eitaa logo
آموزش تخصصی قرآن الهی
10هزار دنبال‌کننده
476 عکس
165 ویدیو
41 فایل
" یا الله " 💫 روخوانی، تجوید، ترتیل، تحقیق، حفظ 💫 مفاهیم، تدبر، تفسیر، علوم قرآنی 🟢 تدریس اساتید برتر 🟢 نظارت کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنی مدیر: @Modir330 ادمین تبلیغ : @Admin_00_120 تبلیغات: https://eitaa.com/joinchat/2096563016C5b9ffb51d6
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 قابل توجه کاندیداهای انتخابات 🏳 أمیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: مَنْ تَقَدَّمَ عَلَی قَوْمٍ وَ هُوَ یَرَی فِیهِمْ مَنْ هُوَ أَفْضَلَ فَقَدْ خَانَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ المُؤمِنینَ. ❇️ هرکس خود را در جامعه بر دیگران مقدم بدارد؛ درحالی که بداند افراد لایق‌تر از او هستند، قطعا او به خدا و پیامبر و مؤمنان کرده است. 📚 الغدیر، ج ۸، ص۲۹۱ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
✴️ بررسی ابعاد سبک استاد اسماعیل : مصطفی اسماعیل اولین نفر از نسل دوم قاریان تاریخ قرائت قرآن در کشور مصر است، وسعت صوتی ایشان همانطور که اهل فن می دانند، به شکل طبیعی حدود ۱۴ درجه است . چون نوت کف صدای ایشان همیشه همراه با کمی هوا یا نفس است که به همین دلیل شروع ایشان در ابتدای تلاوت معمولا از درجه ای است که در تنالیته اصلی صدایشان وجود ندارد، اما به دلیل برنامه لحنی که ایشان در ادامه دارد و استفاده از پانزده درجه صوتی، در حقیقت از چنین پرده یا نوتی شروع می کند. 🔶️ استاد اسماعیل از حیث طنین، صدایی بسیار معمولی دارد. اما در دیوان دوم از حیث طنین، از صدایی بسیار جذاب، تأثیرگذار و فاخر برخوردار است.در حوزه انعطاف وتحریر نیز به جرأت می توان گفت که صدای ایشان از صداهای ممتاز عالم قرائت است. کارنامه لحنی استاد اسماعیل در تلاوت هایی که از آن مرحوم به یادگار مانده است نشان می دهد که از حیث انعطاف، چالاکی صدا و تحریرهایی که به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می دهد، بلاشک یکی از صداهای ماندگار و ممتاز عالم قرائت است. حجم و قدرت صدای ایشان نیز مناسب و متوسط است که با کم و زیاد کردن آن در طول اجرا، زیبایی خاصی به الحان خود می بخشد. استاد مصطفی اسماعیل بیشتر قاری است که به دلیل نبوغ لحنی و شیوه ای که اجرا نموده است، دارای شهرت جهانی است. جایگاه وی در عالم قرائت قرآن کریم به گفته بسیاری ازبزرگان این حوزه، جایگاه ویژه ای است. استاد محمد عبدالوهاب از نوابغ موسیقی مصر در خصوص ایشان می گوید: او کسی است که همواره مارا از طرق مختلف موسیقایی و غفله هایی که اصلا توقع آن را نداریم، شگفت زده می کند. او فردی است که در فن بداهه خوانی و بالا رفتن تا جواب الجواب مقامات، دارای قدرت و جرئت زیادی است. 💫 او بزرگترین مجدد لحن در حوزه تلاوت قرآن است. چون هم قاریان هم عصر خود و هم پس از خود را تحت تأثیر لحن خود قرار داده است. وی بیشترین مقلد را در دیگر کشورهای اسلامی از جمله ایران دارد و بیشترین تأثیر را بر آنها گذاشته است. اگر به تلاوت های دهه های قبل استاد مصطفی اسماعیل که اولین اجراهای ایشان نیز می باشد، دقت کنیم، متوجه می شویم که سبک او به مرور پیشرفت بیشتری نموده و نظم و انضباط بیشتری یافته است. یکی از دلایلی که می توانیم ایشان را دارای عظمت در تلاوت قرآن بدانیم، این است که او شاید نخستین کسی است که نسبت به تلاوت های نسل پیش از خود که دارای چارچوب مشخص نبودند، نظم بیشتری به تلاوت قرآن بخشیده و شیوه اجرای مقام به مقام را در دستور کار خود قرار داده است. 💎 وی مقام بیات را به عنوان مقام اساسی و شالوده اجراهای خود قرار داده است و اولین قاری است که مقام بیات را در دو دیوان کامل اجرا نموده و با استفاده از فروع مقام بیات، رنگ آمیزی متنوعی به تلاوت خود بخشیده است. استفاده از تمامی فروع بیات و در مجال اجرای بیات استفاده از مقام شوری به عنوان یک شاخص سبکی، جزو مهم ترین برنامه های لحنی ایشان در مقام بیات است و در بیش از ۸۰ درصد از تلاوت های ایشان، چنین مسیری در اجرای مقام بیات و یا پس از بیات، استفاده از مقام هایی مثل صبا، حجاز، نهاوند، رست، سه گاه و عجم وجود دارد. مرحوم مصطفی اسماعیل از جمله قاریانی است که از ظرفیت کامل مقامات استفاده نموده و تقریبا همه مقامات اصلی را مورد استفاده قرار داده است. حتی مقام کرد را در قالب اجرای مقام بیات استفاده نموده و از مقام مرکب نیز بهره جسته است. نکته ای که در خصوص ایشان بسیار حائز اهمیت است این است که وی از جشنواره مقامات مختلف به خوبی استفاده کرده و به خلق ردیف هایی مبادرت ورزیده که پیش از این اصلا وجود نداشته است. وی همه مقامات مرکب را در نظامی مشخص و کاملا مرتبط با هم قرار داده است و به همین دلیل به راحتی مورد تقلید بقیه قاریان قرار می گیرد. وی از جمله قاریانی است که نظم بیشتری به غفله های قراء قبل از خود بخشیده و نواقص آن را کامل نموده است. او غفله هایی را مورد استفاده قرار داده که برای نخستین بار در عالم قرائت قرآن شنیده می شود. او از جمله قاریانی است که چون با توجه به مفهوم، آیات را ارائه می کرد، از غفله های انتظاری در بسیاری از مقامات خود استفاده نموده است . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
✅️ ادامه بحث و نکات : در حوزه انتقالات ایشان، قاری کلاسیک خوان است و از شیوه اجرای مقام به مقام به شکل مستقل استفاده نموده و مسیر مشخصی را در تلاوت خود طی می کند. به طور مثال گاهی از مقام بیات به حجاز روی درجه اول بیات فرود می آید و از درجه ۴ حجاز شروع می کند. گاهی پس از آنکه از بیات فرود آمده و می خواهد حجاز را آغاز کند، مقامی واسطه را به نام حجاز در این بین ایجاد نموده و گاهی در فرود بیات روی نوت حجاز می نشیند و در ادامه هم حجاز را می خواند. پس فرم های مختلفی برای ورود به یک مقام در تلاوت وی مشاهده می شود. در حالیکه در تلاوت برخی از قراء مصری مثل عبدالباسط همیشه یک کلیشه مشخص وجود دارد. وقتی برای اولین بار در قاهره تلاوت او را شنیدند، پس از آنکه اراده فرود پیدا می کرد، به او اجازه فرود نمی دادند وی در این اولین اجرای قاهره بیش از سه ساعت اجرا داشت که مردم به ایشان اجازه فرود نمی دادند. از دیگر ویژگی‌های سبک او این است که از نفس های بلند استفاده نموده و هیجان در تلاوت خود ایجاد می کند که این یک ویژگی بارز اوست. از جمله ویژگی های او در حوزه برنامه ها شیوه اوج گیری اوست که به نظر می رسد ابداعی است که در دوره او صورت گرفته است. در حالیکه قراء نسل قبل تر شیوه اوج گیری دیگری دارند. ◀️ یکی دیگر از نقاط قابل ذکر در خصوص روش ایشان در حوزه برنامه ها استفاده از تکنیک های سه گانه اجرای مقامات است که از جمله آنها تکنیک فاصله موسیقایی، استفاده از انتقال پلکانی درجات یک مقام و انتقال نوت ها در اجرای مقامات است. یکی از فاصله های مشهور او در مقام نهاوند است که پس از شروع، یک برگشت به فاصله پنجم از نوت قرار نهاوند به پایین تر دارد. بحث تتابع یکی از قواعد موسیقی است. وقتی یک قاری یک ملودی را چندبار پشت سر هم با فاصله های مختلف اجرا می کند، نوعی زیبایی به تلاوت خود می بخشد که مصطفی اسماعیل از این تکنیک در فرودهای مقام های حجاز و بیات استفاده نموده است. مصطفی اسماعیل در عین توجه به اکمال مقامات و استفاده از شیوه کلاسیک در تلاوت قرآن و توجه به مفاهیم و تعبیرات مختلف قرآنی، در عین رعایت نظم در تلاوت با استفاده از فضای نغمات و خاصیت عاطفی آنها، برای بیان مفاهیم آیات استفاده می نماید. 📣 مصطفی اسماعیل بزرگترین روایتگر قصه های قرآنی است و اگر علاقمند به تلاوت قرآن هستیم و بخواهیم قصه های قرآن را به شیرین ترین شکل ممکن بشنویم، باید تلاوت های اسماعیل را گوش کنیم. تلاوت سور مبارکه مریم، قصص و آل عمران، بزرگترین آثار باقی مانده از ایشان در حوزه روایتگری قصه های قرآن است. استفاده از فنونی مثل مواکبه، تشویق و اشباع، جمله بندی های لحنی، تفکیک عبارات از یکدیگر در تلاوت های ایشان اشاره کنیم. عجین کردن ویژگی های روایت با لحن زیبا نکته ای است که در تلاوت او به زیباترین شکل می بینیم. مصطفی اسماعیل علاوه بر اینکه در تلاوت های خودش از فرودهای مختلفی در بیات استفاه می کند، اما در برخی از تلاوت ها از فرودهایی در مقام های راست، عجم یا حجاز استفاده نموده است. او در حوزه فرود تلاوت نیز دست به ابتکار و نوآوری های زیادی زده است و در خود مقام بیات نیز چندین فرود متنوع دارد. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎ثمره گریه بر أباعبدالله الحسین ( علیه السلام ) 🏴 پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: یا فاطِمَةُ! کُلُّ عَینٍ باکِیَةٌ یَومَ القِیامَةِ إلاّ عَینٌ بَکَت عَلی مُصابِ الحُسَینِ ❇️ ای فاطمه! همه چشم ها در روز قیامت گریان است جز چشمی که بر مصیبت های حسین بگرید. 📚 بحارالأنوار، ج ۴۴، ص ۲۹۳ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
🟢 بررسی ابعاد سبک استاد طه الفَشنی : بدون شک او جزو بزرگترین و ماندگارترین چهره های عالم انشاد و تلاوت قرآن است و مانند استادش شیخ علی محمود ید طولایی در انشاد دینی، ابتهالات و تواشیح داشته که همین تسلط نوعی رنگ آمیزی لحنی را در شیوه تلاوت او به نمایش گذاشته و از جمله قاریانی است که به دلیل تسلط بر انشاد و ابتهال سبک خاصی را در تلاوت قرآن ارائه نموده است. یکی از مشهورترین ابتهالات یا تواشیح او یا ایها المختار است که بارها از رادیو و تلویزیون پخش شده است. سبک او را می توان از زیر شاخه های سبک شیخ علی محمود نام برد، ولی وقتی کمی عمیق تر نگاه می کنیم، می بینیم که از نظر سبکی دارای استقلال بوده و برخی از انتقالات و تنقلات را در تلاوت خود به نمایش گذاشته که در تلاوت استادش نبوده است. رنگ خاصی نیز در صدایش وجود دارد که او را از دیگر قاریان متمایز نموده و شاید چنین صدایی در میان قراء دیگر در عالم قرائت هرگز تکرار نشده است. صدایی که شبیه صدای زیر مردان و دارای گرفتگی خاصی است که حلاوت و شیرینی خاصی به آن بخشیده است. 🔶️ مرحوم طه الفشنی از حیث وسعت هرچند جزو اصوات زیر است، اما دارای ۱۵ درجه است که همه را در تلاوت های خود به نمایش گذاشته است. از دیگر ویژگی های صدای او، قدرت منحصر به فرد در اجرای نوت های سریع به سالمترین و بهترین شکل ممکن است. در حقیقت او در حوزه انعطاف و تحریر جزو صداهای کاملا ممتاز است و نمونه های فراوانی از تحریرهای ریز و سریع یا انتقال درجات به شکل سریع و چالاک در تلاوت‌هایش وجود دارد. از حیث حجم و قدرت صدا نیز می توانیم او را جزو صداهای متوسط به حساب آوریم که در عین حال از این حجم به بهترین شکل استفاده نموده و در بسیاری از موارد از کم و زیاد کردن ولوم به بهترین شکل استفاده نموده است. در حوزه بافت لحنی نیز از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و در اجرایش بسیاری از مقامات اصلی، فرعی و مرکب را به کار گرفته است. طه الفشنی نیز همچون قراء نسل اول تقید خاصی به اجرای کامل یک مقام ندارد و در تلاوت او دائما تحرک از یک مقام به مقام دیگر یا از یک جنس به جنس دیگر وجود دارد. برخی از منابع او را جزو قراء نسل اول به حساب می آورند اما به لحاظ سنی و چون شاگرد شیخ علی محمود بوده باید او را جزو قراء نسل دوم بدانیم. او سیر کاملا مشخص و از قبل تعیین شده ای در تلاوت خود ندارد و در برخی از فرازهای تلاوت او دیده شده که سه یا چهار فراز را در یک نفس در کنار هم قرار داده و در عین حال در این انتقالات از شیوه علی محمود کاملا تقلید نکرده و ابداعات خود را دارد. طه الفشنی در سال‌هایی که همراه مرحوم مصطفی اسماعیل در قصر ملکی به اجرای برنامه می پرداخت، تا حد زیادی از سبک او نیز تأثیر پذیرفته است و سبکش مبتنی بر برداشت هایش از سبک شیخ علی محمود و مصطفی اسماعیل است که در نهایت، برداشت شخصی او و تسلطش بر الحان و انشاد دینی، منهجی را در تلاوت قرآن ارائه نموده است که خاص اوست. از جمله تفاوت های بارز او با استادش شیخ علی محمود در حوزه غفلات است و او هم در این حوزه و هم در حوزه جملات لحنی، کارنامه پرباری دارد. میزان استفاده کمتر از فاصله ها و استفاده از تحریرهای بیشتر در حوزه الحان و توجه بیشتر در بحث معنا و تلاوت معناگرایانه، از دیگر تفاوت های سبک او با استادش است. 💠 یکی از نکات بارز سبک او، استفاده از مدلاسیون های متفاوت و مکرر در تلاوت است که این امر باعث شده سبک زیر و بمی تلاوت او دائما تغییر کند و کار را برای مقلدان او بسیار مشکل نموده است. یکی از نکات بارز سبک طه الفشنی در بحث انتقالات این است که او از درجه پنجم مقامات از خاصیت غماز به بهترین شکل استفاده نموده و بسیاری از انتقالات او بر اساس نوت پنجم مقامات شکل می گیرد. او شیوه های مختلفی در اوج گیری دارد و بیشتر متأثر از مصطفی اسماعیل است و علیرغم اشتراکات زیاد، در ادامه تلاوت چون او قاری کلاسیک خوان نیست، هیچ تقیدی به استفاده از مقام بیات را در ادامه ندارد. یکی از مشخصه های سبکی قاریانی که بیشتر روی جملات لحنی خود تأکید داشته و از انتقالات فراوان در اجرا استفاده می کنند، این است که تمایل زیادی به موتیف سازی و تکرار آن در تلاوت هایشان دیده نمی شود. طه الفشنی نیز کمتر از آن استفاده نموده است. غفلات طه الفشنی نیز بسیار زیبا است و هم از غفلات ساده و مستقیم و هم از غفلات پرتحریر استفاده نموده است. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
❇️ بررسی ابعاد سبک استاد شُعَیشَع: ایشان که بسیار زود و در سنین ۱۷-۱۸ سالگی به چهره ای مطرح در عالم قرائت قرآن تبدیل شد، صدایی بسیار قوی و با صلابت داشت و به عنوان یکی از قاریان رسمی کشور مصر شناخته شده بود که از دیگر کشورها نیز برای قرائت قرآن از ایشان دعوت می شد. وی مقلد سبک استاد رفعت بود که پس از مدتی به توصیه خود استاد رفعت، به سراغ سبک مختص به خودرفت. اما آثار تقلید از استاد رفعت تا پایان عمر در تلاوت های ایشان باقی ماند. سبک او نیز به دلیل سختی مقلدات زیادی نداشت . 💎 صدای استاد شعیشع از صداهای ماندگار و نادر در عالم قرائت قرآن است. صدایی که مساحت کاملی داشته و در عین حال توان اجرای فرکانس ها و نوت های بسیار بالایی را در اوکتاو ۵ و ۶ در تلاوت های خود نشان داده که همراه با قدرت زیادی بوده و زیبایی خاصی را به تلاوت او بخشیده است. زنگ صدای خاص و بسیار حزن‌انگیزی که در صدای اوست، تا اعماق جان انسانها نفوذ می کند. انعطاف صدای بسیار خوب و قدرت اجرای تحریرهای بسیار ریز که گاهی تا مرز لرزش پیش می رود، اما کسی احساس لرزش نمی کند، از دیگر ویژگی های صدای اوست. اما هرگز زیبایی خود را از دست نمی دهد. بدون شک صدای ایشان بی نظیر و موهبتی آسمانی است که خداوند به عشاق قرآن هدیه نموده است. از حیث بافت لحنی، شروع و تمایل ایشان به استفاده از مقام کرد در ابتدای تلاوت است که از وجوه متمایز سبکی ایشان است. حزن بسیار واضح و آشکار در شروع های ایشان که در همان یکی دو نفس اول مخاطب را جذب می کند. ✨️ هرچند ایشان متأثر از استاد رفعت است، اما از حیث تنوع بسیار متنوع خوانده و بیشترین مقاماتی که در خوانش خود مورد استفاده قرار داده است، بیات، نهاوند، رست، سه گاه و عجم است و از حیث آنها بیشترین و پربارترین کارنامه را دارد. اما در برخی از تلاوت ها اشاره به مقام های حجاز و صبا هم داشته است. در حوزه الحان و مقامات، او در دوره جوانی که دوره اول تلاوتش بود، تمایل زیادی به استفاده از جوابات در تلاوت داشت که به مرور این تمایل کم شد. ایشان از ترتیب مشخصی از مقامات استفاده می کند. 💎 بیشترین کارکرد ایشان در بخش مقامات فرعی، استفاده از درجه پنجم مقامات است که نقطه اوج لحنی ایشان است و جایی که بیشترین اثرگذاری را در تلاوت دارد. یکی از مختصات سبکی او استفاده از تکنیک بم خوانی پس از هر بار اوج خوانی است و این بم خوانی ها به کرات و با تعدد زیاد در چندین نفس پشت سرهم انجام شده که رنگ خاصی به تلاوتش بخشیده است. از جمله ویژگی‌های سبکی او استفاده از نفس های بلند است که همراه با تکرار موتیف اجرا می شود، یعنی نیم جمله ها را ایشان تکرار می کند و یک نفس بلند را شکل می دهد. حوزه استفاده از فواصل در تلاوت او کم تر است و در یک نفس از فواصل دیگر استفاده نمی‌کند. 💫 در حوزه غفلات نیز غفلات خاص خود را دارد که پیش از این در کسی دیده نشده است. در شیوه اوج گیری به تبعیت از رفعت به شیوه اوکتاوی در بیات اوج گیری دارد. یکی ازنکات بارز در خصوص سبک او این است که ایشان از تطریب به معانی مثبت خیلی خوب استفاده می کند. هرچند از حزن ذاتی در تلاوت برخوردار است، اما از هیجان و طرب در برخی از تلاوت های خود استفاده می کند که شور بیشتری به تلاوت بخشیده که ابداع خود اوست. در شیوه اوج گیری به تبعیت از رفعت به شیوه اوکتاوی در بیات اوج گیری دارد. یکی از نکات بارز در خصوص سبک او، آن است که ایشان از تطریب به معانی مثبت خیلی خوب استفاده می کند، هر چند از حزن ذاتی در تلاوت برخوردار است، اما هیجان و طرب در برخی ردیف‌های خود استفاده کرده که شور بیشتری به تلاوت هایش بخشیده و ابداع خود اوست. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 پنج کلمه کلیدی از امام حسین (علیه السلام ) 🏴 امام حسین (علیه‌السلام): خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَکُنْ فِیهِ لَمْ یَکُنْ فِیهِ کَثِیرُ مُسْتَمْتِعٍ: اَلْعَقْلُ، وَ الدّینُ وَ الاَدَبُ، وَ الْحَیَاءُ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ 🔹پنج چیز است که در هرکسى نباشد، خیر زیادى در او نیست: ◻️ عقل ◻️ دین ◻️ ادب ◻️ حیـا ◻️ خوش‌خویى. 📚 حیاة الامام الحسین (ع)، ج ۱، ص۱۸۱ @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
🔵 بررسی ابعاد سبک استاد عَبدالحَکَم : ایشان یکی از قاریان کم کار در حوزه تلاوت های مجلسی است. اما در بخش استودیویی کارنامه پرباری دارد... مجموعا حدود یازده تلاوت نیم ساعته استودیویی، تعداد زیادی ۱۵ دقیقه‌ای و یک دوره ترتیل از کشور کویت از ایشان به یادگار مانده است. صدای ایشان از حیث اصوات در حوزه بم قرار داشته و از لحاظ طنین صدا بسیار زیباست که کم تر شبیه دارد. صدایی دارای زنگ مطلوب و مناسب همراه با قدرت و حجم بالا که وسعت صدای ایشان به ۱۳ درجه هم در برخی تلاوت ها می‌رسد اما معمولا تا ۱۲ درجه را مورد استفاده قرار می‌دهد. وی علیرغم صدای بم از حیث تحریر و انعطاف هم صدایی بسیار پرتحریر و منعطف دارد. ✔️ ایشان در حوزه بافت لحنی از همه مقامات اصلی و مهم استفاده نموده و محوریت در مقامات و سبک او مقاماتی مثل حجاز، بیات، صبا و راست است اما به صورت موردی از نهاوند، سه گاه و عجم استفاده نموده است. ترکیباتی هم در حوزه مقامات مرکب یا ترکیبات اجناس در تلاوت ایشان وجود دارد. از جمله ترکیب بیات، راست یا ترکیب صبا، بیات که یکی از شگردهای اصلی ایشان در تلاوت است. از جمله ردیف هایی که در تلاوت وی به عنوان ردیف‌های شاخص و ثبت شده به نام ایشان است، فرودی است که معمولا در مقام بیات می آید و از قسمت های بالای بیات با اشاره به کرد به شکل نزولی فرود می آید، با استفاده از تحریرهای مکرری که در این فرود مورد استفاده قرار می دهد. ایشان تمایل به فرود را دائما پس از هر بار بالا بردن صدا و اوج گرفتن نشان داده که از قراء نسل اول به ارث برده است. وی تحرک لحنی بسیار بالایی دارد و قاری است که تحریر محور خوانده و از تحریرهای بسیار متنوع، سریع و مدل تحریرهای انتقالی که شگرد اوست زیاد استفاده می کند. 🔲 از جمله ویژگی های سبکی ایشان استفاده از روش اوج گیری اوکتاوی است، اما هرگز در اوکتاو دوم به جواب الجواب نمی رسد. در حوزه تکنیک هایی که برای بیان مقامات استفاده می شود ایشان از فواصل بسیار کمتر استفاده کرده و بیشتر به روش پلکانی مقامات را اجرا نموده است. یکی از مختصات سبکی ایشان استفاده از تکنیک بم خوانی است که بعد از آنکه ردیف هایی را در اوج می خواند به بم صدا بازگشته و در یک اوکتاو پایین تر بم را به صورت مجزا اجرا می کند در عین حال فرودهایی نیز از جواب به قرار در تلاوت او دیده می شود. تمایل به غفلات یا پایانه هایی که به فرود ختم می شود، ابداع و یکی دیگر از ویژگی های سبک ایشان است. ردیف های ابداعی در تلاوت های ایشان بسیار وجود دارد به ویژه در بیات و راست که خاص خود ایشان است، عدم استفاده از جواب الجوابات در اجرای مقامات است که ممکن است از وسعت صدا یا شیوه ایشان نشأت بگیرد. وی همانند بسیاری از قراء نسل اول و دوم تقید زیادی به بحث تشویق و اشباع دارد که در جاهایی که مفهوم کامل نبوده و قاری مجبور به وقف روی آن آیه می شود، وقتی که معنا کامل نیست، لحن را به شکل انتظاری ارائه می کند، یعنی غفله ای که ارائه می کند، غفله ای معلق است که شنونده را در انتظار شنیدن مابقی آیه قرار می دهد و این یکی از ویژگی های بارز ایشان در حوزه توجه به معناست. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟤 بررسی ابعاد سبک استاد الحصری : جایگاه او در عالم قرائت جایگاه ویژه و ممتازی است. سبک ایشان مبتنی بر آرامش و به دور از آرایه های صوتی و لحنی و بیشتر با هدف بیان و وضوح الفاظ و کلمات و توجه به مفهوم و معناست. وی لقب شیخ المقارع را در مصر دارد و به عنوان کسی که اولین دوره ترتیل را ضبط کرده است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 🔘 او یکی از افرادی است که در بخش تجوید و ادای احکام تلاوت به عنوان قاری مرجع به حساب می آید و همین موضوع سبب شده که ثبتی را ایشان ارائه کند که مبتنی بر وضوح الفاظ و کلمات بوده و به دور از آرایه هایی که از قراء دیگر می شنویم، باشد. اصل برای ایشان در ارائه مقامات، سلامت کلمات، وضوح حروف و رعایت احکام است. سبک او مبتنی بر آرامش و سبکی است که بیشتر توجه شونده را به اصل کلام الهی جلب می‌کند. از حیث صدا، صدای ایشان در حوزه اصوات متوسط متمایل به بم است و از یک زنگ بسیار مطلوب برخوردار است که آرامش بیشتری را به شنونده القاء می کند. از حیث انعطاف و تحریر صدایی متوسط همراه با تحریرهای متوسط و کند دارد و در بخش وسعت نیز در برخی از تلاوت ها تا ۱۱ درجه صوتی را نشان داده است، اما ممکن است به شکل استثنایی در برخی از تلاوت ها تا ۱۵ درجه صوتی نیز صدای خود را افزایش داده باشد. ✅️ در خصوص قدرت و حجم، صدایشان جز صدای قوی و دارای حجم مناسب است که زیبایی خاصی به صدایشان بخشیده است. در حوزه بافت لحنی نیز محور اصلی در مقامات برای ایشان بیات و راست اما از دیگر مقامات هم استفاده نموده است و علیرغم آنکه تلورانس نوت های ایشان در هر فراز لحنی زیاد نیست، اما تحرک بسیار خوبی در پردازش کلمات دارد و ترکیباتی نیز گاهی در تلاوت های ایشان دیده می‌شود. از جمله ترکیباتی که ایشان در تلاوت دارد، انتقال از حجاز به راست است. همچنین ترکیب مشهوری که از حجازکار در بالا شروع شده و از نهاوند به پایین ختم می شود که این ترکیب مبنای دوره ترتیل ایشان نیز قرار گرفته است. روش اوج گیری ایشان از درجه ۴ توسط مقام راست است، اما تقیدی به اینکه در ادامه راست را اجرا کند، ندارد و گاهی در همان ردیف درجه ۴ راست به چهارگاه نیز منتقل می‌شود. ایشان از حیث سرعت تلاوت دور کندی دارد و جزو قاریان کندخوان است. در حوزه ارائه ردیف های ابداعی او جزو قاریان کم کار است اما همان ردیف هایی که ارائه نموده ابداع خود ایشان است، هرچند متنوع نیست. در حوزه ارائه غفلات، او غفلاتی آرام و ساده اجرا می‌کند و پایانه نغمات ایشان بسیار کم تحرک و معمولی است. از دیگر ویژگی‌های سبکی ایشان عدم تمایل به ارائه پرده های بالا یا جوابات است که این عدم‌ تمایل در اکثر تلاوت های ایشان دیده می شود و حتی گاهی این تلاوت ها را در کمتر از یازده درجه هم ارائه نموده است که در حوزه وسعت موضوعی نادر و کمیاب در حوزه تلاوت است. بعد از اینکه به اکتاو دوم رسید گاهی یک اکتاو پایین تر را ایشان در پرده‌های بم ارائه می‌کند. در بخش تحریر یکی از نمونه‌های بارز تحریرهای درشت یا کند در تلاوت است که آنها را گاهی در غفلات و گاهی روی نغمات ارائه کرده است. ⚠️ نکته بعدی : در حوزه توجه به مفهوم رعایت تشبیه و اشباع است که در برخی از قراء بزرگ این امر به عنوان یک مبنا و یک اصل مورد نظر بوده که وقتی قاری به دلیل وقف اظطراری در وسط جمله وقف می کند، غفله را در حالت انتظاری یا معلق نگاه داشته و در پایان آیه که عبارت کامل می‌شود به سمت قرار نغمه حرکت می‌کند. وی به دلیل سبک آرام همراه با خشوع و توجه به معنا و وضوح کلمات که ارائه نموده، به وی در مصر لقب قاری الرسول داده‌اند. مفهوم آن این است که انگار در بین علمای مصر تنها کسی است که تلاوت هایش به دلیل آنکه کمتر از آرایه های لحنی و نمایه های صوتی و لحنی استفاده می نماید، به همین دلیل به وی این لقب را داده اند. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا