#پرسش_های_اعتقادی
❓سوال
در کتاب الهدایةالکبری اینگونه خواندم که متوکل عباسی امام را بر شرب خمر اکراه کرد. و امام نیز در اثر اکراه و الزام او آن را نوشید.(البته آن خمر تبدیل به عسل شد). حال سوال این است که آیا می توان اینگونه روایات را اخذ کرده و بر آن تکیه و اعتماد داشت؟
⬇️
🖊پاسخ
اخذ و اعتماد به اینگونه روایات جایز نیست. چراکه خداوند متعال به مقتضای آیه ی تطهیر رجس و نجاست و پلیدی را از وجود مبارک ائمه علیهم السلام دور کرده است.
همانطور که زلیخا را از حضرت یوسف دور کرد. و اجازه نداد زلیخا به ایشان برسد.
پس شراب نیز که از جمله ی پلیدی هاست به وجد مبارک ائمه نمی رسد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=در-کتاب-الهدایةالکبری-اینگونه-خواندم&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#احكام_بانوان
❓سوال
عده ی زن مضطربه ( زنى كه چند ماه خون ديده و از نظر وقت يا عدد، عادت معينى پيدا نكرده است و يا اگر عادتى هم داشته، عادتش از بين رفته و عادت ديگرى پيدا نكرده است) چه مقدار است؟
⬇️
🖊پاسخ
اگر پاکی بین دو قاعدگی او کمتر از سه ماه بوده باشد، باید به میزان سه بار خون دیدن عده نگه دارد. یعنی با دوبار پاک شدن و دیدن خون سوم عده او تمام می شود.
و اگر پاکی واقع شده بین دو قاعدگی سه ماه یا بیشتر باشد، یا اینکه زن مسترابة ( زنی که در سن حیض دیدن میباشد، ولی به خاطر خلقت یا عارضهای حیض نمیبیند، در اصطلاح فقهی به آنها مسترابه گفته میشود) باشد، باید به مدت سه ماه عده نگه دارد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=عده-ی-زن-مضطربه-زنى-كه-چند-ماه-خون-ديده-و&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
🔻سلسله جلسات علمی حضرت آیت الله شیخ محمد سند در قم
🔹هر شب رأس ساعت ٢٠:٣٠
📌با موضوع چالش های فقه و اخلاق
در آدرس: قم خيابان معلم ١٢ كوچه چهارم پلاك ٦٢
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_اعتقادی
❓سؤال
برخی میگویند سکونت در کربلای معلا مکروه است. آیا این سخن صحیح است؟
⬇️
🖊پاسخ
1. بیتوته و شبزندهداری در کربلای معلا از شبزندهداریِ شبِ قدر افضل و برتر است، چنانکه جناب ابنقولویه، استاد شیخ مفید (رحمهاالله)، در کتاب کاملالزیارت، در این باره روایت نقل کردهاست.
2. آری، برای کسی که ادب حضور ندارد و احترام مضجع شریف حضرت اباعبدالله (علیهالسلام) را، خصوصاً در نزدیکیهای قبر مطهر ایشان مانند صحنها و رواقها، رعایت نمیکند، ماندن و بیتوته کردن در کربلای معلا مکروه است.
البته این حکم به کربلا و قبر حضرت امام حسین (علیهالسلام) اختصاص ندارد و دربارۀ مکۀ مکرمه و مدینۀ منوره و نجف اشرف و سایر مرقدهای مطهر صادق است.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=برخی-میگویند-سکونت-در-کربلای-معلا-مک&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#بيانيه_استهلال
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب الحجج المصطفين و صلواته على سيد خلائقه محمد و آله السادات الأصفياء.
اما بعد از تحریر:
هلال ماه ذیالحجه در غروب روز یکشنبه در شهر سندیگو و ریورساید از ایالت کالفرنیا براساس گزارش چهار بینه ثابت شد که دو تصویر استهلال از دو شهر یادشده با هم تطابق دارند.
بنابراین روز دوشنبه اول ذیالحجه است.
خداوند به یمن وجودی حضرت حجتبن الحسن عسکری، حضرت امام زمان (عجاللهفرجهالشریف) این ماه را ماه خیر و برکت و نزول رحمت برای مومنان و مسلمانان قرار دهد.
دفتر مرجع عالیقدر، شیخ محمد سند (دامظله)
بامداد روز دوشنبه، اول ذیالحجهی سال ۱۴۴۴ ه.ق
🌐 https://m-sanad.com/?p=4166&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#حج
❓سؤال
اگر شخص مُحرم دراثر فعل شخصی دیگر، خود را مجروح و دراثر جراحت، خونریزی کند، آیا باید کفاره بدهد؟ برای مثال، اگر در دست شخص مُحرم وسیلۀ برندهای [مانند چاقو] باشد و شخصی دیگر به دست او ضربهای بزند و دراثر ضربۀ او، چاقو به بدن مُحرم اصابت و او را مجروح کند، آیا کفاره بر مُحرم واجب است؟
⬇️
🖊پاسخ
کفارهای بر عهدۀ مُحرم نیست.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=اگر-شخص-مُحرم-دراثر-فعل-شخصی-دیگر،-خو&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#حج
❓سؤال
اگر شخص مُحرم دراثر فعل شخصی دیگر، خود را مجروح و دراثر جراحت، خونریزی کند، آیا باید کفاره بدهد؟ برای مثال، اگر در دست شخص مُحرم وسیلۀ برندهای [مانند چاقو] باشد و شخصی دیگر به دست او ضربهای بزند و دراثر ضربۀ او، چاقو به بدن مُحرم اصابت و او را مجروح کند، آیا کفاره بر مُحرم واجب است؟
⬇️
🖊پاسخ
کفارهای بر عهدۀ مُحرم نیست.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=اگر-شخص-مُحرم-دراثر-فعل-شخصی-دیگر،-خو&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#معاملات
#مضاربه
❓سؤال
دو شخص که یکی سرمایه دارد و دیگری کاربلد است شراکتاً کاری را شروع کردند. سرمایه از یکی از آنها و کار بر عهدۀ دیگری است. کسی که کار بر عهدهاش است در بازههای زمانی معین، به صاحب سرمایه سود میدهد. البته مبلغ سود معین نیست و بالا و پایین میشود، گاهی سود زیادی میدهد و گاهی سود کمی میدهد، ولی اصل سرمایه برای صاحب مال محفوظ است. آیا این مضاربۀ حلال است؟
⬇️
🖊پاسخ
این معامله با رعایت شروطی صحیح و جایز است:
1. سود اعطایی نباید مبلغی معین و مشخص یا بهاندازۀ درصدی معین و مشخص از اصل سرمایه باشد، بلکه باید درصدی باشد [مثلاً چهل یا پنجاه یا شصت درصدِ سود].
2. عامل (کسی که کار بر عهدهاش است) نباید ضامن اصل سرمایه باشد، [یعنی در صورت از دست رفتن اصل سرمایه، نباید عامل ضامن و مسئول آن باشد].
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=دو-شخص-که-یکی-سرمایه-دارد-و-دیگری-کارب&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#ولايت
❓سؤال
در امور معاملاتی که نیازمند اذن مجتهد است، آیا مجتهد جامعالشرایطی به غیر از مرجع تقلید مکلف میتواند به مکلف اذن و اجازه دهد؟
برای مثال، آیا مجتهد جامعالشرایطی که مرجع تقلید مکلف نیست، میتواند برای شخص محجور ولیّ تعیین کند یا میتواند بدون اذن پدر، به دختر اجازۀ ازدواج دهد یا به طلاق غیابی، اجازه دهد؟
⬇️
🖊پاسخ
اذن و اجازه دادن در موارد یادشده از شئون «حاکم شرعی» است و هر فقیه جامعالشرایط حاکم شرعی محسوب میشود.
بنابراین هر فقیه جامعالشرایطی میتواند اذن و اجازه دهد و اذن و اجازه به مرجع تقلید شخص منحصر نیست.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=در-امور-معاملاتی-که-نیازمند-اذن-مجتهد-ا&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
جلسه اول - ۲۶ ذی القعده ۱۴۴۴_پارت اول.mp3
36M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_اول
جلسه اول
چالش های اندیشه و فرهنگ
٢٦ ذي القعدة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
جلسه اول - ۲۶ ذی القعده ۱۴۴۴_پارت دوم.mp3
36.04M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_دوم
جلسه اول
چالش های اندیشه و فرهنگ
٢٦ ذي القعدة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
❓سؤال
حکم تقطیع در نوشتن اسمای متبرکه چیست، مثلاً به جای کلمۀ «الله»، «ا...» بنویسیم یا به جای اسم شریف «محمد»، «م ح م د» بنویسیم؟
⬇️
🖊پاسخ
اگر اینگونه نوشتن عرفاً توهین محسوب نشود، مانعی ندارد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=حکم-تقطیع-در-نوشتن-اسمای-متبرکه-چیست،-م&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#طهارت
❓سؤال
1. در صورت شک در نشانههای منی، مانند بو و غلظت و مقدار آن، حکم چیست؟ آیا باید بنا را بر منی بودن بگذاریم؟
2. در صورت شک در اینکه آیا منی با شهوت خارج شدهاست یا نه، حکم چیست؟
⬇️
🖊پاسخ
اگر شک در علائم و نشانههای منی باشد، بعد از فحص و تحقیق در حد معمول، باید بنا بر عدم (منی نبودن) گذاشته شود.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=1-در-صورت-شک-در-نشانههای-منی،-مانند-بو-و&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
جلسه دوم - ۲۷ ذی القعده ۱۴۴۴_پارت اول.mp3
23.11M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_اول
جلسه دوم
شيوه پژوهش چالش های فرهنگی و تمدنی
٢٧ ذي القعدة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
جلسه دوم - ۲۷ ذی القعده ۱۴۴۴_پارت دوم.mp3
22.95M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_دوم
جلسه دوم
شيوه پژوهش چالش های فرهنگی و تمدنی
٢٧ ذي القعدة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
جلسه سوم - ۲۸ ذی القعده ۱۴۴۴_پارت اول.mp3
29.23M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_اول
جلسه سوم
جنگ افزار رسانه و هنر در چالش های اجتماعی
٢٨ ذي القعدة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
جلسه سوم - ۲۸ ذی القعده ۱۴۴۴- پارت دوم.mp3
28.95M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_دوم
جلسه سوم
جنگ افزار رسانه و هنر در چالش های اجتماعی
٢٨ ذي القعدة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#طهارت
❓سؤال
اگر حین شستن شیء نجس شک کنیم که غسالۀ (آب شستشو) آن به جایی یا به چیزی برخورد کرد یا نه، باید به شک خود اعتنا کنیم؟
⬇️
🖊پاسخ
وسواس در فحص و تحقیق لازم نیست و باید به فحص در حد معمول اکتفا کرد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=اگر-حین-شستن-شیء-نجس-شک-کنیم-که-غسالۀ-آن&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#غسل
❓سؤال
آیا با حوله یا پارچۀ خیس بهطوری که آب به بدن برسد، میتوان غسل کرد؟
⬇️
🖊پاسخ
اگر آب به بدن برسد، مانعی ندارد. البته در این صورت باید بدن و حوله یا پارچه پاک باشد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=آیا-با-حوله-یا-پارچۀ-خیس-بهطوری-که-آب-ب&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
جلسه چهارم - ۲۹ ذی القعده ۱۴۴۴_پارت اول.mp3
26.78M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_اول
جلسه چهارم
حقیقت برده داری در اسلام
٢٩ ذي القعدة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
جلسه چهارم - ۲۹ ذی القعده ۱۴۴۴_پارت دوم.mp3
26.74M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_دوم
جلسه چهارم
حقیقت برده داری در اسلام
٢٩ ذي القعدة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#اخلاق
❓سؤال
1. آیا پوشیدن شلوارک جلو نامحرم جایز است (با پوشیدن شلوارک گاهی زانوی شخص نمایان میشود)؟
2. اگر نامحرمی حضور نداشته باشد، میتوان با شلوارک نماز خواند؟
⬇️
🖊پاسخ
1. پوشیدن شلوارک اگر موجب تهییج شهوت نشود، حرام نیست.
2. مستحب است انسان با ظاهری آراسته و پوششی کامل نماز را به جا آورد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=1-آیا-پوشیدن-شلوارک-جلو-نامحرم-جایز-اس&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#حج
❓سؤال
برخی روایات از طواف زنی که نقاب یا پوشیه زدهاست منع کردهاند. برای مثال، در روایتی از حضرت امام صادق (علیهالسلام) در این باره صادر شدهاست که: «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا تَطُوفُ الْمَرْأَةُ بِالْبَيْتِ وَ هِيَ مُتَنَقِّبَةٌ؛ ابنابیعمیر از معاویه و او هم از حضرت امام صادق (علیهالسلام) نقل کردهاست که حضرت فرمود: زنی که نقاب و پوشیه دارد نباید خانۀ خداوند را طواف کند». آیا این روایت زنی را که در حال احلال است، نه در حال احرام، شامل میشود؟ آیا این روایت زنِ پوشیهدارِ در حالِ احلال را نیز از طواف کردن منع میکند؟ برای مثال، آیا این روایت زنِ پوشیهدار را از طواف حجِ بعد از احلال یا از طواف نسای بعد از احلال یا از طواف مندوب و مستحبی منع میکند؟
⬇️
🖊پاسخ
1. مشهور این روایت را بر منع تنقب (نقاب زدن) حمل کردهاند، نه بر مانع بودن تنقب (نقاب زدن)، یعنی از نظر مشهور، نقاب زدن در حال طواف، برای زن حرام است، ولی مانع صحت طواف نمیشود. به سخن دیگر، اگر زنی در حال طواف نقاب بزند، مرتکب حرام شدهاست، ولی به صحت طواف او آسیبی نمیرسد و طواف آن زن صحیح است.
2. نهتنها مشهور تنقب را مانع صحت نمیدانند، بلکه بر مانع نبودن تنقب، خصوصاً در طواف مندوب، ادعای تسالم شدهاست.
3. مشهور روایت را بر کراهت حمل کرده و گفتهاند طواف زن در حالی که نقاب و پوشیه زدهاست مکروه است.
4. دلیلِ اصلیِ حمل بر کراهت این است که روایت عام است و طواف مندوب را نیز شامل میشود و اگر بر مانعیت تنقب دلالت داشته باشد، باید در طواف مندوب و مستحبی نیز تنقب را مانع صحت بدانیم در حالی که طواف مستحب به همۀ شروطِ طوافِ واجب مشروط نیست
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=برخی-روایات-از-طواف-زنی-که-نقاب-یا-پوشیه&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
❓سؤال
با توجه به اینکه حضرت آیتالله سند (دامظله) آبجو و ماءالشعیر را حرام میداند، حکم نشستن بر سر سفرهای که در آن ماءالشعیر و آبجو وجود دارد چیست؟ اگر براساس فتوای صاحب مجلس، ماءالشعیر حلال باشد و صاحب مجلس در سفره آبجو و ماءالشعیر بگذارد، آیا میتوان بر سر آن سفره نشست و از دیگر غذاها و نوشیدنیها استفاده کرد؟
⬇️
🖊پاسخ
1. هرچند آبجو و ماءالشعیر برای صاحب مجلس حلال ظاهری است، از نظر ما حکم خمر را دارد و حرام است و ازاینرو نباید بر سر سفرهای که خمر یا آبجو و ماءالشعیر وجود دارد نشست.
2. شایسته است میهمانان به میزبان تذکر دهند که آبجو و ماءالشعیر را از سر سفره بردارد تا نشستن بر سر آن برای کسی محذور نداشته باشد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=با-توجه-به-اینکه-حضرت-آیتالله-سند-دا&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