eitaa logo
آموزش تخصصی قرآن الهی
11.7هزار دنبال‌کننده
562 عکس
220 ویدیو
41 فایل
" يا الله " 🟢 روخوانی/تجوید/صوت و لحن/حفظ 🟠 مفاهیم/تدبر/تفسیر/علوم قرآنی 📣 تدریس اساتید برتر/ آفلاین / رایگان ⚠️ با نظارت جمعی از حوزویان و دانشگاهیان مدیر: @Modir330 ادمین: @Admin_00_110 تبلیغ 👇 https://eitaa.com/joinchat/2096563016C5b9ffb51d6
مشاهده در ایتا
دانلود
9 - ارتباط معنوی عبارات.mp3
3.45M
⚠️ تعلق بین دو عبارت ( معنوی ) 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 quran.iranseda.ir/planList/?VALID=TRUE&p=1040
💎رابطهٔ بین دو عبارت طرفین محل وقف ، دو نوع است: الف : رابطهٔ لفظی ب : رابطهٔ معنوی الف : رابطهٔ لفظی : مقصود از رابطهٔ لفظی عبارت است از «ارتباط دو عبارت با یکدیگر از لحاظ قواعد اعراب و دستور زبان» حال باید دانست گاه ( بین دو عبارت طرفین محل وقف ، رابطه و تعلق لفظی وجود ندارد.) یعنی هر یک از دو عبارت ، جمله ای مفید و مستقل از دیگری بوده و جمله ناقص محسوب نمی شود . و بالعکس زمانی ( بین‌ دو عبارت ، رابطه و تعلق لفظی وجود دارد . ) یعنی این که یک یا هر دو عبارت برای تکمیل شدن ، نیاز به دیگری دارد و خود به تنهایی جمله ای تمام و مفید نیست . ۱- عدم تعلق لفظی : [ لَقَد أضَلَّني عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إذْ جَاءَني * و كانَ الشَّيْطانُ للإنسانِ خَذُولاً ] سوره مبارکه فرقان ، آیه ۲۹ ترجمه : ( دوستم مرا بعد از آن که حق به سراغم آمده بود ، از ذکر آن غافل و گمراه کرد * و شیطان خوار کننده انسان است ) ⚠️می بینیم هر دو عبارت مفید و مستقل بوده و از لحاظ لفظی ناقص نیستند تا برای کامل شدن نیاز و تعلق به دیگری داشته باشند. ۲- وجود تعلق لفظی : [ یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ اِیّاکُم * اَنْ تُؤْمِنُوا بِاللهِ رَبِّكُم ] سوره مبارکه ممتحنه ، آيه ۱ ترجمه : ( پیامبر و نیز شما را اخراج می کنند * زیراکه به پروردگارتان الله ایمان دارید ) ⚠️در اینجا جمله اول مفید و مفهوم است . اما جمله دوم ناقص بوده و بدون جمله اول کامل نمی شود . لذا ابتداء از آن صحیح نیست . پس از نظر لفظی به جمله اول تعلق و ارتباط دارد . ب : رابطهٔ معنوی : مقصود از «رابطهٔ معنوی» عبارتست از «وابستگی موضوع یا سیاق مطلب مورد بحث» در اینجا نیز دو حالت وجود دارد : ۱- حالت اول ، عدم تعلق معنوی است . بدین صورت که در عبارت دوم ، موضوع یا سیاق مطلب مورد بحث عوض شود و ارتباطی با موضوع عبارت قبل نداشته باشد. في المثل ، در عبارت اول ، موضوع درباره مؤمنین و در عبارت بعدی راجع به کفار باشد ( تغییر موضوع ) و یا حالت خبری به حالت دعا تغییر یابد و یا مغایب به مخاطب مبدل شود ( تغییر سیاق ) ۲- حالت دوم ، وجود تعلق معنوی است . بدین معنا که در عبارت دوم ، موضوع یا سیاق مطلب ، دنباله عبارت اول باشد . مثلا در عبارت دوم نیز بحث مومنین ادامه یابد و از موضوع خارج نشود . اکنون با توجه به دو نوع تعلق فوق ، بین دو عبارت طرفین محل وقف ، یکی از چهار حالت ذیل را می توان تصور کرد : ۱- عدم تعلق لفظی و معنوی ۲- وجود تعلق لفظی و معنوی ۳- عدم تعلق لفظی و وجود تعلق معنوی ۴- وجود تعلق لفظی و عدم تعلق معنوی ⚠️ بدیهی است چهارمین حالت ، نمی تواند وجود خارجی داشته باشد . زیرا ممکن نیست در دو عبارت که به یکدیگر تعلق و رابطه لفظی دارند ، موضوع مورد بحث متفاوت باشد . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
❇️ اصول کلی و مهم صحت وقف و ابتداء : 🔶️ شرط اساسی جواز ( هر نوع ) وقف یا وصل و یا ابتداء این است که نهایتا : ۱- جمله را ناقص یا نامفهوم نکند . ۲- مقصود خداوند از بیان مطلب تغییر نکند . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
437.mp3
1.21M
💫سوره مبارکه فاطر ، صفحه 437 www.yasinmedia.com/audio/quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 قوی‌ترین مردم 🏳 أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: أقوَی الناسِ أعظَمُهم سُلطانا علی نَفسِهِ ❇️ قوی‌ترین مردم کسی است که بر نفس خویش مسلّط تر باشد. 📚غرر الحکم : ۳۱۸۸ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
✳️ وقف تامّ : وقف تام وقفی است که بین دو عبارت طرفین محل وقف ، هیچ رابطهٔ لفظی و معنوی وجود نداشته باشد. به عبارت دیگر، هرکدام از دو عبارت به تنهایی جمله ای مفید هستند و جهت تکمیل خود، نیازی به عبارت دیگر ندارند(عدم رابطهٔ لفظی) و همچنین «موضوع» و «سیاق» بحث در عبارت دوم ارتباطی با ما قبل ندارد.( عدم رابطه معنوی ) ⚠️حکم وقف تام : باید بر عبارت اول وقف کنیم و از عبارت بعد ، ابتداء نماییم. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/74
✴️ موارد وقف تام : ( ۱ ) الف : رئوس آیات : بسیاری از رئوس آیات ، محل وقف تام است. ⚠️ مانند: مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (وقف تام) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ ترجمه: (الله) مالک روز جزاست.* (خداوندا) تنها تو را می‌پرستیم؛ و فقط از تو یاری می طلبیم. هیچ یک از دو عبارت ، برای کامل شدن به دیگری نیاز ندارد و سیاق مطلب از حالت «توصیف خداوند» به «وصف حال بندگان» و خطاب به خداوند تغییر یافته است. أُولَٰٓئِکَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَٰٓئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (وقف تام) إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَیْهِمْ ءَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ (سوره مبارکه بقره ، آیات ۵ - ۶) ترجمه: آنان (متقین) بر طریق هدایت پروردگارشانند؛ و آنان رستگارانند.* کسانی که کافر شدند، برای آنان تفاوت نمی‌کند که آنان را (از عذاب الهی) بترسانی یا نترسانی ؛ ایمان نخواهند آورد. هیچ یک از دو آیه فوق ناقص نیستند. (عدم تعلق لفظی) آیه اول در وصف متقین و دومی در معرفی کفار است. (عدم تعلق معنوی) 🌟مثال های دیگر : عَظيمٌ ( سوره مبارکه بقره ، آيه ٧ ) قَديرٌ ( سوره مبارکه بقره ، آيه ٢٠ ) عَليمٌ ( سوره مبارکه بقره ، آيه ٢٩ ) و ... ب : میان آیات : ⚠️ مانند : لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَآءَنِی (وقف تام) وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولًا ( سوره مبارکه فرقان ، آیه ۲۹ ) ترجمه: ( دوست نااهل ) مرا پس از آنکه حق به سراغم آمد از یاد آن غافل کرد.* (بلی) و شیطان همیشه خوارکنندهٔ انسان بوده است! ( سوره فرقان ۲۹ ) جمله اول ، گفتهٔ ظالم و جمله دوم، قول خداوند است. 🌟مثال های دیگر : هُديً ( سوره مبارکه جاثية ، آيه ١١ ) اَلدُّنْيا ( سوره مبارکه جاثیة ، آيه ٣٥ ) و .. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/74