eitaa logo
آیات و روایات کاربردی غفلت شده
471 دنبال‌کننده
305 عکس
17 ویدیو
2 فایل
در این کانال بنا دارم آیات و روایاتی که کاربرد آنها در زندگی زیاد و مهم است را با توضیحی مختصر بگذارم. @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/sharhe_hal https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
در داستان فرار حضرت موسی علیه السلام و بنی‌اسرائیل و رسیدنشان به بن‌بست نیل، صحنه شگفتی رقم می‌خورد. یک عده پیر و زن و بچه پشت رود نیل مانده‌اند. خداوند به موسی دستور داده است از نیل بگذرند و سپاه عظیم دشمن هم از پشت دیده می‌شود. موسی می‌داند فرمان خدا چیست اما متحیر مانده چطور به این جماعت بگوید به دریا بزنید! با این وجود ناامید نیز نیست، می‌داند خدا با اوست. متحیر و منتظر است تا اینکه فردی به نام یوشع بن نون می‌ایستد و به موسی می‌گوید: ای رسول خدا! فرمان پروردگارت چیست؟ موسی می‌گوید: گذر از دریا! یوشع بی‌درنگ با اسبش به سوی دریا می‌تازد؛ وقتی او دل به دریا می‌زند، اینجاست که خداوند به موسی وحی می‌کند: «أَنِ اضْرِب بِّعَصَاكَ الْبَحْرَ» و موسی این كار را انجام می‌دهد و «فَانفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِیمِ»،‌ یعنی آن دریای عظیم شكافته می‌شود... ر.ب: تفسیر روایی البرهان، ذیل آیات مذکور. .... در مسیر خداوند مقصد واضح است اما طول مسیر چندان واضح نیست، دل به دریا زدن و خط شکنی می‌خواهد، بعدش چه می‌شود؟ «إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ» وقتی دل به دریا زدی خود خداوند هدایت می‌کند. 📌 هدایت در مسیر است. @ayat_va_revayat
از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت است: «نَهَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنْ يَطْرُقَ اَلرَّجُلُ أَهْلَهُ لَيْلاً إِذَا جَاءَ مِنَ اَلْغَيْبَةِ حَتَّى يُؤْذِنَهُمْ» پیامبر اکرم نهی کردند که اگر مردی در مسافرت بود و شبانه به منزلش بازگشت نزد خانواده‌اش برود الا اینکه قبل از رسیدن آنها را مطلع کرده باشد. به همین جهت در خاطرات علما هست که وقتی از مسافرت برمی‌گشته‌اند، اگر شب بوده‌است، شب را به خانه نمی‌رفته‌اند و بیرون می‌خوابیده‌اند تا صبح شود. این نهی دلالت بر کراهت دارد و نه حرمت و ظاهر آن هم به احتمال قوی جهت رعایت حال خانم خانه بوده است که از آمدن یکباره همسر خود غافل‌گیر نشود. البته مرد صبح هم که برود زن غافلگیر می‌شود و فرصت جمع‌ و جور کردن خانه را ندارد ولی به هرحال کمتر غافلگیر می‌شود. @ayat_va_revayat
✍ أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَهُ... در زمان اهل بیت برخی از شیعیان، گناهانی را آشکارا انجام می‌دادند و آنان که اهل ایمان بالاتری بودند به خاطر این گناهان، به عنوان نهی از منکر، از آنها بی‌زاری می‌جستند. حضرات معصومین در چندین قضیه که این مطلب پیش آمده است تذکر داده‌اند که از عمل آنها بی‌زاری بجویید ولی از خودشان خیر. در یکی از این موارد راوی از امام کاظم (ع) سوال می‌کند یکی از شیعیان شما «يَشْرَبُ اَلْخَمْرَ وَ يَرْتَكِبُ اَلْمُوبِقَ مِنَ اَلذُّنُوبِ نَتَبَرَّأُ مِنْهُ» شراب می‌نوشد و گناهان هلاک کننده مرتکب می‌شود. آیا از او برائت بجوییم؟ حضرت پاسخ می‌دهند: «تَبَرَّءُوا مِنْ فِعْلِهِ وَ لاَ تَبَرَّءُوا مِنْهُ أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَهُ» از عملش برائت بجویید و از خودش خیر، دوستش بدارید ولی عملش را خیر. راوی می‌پرسد آیا می‌توانیم به او بگوییم فاسق فاجر؟ حضرت پاسخ دادند: فاسق فاجر کافر، فرد دشمنی کننده با ما و دشمن پیروان ما است. ......... 🔻در همین رابطه: 🔗اول دوستی بعد تذکر (آیت‌الله حائری شیرازی) ... 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
وقتی در آیات قرآن در موضوع برائت (بی‌زاری جستن) دقت کنیم: 🔻۲ آیه مربوط به برائت مؤمنین از مشرکین است: 👈 « قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِيٓ إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُٓ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآٓءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَآءُ أَبَدًا حَتَّىٰ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُٓ» 👈 «أَنَّ اللَّهَ بَرِيٓءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ۙ وَرَسُولُهُ» 🔻۲ آیه مربوط به برائت شیطان از پیروانش است. 👈 «وَقَالَ إِنِّي بَرِيٓءٌ مِنْكُمْ إِنِّيٓ أَرَىٰ مَا لَا تَرَوْنَ إِنِّيٓ أَخَافُ اللَّهَ» 👈 «كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنْسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيٓءٌ مِنْكَ إِنِّيٓ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ» 🔻بقیه موارد، همه برائت مؤمنین از عمل گناه و یا آنچه از شرک در اعمال مؤمنین یا مشرکین وجود دارد، است. 🔹۳ مورد برائت از آنچه به آن مشرک شده‌اند. 👈 «إِنَّنِي بَرِيٓءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ» 🔹۱ مورد برائت از جرم مجرمان. 👈 «أَنَا بَرِيٓءٌ مِمَّا تُجْرِمُونَ» 🔹۲ مورد برائت از عمل گناه‌کاران است. 👈 «وَإِن كَذَّبُوكَ فَقُل لِّي عَمَلِي وَلَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنتُم بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَأَنَا بَرِيءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ» 👈 «فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ» ..... مجموع این آیات نشان می‌دهد، نسبت به مؤمنین گناه‌کار نباید برائت جوییم بلکه از عمل آنها باید برائت جوییم اما نسبت به مشرکان هم از خودشان و هم از عملشان باید برائت جوییم.
از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت است: 👈 «مَنْ كَمُلَ عَقْلُهُ اِسْتَهَانَ بِالشَّهَوَاتِ» هرکس عقل او کامل شود شهوات را حقیر شمارد. ..... جوانی مشورت می‌کرد و گفت گاهی نماز می‌خوانم گاهی نه، می‌دانم یک سری کارها بد است ولی زورم به خودم نمی‌رسد. پرسیدم: ازدواج کرده‌ای گفت نه! تفریح سالم داری: گفت نه، کارش زمین خورده بود و هرچه داشت از دستش رفته بود. گفتم اهل مطالعه و تفکر هستی؟! گفت نه اصلا نمی‌توانم تمرکز کنم. مقداری نظام اخلاق اسلامی را که از شهید مطهری آموخته بودم برایش توضیح دادم، گفتم ما سه قوه عقل (حساب‌گر و فهم خوب و بد و عاقبت‌ها)، شهوت (جذب آنچه به آن میل و نیاز داریم) و غضب (دفع آنچه برایمان بد است و از آن بدمان می‌آید) داریم. باید شهوت و غضب را به قدر نیاز طبیعیشان راضی کرد و عقل را هم تقویت کرد. شما تا ازدواج نکنی، تفریح سالم برای خودت جور نکنی شهوت و غضبت طغیان می‌کنند و زور عقلت به ‌آنها نمی‌رسد، عقلت هم باید با فکر، عبادت و مطالعه تقویت شود تا بتواند تو را به تعادل برساند. تعادل که داشتی زورت به خودت می‌رسد، آنچه از خوب و بد عقلت حکم می‌کند را پیروی می‌کنی. ..... 🔗توضیحات شهید مطهری در مورد نظام اخلاق اسلامی. 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
از جمله روایت‌هایی که در میان شیعیان و اهل سنت در کشورهای مختلف اسلامی، شایع و همه به گوششان خورده است، روایت منقول از پیامبر اکرم است که: «حب الوطن من الایمان» خیلی‌ها هم دست و پا زده‌اند بر مبنای آن سخن و قلم فرسایی کنند! اما چنین حدیثی نه در منابع حدیثی شیعی و نه اهل سنت، وجود ندارد بلکه در برخی کتب علمای متاخر شیعه و سنی، بدون ذکر هیچ سندی آمده است. این کلام اگر بخواهد مقابل نگاه جهان شمول و دغدغه‌مند برای امت اسلام و نوع بشر باشد ‌و مرزهای جغرافیایی را در مقابل مرزهای ایمانی تقویت کند، باید به دنبال یک دسیسه شیطان و دشمنان در نشر و تبلیغ آن بود! اسلام ضرباتی که از تعصبات قومی و قبیلگی و ملیت و کشور پرستی خورده است از کمتر دشمنی خورده است‌. اسلامی که دعوت به هجرت و برابری همه انسان‌ها و لزوم دفاع از همه سرزمین‌های اسلامی و هزینه کردن برای حمایت از همه مسلمین دارد، چندان با این نوع نگاه‌ها قابل جمع نیست! بله اگر این روایت بخواهد تقویت کننده حس خدمت به منطقه خود بدون نفی دیگران، حس دفاع از سرزمین خود، بدون انکار حق باشد، حدیث خوبی است. اگر بخواهد به معنی رضایت انسان از انتخاب خداوند نسبت به وطن و قوم و سرزمینمان باشد، حرف خوبی است. ..... 🔻مطلب مرتبط: شعر نقشه جغرافیا محمد کاظم کاظمی ..... 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
نمونه‌ای از مضمون صحیح و هماهنگ با فرهنگ دینی از عشق به وطن. از امیرالمؤمنین عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ روایت است: 👈 «عُمِّرَتِ اَلْبُلْدَانُ بِحُبِّ اَلْأَوْطَانِ» شهرها با دوست داشتن سرزمین‌ها آباد شد. @ayat_va_revayat
در دعای ۳۷ صحیفه سجادیه حضرت سجاد (علیه السلام) در دعا می‌فرمایند: 👈 «فَأَشْكَرُ عِبَادِكَ عَاجِزٌ عَنْ شُكْرِكَ، وَ أَعْبَدُهُمْ مُقَصِّرٌ عَنْ طَاعَتِكَ» سپاس‌گزارترین بندگانت از سپاسگزاری‌ات ناتوان و عابدترین ایشان، از اطاعتت در کوتاهی و کاستی است. ما هر کار هم کنیم باز حق شکر نعمات خداوند را نمی‌توانیم بجای آوریم، اما می‌توانیم همین ناتوانی و تقصیر خودمان در شکر را به خداوند عرضه کنیم و خداوند همین عرض تقصیر را عوض شکر نعماتش می‌پذیرد. بنده همان به که ز تقصیر خویش عذر به درگاه خدای آورد ور نه سزاوار خداوندیش کس نتواند که به جای آورد. @ayat_va_revayat
در دعای سوم صحیفه سجادیه، امام سجاد بر فرشتگاه الهی سلام و درود می‌فرستند. در این مناجات‌ها معلوم می‌شود خداوند فرشتگانی دارد که دائما و بدون وقفه کارشان تسبیح خداوند است، بدون اینکه خسته و وامانده شوند. فرشتگانی که دائما در حال یا مقام سجده هستند، فرشتگانی که دائما در مقام رکوع و مشغول ذکر هستند. دانستن این مطلب چند آورده برای ما دارد: یکی اینکه بدانیم خداوند لنگ نیایش و عبادت ناقص و مختصر مثل منی نیست و نیایش و عبادت کنندگانی آنچنان دارد و درنتیجه به نیایش یا عبادت خود عجب پیدا نکنیم. یکی اینکه بدانیم عالم الهی تشریفات و با حساب و مراتب مشخص است، بی‌حساب و رعایت تشریفات متناسب با خودمان، نمی‌توان مراحل قرب الهی را طی نمود و در نتیجه به دنبال راه‌یابی از طریق مشخص شده از سوی خداوند با رعایت تشریفاتش شویم. یکی اینکه بدانیم در این عالم تنها نیستیم و عالم پر است از موجوداتی که همه خادم و تحت امر خداوند هستند، کسانی که در جبهه ما و دلسوز و کمک‌کننده به ما هستند و درنتیجه احساس تنهایی و شکست در هیچ شرایطی نداشته باشیم. 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
از پیامبر صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ روایت است: 👈 «مِنْ سَعَادَةِ اَلْمَرْءِ اَلْمُسْلِمِ اَلْمَسْكَنُ اَلْوَاسِعُ» از سعادت انسان مسلمان داشتن خانه بزرگ است. شاید بگویید خب اینکه طبیعی است خانه بزرگ خوب است و سعادت می‌خواهد گفتنش چه نکته‌ای دارد؟! اما وقتی این مطلب از طرف دین تایید می‌شود جلو انحرافات مختلف به اسم زهد و ساده‌زیستی و کم‌مصرفی و راحتی و مدرن و... گرفته می‌شود. از نگاه فردی یعنی اگر می‌توانی خانه‌ای بزرگ در جای ارزان‌تر پیدا کنی نرو در یک خانه کوچک در یک جای گران زندگی کن. از نگاه مدیریت اجتماع یعنی به دنبال ساخت خانه‌های بزرگ باشید. خانه وقتی بزرگ شد بچه‌ها می‌توانند با مادر و خواهر و بردار همه باهم بازی کنند، می‌تواند درخت و دام یا طیور داشته باشد و در جهت تولید خانگی و بستر پرورش بهتر اطفال از جهات مختلف کمک‌کننده باشد. البته در این جهات باید تعادل را هم رعایت کرد گاهی هم خانه‌های خیلی خیلی بزرگ مشکلاتی دارد. 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
صلوات بر امام صادق @ayat_va_revayat