eitaa logo
آموزش تخصصی قرآن الهی
10.8هزار دنبال‌کننده
499 عکس
170 ویدیو
41 فایل
" يا الله " 💎 روخوانی/تجوید/صوت و لحن/حفظ 💠 مفاهیم/تدبر/تفسیر/علوم قرآنی 📣 تدریس اساتید برتر، آفلاین و رایگان ⚠️ نظارت کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنی مدیر: @Modir330 ادمین: @Admin_00_120 تبلیغات: https://eitaa.com/joinchat/2096563016C5b9ffb51d6
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎ثمره گریه بر أباعبدالله الحسین ( علیه السلام ) 🏴 پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: یا فاطِمَةُ! کُلُّ عَینٍ باکِیَةٌ یَومَ القِیامَةِ إلاّ عَینٌ بَکَت عَلی مُصابِ الحُسَینِ ❇️ ای فاطمه! همه چشم ها در روز قیامت گریان است جز چشمی که بر مصیبت های حسین بگرید. 📚 بحارالأنوار، ج ۴۴، ص ۲۹۳ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
🟢 بررسی ابعاد سبک استاد طه الفَشنی : بدون شک او جزو بزرگترین و ماندگارترین چهره های عالم انشاد و تلاوت قرآن است و مانند استادش شیخ علی محمود ید طولایی در انشاد دینی، ابتهالات و تواشیح داشته که همین تسلط نوعی رنگ آمیزی لحنی را در شیوه تلاوت او به نمایش گذاشته و از جمله قاریانی است که به دلیل تسلط بر انشاد و ابتهال سبک خاصی را در تلاوت قرآن ارائه نموده است. یکی از مشهورترین ابتهالات یا تواشیح او یا ایها المختار است که بارها از رادیو و تلویزیون پخش شده است. سبک او را می توان از زیر شاخه های سبک شیخ علی محمود نام برد، ولی وقتی کمی عمیق تر نگاه می کنیم، می بینیم که از نظر سبکی دارای استقلال بوده و برخی از انتقالات و تنقلات را در تلاوت خود به نمایش گذاشته که در تلاوت استادش نبوده است. رنگ خاصی نیز در صدایش وجود دارد که او را از دیگر قاریان متمایز نموده و شاید چنین صدایی در میان قراء دیگر در عالم قرائت هرگز تکرار نشده است. صدایی که شبیه صدای زیر مردان و دارای گرفتگی خاصی است که حلاوت و شیرینی خاصی به آن بخشیده است. 🔶️ مرحوم طه الفشنی از حیث وسعت هرچند جزو اصوات زیر است، اما دارای ۱۵ درجه است که همه را در تلاوت های خود به نمایش گذاشته است. از دیگر ویژگی های صدای او، قدرت منحصر به فرد در اجرای نوت های سریع به سالمترین و بهترین شکل ممکن است. در حقیقت او در حوزه انعطاف و تحریر جزو صداهای کاملا ممتاز است و نمونه های فراوانی از تحریرهای ریز و سریع یا انتقال درجات به شکل سریع و چالاک در تلاوت‌هایش وجود دارد. از حیث حجم و قدرت صدا نیز می توانیم او را جزو صداهای متوسط به حساب آوریم که در عین حال از این حجم به بهترین شکل استفاده نموده و در بسیاری از موارد از کم و زیاد کردن ولوم به بهترین شکل استفاده نموده است. در حوزه بافت لحنی نیز از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و در اجرایش بسیاری از مقامات اصلی، فرعی و مرکب را به کار گرفته است. طه الفشنی نیز همچون قراء نسل اول تقید خاصی به اجرای کامل یک مقام ندارد و در تلاوت او دائما تحرک از یک مقام به مقام دیگر یا از یک جنس به جنس دیگر وجود دارد. برخی از منابع او را جزو قراء نسل اول به حساب می آورند اما به لحاظ سنی و چون شاگرد شیخ علی محمود بوده باید او را جزو قراء نسل دوم بدانیم. او سیر کاملا مشخص و از قبل تعیین شده ای در تلاوت خود ندارد و در برخی از فرازهای تلاوت او دیده شده که سه یا چهار فراز را در یک نفس در کنار هم قرار داده و در عین حال در این انتقالات از شیوه علی محمود کاملا تقلید نکرده و ابداعات خود را دارد. طه الفشنی در سال‌هایی که همراه مرحوم مصطفی اسماعیل در قصر ملکی به اجرای برنامه می پرداخت، تا حد زیادی از سبک او نیز تأثیر پذیرفته است و سبکش مبتنی بر برداشت هایش از سبک شیخ علی محمود و مصطفی اسماعیل است که در نهایت، برداشت شخصی او و تسلطش بر الحان و انشاد دینی، منهجی را در تلاوت قرآن ارائه نموده است که خاص اوست. از جمله تفاوت های بارز او با استادش شیخ علی محمود در حوزه غفلات است و او هم در این حوزه و هم در حوزه جملات لحنی، کارنامه پرباری دارد. میزان استفاده کمتر از فاصله ها و استفاده از تحریرهای بیشتر در حوزه الحان و توجه بیشتر در بحث معنا و تلاوت معناگرایانه، از دیگر تفاوت های سبک او با استادش است. 💠 یکی از نکات بارز سبک او، استفاده از مدلاسیون های متفاوت و مکرر در تلاوت است که این امر باعث شده سبک زیر و بمی تلاوت او دائما تغییر کند و کار را برای مقلدان او بسیار مشکل نموده است. یکی از نکات بارز سبک طه الفشنی در بحث انتقالات این است که او از درجه پنجم مقامات از خاصیت غماز به بهترین شکل استفاده نموده و بسیاری از انتقالات او بر اساس نوت پنجم مقامات شکل می گیرد. او شیوه های مختلفی در اوج گیری دارد و بیشتر متأثر از مصطفی اسماعیل است و علیرغم اشتراکات زیاد، در ادامه تلاوت چون او قاری کلاسیک خوان نیست، هیچ تقیدی به استفاده از مقام بیات را در ادامه ندارد. یکی از مشخصه های سبکی قاریانی که بیشتر روی جملات لحنی خود تأکید داشته و از انتقالات فراوان در اجرا استفاده می کنند، این است که تمایل زیادی به موتیف سازی و تکرار آن در تلاوت هایشان دیده نمی شود. طه الفشنی نیز کمتر از آن استفاده نموده است. غفلات طه الفشنی نیز بسیار زیبا است و هم از غفلات ساده و مستقیم و هم از غفلات پرتحریر استفاده نموده است. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
❇️ بررسی ابعاد سبک استاد شُعَیشَع: ایشان که بسیار زود و در سنین ۱۷-۱۸ سالگی به چهره ای مطرح در عالم قرائت قرآن تبدیل شد، صدایی بسیار قوی و با صلابت داشت و به عنوان یکی از قاریان رسمی کشور مصر شناخته شده بود که از دیگر کشورها نیز برای قرائت قرآن از ایشان دعوت می شد. وی مقلد سبک استاد رفعت بود که پس از مدتی به توصیه خود استاد رفعت، به سراغ سبک مختص به خودرفت. اما آثار تقلید از استاد رفعت تا پایان عمر در تلاوت های ایشان باقی ماند. سبک او نیز به دلیل سختی مقلدات زیادی نداشت . 💎 صدای استاد شعیشع از صداهای ماندگار و نادر در عالم قرائت قرآن است. صدایی که مساحت کاملی داشته و در عین حال توان اجرای فرکانس ها و نوت های بسیار بالایی را در اوکتاو ۵ و ۶ در تلاوت های خود نشان داده که همراه با قدرت زیادی بوده و زیبایی خاصی را به تلاوت او بخشیده است. زنگ صدای خاص و بسیار حزن‌انگیزی که در صدای اوست، تا اعماق جان انسانها نفوذ می کند. انعطاف صدای بسیار خوب و قدرت اجرای تحریرهای بسیار ریز که گاهی تا مرز لرزش پیش می رود، اما کسی احساس لرزش نمی کند، از دیگر ویژگی های صدای اوست. اما هرگز زیبایی خود را از دست نمی دهد. بدون شک صدای ایشان بی نظیر و موهبتی آسمانی است که خداوند به عشاق قرآن هدیه نموده است. از حیث بافت لحنی، شروع و تمایل ایشان به استفاده از مقام کرد در ابتدای تلاوت است که از وجوه متمایز سبکی ایشان است. حزن بسیار واضح و آشکار در شروع های ایشان که در همان یکی دو نفس اول مخاطب را جذب می کند. ✨️ هرچند ایشان متأثر از استاد رفعت است، اما از حیث تنوع بسیار متنوع خوانده و بیشترین مقاماتی که در خوانش خود مورد استفاده قرار داده است، بیات، نهاوند، رست، سه گاه و عجم است و از حیث آنها بیشترین و پربارترین کارنامه را دارد. اما در برخی از تلاوت ها اشاره به مقام های حجاز و صبا هم داشته است. در حوزه الحان و مقامات، او در دوره جوانی که دوره اول تلاوتش بود، تمایل زیادی به استفاده از جوابات در تلاوت داشت که به مرور این تمایل کم شد. ایشان از ترتیب مشخصی از مقامات استفاده می کند. 💎 بیشترین کارکرد ایشان در بخش مقامات فرعی، استفاده از درجه پنجم مقامات است که نقطه اوج لحنی ایشان است و جایی که بیشترین اثرگذاری را در تلاوت دارد. یکی از مختصات سبکی او استفاده از تکنیک بم خوانی پس از هر بار اوج خوانی است و این بم خوانی ها به کرات و با تعدد زیاد در چندین نفس پشت سرهم انجام شده که رنگ خاصی به تلاوتش بخشیده است. از جمله ویژگی‌های سبکی او استفاده از نفس های بلند است که همراه با تکرار موتیف اجرا می شود، یعنی نیم جمله ها را ایشان تکرار می کند و یک نفس بلند را شکل می دهد. حوزه استفاده از فواصل در تلاوت او کم تر است و در یک نفس از فواصل دیگر استفاده نمی‌کند. 💫 در حوزه غفلات نیز غفلات خاص خود را دارد که پیش از این در کسی دیده نشده است. در شیوه اوج گیری به تبعیت از رفعت به شیوه اوکتاوی در بیات اوج گیری دارد. یکی ازنکات بارز در خصوص سبک او این است که ایشان از تطریب به معانی مثبت خیلی خوب استفاده می کند. هرچند از حزن ذاتی در تلاوت برخوردار است، اما از هیجان و طرب در برخی از تلاوت های خود استفاده می کند که شور بیشتری به تلاوت بخشیده که ابداع خود اوست. در شیوه اوج گیری به تبعیت از رفعت به شیوه اوکتاوی در بیات اوج گیری دارد. یکی از نکات بارز در خصوص سبک او، آن است که ایشان از تطریب به معانی مثبت خیلی خوب استفاده می کند، هر چند از حزن ذاتی در تلاوت برخوردار است، اما هیجان و طرب در برخی ردیف‌های خود استفاده کرده که شور بیشتری به تلاوت هایش بخشیده و ابداع خود اوست. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 پنج کلمه کلیدی از امام حسین (علیه السلام ) 🏴 امام حسین (علیه‌السلام): خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَکُنْ فِیهِ لَمْ یَکُنْ فِیهِ کَثِیرُ مُسْتَمْتِعٍ: اَلْعَقْلُ، وَ الدّینُ وَ الاَدَبُ، وَ الْحَیَاءُ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ 🔹پنج چیز است که در هرکسى نباشد، خیر زیادى در او نیست: ◻️ عقل ◻️ دین ◻️ ادب ◻️ حیـا ◻️ خوش‌خویى. 📚 حیاة الامام الحسین (ع)، ج ۱، ص۱۸۱ @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
🔵 بررسی ابعاد سبک استاد عَبدالحَکَم : ایشان یکی از قاریان کم کار در حوزه تلاوت های مجلسی است. اما در بخش استودیویی کارنامه پرباری دارد... مجموعا حدود یازده تلاوت نیم ساعته استودیویی، تعداد زیادی ۱۵ دقیقه‌ای و یک دوره ترتیل از کشور کویت از ایشان به یادگار مانده است. صدای ایشان از حیث اصوات در حوزه بم قرار داشته و از لحاظ طنین صدا بسیار زیباست که کم تر شبیه دارد. صدایی دارای زنگ مطلوب و مناسب همراه با قدرت و حجم بالا که وسعت صدای ایشان به ۱۳ درجه هم در برخی تلاوت ها می‌رسد اما معمولا تا ۱۲ درجه را مورد استفاده قرار می‌دهد. وی علیرغم صدای بم از حیث تحریر و انعطاف هم صدایی بسیار پرتحریر و منعطف دارد. ✔️ ایشان در حوزه بافت لحنی از همه مقامات اصلی و مهم استفاده نموده و محوریت در مقامات و سبک او مقاماتی مثل حجاز، بیات، صبا و راست است اما به صورت موردی از نهاوند، سه گاه و عجم استفاده نموده است. ترکیباتی هم در حوزه مقامات مرکب یا ترکیبات اجناس در تلاوت ایشان وجود دارد. از جمله ترکیب بیات، راست یا ترکیب صبا، بیات که یکی از شگردهای اصلی ایشان در تلاوت است. از جمله ردیف هایی که در تلاوت وی به عنوان ردیف‌های شاخص و ثبت شده به نام ایشان است، فرودی است که معمولا در مقام بیات می آید و از قسمت های بالای بیات با اشاره به کرد به شکل نزولی فرود می آید، با استفاده از تحریرهای مکرری که در این فرود مورد استفاده قرار می دهد. ایشان تمایل به فرود را دائما پس از هر بار بالا بردن صدا و اوج گرفتن نشان داده که از قراء نسل اول به ارث برده است. وی تحرک لحنی بسیار بالایی دارد و قاری است که تحریر محور خوانده و از تحریرهای بسیار متنوع، سریع و مدل تحریرهای انتقالی که شگرد اوست زیاد استفاده می کند. 🔲 از جمله ویژگی های سبکی ایشان استفاده از روش اوج گیری اوکتاوی است، اما هرگز در اوکتاو دوم به جواب الجواب نمی رسد. در حوزه تکنیک هایی که برای بیان مقامات استفاده می شود ایشان از فواصل بسیار کمتر استفاده کرده و بیشتر به روش پلکانی مقامات را اجرا نموده است. یکی از مختصات سبکی ایشان استفاده از تکنیک بم خوانی است که بعد از آنکه ردیف هایی را در اوج می خواند به بم صدا بازگشته و در یک اوکتاو پایین تر بم را به صورت مجزا اجرا می کند در عین حال فرودهایی نیز از جواب به قرار در تلاوت او دیده می شود. تمایل به غفلات یا پایانه هایی که به فرود ختم می شود، ابداع و یکی دیگر از ویژگی های سبک ایشان است. ردیف های ابداعی در تلاوت های ایشان بسیار وجود دارد به ویژه در بیات و راست که خاص خود ایشان است، عدم استفاده از جواب الجوابات در اجرای مقامات است که ممکن است از وسعت صدا یا شیوه ایشان نشأت بگیرد. وی همانند بسیاری از قراء نسل اول و دوم تقید زیادی به بحث تشویق و اشباع دارد که در جاهایی که مفهوم کامل نبوده و قاری مجبور به وقف روی آن آیه می شود، وقتی که معنا کامل نیست، لحن را به شکل انتظاری ارائه می کند، یعنی غفله ای که ارائه می کند، غفله ای معلق است که شنونده را در انتظار شنیدن مابقی آیه قرار می دهد و این یکی از ویژگی های بارز ایشان در حوزه توجه به معناست. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟤 بررسی ابعاد سبک استاد الحصری : جایگاه او در عالم قرائت جایگاه ویژه و ممتازی است. سبک ایشان مبتنی بر آرامش و به دور از آرایه های صوتی و لحنی و بیشتر با هدف بیان و وضوح الفاظ و کلمات و توجه به مفهوم و معناست. وی لقب شیخ المقارع را در مصر دارد و به عنوان کسی که اولین دوره ترتیل را ضبط کرده است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 🔘 او یکی از افرادی است که در بخش تجوید و ادای احکام تلاوت به عنوان قاری مرجع به حساب می آید و همین موضوع سبب شده که ثبتی را ایشان ارائه کند که مبتنی بر وضوح الفاظ و کلمات بوده و به دور از آرایه هایی که از قراء دیگر می شنویم، باشد. اصل برای ایشان در ارائه مقامات، سلامت کلمات، وضوح حروف و رعایت احکام است. سبک او مبتنی بر آرامش و سبکی است که بیشتر توجه شونده را به اصل کلام الهی جلب می‌کند. از حیث صدا، صدای ایشان در حوزه اصوات متوسط متمایل به بم است و از یک زنگ بسیار مطلوب برخوردار است که آرامش بیشتری را به شنونده القاء می کند. از حیث انعطاف و تحریر صدایی متوسط همراه با تحریرهای متوسط و کند دارد و در بخش وسعت نیز در برخی از تلاوت ها تا ۱۱ درجه صوتی را نشان داده است، اما ممکن است به شکل استثنایی در برخی از تلاوت ها تا ۱۵ درجه صوتی نیز صدای خود را افزایش داده باشد. ✅️ در خصوص قدرت و حجم، صدایشان جز صدای قوی و دارای حجم مناسب است که زیبایی خاصی به صدایشان بخشیده است. در حوزه بافت لحنی نیز محور اصلی در مقامات برای ایشان بیات و راست اما از دیگر مقامات هم استفاده نموده است و علیرغم آنکه تلورانس نوت های ایشان در هر فراز لحنی زیاد نیست، اما تحرک بسیار خوبی در پردازش کلمات دارد و ترکیباتی نیز گاهی در تلاوت های ایشان دیده می‌شود. از جمله ترکیباتی که ایشان در تلاوت دارد، انتقال از حجاز به راست است. همچنین ترکیب مشهوری که از حجازکار در بالا شروع شده و از نهاوند به پایین ختم می شود که این ترکیب مبنای دوره ترتیل ایشان نیز قرار گرفته است. روش اوج گیری ایشان از درجه ۴ توسط مقام راست است، اما تقیدی به اینکه در ادامه راست را اجرا کند، ندارد و گاهی در همان ردیف درجه ۴ راست به چهارگاه نیز منتقل می‌شود. ایشان از حیث سرعت تلاوت دور کندی دارد و جزو قاریان کندخوان است. در حوزه ارائه ردیف های ابداعی او جزو قاریان کم کار است اما همان ردیف هایی که ارائه نموده ابداع خود ایشان است، هرچند متنوع نیست. در حوزه ارائه غفلات، او غفلاتی آرام و ساده اجرا می‌کند و پایانه نغمات ایشان بسیار کم تحرک و معمولی است. از دیگر ویژگی‌های سبکی ایشان عدم تمایل به ارائه پرده های بالا یا جوابات است که این عدم‌ تمایل در اکثر تلاوت های ایشان دیده می شود و حتی گاهی این تلاوت ها را در کمتر از یازده درجه هم ارائه نموده است که در حوزه وسعت موضوعی نادر و کمیاب در حوزه تلاوت است. بعد از اینکه به اکتاو دوم رسید گاهی یک اکتاو پایین تر را ایشان در پرده‌های بم ارائه می‌کند. در بخش تحریر یکی از نمونه‌های بارز تحریرهای درشت یا کند در تلاوت است که آنها را گاهی در غفلات و گاهی روی نغمات ارائه کرده است. ⚠️ نکته بعدی : در حوزه توجه به مفهوم رعایت تشبیه و اشباع است که در برخی از قراء بزرگ این امر به عنوان یک مبنا و یک اصل مورد نظر بوده که وقتی قاری به دلیل وقف اظطراری در وسط جمله وقف می کند، غفله را در حالت انتظاری یا معلق نگاه داشته و در پایان آیه که عبارت کامل می‌شود به سمت قرار نغمه حرکت می‌کند. وی به دلیل سبک آرام همراه با خشوع و توجه به معنا و وضوح کلمات که ارائه نموده، به وی در مصر لقب قاری الرسول داده‌اند. مفهوم آن این است که انگار در بین علمای مصر تنها کسی است که تلاوت هایش به دلیل آنکه کمتر از آرایه های لحنی و نمایه های صوتی و لحنی استفاده می نماید، به همین دلیل به وی این لقب را داده اند. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 پاداش عزاداری بر سیدالشهدا (علیه السلام) 🏴 امام سجاد علیه‌السلام: أيُّما مُؤمِنٍ دَمِعَت عَيناهُ لِقَتلِ الحُسَينِ عليه السلام حَتّى تَسيلَ عَلى خَدِّهِ، بَوَّأهُ اللّه ُ بِها في الجَنَّةِ غُرَفا يَسكُنُها أحقابا ❇️ هر مؤمنى كه چشمانش براى كشته‌شدن حسين عليه‌السلام گريان شود به طورى كه اشك بر گونه‌هايش سرازير گردد، خداوند به سبب آن، او را در غرفه‌هاى بهشتى جاى دهد كه روزگاران درازى را در آنها به سر بَرَد. 📚 ثواب الأعمال: ۱۰۸/۱ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
🔵 درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد منشاوی ✅️ خلاصه کلیپ‌ : او یکی از بزرگترین قاریان جهان اسلام است و تلاوت های او تأثیرات زیادی بر جهان اسلام گذاشته است. گفته شده است که وی همان سبک خانوادگی خودش را دنبال می نموده است.. یکی از تفاوت هایی که با سبک موروثی پیدا کرد، این بود که در سبک پدر او نوعی پراکندگی ردیف وجود داشت، اما او این پراکندگی را سامان داد و به نوعی به سمت کلاسیک تر خواندن و شیوه مقام به مقام حرکت کرد. در مورد صدای مرحوم منشاوی به اذعان عام و خاص یکی از پنج صدای جذاب عالم قرائت بدون شک صدای ایشان است که از زنگ بسیار زیبا برخوردار بوده است ... این صدای زیبا با انعطاف و تحریر فوق العاده همراه شده و در این حوزه یکی از صداهای فاخر عالم قرائت است که انواع مدل ها و نمونه های تحریری را در تلاوت خودش به نمایش گذاشته و در انعطاف و تحرک اجرای نت ها به اوج رسیده و کمتر قاری را سراغ داریم که اینگونه باشد. در بخش وسعت هم صدای کامل دارد، اما در منهج سبکی او استفاده از جواب الجوابات به طور عموم دیده نمی شود. 💎 از حیث بافت لحنی نکته ای که در مورد مرحوم منشاوی قابل ذکر است این است که ترتیب مشخصی از مقامات را همواره در تلاوت‌های او می شنویم که انعطاف پذیری این ترتیب بیشتر در حوزه داخلی خود مقامات است. یعنی استفاده از مقامات شکل ثابتی دارد، اما استفاده از ردیف‌های داخل هر مقام می تواند در تلاوت های مختلف، متغیر و متنوع باشد. وی یکی از قاریان پرکار در حوزه استفاده از فروع مقامات و یا مقامات مرکب است که در تلاوت ایشان مقاماتی همچون شوری، سوزناک و ... وجود دارد. در حوزه برنامه ها و ویژگی های سبکی یکی از ویژگی‌های ایشان اوج گیری از درجه ۴ بیات و ورود به مقام راست است که بعد از اینکه به مقام راست وارد شده و چند فرازی را اجرا می کند، مجدداً با اوج‌گیری های بعدی پرده صدای خود را بالاتر برده و در حقیقت میرسه به جایی که در بخش پایانی صدای خود در درجات ۱۴ و ۱۵ معمولاً درجات ۵ و ۶ مقامات را اجرا می‌کند. افرادی که سبک مرحوم منشاوی را دنبال می‌کنند و یا تقلید می‌کنند، اگر فقط از همان روش اوج‌گیری معمولی ایشان که از درجه ۴ بیات وارد رست می شود، استفاده بکنند و بعد تا پایان درجه ۸ مقامات رست یا مقامات دیگر استفاده کنند، وسعتشان به ۱۱ درجه می‌رسد. اما چون خود منشاوی ۲ تا ۳ بار مدلاسیون های بعدی هم در تلاوتش ارائه می‌کند، وسعتش به ۱۵ درجه صوتی نیز می رسد. در حوزه اجرای نغمات و مقامات ما دو گروه قاری داریم. گروه اول قاریانی هستند که به شکل ترتیبی مقامات را اجرا می‌کنند و وقتی که با توجه به این ترتیب مفاهیم مختلف در تلاوت آنها قرار می‌گیرد، این ترتیب رو حفظ می کنند. ممکن است به آیاتی برسند که که احکام باشد یا آیاتی که وصف عظمت خداوند و خلقت هست. یا در زمینه جهنم و بهشت باشد. اینگونه قاری ها همیشه مقید به همان ترتیب سبک خودشان هستند. اما بخش دیگری از قراء هستند که بر اساس وظیفه‌ای که برای مقامات و نغمات قائل هستند، دائماً از مقامات به شکل متغیر استفاده می کنند. منشاوی جزء قاریانی است که ترتیبی اجرا کرده است. او جز قاریانی است که در حوزه خلق ردیف‌های خاص و در حقیقت ابداعی خودش و حوزه خلق غفلات بسیار پرکار بوده است. ردیف‌های خاص ایشان در بیات حجاز، نهاوند، راست، سه گاه و عجم است. صدیق منشاوی در حوزه تکرار موتیف‌ها ید طولایی دارد. یکی دیگر از مختصات سبکی ایشان استفاده از تکنیک اتصال کوتاه است که یکی از ویژگی‌های سبک ایشان بوده است .. در حوزه اجرای نغمات به شکل یک اکتاو کامل یعنی صعود و نزول ۸ درجه ای، کمتر در تلاوت مرحوم استاد منشاوی این موضوع را می بینیم. اما در عین حال تمایل به استفاده از بم‌خوانی به شکل اکتاوی در تلاوت او مثل بسیاری دیگر از قراء زیاد دیده می شود و گاه این بم‌خوانی‌ها، در چندین نفس پیاپی ارائه می شود. 🔲 مرحوم منشاوی در بخش تحریر جز نوادر عالم قرائت است که مجموعه کاملی ازتحریرهای ریز، متوسط، حلقی، گلویی و ولومی را مورد استفاده قرار داده است. استفاده از اختلاف حجم یا شدت صدا، بازی با ولوم در اثناء تلاوت، بهره‌مندی از مدلاسیون های کاهشی جزو ویژگی‌های سبک ایشان است. وی را در حوزه افزایش و کاهش های موجود در تلاوت جزو افراد بسیار پرکار می دانیم که با علم و بینش خاصی این کار را انجام داده است. به طوری که نت شروع و پایانش در یک پرده قرار می گیرد. در حوزه انتقال مقامات وی جزو قاریانی است که به شکل کلیشه ای عمل ننموده و از الگوی ثابت در انتقالات و تنقلات تبعیت نمی‌کند. وی جزء قاریانی است که صدای او به صوت الخاشع یا صدای معنوی مشهور شده و جزو افرادی است که تاثیرگذاری زیادی در حوزه معنویت و روحانیت در جهان اسلام از خودش باقی گذاشته است ... 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
⚪️ بررسی سبک ابعاد استاد عبدالباسط : ✅️ خلاصه کلیپ : 📣 شاید تاثیرگذارترین قاری جهان اسلام و کسی که در تمامی کشورهای اسلامی نامش با صوت و لحن زیبای قران آمیخته شده، مرحوم عبدالباسط است و وقتی که صحبت از تلاوت قرآن میشود، اولین اسمی که به ذهن مسلمانان دنیا متبادر می شود، نام ایشان است. صدای ایشان را در کشور مصر به صوت الملائکی تعبیر می‌کنند. چون از رنگ و جنس خاصی برخوردار است که دیگر در عالم قرائت مشابهش تکرار نمی شود ... وسعت صدای استاد عبدالباسط وسعتی کامل است، اما نحوه استفاده از این وسعت به شکلی است که با توجه به اوج گیری‌های متعددی که در تلاوت ایشان اتفاق می افتد، معمولاً بالاترین درجات صدای خودش را در درجات چهارم و پنجم مقامات ارائه میکند و در حقیقت این روش روشی است که مرحوم منشاوی هم در پیش گرفته است و آن استفاده از پرده های بالای صدا برای اجرای درجات چهارم، پنجم و ششم می باشد. در مورد بافت لحنی ایشان باید بگوییم که عبدالباسط هم از ترتیب مشخص از مقامات با اندک جابجایی استفاده می‌کنند. محوریت در این استفاده معمولاً مقام بیات است که با مدت اجرای طولانی تری نسبت به سایر مقامات در واقع ایشان استفاده کرده، اما در عین حال بعد از شروع به مقاماتی همچون صبا، حجاز، راست و چهارگاه اشاره کرده است. عبدالباسط از جمله قرائی است که از دو مقام کمتر استفاده کرده است. به دلیل اینکه مواردی هم که مورد استفاده قرار داده خیلی نادر است . این مقامات مقاماتی مثل نهاوند و سه گاه ‌هستند. ⚠️ در تلاوت ایشان تمایل زیادی به استفاده از مقامات مرکب یا ترکیبات دیده نمی شود و به لحاظ رنگ آمیزی الحان ساده تری و در عین حال قابل فهم تر برای مخاطب هستند. یکی از نکات بارز در مورد استاد عبدالباسط این است که شاید بتوانیم به ایشان لقب بهترین متخصص قصار السور را بدهیم. به خاطر اینکه ملودی سازی هایی که ایشان در برخی از سوره ها مثل تکویر یا شمس کرده است تقریباً تکرار نشدنی است . از دیگر ویژگی‌های سبک ایشان در حوزه بافت لحنی عدم استفاده از جواب جوابات است. یکی از دلایل تاثیرگذاری ایشان در مقام حجاز نوا است که در حقیقت این مقامات را در بالاترین پرده صوتی خودش اجرا کرده که خود این روش می تواند به عنوان یک روش شاخص در سبک‌هایش شناخته شود، چون این نوع اجرا تأثیرگذاری بیشتری از مقامات روی ذهن مخاطب می گذارد. ✔️ در زمینه شیوه اوج‌گیری معمولاً عبدالباسط از درجه ۴ بیات قبلی بیات جدیدی را آغاز می کند و به شکل دو و نیم پرده‌ ای گام صدای خودش را افزایش می‌دهد. در حوزه برنامه ها و روش‌هایی که در تلاوت خودش مورد استفاده قرار می‌دهد، چند نکته قابل توجه است. اول اینکه عبدالباسط برای بسط دادن نغمه به خاطر اینکه معمولاً قاری پرنفسی است و در نفس‌های طولانی الحان را ارائه میکند، از موتیف‌های تکراری استفاده میکند. ایشان در حوزه اجرای غفلات، دارای غفله های خاص است. ایشان در اجرای نغمات معمولاً تمایل به اجرای خطی نغمات و در حقیقت کم انعطاف اجرا کردن نت ها دارد و معمولا سطح اجرای نوت های ایشان خیلی تلورانس ندارد که به این روش استفاده خطی از نغمات می گویند. معمولا در تلاوت عبدالباسط فرودها و صعودهای اکتاوی دیده نمی شود و اگر قرار بر این باشد که از اکتاو استفاده کند به شکل مجزا و در پرده‌های بم معمولاً این کار را انجام می‌دهد. استفاده از نوانس ها در صدا از نکات بارز در خصوص صدای ایشان است که به خوبی از سه بخش صدای خودش یعنی صدای سینه صدای میانی و صدای سریع استفاده کرده و همچنین از ولوم دادن به صدای خودش در اثناء مدود به خوبی استفاده نموده است. از دیگر ویژگی‌های سبک ایشان عدم استفاده از فاصله های اکتاوی است و معمولاً از فاصله‌های یک به چهار، یک به پنج استفاده کرده و کمتر هم از روش اتصال نت ها در تلاوت خودش تبعیت میکند. در حوزه انتقالات معمولاً از شیوه مشخص و ثابتی در واقع پیروی می‌کند. برای مثال معمولاً بعد از حجاز به شکل طبیعی از حجاز به راست منتقل میشود که یک شیوه غالب در تلاوت ایشان است یا بعد از بیات به صبا منتقل می شود. لذا تنوع انتقال در سبک عبدالباسط به اندازه سبک‌هایی مثل سبک مصطفی اسماعیل نیست. در بخش تحریر نکته قابل ذکر این است که به طور کلی مرحوم عبدالباسط قاری‌ نیست که تمایل به استفاده افراطی از تحریرها را داشته باشد و معمولاً تحریرها را در مکان های خاصی همچون مدود یا غفله های نغمات مورد استفاده قرار می دهد. در عین حال از تحریرهای بسیار سریع هم برخوردار است. عبدالباسط را می توانیم به دلیل شیوه لحنی که انتخاب کرده شیوه‌ای که بیشتر از نغمات و جملات لحنی مبتنی بر صداست، جزو قاریانی قرار دهیم که تلاوتی معنوی و تاثیرگذار دارد و جزء تاثیرگذارترین قاریان به لحاظ خشوع تلاوت است. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا