eitaa logo
آموزش تخصصی قرآن الهی
10.9هزار دنبال‌کننده
501 عکس
171 ویدیو
41 فایل
" يا الله " 💎 روخوانی/تجوید/صوت و لحن/حفظ 💠 مفاهیم/تدبر/تفسیر/علوم قرآنی 📣 تدریس اساتید برتر، آفلاین و رایگان ⚠️ نظارت کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنی مدیر: @Modir330 ادمین: @Admin_00_120 تبلیغات: https://eitaa.com/joinchat/2096563016C5b9ffb51d6
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 بصیرت انتخاباتی 🏳 أمیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام): فإنّما البَصیرُ مَن سمِعَ فتَفَکّرَ، و نَظرَ فأبْصرَ، و انْتَفعَ بالعِبَرِ، ثُمّ سَلَکَ جَدَدا واضِحا یَتَجنّبُ فیهِ الصَّرْعَةَ فی المَهاوِی ❇️ با بصیرت کسی است که بشنود و بیندیشد، نگاه کند و ببیند، از عبرتها بهره گیرد، آنگاه راهِ روشنی را بپیماید که در آن از افتادن در پرتگاه‌ها به دور ماند. 📚 بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۴۰۷ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
🟢 بررسی ابعاد سبک استاد علی محمود :
وی از جمله قراء نسل اول کشور مصر است که قبل از سال ۱۹۰۰ میلادی متولد شده و از جمله شخصیت‌های چند وجهی در عالم قرائت است که علاوه بر قرائت قرآن در زمینه موسیقی و تواشیح نیز دستی بر آتش داشته است.
✴️ وی دارای صدایی خاص در عالم قرائت بود که با طنین صدای همراه با زنگ مطلوب خود، از قدرت، انعطاف و تحریر قوی نیز برخوردار بود. صدایی کمیاب که طرفداران خاص خود را داشته و حجم صدایش نیز زبانزد خاص و عام است. ✨️ اذانی که مرحوم علی محمود در مسجد رأس الحسین ( علیه السلام ) می گفت، بدون دستگاه های تقویت صدا و تنها به دلیل قدرت صدایش تا صدها متر شنیده می شد. بدون شک او یکی از قاریانی است که وسعت و دامنه گسترده تری از مقامات و الحان را به کار گرفته و از طیف بسیار وسیعی از مقامات اصلی، مرکب، فرعی و ترکیباتی که ابداع خاص اوست، در تلاوت خود استفاده نموده است. از جمله ویژگی های صدای او در حوزه بافت نغمات این است که هیچ پایبندی خاصی به اکمال یک مقام نداشته و بر اساس حس و حال خود و ضروریات معنایی که در آیات قرآن وجود دارد، هر لحظه ممکن است از مقامی به مقام دیگر برود و این تغییرات دائم، حس و حال شنونده را با خود همراه نموده و اجازه نمی دهد تنها در یک فضا باقی بماند و این یکی از ویژگی های سبکی اوست. استاد علی محمود در اجرای الحان و نغمات، بعد از گرفتن هر پرده ای در ردیف های بالاتر، علاقمند به بازگشت به نوت قرار یا درجه اول آن مقام دارد. اما در بحث بافت لحنی ترتیب خاصی برای اجرای مقامات در قرائت ایشان مشاهده نمی شود که بداهه و حس و حال لحظه ای او هنگام خوانش دلیل آن است. اجرای فواصل یکی دیگر از ویژگی های بافت لحنی در خواندن مرحوم علی محمود است. یکی دیگر از مشخصه های تلاوت یا سبک او، این است که علیرغم داشتن صدای پرتحریر و با توجه به اینکه در ابتحال تحریرهای زیادی از او می بینیم، علاقمند به اجرای غفله های کم تحریر است و بیشتر از تحریرها در حوزه های میانی یا ابتدایی فرازهای لحنی خود استفاده می کند و این جزو ویژگی های نسل اول قراء به جز مرحوم محمد رفعت است. ⚠️ استاد علی محمود جزو قاریانی است که در حوزه برنامه‌ها و در بخش سرعت تلاوت، تندخوان است. یکی دیگر از ویژگی های ایشان در بخش انتقال نغمات این است که از انتقال نوت پایه یا شروع زیاد استفاده می نماید که به آن مدلاسیون می گویند. از دیگر ویژگی های ایشان در حوزه برنامه ها این است که شروع اوج گیری او از درجه هفتم، در مقام بیات است اما چون در بین و ورودی چند نفس را اجرا می کند، کسی متوجه روش اوج گیری او نمی شود. یکی دیگر از ویژگی هایی که در حوزه وسعت صدای ایشان و اجرای الحان در آن گستره صوتی باید اشاره کنیم، این است که ایشان جزو قاریان مصری است که قرآن را در درجه پانزده صوتی اجرا نموده است، ولی شناسایی آن برای اهل فن قدری مشکل است. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟠 بررسی ابعاد سبک استاد رفعت : استاد مرحوم محمد رفعت از قراء بسیار تأثیرگذار کشور مصر هستند. ایشان از حیث نوع صدا دارای طنین و زنگ خاص خود بودند که برای کل کشور مصر خاطره انگیز بوده و حالت نوستالژی بسیار قوی دارد و آنها را وابسته و دلبسته صدایشان نموده است. به گونه ای که روزانه یا تلاوت و یا اذان با صدای ایشان از شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون مصر شنیده می شود. 📣 وسعت صدای استاد رفعت یکی از ویژگی های بارز صدایشان است که سبب تمایز ایشان از دیگر قراء نیز شده است. وی از جمله قاریانی است که پای خود را فراتر از ۱۵ درجه گذاشته است و این وسعت بالا با چالاکی، انعطاف پذیری و تحریر بسیار بالایی اجرا می‌شود. می توان گفت ایشان یکی از استثنائات این حوزه هستند. صدای استاد رفعت در مقایسه با قراء هم عصرش ازقدرت بالایی برخوردار نبوده است و بسیاری از ظرایف لحنی و هنرمندی ایشان از زمانی آشکار شد که دستگاه‌های تقویت صدا همچون میکروفون روی کار آمد. استاد محمد رفعت از جمله قاریانی است که در حوزه بافت لحنی، بیشتر بر اساس بداهه و حالاتی که هنگام خواندن برای خودش پیش می آمد، اجرا می کرد و رفتارش بیشتر وابسته به حالات او هنگام خواندن بود که در اجرایش بسیار نقش داشت. ⚠️ استاد رفعت را باید خداوندگار تحرک لحنی و تحریر در گستره بسیار وسیعی از نغمات بنامیم. استفاده از طیف بسیار وسیع تری از مقامات اصلی، مرکب و فرعی در تلاوت ایشان به چشم می خورد و ایشان بیشترین استفاده را از مقام بیات دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های سبکی استاد رفعت این است که دائما بازگشت به نوت قرار را در تلاوت خود دارد که ویژگی بارز اجرای ایشان است. از دیگر ویژگی های ایشان استفاده از غفلات مختلف با شکل های گوناگون است که به تحریر ختم می شود. استاد رفعت با وجود اینکه در خواندن خود از فواصل موسیقایی استفاده نموده است، اما بیشتر تمایل به استفاده از انتقال درجات به شکل پلکانی دارد. وی در حوزه برنامه ها و روش ها، روش اوج گیری متمایزی دارند که از درجه هشتم بیات که شروع میکنند، باز بیات جدیدی را آغاز می نمایند. در بخش تحریر می توان گفت بسیار پرتحریر تلاوت می کنند و تحریر را به عنوان شالوده کار لحنی خود قرار داده اند که همراه با اجرای تحریر به ویژه در تحریرهای انتقالی که یکی از شاخص های تلاوت ایشان است، پرده تلاوت یا ملودی هم عوض می شود و وقتی می خواهند در نوت های بالا تحریر اجرا کنند، باز هم تحریر را با دو تا سه انتقال درجه اجرا می کنند که بسیار جالب است و رنگ خاصی به سبک و تلاوت ایشان می بخشد. استاد رفعت در عین بداهه خوانی، در مواردی که نیاز است از طبقات مختلف صدا برای القاء یک مفهوم استفاده نموده و به خوبی این کار را انجام داده است. در بخش توجه به مفاهیم از حواس عاطفی مقامات و نغمات به بهترین شکل برای بیان مفاهیم به ویژه در بخش های قصه های قرآنی استفاده نموده است و جاهایی که انتقال نغمات دارد، با توجه به جریان معنا به خوبی از خواص این نغمات در بخش بیان مفاهیم استفاده نموده است. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 شاخصه‌ای برای مردم‌داری 🏳 امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: خالِطوا النّاسَ مُخالَطَةً إن مِتُّم مَعَها بَکَوا عَلَیکُم ، و إن عِشتُم (غِبتُم) حَنُّوا إلَیکُم ❇️ با مردم چنان معاشرت کنید که اگر بمیرید بر شما بگریند و اگر زنده باشید [غایب شوید] مشتاق دیدن شما باشند. 📚 نهج البلاغة : الحکمة ۱۰ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
🟡 بررسی ابعاد سبک استاد شعشاعی : وی از جمله قاریانی است که دارای صدای خاص با ضخامت، قوت و رسایی بسیار بالایی است و رسایی و زنگی که در صدای اوست، تا اعماق جان انسان ها نفوذ می کند. ⚠️ گرچه برای بسیاری از عوام صدای ایشان چندان مورد نظر نیست، ولی خواص عالم قرائت بسیار طرفدار صدای او هستند. سبک وی به دلیل رویکردی که در بحث معناگرایی تلاوت دارد، بیشتر اهل فن را به سوی خود جلب می کند. ایشان با وجود آنکه از انعطاف و تحریر بسیار بالایی در صدای خود برخوردار است، اما برنامه سبکی او به گونه ای نیست که از آن استفاده کند. وی وسعت صدای کاملی نیز دارد که در صدای خود نشان داده و اوج های بسیار زیبایی در تلاوت خود اجرا می نماید. 💫 عبدالفتاح شعشاعی از جمله قاریانی است که تلاوتش بر اساس جریان مفاهیم شکل گرفته و اجرا می شود و داعیه اینکه یک مقام را به صورت کامل اجرا می کند، ندارد و جریان مفاهیم برای او حکم می کند که از چه مقام و جنسی به چه مقام و جنسی انتقال یابد. بنابراین تکنیک ها و مهارت های القای معانی در تلاوت قرآن در خوانش ایشان بسیار مشاهده می شود. استفاده از عنصر تکرار یکی دیگر از ویژگی های تلاوت های ایشان است که اساس آن بر مبنای مفاهیم شکل می‌گیرد. از دیگر مواردی که تأثیر مستقیم در بافت لحنی ایشان دارد و بر اساس همان جریان معناگرایی است، تفکیک های است که ایشان بین عبارات یک آیه انجام می دهد. استاد شعشاعی از جمله قاریانی است که از تکنیک فاصله ها به وفور استفاده نموده و این فواصل به عنوان شاخص های اصلی لحن او شناخته می شود. استفاده از غفله های ساده و متناسب با معنا از دیگر مشخصه های اجرای ایشان است که هیچ التزامی به استفاده از مقامات مختلف و اکمال آنها ندارد و طیف بسیار وسیعی از مقامات اصلی و فرعی مرکب در مقامات ایشان به چشم می خورد. وی در عین حال که صدای بسیار حجیمی دارد، به نظر می رسد که از انعطاف پایینی برخوردار است. اما قطعاتی را در تلاوت های خود اجرا نموده است که نشان از توانش در انعطاف و سرعت بالا درحنجره دارد. گاهی نیز تحریرهای بسیار ریزی را در تلاوت های ایشان می شنویم که به جرأت می توان گفت برای بسیاری از قراء قابل اجرا نیست. از دیگر ویژگی هایی که در مقایسه با قراء نسل های بعدی در تلاوت های استاد شعشاعی وجود دارد این است که با یک حجم ثابت به تلاوت وارد شده و آن را تا انتها حفظ می کند. وی برای اوج گیری در تلاوت خود نیز از درجه هفتم بیات وارد رست شده و نهایتا به اوکتابر می رسد. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟤 بررسی ابعاد سبک استاد سَلامه : استاد مرحوم محمد سلامه از جمله قاریان نسل اول تلاوت قرآن در کشور مصر است که دارای طنین بسیار معمولی با مقداری گرفتگی ذاتی صداست که در اوج صدایی تیز و تأثیرگذار دارد. در بخش بم و متوسط صدایش نیز این گرفتگی صوتی گاهی در ابتدای هر ردیف خود را نشان می دهد. ⚠️ ایشان از نظر وسعت، صدایی کامل دارد و با وجود انعطاف و تحریر بسیار خوب و قابل قبول، از تحریر در غفله ها بسیار اندک و به ندرت استفاده نموده است که این ویژگی قراء نسل اول است. از حیث بافت لحنی نیز چند ویژگی دارد که در دیگر قراء نیست. وی تمایل زیادی به تکرار ردیف در خوانش خود دارد و حتی وقتی تلاوت را آغاز نموده است و نوت‌ها و ردیف‌های بالاتر را می خواهد بخواند، مدت ها یک ردیف را تکرار نموده و خیلی آرام و به تدریج این پرده صدا را افزایش می دهد. در تلاوت ایشان خیلی تحرک لحنی بالایی وجود ندارد. اما در عین حال در طبقات عالی و بالای صدا تحرک ایشان نسبت به ردیف های بم و شروع بیشتر است. حتی وقتی تحریکاتی که ایجاد می کند، در طبقات بالای صوت است، معمولا با بیات شروع می کند اما هرگز آن را به شکل کامل اجرا نمی نماید و گستره مورد استفاده ایشان در حوزه مقامات فرعی، گستره محدودتری است. از دیگر ویژگی های سبکی ایشان در بخش نغمات، مانور خاص روی درجه هشتم مقام رست است که بعضا با ترکیب مقام حجاز و یا مقامی دیگر همراه است. وقتی به درجات اوج صدا می رسد، نوت قرار برخی از مقامات را گرفته و یک جنس را در بخش بالایی صوت خود اجرا می کند. مثل حجاز، سه گاه و ....که این امر سبکش را نسبت به دیگر قاریان متمایز نموده است. استاد سلامه در حوزه بافت لحنی بیشتر غفلات را در جایی کامل می کند که عبارت کامل نیست و معنا و مفهوم به شکل کامل اجرا نشده است. وی غفله ها را به صورت تشویقی خوانده و مخاطب را در انتظار شنیدن ادامه تلاوت باقی می گذارد و نهایتا آن را از حالت تشویقی به حالت اشباعی و غفله تام می رساند. روش اوج گیری ایشان از درجه چهار بیات و با ورود به مقام رست است. اما چون در ادامه پرده صدا را به روش های دیگری بالا می برد، با توجه به فعل و انفعالات بعدی که در تلاوت خود دارد، از جمله قرائی است که دو اکتابر را به صورت کامل اجرا نموده است. وی وقتی تلاوت را در اوج به پایان رسانده وبه پرده های پایین و بم خوان باز می گردد، چندین نفس را در پرده های بم باقی می ماند و با همان ردیف و ملودی ادامه می دهد. استاد سلامه در حوزه معناگرایی و توجه به معنا در تلاوت، بیشتر تیترسازی نموده و عبارت را به شکل کوتاه تری اجرا نموده و یا وقف می نماید و سپس کامل می کند. غفله های ناگهانی که شنونده را ناگهان متعجب می کند، در تلاوت های ایشان زیاد شنیده می شود. در واقع ابتدا ذهن مخاطب را درگیر یک موضوع نموده و سپس در ادامه او را آگاه می کند. 💎 محور مقام هایی که ایشان درتلاوت های خود استفاده می نماید؛ بیات، رست و سه گاه است و کم تر از نهاوند و عجم استفاده می کند. وی تمایل زیادی به رست و ترکیب آن با حجاز دارد که نقطه بارز لحنی ایشان و شگردش است که به نوعی ابداع و خلق ایشان نیز محسوب می شود. در حوزه استفاده از تحریرها نیز ایشان علاقمند به اجرای غفله های کم تحریر یا بدون تحریر و صاف است. با اینکه ایشان صدایی تحریرپذیر از توسط تا اوج دارد، اما بیشتر از این تحریرها در میانه نفس ها یا فرازها استفاده نموده و در پایانه ها خبری از تحریر نیست. و این امر یکی از مهم ترین ویژگی های سبکی اوست و طرفداران خاصی در کشور مصر دارد و می توان گفت سبک ایشان سبکی کم تحرک و خطی با رویکرد مفهمی است که در عین حال از طبقات بالای صدا در سبک خود خیلی خوب استفاده نموده و در طبقات بالای صدا و گاهی ابتدایی قرار مقامات را می خواند. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 قابل توجه کاندیداهای انتخابات 🏳 أمیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: مَنْ تَقَدَّمَ عَلَی قَوْمٍ وَ هُوَ یَرَی فِیهِمْ مَنْ هُوَ أَفْضَلَ فَقَدْ خَانَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ المُؤمِنینَ. ❇️ هرکس خود را در جامعه بر دیگران مقدم بدارد؛ درحالی که بداند افراد لایق‌تر از او هستند، قطعا او به خدا و پیامبر و مؤمنان کرده است. 📚 الغدیر، ج ۸، ص۲۹۱ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
✴️ بررسی ابعاد سبک استاد اسماعیل : مصطفی اسماعیل اولین نفر از نسل دوم قاریان تاریخ قرائت قرآن در کشور مصر است، وسعت صوتی ایشان همانطور که اهل فن می دانند، به شکل طبیعی حدود ۱۴ درجه است . چون نوت کف صدای ایشان همیشه همراه با کمی هوا یا نفس است که به همین دلیل شروع ایشان در ابتدای تلاوت معمولا از درجه ای است که در تنالیته اصلی صدایشان وجود ندارد، اما به دلیل برنامه لحنی که ایشان در ادامه دارد و استفاده از پانزده درجه صوتی، در حقیقت از چنین پرده یا نوتی شروع می کند. 🔶️ استاد اسماعیل از حیث طنین، صدایی بسیار معمولی دارد. اما در دیوان دوم از حیث طنین، از صدایی بسیار جذاب، تأثیرگذار و فاخر برخوردار است.در حوزه انعطاف وتحریر نیز به جرأت می توان گفت که صدای ایشان از صداهای ممتاز عالم قرائت است. کارنامه لحنی استاد اسماعیل در تلاوت هایی که از آن مرحوم به یادگار مانده است نشان می دهد که از حیث انعطاف، چالاکی صدا و تحریرهایی که به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می دهد، بلاشک یکی از صداهای ماندگار و ممتاز عالم قرائت است. حجم و قدرت صدای ایشان نیز مناسب و متوسط است که با کم و زیاد کردن آن در طول اجرا، زیبایی خاصی به الحان خود می بخشد. استاد مصطفی اسماعیل بیشتر قاری است که به دلیل نبوغ لحنی و شیوه ای که اجرا نموده است، دارای شهرت جهانی است. جایگاه وی در عالم قرائت قرآن کریم به گفته بسیاری ازبزرگان این حوزه، جایگاه ویژه ای است. استاد محمد عبدالوهاب از نوابغ موسیقی مصر در خصوص ایشان می گوید: او کسی است که همواره مارا از طرق مختلف موسیقایی و غفله هایی که اصلا توقع آن را نداریم، شگفت زده می کند. او فردی است که در فن بداهه خوانی و بالا رفتن تا جواب الجواب مقامات، دارای قدرت و جرئت زیادی است. 💫 او بزرگترین مجدد لحن در حوزه تلاوت قرآن است. چون هم قاریان هم عصر خود و هم پس از خود را تحت تأثیر لحن خود قرار داده است. وی بیشترین مقلد را در دیگر کشورهای اسلامی از جمله ایران دارد و بیشترین تأثیر را بر آنها گذاشته است. اگر به تلاوت های دهه های قبل استاد مصطفی اسماعیل که اولین اجراهای ایشان نیز می باشد، دقت کنیم، متوجه می شویم که سبک او به مرور پیشرفت بیشتری نموده و نظم و انضباط بیشتری یافته است. یکی از دلایلی که می توانیم ایشان را دارای عظمت در تلاوت قرآن بدانیم، این است که او شاید نخستین کسی است که نسبت به تلاوت های نسل پیش از خود که دارای چارچوب مشخص نبودند، نظم بیشتری به تلاوت قرآن بخشیده و شیوه اجرای مقام به مقام را در دستور کار خود قرار داده است. 💎 وی مقام بیات را به عنوان مقام اساسی و شالوده اجراهای خود قرار داده است و اولین قاری است که مقام بیات را در دو دیوان کامل اجرا نموده و با استفاده از فروع مقام بیات، رنگ آمیزی متنوعی به تلاوت خود بخشیده است. استفاده از تمامی فروع بیات و در مجال اجرای بیات استفاده از مقام شوری به عنوان یک شاخص سبکی، جزو مهم ترین برنامه های لحنی ایشان در مقام بیات است و در بیش از ۸۰ درصد از تلاوت های ایشان، چنین مسیری در اجرای مقام بیات و یا پس از بیات، استفاده از مقام هایی مثل صبا، حجاز، نهاوند، رست، سه گاه و عجم وجود دارد. مرحوم مصطفی اسماعیل از جمله قاریانی است که از ظرفیت کامل مقامات استفاده نموده و تقریبا همه مقامات اصلی را مورد استفاده قرار داده است. حتی مقام کرد را در قالب اجرای مقام بیات استفاده نموده و از مقام مرکب نیز بهره جسته است. نکته ای که در خصوص ایشان بسیار حائز اهمیت است این است که وی از جشنواره مقامات مختلف به خوبی استفاده کرده و به خلق ردیف هایی مبادرت ورزیده که پیش از این اصلا وجود نداشته است. وی همه مقامات مرکب را در نظامی مشخص و کاملا مرتبط با هم قرار داده است و به همین دلیل به راحتی مورد تقلید بقیه قاریان قرار می گیرد. وی از جمله قاریانی است که نظم بیشتری به غفله های قراء قبل از خود بخشیده و نواقص آن را کامل نموده است. او غفله هایی را مورد استفاده قرار داده که برای نخستین بار در عالم قرائت قرآن شنیده می شود. او از جمله قاریانی است که چون با توجه به مفهوم، آیات را ارائه می کرد، از غفله های انتظاری در بسیاری از مقامات خود استفاده نموده است . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
✅️ ادامه بحث و نکات : در حوزه انتقالات ایشان، قاری کلاسیک خوان است و از شیوه اجرای مقام به مقام به شکل مستقل استفاده نموده و مسیر مشخصی را در تلاوت خود طی می کند. به طور مثال گاهی از مقام بیات به حجاز روی درجه اول بیات فرود می آید و از درجه ۴ حجاز شروع می کند. گاهی پس از آنکه از بیات فرود آمده و می خواهد حجاز را آغاز کند، مقامی واسطه را به نام حجاز در این بین ایجاد نموده و گاهی در فرود بیات روی نوت حجاز می نشیند و در ادامه هم حجاز را می خواند. پس فرم های مختلفی برای ورود به یک مقام در تلاوت وی مشاهده می شود. در حالیکه در تلاوت برخی از قراء مصری مثل عبدالباسط همیشه یک کلیشه مشخص وجود دارد. وقتی برای اولین بار در قاهره تلاوت او را شنیدند، پس از آنکه اراده فرود پیدا می کرد، به او اجازه فرود نمی دادند وی در این اولین اجرای قاهره بیش از سه ساعت اجرا داشت که مردم به ایشان اجازه فرود نمی دادند. از دیگر ویژگی‌های سبک او این است که از نفس های بلند استفاده نموده و هیجان در تلاوت خود ایجاد می کند که این یک ویژگی بارز اوست. از جمله ویژگی های او در حوزه برنامه ها شیوه اوج گیری اوست که به نظر می رسد ابداعی است که در دوره او صورت گرفته است. در حالیکه قراء نسل قبل تر شیوه اوج گیری دیگری دارند. ◀️ یکی دیگر از نقاط قابل ذکر در خصوص روش ایشان در حوزه برنامه ها استفاده از تکنیک های سه گانه اجرای مقامات است که از جمله آنها تکنیک فاصله موسیقایی، استفاده از انتقال پلکانی درجات یک مقام و انتقال نوت ها در اجرای مقامات است. یکی از فاصله های مشهور او در مقام نهاوند است که پس از شروع، یک برگشت به فاصله پنجم از نوت قرار نهاوند به پایین تر دارد. بحث تتابع یکی از قواعد موسیقی است. وقتی یک قاری یک ملودی را چندبار پشت سر هم با فاصله های مختلف اجرا می کند، نوعی زیبایی به تلاوت خود می بخشد که مصطفی اسماعیل از این تکنیک در فرودهای مقام های حجاز و بیات استفاده نموده است. مصطفی اسماعیل در عین توجه به اکمال مقامات و استفاده از شیوه کلاسیک در تلاوت قرآن و توجه به مفاهیم و تعبیرات مختلف قرآنی، در عین رعایت نظم در تلاوت با استفاده از فضای نغمات و خاصیت عاطفی آنها، برای بیان مفاهیم آیات استفاده می نماید. 📣 مصطفی اسماعیل بزرگترین روایتگر قصه های قرآنی است و اگر علاقمند به تلاوت قرآن هستیم و بخواهیم قصه های قرآن را به شیرین ترین شکل ممکن بشنویم، باید تلاوت های اسماعیل را گوش کنیم. تلاوت سور مبارکه مریم، قصص و آل عمران، بزرگترین آثار باقی مانده از ایشان در حوزه روایتگری قصه های قرآن است. استفاده از فنونی مثل مواکبه، تشویق و اشباع، جمله بندی های لحنی، تفکیک عبارات از یکدیگر در تلاوت های ایشان اشاره کنیم. عجین کردن ویژگی های روایت با لحن زیبا نکته ای است که در تلاوت او به زیباترین شکل می بینیم. مصطفی اسماعیل علاوه بر اینکه در تلاوت های خودش از فرودهای مختلفی در بیات استفاه می کند، اما در برخی از تلاوت ها از فرودهایی در مقام های راست، عجم یا حجاز استفاده نموده است. او در حوزه فرود تلاوت نیز دست به ابتکار و نوآوری های زیادی زده است و در خود مقام بیات نیز چندین فرود متنوع دارد. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا