eitaa logo
آوای ملکوت
181 دنبال‌کننده
977 عکس
697 ویدیو
97 فایل
گزیده های ناب از آیات و روایات و سخنان بزرگان در سیر و سلوک الی الله و بصیرت و جهاد انقلابی
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀🍀 صحرای بلا به وسعت تاریخ است و كار به یك یا لیتنی كنت معكم ختم نمی شود . اگر مرد میدان صداقتی ، نیك در خویش بنگر كه تو را نیز با مرگ انسی این گونه هست یا خیر! اگر هست كه هیچ ، تو نیز از قبله داران دایره طوافی ، و اگر نه ... دیگر به جای آنكه با زبان «زیارت عاشورا» بخوانی ، در خیل اصحاب آخرالزمانی حسین با دل به زیارت عاشورا برو . «ضحاك بن عبدالله مشرقی » را كه می شناسی ! عصر عاشورا از جبهه حق گریخت بعد از آنكه صبح تا شام را در ركاب امام شمشیر زده بود. خوف ، فرزند شك است و شك ، زاییده شرك و این هر سه ، خوف و شك و شرك ، راهزنان طریق حقند... كه اگر با مرگ انس نگیری ، خوف ، راهِ تو را خواهد زد و امام را در صحرای بلا رها خواهی كرد. شب هر چه در خویش عمیق تر می شود، اختران را نیز جلوه ای بیشتر می بخشد و این ، سرالاسرار شب زنده داران است . اگر ناشئه لیل نباشد، رنج عظیم روز را چگونه تاب آوریم ؟ @audio_ketab
🍃 🔻امام حسین(ع) یک شخصیت حماسی است. اما نه آن طور که جلال الدین خوارزم شاه، یک شخصیت حماسی و نه آن طور که رستم یک شخصیت حماسی است. حسین(ع) یک شخصیت حماسی است؛ اما ، نه حماسی قومیت. 🔻شما در جهان یک شخصیت حماسی مانند حسین بن علی(ع) از نظر شدت حماسی بودن و از نظر علو و ارتفاع حماسه- یعنی جنبه های انسانی، نه جنبه ی قومی و ملی- پیدا نخواهید کرد.... 🔻ادعای این که کسی بگوید من کلید شخصیت کسی مانند علی(ع) یا حسین بن علی(ع) را به دست آورده ام، انصافاً ادعای گزافی است و من جرأت نمی کنم چنین سخنی بگویم. اما این قدر می توانیم ادعا کنم که در حدودی که من حسین(ع) را شناخته و تاریخچه ی زندگی او را خوانده ام و سخنان او را که متأسفانه بسیار کم به دست ما رسیده است به دست آورده ام، می توانم این طور بگویم که از نظر من کلید شخصیت حسین(ع) حماسه است، شور است، عظمت است، صلابت است، شدت است، ایستادگی است، حق پرستی است... @avayemalakut
هدایت شده از KHAMENEI.IR
| مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم ۱۴۰۳/۰۴/۱۷ ♦️جای آقای رئیسی عزیزمان خالی است؛ ✨ولی خب طبق اعتقادات ما، ارواح طیبه‌ مؤمنین، بخصوص شهدا، 🌟ناظرند، حاضرند، می‌بینند، می‌شنوند؛ 👌در واقع، ایشان هم از تشکّر ما و از قدردانی ما از ایشان مطّلع میشوند. ❇️امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال از شماها این زحماتتان را قبول کند. 