eitaa logo
سیدابوالحسن مهدوی
6هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
353 ویدیو
41 فایل
باسمه تعالی درگاه رسمی حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی حفظه‌الله پخش زنده جلسات از طریق پیوندهای زیر : تکیه http://dte.bz/1401 آپارات http://dte.bz/1402 ؛ جلسات در همین درگاه اطلاع رسانی می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻حضرت مولی‌الموحدین امیرالمومنین«علیه‌السلام» در بیان معنای صبر می‌فرمایند: «الصَبرُ أن یَتَحَمَّلَ الرَّجُلُ ما یَنُوبُهُ وَ یَکظِمُ ما یَغضِبُهُ»؛ صبر آن است که انسان آنچه به او می‌رسد، تحمل کند و در مقابلِ آنچه او را به زبان می‌آورد، خشم خود را فرو برد. 🔹واضح است که مراد حضرت در این روایت، از «صبر در برابر آنچه به او می‌رسد»، صبر بر خوبی‌ها و ملایمات نیست؛ بلکه منظور صبر بر سختی‌ها و ناملایمات است. 🔸قرینه‌ی آن نیز جمله‌ی بعدی است که فرموده‌اند: «صبر این است که آنچه انسان را به‌غضب درمی‌آورد، فرو بنشاند.» 👈تردیدی نداریم که سختی و ناراحتی است که انسان را به غضب وامی‌دارد، نه نعمت و گشایش. @abolhasanmahdavi
#عکس_نوشته #صبر #شماره۸ @abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
#عکس_نوشته #صبر #شماره۸ @abolhasanmahdavi
🔻خدای سبحان درباره‌ی صبر و مقاومت مشرکان می‌فرماید: «وَ انطَلَقَ المَلَأُ مِنهُم أنِ امشُوا وَ اصبرُوا علی ءالِهَتِکُم»؛ و اَشراف و سران آنها [قریش و مشرکان از اجتماعشان علیه پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌وآله»] بیرون آمدند [و به یکدیگر می‌گفتند] که بروید و بر معبودهای خود ایستادگی کنید. 🔹رمز صبر مشترکان در راه باطل آن است که اگر صبر نداشته باشند، بطلانشان خیلی زود آشکار می‌شود و از بین می‌روند؛ بنابراین، آنان بقای خود را در صبر و استقامت می‌دانند، نه داشتن دلیل بر مدعای خود. این درست خلاف اهل حق است که بقای خود را در داشتن دلیل و صبر می‌بینند. 🔸رهبر معظم انقلاب نیز درباره‌ی حرکت و فعالیت فراوان افراد مخالف و اندک‌بودن فعالیت خودی‌ها مطالبی به این مضمون فرموده‌اند: 👈علت آن این است که آنها خود را بین مرگ و حیات می‌بینند و می‌دانند که اگر حرکتی نکنند، از بین می‌روند؛ لذا جِدّیت زیاد و حرکت فراوانی دارند. به‌خلاف خودی‌ها که بر حق‌اند و زیرپایشان محکم است؛ زیرا حق دلیل دارد و به همین سبب، اهل حق یک مقدار خاطرشان جمع است که از بین نخواهند رفت. ✅از این رو، تلاششان کمتر است؛ و الّا هر وقت کسی احساس کند که اگر تلاش نکند از بین می‌رود، آن وقت خواهید دید که چگونه بلند می‌شود و با انگیزه‌ی قوی برای دادزدن و حمله‌کردن اقدام می‌کند و این چیزها حقیقتاً نکتهی مهمی است. @abolhasanmahdavi
🔻این مبحث را برای پاسخ به این پرسش تدوین کرده‌ایم: ❓آیا صبوری‌کردن، با اِحقاق حق منافات دارد؟ به‌بیان دیگر، آیا کسیکه می‌خواهد صبور باشد، باید در مواجهه با ظلم دیگران، سکوت و صبر کند از حق خود بگذرد؟ آیا چنین شخصی اگر خواست با گرفتن حقش مانع ظالم ظالم شود، دیگر صبور نیست؟ ✍در پاسخ به این پرسش، باید دانست که هیچ‌گاه صبرکردن مانع گرفتن حق نیست و این دو هیچ منافاتی ندارند. 🔹گفتنی است حقوقی که از انسان ضایع می‌شود، دوگونه است: 👈یا حقی است که شخص وظیفه دارد آن را زنده کند و با تمام وجود آن را پس بگیرد. در این صورت، به‌سبب زحمت‌هایی که برای گرفتن حق خود می‌کِشد، باید صبر کند؛ مثل اینکه ظالمِ غاصب را از وطن خویش بیرون می‌کند. 👈یا از حقوقی است که به دلایلی، مدتی نباید برای گرفتن آن اقدامی کند یا از نظر اخلاقی، باید به کلی از حق خود بگذرد. برای نمونه، در ارتباط میان زن و شوهر حقوقی وجود دارد که هر یک از آن دو از نظر شرعی، می‌توانند این حقوق را مطالبه کنند؛ مثل اینکه زن در مقابل کارکردن در منزل می‌تواند طبق نظر بعضی مراجع، از همسر خود اُجرت بگیرد. ✅اما همان دین اسلامی که بین زوجین حقوقی قرار داده که از نظر شرعی، دو طرف را مجاز به گرفتن آن حق کرده، از نظر اخلاقی نیز قوانینی وضع کرده است تا انسانها با رعایت آن قوانین، زندگی شیرین و پابرجایی داشته باشند. @abolhasanmahdavi
بهداشت جسم؛ جلسه22.mp3
7.39M
🔻 #بهداشت_جسم؛ جلسه۲۲ 📆۴شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۳۰دقیقه 🔸بیت آیت‌الله مهدوی @abolhasanmahdavi
🔻در بسیاری مواقع، بین حکم شرعی (حکم فقهی) و حکم اخلاقی تعارض ایجاد می‌شود؛ زیرا حکم شرعی گرفتن حق شخصی را اجازه می‌دهد و حکم اخلاقی، گذشت از حق شخصی را ترجیح می‌دهد. 🔹در این مواقع، معمولاً حکم اخلاقی بر حکم شرعی مقدم است؛ زیرا اثر حکم اخلاقی، نائل‌شدن به درجه و مقام در بهشت است؛ اما اثر گرفتن حق، همان فائده‌ی دنیوی است که فانی و زودگذر است. 🔸بر این اساس، همین دین که از نظر شرعی به زن اجازه داده است در مقابل کارکردن در منزل همسرش، از او مزد بگیرد، از نظر اخلاقی چنین اجازه‌ای نمی‌دهد؛ زیرا اگر بحث دریافت اُجرت مطرح شود، علاقه و محبت بین زن و شوهر کم می‌شود و این بی‌علاقگی به مرور زمان، مشکلات بسیاری برای آن‌ها ایجاد می‌کند. 🔹قرآن کریم نیز به موقعیت‌هایی که عفوِ حقوق از نظر اخلاقی پسندیده است، به صراحت توصیه کرده است: «وَ أَن تَعفُوا أقرَبُ لِلتّقوی»؛ اگر عفو کنید و بگذرید، به تقوا نزدیک‌تر است. ادامه دارد..... @abolhasanmahdavi
.....ادامه از قبل 🔻اگر برای کسی بحث احقاقِ حق پیش آمد، باید ابتدا وظیفه‌ی خود را تشخیص دهد و ببیند که آیا شایسته است این حق را زنده کند یا نه؛ مثل جایی که کار زن و شوهر به طلاق کشیده شده است. 🔹بعد از مرحله‌ی تشخیص وظیفه است که جایگاه صبر پیش می‌آید؛ یعنی شخص باید در همان وظیفه‌ای که تشخیص داده است، صبورانه پیش برود. 🔸با این تفاسیر، اگر بنا شد حق خود را زنده کند، باید تمام مشکلات و سختی‌های این راه را تحمل کند؛ مثل تشکیل جلسه، تنظیم شکایت، مراجعه به محاکم قضایی و... . اما اگر بنا شد حق خود را ببخشد، باز هم باید صبورانه، با سختیِ انصراف نفس از فایده‌ای دنیایی، دست‌وپنجه نرم کند. 👈توجه داشته باشید که پسندیده‌بودن صفت صبر، هیچ ترجیحی برای گذشتن از حق یا گرفتن حق ایجاد نمی‌کند و شخص نمی‌تواند صبر را ملاک انتخاب خود قرار دهد و مثلاً بگوید: «چون می‌خواهم صبر کنم از حق خود می‌گذرم»؛ بلکه گام اول، تشخیص وظیفه و گام دوم صبوری در انجام آن است. @abolhasanmahdavi
🌸ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری«علیه‌السلام» را به محضر فرزندشان حضرت ولیعصر«ارواحنافداه» و همه‌ی ارادتمندان و محبین آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. @abolhasanmahdavi
🔻امام عسکری«علیه‌السلام» فرمودند: «نَحنُ حُجَجُ اللهِ» (ما [امامان] حجت‌های الهی [بر مردم] هستیم) و « جَدَّتُنا فاطمةُ حُجَّةٌ عَلَینا» (جدّۀ ما فاطمه«علیها‌السلام» بر ما حجت است.) ❓پرسش: 👈حال چرا خداوند از همان ابتدا ولایت کلیه را به حضرت فاطمه«سلام‌الله‌علیها» داد و به همه جهانیان حتی انبیاء گفت اطاعت از ایشان واجب است؟ ✍پاسخ: چون خدای متعال حضرت فاطمه«سلام‌الله‌علیها» را قبل از خلقتشان امتحان کرده بود، امتحان علمی «إصطَفَاکُم بِعِلمِهِ» نه عملی؛ پس «فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ بِهِ صَابِرَة»؛ یعنی ایشان را صابر یافته بود؛ چون صبر پشتوانۀ عصمت و پشتوانۀ تمام اعمال صالح است. 🔸قرآن هم در آیۀ ۲۴ سجده می‌فرماید: «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُون»؛ و چون شكيبايى كردند و به آيات ما يقين داشتند، برخى از آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما [مردم را] هدايت می‌كردند. @abolhasanmahdavi
🔻شرح نهج‌البلاغه 📆 شب‌های جمعه، (ساعت۲۰) 🔸چهارراه شکرشکن، ابتدای خیابان حافظ، حسینیه جوادالائمه «علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
شرح حکمت215نهج‌البلاغه؛ قسمت1.mp3
12.13M
🔻 #شرح_حکمت ۲۱۵ نهج‌البلاغه؛ قسمت۱ 📆 ۵شنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۴۹دقیقه 🔸حسینیه جوادالائمه«علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
#عکس_نوشته #صبر #شماره۹ @abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
#عکس_نوشته #صبر #شماره۹ @abolhasanmahdavi
🔻از نمونه‌های حقیقی گذشت از حق برای بقای دین اسلام، گذشتی بود که جانشین رسول گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله»، امیرالمؤمنین«علیه‌السلام»، درباره‌ی خلافت اِعمال کردند. 🔹حضرت در مقابل غاصبان خلافت توانایی مقابله داشتند و می‌توانستند به زورِ شمشیر، حقشان را بگیرند؛ اما می‌دانستند که این کار مفاسد فراوان دارد و آتش فتنه و نزاع‌های قومی قبیله‌ای را می‌افروزد. در آن صورت، اصل و اساس اسلام به مرور زمان از بین می‌رفت. 🔸بالاخره پس از اینکه حضرت مصلحت را گذشتن از حق خود دیدند، در این گذشت، صبر و تحمل را پیشه خود ساختند و فرمودند: «همچون کسیکه استخوان در گلو و خار در چشم داشته باشد، ۲۵ سال سکوت کردم.» 🔹به هر حال، این مدت طولانی گذشت و بعد از آن، حضرت علی«علیه‌السلام» به حکومت ظاهری رسیدند. در حدود پنج سالِ حکومت نیز صبورانه وظایف خود را انجام دادند و جنگ‌ها و مشکلاتِ سر راهشان را تحمل کردند. ✅پس بحث صبر با گرفتن یا نگرفتن حق هیچ ارتباطی ندارد و با صرف‌نظر از بحث صبر، باید دید که آیا از نظر شرعی و اخلاقی، اولویت در این است که شخص برای احقاق حقوق اقدام کند یا خیر. 👈سپس، اگر گرفتن حق درست بود، در این راه صبر کند و اگر وظیفه‌اش صرف‌ِنظرکردن از حق بود، باز هم باید صبر کند. بنابراین، در هیچ جایگاهی، صبر مانع احقاق حق انسان نیست. @abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠 شرح صحیفه سجادیه 🔸با بیان آیت الله مهدوی حفظه‌الله 🔹امشب از نماز مغرب و عشاء 🔻خیابان کاوه، میدان ۲۵ آبان، مسجد و حسینیه امام سجاد علیه‌السلام @abolhasanmahdavi
شرح دعای25؛ جلسه3.mp3
15.38M
💠 #شرح_صحیفه_سجادیه 🔸شرح دعای۲۵؛ جلسه۳ 📆 ۱۵ آذر ۱۳۹۸ ⏰مدت زمان: ۶۳دقیقه 🔻مسجد امام سجاد«علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
🔻مطالبی که در خصوص چشم‌پوشی از حقوق شخصی خود و تحمل ناحقّیِ دیگران بیان کردیم، همه از نظر اخلاقی است؛ اما از نظر فقهی، همانطور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم، انسان حق دارد که اگر کسی ضربه‌ای به او وارد کرد، مثلاً دست او را زخمی کرد، به همان اندازه، دست او را زخمی کند. 🔹البته در حکومت اسلامی، باید این کار با مُجوّز قاضی انجام شود؛ یعنی او به قصاص یا گرفتن دیه حکم کند. 🔸دین اسلام از نظر فقهی، از تضییع حقوق مردم پیشگیری کرده است و آن را حرام می‌داند و در صورت تضییعِ حق، اجازه می‌دهد که آن را طبق شروط شرعی جبران کند و در همان حال از نظر اخلاقی، عفوکردن را بهتر می‌داند. 🔹امیرالمومنین«علیه‌السلام» فرمودند: «العَفوُ مَعَ القُدرَةِ جُنَّةٌ مِن عَذَابِ الله»؛ عفوکردن در عین داشتن قدرت برای انتقام، سپری در برابر آتش جهنم است. @abolhasanmahdavi
🔻گزارش تصویری از حضور آیت‌الله مهدوی در آیین اجلاسیه‌ی منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد و گردهمایی نخبگان حوزه علمیه اصفهان با حضور آیت‌الله محمد یزدی«حفظه‌الله» 📆آذرماه۱۳۹۸ @abolhasanmahdavi
🔻امام‌صادق«علیه‌السلام» فرمودند: «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ»؛ یعنی خداوند حرمی دارد و حرم پروردگار مکه است و «وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ»؛ برای رسول خدا هم حرمی است و آن شهر مدینه است و «وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ»؛ کوفه حرم امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» است. 🔹بعد حضرت فرمودند: «وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ»؛ ما هم حرمی داریم که آن، شهر قم است و «وَ سَتُدْفَنُ فِيهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ»؛ یعنی حضرت بشارت دادند که در آینده بناست دختری از فرزندم موسی‌بن‌جعفر»علیهما‌السلام» آنجا دفن شود. اسمش را هم فرمودند که «فاطمه» است. بشارت حضرت این است که فرمودند: «مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ»؛ یعنی کسیکه برود ایشان را زیارت بکند، بهشت بر او واجب می‌شود. @abolhasanmahdavi
▪️وفات جانسوز کریمه‌ی اهلبیت، حضرت فاطمه معصومه«سلام‌الله‌علیها» را محضر امام‌عصر«ارواحنافداه» و محبین و ارادتمندان آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم. @abolhasanmahdavi
🔻امام صادق(علیه‌السلام) در «حدیث عُنوان بَصری»، معارف ارزشمندی را خاطرنشان کرده‌اند که برای طالبان سیر و سلوک معنوی، بسیار راه‌گشا و مفید است. 🔹در این حدیث، نُه مطلب را به عُنوان تعلیم فرمودند. از این نُه مطلب، سه خصلت آن به حِلم مربوط است: 🔸[اول اینکه] اگر کسی به شما گفت: «یکی بگویی، دَه تا میشنوی»، در پاسخ بگو: «اگر ده تا گفتی، یکی هم نمی‌شنوی»؛ 🔸[دوم اینکه] هرکس به تو اهانت کرد، بگو: «اگر راست می‌گویی، از خداوند می‌خواهم مرا بیامرزد و اگر دروغ می‌گویی، از خداوند می‌خواهم تو را رحمت کند»؛ 🔸[سوم اینکه] هرکس تو را تهدید کرد، تو او را اندرز بده و برایش دعا کن. ✅در حقیقت، انسان نباید به گناه دیگران کمک کند، بلکه باید کَفِّ نفس، یعنی خویشتن‌داری، داشته باشد و توجه کند که با خویشتن‌داری، نفس به‌شدت آزرده می‌شود، اما باید نفس خود را از انتقام و مقابله به مثل حفظ کند. 👈پوشیده نیست که اجرای صحیح این احکام و قوانین زیبایی دین، به صفت صبر بسیار وابسته است. @abolhasanmahdavi
#عکس_نوشته #صبر #شماره۱۰ @abolhasanmahdavi
غیبت؛ جلسه3.mp3
1.95M
🔻 #غیبت؛ جلسه۳ 📆شنبه، ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۷دقیقه 🔸نمازخانه هلال احمر اصفهان @abolhasanmahdavi
🔻بنابر آنچه بیان شد، قانون به ما می‌گوید: از نظر اخلاقی بهتر است شخص از حق خویش بگذرد و عفو بکند؛ اما چند مسئله از این قانون استثنا می‌شود و فرد نباید به ظاهر، از حق خود بگذرد: 🔹یکی جایی است که اگر شخص چیزی به شخص توهین کننده نگوید و از حق خویش گذشت کند، جسارت او بیشتر می‌شود و گناهش را تکرار می‌کند. 👈در این صورت، شخص ناچار است برای ممانعت از تکرار گناه و جسورشدن انسان خطاکار، در همان مرتبه‌ی اول که توهین می‌شنود، با کوچک‌ترین اقدام ممکن، او را سرجایش بنشاند. این کار همان دفع کار زشت بهترین حالت است؛ یعنی همان«ادفَع بِالَّتی هِیَ أَحسَن». 🔹دیگر آنکه وقتی کسی مشغول سرقت اموال فرد است، اگر مالک اموال بخواهد ساکت بنشیند و از حق خود بگذرد، سارق تمام اموالش را به یغما می‌برد؛ 👈لذا ناچار است از خود دفاع کند و جلوی این خسارت را بگیرد. 🔹نمونه‌ی سوم نیز در خصوص کسی است که به انسان تهمتی می‌زند و انسان می‌تواند خود را از تهمت مبرا کند. 👈در این صورت، انسان باید خود را از اتهام عمدی و نیز از سوءظن سهوی دیگران برهاند؛ مانند حضرت یوسف«علیه‌السلام» که خود را از اتهام عمدی زلیخا و سوءظن سهوی عزیز مصر مبرا کرد. ✅حاصل آنکه در صورتی‌که شرّ جاهل دفن نمی‌شود، مگر به اینکه انسان حرکتی انجام دهد و مقابله کند، در همان حد دفاع اشکالی ندارد. @abolhasanmahdavi
🔻صبر از صفات بسیار پُرثمر اخلاقی است؛ اما همین صبر در یک جا بی‌نتیجه است و هیچ ثمری برای انسان ندارد و آن صبر در آتش جهنم است. 🔹آنجا دیگر پرونده‌ی انسان را بسته‌اند و صبر هیچ سودی به حال انسان ندارد. 👈خداوند متعال در سوره‌ی طور آیه۱۶ می‌فرماید: «اصلَوها فَاصبِرُوا أو لَا تَصبِرُوا سَواءٌ عَلَیکُم إِنَّما تُجزَونَ ما کُنتُم تَعمَلُونَ»؛ آتش جهنم را بچشید و بسوزید. صبر کنید یا نکنید، برای شما یکسان است؛ زیرا فقط به اعمالتان جزا داده می‌شوید. 🔹در بهشت نیز صبر وجود ندارد؛ اما نه برای آنکه بی‌فایده است؛ بلکه آنچه بهشتی‌ها تمنا کنند، به‌سرعت فراهم می‌شود. 👈در بهشت، موضوع ناگواری برای بهشتیان وجود ندارد که به صبر نیاز داشته باشند. بنابراین، صفت صبر فقط در این دنیا نتیجه‌ی بسیار دارد؛ ولی در آتش جهنم هیچ سودی ندارد و در بهشت نیز اصلاً به صبر نیاز نیست. ✅صبر در دنیا آن‌قدر سودمند است که خدای متعال در کتاب آسمانی خود، دو بار بندگانش را به یاری‌گرفتن از صبر دعوت کرده است. خداوند در سوره‌ی بقره می‌فرماید: «استَعِینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ»؛ از صبر و نماز یاری بجویید. 🔸چه نیکو گفته است: هر نبی‌ای زو برآورده برات/استعینوا مِنه صبراً أو صلات @abolhasanmahdavi
#عکس_نوشته #صبر #شماره۱۱ @abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
#عکس_نوشته #صبر #شماره۱۱ @abolhasanmahdavi
🔻باید دانست که شبانه‌روز انسان و تمام لحظه‌های عمر او از دو حالت خارج نیست: 👈یا انسان در موقعیت گرفتاری و سختی قرار دارد یا در حال خوشی و نعمت است. 🔹وظیفه انسان در حالت نقمت و گرفتاری، داشتن صبر و تحمل در برابر سختی‌هاست؛ اما در حالت نعمت و خوشی، دیگر صبر کردن معنایی ندارد و انسان در این حالت، باید شکرگزاری خداوند را به‌جای صبرکردن در پیش بگیرد. 🔸از همین‌رو، رسول گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» فرموده‌اند: ایمان دو نیم است: نیمی صبر است و نیمی شکر. ✅با توجه به این بیان، اگر کسی بتواند صبر و شکر را تحصیل کند، ایمانش کامل می‌شود؛ زیرا صبر و شکر تمام حالات او را فرا می‌گیرد و ارتباط او را با خدای سبحان دائمی می‌کند. انوری به زیبایی گفته است: شود زیادت شادی و غم شود نقصان/ چو شکر و صبر کنی در میان شادی و غم/ ز شکر گردد نعمت بر اهل نعمت بیش/ به صبر گردد محنت بر اهل محنت کم @abolhasanmahdavi
(۱) ✅۱.صبر در انجام دادن وظیفه 🔻صبر در بندگی 👈خداوند سبحان در آیه۶۵از سوره‌ی مریم می‌فرماید: «رَبُّ السَّمَاواتِ وَ الأَرضِ وَ ما بَینَهُما فَاعبُدهُ وَ اصطَبِر لِعِبادَتِهِ»؛ اوست پروردگار آسمان‌ها و زمین و آنچه میان آن دو است؛ پس او را بندگی کن و در عبادت او شکیبا باش. 🔸«اصطبار» به‌معنای اختیار کردن صبر است و به این مضمون اشاره می‌کند که شخص با اختیار خودش، سراغ صبرِ بر اطاعت پروردگار برود. 🔹در حقیقت، صبر در عبادتی که انسان با اختیار خود آن را انتخاب می‌کند، مانندِ صبر در مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها نیست؛ زیرا مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها بدون اختیار، سراغ انسان می‌آیند. 🔸بر این اساس، درجه و مقام صبر اختیاری بسیار برتر از صبر غیراختیاری است. 🔹در مصیبت‌ها هم بعد از وقوع غیر اختیاری آنها، انسان صبور باید با اختیار خود صبر را به‌کار گیرد؛ ولی بالاخره، با اختیار خود درخواست وقوع بلا و گرفتاری برای خود نکرده است؛ در حالیکه برای انجام واجبات، شخص عابد با اختیار خود سراغ انجام آنها رفته است و در هنگام عمل هم صبر می‌کند. ادامه دارد . . . @abolhasanmahdavi
بهداشت جسم؛ جلسه23.mp3
9.05M
🔻 #بهداشت_جسم؛ جلسه۲۳ 📆۴شنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۳۷دقیقه 🔸بیت آیت‌الله مهدوی @abolhasanmahdavi
#عکس_نوشته #صبر #شماره۱۲ @abolhasanmahdavi
. . .ادامه از قبل 🔻صبر در نماز 👈قرآن کریم در آیه ۱۳۲ سوره‌ی مبارکه‌ی طه می‌فرماید: «وَ أمُر أهلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصطَبِر عَلَیها»؛ [ای پیامبر،] خانواده‌ات را به نماز دستور بده و بر آن صبر کن. 🔹این آیه‌ی شریفه به صبر در اطاعت خداوند اشاره می‌کند. 🔻صبر در روزه 👈خداوند حکیم در سوره‌ی بقره آیه ۴۵ می‌فرماید: «وَ استَعِینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ»؛ از صبر و نماز یاری بجویید. 🔹در این باره حضرت صادق آل محمد«علیه‌السلام» خاطرنشان کرده‌اند: منظور از صبر در اینجا، روزه است و وقتی در زندگی، سختی و بلایی به شما رسید و می‌خواهید آن را تحمل کنید، روزه بگیرید؛ زیرا خدای متعال می‌فرماید: از صبر و نماز کمک بگیرید و مقصود او از صبر، روزه است. 🔸توجه به این نکته لازم است که انسان با روزه‌گرفتن صبری نصیبش می‌شود که این صبر دو ویژگی دارد: 👈یکی اینکه شهوت و غضب، دو عامل بزرگ مفاسد را تضعیف می‌کند؛ 👈دیگر اینکه در روزه‌داری، فکر انسان تقویت می‌شود و انسان به کارهای عقلایی روی می‌آورد. 🔹به دیگر سخن، می‌توان گفت که صبر در روزه‌گرفتن، هم موانع ترقی انسان را برطرف می‌کند و هم قوای مناسب را برای سیر و حرکت معنوی او به سوی کمال تجهیز می‌کند. @abolhasanmahdavi