آمد را به سوغات خواهد آورد. 🔸چهار: در نگاه جغرافیایی مهاجرت سه کریم این دهه فرخنده سه شهر مشهد، شیراز و قم را به کانونی برای زایش و کوشش تبدیل کرد، اما در نگاه معنوی این سه به ما آموختند که در اوج اختناق و محدودیت، باید به ایجاد فرصت‌های تازه اندیشید. 🔸پنج: در نگاه فقیهانه حضرت آیت الله جوادی آملی (مدظله‌العالی) تصميم عزم صميم و درون‌پُر كه چيزي غير از جهاد در حرم اراده و حريم قصد مبارز راه نيابد، در اتّصاف «جهاد» به «حق» سهم تعيين كننده‌اي دارد، زيرا نه انسان دو محور اراده دارد: «ما جَعَلَ اللهُ لِرَجُلٍ مِن قَلبَينِ في جَوفِه» و نه در يك محور بيش از يك مقصود مي‌گنجد. 💠سه قهرمان این دهه کریمانه، هر سه دارای تصمیماتی بزرگ و فرازمان بوده‌اند. اساسا هستی بیش از آنکه به رفع حوائج ما بیاندیشد، در صدد است که "اولوا العزمی" را در ما زنده کند. امامان معصوم ما (صلوات الله علیهم اجمعین) بیش و پیش از آنکه "باب الحوائج" باشند، "باب العزائم" اند. 🔆 مؤمن معتقد در تراز انقلاب در حد خود "اولو العزم" است. و جامعه مؤمنانه معتقد و در تراز انقلاب، جمع معنوی "اولوا العزم" ها. 🔰 ادامه دارد... 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
-1385095422_-212407.pdf
637.8K
📝 مقاله انقلاب اسلامی و نهادهای انقلابی 🔺آنچه در این مختصر بیان شده است نه بیانگر نفی مطلق نظام وزارتخانه‌ای است و نه تأیید مطلق آنچه که هم‌اکنون نهاد انقلابی خوانده می‌شود. بل یک ارزیابی و مقایسه مجملی از نظام اداری و سازمان انقلابی است. و نیز بیان عدم کارایی تشکیلات اداری و نظام دیوان‌سالاری در رابطه با حرکت‌های انقلابی و آمادگی خوب نهادهای انقلابی برای خیزها و پرش‌های انقلابی جهت برپایی و ساختن انقلاب اسلامی است. و لُبّ سخن در جهت چگونگی تحقق هرچه سریع‌تر اهداف و آرمان‌های جمهوری اسلامی است که خون‌های پاک جوانان برومند این مرز و بوم مهر تأیید و تثبیت بر آن نهاده است. 🖋 نگارنده: حسین رحیمی 📚 منبع: دانشگاه انقلاب، شهریور ۱۳۶۱، شماره ۱۵ 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
💠 دهه کرامت، یادسپار رسالت‌ها(۳) 🔺در نوشتار قبل درباره جایگاه دهه کرامت در یادسپاری رسالت‌های فراخ و گاه فراموش شده پرداختیم. تاریخ نگاره‌ها، پدیده‌ای برای بازبینی دیروز و طراحی و تصور افق‌های فرارو هستند. همچنان که انقلاب با نگاهی به "عاشورا" درس‌نامه مبارزه را در تراز نگاه امام انقلاب خواند و بر آن استوار ماند. 🔰 اینک ادامه نوشتار: 🔸شش: و بی شک پشتوانه تصمیمات بزرگ و با صلابت، تأمل، تدبر، تفکر و اجتهاد است. بن مایه‌ها نشان می‌دهد که عمق تصمیمات چگونه است. این باور امام انقلاب است: "مهمترين‌ نياز نسل‌ جوان‌ كشور عمق‌ بخشيدن‌ به‌ ايمان‌، بصيرت‌ و معرفت‌ خود است‌."هشتم اسفند ۱۳۸۰ 🔸هفت: این سوغاتی از کتاب ادب فنای مقربان است: "هنگامي كه جهاد، مهاجرت، تحمل اذيت و مانند آن «في الله» باشد، گويا هريك از اين‌ها مظروف و «الله» ظرفشان است و همان گونه كه مظروف به وسيله ظرف نگهداري و حفظ مي‌شود، شكل ظرف و صفات آن را مي‌گيرد و...، جهاد، هجرت، تحمل اذيت و... نيز شكل و صفات خدايي به خود مي‌گيرند، به وسيله او نگه داشته مي‌شوند، كمال سنخيت و هماهنگي را با آن پيدا مي‌كنند و... . اين شدت انتساب، نوعي علّيت و غرض را همراه دارد؛ يعني مظروف شدن اين امور ناشي از علاقه و رابطه‌اي است كه ميان فاعل آن‌ها و «الله» وجود دارد و عشق و ارادت به او علّتِ غايي جهاد، هجرت، تحمل اذيت و مانند آن است، چنان كه غرض مجاهد، مهاجر و... تنها خداست. بدين ترتيب طلب رضاي خدا سراسر وجود آن‌ها را فراگرفته است، آن گونه كه ظرف، مظروف خود را دربرمي گيرد." 🔺در دوران حضور و ظهور انقلاب اسلامی جهاد وظیفه همه است و "حق جهاده" وظیفه یاران پا به رکاب جبهه انقلاب. باید حق جهاد را آنگونه که امامین انقلاب ترسیم کرده‌اند، ادا کرد. به راستی ما هنوز در افق "جهاد" ایم یا "حق جهاده"؟ 🔸هشت: باز هم از منظر نویسنده فقیه کتاب "ادب فنای مقربان" برایتان دریچه‌ای دیگر می گشاییم: "نگاه تشريفي به جهاد: تشريفي دانستن جهاد (نه تكليفي شمردن آن) تأثير بسزايي در اتصاف جهاد به حق دارد، زيرا عاشق مجاهدت آن را به نيكوترين وجه مي شناسد و به ثمر مي رساند؛ بر خلاف كسي كه خائف از كيفر جهنّم يا راغب پاداش بهشت يا آزمند غنيمت جنگي و مانند آن است، چون كاري كه از اشتياق وافر ساخته است از غير آن برنمي آيد، از اين رو حضرت اميرمؤمنان (عليه‌السلام) با تأسف و تأثر از هجران چنين مجاهدان واله و مبارزان متألّهي كه اشتياقشان به جهاد با دشمنان دين همانند اشتياق شتران ماده به فرزندانشان است، شِكوه مي كند: أين القوم الذين دُعوا إلي الإسلام فقبلوه و قرءوا القرآن فأحكموه و هِيجُوا إلي الجهاد فَوَلهوا وَلَه اللقاح إلي أولادها؟" ❗️دوباره همین جملات را مرور کنید. آفت‌های تکلیفی دانستن جهاد چیست؟ و حسن تشریفی دانستن آن چه؟ باور داریم که اهالی جبهه انقلاب به محضر انقلاب مشرف می‌شوند! و این حضور از تکلیف و تکلف فراتر است. 🔰 ادامه دارد... 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
🔰 ویژگی‌های نهادهای انقلاب اسلامی 🔺۱. نهاد انقلابی ماهیت انقلابی دارد، نهاد انقلابی زاییده انقلاب اسلامی است، هدف‌های نهاد چیزی جز هدف‌های انقلاب اسلامی نیست. 🔺۲. نهاد انقلابی ماهیت مکتبی دارد چون نهاد انقلابی برخاسته از متن انقلاب اسلامی است و اسلامیت تمامی وجود انقلاب ایران را پوشانده‌ است. 🔺۳. نهاد انقلابی ماهیت مردمی دارد انقلاب اسلامی انقلابی است که بیشترین مشارکت مردمی را در به ثمر نشاندن آن به‌همراه داشته است. 🔺۴. در نهاد انقلابی اعضا منتظر مراجعه‌کننده و ارجاع کار از طرف آن‌ها نیستند بلکه خود به دنبال کار در رابطه با رفع نیازها می‌گردند آن‌ها خود مولد کارند و تشکیلات نه‌تنها این چنین اجازه‌ای را به آن‌ها می‌دهد بلکه آن‌ها را در این امر نیز تشویق می‌کند. 🔺۵. در نهاد انقلابی سلسله‌مراتب بر اصل اسلامیت و شایستگی‌های فردی در رابطه با مسئولیت واگذار شده و مدیر می‌باشد که از یک حالت انتخابی انتصابی برخوردار است. زمینه رشد و ارتقا برای هر فردی فراهم است و این ارتقا مستلزم گذشت زمان مشخصی نیست. 🔺۶. در نهاد انقلابی مقررات و تشریفات اداری به حداقل می‌رسد و حتی اگر در این حداقل تامین نشده باشد به علت انعطاف‌پذیری تشکیلات تحقق امر فوق سهل خواهد بود و کارها حداکثر با یک یا دو واسطه از ابتدا تا انتها انجام می‌گیرد. 🔺۷. در نهاد انقلابی ارتباط و برخورد چه بین اعضا و چه بین اعضا و مردم یک برخورد ارزشی و عاطفی است که در جهت رشد و معرفی هرچه بیشتر انقلاب اسلامی است. 🔺۸. نهاد انقلابی اعضاء خود را چنان پرورش می‌دهد که همواره آماده مقابله با فرداهای دشوار و پیش‌بینی نشده باشند، از عوامل غیر تخصصی نهراسند که اصولاً در نهاد انقلابی تخصص به آن صورتی در سازمان‌های اداری مطرح است وجود ندارد. 🖋 نگارنده: حسین رحیمی 📚 منبع: دانشگاه انقلاب، شهریور ۱۳۶۱، شماره ۱۵ 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
💠 دهه کرامت، یادسپار رسالت‌ها(۴) ❗️بیایید این بار هشدارهای نهفته در بیانیه گام دوم یار خراسانی‌مان را مرور کنیم: 🔸الف: در میان ملّتهایی که به پاخاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به جز تغییر حکومتها، آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند.... 🔸ب: هرگز نمیتوان مردمی را تصوّر کرد که از این چشم اندازهای مبارک دل زده شوند... 🔸ج: بی شک فاصله‌ی میان بایدها و واقعیّتها، همواره وجدانهای آرمان خواه را عذاب داده و میدهد، امّا این، فاصله‌ای طی شدنی است. 🔸د: برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. 🔸ه: انقلاب... عنصر اراده‌ی ملّی را که جان مایه‌ی پیشرفت همه جانبه و حقیقی است در کانون مدیریّت کشور وارد کرد؛ آنگاه جوانان را میدان دار اصلی حوادث و وارد عرصه‌ی مدیریّت کرد. 🔸و: اگر بی توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل ساله نمی‌بود -که متأسّفانه بود و خسارت بار هم بود- بی شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمانهای بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت. 🔸ز: خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌ام و برحذر میدارم. 🌐بر این باوریم که دهه کرامت می تواند و باید یادسپار کلید واژه‌های مهم و اساسی باشد. رسالت ساکن بزرگراه انقلاب، رسالتی بزرگ در این یادواره‌ها دارد: مردمان آمده‌اند تا تماشای مرا بردارند آه اطراف ما، آن چشم کجاست؟ ودرختی که بیاسایم من! باغ را دریابید باغ را می‌باید با بهاری در ذات 🌺 عزتتان زیاد 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
💠 از "باب الجواد" تا "باب الظهور" 🌿دهه کرامت به ایستگاه پایانی رسید و دل دادگان به حریم رضوی، خود را به باب الجواد رسانیده و "فتحت باب فهمی بلذیذ مناجاتهم" را از عمق جان تقدیم می‌کنند. 🔹در این رخصت اندیشه‌ورزی، به یکی از دعاهای به یادگار مانده از وجود مبارک حضرت شمس الشموس، امام علی ابن موسی الرضا (علیه‌السلام) می‌پردازیم. دعایی که به نام "دعا برای امام عصر" در مفاتیح موجود است. 🔺امام علی ابن موسی الرضا (علیه‌السلام) در این دعا، نظام‌نامه ساختار فکری و عملی دوران ظهور و وظایف منتظران در دوران انتظار را تبیین می‌فرمایند. امید آنکه این پرداخت اندک، شما را به تفقه و تعمق بیشتر در این دعای رازناک وا دارد. 🌀یک: سبک زندگی امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مجاهدانه است: الحجاج المجاهد. 🌀دو: اهتمام به فهم و شناخت و همراهی فکری و عملی با آن وجود مبارک، گرامیداشت وجود نفیس رسول خدا (صلوات الله علیه) واهل بیت ایشان (علیهم‌السلام) به عنوان "اَعلام دین" است: واحفظ فیه رسولک و اباوَه ائمتک و دعایم دینک. 🌀سه: با ظهور مبارک حضرت بقیةالله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وحدت معنوی امت‌ها تحقق می‌یابد: اللهم اشعب به الصدع وارتق به الفتق. 🌀چهار: امام، زینت زمین و پذیرش امامت ایشان زینت فکری مومنان خواهد بود: و زین بطول بقائه الارض. 🌀پنج: پاکی و سلامت (آرامش و آسایش) ثمره نخست ظهور موفور السرور است: اللهم طهر به بلادک و اشف منهم عبادک. 🌀شش: حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) منظر و دید جدید به امت اسلامی عرضه می‌کنند: حتی تعید دینک به و علی یدیه جدیدا، غضا محضا صحیحا. 🌀هفت: حاکمیت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فراگیر است و هیچ سرزمینی از آن مستثنا نمی‌شود: تجمع له ملک المملکات کلها، قزیبها و بعیدها 🔰و اکنون باید بدان پرداخت که رسالت ما چیست: 🔸یک: باید نیرو بیافزاییم تا روز ظهور توفیق همراهی داشته باشیم: و قوّنا علی طاعته 🔸دو: باید به ثبات باور، فهم و اندیشه به عنوان یک الزام همراهی و معیت بیاندیشیم: ثبتنا علی مشایعته 🔸سه: باید بینش خویش را از همه شبهه ها، تردیدها، خودنمایی ها و شهرت‌طلبی ها شست: اللهم واجعل ذلک لنا خالصا من کل شک و شبهه و ریاء و سمعه 🔸چهار: باید برای دین پیروزی آفرین بود: واجعلنا ممن تنتصر به لدینک 🔸پنج: باید توفیق سربازی امام حی‌مان را از دست ندهیم: و لا تستبدل بنا غیرنا فان استبدال بنا غیرنا علیکم یسیر و هو علینا کثیر ❇️در این مختصر کوشیده شد تا از زبان حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه‌السلام)، امام حی حاضر ناظرمان (روحی له الفدا) را از دل بخوانیم و از منظر مبارک امام ثامن ضامن به پیشواز دوران مبارک ظهور برویم. و بگذارید در این شادمانگی، آخرین زیارت امیر دلها را یاد کنیم. ✨وقتی خاتم سلیمانی انقلاب برای آخرین زیارت به بارگاه حضرت شمس‌الشموس (علیه‌السلام) مشرف شد. این بار گام‌هایش قانون جاذبه را شکست.... و آغوشی باز شد به فراخی آسمان و امیر دلها را تا درون مضجع شریف کشاند... و آنچه در این هم آغوشی گذشت، اشک بود که ترجمان رازهای نهانی شد. بی شک امیر دلها، از سرداران زمینه‌ساز ظهور بود: به سلیمان جهان از طرف مور سلام 🔆و بگذارید با زبان لطیف شعر حکایت آخرین زیارت مُلکی شهید قاسم سلیمانی را روایت کنیم: ای همه دانه‌ها که پشت فرصت سبز ایستاده‌اید می دانم تنتان بوی آفتاب می‌دهد و نقش دست پیری بر شانه های شما می‌درخشد و بیا تا با روح پرکشیده شهیدمان، به زیارت امام مهربانی‌ها برویم: باید غبار صحن تو را توتیا کنند "آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند" هوهوی باد نیست که پیچیده در رواق خیل ملائک اند، "رضا یا رضا" کنند بازار عاشقان تو از بس شلوغ شد ما شاعرت شدیم که ما را سَوا کنند "هرگز نمیرد آنکه دلش" جَلدِ مشهد است حتی اگر که بال و پرش را جدا کنند هر کس به مشهد آمد و حاجت گرفت و رفت او را به درد کرب و بلا مبتلا کنند دردی عظیم و سخت که آن درد را فقط با یک نگاه گوشه ی چشمت دوا کنند از آن حریمِ قُدسی ات، آقای مهربان "آیا شود که گوشه ی چشمی به ما کنند" 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
♨️ اگر می‌توانید "وبینار" رایگان این هفته را شرکت کنید. 🌐لینک ثبت‌نام: https://evnd.co/Q0NtY 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
20200705180624.pdf
959.7K
📌 مقاله تحلیل شیوه‌ها و ابعاد نهادسازی در روند ساخته‌شدن دولت پس از انقلاب از منظر نهادگرایی تاریخی 🖋 نگارنده: سید سعید میرترابی ⁉️مهمترین پرسش مقاله حاضر این است که با وجود فروپاشی تمام عیار ساختارهای قدرت رژیم پهلوی در جریان انقلاب و با عنایت به نبود یک سازمان حزبی فراگیر و کارآمد، نخبگان انقلابی در ایران چگونه موفق شدند پایه های نظم سیاسی جدید را در سالهای نخست پس از انقلاب مستقر سازند؟ 🔺فرضیه‌ای که در پاسخ به این پرسش مورد آزمون قرار گرفته این است که "نخبگان انقلابی ایران در سه سال نخست پس از پیروزی انقلاب (به عنوان لحظه سازنده)، در مواجهه با بحرانهای پیش رو و مقتضیات ایجاد نظم سیاسی نوین، به نهادسازی از پایین متوسل شدند که نتیجه آن ایجاد نهادهای توانمند درحمایت از رژیم سیاسی جدید و استقرار و تثبیت نظم سیاسی نوین بوده است." 📍در این راستا بر اهمیت نهادسازی و شرایط اجتماعی و سیاسی که نهادهای جدید دولت طی آن ساخته می‌شوند تأکید می‌گردد و ویژگیهای نهادسازی از پایین، تشریح می‌شود. در ادامه خاستگاه اجتماعی مهمترین نخبگان دولت ساز در سالهای نخست پس از پیروزی انقلاب مورد بررسی قرار میگیرد و در نهایت توضیح داده میشود که نهادسازی از پایین به تولید چه نهادهایی منجر شد و چگونه به تثبیت نظام سیاسی و استقرار سریع نظم سیاسی جدید یاری رساند. 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
📝 گزیده مقاله تحلیل شیوه‌ها و ابعاد نهادسازی در روند ساخته‌شدن دولت پس از انقلاب از منظر نهادگرایی تاریخی 🔰 رویکرد نظری مقاله: 🔺 الف-بررسی مفاهیم: 🔸 دولت‌سازی: دولت‌سازی را می‌توان روندی دانست که در آن توانایی حکومت در زمینه اعمال اجبار به همراه قدرت سیاسی، سازمانی وثمربخشی اقتصادی آن افزایش پیدا می کند (میرترابی، ۱۳۸۷: ۵۰). دولت‌سازی به معنای تقویت تواناییهای دولت در چهار حوزه ۱.برپایی نظم و سامان سیاسی مدرن، ۲. ایجاد بوروکراسی مدرن برای سیاستگذاری، ۳. نهادسازی یا ایجاد و تقویت نهادهای مدرن مرتبط با دولت به همراه نهادهای پشتیبان رژیم و ایدئولوژی سیاسی موجود و ۴. سرانجام توسعه‌گرایی یا تلاش دولت در مسیر توسعۀ حوزه‌های مختلف زندگی اجتماعی است. بنابراین میتوان دولت‌سازی را بر پایه عناصر سازنده آن به عنوان روندی پیچیده در نظر گرفت که طی آن توانایی دولت در این چهار حوزه تقویت و یا دچار تغییر می‌شود. (برنل ورندال، ۱۳۸۷: ۸۶-۱۸۴). در این مقاله با عنایت به شرایط زمانی مورد بحث که سالهای نخست پس از پیروزی انقلاب را مدنظر قرار میدهد، شاخص دولت‌سازی و ارزیابی میزان توفیق آن عمدتا در دو حوزه نهادسازی حامی رژیم سیاسی جدید و برقراری نظم سیاسی و تثبیت آن مورد توجه قرارگرفته است. 🔸 نخبگان انقلابی: مقصود از نخبگان انقلابی در این مقاله، مجموعه رهبرانی هستند که با قرار گرفتن در راس جنبش انقلابی و سپس نهادهای تازه تأسیس نظام انقلابی همچون شورای انقلاب،مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در طراحی نهادهای جدید دولت نقش‌آفرینی کردند. همانگونه که در ادامه نشان داده می‌شود این نخبگان هم به لحاظ پایگاه اجتماعی و هم از نظر فکری عموما به نیروهای سنتی جامعه تعلق داشتند. 🔸 نهاد: نهادها در رویکرد نهادگرایی مجموعه‌ای از اصول، هنجارها، ارزشها و قواعد یا الگوهای رفتاری پایدار، ارزشمند و تکرار شونده‌اند که در دو قالب سازمان و رفتار یا شیوه‌های عمل پدیدار می‌شوند (هانتینگتون، ۱۳۷۵: ۲۳). رهیافت نهادگرا سه ویژگی را برای نهادها در نظر می‌گیرد که عبارتند از: ۱. ویژگی ساختاری جامعه یا سیاست (این ساختار ممکن است رسمی باشد مانند یک مجلس، یک کارگزار بوروکراسی عمومی، یک چارچوب قانونی یا ممکن است غیررسمی باشد مانند شبکه‌ای از سازمانهای متقابل یا مجموعه‌ای از هنجارها و الگوهای مشترك)، ۲. وجود میزانی از ثبات در طول زمان و ۳. اینکه یک نهاد باید بر رفتار افراد اثر بگذارد (گای پیترز، ۱۳۸۶: ۳۴). 🔸 نهادسازی: همانگونه که پیش از این اشاره شد نهادسازی یکی از مهمترین حوزه‌های دولت‌سازی است که طی آن نهادهای مدرن مرتبط با دولت و همچنین نهادهای پشتیبان رژیم و ایدئولوژی سیاسی موجود ایجاد و یا تقویت می‌شوند (برنل ورندال،۱۳۸۷: ۱۸۵). بر اساس فرضیه تحقیق، در این مقاله از نظر کارکردی دو دسته از نهادها یعنی نهادهای پشتیبان نظم سیاسی جدید (مثل نهاد کمیته‌های انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) ونهادهای حامی رژیم سیاسی انقلابی (مثل نهاد ولایت فقیه و شورای انقلاب) مد نظر قرار گرفته‌اند. البته باید در نظر داشت که در عمل کارکرد این نهادها در جلب پشتیبانی از رژیم سیاسی ونظم سیاسی نوپدید درهم می‌آمیزد. 🔸 نهادسازی از پایین: مقصود از نهادسازی از پایین این است که تصمیمهای نهادساز نخبگان تحت تأثیر ارزشها وسنتهای جاافتاده در لایه‌های درونی جامعه و نه ارزشها و ایدئولوژی‌های بیرونی صورت می‌پذیرد. مطالعات بسیاری نشان داده است که نهادهای دولت مدرن عموما توسط طیفی از نخبگان حکومتی و روشنفکران در کشورهای درحال توسعه از الگوهای اروپایی و بدون در نظر گرفتن تعدیل‌های لازم کپی‌برداری شده است (نک. اونیل، ۱۳۸۵؛ برنل ورندال، ۱۳۸۷). با این حال نخبگان در نهادسازی از پایین، تلاش میکنند ساختارهای سازمانی و رویه‌های رفتاری منطبق با ارزشهای درونی جامعه و کارآمد در برخورد با مشکلات موجود را شناسایی و به کار گیرند. مقوله طراحی نهادهای جدید دولت عموماً در حوزه تصمیمات نخبگان است (Migdal,1988 Waldner, 1999) با این همه این ایده قابل طرح است که درزمان بروز انقلاب‌های اجتماعی، نخبگانی که طیف وسیعی از اقشار جامعه را پشت سر خود دارند به حوزه حساس ساخت دولت وارد می‌شوند و تصمیمات این نخبگان معمولاً بر پایه ارزش‌های مندرج در ایدئولوژی انقلاب که حمایت اکثریت را به خود جلب کرده صورت می‌‌پذیرد. در نتیجه در این زمان مشارکت فعالی از بطن جامعه در ساخت نهادهای جدید صورت می‌پذیرد که میتوان آن را با عنوان نهادسازی از پایین توصیف کرد. 👇 ادامه 👇
👆 ادامه 👆 🔸 رژیم سیاسی: رژیم سیاسی به معنای هنجارها وقواعد بنیادینی است که در چارچوب آن اهداف کلان سیاست شامل اینکه قدرت باید در کجا واقع شود و چگونه مورد استفاده قرار گیرد، مشخص میگردد. بخش مهمی از رژیم سیاسی در هر کشور در قوانین مکتوب و عمدتا قانون اساسی و بخشی دیگر در رویه‌های جا افتاده عمل سیاسی جلوه‌گر می‌شود. (اونیل، ۱۳۸۵: ۳۲-۳۳) 🔸 نظم سیاسی: در بحث درباره دولت‌سازی، نخستین هدف ساخت دولت برقراری نظم سیاسی است که قرار است بر پایه آن ثبات سیاسی و بسیج منابع در راستای اجرای موفقیت‌آمیز تصمیم‌ها، خط مشی‌ها و مداخلات دولت صورت پذیرد (اسمیت، ۱۳۸۵: ۱۸۴) بنابراین می‌توان ایجاد و استقرار ثبات سیاسی و توانمندی در بسیج منابع را از شاخص‌های توفیق دولت‌سازی به حساب آورد. 🔰 ادامه دارد... 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
📝 گزیده مقاله تحلیل شیوه‌ها و ابعاد نهادسازی در روند ساخته‌شدن دولت پس از انقلاب از منظر نهادگرایی تاریخی 🔺 ب: رویکرد نظری: 🔹 نهادگرایی تاریخی به دنبال آن است که نشان دهد چگونه نهادها ظهور می‌کنند، تکامل می‌یابند و ثبات یا تغییر دارند. ویژگی دیگر روش نهادگرایی تاریخی از نظر تلن، بافت‌گرا بودن است. بدین معنا که در مورد ترجیحات، علایق و انتخاب‌های افراد و نخبگان، به بافت‌های نهادی توجه ویژه‌ای میشود. در واقع یکی از ادعاهای نهادگرایی تاریخی این بوده که نهادها بیشتر از مجرای خط مشی سیاسی و ساختار نزاع سیاسی ساخته می‌شوند اما تعریف منافع و اهداف، در بافت‌های نهادی صورت می‌پذیرد و جدا از آنها نیست. (Thelen ,1999 :374) 📌مطالعات نهادگرایی تاریخی بر پایه دو مفهوم اساسی قرار گرفته است. نخستین آن مفهوم «تغییر متکی به خط سیر» است. به گفته اسکاچ پل و پیرسون، زمانی که بازیگران سیاسی، با پذیرش مخاطرات مربوط، در مسیری مشخص حرکت میکنند، احتمالا درخواهند یافت که پا پس گذاشتن از خط سیر برگزیده شده بسیار دشوار خواهد شد. در این حال مسیرهای انتخاب نشده یا راه‌حل‌های جایگزینی که زمانی پذیرش آن‌ها کاملا امکان پذیر بود، به شیوه‌ای برگشت ناپذیر از دست خواهند رفت. (Skocpol and Pierson2002:695) 🌀چکیده‌وار میتوان گفت آن نهادهایی که رهبران دولت در خلال دوران اولیه دولت‌سازی با آزادی عمل فراوان ایجاد میکنند؛ در مراحل بعد گزینه‌های آنها را در برخورد با بحران‌های سیاسی و اقتصادی تعیین خواهند کرد. در اینجا، خط سیر تحول نهادها، بر توانایی رژیم در ایستادگی در برابر بحران ها اثر خواهد گذاشت (25,2007::Smith) 💢زمانی که تصمیمها، شکلی نهادین پیدا کنند، نقش عامل انسانی تغییر پیدا می‌کند. نهادها به موازات قوام‌یابی و توسعۀ خود در طول زمان، گزینه‌های پیشروی رهبران سازندۀ خود را تغییر می‌دهند. در اینجا منطق بحث ما، از مفهوم تغییر متکی به خط سیر بهره می‌گیرد. بر این پایه میتوان گفت میراث نهادین مرتبط با دورۀ اولیه توسعه، چارچوب‌های عمل و توانایی رهبران را در خلال بحران‌های اقتصادی و سیاسی بعدی تعیین می‌کند. بنابراین ما در تحلیل خود از بحث‌های ایستا دربارۀ ساختار و کارگزار [انسانی] فراتر میرویم تا مفهومی پویا و وابسته به زمان از توسعۀ نهادها ارائه کنیم. (Smith,2007:25) دومین مفهوم «لحظه سازنده» است. لحظه سازنده بر پایه رویکرد فوق، مقطع زمانی ویژه‌ای است که در آن تصمیمها و انتخابهای بازیگران عرصه سیاست جنبه‌ای نهادین به خود می‌گیرند و بازگشت از آن‌ها به شکلی فزاینده دشوار می‌گردد. (اسمیت، ۱۳۸۹: ۹۵-۹۷) آنچه که یک لحظه سازنده را از دیگر دوره‌ها جدا می‌کند این است که در این بزنگاه، گزینه‌هایی انتخاب می‌شوند که «کشورها (یا واحدها) را در سیری از تغییر و تحول پیش می‌برند و پیامدهایی مشخص را دنبال می‌کنند. این خط سیر را به آسانی نمیتوان در هم شکست یا وارونه ساخت» (Mahoney, 2001:7) 🔺بر پایه این مفهوم میتوان یک مقطع زمانی حسّاس در دوره پس از انقلاب را در نظر گرفت که طی آن نخبگان انقلابی، تصمیم‌هایی سرنوشت ساز درباره شیوه ساخت نهادهای سیاست و دولت اتخاذ میکنند. درباره انقلاب ایران، این دوره را میتوان در فاصله دی ماه ۱۳۵۷ تا خرداد ۱۳۶۰ در نظر گرفت. ▪️از سوی دیگر انقلاب به عنوان یک پدیده فراگیر سیاسی واجتماعی، با بروز نظمی تازه در زندگی اجتماعی همراه است و ساختارها و نهادهایی جدید را در حوزه قدرت و دولت برقرار می‌سازد که از آن میتوان به الگویی تازه در دولت‌سازی پس از انقلاب یاد کرد. ♨️ در حقیقت، دولت‌سازی به معنای ایجاد نهادهای تازه و تقویت نهادهای موجود آن است و انقلاب‌های اجتماعی با کمک به تأسیس نهادهای جدید در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی، توانایی بالای خود در دولت‌سازی را به اثبات رسانده‌اند. (هانتینگتون، ۱۳۷۵ ؛ اسکال پل، ۱۳۷۶ ؛لفت ویچ، ۱۳۸۷). 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
-117760254_-212449.pdf
1.96M
📖 🔘 کتابی برای مسئولین تشکل‌های فرهنگی 🔹"مرد تشکیلات" عنوان کتابی است که در سال ۱۳۹۶ در سالروز شهادت امام صادق(ع) توسط موسسه آموزشی پژوهشی صراط انقلاب منتشر شد. 🔸این کتاب بر اساس گفتارهایی از حجت‌الاسلام گردآوری شده است. 🔹در کتاب مرد تشکیلات، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون حیات سیاسی و سیره تشکیلاتی رییس مکتب شیعه حضرت امام صادق علیه‌السلام تبیین شده است. 🔸مطالعه این کتاب به فعالان فرهنگی و مسئولین تشکل‌های انقلابی توصیه می‌شود. https://ble.ir/roshd97 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
زمینه های ایجاد کمیته (1).pdf
452.5K
📝 زمینه و بسترهای فکری، ساختاری و کارگزاری ایجاد سازمان کمیته‌های انقلاب اسلامی ایران 🔺هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی زمینه‌ها و بسترهای فکری، ساختاری و کارگزاری سازمان کمیته‌های انقلاب اسلامی است. 💢یکی از سازمان‌های مهمی که پس از پیروزی انقلاب پدید می‌آید سازمان شبه‌نظامی و شبه پلیسی متشکل از انقلابیون و توده مردم است. 📍کمیته‌های انقلابی از اولین سازمان‌هایی بود که به ضرورت برای حل مسائل نظامی و امنیتی و تأمین امنیت آسایش و رفاه مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد. 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
📝 گزیده مقاله زمینه و بسترهای فکری، ساختاری و کارگزاری ایجاد سازمان کمیته‌های انقلاب اسلامی ایران 🔺هر انقلابی، خود موجد فکرهای نو، طرحهای (ایده‌های) تازه، فرهنگ انقلابی و نهادها و سازمان های جدید و انقلابی است. آنچه انقلاب را غنا میبخشد و در تحقق آرمان‌هایش استوار و کوشا به صحنه عمل وارد میکند، همین مجموعه فکرها، نهادها و سازمان‌ها هستند؛ هرچه حضور این مجموعه در میدان انقلاب، قویتر و بیشتر باشد، انقلاب با قدرت بیشتر و مطمئن از راهی که درپیش گرفته، به سوی ساختن آینده‌ای مطلوب خواهد تاخت؛ اگر انقلابی بتواند تمامی تشکیلات حکومتی خود را مبتنی بر همین فکرها، نهادها و سازمان‌ها بنا کند، انحراف از مسیر اصلی، غیرممکن می‌شود و هرچه بیشتر به تشکیلات رژیم سرنگون شده اتکا داشته باشد، احتمال انحراف، بیشتر خواهد بود. (رحیمی، ۱۳۶۱ : ۵۹). 🔸 ایدئولوژی تشکیل سازمان کمیته‌های انقلاب اسلامی در راستای ایدئولوژی انقلاب اسلامی بود. 🗣 یوسف ترابی از نیروهای فعال کمیته‌های انقلاب اسلامی درباره ایدئولوژی تشکیل سازمان کمیته‌های انقلاب، معتقد است، ایدئولوژی مکتب تشیع و اسلام ناب محمدی (صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله) که همان ایدئولوژی انقلاب اسلامی است، ایدئولوژی تشکیل کمیته‌ها بود. (یوسف ترابی، مصاحبه درخصوص کمیته های انقلاب اسلامی، توسط محقق ۱۳۹۹/۳/۳) 🖋 نگارندگان: زیبا عابدی، عباس کشاورز شکری 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
📣 دومین همزیستی برای حل مسائل اجتماعی با محوريت مسائل مناطق آسیب دیده شهری 🔴 این پیش رويداد بصورت برگزار ميگردد. ✅ مزایای شرکت در پیش رويداد : 1⃣ تخفیف برای ثبت نام در رویداد نهایی 2⃣ دریافت شرکت در پیش رویداد 🗓 چهارشنبه ، ۱۱ تیر ۹۹ ⏰ ساعت ۱۸ تا ۲۰ 🔵 لینک ثبت نام : https://evnd.co/azR2I (پس از ثبت نام لینک شرکت در برای شما ارسال می گردد.) @policypitch_ir 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
200941312_2125001_-1808573188657207213.pdf
545.3K
📝 مقاله تجربه مدیریت نهادهای انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان‌های نوین، الگویی برای مهندسی فرهنگی سازمان‌ها 🔸نهادهای انقلاب اسلامی، سازمان‌های نوینی به شمار می‌آید که با فرمان معمار انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) طراحی و تشکیل شد. فلسفه وجودی این سازمان‌ها را باید از دل ویژگی‌ها و مقتضیات زمان و از جوهر و آرمان‌ها و رسالت انقلاب اسلامی دریافت. 💢نهاد، سازمانی ارگانیک است که مهندسی و مدیریت آن با فرهنگ و ارزش‌های جامعه سازگار است. این‌گونه سازمان‌ها می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای محیط پیرامونی خود باشد و انحلال پذیر نباشد. 🔺بخش زیادی از سازمان‌های رسمی امروز کشور به رغم تحولاتی که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آن‌ها ایجاد شده، هنوز از ویژگی‌های بوروکراتیک کاملاً فاصله نگرفته است و آسیب‌های پیروی از الگوی توسعه مکانیکی سازمان را تحمل می‌کند. 🌀برای این‌که این دسته از سازمان‌ها دارای مدیریت اثربخش شود و بتواند نیازهای جامعه را پاسخ دهد، لازم است در طراحی و مهندسی آن‌ها، رویکرد نهادی اعمال شود و در آن‌ها نوسازی، بازسازی و مهندسی مجدد صورت پذیرد. 〽️تجربه مهندسی و مدیریت نهادهای انقلاب اسلامی می‌توانند راهنمای خوبی برای این تحول در سازمان‌های رسمی و کلاسیک موجود کشور باشد. 🖋نگارنده: دکتر مهدی ناظمی اردکانی؛ استادیار دانشگاه امام حسین (علیه‌السلام) 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
💠 در کدام افق؟ 🏴 شهادت امام جواد (علیه‌السلام) رخصتی است برای یک تلنگر! ▪️گاه در نگاه ما امام معصوم (علیه‌السلام) با آن بلندایی که در زیارت جامعه کبیره توصیف شده است، صرفا "باب الحوائج" است و گاه ما به پشتوانه رسالتی بزرگ که در خویش احساس می کنیم، "باب العزم" . 🔺عزم در نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی (رحمت‌الله‌علیه) اینگونه است: عزم همان تصميم قاطع براى انجام كار نيك است -به خلاف اراده که شروع در انجام کار است- لذا عزم و تصميم هميشه مقارن با خود عمل نيست. گاهى قبل از رسيدن وقت عمل انسان براى انجام آن تصميم می‌گيرد. مثلا با خود می‌گويد: «اگر خدا مالى به من دهد تمام يا قسمتى از آن را صدقه خواهم داد يا اگر با دشمنى برخورد كنم در راه خدا با او مبارزه مى‏كنم و باكى ندارم اگر چه كشته شوم.» اين تصميم گاهى مخلوط به نوعى ضعف و ترديد است كه با صدق در تصميم متضاد میباشد. مرحله بعد عمل مطابق با تصميم است، نفس انسان در تصميم‏‌گيرى دست و دل باز است، چون وعده دادن مشقتى ندارد ولى هنگامى كه وقت عمل می‌رسد و انسان می‌تواند به تصميم خود عمل كند، اميال و شهوات به هيجان می‌آيند و ممکن است گاهی تصميم فراموش می‌شود. 🔹عزم، زیر ساخت اندیشه کارهای بزرگ است. به عبارت دیگر عزم بذری است که در اندرون اندیشه ما کاشته شده و در بیرون به شکل یک عمل تجلی می‌کنند. 📍حال این متن را با تأمل بخوان: ابراهیم (علیه‌السلام) از ذكر بت پرستان و معبود ايشان اعراض كرد و مدح مولى آغاز كرد و در وصف او جلّ جلاله اطناب كرد، گفت: فَإِنَّهُمْ عَدُوٌّ لِي إِلَّا رَبَّ الْعالَمِينَ، الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ. نشان محبّت آنست كه محبّ چون در وصف محبوب آيد دل از ديگران واپردازد، همه ذكر محبوب كند، همه ثناى محبوب گويد، از ذكر و ثناء و شكر او سير نشود و خاموشى نتواند، چنان كه خليل (ع) چون در ذكر و مدح اللَّه آمد، بنگر كه چون در ذكر و ثناء فراوان آويخت و دعا و خواهش بسيار كرد. بسا فرقا كه ميان دو قوم است يكى ارباب حوائج ديگر اصحاب حقايق ارباب حوائج جهد كنند و طاعت آرند و اوراد شمرند وانگه حاجتهاى خود بر پى آن عرضه كند و دل در پاداش بسته و الحاح در دعا و حاجت خواست كرده. و فى الخبر: ان اللَّه عز و جل يحب الملحين فى الدعاء. اين مقام ارباب شريعت است، و موسى (ع) برين مقام بود آن گه كه ميگفت رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَ يَسِّرْ لِي أَمْرِي الى آخر الاية. و برتر ازين مقام اصحاب حقايق است كه از ذكر و ثناء محبوب و اجابت خواست نه پردازند. گهى زبان در ثناء آويخته گهى دل در مشاهده آميخته و سرّ بمواصلت رسيده در خود فانى گشته و بحقّ باقى شده، اينست حال خليل آن گه كه ميگفت: الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ، اى يهدينى منّى اليه فانى محو فى وجودى لا اهتدى فى نفسى الى معبودى. 🔰اکنون این آیه را بنیوش: فَاصْبِرْ کَمَا صَبَرَ أُوْلُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ حتی صبر، به عنوان یک ابراز عملی عزم، گونه‌ای دارد که شایسته صاحبان عزم است. ❇️رهبر فرزانه انقلاب «عزم راسخ» و «کوشش بی‌وقفه» را دو عامل مهم برای تمدید حیات انقلاب و رسالت اهالی جبهه انقلاب می‌دانند. 🏴 سالروز شهادت جوادالائمه، حضرت امام محمدتقی (علیه‌السلام) تسلیت‌باد. 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
▪️هوالشاهد 🏴شامگاه آخرین یکشنبه ماه ذی‌‌القعده و در آستانه شهادت حضرت جوادالائمه (علیه‌السلام)، روح مجاهد خستگی‌ناپذیر جبهه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی؛ حاج مهدی حبیب‌پور در جوار رحمت حق آرام گرفت. 🔺او که به گواهی همه‌ی هم‌رزمانش، در مسیر پاسداری از آرمان‌های انقلاب اسلامی در تمامی عرصه‌ها شبانه‌روز در حال مجاهدت بود؛ گاه در مقام تبلیغ فرهنگ اهل‌بیت در قالب ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، گاه در مقام کارآفرینی برای محرومین، گاه در جایگاه یک خَیّر دلسوز و حامی ایتام و افراد بی‌بضاعت و گاه در مقام مولد محصولات و پوشاک ایرانی اسلامی، شجره‌های پر ثمر و با برکتی کاشت و با این همه حرکت، آرام و قرار نداشت. 🔹افتخار خادمی خیریه‌ جهادی حضرت جوادالائمه (علیه‌السلام) و ارادت او به این خاندان ان‌شاءالله در این ایام، اسباب حسن عاقبت را برای این بسیجی مکتب حضرت روح‌الله و فدایی حضرت سیدعلی فراهم خواهد کرد. 🤲خداوند به خانواده داغدار این عزیز و همه‌ی دوستان و هم‌رزمانش در جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی صبر و اجر عنایت و روح پاک او را با حضرت ثارالله محشور فرماید. 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
🔺 💠 بروشور معرفی آوند 🔹صفحه ۱ از ۲ 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
🔺 💠 بروشور معرفی آوند 🔹صفحه ۲ از ۲ 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98