🔺آنچه انجام دادید یک طرف 🔻آنچه نیّت انجامش را هم داشتید یک طرف ⏪دولت مرحوم آقای رئیسی (رضوان الله علیه) دولت کار بود، ⏪دولت امید بود، ⏪دولت حرکت در بخشهای داخلی و خارجی بود ❇️ایشان واقعاً امیدوار بود، واقعاً خوش‌بین بود به آینده 💠درباره خصوصیات مرحوم آقای رئیسی 1️⃣مردمی بودن 🔸برای مردم احترام قائل بود، 🔹در بین مردم حضور پیدا میکرد، 🔸لمس میکرد حقایق را با حضور در میان مردم، 🔹حرفهای آنها را میشنید ♦️نیازهای آنها را محور برنامه‌ریزیهای خودش قرار میداد 🔺این درست همان چیزی است که مورد نظر اسلام است 2️⃣اعتقاد واقعی به ظرفیتها و توانایی‌های داخلی ⏪ما با خیلی از مسئولین روی مسئله‌ توانایی‌های داخلی و ظرفیتهای داخلی در موارد متعدد صحبت میکنیم، ⭕️هیچ کس از آنها هم مخالفت نمیکند، 👌امّا آدم میفهمد چه کسی عمیقاً و از بن دندان به این توانایی‌ها باور دارد، چه کسی نه. ❇️ایشان واقعاً باور داشت 3️⃣صراحت در اعلام مواضع انقلابی و دینی 📌در اوّلین مصاحبه‌ای که ایشان کرد، 👇از او راجع به ارتباط با فلان کشور پرسیدند که شما ارتباط برقرار میکنید، ♦️ایشان گفت خیر! صریح؛ 🔺یعنی بی هیچ ملاحظه و حاشیه و لابه‌لا چیزی گفتن 4️⃣خستگی‌ناپذیری از کار 👈من مکرر ایشان را توصیه میکردم به اینکه یک قدری استراحت کند ♦️ایشان همیشه میگفت من از کار خسته نمیشوم، ❇️واقعاً هم کأنّه خسته نمیشد 5️⃣مأیوس نشدن از زخم‌زبان‌ها ⭕️از زخم‌زبان‌ها... رنج هم میکشید، گاهی پیش بنده شکایت هم میکرد، ❇️لکن مأیوس نمیشد و سرد نمیشد از کار کردن و دنبال‌گیری کردن 6️⃣دنبال‌گیری سیاست خارجی بر پایه‌ تعامل و عزت‌مداری 👈اهل تعامل بود، امّا از موضع عزّت؛ 🔺نه آنچنان تند و به‌اصطلاح دورکننده که ارتباط قطع بشود، 🔻نه بیخودی امتیاز دادن و دست پایین گرفتن و مانند اینها ☝️این موجب شد که بعد از شهادت ایشان، ✍️چند نفر از سران برجسته‌ دنیا از ایشان به عنوان یک چهره‌ برجسته تمجید کردند ♦️به اصل ارتباط، ایشان عقیده داشت. 🔹ایشان با آفریقا ارتباط برقرار کرد 🔸با همه‌ کشورهایی که زمینه‌ ارتباط با آنها وجود داشت و باید ارتباط برقرار میشد، 🔷ایشان معتقد بود و ارتباط برقرار میکرد ♻️اولویتها را در این زمینه رعایت میکرد؛ 📌مثلاً یکی از اولویتها همسایگی بود 7️⃣اهتمام به طرحهای بزرگ ☑️به طرحهای سنگین اهتمام داشت؛ مثلاً: ✅انتقال آب از دریا به چند نقطه ✅انتقال آب از راه‌های دور به شهرهایی که مدتها در انتظار آب بودند 8⃣منش اخلاقی 💎جدّاً متواضع بود، جدّاً بردبار بود. آدم صبوری بود 👌اهل مدارا بود با کسانی که اختلاف نظر داشتند؛ 🔺چه اختلاف نظری، چه اختلافات نظری‌ای که منتهی میشد به اختلاف عملی در عرصه 9⃣اهل ذکر و توسّل و دعا بودن ✨اهل گریه بود و دلش روشن بود و قلباً با عالم غیب مرتبط بود؛ ♦️همینها است که انسان را نجات میدهد، انسان را پیش میبرد 🏷من این موارد را گفتم برای اینکه اینها ثبت بشود به عنوان یک الگو؛ ♦️معلوم بشود کسی که رئیس قوّه‌ی مجریه‌ی یک کشور است، ✔️میتواند مجموعه‌ این خصوصیّات عملی و فکری و قلبی و مانند اینها را با همدیگر داشته باشد و دنبال کند 🙏از آقایان وزرا هم تشکر میکنیم؛ همکاری کردید، تلاش کردید در طول این چند سال و کمک کردید به رئیس‌جمهور 🌷بخصوص از شخص آقای مخبر من بایستی تشکّر ویژه بکنم؛ ⏪هم به خاطر همکاری‌شان با آقای رئیسی در طول این سه سال ⏪هم برای این چهل پنجاه روز اخیر که ایشان در موضع «سرپرست ریاست جمهوری» 👌حقّاً و انصافاً خیلی خوب کار کردند 🔺اینکه گفته شده بود «تا روز آخر، همه‌ کارها انجام بگیرد» را ایشان به معنای واقعی کلمه جدی گرفتند. 📌شما دوستان هم بحمدالله همه مشغول هستید، 🔺باز هم بایست تا همان لحظه‌ آخر ادامه بدهید کارها را. ☝️این خصوصیّات برای دولتها، برای رؤسا، برای وزرا، همه الگو است؛ ❇️ان‌شاءالله که از این الگو همه استفاده کنند، ✅همه‌ ما استفاده کنیم، بنده هم استفاده کنم. 💠قدردانی از مردم و مسئولین برای انتخابات 🙏یک بار دیگر از مردم به خاطر انتخابات تشکر میکنم 🔸از مسئولین دولتی 🔹وزارت کشور 🔸صداوسیما 🌷نیروهای انتظامی و مراقبتِ امنیتی به خاطر برگزاری خوب این انتخابات، بنده صمیمانه متشکرم ✅بحمدالله محصول تلاش این شد که یک انتخاباتِ سراسریِ بی‌حادثه رخ داد 🍀خدا ان‌شاءالله همه‌ شما را موفق و مؤید بدارد و کمکتان کند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 شهید حسین امیرعبداللهیان: نامم حسین نبود اما... @avayemalakut
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
تاریخ قیام سیدالشهدا 1.mp3
17.51M
🌀 پادکست «تاریخ قیام سیدالشهدا» 📝 بخش اول 🎙 عطا یاوری 🔰 آنچه خواهید شنید: 🔻تاریخ مختصر زندگی امام حسین تا مرگ معاویه: 🔹امام حسین در دوران پیغمبر 🔹امام حسین در دوران خلفا 🔹امام حسین در دوران امیرالمومنین 🔹امام حسین در دوران امام حسن ع 🔻 امام حسین از نگاه معاریف عصر خویش 〰️〰️〰️〰️〰️ 📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2812674312C2b3579343e
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
تاریخ قیام سیدالشهدا 2.mp3
13.23M
🌀 پادکست «تاریخ قیام سیدالشهدا» 📝 بخش دوم 🎙 عطا یاوری 🔰 آنچه خواهید شنید: 🔹مرگ معاویه و آغاز حکومت یزید 🔹حضور امام حسین در مجلس حاکم مدینه 🔹 وصیت امام حسین با محمد بن حنفیه 🔹 گفتگوی امام با ام‌سلمه 🔹حرکت کاروان امام به سمت مکه 🔻 چرا امام حسین ع عافیت و راحتی مدینه را با وضعیت کربلا عوض کرد؟ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2812674312C2b3579343e
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
قیام سیدالشهدا 3..mp3
18.45M
🌀 قسمت سوم پادکست «تاریخ قیام سیدالشهدا» 🎙 عطا یاوری 🔰 آنچه خواهید شنید: 🔹ورود امام حسین به مکه 🔹اقدامات بنی‌امیه برای جلوگیری از قیام امام حسین 🔹 اقدامات امام حسین برای همراه کردن مسلمانان در قیام 🔸 روش اسلامی در همراه کردن مردم 🔹 چرا خیلی‌ها با حرکت امام حسین مخالف بودند؟ 🔻 انقلاب اسلامی ایران متاثر از قیام امام حسین علیه‌السلام 🔹 چند نمونه از ثمرات قیام امام حسین علیه‌السلام 〰️〰️〰️〰️〰️ 📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2812674312C2b3579343e
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
قیام سیدالشهدا 4_.mp3
14.35M
🌀 قسمت چهارم پادکست «تاریخ قیام سیدالشهدا» 🎙 عطا یاوری 🔰 آنچه خواهید شنید: 🔹نامه بزرگان شیعه به امام حسین علیه السلام 🔹تعداد و محتوای نامه‌های کوفیان 🔹 فرستادن مسلم برای بررسی صداقت کوفیان 🔹 رسیدن مسلم به کوفه و بیعت کوفیان 🔹 ورود عبیدالله بن زیاد به کوفه 〰️〰️〰️〰️〰️ 📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2812674312C2b3579343e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️مرثیه ترکی از زبان مقام معظم رهبری 🌒 آی باتدی صبح آچیلدی زینب نوایه گلدی.... 🏴 🏴 @avayemalakut
🏴 برای درک بهتر عاشورا نیاز است که شرایط تاریخی و اجتماعی محل وقوع واقعه، یعنی کوفه مورد تحلیل قرار بگیرد. کتاب «نامیرا» این مسئولیت را دارد که مخاطب را با خود به برده و تصویری از شرایط اجتماعی و تاریخی مردمش ارائه کند. ✅ @avayemalakut
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روایت رهبر انقلاب از ماجرای شهادت حضرت علی اصغر(علیه‌السلام) ☝ هر روز یک ماجرا از کربلا در بیانات رهبر انقلاب 🏴 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢فرزند آیت الله فاطمی‌نیا : 🏴 پدرم میگفت اگر من روضه حضرت علی اصغر علیه‌السلام را متمرکز بخوانم میمیرم! @avayemalakut
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ پژواک فرهنگ و گفتمان عاشورا در کتاب عیون اخبارالرضا(ع) 🖊 علی راد 1️⃣ منظور از فرهنگ و گفتمان عاشورا: مجموعه گزارشات حدیثی و آموزه‌های مستنبط از احادیث است که مرتبط با عاشورا باشد. به تعبیر دیگر به مجموعه معارفی که ما را دقیق‌تر و بهتر با گفتمان عاشورا آشنا کند و مراد از عاشورا واقعه مسلم تاریخی با سه ضلع شخصیت برتر امام حسین(ع)، حرکت و قیام اصلاحی ایشان و غایت و مقصد علیای این حرکت که احیای دین است. 2️⃣ هدف شیخ صدوق: جامع‌نگاری درباره فرهنگ و گفتمان عاشورا نبوده بلکه مطالب امام رضا(ع) درباره عاشورا را به صورت گزیده در عیون مطرح کرده است، یکی از چالش‌های فراروی عاشوراپژوهی، چالش اعتبار مصادر روایی حادثه عاشورا است که عیون می‌تواند تا حدودی این چالش را مرتفع کند، چرا که عمده روایات عاشورایی عیون، مسند هستند و از منابع مکتوب حدیثی امامیه اخذ شده‌ یا مواردی را شیخ صدوق از طریق مشایخ خود ذکر کرده که به آن اطمینان داشته است. 3️⃣ چالش حقیقت و واقعیت از دیگر چالش‌های عاشوراپژوهی است: واقع‌نمایی از دل این همه مطالب تاریخی و متخالف چالش بزرگی است، لذا در تاریخ، ادعای قطعیت نمی‌توان کرد، ولی در عیون، گزارشات عاشورایی تا حدود معقولی می‌تواند به ما در زدودن این چالش کمک کند، زیرا مبتنی بر وثاقت صدوری و متنی روایات است و از شخصیتی مانند امام رضا(ع) که از هر شخصیت و مورخ دیگری صادق‌تر و آگاه‌تر است. ❗️ادامه دارد... ✅ @avayemalakut
4️⃣ عیون از منابع معتبر و درجه یک در عاشوراپژوهی است: در یک نگاه کلی گزاره‌های عاشورایی عیون به دو دسته تقسیم می‌شود؛ اول مخاطبان عام این مباحث اعم از شیعه و اهل تسنن و ... است که امام رضا(ع) به تبیین معارف و مباحث مرتبط با عاشورا برای آنها پرداخته‌اند؛ امام رضا بر خود واجب می‌دانستند که شخصیت حسین بن علی(ع) را در ابعاد مختلف علمی و ... معرفی کنند. دسته دیگر احادیث ویژه مخاطبان خاص و نخبه است، که به عنوان نمونه می‌توان به این شبهه اشاره کرد که برخی معتقدند امام حسین(ع) به شهادت نرسیده و همانند حضرت عیسی(ع) به آسمان برده شده است. 5️⃣ احیای جایگاه امام حسین(ع) در بیانات امام رضا(ع): گزاره‌های عاشورایی کتاب عیون از تنوع برخوردار است، امام رضا(ع) تلاش فرموده‌اند که فرهنگ و گفتمان عاشورایی را به صورت جامع مورد توجه قرار دهند؛ گاهی ما نگاهمان به عاشورا صرفا اخلاقی، معنوی و تک‌بعدی است، ولی در عیون هم مسائل کلامی و بنیادین، هم مطالب حماسی، هم فرهنگی، ترویجی و تبلیغی مانند ثواب گریه بر امام و زیارت امام حسین(ع) و مقابله با تحریفات عاشورا وجود دارد. بنی امیه همه تلاش خود را به کار بست تا فرهنگ عاشورا از اذهان بزداید. امام رضا(ع) در مواجهه با این رویکرد، رویکرد اصلاحی و انتقادی و نقد و ابطال دارند، همچنین رویکرد دیگر امام، ایجابی بوده است. بعد از عاشورا، دستگاه خلافت بنی امیه، اهتمام جدی به خرج داد تا شخصیت امام حسین(,ع)، حرکت اصلاحی امام را تحریف و مسلمین را نسبت به این حماسه بزرگ دچار سستی وتردید کند، لذا هر نوع سرودن شعر و حماسه و سوگواری ممنوع شد و حتی امام صادق(ع) هم با تقیه دعوت به سوگواری و بکاء داشتند. امام رضا(ع) با صراحت لهجه و با اهتمام ویژه و در سطح عمومی سنگ تمام گذاشتند و دعوت به بکاء داشتند؛ لذا ائمه از امام سجاد(ع) تا دوره امام رضا(ع) در ترویج فرهنگ عاشورا مخفیانه فعالیت می‌کردند ولی در دوره امام رضا(ع) این خفا برداشته می‌شود و امام علناً به تبیین ابعاد شخصیتی امام حسین(ع) و حماسه و جایگاه علمی آن امام می‌پردازند. 6️⃣ بسامد بکاء در روایات عاشورایی عیون: روایات مرتبط با محرم و بکاء بر امام هم در عیون پربسامد است، گویی در دوره امام رضا(ع) طوری در فرهنگ مردم رواج یافته بود که محرم و عاشورا مبارک است، امام رضا(ع) با صراحت لهجه با این نگرش مبارزه کردند. ایشان در روایتی فرموده‌اند اگر کسی در روز عاشورا، حوائج دنیوی خود را برای عزاداری بر امام ترک کند خداوند حوائج دنیا و آخرت او را برآورده می‌کند و هر کسی این روز را روز گریه و بکاء بداند خداوند قیامت را روز شادی و فرح برای او قرار می‌دهد. لذا امام رضا(ع) انقلابی در تقویم فرهنگی روز عاشورا ایجاد و فرهنگ رسیده از بنی امیه را ابطال کردند. ✅ @avayemalakut
⭕️جایگاه امام حسین(ع) نزد عمر سعد... 🔻عمر سعد و حربن یزید ریاحی دو تن از بزرگان سپاه ابن زیاد بودند که از جنگ با امام حسین(ع) احتراز داشتند و خود را در دوراهی بهشت و جهنم میدیدند، عمرسعد نتوانست دل از حکومت ری بِکند و طریق جهنم را انتخاب کرد. اما حربن یزید ریاحی، آزادگی و سعادت دو جهان و شهادت در رکاب امام حسین(ع) را برگزید. 📍شهیدآوینی: قافله عشق در سفر تاریخ است و این تفسیری است بر آنچه فرموده اند: كل یوم عاشورا و كل ارضٍ كربلا... این سخنی است كه پشت شیطان را می لرزاند و یاران حق را به فیضان دائم رحمت او امیدوار می سازد. ... و تو ، ای آن كه در سال شصت و یكم هجری هنوز در ذخایر تقدیر نهفته بوده ای و اكنون ، در این دوران جاهلیت ثانی و عصر توبه بشریت ، پای به سیاره زمین نهاده ای ، نومید مشو ، كه تو را نیز عاشورایی است و كربلایی كه تشنه خون توست و انتظار می كشد تا تو زنجیر خاك از پای اراده ات بگشایی و از خود و دلبستگی هایش هجرت كنی و به كهف حَصینِ لازمان و لامكان ملحق شوی و فراتر از زمان و مكان ، خود را به قافله سال شصت و یكم هجری برسانی و در ركاب امام عشق به شهادت رسی...  ای دل! تو چه می كنی؟ می مانی یا می روی؟ داد از آن اختیار كه تو را از حسین جدا كند... ✅ @avayemalakut
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 مگر خدا عمر حضرت حجت (عج) رو تا زمان ظهور تضمین نکرده، برای چی توصیه شده در روز عاشورا برای سلامتی امام زمان صدقه بگذاریم؟ 🎙پای منبر استاد عالی ✅ @avayemalakut
🔻منطق سرخ حسین و منطق بی‌رنگ ما: ارادت دینی، اراده‌ی انقلابی 🖊مهدی جمشیدی ۱. روزگار عجیبی‌ست که در آن، کسانی کربلا را در سال شصت‌ویک هجری متوقف کرده‌اند و برای امام شهید، حسین -علیه‌السلام- ناله سر می‌دهند، اما حاضر نیستند که در کربلای امروز، سر بدهند. همراهی‌شان با حسین، از سوگواری و گریه فراتر نمی‌رود؛ چنان‌که اشک‌های کوفیان نیز پس از کربلا جوشید، اما قیامی از آن نخروشید. نشسته‌اند و به گذشته می‌نگرند و اکنون‌شان، شبیه میلیون‌ها نظاره‌گر سال شصت‌ویک هجری است. نه این سو هستند و نه آن سو. در هنگامه‌ی کربلا، خاموش و بی‌طرف هستند و پس از کربلا نیز، جز عزا و مویه و فغان نمی‌دانند. دلداده‌ی عزای حسین هستند و نه خط حسین. می‌گریند، اما فریاد برنمی‌آورند. تشنه‌ی چای روضه هستند، اما از شمشیرهایی که تشنه‌ی خون‌شان هستند، هراس دارند. با خون، عهد نبسته‌اند و جان خویش را عزیزتر از راه حسین می‌شمارند. از کربلا، یک داستان غم‌انگیز ساخته‌اند که فقط باید در سوگ آن گریست و محزون بود، اما اکنون‌شان و انتخاب‌های اکنون‌شان را به آن عرضه نمی‌کنند. در این روایت، کربلا نمی‌تواند خودآگاهی تاریخی ایجاد کند و مسئولیت اجتماعی بیافریند، بلکه در احوال و نقلیات شخصی، محدود می‌ماند و از درس و عبرت تاریخی، تهی‌ست. براین‌اساس، خط مقاومت و مخالفت و تضاد و عصیان از درون آن برنمی‌خیزد که هزینه‌دادن برای آن، معنا پیدا کند. ۲. و کاش فقط نظاره‌گر بودند و بیرون از معرکه، در مرداب زندگی شخصی خویش فرومی‌رفتند، اما بسیاری، با کربلای دیروز، هم‌دردی می‌کنند و با کربلای امروز، نامردمی. زخم زهرآگین بر قلب خط مقاومت و مبارزه و انقلابی‌گری می‌نشانند و جبهه‌ی سازش و تسلیم و انقیاد را برمی‌گزینند. از راه‌ رفته، بازمی‌گردند و تجربه‌ی گره‌گشای مقاومت را کنار می‌نهند. مقاومت را باطل و بی‌فرجام می‌شمارند و بی‌اعتنا به خط حسین، به سوی قبله‌ی مذاکره و التماس و ذلت، سجده‌ می‌کنند. وعده‌ی همراهی می‌دهند اما اندکی بیش، دوام نمی‌آورند و به جبهه‌ی مقابل می‌گریزند. برای غربت حسین، بر سینه می‌کوبند، اما برای تداوم راه حسین، قدم برنمی‌دارند. منطق حسین را دفن کرده و قیام خونینش را به یک خاطره‌‌ی محزون فروکاهیده‌اند که بازخوانی سالیانه‌اش، حاصل عملی و عینی ندارد. در طلب ثواب شخصی هستند نه صواب جمعی. حق را می‌بینند و می‌یابند، اما جانب لذت و منفعت و تعصب را می‌گیرند. هم‌اشک و هم‌درد حسین هستند، نه هم‌راه و هم‌منطق او. حقیقت را تنها نهاده‌اند و سر در لاک زندگی شخصی فروبرده‌اند. جز به خود نمی‌اندیشند و نصیبی از بی‌تعلقی نبرده‌اند. حسین را برای محرم و هیأت می‌خواهند و نه برای همیشه و جامعه. حزن را بر حماسه ترجیح می‌دهند و مذاکره را بر مقامت. به میدان رفتن حسین را می‌ستایند، اما خودشان، دیپلماسی را برمی‌گزینند و حتی از احتمال جنگ می‌هراسند. آداب تقیه می‌دانند و با مبارزه بیگانه‌اند. برای حسین، قیام را می‌پسندند و برای خویش، تقیه را. از حسین، توقع خون دارند و از خویش، توقع اشک. در پوسته‌ها و ظواهر، متوقف مانده‌اند و خط و مرام و منطق حسین را دور افکنده‌اند. هم‌عهد با عافیت هستند و تن به بلا نمی‌سپارند. رفیق منفعت هستند و نارفیق مصیبت. ۳. چه کنیم با این تعارض‌ها و تهافت‌ها؟! چه کنیم با این تذبذب‌ها و تلاطم‌ها؟! چه کنیم با این فهم تاریخی‌شده از حسین؟! چه کنیم با ناهمسازی ادعا و عمل؟! چه کنیم با این ارادت‌های منهای اراده‌ی انقلابی؟! تشنگی حسین کجا و خوف اینان از تحریم کجا؟! معامله‌گری اینان کجا و مقاومت حسین کجا؟! او برای دین، هم نان می‌دهد و هم جان، و اینان برای دنیا و لذت، دین‌فروشی می‌کنند. از دین خویش می‌فرسایند برای طلب دنیا. دنیای‌شان تا آنجا دینی‌ست که هزینه ندارد. دین‌داری‌شان، بی‌هزینه و عافیت‌طلبانه و کاسبکارانه است. دکان گشوده‌اند و کیسه دوخته‌اند، اما حسین نیزه‌نشین را می‌ستایند. هرکه به مکتب و مرام حسین، نزدیک‌تر باشد را افراطی و‌ تندرو می‌خوانند؛ چنان‌که در زمانه‌‌ی حسین نیز، او را خارجی شمردند. اهل دنیا، در طلب زندگی هستند و نه مبارزه. و حسین، چه زیبا و‌ موجز، این حقیقت تلخ را در قالب کلمات ریخت و فرمود: «إنَّ الناسَ عَبيدُ الدُّنيا و الدِّينُ لَعقٌ على ألسِنَتِهِم يَحوطُونَهُ ما دَرَّت مَعائشُهُم، فإذا مُحِّصُوا بالبلاءِ قَلَّ الدَّيّانُونَ؛ همانا مردمان، بنده‌ی دنيايند و دين، لقلقه‌ی زبان آنهاست، و هر جا منافع‌شان به‌وسيله‌ی دين، بيشتر فراهم آید، زبان مى‌چرخانند و چون به بلا آزموده شوند، آنگاه دين‌داران، اندكند.» این سخن حسین، اعتراض صریح و گزنده‌ی او به جامعه‌ای است که دین را در سایه‌ی دنیا می‌طلبد و هر آن‌گاه که زمینه‌ی امتحان و ابتلاء فراهم گردد و میان این دو، تزاحم رخ بدهد، دین را به کناری می‌افکند و دنیا را بر صدر می‌نشاند. https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا