eitaa logo
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
1.1هزار دنبال‌کننده
652 عکس
182 ویدیو
27 فایل
کانال اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله حاج سید علی حسینی میلانی (مدظله العالی) www.al-milani.com https://zil.ink/emamat.ir @bonyad_emamat @madrase_emamat
مشاهده در ایتا
دانلود
07~1.mp3
12.26M
حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی ✅ جلسه ۷ 📍مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
جلسه7.pdf
148.1K
حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی ✅ جلسه 7 📍مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
❇️ ویدئو کامل سلسله دروس امامت حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی 🔅 جلسه ۷ 🛑 برای دیدن ویدئو به صفحه آپارات بنیاد فرهنگی امامت بروید: https://www.aparat.com/v/axsDe 🆔 @bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
26.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۸ ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 08.mp3
3.44M
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 8 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 8 ❇️ مکان: بنیاد ف
❇️ متن بیانات معظم له: یکی از ابوابی که در کتب حدیث و اخلاق مطرح می کنند، باب الطاعه والتقوی است خود طاعت یعنی چه؟ و تقوی یعنی چه؟ اطاعت در لغت عرب از طوع است و طوع یعنی اینکه انسان در برابر کسی بی اختیار باشد. مثلا مومی که در دست انسان است به هر نحوی که مایل باشم میتوانم در بیاورم و این موم در اختیار من است. انسان نباید در برابر خداوند متعال اراده ای داشته باشد تقوی، آن مرتبه اولیه آن یعنی انسان عامل به واجبات باشد و تارک محرمات باشد نسبت به اطاعت، از امام باقر علیه السلام روایت است که فرمودند: لاَ تَذْهَبْ بِكُمُ اَلْمَذَاهِبُ فَوَ اَللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلاَّ مَنْ أَطَاعَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ . {الکافي ج۲ ص۷۳} این ((لاتذهب بکم المذاهب)) یعنی این طرف و آن طرف نروید و حرف این و آن را گوش ندهید و فکرهای بی خود نکنید و حرف های بی ربط نزنید و نگویید چون ما شیعه هستیم پس در آخرت اهل نجات هستیم و خیال نکنید صرف شیعه بودن برای نجات آخرت کافی است. فوالله ما شیعتنا الا کسانی که مطیع خداوند متعال هستند. یعنی ما به کسی قول نجات در آخرت نمی دهیم؛ اعم از اینکه مطیع خداوند متعال باشد یا نباشد!! زیارت جامعه اسمش زیارت است ولی یک دوره معارف امام شناسی است. حال به این زیارت نگاه کنید الی الله تدعون و علیه تدلون و به تؤمنون و الی سبیله ترشدون و بقوله تحکمون که همه محوریت با خداوند متعال است این چنین هستند امامان ما!!! و اما نسبت به تقوی، روایتی از امام باقر علیه السلام است که فرمودند: كَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ يَقُولُ: لاَ يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوَى وَ كَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّلُ.{الکافي ج۲ ص۷۵ } یعنی در اعمال و عبادات خود به کیفیت نگاه کنید، نه به کمیت.کیفیت عمل به این است که با تقوی انجام شود؛ ما کار کم انجام دهید ولی با تقوی باشد اگر کسی عبادات زیادی انجام دهد و نوافل انجام دهد ولی تقوی در اعتقادات و محرمات و مال حرام نداشته باشد اصلا فایده ندارد و کیف یقل ما یتقبل آیا عملی که مورد قبول خدا واقع شود کم است؟! به آن کم گفته می شود؟! لذاست قرآن می‌فرماید إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ{ مائده/ 27} 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی ✅ جلسه 8 📍مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔 @bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
❇️ ویدئو کامل سلسله دروس امامت حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی 🔅 جلسه 8 🛑 برای دیدن ویدئو به صفحه آپارات بنیاد فرهنگی امامت بروید: https://www.aparat.com/v/27sWd 🆔 @bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
34.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۹ ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 09.mp3
4.3M
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 9 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 9 ❇️ مکان: بنیاد ف
❇️ متن بیانات معظم له: بسم الله الرحمن الرحیم باب الورع ما یک باب تقوی داریم که گفته شد و یک باب ورع و میگویند رتبه ورع تقدم دارد بر تقوی و بالاتر است به این معنا که هرجا که ورع باشد تقوی هم هست ولی عکس صحیح نیست. ولی تفاوت به این جهت است که تقوی عمل به واجبات است و ترک محرمات ولی در ورع علاوه بر آن اجتناب از شبهات هم هست.گاهی انسان از حرامی اجتناب می کند که این تقوی است و گاهی شک میکند که حلال است یا خیر!! هرچند که ما ادله حلیت را در شبهات داریم ولی در عین حال احتیاط می کند و اجتناب می کند که این ورع است. در احوالات بزرگان زیاد نقل شده که حالات عجیبی از حیث ورع داشته اند. برخی از فقها در بین علما بیشتر موصوف به ورع شده اند و از حالات ورعی آن ها بیشتر نقل کردند مثلا از شیخ انصاری رحمه الله حالاتی نقل میکنند. در این زمینه روایات زیاد است. راوی می گوید به امام صادق علیه‌السلام عرض کردم که من هر چند سال یکبار شما را می بینم حال چیزی یاد دهید که من عمل کنم قَالَ أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ، این توصیه کار قرآن و ائمه علیهم السلام است. بعد می‌فرماید: وَ اَلْوَرَعِ وَ اَلاِجْتِهَادِ وَ اِعْلَمْ أَنَّهُ لاَ يَنْفَعُ اِجْتِهَادٌ لاَ وَرَعَ فِيهِ . مراد از اجتهاد یعنی اینکه انسان در برابر خداوند متعال و عمل به احکام انسان دقیق باشد ولو احیانا به مشقت و زحمت بیفتد. اگر انسان بخواهد در شبهات اجتناب کند ممکن است به عسر و حرج بیفتد. اینکه شارع مقدس از ما می خواهد اجتهاد کنیم یعنی تا جایی که برای ما مقدور است و دیگه به عسر و حرج نمیفتیم باید عمل کنیم. بعد می‌فرماید لاَ يَنْفَعُ اِجْتِهَادٌ لاَ وَرَعَ فِيهِ {الکافي ج۲ ص۷۸} اگر کسی خیلی نوافل را به جا بیاورد، ذکر بگوید و مستحبات را رعایت کند ولی ورع را رعایت نکند این اجتهاد فایده ندارد. در روایت بعد آمده است که وَعَظَنَا أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَأَمَرَ وَ زَهَّدَ ثُمَّ قَالَ عَلَيْكُمْ بِالْوَرَعِ فَإِنَّهُ لاَ يُنَالُ مَا عِنْدَ اَللَّهِ إِلاَّ بِالْوَرَعِ . {الکافي ج۲ ص۷۶} خداوند متعال مغفرت دارد، بهشت دارد و هر آن چه خداوند متعال دارد و انسان به دنبال آن است انسان نمی رسد مگر به ورع داشتن گویی رفتن به بهشت و شفاعت و مغفرت و ... منوط و مشروط است به ورع داشتن. خود تقرب به خداوند متعال، آیا مقامی بالاتر از این هست؟ چنین مقامی هم لا ینال الا بالورع. در روایت دیگری آمده است که حضرت فرمودند: مَا أَقَلَّ وَ اللَّهِ مَنْ یَتَّبِعُ جَعْفَراً مِنْکُمْ که خطاب به شیعیان و حاضرین است. إِنَّمَا أَصْحَابِی مَنِ اشْتَدَّ وَرَعُهُ وَ عَمِلَ لِخَالِقِهِ وَ رَجَا ثَوَابَهُ فَهَؤُلَاءِ أَصْحَابِی{ ا الکافي ج۲ ص۷۷} که یعنی ورع شدید دارند. نه ورع به تنهایی، بلکه رتبه شدید و انسان برای خدا کار کند نه برای ریا و فلان و فلان و انسان باید عمل کند و از خداوند متعال بخواهد. اگر سوال بشود اصحاب حقیقی امام صادق علیه‌السلام چه کسانی هستند حضرت معرفی فرمودند. امام صادق علیه السلام می فرمایند: كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ اَلْوَرَعَ وَ اَلاِجْتِهَادَ وَ اَلصَّلاَةَ وَ اَلْخَيْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِيَةٌ . { الکافي ج۲ ص۷۸} حرف نزنید بلکه عمل کنید و مردم از شما خوبی ها را عملا ببینند و نه اینکه فقط تلفظ کنید و حرف بزنید. وقتی مردم ببینند شیعیان عملا با ورع و تقوی هستند خودِ این عمل شما در جامعه بهترین وسیله برای جذب مردم است 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 10 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🛑تماشای ویدیو در آپارات: 📎https://www.aparat.com/v/cRZ6I 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 10.mp3
2.68M
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 10 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 10 ❇️ مکان: بنیاد
❇️ متن بیانات معظم له: بسم الله الرحمن الرحیم یکی از ابوابی که در کتب منعقد شده باب العفه است عفت یعنی چه؟ در قرآن مجید دو مرتبه واژه وَلْيَسْتَعْفِف تکرار شده است. آن هایی که تمکن از نکاح ندارند عفت داشته باشند عفت در لغت عرب یک حالت معنوی در انسان است که این حالت اگر در وجود انسان باشد در شهوات خودش را کنترل می کند و مانع می شود از اینکه انسان شهوتران باشد. شهوت را دو نحوه بیان کردند شهوت فرج و شهوت بطن انسان اگر عفت داشته باشد هم از نظر شهوت جنسی و هم شهوت شکمی خود را نگه می‌دارد. انسان شهوت پیدا می‌کند به خوردن چیزی، وقتی از راه حلال نمی تواند تحصیل کند و می‌رود از راه حرام کسب می‌کند یا اینکه اساسا خود آن چیز خوردن یا آشامیدنش حرام است که اگر عفت نباشد به سراغ آن می رود.ببینید چقدر ما را بر حذر داشتند از این دو مورد شهوت جنسی و شهوت شکمی. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا عُبِدَ اَللَّهُ بِشَيْءٍ أَفْضَلَ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ . {الکافي , جلد۲ , صفحه۷۹} می‌خواهید مطیع خداوند متعال باشید، می‌خواهید بنده خدا باشید، باید عفت از این دو شهوت داشته باشید. ببینید چقدر خطرناک است شهوت بطن و فرج که می‌فرماید بالاترین عبادت انسان عفت از این دو است. شهوت بطن حد و حدودی ندارد و شهوت جنسی هم همینطور است و تمام شدنی نخواهند بود؛ اگر انسان خدایی ناکرده در این وادی بیافتد تمام شدنی نیست این دیگه خیلی عجبیب است، پیامبر خبر می دهند عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَكْثَرُ مَا تَلِجُ بِهِ أُمَّتِي اَلنَّارَ اَلْأَجْوَفَانِ اَلْبَطْنُ وَ اَلْفَرْجُ . {الکافي , جلد۲ , صفحه۷۹} انسان اگر شهوت داشته باشد به این دو، مرتکب گناهانی خواهد شد که بیشترین افراد به واسطه آن وارد جهنم می شوند. رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند من از سه چیز بعد خودم برای امت من نگران هستم قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : ثَلاَثٌ أَخَافُهُنَّ عَلَى أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي اَلضَّلاَلَةُ بَعْدَ اَلْهُدَى وَ مَضَلاَّتُ اَلْفِتَنِ وَ شَهْوَةُ اَلْبَطْنِ وَ اَلْفَرْجِ {من لا يحضره الفقيه , جلد۴ , صفحه ۴۰۷ } اول: گمراه شدن است. مردمی که معرفت به مبدا و معاد، به پیامبر صلی الله علیه و آله، به اهل بیت علیهم السلام پیدا کرده گمراه شود. دوم: مضلات الفتن یعنی شرایطی به وجود می آید که انسان در امتحان واقع می شود. یعنی من پیامبر نگران هستم که مبادا در امتحانات که پیش می آید امت من رفوزه شوند لذا مرتب باید به خدا پناه برد هم از گمراهی بعدِ معرفت وهم گمراهی در اثر امتحانات و شکست در آن ها سوم: شهوه البطن والفرج که شهوت جنسی و شکمی بر مؤمنین و معتقدین غلبه پیدا کند و انسان شهوت رانی کند در این دو جهت. 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
31.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۱ ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🛑تماشای ویدیو در آپارات: https://aparat.com/v/04aAG 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 11.mp3
3.74M
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۱ ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۱ ❇️ مکان: بنیاد
✳️ متن سخنان معظم له: بسم الله الرحمن الرحیم یکی از ابوابی که در کتب مطرح شده، باب اجتناب المحارم است در این باب روایاتی آمده در باب اجتناب از محرمات و آثار اجتناب و یا ارتکاب روایت اول: راوی از امام صادق علیه السلام درباره آیه 46 سوره الرحمن سوال کرد فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ لِمَنْ خٰافَ مَقٰامَ رَبِّهِ جَنَّتٰانِ » کسی که خوف داشته باشد از خداوند متعال و مقام الهی برای او عظمت داشته باشد، خداوند برای او دو بهشت عنایت میکند. حضرت فرمود: مَنْ عَلِمَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَرَاهُ وَ يَسْمَعُ مَا يَقُولُهُ وَ يَفْعَلُهُ مِنْ خَيْرٍ أَوْ شَرٍّ فَيَحْجُزُهُ ذَلِكَ عَنِ اَلْقَبِيحِ مِنَ اَلْأَعْمَالِ فَذَلِكَ اَلَّذِي «خٰافَ مَقٰامَ رَبِّهِ وَ نَهَى اَلنَّفْسَ عَنِ اَلْهَوىٰ { الکافي ج۲ ص۸۰ } من علم ان الله عزوجل یراه و یسمع ما یقوله و یفعله من خیر او شر فیحجزه ذلک عن القبیح من الاعمال فذلک الذی خاف مقام ربه کسی که علم دارد به این که خداوند متعال او را می بینید، از آنچه که می گوییم و انجام می دهیم، چه خیر باشد و چه شر، آگاه است؛ آن وقت این علم ما مانع می شود از اینکه کار قبیح از ما سر بزند. روایت دوم: در روایت دیگری امام باقر علیه السلام می فرماید: كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ غَيْرَ ثَلاَثٍ عَيْنٍ سَهِرَتْ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ وَ عَيْنٍ فَاضَتْ مِنْ خَشْيَةِ اَللَّهِ وَ عَيْنٍ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اَللَّهِ .{ الکافي , جلد۲ , صفحه۸۰ } همه در آن عالم نگران و اشک ریزان هستند مگر سه نفر: چشمی که شب را تا صبح فی سبیل الله بیدار بوده مثلا درس خواندن، برآوردن حاجت مومنی یا دفع خطر از او و امثال ذلک چشمی که از ترس خداوند و عذاب الهی اشک بریزد چشمی که پوشانده شود از محارم الهی؛ انسان چشم پوشی کند از گناهان و محرمات. مثلا از غذایی که حرام است چشم پوشی کند یا مقامی که نباید متصدی باشد و امثال ذلک الإمام الصّادق عليه السلام :فِيما ناجَى اللّهُ عز و جل بِهِ مُوسى عليه السلام : يا مُوسى، ما تَقَرَّبَ إِلَيَ المُتَقَرِّبُونَ بِمِثلِ الوَرَعِ عَن مَحارِمِي، فَإِنِّي أُبِيحُهُم جَنّاتِ عَدنٍ ، لا أُشرِكُ مَعَهم أَحَدا { الکافي , جلد۲ , صفحه۸۰ } هیچ راهی برای نزدیک شدن به من بهتر از راه اجتناب از آن چه من حرام کردم نیست. 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۲ ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🛑تماشای ویدیو در آپارات: https://aparat.com/v/eVkwp 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 12.mp3
2.52M
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۲ ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۲ ❇️ مکان: بنیاد
◀️ متن بیانات معظم له: بسم الله الرحمن الرحیم بَابُ أَدَاءِ الْفَرَائِضِ‏ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیهماالسلام: مَنْ عَمِلَ بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَهُوَ مِنْ خَيْرِ النَّاسِ. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 81 بنا ندارم سندهای روایات را بخوانم یا نسبت به اسناد بحث تحقیقی داشته باشیم. اما برخی از سندها را هم می‌خوانم زیرا مطلب مهم است و سند هم صحیح است. و اگر در همچنین روایتی دلالت هم تمام باشد دیگر برای ما حجت است. و اتمام حجت خواهد بود. و نمی‌توانیم توجیه بیاوریم و عمل نکنیم. این سند معتبر است از امام سجاد علیه السلام: کسی که عمل کند به آن چه خداوند متعال بر او فرض کرده است. فرض کردن خداوند متعال دو جور است: یک وقت فرض می‌کند، عملی انجام بدهیم. یک وقت فرض می‌کند، عملی انجام ندهیم. اگر به آن چه خداوند متعال از ما خواسته فعلاً و ترکاً و عمل کنیم «من خیر الناس» خواهیم بود. آن وقت امام علیه‌السلام شهادت بدهند به کسی که او «خیر الناس» است؛ آیا او در دنیا و آخرت مشکلی خواهد داشت؟! نگرانی خواهد داشت نسبت به امور دنیوی و اخروی؟! عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْمُخْتَارِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا قَالَ اصْبِرُوا عَلَى الْفَرَائِضِ. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 81 در روایت دوم ابن ابی یعفور نقل می‌کند از امام صادق علیه‌السلام در تفسیر «اصبروا و صابروا و رابطوا» در سوره آل عمران. حضرت فرمودند: «اصبروا علی الفرائض» استقامت داشته باشید و تعهد داشته باشید و عمل کنید با تعهد. نسبت به فرائض التزام داشته باشید. همین آیه مبارکه را در روایت دیگری امام می‌فرمایند: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا قَالَ اصْبِرُوا عَلَى الْفَرَائِضِ وَ صابِرُوا عَلَى الْمَصَائِبِ وَ رابِطُوا عَلَى الْأَئِمَّةِ علیهم السلام. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 81 این کامل است که هم اصبروا و هم صابروا و هم رابطوا تفسیر شد. نسبت به صبر «اصبروا علی الفرائض». نسبت به صابروا فرمودند «علی المصائب» یعنی قلب همدیگه را نسبت به صبر بدهید و تسلیت بدهید. در آیه قرآن می‌فرماید «تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر». هم‌دیگر را توصیه به صبر کنید. بعد «رابطوا علی الائمة». «رابطوا» یعنی چنان نسبت به ائمه علیهم السلام التزام داشته باشید و تعهد داشته باشید و نسبت به ایشان وفادار باشید که هرگز جدا نشوید از ایشان و منحرف نشوید. یادتان هست در فقه و رویات عنوانی دارند به نام «المرابطة». مرابط به آن مأمورینی که در مرزها مرز دار هستند که این کشور مورد اعتداء دشمن قرار نگیرد و مردم این کشور جان و مال و ناموسشان محفوظ بداند. این مرزدارها را در فقه، «مرابطون» می‌گویند. «رابطوا علی الائمة» یعنی مرز ائمه را حفظ کنید، و شئونات ایشان را حفظ کنید، و معرفت داشته باشید، و تعهد داشته باشید. حکم شما بشود حکم آن مرزدارها؛ که چگونه‌ کشور را حفظ می‌کنند، شما هم همین حالت را نسبت به اهل بیت علیهم السلام داشته باشیم. 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani