eitaa logo
آموزش تخصصی قرآن الهی
11.6هزار دنبال‌کننده
519 عکس
190 ویدیو
41 فایل
" يا الله " 💎 روخوانی/تجوید/صوت و لحن/حفظ 💠 مفاهیم/تدبر/تفسیر/علوم قرآنی 📣 تدریس اساتید برتر، آفلاین و رایگان ⚠️ نظارت کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنی مدیر: @Modir330 ادمین: @Admin_00_110 تبلیغات: https://eitaa.com/joinchat/2096563016C5b9ffb51d6
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 سرآمد تمام زشتی‌ها 🏳 امام حسن مجتبی علیه‌السلام: البُخْلُ جامِعٌ لِلْمَساوى وَالعُيُوبِ وَ قاطِعُ لِلْمَوَدّاتِ مِنَ القُلُوبِ. فقال عليه السلام: «هُوَ أَنْ يَرَى الرَجُلُ ما أَنْفَقَهُ تَلِفاً وَأَمْسَكَهُ شَرَفاً.» ◻️ «بخل سرآمد همه بدي‌ها و زشتي‌هاست كه محبت و دوستى را از دلها جدا می‌نمايد.» ◻️ مردى پرسيد صفت بخل چيست؟ ◻️ «در جواب آن مرد فرمود: آن است كه انسان آنچه را جمع می‌كند شرف بداند، و هرچه را انفاق می‌كند تلف بشمارد.» 📚 حياه الامام الحسن، باقر شريف قرشى، ج ۱، ص ۳۱۹ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
7 - وقف اضطراری.mp3
3.36M
⚠️درس جدید: وقف اضطراری 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 quran.iranseda.ir/planList/?VALID=TRUE&p=1040
✳️ انواع وقف: ⚠️ از لحاظ محل وقف و مفهوم عبارت ، انواع وقف دو نوع است: الف : اضطراری ب : اختیاری الف- وقف اضطراری: همان گونه که از نام آن برمی آید، وقفی است که به سببی خارج از ارادهٔ قاری، مانند اتمام نفس، عطسه، سرفه، فراموشی آیه و... پیش آید. در این شرایط بدیهی است که قاری از روی اضطرار، به هر کلمه ای رسید، ناچار بدون توجه به معنا و مفهوم آن وقف می کند. اما مهم این است که پس از رفع اضطرار، مجدداً از جایی که ابتدا به آن صحیح است، آغاز کند و به تلاوت ادامه دهد. ب- وقف اختیاری: وقفی است که قاری قرآن با اراده و تشخیص خود ، کلمه را «اختیار» کرده بر آن وقف می کند. 💫 انواع وقف اختیاری: علماء علم قرائت ، در تقسیم بندی انواع وقف اختیاری ، اختلاف نظر دارند. ما از این انواع تقسیم بندی ، قول مشهور را نقل می کنیم. وقف اختیاری چهار نوع است که سه نوع آن جایز و آخرین آن «غیر جایز» است: ۱- تامّ ۲- کافی ۳- حَسَن ۴- قبیح برخی در کنار اسامی فوق ، حکم آن را هم توضیحاً اضافه کرده اند. بدین صورت: تام مختار _ کافی جایز _ حسن مفهوم _ قبیح متروک 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
8 - وقف اختیاری.mp3
3.32M
⚠️ وقف اختیاری ، تعلق بین دو عبارت ( لفظی ) 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 quran.iranseda.ir/planList/?VALID=TRUE&p
9 - ارتباط معنوی عبارات.mp3
3.45M
⚠️ تعلق بین دو عبارت ( معنوی ) 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 quran.iranseda.ir/planList/?VALID=TRUE&p=1040
💎رابطهٔ بین دو عبارت طرفین محل وقف ، دو نوع است: الف : رابطهٔ لفظی ب : رابطهٔ معنوی الف : رابطهٔ لفظی : مقصود از رابطهٔ لفظی عبارت است از «ارتباط دو عبارت با یکدیگر از لحاظ قواعد اعراب و دستور زبان» حال باید دانست گاه ( بین دو عبارت طرفین محل وقف ، رابطه و تعلق لفظی وجود ندارد.) یعنی هر یک از دو عبارت ، جمله ای مفید و مستقل از دیگری بوده و جمله ناقص محسوب نمی شود . و بالعکس زمانی ( بین‌ دو عبارت ، رابطه و تعلق لفظی وجود دارد . ) یعنی این که یک یا هر دو عبارت برای تکمیل شدن ، نیاز به دیگری دارد و خود به تنهایی جمله ای تمام و مفید نیست . ۱- عدم تعلق لفظی : [ لَقَد أضَلَّني عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إذْ جَاءَني * و كانَ الشَّيْطانُ للإنسانِ خَذُولاً ] سوره مبارکه فرقان ، آیه ۲۹ ترجمه : ( دوستم مرا بعد از آن که حق به سراغم آمده بود ، از ذکر آن غافل و گمراه کرد * و شیطان خوار کننده انسان است ) ⚠️می بینیم هر دو عبارت مفید و مستقل بوده و از لحاظ لفظی ناقص نیستند تا برای کامل شدن نیاز و تعلق به دیگری داشته باشند. ۲- وجود تعلق لفظی : [ یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ اِیّاکُم * اَنْ تُؤْمِنُوا بِاللهِ رَبِّكُم ] سوره مبارکه ممتحنه ، آيه ۱ ترجمه : ( پیامبر و نیز شما را اخراج می کنند * زیراکه به پروردگارتان الله ایمان دارید ) ⚠️در اینجا جمله اول مفید و مفهوم است . اما جمله دوم ناقص بوده و بدون جمله اول کامل نمی شود . لذا ابتداء از آن صحیح نیست . پس از نظر لفظی به جمله اول تعلق و ارتباط دارد . ب : رابطهٔ معنوی : مقصود از «رابطهٔ معنوی» عبارتست از «وابستگی موضوع یا سیاق مطلب مورد بحث» در اینجا نیز دو حالت وجود دارد : ۱- حالت اول ، عدم تعلق معنوی است . بدین صورت که در عبارت دوم ، موضوع یا سیاق مطلب مورد بحث عوض شود و ارتباطی با موضوع عبارت قبل نداشته باشد. في المثل ، در عبارت اول ، موضوع درباره مؤمنین و در عبارت بعدی راجع به کفار باشد ( تغییر موضوع ) و یا حالت خبری به حالت دعا تغییر یابد و یا مغایب به مخاطب مبدل شود ( تغییر سیاق ) ۲- حالت دوم ، وجود تعلق معنوی است . بدین معنا که در عبارت دوم ، موضوع یا سیاق مطلب ، دنباله عبارت اول باشد . مثلا در عبارت دوم نیز بحث مومنین ادامه یابد و از موضوع خارج نشود . اکنون با توجه به دو نوع تعلق فوق ، بین دو عبارت طرفین محل وقف ، یکی از چهار حالت ذیل را می توان تصور کرد : ۱- عدم تعلق لفظی و معنوی ۲- وجود تعلق لفظی و معنوی ۳- عدم تعلق لفظی و وجود تعلق معنوی ۴- وجود تعلق لفظی و عدم تعلق معنوی ⚠️ بدیهی است چهارمین حالت ، نمی تواند وجود خارجی داشته باشد . زیرا ممکن نیست در دو عبارت که به یکدیگر تعلق و رابطه لفظی دارند ، موضوع مورد بحث متفاوت باشد . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
❇️ اصول کلی و مهم صحت وقف و ابتداء : 🔶️ شرط اساسی جواز ( هر نوع ) وقف یا وصل و یا ابتداء این است که نهایتا : ۱- جمله را ناقص یا نامفهوم نکند . ۲- مقصود خداوند از بیان مطلب تغییر نکند . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
437.mp3
1.21M
💫سوره مبارکه فاطر ، صفحه 437 www.yasinmedia.com/audio/quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 قوی‌ترین مردم 🏳 أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: أقوَی الناسِ أعظَمُهم سُلطانا علی نَفسِهِ ❇️ قوی‌ترین مردم کسی است که بر نفس خویش مسلّط تر باشد. 📚غرر الحکم : ۳۱۸۸ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
✳️ وقف تامّ : وقف تام وقفی است که بین دو عبارت طرفین محل وقف ، هیچ رابطهٔ لفظی و معنوی وجود نداشته باشد. به عبارت دیگر، هرکدام از دو عبارت به تنهایی جمله ای مفید هستند و جهت تکمیل خود، نیازی به عبارت دیگر ندارند(عدم رابطهٔ لفظی) و همچنین «موضوع» و «سیاق» بحث در عبارت دوم ارتباطی با ما قبل ندارد.( عدم رابطه معنوی ) ⚠️حکم وقف تام : باید بر عبارت اول وقف کنیم و از عبارت بعد ، ابتداء نماییم. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/74
✴️ موارد وقف تام : ( ۱ ) الف : رئوس آیات : بسیاری از رئوس آیات ، محل وقف تام است. ⚠️ مانند: مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (وقف تام) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ ترجمه: (الله) مالک روز جزاست.* (خداوندا) تنها تو را می‌پرستیم؛ و فقط از تو یاری می طلبیم. هیچ یک از دو عبارت ، برای کامل شدن به دیگری نیاز ندارد و سیاق مطلب از حالت «توصیف خداوند» به «وصف حال بندگان» و خطاب به خداوند تغییر یافته است. أُولَٰٓئِکَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَٰٓئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (وقف تام) إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَیْهِمْ ءَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ (سوره مبارکه بقره ، آیات ۵ - ۶) ترجمه: آنان (متقین) بر طریق هدایت پروردگارشانند؛ و آنان رستگارانند.* کسانی که کافر شدند، برای آنان تفاوت نمی‌کند که آنان را (از عذاب الهی) بترسانی یا نترسانی ؛ ایمان نخواهند آورد. هیچ یک از دو آیه فوق ناقص نیستند. (عدم تعلق لفظی) آیه اول در وصف متقین و دومی در معرفی کفار است. (عدم تعلق معنوی) 🌟مثال های دیگر : عَظيمٌ ( سوره مبارکه بقره ، آيه ٧ ) قَديرٌ ( سوره مبارکه بقره ، آيه ٢٠ ) عَليمٌ ( سوره مبارکه بقره ، آيه ٢٩ ) و ... ب : میان آیات : ⚠️ مانند : لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَآءَنِی (وقف تام) وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولًا ( سوره مبارکه فرقان ، آیه ۲۹ ) ترجمه: ( دوست نااهل ) مرا پس از آنکه حق به سراغم آمد از یاد آن غافل کرد.* (بلی) و شیطان همیشه خوارکنندهٔ انسان بوده است! ( سوره فرقان ۲۹ ) جمله اول ، گفتهٔ ظالم و جمله دوم، قول خداوند است. 🌟مثال های دیگر : هُديً ( سوره مبارکه جاثية ، آيه ١١ ) اَلدُّنْيا ( سوره مبارکه جاثیة ، آيه ٣٥ ) و .. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/74
445.mp3
1.14M
💫سوره مبارکه یس ، صفحه 445 www.yasinmedia.com/audio/quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 سوگندی که خدای متعال درباره ظالمان خورده است 🏳 أمیرالمؤمنین على عليه‌السلام: قالَ اللّه ُ تعالى: و عِزَّتي و جلالِي ، لا يَجُوزُني ظُلمُ ظالِمٍ و لَو كَفٌّ بِكَفٍّ، و لو مَسْحةٌ بِكَفٍّ، و نَطْحَةُ ما بينَ الشاةِ القَرْناءِ إلى الشاةِ الجَمّاءِ، فَيَقتَصُّ اللّه ُ لِلعِبادِ بَعضِهِم مِن بَعضٍ حتّى لا يَبقى لأِحَدٍ عندَ أحَدٍ مَظلِمَةٌ، ثُمّ يَبعَثُهُم اللّه ُ إلى الحِسابِ ❇️ خداوند عزّوجلّ فرمود: به عزّت و جلالم سوگند كه از ظلم هيچ ظالمى نگذرم، گر چه زدن مشتى باشد، يا كشيدن دستى يا شاخ زدن گوسفندِ شاخدارى به گوسفندى بى شاخ. خداوند تقاصّ بندگان را از يكديگر مى‌گيرد، تا جايى كه هيچ كس به گردن ديگرى حق و مظلمه اى نداشته باشد‌، آن‌گاه ايشان را براى حسابرسى مى‌فرستد. 📚 المحاسن : 1/68/18 @HawzahNews