eitaa logo
آوند
2.2هزار دنبال‌کننده
870 عکس
324 ویدیو
90 فایل
🌿برای کمک به تناور شدن شجره طیبه جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی با هم رهسپار شویم... ✅@avand98 #آوند #گفتمان_سازی ارتباط با ما: @avand_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بهار تحول، خردادماه 🔰در سالگرد ارتحال امام راحل (رحمةالله‌علیه)، همچون همیشه امام انقلاب با تکیه بر کلیدی ترین رمز آغاز و تداوم انقلاب، جانی تازه بر پیکره بینشی مردمان دادند. ایشان در این سخنرانی تحوّل‌خواهی و تحوّل‌انگیزی را از برجسته‌ترین خصوصیّات حضرت امام (رحمةالله‌علیه) دانستند: «امام، روحاً، هم یک انسان تحوّل‌خواه بود، هم تحوّل‌آفرین. در مورد ایجاد تحوّل، نقش او صرفاً نقش یک معلّم و استاد و مدرّس نبود؛ نقش یک فرمانده داخل در عملیّات و نقش یک رهبر به معنای واقعی بود. ایشان بزرگ‌ترین تحوّلات را در دوران خودشان، در زمان خودشان در حوزه‌های متعدّدی و در عرصه‌های متنوّع زیادی ایجاد کردند.» ▪️امام انقلاب، در گام نخست از تحول فکری مردمان گفتند: «یک تحوّل، تحوّل در روحیه‌ی خمودگی و تسلیم ملّت بود.» 🌀با این تحول فکری، برونکرد بینشی مردمان، مطالبه گری بود. ایشان فرمودند: «یک تحوّل دیگر، تحوّل در مطالبات مردم بود؛ یعنی اگر چنانچه فرض کنید آن وقت یک گروهی از مردم یک مطالبه‌ای هم از دستگاه داشتند یا از قدرتمندان آن زمان داشتند این بود که مثلاً این کوچه آسفالت بشود یا این خیابان این جوری کشیده شود؛ مطالبات در این حد [بود]؛ این را تبدیل کردند به مطالبه‌ی استقلال، آزادی؛ یعنی [آرمانهای] عظیم. یا شعار «نه شرقی، نه غربی»؛ در خواسته‌های مردم آن چنان تحوّلی به وجود آمد که از این چیزهای حقیر، کوچک، محلّی و محدود تبدیل شد به یک امور اساسی، بزرگ، انسانی ،و جهانی.» 🔺این دو تحول، زمینه‌ساز افقی بود که مردمان برای مرام خود برگزیدند: «یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی میدانستند،... امام برای دین، رسالت نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد؛ مردم نگاهشان به دین بکلّی متحوّل شد.» ❇️ثمره امام راحل، آینده پژوهی و آینده نگاری است: «یک تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همه‌ی شعارهایی که حالا بعضی از احزاب و بعضی و از گروه‌ها و گروهک‌ها میدادند ــ که خیلی محدود و کوچک هم بودند ــ در نگاه مردم آینده‌ای دیده نمیشد. یعنی مردم یک افق و آینده‌ای در مقابل چشم نداشتند؛ این تبدیل شد به ایجاد تمدّن نوین اسلامی. یعنی شما امروز به ملّت ایران نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده، مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند؛ اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند. نگاه عامّه‌ی مردم، توده‌ی مردم این است.» 💢اکنون و در سی و یکمین سالگرد امام راحل (رحمةالله‌علیه) رهبر فرزانه انقلاب، رسالت بلند مردم را تمدن‌سازی و وظیفه آنان را تحول‌خواهی می‌دانند: «تحوّل‌خواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست بلکه به معنای این است: گرایش مستمر به بهتر شدن؛ تحوّل‌خواهی این است؛ یعنی اکتفا نکردن به داشته‌های موجود؛ منشأ تحوّل میتواند این باشد. البتّه ممکن است منشأ مواردی، اعتراض به وضع موجود باشد امّا همیشه این‌جور نیست. در موارد زیادی تحوّل به معنای این است که ما آنچه را داریم، به داشته‌هایمان اکتفا نمیکنیم، یک قدمی بالاتر، یک مرحله‌ای جلوتر را دنبال میکنیم.» ✨عمیق‌ترین فراز سخنان امام انقلاب، که باید درباره آن بسیار اندیشید، این فراز است: «تحوّل صحیح احتیاج دارد به پشتوانه‌ی فکری؛ یعنی هر حرکت بی‌پشتوانه‌ی فکری را نمیشود تحوّل دانست.» 🌐 رسالت بزرگ کانون‌های فکری و جبهه سازان انقلاب، پشتوانه فکری است. ❗️مباد که درگیر شدن با التهابات و اشتغال به رفتارهای با افق کوتاه، افق‌های بلند را نادیده انگاریم. 💫بی شک انقلاب در مسیر تمدن‌سازی به هسته‌های فکری متعدد و متکثر برای آینده‌پژوهی نیاز دارد. @avand98
🔰 اصول مدیریتی رهبری امام خمینی (رحمةالله‌علیه) و امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) https://www.instagram.com/p/CBBTkBkpT1z/?igshid=15skf9jll4kc7 @avand98
⁉️ نهاد انقلابی؛ اصالتِ قالب (ساختار) یا اصالتِ هویت (تحقق ماموریت)؟ 🔸 قسمت اول 🌀سازمان پديده‌اي پيچيده و نافذ در حيات بشري است. پديده‌اي كه ميل به دير پايي دارد. گويا ميل به بقا كه خداوند در وجود انسان به وديعه نهاده به سازمان‌ها نيز سرايت كرده است؛ تا آنجا كه به باور برخی اندیشمندان، سازمان مي‌كوشد تا زنده بماند و تعادل خود را حفظ كند و تا حد ممكن، حتي پس از دستيابي به اهداف تعيين شده نيز پابرجا بماند. ميدان دادن به اين ميل، ممكن است گاهي به غفلت و اهمال يا انحراف از اهداف اصیل سازمان نيز منجر شود. 💢در واقع سازمان‌ها در بسياري از مواقع به منظور سازگاري بهتر با شرايط، در اهداف خود تجديدنظر مي‌كنند، به ويژه هنگام تهديد بقايِ خويشتن، از تعقيب اهداف پیش اعلام شده صرف نظر مي‌كنند و درست به دليل وجود همين ميلِ به بقا، مسئله وجود و بقاي ظاهری و شکلی سازمان، به هدف جديد (و نه وسيله اي براي نيل به اهداف اصيل) تبديل مي شود؛ يعني در واقع سازمان حفظ بقاي خويش را هدف اصلی قرار مي‌دهد و براي باقي ماندن، اهداف اصیل خويش را قرباني مي‌كند و بدين ترتيب، هويتش (فلسفه تحقق ماموریت) را از دست مي‌دهد تا بقاي ظاهری‌اش (قالب و ساختار) را تضمين كند. 🖋 دکتر ساسان زارع 🔰 ادامه دارد... @avand98
⁉️ نهاد انقلابی؛ اصالتِ قالب (ساختار) یا اصالتِ هویت (تحقق ماموریت)؟ 🔸 قسمت دوم 🌀در تاريخ شكل گيري سازمان‌ها، تمايل سازمان‌ها به زندگي، آنها را به رفتارهايي واداشته است كه در جريان آن رفتارها، گاهي هويت خويش را فداي بقاي خود كرده‌اند. مثال معروف، مربوط به سازماني است كه براي رفع فقر برپا مي‌شود و در ناخودآگاه جمعي خود، در مي‌يابد كه نيل به آن هدف، مترادف با پايان مأموريت است و ختم مأموريت نيز مترادف با مرگ قانوني سازمان است! پس سازمان تلاش مي‌كند كه به جاي ريشه كني فقر، به بازي با آن بپردازد و به جاي فقرزدايي، صرفا فقيرنوازي كند. بنابراين در چارچوب فعاليت‌هاي آن سازمان، هيچ اقدامي براي ريشه كني فقر برنامه ريزي نمي‌شود. 🔺پس در حالت كلي، فرار سازمان‌ها از مرگ ظاهری، آنها را رياكارانه به جابه جايي اهداف متمايل مي كند. بدين سان، سازماني كه مستعد تغييردادن محيط است و مي‌تواند محيط را تغيير دهد تا اهداف خود را در آن محقق سازد، خود را تغيير مي‌دهد تا محيط را براي بقاي خود متقاعد كند. 📍 در اينجاست كه هويت و روح سازمان (فلسفه تحقق درست ماموریت) مي‌ميرد تا جسم و جسد (قالب و شکل ظاهری) آن باقي بماند و اين مهم مدنظر قرار مي‌گيرد كه چه بايد كرد تا تمايل سازمان‌ها به حفظ ظاهر و قالب خود، سبب جابه جايي اهداف واستحاله هويت آنها نشود؟ 🖋 دکتر ساسان زارع 🔰 ادامه دارد... @avand98
⁉️ نهاد انقلابی؛ اصالتِ قالب (ساختار) یا اصالتِ هویت (تحقق ماموریت)؟ 🔸 قسمت سوم 🌀 در اينجاست كه هويت و روح سازمان مي‌ميرد تا جسم و جسد آن باقي بماند و اين مهم مدنظر قرار مي‌گيرد كه چه بايد كرد تا تمايل سازمان‌ها به حفظ ظاهر و قالب خود، سبب جابه جايي اهداف واستحاله هويت آنها نشود؟ 🔹به نظر مي‌رسد كه در پاسخ به اين سؤال مي توان به مرگ ظاهری قالب‌ها با هدف ناميرايي هویت سازمان اشاره کرد. در واقع برخلاف حالتي كه سازمان دچار استحاله اضطراري اهداف مي‌شود و روح را وامي‌گذارد تا جسم زنده بماند، چنين سازماني روح را حفظ مي‌كند و جسد خود را به مرگ ظاهری مي سپارد و در واقع سازمان در ظاهر می‌میرد تا بهتر زندگی کند. 💢در واقع سازماني كه به هنگام توانمندي، مسلط بر رابطه خويش با محيط، به مبادله منابع، انرژي، كالا و خدمات مي‌پردازد، به هنگام كهولت، جسد ناتوان خويش را واميگذارد تا به سازماني جوان و پرسرعت تبديل شود! جالب است كه در اين صورت، چنين سازماني هيچ گاه رنگ كهولت نميگيرد و هرگاه برنامه زماني مرگ ظاهری‌اش فرارسد، براي نيل به ناميرايي، مرگي از پيش طراحي شده توامان با تولد سازمانی جوان و چابک را برميگزيند. 🔺بدین ترتیب سازمان می تواند ساحت اندیشه و منطق زیربنایی خود را حفظ کند ولی ابزار بیان خود را ارتقا بخشد و جسم خود را پیوسته نوسازی کند، به طوری که در این سیر پیوسته نوسازی به طور مدام از ظرفیت‌های کهنه خود، سازمان‌هایی نو با منطقی رو به رشد و متعالی بازآفرینی می‌شود و ظرفیت‌های کهنه به عنوان تکیه گاهی برای زایش جدید و موثر قرار می گیرد. 💫 بی شک اتخاذ اين رويكرد به ويژه براي سازمان‌هايي كه در تقابل با واقعيت‌هاي محيط، نياز به نوشوندگي مکرر و سریع دارند(نهادهای انقلابی)، بسيار ضروري است. 🖋 دکتر ساسان زارع 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
♨️ مرور بیانات رهبر حکیم انقلاب (مدظله‌العالی)، به مناسبت تحولات اخیر آمریکا 🔸امروز بسیاری از مشکلاتی که در کشورهای اروپائی، مثل انگلیس، مثل فرانسه، مثل آلمان، مثل ایتالیا وجود دارد، ناشی از این است که سیاستهای شبکه‌ی خبیث صهیونیستی بر دولتهای این کشورها حاکم است. اینها از سرمایه‌داران و کمپانی‌داران صهیونیست که در دنیا زیادند، چشم میزنند و حساب میبرند. در آمریکا هم همین جور است. تملق‌گوئی به صهیونیستها، یک شیوه‌ی معمول در بین قدرتمندان آمریکاست. در اروپا هم کم و بیش همین جور است. وقتی ملتها - چه ملت آمریکا، چه ملتهای اروپا - بدانند که خیلی از این بدبختیها ناشی از سلطه‌ی شیطانی و اهریمنی این شبکه است، یقیناً انگیزه‌شان بیشتر خواهد شد، حرکتشان شدیدتر خواهد شد. ممکن است امروز آمریکا با پلیس، بلکه با ارتش، مردم را سرکوب کند - که سابقه هم دارد؛ چند سال قبل از این در شیکاگو یک حرکتی به وجود آمد، ارتش را وارد کردند؛ گمانم زمان کلینتون بود، حاکمیت آن مجموعه‌ی قبل از بوش - هیچ ابائی ندارند؛ ارتش را وارد میکنند، مردم را سرکوب میکنند، میزنند، میکُشند، زندانهای سخت میکنند؛ این حرکت سرکوب میشود، اما از بین نمیرود؛ آتش زیر خاکستری خواهد ماند و یک روزی آنچنان شعله خواهد کشید که همه‌ی این بنای پوشالی استکباری و سرمایه‌داری را خواهد سوزاند و خاکستر خواهد کرد. 💢البته ما در حال حاضر مسئولین آمریکائی را برحذر میداریم از این که حرکت ناشایست و شیطانی‌ای - چه در زمینه‌های سیاسی، چه در زمینه‌های امنیتی - از آنها سر بزند. بدانند جمهوری اسلامی زنده است، بیدار است. 💠 آنها اگر چنانچه پشت به مردم خودشان دارند، ما رو به مردم خودمان داریم. 📍 بیانات در دیدار دانشجویان کرمانشاه 🗓۱۳۹۰/۰۷/۲۴ 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
❇️ آیا معنویت در مدیریت همان کارآمدی است؟! ⚠️ کم نیستند حزب اللهی هایی که وقتی می گویی عنصر در اقدام یعنی چه می گویند همین که کسی بتواند به خوبی از عهده کارش بر بیاید یا در یک کلمه باشد، انقلابی است و بس! 🔰 و اضافه می کنند که خب این خوب است که مذهبی و اهل نماز باشد ولی مساله اصلی این است که آن که بعهده اوست را به خوبی انجام دهد. ❎ مدلی هم در نگاه جریانات هست که فکر می کند مدیر مذهبی که دائم جانماز آب بکشد و بروزات اش زیاد باشد، وجه اصلی تمایز با مدیران غیرانقلابی را داراست! ✅ بنظر می رسد از آنجا که فهم درستی از عنصر و تبیین نقش عینی آن در ساحت عمل و اقدام نداریم نگرش های برخی انقلابیون ما به تعاریف از مدیریت نزدیک می شود و بمعنای انجام صحیح وظیفه، تنها عنصر موفقیت تلقی می شود، که در مدیران سکولار نیز می تواند موجود باشد. 👈 حال سوال اینجاست که نقش معنویت دقیقا کجاست و یک انقلابی دارای عناصر عقلانیت، عدالت و معنویت که دو تای اول در نیز می تواند باشد چه تفاوتی با آنان دارد؟ و این عنصر دقیقا در کجای کار او بروز دارد؟ در نماز و ریش و حیطه فردی او یا در مدیریت اش نیز مشهود است؟ 💠 یکی از عرصه های مهم مدیریت دائمی مبتنی بر یک اصول مشخص و با لحاظ نظام است. در این فرآیند، کم نیستند کسانی که با استدلال لزوم علمی بودن تصمیمات به سمت نگرش های تکنوکراتی غش می کنند. مثلا می فهمند که در ادارات فشل ما اگر هدیه در کار نباشد کار می خوابد لذا با یک دودوتا چهارتای درست ریاضی تن به این اقدامات می دهند! 🎓 پس اگر مدیری از عنصر معنوی برخوردار باشد تمایزاتی خواهد داشت. مثلا در امکانات، مدیریت پذیرتری دارد چرا که دیده کم من فئة قليلة غلبت... پس نمی گوید دو دو تا چهار تاست پس نمی شود. او سعی می کند مشکلات را با حرکت حل کند و با تلاش و تدبیر بیشتر در عین امکانات کمتر کار را به سرانجام برساند. البته مرز با تدبیر خیلی دقیق است و عاقل می طلبد! ✂️ در اینکه چقدر بخاطر برخی ها و فشارها از اصول، عدول می کند نیز بروز دارد یا اینکه چون مؤمنان وقتی می شنود که ان الناس قد جمعوا لکم... تازه ایمانش زیاد شده و محکم تر جلوی ذی نفوذان می ایستد. 🟢 در اینکه چقدر انسانیت و را در کار دخیل کند نیز متفاوت است. خیلی ها برنده بازی اند ولی بازنده اخلاق می باشند. این مولفه هم ناظر به درک دائمی خداوند یا همان معنویت قابل تعیین است. 🖋 علیرضا کمیلی 📍 @komeilialireza 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
🔰 حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در صحن علنی مجلس: 🔹اعزه بزرگوار با عرض بنده در مورد مظلومیت فرهنگ همراه هستند. در جلسه هیئت دولت شهریور سال ۸۶، بعد از گزارش آقای احمدی نژاد، مقام معظم رهبری فرمودند فرهنگ حقیقتاً مظلوم است. شواهد و ادله‌ای آوردند، یکی همین بود که در گزارش رئیس جمهور مجال گزارش در مورد فرهنگ نشد. نه تنها مقام معظم رهبری، هر دلسوزی - با عرض معذرت از ساحت والای مجلس- عدم استقبال نمایندگان مجلس را برای عضویت در کمیسیون فرهنگی را که ببیند یاد مظلومیت فرهنگ می‌افتد. 🔺شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ۴ ماه تشکیل نشده است، شورای عالی فضای مجازی تشکیل نمی‌شود، سند مهندسی فرهنگی کشور به دستور مقام معظم رهبری بیش از ۴۰ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به خودش اختصاص می‌دهد ولی بعد از چند سال کش و قوس تصویب می‌شود. ۵-۶ سال سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که توی سبد اولویت‌ها باید قرار می‌گرفت، هیچ اتفاقی برایش نمی‌افتد. ❗️ کل بودجه فرهنگ این کشور زیر نیم درصد است؛ بودجه ساخت بیش از ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه. ▪️از مظلومیت فرهنگ یک قدم جلوتر؛ همین اندک بودجه دستگاه‌های فرهنگی با شلختگی و تشتت دستگاه‌های فرهنگی و روشن نبودن شرح وظایف با بارهای بزرگ بر زمین مانده مواجه است. 🕌مسجد که سنگر است و قرار است گره‌ها را باز کند، به یک عبارت ۱۱ دستگاه و به یک عبارت ۲۱ دستگاه متولی دارد. بفرمائید وضعیت بالای ۸۰ هزار مسجد در کشور چگونه است؟ شما نمایندگان مردم هستید و از احوال شهرها خبر دارید. ♨️ گره‌های بزرگ در عالم اقتصاد و امنیت با فرهنگ حل می‌شود و این مکتب امام راحل و فرمایشات مقام معظم رهبری است. ما باید به گره‌گشایی‌های فرهنگی توجه کنیم. مسئله اول حتماً مسائل فرهنگی است. 💢بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی متشتت و موازی‌کار هستند؛ به گونه‌ای که سوال بنده آن است که چند نفر تفاوت بین شورای تبلیغات، دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات را می‌دانند؟ 🌀همچنین ما شاهد نهادهای موازی چون مرکز رسیدگی به امور مساجد، ستاد اقامه نماز و مجموعه‌هایی درباره مساجد هستیم که این تشتت‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است. همچنین بین سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم شاهد موازی‌کاری‌هایی هستیم اما با همه این وجود امام راحل ظرفیت و قدرت فرهنگ را به ما نشان دادند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. ♦️ حتماً حمایت از کالا و سرمایه ایرانی و اقتصاد مقاومتی، ابعاد فرهنگی هم دارد که مغفول مانده، جدی گرفته نشده و قطعاً باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. ظرفیت‌های حل مسائل مهم نظام آن است که به مسائل فرهنگی توجه بیشتری شود و اگر ما می‌خواهیم مشکلات اقتصادی، معیشتی و مسکن مردم را حل کنیم، باید حتماً بر روی ظرفیت فرهنگی حساب ویژه باز کنیم. 📍ما بیش از ۸۰ هزار مسجد، ۲۵ هزار کانون و ۹۰ هزار هیئت مذهبی ثبت شده داریم که از حداقل خدمات حاکمیت محروم هستند و حتی یک شناسه هم ندارد؛ حمایت‌هایی که از NGOها می‌شود، از هیئت‌های مذهبی دریغ می‌شود. ما گره‌های مردم را با فرهنگ می‌توانیم حل کنیم و مشکل امید، روحیه و اعتماد به نفس را می‌توان با توجه به فرهنگ حل کرد. ⚠️همه جا تهران نیست، هر شهرستان و زیست‌بومی مسئله و اقتضائات خاص خودش را دارد که باید مورد توجه قرار گیرد اما مدل حکمرانی ما یک مدل مرکزی است درحالی که باید به مناطق مختلف توجه شود. 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
👈🏼 تحلیل حجت الاسلام علیرضا پناهیان دربارۀ سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب: 🌀 هرجا مشکل اقتصادی و فرهنگی هست، آنجا دچار «مدیران فسیل» است 🌀 جوان‌گرایی، ما را از تحجّر و فسیل‌شدن نجات می‌دهد 🌀 حبّ مقام، مدیر را فسیل می‌کند و خلاقیت را از بین می‌برد 🔹 علی علیه السلام به مدیران جامعه می‌فرمایند: وقتی در کارها، می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید اول با جوان‌ها مشورت کنید بعداً با پیرترها. اما برداشت عمومی جامعه این است که «جوان، ناپخته است!» 🔹 چرا باید با جوان مشورت کنیم؟حضرت توضیح می‌دهند؛ برای اینکه او حرف‌های تازه به ذهنش می‌رسد و افق جدیدی باز می‌کند. ممکن است دو تا از نظراتش خیلی پرت باشد، اما دوتای دیگر، تو را از فسیل بودن در می‌آورد. 🔹 یکی از محسّنات جوان‌گرایی این است که انسان را از ایستایی و تحجّر نجات می‌دهد. اگر جایی دیدیم که مشکلات اقتصادی یا فرهنگی و...باقی مانده است، آنجا دچار مدیران فسیل هست. البته مدیران فسیل، ممکن است سن‌شان هم زیاد نباشد. مثلاً بعضی‌ها در اثر ترسِ از دست دادن پست و موقعیت خودشان، دچار تحجّر می‌شوند. 🔹 چرا می‌گویند که مدیر باید زاهد باشد و حبّ دنیا و حب‌ مقام نداشته باشد؟ چون حبّ مقام خلّاقیت او را می‌گیرد. حبّ مقام و موقعیت، او را فسیل می‌کند، قدرت تفکّر و برنامه‌ریزی را از بین می‌برد و دچار احتیاط‌های بی‌جا می‌شود. 🚩برنامه «مردی که جهان را تغییر داد» شبکه سه- ۹۹.۳.۱۷ 👈🏼 متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/6319 @Panahian_ir 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
📔 💠کتاب «رسم جهاد»، روایت‌هایی از تجربه‌های کار جمعی در جهاد سازندگی به روایت مرحوم حسینعلی عظیمی می‌باشد. 🔺این کتاب با نثری روان از ۱۱ فصل تشکیل شده است که مهم ترین آنها تشکیل ساختار، رابطه با مردم، دولتی شدن جهاد، کمیته فرهنگی و جهاد سازندگی در جنگ است. 🔸 ساختار منطقه‌ای جهاد سازندگی، جهاد در استان‌ها، ساختار شورایی جهاد، رابطه جهاد با بقیه سازمان‌ها و اعتماد از دیگر سرفصل‌های این کتاب هستند. 📌در بخشی از پیش گفتار این کتاب می‌خوانیم: «خودمان هم هنوز دقیق نمی‌دانیم جهاد چگونه شکل گرفت، چگونه استمرار پیدا کرد و چگونه منحل شد، جهاد چه بود و چرا ما دیگر نمی‌توانیم نهادی کارآمد، مردمی و فراگیر نظیر آن را در کشور ایجاد کنیم. در عین حال متأسفانه تاکنون برای دانشگاه و حوزه مطالعه این نهاد یا دیگر نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی، مهم نشده است. این کتاب با اتکا به روش تجربه نگار و رجوع به خود جهادگران، مانند دیگر تلاش‌های معدودی که در باب مطالعه جهادسازندگی انجام شده، به دنبال آن است که این نهاد انقلابی را بازشناسد.» 📍۲۷ خرداد‌ماه؛ سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) گرامی‌باد. 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
💠 قل هاتوا برهانکم ▪️در یکی از گردنه‌های تاریخی، امام جعفر صادق (علیه‌السلام) مسئولیت تبیین و ترویج مبانی دینی را بر عهده داشتند. 🔹 الف: خلافت غصب شده، اکنون به یک فرهنگ نهادینه شده بود و خلفاء ستم خویش را با روکشی از رفتارهای ملون دینی پوشش می‌دادند. 🔹 ب: از همان آغاز انحراف و خانه‌نشینی امامت، بسته‌های فرهنگی و اجتماعی توسط غاصبان به عنوان سبک زندگی نوین رواج یافت. از آن جمله "تحدید حدیث" بود. آنان با توجیه وحدت جامعه و پرهیز از تشتت صحابی رسول خدا (صلوات الله علیه) را از رواج حدیث بازداشتند، نوشته‌های صحابی را به بهانه تطبیق گردآوری کرده و همه را منهدم کردند. بر اساس این بسته فرهنگی اجتماعی، شعار "حسبنا کتاب الله" رواج یافت و در عمل امت اسلامی از یکی از دو بال "حدیث ثقلین" محروم شد. 🔹 ج: حاکمیت کوشید تا در خلاء رواج اندیشه زلال دینی، نحله‌ها و فرقه‌های فراوانی ایجاد کند. این قرائت‌های متفاوت در زمان امام صادق (علیه‌السلام) به اوج خود رسید، به گونه‌ای که کرسی‌های حکومتی آنان را رواج می‌داد. 🔹 د: تکثر نگاه‌ها و قرائت‌ها و نبود گروه مرجع فکری_الهی موجب سردرگمی عقیدتی مردمان شده بود. 🔹 ه: در سبک زندگی ابداع شده توسط خلفا، باید ساخت حدیث توسط عالمان دنیاپرست از زبان رسول خدا (صلوات الله علیه) رواج می‌یافت. در دوران امام صادق گستردگی این احادیث جعلی بسیار فراوان تر از احدادیث معتبر بود. 🔹 و: هراس جدی حکومت از امامان شیعه (علیهم‌السلام) آنها را در محاصره امنیتی اجتماعی قرار داده بود. 🔰در چنین محیط پر خدشه و پر آسیبی امام جعفر صادق (علیه‌السلام) نهضت سترگ فکری خویش را آغاز کردند: 🔺 الف: با نظارت و اشراف علمی و عقیدتی ایشان کانون‌های تربیت شاگردان مبرز در کانون تمدن سازی، یعنی مدینه‌النبی شکل گرفت. 🔺 ب: اهتمام ایشان به تربیت شاگردانی خلاق، جامعه شناس، مجتهد و البته جسور موجب شد که در عمده رشته‌های علمی آن دوران استوانه‌های علمی با صبغه عقیدتی به جامعه معرفی شدند. 🔺 ج: در نگاه مبارک امام صادق (علیه‌السلام) قرائت‌های مختلف یک فرصت برای تضارب افکار بود. ایشان خود و شاگردانش به گفتگوی احسن با صاحبان اندیشه‌های متفاوت می‌پرداختند. اساسا دگرگونی‌های عمیق فرهنگی، نیازمند به‌روزرسانی عقاید و باورها، هرس آرای، گردآوری تجربیات ریشه‌دار و وجود انسان‌های مجتهد و چالشگر است. 🔺 د: امام صادق (عليه‌السلام) همواره از تمرّد و روگرداني مردم از علوم اهل‌بيت(عليهم‌السلام) حسرت مي‌خورد. همچنان که امام باقر (علیه‌السلام) مي‌فرمود كه گرفتاري و بدبختي مردم براي ما سنگين و ناگوار است: [مشكل اين است كه] اگر آن‌ها را به راه حق بخوانيم، دعوت ما را اجابت نمي‌كنند و چنانچه رهايشان كنيم، راه نمايي غير از ما ندارند: بلية الناس علينا عظيمةٌ؛ إن دعوناهم لم يستجيبوا لنا؛ و إن تركناهم لم يهتدوا بغيرنا 🔺 ه: تاریخ نشان داد که "قال رسول الله ها" که از زبان امام صادق (علیه‌السلام) به مردم عرضه می‌شد، قبله فکری مردمان خردپیشه را به فطرت خویش بازمیگرداند. به استناد روایات موجود، همه "قال الصادق‌ها" همان کلام مبارک رسول خدا صلوات الله علیه بود. در واقع امام صادق (علیه‌السلام) همه غبارها و کدورت‌ها را کنار زد و دوباره مردم را با سرچشمه محمدی آشنا کرد. 🔺 و: در سبک زندگی مبارک امام صادق (علیه‌السلام) عقل و تدبیر، دین افزا است. "عقال" به معنی بازداشتن، بازدارندگی و کنترل کنندگی است، از این رو با مدد از آن که به استناد حدیث رسول خدا (صلوات الله علیه) نخستین آفرینش خداوند است، جامعه می‌تواند خود را از رفتار و گفتار ناپسند باز دارد. 🔺 ز: در نگاه مبارک امام صادق (علیه‌السلام) پذیرش هدایت مبتنی بر اختیار انسان‌هاست. فقیه آل محمد (علیه‌السلام) مردمانی می‌خواست که نه بر اساس شور، بلکه با تفهم و تفقه دین‌پژوهی کنند. رواج کرسی‌های آزاد اندیشی و ایجاد چالش‌های فکری، مردم را با اندیشه عمیق تشیع آشنا می‌ساخت. 🔺 ح: در بحبوحه قرائت‌های مختلف، امام صادق (علیه‌السلام) مبانی تشیع مقتدر را تبیین و به صورت منابع روایی متقن به امت اسلامی ارائه داد. منابع روایی به یادگار مانده از این امام فقیه به رغم عدم تمایل خلفای غاصب توانست اندیشه تمدن سازی مبتنی بر اندیشه تشیع مقتدر را بازتولید کند. 🔺 ط: امام صادق (علیه‌السلام) در کنار ترمیم گذشته و بازتولید روایات محمدی (صلوات الله علیه)، افق نگاری آینده‌ها را نیز مد نظر قرار دادند. روایات فراوان موجود درباره حضرت بقیةالله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از نمونه‌های این افق‌نگاری است. 👇 ادامه 👇