eitaa logo
آیات و روایات کاربردی غفلت شده
470 دنبال‌کننده
305 عکس
17 ویدیو
2 فایل
در این کانال بنا دارم آیات و روایاتی که کاربرد آنها در زندگی زیاد و مهم است را با توضیحی مختصر بگذارم. @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/sharhe_hal https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ نیت قوی... ✅ دوستم می‌گفت: به عالمی گفتم مدتی است، زیاد مریض می‌شوم و بدنم ضعیف شده است، به کارهایم نمی‌رسم، چکار کنم؟ گفت: نیتت را قوی کن. ✅ واقعا کسانی که نیتشان قوی است، بدنشان هم همراهی می‌کند، مصداق بارز آن را هم بارها در سفر اربعین دیده‌ایم که پیرزن و پیرمرد و زن باردار و... همه در آن چند روز سفر مثل یک جوان سرحال و با نشاط با وجود فشار زیاد سفر و پیاده روی و... در طول سفر عین خیالشان هم نیست. ✅ مثال دیگرش مادر خودم هست، که بیماری دارد و در ایام معمول سال چندان فعالیت نمی‌کند اما وقتی من و بچه‌هایم به خانه‌اش می‌رویم، آنقدر ذوق دارد و شاد است که در تمام روزهایی که خانه پدرم هستیم، انگار نه انگار که مریض هستند و شاداب و سرحال کارهای خانه را می‌کنند، غذا درست می‌کنند و دائم فعال هستند. ✅ از امام صادق (علیه‌السلام) روایت است: «ما ضَعُف بَدَنٌ عمّا قَوِیَتُ علیه النّیّة» «در موردی که نیّت و اراده انسان قوی باشد، بدن دچار ضعف و ناتوانی نمی‌شود.» ✅ بدن و روح ما باهم هستند، روح از بدن و بدن از روح تاثیر می‌گیرد، اما تاثیرشان یکسان نیست، قدرت و تأثیر روح بر بدن بارها و بارها از تاثیر بدن بر روح بیشتر است، به حدی که روح قوی می‌تواند تمام نیازهای بدن حتی ضروری‌ترین آنها مثل خواب و استراحت و غذا و حتی ضربان قلب و... را هم جبران کند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایتی از امام صادق (علیه السلام) بعد از توضیحاتی در مورد فضیلت روز تحویل سال (نوروز) حضرت خطاب به اصحاب عرب خود می‌گویند: 👈 «مَا مِنْ يَوْمِ نَيْرُوزٍ إِلاَّ وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِيهِ اَلْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَيَّامِنَا وَ أَيَّامِ شِيعَتِنَا حَفِظَتْهُ اَلْعَجَمُ وَ ضَيَّعْتُمُوهُ» هیچ روزی از روزهای نوروز نیست الا اینکه ما امیدوار به فرج در آن روز هستیم چراکه نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است و غیرعرب (ایرانیان) آن را حفظ کردند و شما (عرب‌ها) آن را ضایع کردید. ..... پی‌نوشت: در مورد نوروز روایتی هم در مذمت آن است و وجه جمع آن ظاهرا چنین باشد که روایات در مدح و تقویت آن، ناظر به مراسمات معمول مردمی و عید گرفتن و دید و بازدید و... باشد و روایت در مذمت آن ناظر به برنامه‌هایی که پادشاهان اموی و عباسی به تقلید از پادشاهان ایرانی برای خود تدارک دیدند. چرا که در روایت مذمت کننده نوروز منصور عباسی از امام کاظم (علیه السلام) می‌خواهد حضرت مانند پادشاهان بنشینند و آنچه برایشان به عنوان هدایا می‌آید بگیرند! حضرت جواب می‌دهند: 👈 «انه سنة الفرس و محاها ان اسلام و معاذ الله ان نحیی ما محاها الاسلام فقال المنصور انما نفعل هذا سیاسة للجند فسالتک بالله العظیم الا جلست فجلس» این سنت ایرانیان است که اسلام محوش کرد و به خدا پناه می‌برم که آنچه اسلام محو کرده را احیاء کنم. منصور گفت ما این کار را برای مدیرت کردن سپاه انجام می‌دهیم. تو را به خدا بنشین و حضرت نشستند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است: نام علی در فارسی نوروز است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایات دو دعا برای نوروز ذکر شده است، یکی در لحظه تحویل سال است که دعای «یا مقلب القلوب» است: 👈 «يَا مُحَوِّلَ اَلْحَوْلِ وَ اَلْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ اَلْحَالِ. وَ بِرِوَايَةٍ أُخْرَى: يَا مُقَلِّبَ اَلْقُلُوبِ وَ اَلْأَبْصَارِ يَا مُدَبِّرَ اَللَّيْلِ وَ اَلنَّهَارِ يَا مُحَوِّلَ اَلْحَوْلِ وَ اَلْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ اَلْحَالِ» دعای دیگر هم در روز نوروز به تعداد ایام سال است: 👈 «اَللَّهُمَّ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ وَ أَنْتَ مَلِكٌ قَدِيمٌ أَسْأَلُكَ خَيْرَهَا وَ خَيْرَ مَا فِيهَا وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ مَا فِيهَا وَ أَسْتَكْفِيكَ مَؤُنَتَهَا وَ شُغْلَهَا يَا ذَا اَلْجَلاَلِ وَ اَلْإِكْرَامِ.» اگرچه هر دو روایت از نظر سند اتصال آن به معصوم معلوم نیست اما با توجه به مضمون زیبای هر دو دعا و اینکه خواندن این دعاها به عنوان یک عمل مستحب است، خواندن این دعاها خوب است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در حدیثی قدسی از امام صادق (علیه السلام)، آمده است خداوند تبارک و تعالی در مورد نوروز می‌گوید: «وَ قَدْ آلَيْتُ أَنْ لاَ يَسْأَلَنِي مُؤْمِنٌ فِيهِ حَاجَةً إِلاَّ قَضَيْتُهَا فِي هَذَا اَلْيَوْمِ وَ هُوَ يَوْمُ نَيْرُوزٍ» این بنای من است که مؤمنی در نوروز چیزی از من بخواهد آن را برآورده می‌کنم. ..... پی‌نوشت: اینکه برخی فضلا گفته‌اند نوروز همان جشن مهرگان است و اول مهر بوده است ظاهرا حرف درستی نیست، چون اولا نوروز و مهرگان در روایات دو جشن متفاوت در عرض هم دانسته شده است، ثانیا در مورد نوروز همانطور که مشهور است، در روایت هم آمده است که: «وَ هُوَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ سَنَةِ اَلْفُرْسِ» اولین روز از سال ایرانیان است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایات نقل است ایرانی‌ها برای حضرت امیر در نوروز هدیه آوردند و حضرت پرسیدند مناسبتش چیست؟ گفتند به مناسبت نوروز است. حضرت خوششان آمد و ظاهرا به شوخی گفتند: به به هر روز را نوروز کنید. آن هدیه فَالُوذَجٌ بوده است که نوعی شیرینی بوده است ظاهرا.😊 👈«فَقَالَ مَا هَذَا قَالُوا يَوْمُ نَيْرُوزَ فَقَالَ فَنَوْرِزُوا إِنْ قَدَرْتُمْ كُلَّ يَوْمٍ» https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایت از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است که: «إِنَّ اَللَّهَ أَبْدَلَكُمْ بِيَوْمَيْنِ يَوْمَيْنِ - بِيَوْمِ اَلنَّيْرُوزِ وَ اَلْمِهْرَجَانِ اَلْفِطْرَ وَ اَلْأَضْحَى» خداوند در عوض روزهای نوروز و مهرگان برای شما روزهای فطر و قربان را قرار داده است. اگر هم چنین روایتی نبود باز هم مسلم بود که هویت اصلی ما مسلمان بودن ماست و عید اصلی ما اعیاد دینی ما یعنی عید فطر و قربان است. اما باید دید منظور از عید چیست؟ اگر منظور روز مبارکی است که فرا رسیدن آن مایه خرسندی ماست و آن را به یکدیگر تبریک می‌گوییم مانند عید غدیر و میلاد نبی و حضرت حجت، از این باب به نوروز هم می‌گوییم عید. از باب زمان نو شدن طبیعت، آغاز سال، آداب نیکویی که در نوروز است و اتفاقات مبارکی مانند غدیر و... که بنا به روایات در نوروز محقق شده است، این روز هم برای ما عید است و آن را مبارک می‌دانیم و فرا رسیدنش را به یکدیگر تبریک می‌گوییم و لباس نو می‌پوشیم. کما اینکه در روایت از امام صادق(عَلَيْهِ السَّلاَمُ) است: 👈 «إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلنَّيْرُوزِ فَاغْتَسِلْ وَ اِلْبَسْ أَنْظَفَ ثِيَابِكَ اَلْحَدِيثَ» وقتی روز نوروز فرا رسید غسل کن و تمیزترین لباس نو خود را بپوش. اما اگر نوروز می‌خواست صرفا از باب یک سنت قدیمی و باستانی باشد که شاهان چنین می‌کردند و... مبارک دانستن آن وجهی نداشت همانطور که مناسبت‌های باستانی اینچنین کم نیستند و کسی هم آن را عید نمی‌گیرد و فرا رسیدنش را تبریک نمی‌گوید، مثلا چهارشنبه سوری. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
✍ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ... به زودی محسنین را زیاد می‌کنم. خداوند می‌توانست بگوید: اجر و پاداش اخروی محسنین را زیاد می‌کنم یا تعداد آنان را زیاد می‌کنم یا اموال آنان را زیاد می‌کنم و... اما مطلق می‌گوید! یکی از بستگانم که تازگی به رحمت خدا رفته است مصداق واقعی محسن بود، کمی قبل از رحلتش با حال مریضی پیگیر رضایت گرفتن برای قصاص نکردن یک قاتل بود، اختلافی بین دو خانواده پیش آمده بود و بعد از قتل یک نفر، حالا قاتل می‌خواست قصاص شود و ممکن بود بعد از قصاص قتل‌های دیگری رخ دهد. بعد از پیگیری آن مرحوم خانواده مقتول راضی شدند ۱۵ میلیارد بگیرند و قصاص نکنند اما خانواده قاتل حاضر به پرداخت بیشتر از ۱۰ میلیارد نبودند! آن مرحوم می‌گوید شما به ۱۵ میلیارد راضی هستی؟ می‌گوید بله. از خانواده قاتل می‌پرسد راضی به ۱۰ میلیارد هستی؟ می‌گوید بله! همانجا ۵ میلیارد چک می‌کشد و می‌گوید این هم ۱۵ میلیارد و رضایت می‌گیرد. بنده خدای دیگری می‌گفت گاهی می‌آمد و چند میلیارد به من می‌داد و می‌گفت برای امور خیر خرج کن و هیچ کس حتی فرزندانش هم خبر نمی‌شدند. همین آقا از جهت تعداد فرزندان ۵ پسر و ۵ دختر داشت، از جهت اموال هرچه خرج می‌کرد بیشتر و بیشتر جایش پر می‌شد و از جهت آخرت هم که ان شاء الله پاداشش مضاعف است. وقتی به زندگی ایشان و دیگر افراد محسن دقت می‌کنم آنها که محسن هستند در همین دنیا هم بابرکت می‌شوند، وقتشان، پولشان، فرندانشان و... همه زیاد می‌شود. فقط پاداش نیست، همه‌اش را زیاد می‌کنند، اگر موردی هم زیاد نکردند استثناء است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایت از امام صادق (علیه السلام) آمده است، هرکس هر شب از ماه مبارک رمضان دعای زیر را بخواند گناه چهل سال او بخشیده می‌شود: 👈 «اَللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ اَلَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ اَلْقُرْآنَ وَ اِفْتَرَضْتَ عَلَى عِبَادِكَ فِيهِ اَلصِّيَامَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اُرْزُقْنِي حَجَّ بَيْتِكَ اَلْحَرَامِ فِي عَامِي هَذَا وَ فِي كُلِّ عَامٍ وَ اِغْفِرْ لِي تِلْكَ اَلذُّنُوبَ اَلْعِظَامَ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُهَا غَيْرُكَ يَا رَحْمَانُ يَا عَلاَّمُ» ..... پی‌نوشت: ممکن است برخی اشکال کنند چه خبر است؟! این‌ چیزها موجب جرات بر گناه می‌شود. اما اولا از کجا معلوم کسی گناه کند و فرصت کند ماه رمضان و شب‌های آن را درک کند؟ از کجا معلوم درک کند و توفیق خواندن این دعاها را پیدا کند. ثانیا این ادعیه برای کسانی است که از سر غفلت گناهی کرده‌اند و حالا پشیمان هستند نه کسانی که به طمع این ادعیه گناه کنند، این چنین کسی از گناه پشیمان نیست. اگر واقعا پشیمان شدیم در دستگاه عظیم رحمت و مغفرت الهی من و گناهم چه هستیم؟ ذره‌ای مقابل عالم هستی هم نیستیم که تصور کنیم بخشیده شدنش به جایی برمی‌خورد. فراموش نکنیم همانطور که پدر و مادر مهربان دنبال بهانه برای بخشیدن فرزندانشان هستند، خداوند مهربان‌تر از همه پدر و مادرها به دنبال بهانه برای بخشیدن و رحمت بر ما است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از جمله احکامی که صریحا یک آیه قرآن در مورد آن آمده است و متاسفانه زیاد مغفول واقع می‌شود خمس دادن است. 👈 «وَٱعلَمُوٓاْ أَنَّمَا غَنمتُم مِّن شَيءٖ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُۥ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي ٱلقُربَىٰ وَٱليَتَٰمَىٰ وَٱلمَسَٰكِينِ وَٱبنِ ٱلسَّبِيلِ إِن كُنتُم ءَامَنتُم بِٱللَّهِ وَمَآ أَنزَلنَا عَلَىٰ عَبدِنَا يَومَ ٱلفُرقَانِ يَومَ ٱلتَقَى ٱلجَمعَانِۗ وَٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيءٖ قَدِيرٌ» هرچه از منفعت نصیب شما شد یک پنجم آن برای خدا و رسول خدا و اهل بیت و ایتام و مسکینان و در راه ماندگان است. اما برخی می‌گویند این حکم را آخوندها درآورده‌اند! با توجه به این آیه یک پنجم از آنچه از مخارج ما زیاد می‌آید و از منافع کسب شده است، اصلا مال ما نیست، مال امام برای مصارف خمس و سهم سادات فقیر است، حالا شما هیچ مرجعی را قبول نداری که خمست را به او بدهی، قرآن را که قبول داری؟ به چه حقی در آن یک پنجم که مال شما نیست، تصرف می‌کنی؟ معمولا هم افراد خرج‌های فراوان حتی در امور خیر می‌کنند اما همینجا که می‌رسند دستشان می‌لرزد و بخل می‌کنند. در مورد اهمیت خمس نسبت به بقیه کارهای خیر از امام صادق(ع) روایت است: 👈 «دِرْهَمٌ يُوصَلُ بِهِ الْإِمَامُ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفَيْ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِيمَا سِوَاهُ مِنْ وُجُوهِ الْبِرِّ.» یک درهم که به عنوان ادای حق واجب به امام رسیده شود با فضیلت‌تر است از یک میلیون درهم که در راه خیری غیر از آن پرداخت شود. 📌 شیطان همیشه انسان را به بد وانمی‌دارد، خیلی وقت‌ها از خوب‌تر بازمی‌دارد. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در مناجات‌های مختلف به ویژه مناجات‌های ماه مبارک رمضان با ذکر قسم‌های مختلف از خداوند می‌خواهیم که بر ما منت نهد و ما را از آتش جهنم آزاد کند. 👈 «فَيَا ذَا الْمَنِّ وَ لاَ يُمَنُّ عَلَيْكَ مُنَّ عَلَيَّ بِفَكَاكِ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ» در دعای جوشن کبیر بعد از هر ده‌بار که خداوند را به اسماء مختلفش صدا می‌زنیم یک خواسته را صدبار تکرار می‌کنیم: 👈 «سُبْحَانَكَ يَا لاَ إلَهَ إلاَّ أَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ يَا رَبِ» منزّهي تو اي كه معبودي جز تو نيست، فرياد رس فرياد رس، ما را از آتش برهان اي پروردگار من. در همه این مناجات‌ها به ما تذکر داده می‌شود ما همه، با همه ادعاها و توهمات خوب بودنمان اگر به خودمان باشد مستحق جهنم رفتن هستیم و به فضل و رحمت خداوند باید متوسل شویم تا ما را از آتش جهنم برهاند. وضعیت فعلی همه ما بدهکاری و ورشکستگی است اگر به ضعف‌ها، نواقص و بدی‌های خودمان و حقی که خداوند در الطافش بر ما دارد توجه کنیم. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1