حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻یکی از اصحاب امام کاظم(علیه السلام) میگوید به آن حضرت نامهای نوشتم و عرض کردم که:
👈 «أَنِّي اجْتَنَبْتُ طَلَبَ الْوَلَدِ مُنْذُ خَمْسِ سِنِينَ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَهْلِي كَرِهَتْ ذَلِكَ»
من پنج سال است که از فرزنددار شدن خودداری کردهام؛ به دلیل اینکه همسرم با بچهدار شدنمان مخالف است.
«إِنَّهُ يَشْتَدُّ عَلَيَّ تَرْبِيَتُهُمْ لِقِلَّةِ الشَّيْءِ، فَمَا تَرَى؟»
چراکه به علت فقر و نداری بزرگ کردن آنها برایم سخت است. نظر شما چیست؟
✍🏻حضرت در جواب نامۀ اینگونه مینویسند:
«اطْلُبِ الْوَلَدَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَرْزُقُهُمْ»
فرزند بخواه (و اقدام کن)؛ چون روزیِ فرزندان را خدا میدهد.
.....
مطلب مرتبط:
✅ خطای بزرگ👇
https://eitaa.com/ayat_va_revayat/122
در صلوات شعبانیه میخوانیم خداوندا قلب ما را به اطاعت خودت آباد کن.
همانطور که بدن مادی انسان اعضاء و قسمتهایی دارد و هرکدام از اعضاء بخشی از حیات مادی بدن را تامین میکند، روح انسان هم چنین است.
مرکز حیات روح، قلب است و هم ادراک و هم تصدیق و هم جوشش روح از آن است.
قلبی که مرده باشد عبرت پذیر نیست و بر خلاف آن قلبی که زنده باشد از هرچیزی میتواند عبرتی بگیرد.
👈 «إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَذِكْرَىٰ لِمَنْ كَانَ لَهُ قَلْبٌ» (ق-۳۷)
قلب در آیات و روایات وقتی مربوط به روح باشد تعبیری دیگر از عقل است.
حیات روح انسان به طاعت او وابسته است، هرچه بیشتر طاعت خداوند کنیم روح و عقل انسان زندهتر میشود.
پس وقتی میخواهیم کار فرهنگی کنیم اولا باید توجهمان به زنده کردن قلب (عقل) مخاطب باشد، بعد دادن استدلال و اطلاعات صحیح.
اهمیت اردوهای راهیان نور، جهادی، زیارتی از این جهت بسیار مهم است که قلب (عقل) را آباد میکند و جوان با قلب آباد میتواند استدلال و اطلاعات صحیح را درک کند.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
✅ تعبیر «لَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ» در آیات مختلفی آمده است:
👈 در آیه ۲۱ نور: «وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَىٰ مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدً»
اگر نبود فضل و رحمت خدواند هیچ یک از شما به هیچ وجه پاک نمیشدید.
👈 در آیه ۶۴ بقره: «فَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخَاسِرِينَ»
اگر نبود فضل و رحمت خداوند قطعا از زیانکاران بودید.
👈 در آیه ۸۳ نساء: «وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا»
اگر نبود فضل و رحمت خداوند، قطعا همه شما پیرو شیطان میشدید، جز قلیلی.
👈 در آیه ۱۴ نور: «وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ لَمَسَّكُمْ فِي مَآ أَفَضْتُمْ فِيهِ عَذَابٌ عَظِيمٌ»
اگر فضل و رحمت خداوند در دنیا و آخرت نبود، به واسطه آنچه گفتهاید عذابی عظیم شما را دربر میگرفت.
و...
📌 به روایات که مراجعه میکنیم به عنوان مصداق تام و اصلی فضل الهی وجود حضرت محمد(ص) و مصداق تام و اصلی رحمت خداوند را وجود امیرالمؤمنین(ع) معرفی میکند.
👈 «فَضْلُ اَللَّهِ: مُحَمَّدٌ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، وَ رَحْمَتُهُ: عَلِيٌّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)»
خداوند واسطههایی برای فیض و رحمت بر بندگان میخواهد و اصل و اساسی که همگان به برکت اتصال به آنها مبارک میشوند، حضرت رسول و امیرالمؤمنین (علیهما السلام) هستند. به همین واسطه نیز سفارش شده است ابتدا و انتهای دعای خود با صلوات بر حضرات باشد.
@ayat_va_revayat
«استرجاع» یعنی یادآوری بازگشت همگان به سوی خداوند، با گفتن: «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَٰجِعُونَ» ما همه از خداییم و به سوی خدا باز میگردیم.
هنگامی که مصیبتی بر ما وارد میشود استرجاع گفتن مستحب است تا جایی که از امام صادق (علیه السلام) روایت است:
👈 «مَنْ أُلْهِمَ اَلاِسْتِرْجَاعَ عِنْدَ اَلْمُصِيبَةِ وَجَبَتْ لَهُ اَلْجَنَّةُ»
کسی که به او الهام شود هنگام وارد شدن مصیبت استرجاع بگوید، بهشت بر او واجب میشود.
🔻 کسی که با خداوند نسبت بگیرد و رابطه امور مختلف با خداوند را بفهمد آرام میشود.
عزا نیز یعنی نسبت و تعزیة یعنی نسبت پیدا کردن.
👈 قوله تَعَزَّى أَي انْتَسَبَ و انْتَمى. (لسان العرب , ج ۱۵, ص ۵۲)
و تعزیة گفتن در مصائب یعنی یادآوری نسبت آن با خداوند تبارک و تعالی.
🔻 نقل است که امام حسین (ع) در روز عاشورا به حضرت زینب (س) فرمودند:
👈 «يا اختاه اِتَّقِي اَللَّهَ و تَعَزَّيْ بِعَزَاءِ اَللَّهِ، و اِعْلَمِي أَنَّ أَهْلَ اَلْأَرْضِ يَمُوتُونَ و أَهْلَ اَلسَّمَاءِ لاَ يَبْقَوْنَ، و أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ هٰالِكٌ إِلاّٰ وَجْه اللّه»
ای خواهرم تقوای خدا پیشه کن و در مصیبتهایی که پیش میآید نسبت آن با خداوند را ببین و بدان اهل زمین همه میمیرند و اهل آسمان هم باقی نمیمانند و همه چیز نابود میشود جز وجه الله.
📌 این دیدن نسبت امور با خداوند است که موجب میشود حضرت زینب (سلام الله علیها) بتوانند صبر کنند و در کاخ یزید بگویند: «ما رأیت الا جمیلا»
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت است:
👈 «اَلنِّيَاحَةُ مِنْ عَمَلِ اَلْجَاهِلِيَّةِ»
نوحهگرى بر متوفّى از اعمال جاهليّت است.
یک مصداق عامیانه نوحهگری امروز «آخی بلالم، بلالم» و شعرها و آوازهای این شکل است که زنان یا حتی مردان در عزا با خود میخوانند.
نکته ۱: ظاهرا برای اینکه صدق نوحه بر آن شود عرفا باید یک طول و امتدادی هم داشته باشد و با یکبار یا دوبار اگر مختصر باشد گفتن برخی چیزها بعید است صدق نوحه کند.
مثلا در محل ما رسم است برای همدردی با عزادار در هنگام مواجه با او میگویند کاکام کاکام یا چیزهایی شبیه این و اگر تکرار خاصی نداشته باشد بعید است صدق نوحه بر آن شود.
نکته ۲: در فتاوا آنچه مسلما جایز دانسته نشده آواز خوانی به باطل است اما اگر ذکر خوبیها و فضایل مرحوم باشد حکم آن در فتاوا اختلافی است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت است:
👈 «صَوْتَانِ مَلْعُونَانِ يُبْغِضُهُمَا اَللَّهُ إِعْوَالٌ عِنْدَ مُصِيبَةٍ وَ صَوْتٌ عِنْدَ نَغْمَةٍ يَعْنِي اَلنَّوحَ وَ اَلْغِنَاءَ»
دو صدا مورد لعنت خداوند هستند و خداوند از آنها بدش میآید، یکی آه و واویلا کردن موقع مصیبت و دیگری آواز به غنا خواندن.
نکته ۱: آه و واویلا و نوحهگری برای امام حسین علیه السلام استثناء است.
نکته ۲: گریه کردن و عزاداری معمولی که بیتابی و آه و واویلا در آن نیست اشکالی ندارد، مثلا در روایت است:
وقتی ابراهیم فرزند پیامبر به رحمت خدا رفت ایشان گریست به حدی که اشک بر محاسن مبارکشان جاری شد و فرمودند این گریه رحمت است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
تذکر: نه بنده در مقام و شأن فتوا دادن هستم و نه عزیزان مقلد بنده هستند بلکه بنده در مقام عرضه روایاتی که به نظر حقیر مضمون درست یا قابل اعتنایی دارند هستم تا خودم و عزیزان در اقتباس از دین و معارف محروم از متن کلام اهل بیت و زیباییهای قابل استفاده آن نشویم و شیوه صحیح حتی ارائه فتوا را نیز تا جای ممکن با توضیحی از آیات و روایات میدانم.
چرا که:
اولا در آیات و روایات توضیحات و نکاتی است که در فتوا قابل انتقال نیست؛
ثانیا اتقان نفسی که در این شیوه حاصل میشود خیلی بیشتر است.
🌷در روایت است، از امام باقر (علیه السلام) در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سوال شد.
🔰 حضرت فرمودند:
👈 «هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ، فِيهَا يَمْنَحُ اَللَّهُ (تَعَالَى) اَلْعِبَادَ فَضْلَهُ، وَ يَغْفِرُ لَهُمْ بِمَنِّهِ، فَاجْتَهِدُوا فِي اَلْقُرْبَةِ إِلَى اَللَّهِ (تَعَالَى) فِيهَا...»
🔹 آن برترين شب پس از شب قدر است.
🔹در آن شب خداوند والا احسانش را به بندگان بىدريغ عطا مىكند و آنان را با لطف خود مىآمرزد.
🔹پس در آن شب براى نزديكى به خداوند تلاش كنيد.
🔹پس به درستى كه آن شبى است كه خداوند به خود سوگند خورده است كه هيچ درخواستگرى را تا زمانى كه گناهى را نطلبيده است بازنگرداند.
🔹 و آن شبى است كه خداوند در برابر آنكه شب قدر را براى پيامبرمان صلّى اللّه عليه و اله قرار داد آن را براى ما مقرّر فرمود.
🔹 پس در دعا و ستايش خداوند والا كوشش كنيد چراکه هركس در آن صد بار خدا را تسبيح گويد و صد بار ستايش او را بهجاى آورد و صد بار او را بزرگ بدارد خداوند والا گناهان پيشين او را مىبخشايد و خواستههاى دنيا و آخرتش هر آنچه كه از خدا مىطلبد و آنچه را كه خداوند والا او را بدان نيازمند مىداند هرچند كه آن را طلب نكرده باشد از روى بخشش و احسان بر بندگانش برآورده مىسازد.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
خیلی وقتها ممکن است به چیزی نیاز دارید اما وقتی برای خریدش میروید میبینید گران شده یا گران است.
خب چه کنیم؟ نخریم؟! بیشتر افراد اینجور موقعها بیخیال میشوند و نمیخرند.
(البته معمولا آخرش مجبور میشوند بروند باز گرانتر را بخرند.😉)
اما اگر واقعا نیاز داریم و اسراف نیست، چرا نخریم؟! از امام صادق (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) روایت است:
👈 «اِشْتَرُوا وَ إِنْ كَانَ غَالِياً فَإِنَّ اَلرِّزْقَ يَنْزِلُ مَعَ اَلشِّرَاءِ».
بخرید حتی اگر گران بود، چراکه رزق با خریدن نازل میشود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
خیلی وقتها در جایی هستیم که بودنمان در آنجا موجب گناه است یا دین ما را به خطر میاندازد.
جایی که نگاه ما به حرام میافتد، دعوت به حرام میشویم و...
اگر آن موقع از دینمان ترسیدیم و از آنجا رفتیم بنا به روایتی از پیامبر اکرم (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) اهل بهشت خواهیم بود.
👈 «مَنْ فَرَّ بِدِينِهِ مِنْ أَرْضٍ إِلَى أَرْضٍ وَ إِنْ كَانَ شِبْراً مِنَ اَلْأَرْضِ اِسْتَوْجَبَ اَلْجَنَّةَ، وَ كَانَ رَفِيقَ إِبْرَاهِيمَ وَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ.»
هرکس دینش را بردارد و فرار کند ولو یک وجب از زمین جابجا شود، پاداش بهشت را دارد و در بهشت همنشین ابراهیم و محمد علیهما السلام است.
.....
نکته: این روایت با توجه عبارت «ارض الی ارض» به معنی سرزمین به سرزمین ترجمه شده و برای بحث هجرت استفاده میشود ولی بنده به قرینه «شبرا من الارض» یک وجب، در معنایی واسعتر استفاده کردم و کسی که چنین کند آن زمان که چنین میکند موستوجب بهشت است، فقط باید آن را حفظ کند.
👈 الشِّبْرُ: «ما بين أَعلى الإِبهام و أَعلى الخِنْصر مذكر، و الجمع أَشْبارٌ» (لسان العرب , ج ۴, ص ۳۹۱)
.....
از خدا میخواهیم به ما توفیق دهد آنچه از مستوجبات ثواب را پیدا میکنیم تا آخر عمر برایمان حفظ شود. ان شاء الله.
📌«اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعَادَهِ فَلاَ تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ»
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایت است، مردى به امام صادق (عليه السّلام) شكايت كرد كه فرزنددار نمىشود.
حضرت به او فرمودند: هنگامى كه مىخواهى آميزش كنى بگو:
«اَللَّهُمَّ إِنَّكَ إِنْ رَزَقْتَنِي ذَكَراً سَمَّيْتُهُ مُحَمَّداً»
او چنین کرد و خداوند به او فرزندی روزی کرد.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1