سیدابوالحسن مهدوی
#عکس_نوشته #صبر #شماره۴ @abolhasanmahdavi
#صبر_سنت_الهی
🔻از نکاتی که اهمیت صبر را دو چندان میکند، این است که صبر سنت و روش الهی است.
🔹به طور کلی، صفات اخلاقی که در انسانها وجود دارد، دربارهی خدای متعال، به عنوان صفت اخلاقی صدق نمیکند. خدای سبحان روحیه ندارد که صفات اخلاقی در آن تجلّی کند و تغییر حالت دهد؛ بلکه آثار صفات اخلاقی از او ظاهر میشود.
👈برای مثال وقتی میگویند خدای متعال غضب کرده است، به این معنا نیست که صفت غضب در او پدیدار شده، بلکه آثار غضب از او ظاهر شده است.
🔹خداوند سبحان به حضرت داوود«علیهالسلام» فرمود:
«تَخَلَّق بِأخلاقِی وَ إِنَّ مِن أَخلاقِی الصَّبرَ»؛ (به اخلاق من خو بگیر و بیتردید صبر از اخلاق من است) و صفت صبر را از اخلاق خود دانسته است.
🔸مراد از این فرموده این نیست که خداوند روحیهی صبر دارد؛ بلکه آثار صبر از وجود خداوند سبحان ظاهر میشود.
✅بهبیان دیگر، سُنت و روش خداوند صبوری کردن است. پس شایسته است انسان نیز به این سُنت الهی آراسته شود. در «دعای افتتاح» شبهای ماه مبارک رمضان میخوانیم:
«وَ الحَمدُ للهِ عَلی طُولِ أَناتِهِ فِی غَضَبِهِ وَ هُوَ قادِرٌ عَلی مَا یُریدُ»؛ حمد شایستهی آن خداست بر تحمل بیمنتهای او در وقت غضبش؛ در حالیکه او بر آنچه اراده میکند [که انتقام بگیرد]، قادر است.
@abolhasanmahdavi
بهداشت؛ جسم؛ جلسه21.mp3
10.69M
🔻 #بهداشت_جسم؛ جلسه۲۱
📆۴شنبه، ۶ آذر ۱۳۹۸
⏱مدت زمان: ۴۲دقیقه
🔸بیت آیتالله مهدوی
@abolhasanmahdavi
#تأکید_بر_صبر_فردی_و_جمعی
🔻خدای متعال در سورهی مبارکهی آلعمران میفرماید:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا وَ اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکُم تُفلِحُونَ»؛ ای کسانیکه ایمان آوردهاید، [در برابر مشکلات و هوسها] استقامت کنید و در برابر دشمنان [نیز] پایدار باشید و از مرزهای خود مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید؛ شاید رستگار شوید.
🔹در تفاسیر مختلف، برای سه کلمهی «اصبِروا» و «صابِروا» و «رابِطوا»، معانی و روایات مختلفی وجود دارد:
🔸۱. برخی گفتهاند واژهی «اصبِرُوا» یعنی خودتان صبور باشید و کلمهی «صَابِروا»، یعنی دیگران را به صبر توصیه کنید و معنای کلمهی «رابِطوا» نیز مرزبانی است.
🔸۲.معنای دیگری نیز وجود دارد که از وجود حضرت باقرالعلوم«علیهالسلام» نقل شده است. حضرت در توضیح این آیهی شریفه فرمودهاند: «اصبِروا عَلَی أداءِ الفَرائِضِ وَ صابِروا عَدُوَّکُم وَ رابِطوا إمَامَکُمُ المُنتَظَرَ»؛ بر انجامدادن واجبات صبر کنید و در برابر دشمنانتان صبور باشید و با امام دوازدهم«علیهالسلام» نیز ارتباط داشته باشید.
🔸۳. در معنای سوم گفتهاند «اصبِرُوا» یعنی «اصبِرُوا فِی اللهِ»(در راه خدا صبر داشته باشید) و «صابِروا» یعنی «صابِروا بِاللهِ» (با کمک الهی، در صبوری استقامت داشته باشید.)
