31.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
#ویدیو
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه ۱۱
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🛑تماشای ویدیو در آپارات:
https://aparat.com/v/04aAG
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 11.mp3
3.74M
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه ۱۱
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۱ ❇️ مکان: بنیاد
✳️ متن سخنان معظم له:
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از ابوابی که در کتب مطرح شده، باب اجتناب المحارم است
در این باب روایاتی آمده در باب اجتناب از محرمات و آثار اجتناب و یا ارتکاب
روایت اول:
راوی از امام صادق علیه السلام درباره آیه 46 سوره الرحمن سوال کرد
فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ لِمَنْ خٰافَ مَقٰامَ رَبِّهِ جَنَّتٰانِ »
کسی که خوف داشته باشد از خداوند متعال و مقام الهی برای او عظمت داشته باشد، خداوند برای او دو بهشت عنایت میکند.
حضرت فرمود: مَنْ عَلِمَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَرَاهُ وَ يَسْمَعُ مَا يَقُولُهُ وَ يَفْعَلُهُ مِنْ خَيْرٍ أَوْ شَرٍّ فَيَحْجُزُهُ ذَلِكَ عَنِ اَلْقَبِيحِ مِنَ اَلْأَعْمَالِ فَذَلِكَ اَلَّذِي «خٰافَ مَقٰامَ رَبِّهِ وَ نَهَى اَلنَّفْسَ عَنِ اَلْهَوىٰ { الکافي ج۲ ص۸۰ }
من علم ان الله عزوجل یراه و یسمع ما یقوله و یفعله من خیر او شر فیحجزه ذلک عن القبیح من الاعمال فذلک الذی خاف مقام ربه
کسی که علم دارد به این که خداوند متعال او را می بینید، از آنچه که می گوییم و انجام می دهیم، چه خیر باشد و چه شر، آگاه است؛ آن وقت این علم ما مانع می شود از اینکه کار قبیح از ما سر بزند.
روایت دوم:
در روایت دیگری امام باقر علیه السلام می فرماید:
كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ غَيْرَ ثَلاَثٍ عَيْنٍ سَهِرَتْ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ وَ عَيْنٍ فَاضَتْ مِنْ خَشْيَةِ اَللَّهِ وَ عَيْنٍ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اَللَّهِ .{ الکافي , جلد۲ , صفحه۸۰ }
همه در آن عالم نگران و اشک ریزان هستند مگر سه نفر:
چشمی که شب را تا صبح فی سبیل الله بیدار بوده مثلا درس خواندن، برآوردن حاجت مومنی یا دفع خطر از او و امثال ذلک
چشمی که از ترس خداوند و عذاب الهی اشک بریزد
چشمی که پوشانده شود از محارم الهی؛ انسان چشم پوشی کند از گناهان و محرمات. مثلا از غذایی که حرام است چشم پوشی کند یا مقامی که نباید متصدی باشد و امثال ذلک
الإمام الصّادق عليه السلام :فِيما ناجَى اللّهُ عز و جل بِهِ مُوسى عليه السلام : يا مُوسى، ما تَقَرَّبَ إِلَيَ المُتَقَرِّبُونَ بِمِثلِ الوَرَعِ عَن مَحارِمِي، فَإِنِّي أُبِيحُهُم جَنّاتِ عَدنٍ ، لا أُشرِكُ مَعَهم أَحَدا
{ الکافي , جلد۲ , صفحه۸۰ }
هیچ راهی برای نزدیک شدن به من بهتر از راه اجتناب از آن چه من حرام کردم نیست.
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
20.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
#ویدیو
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه ۱۲
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🛑تماشای ویدیو در آپارات:
https://aparat.com/v/eVkwp
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 12.mp3
2.52M
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه ۱۲
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۲ ❇️ مکان: بنیاد
◀️ متن بیانات معظم له:
بسم الله الرحمن الرحیم
بَابُ أَدَاءِ الْفَرَائِضِ
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیهماالسلام: مَنْ عَمِلَ بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَهُوَ مِنْ خَيْرِ النَّاسِ.
الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 81
بنا ندارم سندهای روایات را بخوانم یا نسبت به اسناد بحث تحقیقی داشته باشیم. اما برخی از سندها را هم میخوانم زیرا مطلب مهم است و سند هم صحیح است. و اگر در همچنین روایتی دلالت هم تمام باشد دیگر برای ما حجت است. و اتمام حجت خواهد بود. و نمیتوانیم توجیه بیاوریم و عمل نکنیم.
این سند معتبر است از امام سجاد علیه السلام: کسی که عمل کند به آن چه خداوند متعال بر او فرض کرده است.
فرض کردن خداوند متعال دو جور است:
یک وقت فرض میکند، عملی انجام بدهیم.
یک وقت فرض میکند، عملی انجام ندهیم.
اگر به آن چه خداوند متعال از ما خواسته فعلاً و ترکاً و عمل کنیم «من خیر الناس» خواهیم بود.
آن وقت امام علیهالسلام شهادت بدهند به کسی که او «خیر الناس» است؛ آیا او در دنیا و آخرت مشکلی خواهد داشت؟! نگرانی خواهد داشت نسبت به امور دنیوی و اخروی؟!
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْمُخْتَارِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا قَالَ اصْبِرُوا عَلَى الْفَرَائِضِ.
الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 81
در روایت دوم ابن ابی یعفور نقل میکند از امام صادق علیهالسلام در تفسیر «اصبروا و صابروا و رابطوا» در سوره آل عمران. حضرت فرمودند: «اصبروا علی الفرائض»
استقامت داشته باشید و تعهد داشته باشید و عمل کنید با تعهد. نسبت به فرائض التزام داشته باشید.
همین آیه مبارکه را در روایت دیگری امام میفرمایند:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا قَالَ اصْبِرُوا عَلَى الْفَرَائِضِ وَ صابِرُوا عَلَى الْمَصَائِبِ وَ رابِطُوا عَلَى الْأَئِمَّةِ علیهم السلام.
الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 81
این کامل است که هم اصبروا و هم صابروا و هم رابطوا تفسیر شد.
نسبت به صبر «اصبروا علی الفرائض».
نسبت به صابروا فرمودند «علی المصائب» یعنی قلب همدیگه را نسبت به صبر بدهید و تسلیت بدهید.
در آیه قرآن میفرماید «تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر».
همدیگر را توصیه به صبر کنید.
بعد «رابطوا علی الائمة». «رابطوا» یعنی چنان نسبت به ائمه علیهم السلام التزام داشته باشید و تعهد داشته باشید و نسبت به ایشان وفادار باشید که هرگز جدا نشوید از ایشان و منحرف نشوید.
یادتان هست در فقه و رویات عنوانی دارند به نام «المرابطة».
مرابط به آن مأمورینی که در مرزها مرز دار هستند که این کشور مورد اعتداء دشمن قرار نگیرد و مردم این کشور جان و مال و ناموسشان محفوظ بداند.
این مرزدارها را در فقه، «مرابطون» میگویند.
«رابطوا علی الائمة» یعنی مرز ائمه را حفظ کنید، و شئونات ایشان را حفظ کنید، و معرفت داشته باشید، و تعهد داشته باشید.
حکم شما بشود حکم آن مرزدارها؛ که چگونه کشور را حفظ میکنند، شما هم همین حالت را نسبت به اهل بیت علیهم السلام داشته باشیم.
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
30.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
#ویدیو
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه ۱۳
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🛑تماشای ویدیو در آپارات:
https://www.aparat.com/v/UOLVq
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 13.mp3
3.79M
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه ۱۳
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۳ ❇️ مکان: بنیاد
◀️ متن بیانات معظم له:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلاة والسلام علی خیر خلقه و اشرف بریته محمد وآله الطاهرین لاسیما بقیة الله فی الارضین ولعنة الله علی اعدائهم اجمعین
بابی را در اصول کافی با عنوان باب العبادة منعقد کردند و شیخ کلینی در ذیل این باب روایاتی را آورده است.
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ: فِي التَّوْرَاةِ مَكْتُوبٌ يَا ابْنَ آدَمَ تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي أَمْلَأْ قَلْبَكَ غِنًى وَ لَا أَكِلْكَ إِلَى طَلَبِكَ وَ عَلَيَّ أَنْ أَسُدَّ فَاقَتَكَ وَ أَمْلَأَ قَلْبَكَ خَوْفاً مِنِّي وَ إِنْ لَا تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي أَمْلَأْ قَلْبَكَ شُغُلًا بِالدُّنْيَا ثُمَّ لَا أَسُدَّ فَاقَتَكَ وَ أَكِلْكَ إِلَى طَلَبِكَ.
یکی از روش های تعلیمی اهل بیت علیهم السلام نقل کردن از انبیاء سابقین و یا از کتاب های آسمانی قبلی است و اینجا از تورات نقل کردند که خداوند متعال خطاب میکند به همه انسان ها تا روز قیامت و ما هم مخاطب هستیم.
يَا ابْنَ آدَمَ تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي
به تعبیر امروز برای عبادت من وقت بگذار و برای عبادت من صرف وقت بکن و اگر این کار را کردی و عبادت من را به جا آوردی أَمْلَأْ قَلْبَكَ غِنًى یعنی قلب تو را پر از غنا میکنم
یعنی چه این کلام؟ ظاهرا مراد این است که اگر انسان رابطه عبادتی با خداوند متعال داشته باشد و عبودیت را کاملا رعایت کند و به وظائف عبودیت کاملا قیام کند؛ این قلب آرامش پیدا میکند و اطمینان پیدا میکند و در قلب شک و شبهه و وسوسه راه نخواهد داشت.
تمام مشکلاتی که بر ما عارض می شود و گرفتاری هایی که پیدا میکنیم مبدأش قلب است که وقتی قلب سلیم نباشد وقتی در قلب مشکلی وجود داشته باشد آن مشکل از قلب سرایت می کند به اعضای انسان و اگر به اعضاء سرایت کرد لامحاله انسان مرتکب گناه می شود از طریق چشم و گوش و دست و پا و ...به جهت اینکه قلب حکومت دارد بر اعضای بدن انسان و اعضاء تابع قلب هستند .
اگر انسان بندگی خداوند متعال را داشته باشد این قلب اطمینان پیدا میکند و قلب سالمی خواهد بود و به تبع سلامت قلب سایر اعضاء سالم خواهند بود و قهرا انسان مرتکب معصیت نمی شود .
عبادت باری تعالی یک چنین اثری بر قلب انسان می گذارد و قلب هم که حاکم بر اعضاء و جوارح است لامحاله انسان می شود آدم که مورد خطاب یا ابن آدم قرار میگیرد.
أَمْلَأْ قَلْبَكَ غِنًى وَ لَا أَكِلْكَ إِلَى طَلَبِكَ
اگر عبادت کنی و بنده درستی باشی من تو را به خودت و خواسته های خودت واگذار نمیکنم و خودم متکفل امور تو خواهم شد.
وَ عَلَيَّ أَنْ أَسُدَّ فَاقَتَكَ
یعنی بر عهده من است که اگر این چنین باشی من تمام خلل هایی که در زندگی تو وجود دارد پر میکنم و کمبودها را بر طرف میکنم.
کمبود ها بر دو قسم است: مادی و معنوی؛ و این عبارت اطلاق دارد و آن چه را که انسان نداشته باشد خداوند متعال آن را به دارایی تبدیل میکند.
وَ أَمْلَأَ قَلْبَكَ خَوْفاً مِنِّي
و قلب تو را پر از خشیت و خضوع و خوف نسبت به خودم میکنم.
که معلوم می شود یکی از نعم الهی و رحمت های خداوند متعال این است که در قلب بنده خوف خودش را قرار بدهد.
اگر انسان از خدا فقط خوف داشته باشد چون قلب پر از خوف خداست دیگر جایی باقی نمی ماند تا انسان از غیر خدا بترسد زیرا که ترس از خدا کمال است و خداوند متعال قلب انسان را کمال می دهد و به خوف از خودش و خشیت و خضوع نسبت به خودش کامل میکند.
اگر بنده خوبی باشیم این الطاف به ما می شود و شامل حال ما خواهد شد و خداوند متعال ضمانت کرده و متعهد شده است.
حال اگر بر خلاف این شد و انسان نسبت به عبودیت خداوند متعال کوتاهی کند کاملا بر عکس می شود که گوید: أَمْلَأْ قَلْبَكَ شُغُلًا بِالدُّنْيَا یعنی تمام هم و غم انسان مشغول به امور دنیوی می شود .
اگر یک مشکل برطرف شد یک مشکل جدید پیدا می شود و این یکی از مصائب بر ابن آدم است که تمام هم و غمش دنیا باشد و این یک غضب الهی است.
آن فقر و فاقه و گرفتاری و مشکلات دنیایی همیشه برقرار است و آخرش دنیای انسان هم درست نخواهد شد و آخرت هم که خراب شده است.
و بعد می فرماید وَ أَكِلْكَ إِلَى طَلَبِكَ
و این خیلی بد است که خداوند متعال انسان را به خودش واگذارد و آنی که خدا انسان را به خودش واگذارد همان آن سقوط و هلاکت انسان خواهد بود.
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
#ویدیو
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 14
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🛑تماشای ویدیو در آپارات:
📎https://www.aparat.com/v/pcmbq
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 14.mp3
3.39M
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه ۱۴
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۴ ❇️ مکان: بنیاد
◀️ متن بیانات معظم له:
بسم الله الرحمن الرحیم
این ابوابی را که نقل میکنیم از کتاب کافی و روایات آن یک دلالتی مجموع این روایات دارد که من حیث المجموع دلالت دارند بر اینکه هر کسی به هر مقام معنوی بلندی بخواهد برسد باید از طریق عبادت و عبودیت برسد. یعنی راه ترقی در مراحل معنوی منحصر است در عبودیت. همه آن ها که به هرجایی رسیدند، از انبیا و مرسلین و بزرگان هر امتی از امم سابقه و در اسلام هرکسی به هر مقامی رسیده و قربی عند الله تعالی، از طریق عبودیت بوده است.
این محصّل همه روایات است
بابی را عنوان کردند که عبادتی که انجام میدهید بر آن مداومت داشته باشید
بَابُ اسْتِوَاءِ الْعَمَلِ وَ الْمُدَاوَمَةِ عَلَيْهِ
عمل عبادی انسان با ترتیب باشد، نه اینکه یک روز زیاد و روزی کم باشد.در عبادتی که انجام میدهد مداومت داشته باشد
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ: أَحَبُّ اَلْأَعْمَالِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا دَاوَمَ عَلَيْهِ اَلْعَبْدُ وَ إِنْ قَلَّ { الکافي , جلد۲ , صفحه۸۲}
بهترین اعمال نزد خداوند متعال آن عملی است که عبد بر آن مداومت داشته باشد ولو قلیل باشد.
روایت بعدی
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا مِنْ شَيْءٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَمَلٍ يُدَاوَمُ عَلَيْهِ وَ إِنْ قَلَّ { الکافي , جلد۲ , صفحه۸۲}
آن عمل کمیتش زیاد نباشد ولی دوام داشته باشد.
حال چه تاثیری دارد این مداومت بر عمل عبادی؟!که انسان این عمل عبادی برای او سنت باشد و سیره حسنه مستمری باشد؟
روایت از امام صادق علیه السلام است
كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ يَقُولُ: إِنِّي لَأُحِبُّ أَنْ أُدَاوِمَ عَلَى اَلْعَمَلِ وَ إِنْ قَلَّ { الکافي , جلد۲ , صفحه۸۲}
باز امام باقر علیه السلام نقل میکنند
كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ يَقُولُ: إِنِّي لَأُحِبُّ أَنْ أَقْدَمَ عَلَى رَبِّي وَ عَمَلِي مُسْتَوٍ { الکافي , جلد۲ , صفحه۸۳ }
من دوست دارم وقتی روز قیامت بر خداوند متعال وارد می شوم عمل من مرتب و استمرار داشته باشد.
قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِيَّاكَ أَنْ تَفْرِضَ عَلَى نَفْسِكَ فَرِيضَةً فَتُفَارِقَهَا اِثْنَيْ عَشَرَ هِلاَلاً { الکافي , جلد۲ , صفحه۸۳ }
این ها باید نکته داشته باشد
یعنی شارحین حدیث بیان کنند که حکمت این روایات چیست که امام میفرمایند مبادا بر خودت عبادتی را عادت داده باشی و تا یکسال نشده باشد رها کنی
حال چه خصوصیتی دارد این عمل عبادی که باید تا یکسال حداقل ادامه داشته باشد؟!
قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِذَا كَانَ اَلرَّجُلُ عَلَى عَمَلٍ فَلْيَدُمْ عَلَيْهِ سَنَةً ثُمَّ يَتَحَوَّلُ عَنْهُ إِنْ شَاءَ إِلَى غَيْرِهِ وَ ذَلِكَ أَنَّ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ يَكُونُ فِيهَا فِي عَامِهِ ذَلِكَ مَا شَاءَ اَللَّهُ أَنْ يَكُونَ { الکافي ج۲ ص۸۲}
تا یکسال دوام داشته باشد این عمل. اگر بخواهد از این عمل دست بردارد و به عملی دیگر بپردازد تا یکسال این کار را نکند و قطعا این یکی از اعمال او در شب قدر خواهد بود و برای او نوشته خواهد شد این عمل که یکسال بر او گذشته است.
مثلا فرض کنید کسی بنا گذاشته هر ده روز یک ختم قرآن بخواند یا بنا گذاشته هر روز یک مرتبه سوره یس بخواند اما این را ادامه دهد و تا یکسال ادامه دهد هرچند عملی قلیل است. اگر بخواهد از این کار به عبادت دیگری منتقل شود صبر کند سال بگذرد و بعد منتقل شود
این فرمایشات از ائمه علیهم السلام قطعا حکمت دارد؛ گاهی این حکمت ها بیان شده و گاهی بیان نشده است. اما فرمایشات اهل بیت علیهم السلام دارای حکمت است
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani