eitaa logo
آوند
2.2هزار دنبال‌کننده
868 عکس
324 ویدیو
89 فایل
🌿برای کمک به تناور شدن شجره طیبه جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی با هم رهسپار شویم... ✅@avand98 #آوند #گفتمان_سازی ارتباط با ما: @avand_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 ی: از رسالت‌های بسیار مهم امام، به عنوان خلیفه بلافصل رسول خدا (صلوات الله علیه) و تفسیر و تأویل کننده آیات مبارک قرآن التزام به تغییر در بینش جامعه است که جلوه خود را در اشتیاق به دانش مطلوب (علم نافع)، انتخاب روش‌های نیل به مطلوب و انجام کنش‌های خدای پسندانه بروز می‌دهد. به واقع می‌توان گفت که به رغم دشواری‌های تاریخی دوران امام صادق (علیه‌السلام)، ایشان "سبک زندگی تشیع مقتدر" را ابداع کرده و تثبیت کردند. 🔺 ک: گاه صبر رهبران الهي در تحمّل رنج‌هاي توان فرساي تحميلي مانند ضرب، شتم، زندان، هتك و... است و زماني در مشاهده فرورفتن عمدي جامعه در گودال جهل علمي و چاه جهالت عملي و نَبذ كتاب الهي در پشت سر خود: «نَبَذَ فَريقٌ مِنَ الَّذينَ اوتوا الكِتبَ كِتبَ اللهِ وراءَ ظُهورِهِم». در بخش اخير، رنج خاص بدني به ذوات قدسي اولياي الهي نمي‌رسد؛ ليكن محروميت جامعه از علوم وحياني و بي بهره شدن آن‌ها از فيض ويژه پروردگار، مصيبت دردناكي براي ارواح لطيف آنان است: «فَلَعَلَّكَ بخِعٌ نَفسَكَ عَلي ءاثرِهِم اِن لَم يُؤمِنوا بِهذا الحَديثِ اَسَفا»؛ «فَلا تَذهَب نَفسُكَ عَلَيهِم حَسَرت». همان طور كه از آيه «ولَقَد كُذِّبَت رُسُلٌ مِن قَبلِكَ فَصَبَروا عَلي ما كُذِّبوا» همين برمي‌آيد و جمله "فصبرت وفي العين قدي وفي الحلق شجا" مي‌تواند راجع به چنين صبري باشد. 🔸این فراز را از جلد پنجم کتاب ادب انس مقربان نوشته حضرت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی خواندید. 🏴اکنون و در سالروز شهادت امام صادق (علیه‌السلام) بر این باوریم که: ▪️ یک: هرچه بينش كسي عميق تر باشد، به هدف والاتري می‌انديشد. ▪️ دو: بازسازی "سبک زندگی تشیع مقتدر" متناسب با زمان و زمانه از الزامات جدی، مهم و فراموش شده ماست. در این صورت "العجل" های ما معنا و مفهوم پیدا می‌کند. ▪️ سه: ایجاد کانون‌های فکری_فهمی و فقهی از بایسته‌های جدی جبهه انقلاب است. ▪️ چهار: تربیت انسان هایی حکیم، ایده‌پرداز، تمدن‌ساز رسالت فراموش شده‌ای است که باید به دلیل غفلت از آن در بارگاه خداوند انابه کرد. پرداختن به امور جاری و حضور فرسایشی نیروهای جوان انقلاب ما را از این مهم واداشته است. ▪️ پنج: باید به جای هدم و حصر قرائت‌های متفاوت و متکاثر، زمینه گفتگوهای علمی و چالشی را فراهم ساخت. مبانی تشیع مقتدر -که شایستگی ایجاد یک تمدن مهدوی فراگیر را دارد- آنقدر با صلابت است که خود بر قله‌ها خواهد نشست و قرائت‌های دیگر را به کرنش واخواهد داشت. 💫با قطعه‌ای از نوشتار حضرت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی این نوشته را به پایان می‌بریم: آيه «اُدعُ اِلي سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ والمَوعِظَةِ الحَسَنَة» رسمي‌ترين و اصلي‌ترين وظيفه الهي اجتماعي اولياي خدا را بيان مي‌كند، چنان كه حضرت شيخ الانبياء(عليه‌السلام) در رنجنامه‌اش به درگاه پروردگار خود عرضه داشت كه شب و روز در سرّ و علن با انواع وعد و وعيد، آن‌ها را به يكتاشناسي و يگانه‌پرستي فراخواند؛ گويا كاري جز اين نداشت: « قالَ رَبِّ اِنّي دَعَوتُ قَومي لَيلاً ونَهارا... ثُمَّ اِنّي دَعَوتُهُم جِهارا ثُمَّ اِنّي اَعلَنتُ لَهُم واَسرَرتُ لَهُم اِسرارا...» 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
🌺 ضرورت بازآفرینی هویت دختران مسلمان 💠تاریخ، قفس تنگ ارزش‌هایی است که انسان‌های اسطوره را از پرواز باز می‌دارد. تاریخ نگاران از بیکرانگی بی‌بهره‌اند و بیکرانه‌ها را در کرانه‌های خودساخته محصور می‌کنند. 🌿از میان این بیکرانه‌ها، حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) است. 🔻این ترسیم "ویکی شیعه" از اوست: "فاطمه مشهور به حضرت معصومه(س) دختر امام کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است. او که برای دیدار با امام رضا(ع) به ایران مسافرت کرد، در راه بیمار شد و در قم درگذشت و همان‌جا دفن شد. در منابع تاریخی اطلاعات زیادی درباره زندگی‌نامه حضرت معصومه(س) از جمله تاریخ تولد و وفات وی ثبت نشده است. شیعیان فاطمه معصومه(س) را بسیار بزرگ می‌دارند، برای زیارت او اهمیت قائل‌اند و روایاتی درباره او نقل می‌کنند که از شفاعت وی برای شیعیان سخن گفته شده و بهشت پاداش زیارت او دانسته شده است. همچنین می‌گویند پس از حضرت زهرا(س)، او تنها زنی است که از امامان برای او زیارتنامه روایت شده است. مرقد حضرت معصومه(س) در قم واقع شده است." 🔰ویژگی‌های حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها)، بیکرانه است از تبار حضرت موسی ابن جعفر (علیه‌السلام) که بازخوانی آن برای "دید جدید" نسبت به زن مسلمان مجاهد ضروری است. 🔆یک: حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) تعلق زمینی ندارد، آنچه برای ایشان مهم است، سرزمین باور است. جایی که در کنار امام و در خدمت ایشان باشد. "یعلم مستقرها و مستودعها کل فی کتاب مبین." بسیاری از ما رزق مستقر خود را می‌یابیم، اما از رزق مستودع خود غافلیم. ریشه تشیع مقتدر، در مهاجرت و تنفس در بیکرانه "مستودعها" است. 🔆دو: حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها)، در جنسیت خود محصور نبود. رسالت‌های انسانی او فراتر از جنسیت بود، از این رو مهاجرت قهرمانانه را برگزید. "انی لا اضیع عمل عامل منکم من ذکر او انثی... فالذین هاجروا و اخرجوا من دیارهم و اوذوا فی سبیلی... ثوابا من عندالله والله عنده حسن الثواب" 🔆سه: حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها)، با حضور در شهر مقدس قم پایگاهی استوار برای فقه شیعی و فراتر از آن ایجاد تمدن شیعی مقتدر بنا نهاد. پدر بزرگوارشان امام کاظم علیه السّلام فرمودند: قُم عُشُّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَأوى شيعَتِهِمْ. 🔆چهار: زندگی مبارک حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) نشان داد که برکات پس از زیست مُلکی می‌تواند در امتداد زیست ملکوتی باشد. اکنون قرن‌هاست که مضجع شریف ایشان هسته مرکزی حوزه علمیه گرانسنگ شیعه است و زندگی مجتهدانه طالبان علوم نبوی و علوی (علیهما‌السلام) به این تبرک افزوده است. 🔆پنج: در نگاه عارفانه مشاهیر تشیع مقتدر، حضرت ایشان تمثّل حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) و بارگاهشان نماد بارگاه ناپیدای حضرت مادر است. این تمثیل و تمثل نشان از اهمیت وجود مبارک ایشان است. 🔆شش: در نظام جمهوری اسلامی سالروز میلاد حضرت ایشان را روز دختر نامیده‌اند. امید است این نامگذاری با هویت؛ شخصیت و رفتار دختران سرزمین ما مناسب و متناسب باشد. 🔆هفت: وجود کانون معرفتی حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) در کشور ما، رخصتی برای بازتولید معرفتی زن مسلمان است. دخترانی هویت‌مدار، جسور، حق‌محور، فراتر از جنسیت، رسالت‌پیشه و تمدن‌ساز "و من یعمل من الصالحات من ذکر او انثی و هو مومن فاولئک یدخلون الجنه" بی‌شک گام دوم انقلاب به چنین انسان‌هایی نیاز مبرم دارد. 🌷 میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) مبارکباد. 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
♨️ شکل‌گیری و سرنوشت نهادهای انقلابی 🔸تحولات و نیازهای ناشی از پیروزی انقلاب، مسئولان بلندپایه انقلاب از جمله رهبری، شورای انقلاب و دولت موقت را بر آن داشت که بنا به اقتضائات زمانی و درک شرایط پیچیده و حساس محیطی از قبیل ضرورت ساماندهی وضع موجود، جبران هر چه سریعتر ناکارآمدی سازمان‌های بازمانده از رژیم طاغوت، پاسخ کارآمد به نیازهای روز جامعه و برآوردن نیازهای انقلاب و حفظ دستاوردهای آن به ایجاد نهادهای انقلابی اقدام نمایند. نهادهایی از قبیل کمیته‌های انقلاب، سپاه پاسداران، جهادسازندگی، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، که در سال‌های آغازین پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماد کارآمدی و امیدآفرینی در دل توده‌های ملت بدل گشته و با بروز ویژگی هایی از قبیل بروکراسی گریزی، نخبه محوری، مردمی بودن، ریسک پذیری عالمانه و... تعریف جدیدی از سازمان را ارائه می‌دادند. 🔺نهادهایی با ماهیت انقلابی که برخاسته از متن جامعه و فعل و انفعالات درونی انقلاب بود، شکل گرفتند. این نهادها که هر کدام برای حل معضل و چالش خاصی پدید آمده بودند به دو دسته تقسیم می‌شوند. ▪️دسته اول نهادهایی بودند که نیاز به آن طولانی تشخیص داده شد همانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی، کمیته ها و دادگاه‌های انقلاب، سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین یکسری نهادهای دیگر که بعدها برخی تبدیل به وزارتخانه شدند. ▪️گروه دوم شامل سازمان‌هایی است که در رابطه با مسائل و مشکلات تحمیل شده بر انقلاب به وجود آمده و به منظور حل مقطعی این معضلات تبلور سازمانی یافته همانند بنیاد شهید انقلاب اسلامی، بنیاد مهاجرین جنگ تحمیلی، سازمان بسیج اقتصادی و... اگرچه وجود وظایف مشابه و مضاعف در یک مجموعه و مرتبط از نظر علم و اصول سازماندهی حکومتی قابل توجیه نمی‌باشد و ارگانهای اجرایی هم عرض را به تقابل، تعارض، تعلل و کارشکنی در کار همدیگر وامی‌دارد و تهیه بودجه کشور را که فعالیتهای دولت را براساس طبقه‌بندی دستگاهی، حوزۀ عملیاتی و هزینه‌ها... مشخص می‌نماید به چالش وامی دارد و آثار سوء اجتماعی، اقتصادی، فنی و علمی... نیز به جای می‌گذارد لیکن بعد از انقلاب دلایلی، نیروهای انقلابی را به ایجاد چنین نهادهایی وادار کرد که مهمترین این دلایل را می توان در عدم سرعت کافی دستگاههای موجود اداری برای حل مشکلات بعد از انقلاب و عدم اطمینان نیروهای انقلابی به دستگاههای موجود و خطر نفوذ مخالفین انقلاب در تصمیم سازیها و... ذکر کرد. 💢هر چند اکثر این نهادها در طول مسیر چهل ساله انقلاب، به صورت آگاهانه و یا ناآگانه به دلایل مختلف (از جمله تداخل مأموریتی، حرکت به سمت ساختارهای صُلب سازمانی و بروکراتیک شدن، تأخیر در به روز شوندگی مأموریت و ساختار و...) از صراط مستقیمِ طراحی شده در بدو تولد، منحرف شدند، لکن مواردی نظیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیرغم دیگر موالید انقلاب، با حفظ نسبی ویژگی‌های ذاتی خود، کماکان به عنوان نهادی کارآمد در عرصه های مأموریتیِ محول شده، به حیات انقلابی خود ادامه می‌دهند. 📍با توجه به اهمیت شناخت و برخورداری از تحلیل دقیق نسبت به سرنوشت نهادهای انقلابی ایجاد شده و ضرورت عبرت آموزی و کسب تجربه برای حکمرانی خوب در گام دوم انقلاب اسلامی و کسب فهم حداکثری نسبت به مفهوم نهادی بودن و بهره‌مندی از این ویژگی مهم در دستیابی به شبکه و جبهه‌ای مطلوب، در آینده به بررسی برخی از نهادهای انقلابی ایجاد شده خواهیم پرداخت. 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
1892933888_2123692_4481855665947333136.pdf
8.92M
📔کتابِ جبهه‌سازی از نگاه مسئولان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی. 🔸 جلد سوم 🔹این کتاب خلاصه ۱۵ مصاحبه انجام شده با مسئولان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی می‌باشد که به صورت پرسش و پاسخ مدون گردیده است. در این کتاب سعی گردیده است به واژه‌ها و اصطلاحات، ضرورت، لوازم و موانع جبهه‌سازی و شیوه های متشکل سازی جبهه خودی و معارض پرداخته شود. 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
💠 دهه کرامت، یادسپار رسالت‌ها (۱) ❇️میهمان دهه کرامت هستیم. دهه‌ای که مزین به میلاد سه اسطوره از سلاله حضرت موسی ابن جعفر (علیه‌السلام) است. 🔺رسم رایج شادمانگی به رسم "یفرحون لفرحنا" است که نوش جان ملت فهیم مان باد. و رسم عمیق‌تر، درس آموزی و یادسپار رازهای نهفته در آن. 🔆 حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، زینب ثانی آل الله (علیهم صلوات الله) است که: 🔹الف: به حفظ شرایط موجود تن نمی‌دهد. 🔹ب: نقطه مطلوب خویش را معیت عملی با امام خویش می‌داند. 🔹ج: سختی یک سفر طولانی و پر خطر را به جان میخرد. 🔹د: و فراتر از دعای فرجام اندیش همسر فرعون که عرضه داشته است: "رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین" از خدای می‌خواهد که مروج تراث محمدی (صلوات الله علیه) شود. 🔹ه: و این می‌شود که مضجع شریفش، کانون بحث و نشر تشیع مقتدر می گردد. 🔆و جناب احمد بن موسی(علیه‌السلام) که فردی کریم النفس، جلیل القدر و پرهیزکار از این دودمان است. جناب ایشان نیز: 🔸الف: هنگامی که در معرض گمانه‌های مردم قرار می‌گیرد، همگان را به بیعت با حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه‌السلام) فرا می‌خواند. 🔸ب: برای معیت عملی با امام زمانش مهاجرت می‌کند. 🔆و حضرت ثامن ضامن، علی ابن موسی الرضا (علیه‌السلام) که در یک هماوردی نابرابر جهاد علمی را با اجتهادی پویا و حضوری با صلابت در برابر آیین‌ها و باورهای التقاطی و کفر محور سرلوحه کار قرار می دهد. ♨️به واقع دهه کرامت، یاد داشت ملاک‌های مطلوب "تشیع مقتدر" است. و تنها به شادمانگی این ایام پرداختن ظلم است. 🔰 ادامه دارد... 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 شهید بهشتی(رحمة الله): 📢 🔺اگر قرار باشد مردم ما متشکل نشوند، سازماندهی نداشته باشند، سامان نداشته باشند، هدایت شبکه ای شکل یافته نداشته باشند، چطور میشود اینها را به کار گرفت؟ 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
💠 دهه کرامت، یادسپار رسالت‌ها(۲) ♨️به واقع دهه کرامت، یاد داشت ملاک‌های مطلوب "تشیع مقتدر" است. و تنها به شادمانگی این ایام پرداختن ظلم است. 🔸یک: به یاد داشته باشیم که انگيزه مشركان از آزار مؤمنان، در آغاز راه توحیدی شان تنها «ربّنا الله» گفتن آنان و ايمان داشتنشان به خداست؛ ولي طبق آيه «فَالَّذينَ هاجَروا واُخرِجوا مِن دِيارِهِم واوذوا في سَبيلي» سبب آزار، پيمودن راه حق و دين خدا از سوي مؤمنان است. "الذین قالوا ربنا الله" تجلی اجتهاد علمی و توحیدی و بروز باورمندی یک جامعه است. جامعه‌ای که به توحید باورمند است و می‌کوشد که توحید در همه عرصه‌های بینشی، دانشی، کنشی و روشی‌اش حاکم شود. ❗️اما این آغاز راه است. این امت برای جهاد مبتنی بر اجتهادش، نیازمند استواری است. حال زمان تلاوت تدبیری "ثم استقاموا" است. این فراز از سخنان امام انقلاب، تلنگری بزرگ برای ماست: درس امام برای امروز استمرار تحول است انقلاب نباید دچار ارتجاع شود. 🔺"تشیع مقتدر"، آفاق پیاپی دارد. در این بینش هر نقطه مطلوب، نقطه موجدی برای حرکتی نوین است. اساسا "تشیع مقتدر" به یمن اتصال به منابع وحیانی هیچگاه عقیم نیست. 🔸دو: و استقامت در مسیر بصیرت زا است. سالک و راهی این راه به بصیرتی لحظه آمد نیاز دارد. در نگاه امام انقلاب، بصیرت، نیاز اصلی جامعه است. این فراز را در عمق جانمان بکاریم: "اولین و اصلی‌ترین پایه تفکر بسیجی که برگرفته از مبانی مستحکم دینی است، احساس مسئولیت انسانی و الهی در قبال خود و خانواده و جامعه و بشریت است. دومین پایه تفکر بسیجی که تکمیل کننده پایه اول و شرط لازم آن است، بصیرت و روشن بینی به معنای شناخت زمان و اولویت‌ها، شناخت دوست و دشمن و شناخت ابزار مقابله با دشمن است." ششم آذر ۱۳۹۳ 🔸سه: باید در کنار بندگی و تعبد به مفاهیم تفکر، تدبر، تفقه، تذکر، تامل، اجتهاد، بصیرت، استنباط و شعور بسیار اندیشید. هر عضو از جبهه انقلاب اسلامی، زایشگاه باورهای خلاقانه فردی است و تجمیع این همه باورهای متنوع و خلاقانه، جبهه‌ای پرنشاط و همواره لحظه آمد را به سوغات خواهد آورد. 🔸چهار: در نگاه جغرافیایی مهاجرت سه کریم این دهه فرخنده سه شهر مشهد، شیراز و قم را به کانونی برای زایش و کوشش تبدیل کرد، اما در نگاه معنوی این سه به ما آموختند که در اوج اختناق و محدودیت، باید به ایجاد فرصت‌های تازه اندیشید. 🔸پنج: در نگاه فقیهانه حضرت آیت الله جوادی آملی (مدظله‌العالی) تصميم عزم صميم و درون‌پُر كه چيزي غير از جهاد در حرم اراده و حريم قصد مبارز راه نيابد، در اتّصاف «جهاد» به «حق» سهم تعيين كننده‌اي دارد، زيرا نه انسان دو محور اراده دارد: «ما جَعَلَ اللهُ لِرَجُلٍ مِن قَلبَينِ في جَوفِه» و نه در يك محور بيش از يك مقصود مي‌گنجد. 💠سه قهرمان این دهه کریمانه، هر سه دارای تصمیماتی بزرگ و فرازمان بوده‌اند. اساسا هستی بیش از آنکه به رفع حوائج ما بیاندیشد، در صدد است که "اولوا العزمی" را در ما زنده کند. امامان معصوم ما (صلوات الله علیهم اجمعین) بیش و پیش از آنکه "باب الحوائج" باشند، "باب العزائم" اند. 🔆 مؤمن معتقد در تراز انقلاب در حد خود "اولو العزم" است. و جامعه مؤمنانه معتقد و در تراز انقلاب، جمع معنوی "اولوا العزم" ها. 🔰 ادامه دارد... 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
-1385095422_-212407.pdf
637.8K
📝 مقاله انقلاب اسلامی و نهادهای انقلابی 🔺آنچه در این مختصر بیان شده است نه بیانگر نفی مطلق نظام وزارتخانه‌ای است و نه تأیید مطلق آنچه که هم‌اکنون نهاد انقلابی خوانده می‌شود. بل یک ارزیابی و مقایسه مجملی از نظام اداری و سازمان انقلابی است. و نیز بیان عدم کارایی تشکیلات اداری و نظام دیوان‌سالاری در رابطه با حرکت‌های انقلابی و آمادگی خوب نهادهای انقلابی برای خیزها و پرش‌های انقلابی جهت برپایی و ساختن انقلاب اسلامی است. و لُبّ سخن در جهت چگونگی تحقق هرچه سریع‌تر اهداف و آرمان‌های جمهوری اسلامی است که خون‌های پاک جوانان برومند این مرز و بوم مهر تأیید و تثبیت بر آن نهاده است. 🖋 نگارنده: حسین رحیمی 📚 منبع: دانشگاه انقلاب، شهریور ۱۳۶۱، شماره ۱۵ 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
💠 دهه کرامت، یادسپار رسالت‌ها(۳) 🔺در نوشتار قبل درباره جایگاه دهه کرامت در یادسپاری رسالت‌های فراخ و گاه فراموش شده پرداختیم. تاریخ نگاره‌ها، پدیده‌ای برای بازبینی دیروز و طراحی و تصور افق‌های فرارو هستند. همچنان که انقلاب با نگاهی به "عاشورا" درس‌نامه مبارزه را در تراز نگاه امام انقلاب خواند و بر آن استوار ماند. 🔰 اینک ادامه نوشتار: 🔸شش: و بی شک پشتوانه تصمیمات بزرگ و با صلابت، تأمل، تدبر، تفکر و اجتهاد است. بن مایه‌ها نشان می‌دهد که عمق تصمیمات چگونه است. این باور امام انقلاب است: "مهمترين‌ نياز نسل‌ جوان‌ كشور عمق‌ بخشيدن‌ به‌ ايمان‌، بصيرت‌ و معرفت‌ خود است‌."هشتم اسفند ۱۳۸۰ 🔸هفت: این سوغاتی از کتاب ادب فنای مقربان است: "هنگامي كه جهاد، مهاجرت، تحمل اذيت و مانند آن «في الله» باشد، گويا هريك از اين‌ها مظروف و «الله» ظرفشان است و همان گونه كه مظروف به وسيله ظرف نگهداري و حفظ مي‌شود، شكل ظرف و صفات آن را مي‌گيرد و...، جهاد، هجرت، تحمل اذيت و... نيز شكل و صفات خدايي به خود مي‌گيرند، به وسيله او نگه داشته مي‌شوند، كمال سنخيت و هماهنگي را با آن پيدا مي‌كنند و... . اين شدت انتساب، نوعي علّيت و غرض را همراه دارد؛ يعني مظروف شدن اين امور ناشي از علاقه و رابطه‌اي است كه ميان فاعل آن‌ها و «الله» وجود دارد و عشق و ارادت به او علّتِ غايي جهاد، هجرت، تحمل اذيت و مانند آن است، چنان كه غرض مجاهد، مهاجر و... تنها خداست. بدين ترتيب طلب رضاي خدا سراسر وجود آن‌ها را فراگرفته است، آن گونه كه ظرف، مظروف خود را دربرمي گيرد." 🔺در دوران حضور و ظهور انقلاب اسلامی جهاد وظیفه همه است و "حق جهاده" وظیفه یاران پا به رکاب جبهه انقلاب. باید حق جهاد را آنگونه که امامین انقلاب ترسیم کرده‌اند، ادا کرد. به راستی ما هنوز در افق "جهاد" ایم یا "حق جهاده"؟ 🔸هشت: باز هم از منظر نویسنده فقیه کتاب "ادب فنای مقربان" برایتان دریچه‌ای دیگر می گشاییم: "نگاه تشريفي به جهاد: تشريفي دانستن جهاد (نه تكليفي شمردن آن) تأثير بسزايي در اتصاف جهاد به حق دارد، زيرا عاشق مجاهدت آن را به نيكوترين وجه مي شناسد و به ثمر مي رساند؛ بر خلاف كسي كه خائف از كيفر جهنّم يا راغب پاداش بهشت يا آزمند غنيمت جنگي و مانند آن است، چون كاري كه از اشتياق وافر ساخته است از غير آن برنمي آيد، از اين رو حضرت اميرمؤمنان (عليه‌السلام) با تأسف و تأثر از هجران چنين مجاهدان واله و مبارزان متألّهي كه اشتياقشان به جهاد با دشمنان دين همانند اشتياق شتران ماده به فرزندانشان است، شِكوه مي كند: أين القوم الذين دُعوا إلي الإسلام فقبلوه و قرءوا القرآن فأحكموه و هِيجُوا إلي الجهاد فَوَلهوا وَلَه اللقاح إلي أولادها؟" ❗️دوباره همین جملات را مرور کنید. آفت‌های تکلیفی دانستن جهاد چیست؟ و حسن تشریفی دانستن آن چه؟ باور داریم که اهالی جبهه انقلاب به محضر انقلاب مشرف می‌شوند! و این حضور از تکلیف و تکلف فراتر است. 🔰 ادامه دارد... 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
🔰 ویژگی‌های نهادهای انقلاب اسلامی 🔺۱. نهاد انقلابی ماهیت انقلابی دارد، نهاد انقلابی زاییده انقلاب اسلامی است، هدف‌های نهاد چیزی جز هدف‌های انقلاب اسلامی نیست. 🔺۲. نهاد انقلابی ماهیت مکتبی دارد چون نهاد انقلابی برخاسته از متن انقلاب اسلامی است و اسلامیت تمامی وجود انقلاب ایران را پوشانده‌ است. 🔺۳. نهاد انقلابی ماهیت مردمی دارد انقلاب اسلامی انقلابی است که بیشترین مشارکت مردمی را در به ثمر نشاندن آن به‌همراه داشته است. 🔺۴. در نهاد انقلابی اعضا منتظر مراجعه‌کننده و ارجاع کار از طرف آن‌ها نیستند بلکه خود به دنبال کار در رابطه با رفع نیازها می‌گردند آن‌ها خود مولد کارند و تشکیلات نه‌تنها این چنین اجازه‌ای را به آن‌ها می‌دهد بلکه آن‌ها را در این امر نیز تشویق می‌کند. 🔺۵. در نهاد انقلابی سلسله‌مراتب بر اصل اسلامیت و شایستگی‌های فردی در رابطه با مسئولیت واگذار شده و مدیر می‌باشد که از یک حالت انتخابی انتصابی برخوردار است. زمینه رشد و ارتقا برای هر فردی فراهم است و این ارتقا مستلزم گذشت زمان مشخصی نیست. 🔺۶. در نهاد انقلابی مقررات و تشریفات اداری به حداقل می‌رسد و حتی اگر در این حداقل تامین نشده باشد به علت انعطاف‌پذیری تشکیلات تحقق امر فوق سهل خواهد بود و کارها حداکثر با یک یا دو واسطه از ابتدا تا انتها انجام می‌گیرد. 🔺۷. در نهاد انقلابی ارتباط و برخورد چه بین اعضا و چه بین اعضا و مردم یک برخورد ارزشی و عاطفی است که در جهت رشد و معرفی هرچه بیشتر انقلاب اسلامی است. 🔺۸. نهاد انقلابی اعضاء خود را چنان پرورش می‌دهد که همواره آماده مقابله با فرداهای دشوار و پیش‌بینی نشده باشند، از عوامل غیر تخصصی نهراسند که اصولاً در نهاد انقلابی تخصص به آن صورتی در سازمان‌های اداری مطرح است وجود ندارد. 🖋 نگارنده: حسین رحیمی 📚 منبع: دانشگاه انقلاب، شهریور ۱۳۶۱، شماره ۱۵ 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
💠 دهه کرامت، یادسپار رسالت‌ها(۴) ❗️بیایید این بار هشدارهای نهفته در بیانیه گام دوم یار خراسانی‌مان را مرور کنیم: 🔸الف: در میان ملّتهایی که به پاخاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به جز تغییر حکومتها، آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند.... 🔸ب: هرگز نمیتوان مردمی را تصوّر کرد که از این چشم اندازهای مبارک دل زده شوند... 🔸ج: بی شک فاصله‌ی میان بایدها و واقعیّتها، همواره وجدانهای آرمان خواه را عذاب داده و میدهد، امّا این، فاصله‌ای طی شدنی است. 🔸د: برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. 🔸ه: انقلاب... عنصر اراده‌ی ملّی را که جان مایه‌ی پیشرفت همه جانبه و حقیقی است در کانون مدیریّت کشور وارد کرد؛ آنگاه جوانان را میدان دار اصلی حوادث و وارد عرصه‌ی مدیریّت کرد. 🔸و: اگر بی توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل ساله نمی‌بود -که متأسّفانه بود و خسارت بار هم بود- بی شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمانهای بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت. 🔸ز: خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌ام و برحذر میدارم. 🌐بر این باوریم که دهه کرامت می تواند و باید یادسپار کلید واژه‌های مهم و اساسی باشد. رسالت ساکن بزرگراه انقلاب، رسالتی بزرگ در این یادواره‌ها دارد: مردمان آمده‌اند تا تماشای مرا بردارند آه اطراف ما، آن چشم کجاست؟ ودرختی که بیاسایم من! باغ را دریابید باغ را می‌باید با بهاری در ذات 🌺 عزتتان زیاد 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98