#بيانيه_استهلال
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين وصلواته على أشرف خلقه محمد المصطفى وآله الأوصياء الخلفاء
فردا سه شنبه اتمام عده ماه مبارك رمضان است و چهارشنبه اول ماه شوال و عيد مبارك فطر مي باشد
خداوند ان را روز فرج محمد وال محمد عليهم السلام قرار دهد
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
شب سه شنبه 30 ماه مبارك رمضان 1445هـ.
🌐https://m-sanad.com/?p=6532&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#نماز
🟢خطبههای نماز عید فطر در زمان غیبت
❓سؤال
آیا از نظر حضرت آیتالله سند (دامظله)، خطبههای نماز عید فطر جزء نمازند و نمازگزار حتماً باید در دو خطبه حاضر شود؟
⬇️
🖊پاسخ
1. درصورتِ وجوبِ نمازِ عیدِ فطر، خطبههای آن جزء نمازند [و درنتیجه باید در خطبهها حاضر شد و آنها را استماع کرد]. این حکم دربارۀ نماز جمعه نیز صادق است.
2. ولی درصورتِ استحبابِ نمازِ عیدِ فطر، حضور در خطبهها و استماع آنها مستحب است، نه واجب. البته در این صورت، برای اقامۀ نماز، اجازۀ فقیه لازم است.
3. در زمان غیبت، حضور در خطبهها و استماع آنها واجب نیست و شخص میتواند حضور در خطبهها یا استماع آنها را ترک کند.
شایسته است در خطبههایِ نمازِ عیدِ فطر، دربارۀ زکات فطریه و مسائل مربوط به آن و در خطبههای نماز عید قربان، دربارۀ قربانی و مسائل مربوط به آن سخن گفت.
🔹
🌐https://m-sanad.com/?faqs=آیا-از-نظر-حضرت-آیتالله-سند-دامظله،&lang=fa
@ayatollahsanad 🔹
#پرسش_فقهی
#معاملات
#فقه_بانک_ها
🟢وامهای دولتی و تعلق خمس به حقوق ماهانه
❓سؤال
1. با توجه به اینکه حضرت آیتالله سند (دامظله) مالکیت دولت را قبول دارد، قبل از موعد حقوق ماهانه، آیا میتوان از دولت پیشپرداخت یا قرض گرفت؟
2. ما کارمند دولتی هستیم و حقوق ما با کارتهای اعتباری پرداخت میشود بهصورتی که قبل از اینکه حقوق ماهانه به دستمان برسد، در [حسابِ] کارتهای اعتباری واریز میشود.
با توجه به این شرایط، آیا واریز حقوق به [حسابِ] کارتهایِ اعتباری ملک ما محسوب میشود، هرچند هنوز به ما تسلیم نشده باشد؟ آیا به حقوق ماهیانۀ ما خمس تعلق میگیرد؟
⬇️
🖊پاسخ
1. قرض (وام) گرفتن از دولت جایز است به شرطی که شخص قصد جدی به پرداخت زیادۀ ربوی نداشته باشد و فقط ملتزم به پرداخت اصل وام باشد [بهطوری که اگر راه فرار از پرداخت زیادۀ ربوی باشد، زیاده را پرداخت نکند و فقط اصل وام را تسویه کند].
2. اگر حقوق ماهانه برای مخارج و هزینههای زندگی خرج نشود، به آن خمس تعلق میگیرد.
3. اگر حقوق ماهانه به حساب بانکی واریز شود، ملک شخص محسوب میشود و به آن خمس تعلق میگیرد، هرچند کارتِ اعتباریِ الکترونیکیِ آن به شخص تسلیم نشده باشد.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=1-با-توجه-به-اینکه-حضرت-آیتالله-سند-د&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#سلسله_دروس_مهدویت_و_فرقه_های_منحرفه (۱۰)
مرجع عاليقدر حضرت آیت الله سند حفظه الله
✅ جلسه ۱۰
📃 موضوع: امور منحرف و مورد پذیرش غلاة و اهل تقصير
🗓 تاریخ:١٧ شعبان ۱۴۴۵ هجرى
🔻سرفصلهای درس:
۱. تفسير نص بدون ارائه معيار از مصاديق تفسير به باطل است
۲. حضرت أمير المؤمنين عليه السلام ريسمان متصل الهى و مايه همراهى با ثقلين است
۳. عجز بشريت از درك و فهم و معرفت به همه مقامها و اسرار پیامبر و اهل بیتش
۴. وجه مشترک میان غلاة و اهل تقصير _نامتناهى بودن صفات الهى و هر افريده شده متناهي است
۵. یکی از باورهای غلط و مشترک غلات و مقصره این است که گمان کرده اند فراوانی دانش نزد معصوم او را اله میسازد.
۶. برترى حضرت صاحب الأمر درهمه علوم بر بشريت
۷. دوران هاى مشكلات اقتصادي و منجى آن
۸. استراتژی هاى مشترك و اشتباه ميان غلاة و مقصرة
اهل تقصير در بيان معصوم: كسانى كه در شناخت ائمه و آنچه بر گردن آنها است کوتاهی میکنند
@ayatollahsanad 🔺
#سلسله_دروس_مهدویت_و_فرقه_های_منحرفه
#خلاصه_نكات
جلسه ١٠
راه مقابله با انحراف تاویل گرایی، بستن باب ورود به تاویل و باطن نیست.
تاویل برای غیرمعصوم هم ممکن است ولکن باید با میزان باشد و یکی از موازین مهم دقت در عدم تجاوز از ضروریات است و میزان دیگر مستدل بودن تاویل است یعنی باید براساس دلیلی که مخالف ضروریات نباشد تاویل کرد.
احادیث اهلبیت هم تاویل و باطن دارد و باطن و تاویل داشتن مخصوص قران کریم نیست.
و این تاویلات و بواطن، محدود به حد نیست بلکه نامتناهی است.
غلات گمان میکنند چون اهل بیت قابل درک نیستند پس خدایند و مقصرین هم گمان میکنند چون اهلبیت خدا نیستند پس مانند ما هستند و هرآنچه ما درک نمیکنیم را باید از اهلبیت نفی کنیم.
پس غلات و مقصره، هر دو دچار خطا هستند. راه صحیح این است که اهلبیت در عین اینکه نامتناهی هستند در عین حال خدا نیستند.
این معادله غلط است که هرچه نامتناهی است خدا است و مخلوق نامتناهی نداریم. خداوند نامتناهی کمی و کیفی نیست و بیرون از متناهی و نامتناهی است. خداوند از اولیت و آخریت زمانی منزه است همچنین از تناهی و عدم تناهی منزه است.
این اشتباه است که گمان کنیم هر مخلوقی باید متناهی باشد.
حتی این تعبیری که برای بیان تنزه خداوند از جمیع حدود مطرح شده، خداوند از این تعبیر نیز منزه است و آن تعبیر این است: لا تتناهی عدة و شدة و مدة.
معنای امامت به زبان روز یعنی: برتری امام از جمیع بشر در جمیع علوم و تخصصها که اگر اینطور نباشد امام از جانب خداوند و خلیفة الله نخواهد بود.
حضرت یوسف علم اقتصاد داشت که توانست بحران خشکسالی و فقر را اداره کند. و همچنین سایر انبیاء مانند حضرت نوح و داود و سایر انبیاء این علوم را داشتند تا چه رسد به ائمه علیهمالسلام.
پس مشکل غلاة و مقصره هردو در معرفت امام است.
@ayatollahsanad 🔺
✅ معرفی کانال
آرشیو دروس فارسی آیت الله سند (حفظه الله)
در این کانال نشست های علمی و دروس تابستانه مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند حفظه الله که طی سالهای متمادی در قم و مشهد و اصفهان به زبان فارسی ارائه شده است بارگزاری شده وبه تدریج تکمیل میشود. امید است مورد استفاده فضلای ارجمند قرار گیرد.
📎لینک کانال:
https://t.me/alsanaddroosfarsi
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#غيبت
❓سؤال
شخصی دربارۀ دوستش سخنی گفتهاست و همسر او از آنچه دربارۀ شوهرش گفتهشده آگاه شدهاست. آیا همسر او، برای شناساندن دوست او و هشدار دادن به او، میتواند سخن او را به شوهرش بگوید یا نه؟ آیا نقلِ سخنِ دوستِ همسرش غیبت محسوب میشود، هرچند انگیزۀ او آگاه کردن همسرش باشد؟
⬇️
🖊پاسخ
1. راهحل منحصر در نقلِ سخنِ دوستِ همسرش و آگاه کردن او از آنچه دربارهاش گفتهشده نیست.
2. زن بدون اینکه سخنِ دوستِ شوهرش را نقل کند، میتواند به شوهرش هشدار دهد و به او بگوید مراقب سخنان و عملکردش در پیش دیگران باشد و هر سخنی را پیش هر کسی نگوید یا میتواند بهصورت خاص درمورد دوستِ شوهرش تذکر دهد و بگوید چهبسا فلان دوستت چنین دیدگاهی داشته باشد. بهتر است در نزد او با احتیاط بیشتری رفتار کنی و سخن بگویی.
3. با این راهکارها و راهکارهای مشابه آن، هم میتواند شوهرش را آگاه سازد و حق شوهرش را به جا آورد و هم میتواند از غیبت و سخنچینی دوری کند.
4. باید بین احتیاط و توصیۀ به آن با سوءظن داشتن تفاوت قائل شد. احتیاط کردن و دعوت به آن بهصرف احتمال ممکن است و لازم نیز شخص یقین داشته باشد.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخصی-دربارۀ-دوستش-سخنی-گفتهاست-و-هم&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_وپاسخ
#رجعت
🟢رجعتهای ابلیس و جنیان
❓سؤال
نظر شما دربارۀ روایاتی که میگوید «حضرت ولیعصر (عجاللهفرجه) شیطان را در کوفه میشد» چیست؟ ابلیس در دولت حق، در دولت حضرت ولیعصر (عجاللهفرجه) و ائمۀ معصومین (علیهمالسلام)، چه خواهد شد؟
⬇️
🖊پاسخ
1. ابلیس چندین بار کشته خواهد شد و چندین بار به دنیا بر خواهد گشت. ابلیس و افراد شرور از انس و جن چندین رجعت و چندین مرگ خواهند داشت.
2. در روایات وارد شده است همزمان با صیحه، قبل از ظهور حضرت ولیعصر (عجاللهفرجه)، انصار بزرگوار آن حضرت (عجاللهفرجه) و نیز دشمنان آن حضرت (عجاللهفرجه) رجعت خواهند کرد.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=نظر-شما-دربارۀ-روایاتی-که-میگوید-ح&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_وپاسخ
#عقايد_شيعه
🟢وجود تکلیف در عالم برزخ
❓سؤال
من سخنرانیها و دروس شما رو گوش دادهام و در کتابهای شما تتبع کردهام، ولی پاسخ برخی پرسشها را نیافتهام یا به برداشت خود اطمینان ندارم و برای مزید اطمینان میپرسم که آیا در عالم برزخ نیز تکلیف وجود دارد و انسان در آن عالم نیز، مثل عالم دنیا، مکلف است؟ آیا در عالم برزخ، مثل عالم دنیا، نیز تکالیفی مانند نماز و روزه وجود دارد؟ امید داریم در این باره ما را راهنمایی کنید و دلایل دیدگاهتان را نیز بگویید.
⬇️
🖊پاسخ
1. تکالیف دینی و شرعی، هم در عالم برزخ و هم در رجعت و هم در عالم برزخ بعد از رجعت وجود دارد و انسان در این عوالم نیز مکلف است و باید به وظائف و تکالیف دینی و شرعی عمل کند. تکالیف دینی و شرعی تا روز قیامت، تا نفخ صور، ادامه دارد و بعد از نفخ صور، شریعت تمام میشود و فقط وظائف دینی میماند.
2. [بین شریعت و دین و بین تکالیف شرعی و وظائف دینی تفاوت وجود دارد.] وظائف دینی همواره وجود دارد و ازبین نمیرود. این وظائف در قیامت کبری و در بعد از قیامت، حتی در بهشت و جهنم، وجود دارد.
3. سخن یادشده (وجود وظائف دینی) در عوالم قبل از دنیا نیز صادق است. [وظائف دینی در عوالم قبل از دنیا نیز وجود داشتهاست.]
4. «شرع» در لغت به معنای ابتدا کردن و شروع کردن است در حالی که «دین» به معنای نظام ارتباط بندگان با خداوند است.
5. خصوصاً که دین بیشتر از امور اعتقادی همراه با ارکان تشکیل شدهاست و عقیده و اعتقاد نه به جن و انس اختصاص دارد و نه به دار دنیا. اعتقاد برای ملائکه و در عالم ملائکه وجود دارد و بالاتر از این، برای همۀ مخلوقات الهی مطرح است.
6. [آیات زیادی به شعور مخلوقات و معتقد بودن آنها اشاره دارد.] خداوند در سورۀ مبارکۀ اسرا، آیۀ شریفۀ چهل و چهار، میفرماید:
«تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبعُ وَالأَرضُ وَمَن فيهِنَّ وَإِن مِن شَيءٍ إِلّا يُسَبِّحُ بِحَمدِهِ وَلكِن لا تَفقَهونَ تَسبيحَهُم إِنَّهُ كانَ حَليمًا غَفورًا
ترجمه: آسمان های هفتگانه و زمین و هر کس که در آنهاست، او را تسبیح می گویند، و هیچ چیزی نیست مگر اینکه همراه با ستایش، تسبیح او می گوید، ولی شما تسبیح آنها را نمی فهمید. یقیناً او بردبار و بسیار آمرزنده است (سورۀ اسرا، آیۀ 44، ترجمۀ انصاریان).»
7. در ارشادالقلوبِ دیلمی، از امیر مؤمنان، حضرت علی (علیهالسلام)، نقل شدهاست که حضرت فرمودهاست برزخ جایی در روی زمین است. در روایتی دیگر از حضرت امام صادق (علیهالسلام) دربارۀ برزخ پرسیدهاند و حضرت با اسم اشاره، به مکانی خاص اشاره فرمودهاست. البته روایات در این باره مستفیض، بلکه متواتر است و فقط به دو یا چند روایت محدود نیست. روایات مستفیض و متواتر بر این دلالت دارد که
1. عالم برزخ مادون آسمان اول است، نه برتر و بالاتر از آن و
2. عالم برزخ آخرت ابدی نیست و فقط آخر عالم دنیا و پایان آن است.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=من-سخنرانیها-و-دروس-شما-رو-گوش-دادها&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#خمس
🟢تعلق خمس به زمینی که برای سکونت خریداری شدهاست
❓سؤال
من با پولی که خمسش پرداخت نشده بود، زمینی را برای سکونت خریداری کردم و سپس مصالحه کردم و خمس آن را دادم. بعد از مدتی، بخشی از زمین را به پروژهای تجاری (ساخت انبار و سوله بهمنظور اجاره به مبلغ بیست ملیون) اختصاص دادم و در آن سرمایهگذاری کردم، ولی سرمایهگذاری و ساخت انبار به سرانجام نرسید و ناقص ماند و رها شد. اینک قیمت زمین رشد کرده و زمین خریداریشده چندین برابر شدهاست. آیا هنگام فروش زمین باید خمس آن را بپردازم؟ من در زمین یادشده خانهای برای سکونت ساختهام. آیا هنگام فروش، باید خمس آن را پرداخت کنم؟ اگر پرداخت خمس واجب باشد، آیا ملاک در پرداخت قیمتِ زمانِ خرید زمین است یا قیمت روز آن؟
⬇️
🖊پاسخ
زیادی قیمت نسبتبه زمان خرید در بخشی که در آن سرمایهگذاری شدهاست خمس دارد و باید پرداخت شود،
ولی بخش مسکونی آن خمس ندارد، هرچند قیمت آن نسبتبه زمان خرید زیاد شده باشد.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=من-با-پولی-که-خمسش-پرداخت-نشده-بود،-زمین&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#قمار
🟢بازی پینتبال
❓سؤال
من میخواهم یک باشگاه برای بازی «پینتبال» باز کنم (پینتبال بازیای مانند پابجی واقعی است). «پینتبال» مسابقهای بین دو تیم است که هر تیم از پنج بازیکن تشکیل میشود و هر بازیکن یک اسلحۀ نایلونی حاوی ژلاتین دارد. در این بازی یک پرچم داخل زمین بازی وجود دارد که تیمهای حاضر در بازی باید آن را به دست آورند. تیمی که پرچم را به دست آورد برنده میشود. مدتزمان این بازی یک ساعت است و هزینۀ شرکت در بازی برای هر تیم بیست و پنج هزار [دینار] است.
آیا این بازی بهلحاظ شرعی مشکل دارد؟
⬇️
🖊پاسخ
اگر در بازی شرطبندی شود، قمار و درنتیجه حرام است، ولی اگر در بازی شرطبندیای نشده باشد و شرط جایزه برای برنده وجود نداشته باشد و پرداخت هزینۀ اولیه برای ثبتنام یا برای حضور در بازی باشد، اشکال ندارد.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=من-میخواهم-یک-باشگاه-برای-بازی-پینت&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