🔸۴. همچنین برخی در ادامهی نظر سوم گفتهاند: «رابِطوا» یعنی «رابطوا مع الله»(با خدا در ارتباط باشید.)
🔸۵. برخی بزرگان نیز گفتهاند: «الصّبر لله غناءٌ و الصّبر بالله بقاءٌ و الصّبر مع الله وفاءٌ و الصّبر عن الله جفاء»؛ صبر بهقصد خدا سبب بینیازی است، صبر با خدا باعث بقاست، صبر بههمراه خدا وفا به عهد بندگی اوست و صبر در رویگرداندن از خدا جفاست.
✅منظور از اینکه صبر به همراه خداوند وفاست، این است که انسان با خالق خود عهد بسته که همواره با او باشد و در این همراهبودن ایستادگی کند.
👈طبیعتاً کسیکه میخواهد با خدا باشد، باید سختیهای بسیاری تحمل کند؛ یعنی باید در انجامدادن وظیفه و ترک محرمات و رد خواهشهای نفس صبور باشد. برای همین، صبری که در همراهی با خدا متحمل میشود، وفای به عهد است.
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
#عکس_نوشته #صبر #شماره۵ @abolhasanmahdavi
#صبر_مهارکنندهی_نفس_اماره
#نفس_هارترین_خصم
🔻باید توجه کرد که نفس انسان بزرگترین دشمن درونی انسان است.
🔹پیامبر گرامی اسلام«صلیاللهعلیهوآله» فرمودند:
«أعَدی عَدُوِّکَ نَفسُکَ الّتی بَینَ جَنبَیکَ»؛ دشمنترین دشمنان شما همان نفس شماست که بین دوپهلوی خود شماست.
🔸اگر با اندکی تأمل، گذشتهی خود را مرور کنیم، خواهیم دید که تمام خسارتهای معنوی و عقبماندگیهای روحی ما بهسبب عمل به خواهشهای نفس است.
✅نفس پیوسته در حال فریبدادن انسان است و انسان با پذیرفتن فرمان نفس، همواره در دالان سقوط قرار میگیرد و تنها، کسانی قدرت پیشگیری از این خسارتها و سقوطها را دارند که ویژگی صبر و تواصی را داشته باشند تا به کمک آن، به تحصیل ایمان و انجام عمل صالح موفق شوند: «إنَّ الإنسَانَ لَفِی خُسرٍ*إلّا الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ»
@abolhasanmahdavi
شرح حکمت214نهجالبلاغه.mp3
12.37M
🔻 #شرح_حکمت ۲۱۴ نهجالبلاغه
📆 ۵شنبه، ۷ آذر ۱۳۹۸
⏱مدت زمان: ۵۰دقیقه
🔸حسینیه جوادالائمه«علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠 شرح صحیفه سجادیه
🔸با بیان آیت الله مهدوی حفظهالله
🔹امشب از نماز مغرب و عشاء
🔻خیابان کاوه، میدان ۲۵ آبان، مسجد و حسینیه امام سجاد علیهالسلام
@abolhasanmahdavi
شرح دعای25؛ جلسه2.mp3
12.68M
💠 #شرح_صحیفه_سجادیه
🔸شرح دعای۲۵؛ جلسه۲
📆 ۸ آذر ۱۳۹۸
⏰مدت زمان: ۵۲دقیقه
🔻مسجد امام سجاد«علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
#عکس_نوشته #صبر #شماره۶ @abolhasanmahdavi
#خواهشهای_سهگانه_نفس
🔻نفس انسان اشتهای ناشایستهی سیریناپذیری دارد و خواهشهایش به سه صورت است:
🔹۱. خواهشهای مُباح، مانند اینکه انسان بهاندازهی نیاز بدنش خوابیده است، ولی نفس او باز هم فرمان خوابیدن میدهد یا بهاندازهی نیاز بدنش تفریح کرده است، اما نفسش باز هم او را به تفریح میخواند؛
🔹۲. خواهشهای حرام؛
🔹۳. خواهشهای مکروه.
🔸داشتن صفت صبر برای مقابله با نفس، در تمام این عرصهها ضروری است، اما ارزش صبر به متعلَّق آن بستگی دارد.
✅به بیان دیگر، اگر آن کاری که انسان برای آن صبر میکند، انجام واجب یا ترک حرام باشد، صبری بسیار ارزشمند است و اگر صبر بر ترک مکروه یا انجامدادن مستحبی باشد، در اینجا هم صبر ارزش دارد؛ ولی ارزش آن در حدّ ارزش انجام مستحب یا ترک مکروه است.
🔹صبر در ترک هواهای نفسانی مُباح نیز به اندازهی اهمیت ترک همان کار مُباح، یعنی ترک اضافههای معاش و زندگی، ارزش دارد.
@abolhasanmahdavi
#مفهوم_صبر
🔻برخی در تعریف صبر، آن را «ضدّ جَزَع» معرفی کرده و گاهی صبر را به «حبس» معنا کردهاند. برخی نیز هر دو را تلفیق کرده و در تعریف صبر گفتهاند: «حَبسُ النَّفسِ عَنِ الجَزَعِ»؛ یعنی انسان نفس خودش را از جزعکردن حفظ کند. بهبیان روشنتر، یعنی مانع جزعکردن نفس بشود.
👈کسانیکه تعریف اول و دوم را بیان کردهاند، همان تعریف سوم مدنظرشان بوده است؛ زیرا در هرحال انسان صبور بهجای اینکه در سختیها جزعوفزع کند، طمأنینه و آرامش خاطر دارد.
🔹البته به این نکته نیز باید توجه کنیم که حبسکردن نفس کاری است که در عمل و ظاهر انسان نمایان است و دیده میشود، در حالیکه جایگاه صفات اخلاقی در باطن و روحیهی انسان است و تنها آثار آنهاست که در اعضا و جوارح شخص دیده میشود. بهتر آن است که در تعریف صبر، بهجای حبس نفس از جزعکردن بگوییم: «صبر نوعی قدرت بر حبس نفس از جزعکردن است.»
🔸از آنجا که قدرت بر حبسکردن، امری باطنی است، دقیقا با این نکته منطبق است که صفات اخلاقی به روح انسان مربوط است. صفات اخلاقی دیدنی نیستند و فقط خود شخص از وجود صفتی اخلاقی و مقدار آن در روحیهی خویش آگاه است؛ ولی آثار آن در اعضا و جوارح شخص آشکار میشود.
🔹همچنین، دیگران میتوانند با دیدن آثار صفت، به وجود آن صفت در باطن فرد پی ببرند. صفت صبر نیز چنین است: صبر را نمیتوان دید؛ ولی آثار آن را میتوان در اعمال انسان صبور نظارهگر شد.
✅بنابراین، طمأنینه و آرامشی که بعضی محققان بهجای قدرت بر حبس نفس در تعریف صبر بیان کردهاند، از آثار صبر است، نه خود صبر؛ یعنی برای تعریف صبر، بهجای تعریف خود صبر، آثار آن را بیان کردهاند.
🔸شخص صبور در مواقعی که تحت فشار جسمی یا روحی قرار میگیرد، آن را تحمل میکند و هیچ واکنشی از خود نشان نمیدهد؛ حال آنکه بهطور طبیعی باید در مقابل فشار وارد شده، دادوفریاد یا ضربوشتم کند؛ حتی بدتر از آن، باید آبروی کسی را ببرد. اما میبینیم که از اینگونه مصادیقِ جزعوفزع دوری میجوید و با مراقبت از نفس خویش، به آرامش و طمأنینه روی میآورد و هیچگونه حرکتی در ظاهر او دیده نمیشود.
@abolhasanmahdavi
غیبت؛ جلسه2.mp3
2.03M
🔻 #غیبت؛ جلسه۲
📆شنبه، ۹ آذر ۱۳۹۸
⏱مدت زمان: ۷دقیقه
🔸نمازخانه هلال احمر اصفهان
@abolhasanmahdavi
#ناملایمات_جایگاه_حقیقی_صبر #صبر
🔻صفت صبر بهطور خلاصه، اینگونه معنا میشود: «صبر قدرت و توان روحی است که انسان را از جزعوفزع در سختیها باز میدارد و آرامش و اطمینان را جانشین آن میکند.»
🔹در این خصوص، نکتهی مهمی را باید مدنظر قرار دهیم و آن اینکه جایگاه حقیقی صبر، هنگام ناملایمات و سختیهاست؛ و الّا در جایی که نعمتی به شخص رسیده باشد، صبرکردن معنا ندارد.
👈برای مثال، اگر مال حلالی بدون زحمت به دست انسان برسد، چون موافق میل انسان است، او را خوشحال میکند. در اینجا، انسان به صبر نیازی ندارد.
🔹با این حال، برخی بزرگان بر این باورند که برخورداری از نعمتهای الهی نیز به صبر نیاز دارد؛ زیرا وقتی انسان مالی بهدست میآورد، باید حقوق واجب آن را پرداخت کند؛ در حالیکه تا مالی به دست نیاورده بود، لازم نبود چیزی بپردازد و برای همین، از صبر بینیاز بود.
🔸در این بین، نظریهی سومی هم وجود دارد و آن عبارت از این است که صبر در برابر نعمت، بیشتر از صبر در برابر بلا و مصیبت نیاز است! زیرا انسان وقتی مال بهدست میآورد، این مال به جانش بسته است و به هیچوجه حاضر نیست بخشی از آن را از خود جدا کند؛ لذا باید صبرِ بسیار پیشه کند.
@abolhasanmahdavi
#بررسی_نظریهها #صبر
🔻در پاسخ به نظریهی دوم و سوم باید گفت که صِرف رسیدن نعمتی به دست انسان، مثل مال، به صبر و بردباری نیاز ندارد؛ زیرا کسب مال و دارایی موافق میل انسان است و فقط وقتی شخص میخواهد خلاف میلش، بخشی از مالِ بهدستآمده را از خود جدا کند، برایش سخت است و به صبر نیاز دارد.
🔹توجه به این نکته لازم است که جداکردن مال، غیر از بهدستآوردن مال حلال است. بهدستآوردن مال حلال بدون هیچ زحمتی، نیازی به صبر ندارد؛ بلکه جدا کردن مال از خود، برخلاف میل نفس، نوعی مشکل و سختی و آزمایش است. صبر در این جایگاه، صبر در انجامدادن عملی خلاف خواهش نفس است.
🔸برخی توهم کردهاند انسان در برابر نعمت نیز احتیاج به صبر دارد. اشتباه آنها این است که جداشدن مال را نوعی حصول نعمت الهی پنداشتهاند؛ درحالیکه اینگونه نیست.
👈بهعبارت دیگر دسترسی به اصل مال نعمت است؛ اما جداکردن آن جدایی از نعمت است و این جدایی سختی به همراه دارد. برای مثال، کسیکه از نعمت منظرهی زیبا استفاده میکند، به صبر نیاز ندارد؛ اما وقتی میخواهد از آن منظره جدا شود، باید بردبار باشد.
این صبر و بردباری دیگر صبرِ بر نعمت نیست؛ بلکه صبرِ در رویگرداندن از نعمت است که نوعی فشار و سختی برای نفس بهشمار میرود.
@abolhasanmahdavi
#سید_الکریم #عبدالعظیم #عبدالعظیم_حسنی #حضرت_عبدالعظیم_حسنی
🔻نکتهی بسیار روشنی که در احوالات حضرت عبدالعظیم«علیهالسلام» وجود دارد، این است که
دین خود را بر امام زمان خودشان، امام هادی«علیهالسلام»، عرضه کردند.
🔹خودشان میفرمایند: زمانی بر مولای خود، امام دهم«علیهالسلام»، وارد شدم، حضرت پساز خوشآمدگویی فرمودند:
«أَنْتَ وَلِيُّنَا حَقّاً»؛ یعنی تو ولیّ ما هستی.
🔸آنوقت به حضرت عرض کردم: آقا، من مایلم دین خودم را خدمت شما عرضه کنم که اگر پسندیده است، بر آن ثابت بمانم تا وقتی که از دنیا بروم.
(اجمالا عرض میکنم که به وحدانیت خدا شهادت داد و بعضی صفات پروردگار را گفت. بعد شهادت داد پیامبر«صلیاللهعلیهوآله» عبد و رسول خدا و خاتم انبیا هستند و امام بعد از پیامبر اسلام«صلیاللهعلیهوآله»، امیرالمومنین، علیبنابیطالب«علیهالسلام» هستند و بعد امام حسن و امام حسین«علیهماالسلام»، سپس علیبنالحسین، محمدبنعلی، جعفربنمحمد، موسیبنجعفر، علیبنموسی، محمدبنعلی و پس از آن شما مولای من هستید.)
🔸آن وقت امام دهم«علیهالسلام» فرمودند: بعد از من امام حسن«علیهالسلام»، فرزندم، هست و بعد فرمودند: «فَكَيْفَ لِلنَّاسِ بِالْخَلَفِ مِنْ بَعْدِهِ»؛ یعنی مردم نسبت به جانشین حسن چه خواهند کرد؟
🔹گفتم «وَ كَيْفَ ذَلِكَ؟»؛ یعنی چطور یا مولای؟ مگر چه اتفاقی میافتد؟
🔸امام دهم«علیهالسلام» فرمودند: زمانی میآید که شخص، امام زمان را نمیبیند و نمیتواند نامشان را به زبان جاری کنند تا غیبت طولانی تمام شود. بعد امام ظاهر شوند و زمین را پر از عدالت کنند.
ادامه دارد . . .
@abolhasanmahdavi
. . . ادامه مطلب قبل
🔻حضرت عبدالعظیم«علیهالسلام» به امام هادی«علیهالسلام» عرض کردند: من به همۀ اینها اقرار میکنم و میگویم: ولیّ این چهارده معصوم«علیهمالسلام» ولیّ خداست و کسیکه با آنها دشمن باشد، با خدا دشمن است.
🔹اطاعت از این چهارده نفر اطاعت از خداست و معصیت اینها، معصیت خداست و شهادت میدهم که معراج حق است و سوال در قبر و بهشت و آتش جهنم و صراط و میزان و قیامت حق است و مردم پساز مردن دو مرتبه مبعوث میشوند.
🔸همچنین شهادت داد که اولین واجب ولایت است، بعد از ولایت، نماز، زکات، روزه، حج و جهاد و امربهمعروف و نهیازمنکر از واجبات هستند.
👈 اینجا بود که امام فرمودند: به خدا قسم این همان دینی است که خداوند برای بندگانش پسندیده است و بر همین دین ثابت باش. بعد هم دعا کردند که خداوند تو را بر این قول ثابت در زندگانی دنیا و در آخرت ثابت بدارد.
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🗳 رهبر انقلاب با اشاره به فرارسیدن زمان ثبتنام انتخابات مجلس تاکید کردند:
👈 اگر توان مدیریتی ندارید، مسئولیت نپذیرید
🔻 حضرت آیتالله خامنهای صبح امروز، پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه ضمن شرح حدیثی درباره شرط پذیرش مسئولیّت:
🔹️ پیامبر (ص) به ابیذر فرمودند: من هر چه برای خودم دوست میدارم، برای تو هم دوست میدارم. من جنابعالی را در #مدیریت، ضعیف میبینم. خیلی آدم خوبی هستی اما حالا که آدم ضعیفی هستی، مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی و تولیت مال یتیم را قبول نکنی.
🔹️ این، درس برای ماها است. بعضی از ما به مجرّد اینکه یک مسندی یا خالی میشود یا ممکن است خالی بشود، فوراً چشم میدوزیم به آنجا! خب اوّل نگاه کن ببین میتوانی یا نمیتوانی.
🔹️ حالا بحث #اسمنویسی برای #انتخابات_مجلس است، گفتند شروع شده، همین طور بدون #محابا میروند! این مطلبی که عرض میکنم، در مورد خود این حقیر از همه بیشتر است و آن کسانی که مسئولیّتی دارند هم همین جور. هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر تواناییای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. میتوانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است.
🔹️ علّت اینکه میگویند تولیّت مال یتیم را قبول نکن، این است که نمیتوانی حقّ یتیم را به او بدهی؛ دیگران میآیند دستدرازی میکنند، جنابعالی هم آدم ضعیفی هستی، #تدبیر لازم را نداری و نمیتوانی.
🔺️ برجستگیهای نظام اسلامی و نظام ارزشهای اسلامی اینها است؛ یعنی در درجهی اوّل، من و شما خودمان مسئولیم که ببینیم این کار را میتوانیم قبول کنیم یا نه؟ این بسیار مسئلهی مهمّی است. ۹۸/۹/۱۰
🔍 متن کامل👇
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44293
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13980910_35325_128k.mp3
5.17M
🎙 بشنوید | بیانات حضرت آیت الله خامنهای پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه درباره ثبتنام افراد در #انتخابات_مجلس
#بینیازی_از_صبر_هنگام_حصول_نعمت
#صبر
🔻انسان برای داشتن هیچ نعمتی نیازمند به صبر نیست؛ بلکه در راه رسیدن به نعمت و حفظ آن، از سه جهت، به صبر و بردباری نیازمند است:
🔹۱. بهسبب تلاش و زحمتی که باید برای بهدستآوردن آن متحمل شوند؛
🔹۲. بهدلیل وظایفی که بعد از بهدستآوردن نعمت برای حفظ و کیفیت استفاده از آن بر عهدهی انسان است قرار میگیرد؛
🔹۳. برای از دستدادن اصل نعمت.
🔸البته گاهی افراد هنگام مواجهه با نعمتهای بزرگِ ناگهانی، نمیتوانند آن را تحمل کنند و از سرِ شوق فریاد میزنند و حرکتهای نامتعارفی انجام میدهند، نظیر رفتار بعضی تماشاچیان در بازیها.
👈اینگونه حرکتها بهمعنای احتیاج به صبر در هنگام رسیدن به نعمت نیست. همانطور که گفتیم، وقتی انسان به نعمتی میرسد، حصول نعمت موافق میل نفسانی اوست و نیازی به حبسکردن نفس در آن هنگام ندارد؛ اما از آنجا که گاهی نعمت از نظر کمیت و کیفیت، بزرگتر از گنجایش روحی شخص است و گویا نعمت میخواهد از ظرفیت روحی او سرریز شود، این لبریزشدن باعث آشکار شدن نعمت میشود.
✅در این هنگام، اگر شخص بخواهد جلوی سرریزشدن آن را بگیرد، به صبر احتیاج دارد؛ زیرا باید با زحمت و فشار، جلوی ریزش نعمت را بگیرد. شکی نیست که بدون داشتن صبر، به همان کارهای نامتعارف رو میآورد.
ادامه دارد....
@abolhasanmahdavi
....ادامه از قبل
🔻انسانهای کمظرفیت مانند کسانی هستند که مزاجشان با خوردن یک کشمش گرم میشود و با خوردن یک دانه برنج، سرد!
🔹وقتی به چنین افراد کمظرفیت نعمت بزرگی میرسد، باید صبر پیشه کنند تا هیجان آنها از ظرفیت روحیشان فراتر نرود.
🔸در مقابل، افراد باظرفیت در برابر نعمتها از خود باخته نمیشوند؛ لذا بهراحتی نعمت را در خود نگه میدارند و در این زمینهی خاص، به صبر نیاز ندارند.
🔹اگر کسی بهدلیل ظرفیت روحی اندکش، در حصول نعمت به صبر نیاز دارد، دلیل نمیشود که بگوییم همه هنگام حصول نعمت به صبر نیاز دارند.
❓پرسش ما این است:
👈اگر همین نعمت به شخص دیگری داده شود که ظرفیت روحی وسیعش، متناسب با اندازهی آن نعمت یا بزرگتر از نعمت است، آیا هیچگونه اثری در رفتار ظاهری او مشاهده میشود؟
✍پاسخ این است که به طور مسلّم، خیر. اولیای الهی که از الطاف و عنایات بسیاری برخوردارند نیز چنیناند؛ اما در بین جامعه، آنچنان مخفی و خموشاند که هیچکس باور نمیکند که آنها چه درجه و مقامی نزد پروردگارشان دارند.
@abolhasanmahdavi
#صبر_در_کلام_حضرت_علی_علیهالسلام
🔻حضرت مولیالموحدین امیرالمومنین«علیهالسلام» در بیان معنای صبر میفرمایند:
«الصَبرُ أن یَتَحَمَّلَ الرَّجُلُ ما یَنُوبُهُ وَ یَکظِمُ ما یَغضِبُهُ»؛ صبر آن است که انسان آنچه به او میرسد، تحمل کند و در مقابلِ آنچه او را به زبان میآورد، خشم خود را فرو برد.
🔹واضح است که مراد حضرت در این روایت، از «صبر در برابر آنچه به او میرسد»، صبر بر خوبیها و ملایمات نیست؛ بلکه منظور صبر بر سختیها و ناملایمات است.
🔸قرینهی آن نیز جملهی بعدی است که فرمودهاند: «صبر این است که آنچه انسان را بهغضب درمیآورد، فرو بنشاند.»
👈تردیدی نداریم که سختی و ناراحتی است که انسان را به غضب وامیدارد، نه نعمت و گشایش.
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
#عکس_نوشته #صبر #شماره۸ @abolhasanmahdavi
#علت_صابر_بودن_اهل_باطل
🔻خدای سبحان دربارهی صبر و مقاومت مشرکان میفرماید:
«وَ انطَلَقَ المَلَأُ مِنهُم أنِ امشُوا وَ اصبرُوا علی ءالِهَتِکُم»؛ و اَشراف و سران آنها [قریش و مشرکان از اجتماعشان علیه پیامبر«صلیاللهعلیهوآله»] بیرون آمدند [و به یکدیگر میگفتند] که بروید و بر معبودهای خود ایستادگی کنید.
🔹رمز صبر مشترکان در راه باطل آن است که اگر صبر نداشته باشند، بطلانشان خیلی زود آشکار میشود و از بین میروند؛ بنابراین، آنان بقای خود را در صبر و استقامت میدانند، نه داشتن دلیل بر مدعای خود.
این درست خلاف اهل حق است که بقای خود را در داشتن دلیل و صبر میبینند.
🔸رهبر معظم انقلاب نیز دربارهی حرکت و فعالیت فراوان افراد مخالف و اندکبودن فعالیت خودیها مطالبی به این مضمون فرمودهاند:
👈علت آن این است که آنها خود را بین مرگ و حیات میبینند و میدانند که اگر حرکتی نکنند، از بین میروند؛ لذا جِدّیت زیاد و حرکت فراوانی دارند. بهخلاف خودیها که بر حقاند و زیرپایشان محکم است؛ زیرا حق دلیل دارد و به همین سبب، اهل حق یک مقدار خاطرشان جمع است که از بین نخواهند رفت.
✅از این رو، تلاششان کمتر است؛ و الّا هر وقت کسی احساس کند که اگر تلاش نکند از بین میرود، آن وقت خواهید دید که چگونه بلند میشود و با انگیزهی قوی برای دادزدن و حملهکردن اقدام میکند و این چیزها حقیقتاً نکتهی مهمی است.
@abolhasanmahdavi
#ارتباط_صبر_و_اِحقاق_حق
🔻این مبحث را برای پاسخ به این پرسش تدوین کردهایم:
❓آیا صبوریکردن، با اِحقاق حق منافات دارد؟ بهبیان دیگر، آیا کسیکه میخواهد صبور باشد، باید در مواجهه با ظلم دیگران، سکوت و صبر کند از حق خود بگذرد؟ آیا چنین شخصی اگر خواست با گرفتن حقش مانع ظالم ظالم شود، دیگر صبور نیست؟
✍در پاسخ به این پرسش، باید دانست که هیچگاه صبرکردن مانع گرفتن حق نیست و این دو هیچ منافاتی ندارند.
🔹گفتنی است حقوقی که از انسان ضایع میشود، دوگونه است:
👈یا حقی است که شخص وظیفه دارد آن را زنده کند و با تمام وجود آن را پس بگیرد. در این صورت، بهسبب زحمتهایی که برای گرفتن حق خود میکِشد، باید صبر کند؛ مثل اینکه ظالمِ غاصب را از وطن خویش بیرون میکند.
👈یا از حقوقی است که به دلایلی، مدتی نباید برای گرفتن آن اقدامی کند یا از نظر اخلاقی، باید به کلی از حق خود بگذرد. برای نمونه، در ارتباط میان زن و شوهر حقوقی وجود دارد که هر یک از آن دو از نظر شرعی، میتوانند این حقوق را مطالبه کنند؛ مثل اینکه زن در مقابل کارکردن در منزل میتواند طبق نظر بعضی مراجع، از همسر خود اُجرت بگیرد.
✅اما همان دین اسلامی که بین زوجین حقوقی قرار داده که از نظر شرعی، دو طرف را مجاز به گرفتن آن حق کرده، از نظر اخلاقی نیز قوانینی وضع کرده است تا انسانها با رعایت آن قوانین، زندگی شیرین و پابرجایی داشته باشند.
@abolhasanmahdavi
بهداشت جسم؛ جلسه22.mp3
7.39M
🔻 #بهداشت_جسم؛ جلسه۲۲
📆۴شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۸
⏱مدت زمان: ۳۰دقیقه
🔸بیت آیتالله مهدوی
@abolhasanmahdavi
#چرایی_تقدم_حکم_اخلاقی_بر_حکم
🔻در بسیاری مواقع، بین حکم شرعی (حکم فقهی) و حکم اخلاقی تعارض ایجاد میشود؛ زیرا حکم شرعی گرفتن حق شخصی را اجازه میدهد و حکم اخلاقی، گذشت از حق شخصی را ترجیح میدهد.
🔹در این مواقع، معمولاً حکم اخلاقی بر حکم شرعی مقدم است؛ زیرا اثر حکم اخلاقی، نائلشدن به درجه و مقام در بهشت است؛ اما اثر گرفتن حق، همان فائدهی دنیوی است که فانی و زودگذر است.
🔸بر این اساس، همین دین که از نظر شرعی به زن اجازه داده است در مقابل کارکردن در منزل همسرش، از او مزد بگیرد، از نظر اخلاقی چنین اجازهای نمیدهد؛ زیرا اگر بحث دریافت اُجرت مطرح شود، علاقه و محبت بین زن و شوهر کم میشود و این بیعلاقگی به مرور زمان، مشکلات بسیاری برای آنها ایجاد میکند.
🔹قرآن کریم نیز به موقعیتهایی که عفوِ حقوق از نظر اخلاقی پسندیده است، به صراحت توصیه کرده است: «وَ أَن تَعفُوا أقرَبُ لِلتّقوی»؛ اگر عفو کنید و بگذرید، به تقوا نزدیکتر است.
ادامه دارد.....
@abolhasanmahdavi