eitaa logo
آموزش تخصصی قرآن الهی
10.8هزار دنبال‌کننده
499 عکس
170 ویدیو
41 فایل
" يا الله " 💎 روخوانی/تجوید/صوت و لحن/حفظ 💠 مفاهیم/تدبر/تفسیر/علوم قرآنی 📣 تدریس اساتید برتر، آفلاین و رایگان ⚠️ نظارت کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنی مدیر: @Modir330 ادمین: @Admin_00_120 تبلیغات: https://eitaa.com/joinchat/2096563016C5b9ffb51d6
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 شاخصه‌ای برای مردم‌داری 🏳 امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: خالِطوا النّاسَ مُخالَطَةً إن مِتُّم مَعَها بَکَوا عَلَیکُم ، و إن عِشتُم (غِبتُم) حَنُّوا إلَیکُم ❇️ با مردم چنان معاشرت کنید که اگر بمیرید بر شما بگریند و اگر زنده باشید [غایب شوید] مشتاق دیدن شما باشند. 📚 نهج البلاغة : الحکمة ۱۰ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
🟡 بررسی ابعاد سبک استاد شعشاعی : وی از جمله قاریانی است که دارای صدای خاص با ضخامت، قوت و رسایی بسیار بالایی است و رسایی و زنگی که در صدای اوست، تا اعماق جان انسان ها نفوذ می کند. ⚠️ گرچه برای بسیاری از عوام صدای ایشان چندان مورد نظر نیست، ولی خواص عالم قرائت بسیار طرفدار صدای او هستند. سبک وی به دلیل رویکردی که در بحث معناگرایی تلاوت دارد، بیشتر اهل فن را به سوی خود جلب می کند. ایشان با وجود آنکه از انعطاف و تحریر بسیار بالایی در صدای خود برخوردار است، اما برنامه سبکی او به گونه ای نیست که از آن استفاده کند. وی وسعت صدای کاملی نیز دارد که در صدای خود نشان داده و اوج های بسیار زیبایی در تلاوت خود اجرا می نماید. 💫 عبدالفتاح شعشاعی از جمله قاریانی است که تلاوتش بر اساس جریان مفاهیم شکل گرفته و اجرا می شود و داعیه اینکه یک مقام را به صورت کامل اجرا می کند، ندارد و جریان مفاهیم برای او حکم می کند که از چه مقام و جنسی به چه مقام و جنسی انتقال یابد. بنابراین تکنیک ها و مهارت های القای معانی در تلاوت قرآن در خوانش ایشان بسیار مشاهده می شود. استفاده از عنصر تکرار یکی دیگر از ویژگی های تلاوت های ایشان است که اساس آن بر مبنای مفاهیم شکل می‌گیرد. از دیگر مواردی که تأثیر مستقیم در بافت لحنی ایشان دارد و بر اساس همان جریان معناگرایی است، تفکیک های است که ایشان بین عبارات یک آیه انجام می دهد. استاد شعشاعی از جمله قاریانی است که از تکنیک فاصله ها به وفور استفاده نموده و این فواصل به عنوان شاخص های اصلی لحن او شناخته می شود. استفاده از غفله های ساده و متناسب با معنا از دیگر مشخصه های اجرای ایشان است که هیچ التزامی به استفاده از مقامات مختلف و اکمال آنها ندارد و طیف بسیار وسیعی از مقامات اصلی و فرعی مرکب در مقامات ایشان به چشم می خورد. وی در عین حال که صدای بسیار حجیمی دارد، به نظر می رسد که از انعطاف پایینی برخوردار است. اما قطعاتی را در تلاوت های خود اجرا نموده است که نشان از توانش در انعطاف و سرعت بالا درحنجره دارد. گاهی نیز تحریرهای بسیار ریزی را در تلاوت های ایشان می شنویم که به جرأت می توان گفت برای بسیاری از قراء قابل اجرا نیست. از دیگر ویژگی هایی که در مقایسه با قراء نسل های بعدی در تلاوت های استاد شعشاعی وجود دارد این است که با یک حجم ثابت به تلاوت وارد شده و آن را تا انتها حفظ می کند. وی برای اوج گیری در تلاوت خود نیز از درجه هفتم بیات وارد رست شده و نهایتا به اوکتابر می رسد. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟤 بررسی ابعاد سبک استاد سَلامه : استاد مرحوم محمد سلامه از جمله قاریان نسل اول تلاوت قرآن در کشور مصر است که دارای طنین بسیار معمولی با مقداری گرفتگی ذاتی صداست که در اوج صدایی تیز و تأثیرگذار دارد. در بخش بم و متوسط صدایش نیز این گرفتگی صوتی گاهی در ابتدای هر ردیف خود را نشان می دهد. ⚠️ ایشان از نظر وسعت، صدایی کامل دارد و با وجود انعطاف و تحریر بسیار خوب و قابل قبول، از تحریر در غفله ها بسیار اندک و به ندرت استفاده نموده است که این ویژگی قراء نسل اول است. از حیث بافت لحنی نیز چند ویژگی دارد که در دیگر قراء نیست. وی تمایل زیادی به تکرار ردیف در خوانش خود دارد و حتی وقتی تلاوت را آغاز نموده است و نوت‌ها و ردیف‌های بالاتر را می خواهد بخواند، مدت ها یک ردیف را تکرار نموده و خیلی آرام و به تدریج این پرده صدا را افزایش می دهد. در تلاوت ایشان خیلی تحرک لحنی بالایی وجود ندارد. اما در عین حال در طبقات عالی و بالای صدا تحرک ایشان نسبت به ردیف های بم و شروع بیشتر است. حتی وقتی تحریکاتی که ایجاد می کند، در طبقات بالای صوت است، معمولا با بیات شروع می کند اما هرگز آن را به شکل کامل اجرا نمی نماید و گستره مورد استفاده ایشان در حوزه مقامات فرعی، گستره محدودتری است. از دیگر ویژگی های سبکی ایشان در بخش نغمات، مانور خاص روی درجه هشتم مقام رست است که بعضا با ترکیب مقام حجاز و یا مقامی دیگر همراه است. وقتی به درجات اوج صدا می رسد، نوت قرار برخی از مقامات را گرفته و یک جنس را در بخش بالایی صوت خود اجرا می کند. مثل حجاز، سه گاه و ....که این امر سبکش را نسبت به دیگر قاریان متمایز نموده است. استاد سلامه در حوزه بافت لحنی بیشتر غفلات را در جایی کامل می کند که عبارت کامل نیست و معنا و مفهوم به شکل کامل اجرا نشده است. وی غفله ها را به صورت تشویقی خوانده و مخاطب را در انتظار شنیدن ادامه تلاوت باقی می گذارد و نهایتا آن را از حالت تشویقی به حالت اشباعی و غفله تام می رساند. روش اوج گیری ایشان از درجه چهار بیات و با ورود به مقام رست است. اما چون در ادامه پرده صدا را به روش های دیگری بالا می برد، با توجه به فعل و انفعالات بعدی که در تلاوت خود دارد، از جمله قرائی است که دو اکتابر را به صورت کامل اجرا نموده است. وی وقتی تلاوت را در اوج به پایان رسانده وبه پرده های پایین و بم خوان باز می گردد، چندین نفس را در پرده های بم باقی می ماند و با همان ردیف و ملودی ادامه می دهد. استاد سلامه در حوزه معناگرایی و توجه به معنا در تلاوت، بیشتر تیترسازی نموده و عبارت را به شکل کوتاه تری اجرا نموده و یا وقف می نماید و سپس کامل می کند. غفله های ناگهانی که شنونده را ناگهان متعجب می کند، در تلاوت های ایشان زیاد شنیده می شود. در واقع ابتدا ذهن مخاطب را درگیر یک موضوع نموده و سپس در ادامه او را آگاه می کند. 💎 محور مقام هایی که ایشان درتلاوت های خود استفاده می نماید؛ بیات، رست و سه گاه است و کم تر از نهاوند و عجم استفاده می کند. وی تمایل زیادی به رست و ترکیب آن با حجاز دارد که نقطه بارز لحنی ایشان و شگردش است که به نوعی ابداع و خلق ایشان نیز محسوب می شود. در حوزه استفاده از تحریرها نیز ایشان علاقمند به اجرای غفله های کم تحریر یا بدون تحریر و صاف است. با اینکه ایشان صدایی تحریرپذیر از توسط تا اوج دارد، اما بیشتر از این تحریرها در میانه نفس ها یا فرازها استفاده نموده و در پایانه ها خبری از تحریر نیست. و این امر یکی از مهم ترین ویژگی های سبکی اوست و طرفداران خاصی در کشور مصر دارد و می توان گفت سبک ایشان سبکی کم تحرک و خطی با رویکرد مفهمی است که در عین حال از طبقات بالای صدا در سبک خود خیلی خوب استفاده نموده و در طبقات بالای صدا و گاهی ابتدایی قرار مقامات را می خواند. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 قابل توجه کاندیداهای انتخابات 🏳 أمیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: مَنْ تَقَدَّمَ عَلَی قَوْمٍ وَ هُوَ یَرَی فِیهِمْ مَنْ هُوَ أَفْضَلَ فَقَدْ خَانَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ المُؤمِنینَ. ❇️ هرکس خود را در جامعه بر دیگران مقدم بدارد؛ درحالی که بداند افراد لایق‌تر از او هستند، قطعا او به خدا و پیامبر و مؤمنان کرده است. 📚 الغدیر، ج ۸، ص۲۹۱ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
✴️ بررسی ابعاد سبک استاد اسماعیل : مصطفی اسماعیل اولین نفر از نسل دوم قاریان تاریخ قرائت قرآن در کشور مصر است، وسعت صوتی ایشان همانطور که اهل فن می دانند، به شکل طبیعی حدود ۱۴ درجه است . چون نوت کف صدای ایشان همیشه همراه با کمی هوا یا نفس است که به همین دلیل شروع ایشان در ابتدای تلاوت معمولا از درجه ای است که در تنالیته اصلی صدایشان وجود ندارد، اما به دلیل برنامه لحنی که ایشان در ادامه دارد و استفاده از پانزده درجه صوتی، در حقیقت از چنین پرده یا نوتی شروع می کند. 🔶️ استاد اسماعیل از حیث طنین، صدایی بسیار معمولی دارد. اما در دیوان دوم از حیث طنین، از صدایی بسیار جذاب، تأثیرگذار و فاخر برخوردار است.در حوزه انعطاف وتحریر نیز به جرأت می توان گفت که صدای ایشان از صداهای ممتاز عالم قرائت است. کارنامه لحنی استاد اسماعیل در تلاوت هایی که از آن مرحوم به یادگار مانده است نشان می دهد که از حیث انعطاف، چالاکی صدا و تحریرهایی که به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می دهد، بلاشک یکی از صداهای ماندگار و ممتاز عالم قرائت است. حجم و قدرت صدای ایشان نیز مناسب و متوسط است که با کم و زیاد کردن آن در طول اجرا، زیبایی خاصی به الحان خود می بخشد. استاد مصطفی اسماعیل بیشتر قاری است که به دلیل نبوغ لحنی و شیوه ای که اجرا نموده است، دارای شهرت جهانی است. جایگاه وی در عالم قرائت قرآن کریم به گفته بسیاری ازبزرگان این حوزه، جایگاه ویژه ای است. استاد محمد عبدالوهاب از نوابغ موسیقی مصر در خصوص ایشان می گوید: او کسی است که همواره مارا از طرق مختلف موسیقایی و غفله هایی که اصلا توقع آن را نداریم، شگفت زده می کند. او فردی است که در فن بداهه خوانی و بالا رفتن تا جواب الجواب مقامات، دارای قدرت و جرئت زیادی است. 💫 او بزرگترین مجدد لحن در حوزه تلاوت قرآن است. چون هم قاریان هم عصر خود و هم پس از خود را تحت تأثیر لحن خود قرار داده است. وی بیشترین مقلد را در دیگر کشورهای اسلامی از جمله ایران دارد و بیشترین تأثیر را بر آنها گذاشته است. اگر به تلاوت های دهه های قبل استاد مصطفی اسماعیل که اولین اجراهای ایشان نیز می باشد، دقت کنیم، متوجه می شویم که سبک او به مرور پیشرفت بیشتری نموده و نظم و انضباط بیشتری یافته است. یکی از دلایلی که می توانیم ایشان را دارای عظمت در تلاوت قرآن بدانیم، این است که او شاید نخستین کسی است که نسبت به تلاوت های نسل پیش از خود که دارای چارچوب مشخص نبودند، نظم بیشتری به تلاوت قرآن بخشیده و شیوه اجرای مقام به مقام را در دستور کار خود قرار داده است. 💎 وی مقام بیات را به عنوان مقام اساسی و شالوده اجراهای خود قرار داده است و اولین قاری است که مقام بیات را در دو دیوان کامل اجرا نموده و با استفاده از فروع مقام بیات، رنگ آمیزی متنوعی به تلاوت خود بخشیده است. استفاده از تمامی فروع بیات و در مجال اجرای بیات استفاده از مقام شوری به عنوان یک شاخص سبکی، جزو مهم ترین برنامه های لحنی ایشان در مقام بیات است و در بیش از ۸۰ درصد از تلاوت های ایشان، چنین مسیری در اجرای مقام بیات و یا پس از بیات، استفاده از مقام هایی مثل صبا، حجاز، نهاوند، رست، سه گاه و عجم وجود دارد. مرحوم مصطفی اسماعیل از جمله قاریانی است که از ظرفیت کامل مقامات استفاده نموده و تقریبا همه مقامات اصلی را مورد استفاده قرار داده است. حتی مقام کرد را در قالب اجرای مقام بیات استفاده نموده و از مقام مرکب نیز بهره جسته است. نکته ای که در خصوص ایشان بسیار حائز اهمیت است این است که وی از جشنواره مقامات مختلف به خوبی استفاده کرده و به خلق ردیف هایی مبادرت ورزیده که پیش از این اصلا وجود نداشته است. وی همه مقامات مرکب را در نظامی مشخص و کاملا مرتبط با هم قرار داده است و به همین دلیل به راحتی مورد تقلید بقیه قاریان قرار می گیرد. وی از جمله قاریانی است که نظم بیشتری به غفله های قراء قبل از خود بخشیده و نواقص آن را کامل نموده است. او غفله هایی را مورد استفاده قرار داده که برای نخستین بار در عالم قرائت قرآن شنیده می شود. او از جمله قاریانی است که چون با توجه به مفهوم، آیات را ارائه می کرد، از غفله های انتظاری در بسیاری از مقامات خود استفاده نموده است . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
✅️ ادامه بحث و نکات : در حوزه انتقالات ایشان، قاری کلاسیک خوان است و از شیوه اجرای مقام به مقام به شکل مستقل استفاده نموده و مسیر مشخصی را در تلاوت خود طی می کند. به طور مثال گاهی از مقام بیات به حجاز روی درجه اول بیات فرود می آید و از درجه ۴ حجاز شروع می کند. گاهی پس از آنکه از بیات فرود آمده و می خواهد حجاز را آغاز کند، مقامی واسطه را به نام حجاز در این بین ایجاد نموده و گاهی در فرود بیات روی نوت حجاز می نشیند و در ادامه هم حجاز را می خواند. پس فرم های مختلفی برای ورود به یک مقام در تلاوت وی مشاهده می شود. در حالیکه در تلاوت برخی از قراء مصری مثل عبدالباسط همیشه یک کلیشه مشخص وجود دارد. وقتی برای اولین بار در قاهره تلاوت او را شنیدند، پس از آنکه اراده فرود پیدا می کرد، به او اجازه فرود نمی دادند وی در این اولین اجرای قاهره بیش از سه ساعت اجرا داشت که مردم به ایشان اجازه فرود نمی دادند. از دیگر ویژگی‌های سبک او این است که از نفس های بلند استفاده نموده و هیجان در تلاوت خود ایجاد می کند که این یک ویژگی بارز اوست. از جمله ویژگی های او در حوزه برنامه ها شیوه اوج گیری اوست که به نظر می رسد ابداعی است که در دوره او صورت گرفته است. در حالیکه قراء نسل قبل تر شیوه اوج گیری دیگری دارند. ◀️ یکی دیگر از نقاط قابل ذکر در خصوص روش ایشان در حوزه برنامه ها استفاده از تکنیک های سه گانه اجرای مقامات است که از جمله آنها تکنیک فاصله موسیقایی، استفاده از انتقال پلکانی درجات یک مقام و انتقال نوت ها در اجرای مقامات است. یکی از فاصله های مشهور او در مقام نهاوند است که پس از شروع، یک برگشت به فاصله پنجم از نوت قرار نهاوند به پایین تر دارد. بحث تتابع یکی از قواعد موسیقی است. وقتی یک قاری یک ملودی را چندبار پشت سر هم با فاصله های مختلف اجرا می کند، نوعی زیبایی به تلاوت خود می بخشد که مصطفی اسماعیل از این تکنیک در فرودهای مقام های حجاز و بیات استفاده نموده است. مصطفی اسماعیل در عین توجه به اکمال مقامات و استفاده از شیوه کلاسیک در تلاوت قرآن و توجه به مفاهیم و تعبیرات مختلف قرآنی، در عین رعایت نظم در تلاوت با استفاده از فضای نغمات و خاصیت عاطفی آنها، برای بیان مفاهیم آیات استفاده می نماید. 📣 مصطفی اسماعیل بزرگترین روایتگر قصه های قرآنی است و اگر علاقمند به تلاوت قرآن هستیم و بخواهیم قصه های قرآن را به شیرین ترین شکل ممکن بشنویم، باید تلاوت های اسماعیل را گوش کنیم. تلاوت سور مبارکه مریم، قصص و آل عمران، بزرگترین آثار باقی مانده از ایشان در حوزه روایتگری قصه های قرآن است. استفاده از فنونی مثل مواکبه، تشویق و اشباع، جمله بندی های لحنی، تفکیک عبارات از یکدیگر در تلاوت های ایشان اشاره کنیم. عجین کردن ویژگی های روایت با لحن زیبا نکته ای است که در تلاوت او به زیباترین شکل می بینیم. مصطفی اسماعیل علاوه بر اینکه در تلاوت های خودش از فرودهای مختلفی در بیات استفاه می کند، اما در برخی از تلاوت ها از فرودهایی در مقام های راست، عجم یا حجاز استفاده نموده است. او در حوزه فرود تلاوت نیز دست به ابتکار و نوآوری های زیادی زده است و در خود مقام بیات نیز چندین فرود متنوع دارد. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎ثمره گریه بر أباعبدالله الحسین ( علیه السلام ) 🏴 پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: یا فاطِمَةُ! کُلُّ عَینٍ باکِیَةٌ یَومَ القِیامَةِ إلاّ عَینٌ بَکَت عَلی مُصابِ الحُسَینِ ❇️ ای فاطمه! همه چشم ها در روز قیامت گریان است جز چشمی که بر مصیبت های حسین بگرید. 📚 بحارالأنوار، ج ۴۴، ص ۲۹۳ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
🟢 بررسی ابعاد سبک استاد طه الفَشنی : بدون شک او جزو بزرگترین و ماندگارترین چهره های عالم انشاد و تلاوت قرآن است و مانند استادش شیخ علی محمود ید طولایی در انشاد دینی، ابتهالات و تواشیح داشته که همین تسلط نوعی رنگ آمیزی لحنی را در شیوه تلاوت او به نمایش گذاشته و از جمله قاریانی است که به دلیل تسلط بر انشاد و ابتهال سبک خاصی را در تلاوت قرآن ارائه نموده است. یکی از مشهورترین ابتهالات یا تواشیح او یا ایها المختار است که بارها از رادیو و تلویزیون پخش شده است. سبک او را می توان از زیر شاخه های سبک شیخ علی محمود نام برد، ولی وقتی کمی عمیق تر نگاه می کنیم، می بینیم که از نظر سبکی دارای استقلال بوده و برخی از انتقالات و تنقلات را در تلاوت خود به نمایش گذاشته که در تلاوت استادش نبوده است. رنگ خاصی نیز در صدایش وجود دارد که او را از دیگر قاریان متمایز نموده و شاید چنین صدایی در میان قراء دیگر در عالم قرائت هرگز تکرار نشده است. صدایی که شبیه صدای زیر مردان و دارای گرفتگی خاصی است که حلاوت و شیرینی خاصی به آن بخشیده است. 🔶️ مرحوم طه الفشنی از حیث وسعت هرچند جزو اصوات زیر است، اما دارای ۱۵ درجه است که همه را در تلاوت های خود به نمایش گذاشته است. از دیگر ویژگی های صدای او، قدرت منحصر به فرد در اجرای نوت های سریع به سالمترین و بهترین شکل ممکن است. در حقیقت او در حوزه انعطاف و تحریر جزو صداهای کاملا ممتاز است و نمونه های فراوانی از تحریرهای ریز و سریع یا انتقال درجات به شکل سریع و چالاک در تلاوت‌هایش وجود دارد. از حیث حجم و قدرت صدا نیز می توانیم او را جزو صداهای متوسط به حساب آوریم که در عین حال از این حجم به بهترین شکل استفاده نموده و در بسیاری از موارد از کم و زیاد کردن ولوم به بهترین شکل استفاده نموده است. در حوزه بافت لحنی نیز از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و در اجرایش بسیاری از مقامات اصلی، فرعی و مرکب را به کار گرفته است. طه الفشنی نیز همچون قراء نسل اول تقید خاصی به اجرای کامل یک مقام ندارد و در تلاوت او دائما تحرک از یک مقام به مقام دیگر یا از یک جنس به جنس دیگر وجود دارد. برخی از منابع او را جزو قراء نسل اول به حساب می آورند اما به لحاظ سنی و چون شاگرد شیخ علی محمود بوده باید او را جزو قراء نسل دوم بدانیم. او سیر کاملا مشخص و از قبل تعیین شده ای در تلاوت خود ندارد و در برخی از فرازهای تلاوت او دیده شده که سه یا چهار فراز را در یک نفس در کنار هم قرار داده و در عین حال در این انتقالات از شیوه علی محمود کاملا تقلید نکرده و ابداعات خود را دارد. طه الفشنی در سال‌هایی که همراه مرحوم مصطفی اسماعیل در قصر ملکی به اجرای برنامه می پرداخت، تا حد زیادی از سبک او نیز تأثیر پذیرفته است و سبکش مبتنی بر برداشت هایش از سبک شیخ علی محمود و مصطفی اسماعیل است که در نهایت، برداشت شخصی او و تسلطش بر الحان و انشاد دینی، منهجی را در تلاوت قرآن ارائه نموده است که خاص اوست. از جمله تفاوت های بارز او با استادش شیخ علی محمود در حوزه غفلات است و او هم در این حوزه و هم در حوزه جملات لحنی، کارنامه پرباری دارد. میزان استفاده کمتر از فاصله ها و استفاده از تحریرهای بیشتر در حوزه الحان و توجه بیشتر در بحث معنا و تلاوت معناگرایانه، از دیگر تفاوت های سبک او با استادش است. 💠 یکی از نکات بارز سبک او، استفاده از مدلاسیون های متفاوت و مکرر در تلاوت است که این امر باعث شده سبک زیر و بمی تلاوت او دائما تغییر کند و کار را برای مقلدان او بسیار مشکل نموده است. یکی از نکات بارز سبک طه الفشنی در بحث انتقالات این است که او از درجه پنجم مقامات از خاصیت غماز به بهترین شکل استفاده نموده و بسیاری از انتقالات او بر اساس نوت پنجم مقامات شکل می گیرد. او شیوه های مختلفی در اوج گیری دارد و بیشتر متأثر از مصطفی اسماعیل است و علیرغم اشتراکات زیاد، در ادامه تلاوت چون او قاری کلاسیک خوان نیست، هیچ تقیدی به استفاده از مقام بیات را در ادامه ندارد. یکی از مشخصه های سبکی قاریانی که بیشتر روی جملات لحنی خود تأکید داشته و از انتقالات فراوان در اجرا استفاده می کنند، این است که تمایل زیادی به موتیف سازی و تکرار آن در تلاوت هایشان دیده نمی شود. طه الفشنی نیز کمتر از آن استفاده نموده است. غفلات طه الفشنی نیز بسیار زیبا است و هم از غفلات ساده و مستقیم و هم از غفلات پرتحریر استفاده نموده است. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
❇️ بررسی ابعاد سبک استاد شُعَیشَع: ایشان که بسیار زود و در سنین ۱۷-۱۸ سالگی به چهره ای مطرح در عالم قرائت قرآن تبدیل شد، صدایی بسیار قوی و با صلابت داشت و به عنوان یکی از قاریان رسمی کشور مصر شناخته شده بود که از دیگر کشورها نیز برای قرائت قرآن از ایشان دعوت می شد. وی مقلد سبک استاد رفعت بود که پس از مدتی به توصیه خود استاد رفعت، به سراغ سبک مختص به خودرفت. اما آثار تقلید از استاد رفعت تا پایان عمر در تلاوت های ایشان باقی ماند. سبک او نیز به دلیل سختی مقلدات زیادی نداشت . 💎 صدای استاد شعیشع از صداهای ماندگار و نادر در عالم قرائت قرآن است. صدایی که مساحت کاملی داشته و در عین حال توان اجرای فرکانس ها و نوت های بسیار بالایی را در اوکتاو ۵ و ۶ در تلاوت های خود نشان داده که همراه با قدرت زیادی بوده و زیبایی خاصی را به تلاوت او بخشیده است. زنگ صدای خاص و بسیار حزن‌انگیزی که در صدای اوست، تا اعماق جان انسانها نفوذ می کند. انعطاف صدای بسیار خوب و قدرت اجرای تحریرهای بسیار ریز که گاهی تا مرز لرزش پیش می رود، اما کسی احساس لرزش نمی کند، از دیگر ویژگی های صدای اوست. اما هرگز زیبایی خود را از دست نمی دهد. بدون شک صدای ایشان بی نظیر و موهبتی آسمانی است که خداوند به عشاق قرآن هدیه نموده است. از حیث بافت لحنی، شروع و تمایل ایشان به استفاده از مقام کرد در ابتدای تلاوت است که از وجوه متمایز سبکی ایشان است. حزن بسیار واضح و آشکار در شروع های ایشان که در همان یکی دو نفس اول مخاطب را جذب می کند. ✨️ هرچند ایشان متأثر از استاد رفعت است، اما از حیث تنوع بسیار متنوع خوانده و بیشترین مقاماتی که در خوانش خود مورد استفاده قرار داده است، بیات، نهاوند، رست، سه گاه و عجم است و از حیث آنها بیشترین و پربارترین کارنامه را دارد. اما در برخی از تلاوت ها اشاره به مقام های حجاز و صبا هم داشته است. در حوزه الحان و مقامات، او در دوره جوانی که دوره اول تلاوتش بود، تمایل زیادی به استفاده از جوابات در تلاوت داشت که به مرور این تمایل کم شد. ایشان از ترتیب مشخصی از مقامات استفاده می کند. 💎 بیشترین کارکرد ایشان در بخش مقامات فرعی، استفاده از درجه پنجم مقامات است که نقطه اوج لحنی ایشان است و جایی که بیشترین اثرگذاری را در تلاوت دارد. یکی از مختصات سبکی او استفاده از تکنیک بم خوانی پس از هر بار اوج خوانی است و این بم خوانی ها به کرات و با تعدد زیاد در چندین نفس پشت سرهم انجام شده که رنگ خاصی به تلاوتش بخشیده است. از جمله ویژگی‌های سبکی او استفاده از نفس های بلند است که همراه با تکرار موتیف اجرا می شود، یعنی نیم جمله ها را ایشان تکرار می کند و یک نفس بلند را شکل می دهد. حوزه استفاده از فواصل در تلاوت او کم تر است و در یک نفس از فواصل دیگر استفاده نمی‌کند. 💫 در حوزه غفلات نیز غفلات خاص خود را دارد که پیش از این در کسی دیده نشده است. در شیوه اوج گیری به تبعیت از رفعت به شیوه اوکتاوی در بیات اوج گیری دارد. یکی ازنکات بارز در خصوص سبک او این است که ایشان از تطریب به معانی مثبت خیلی خوب استفاده می کند. هرچند از حزن ذاتی در تلاوت برخوردار است، اما از هیجان و طرب در برخی از تلاوت های خود استفاده می کند که شور بیشتری به تلاوت بخشیده که ابداع خود اوست. در شیوه اوج گیری به تبعیت از رفعت به شیوه اوکتاوی در بیات اوج گیری دارد. یکی از نکات بارز در خصوص سبک او، آن است که ایشان از تطریب به معانی مثبت خیلی خوب استفاده می کند، هر چند از حزن ذاتی در تلاوت برخوردار است، اما هیجان و طرب در برخی ردیف‌های خود استفاده کرده که شور بیشتری به تلاوت هایش بخشیده و ابداع خود اوست. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا