سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (21) إدارة أمر الله للأمور و عجز البشرية الاثنين ( 28 ) شعبان 1444 هـ.mp3
23.09M
#درس_العقائد
عنوان الدرس
سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (21) إدارة أمر الله للأمور و عجز البشرية
️المرجع الديني الشيخ محمد السند (دام ظله) ️
الاثنين -28- شعبان-1444 هـ
@ayatollahsanad 🔺
https://eitaa.com/ayatollahsanad
العقائد-سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) -22- عمارة القلب بمودة صاحب العصر والزمان-الشيخ محمد السند (دام ظله)- الثلاثاء-29- شعبان-1444 هـ.mp3
21.81M
#درس_ العقائد
عنوان الدرس
سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) -22- عمارة القلب بمودة صاحب العصر والزمان
الثلاثاء -29- شعبان-1444 هـ
@ayatollahsanad 🔺
https://eitaa.com/ayatollahsanad
العقائد-سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) -22- عمارة القلب بمودة صاحب العصر والزمان-الشيخ محمد السند (دام ظله)- الثلاثاء-29- شعبان-1444 هـ.mp3
24.01M
#درس_ العقائد
عنوان الدرس
سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (23) قواعد في محطات الظهور
@ayatollahsanad 🔺
https://eitaa.com/ayatollahsanad
سلسلة محاور و قواعد في الظهور (24) سلسلة امتحانات الظهور- الجمعة ( 2 ) رمضان 1444 هـ.mp3
20.11M
#درس_ العقائد
عنوان الدرس
سلسلة محاور و قواعد في الظهور (24) سلسلة امتحانات الظهور
الجمعة ( 2 ) رمضان 1444 هـ
@ayatollahsanad 🔺
https://eitaa.com/ayatollahsanad
درس العقائد - سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج)- (25) شدة امتحان طاقم دولة الظهورالسبت-3- رمضان1444هـ.mp3
20.55M
#درس_ العقائد
عنوان الدرس
سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج)- (25) شدة امتحان طاقم دولة الظهور
السبت-3- رمضان1444هـ
@ayatollahsanad 🔺
https://eitaa.com/ayatollahsanad
عقائد_سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (26) فلسفة الامتحانات و عظمة الدولة المهدويةالاحد ( 4 ) رمضان 1444 هـ.mp3
19.22M
#درس_ العقائد
عنوان الدرس
سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (26) فلسفة الامتحانات و عظمة الدولة المهدوية
الاحد-4- رمضان1444هـ
@ayatollahsanad 🔺
https://eitaa.com/ayatollahsanad
العقائد_سلسلة محاور في ظهور المهدي_عج_27 باقة من امتحانات أمر الله.mp3
18.12M
#درس_ العقائد
عنوان الدرس
سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (27) باقة من امتحانات أمر الله الاثنين
الاثنبن-5- رمضان1444هـ
@ayatollahsanad 🔺
https://eitaa.com/ayatollahsanad
عقائد_سلسلة_محاور_و_قواعد_في_الظهور_28_–_أمر_الله_و_أشخاص_المعصومين.mp3
21.61M
#درس_ العقائد
عنوان الدرس
سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (28) أمر الله و أشخاص المعصومين
الثلاثاء -6- رمضان1444هـ
@ayatollahsanad 🔺
https://eitaa.com/ayatollahsanad
#پرسش_های_اعتقادی
🟢زنده و پویا بودن قرآن در طول زمان
❓سؤال
امروزه روشنفکران اشکالی را دربارۀ قرآن مطرح میکنند که نتیجۀ آن صحیح نبودن تمسک به بسیاری از آیات قرآن است. آنها میگویند نسخ تاریخی شامل بسیاری از آیات قرآنی شدهاست و ازاینرو نباید دربارۀ آن آیات بحث و به آنها تمسک کنیم. برای مثال، آیاتی دربارۀ ازدواج با کنیز وارد شدهاست در حالی که امروزه کنیزی وجود ندارد و درنتیجه آن آیات بدون مصداقاند. ازاینرو باید گفت امروزه متعه (ازدواج موقت) مصداق ملک یمین (ازدواج با کنیز) است.
⬇️
🖊پاسخ
1. روشن است که اگر آیات جری نداشته باشند و بر مصادیق جدید منطبق نشوند، زنده و پویا نخواهند بود، یعنی عدم جری و عدم انطباق بر مصادیق جدید موجب مرگ آیه میشود.
2. انطباق بر مصادیق جدید همان چیزی است که در کلام اهلبیت (علیهمالسلام)، با عنوان «جری آیات»، به آن اشاره شدهاست. در روایات اهلبیت (علیهمالسلام) وارد شدهاست که قرآن و آیات قرآنی جاری هستند مانندِ جریان داشتن ماه و خورشید و نیز در روایات وارد شدهاست که اگر مصداق آیات را به مورد نزول مختص بدانیم، موجب تعطیل شدن و مرگ و عدم پویایی قرآن و آیات قرآنی خواهد شد.
3. آنچه گذشت قطعی است و اشکالی در آن نیست، ولی آنچه باید محور گفتوگو قرار گیرد قوانین و ضوابط جری و منطبق کردن آیات بر مصادیق جدید است. برای جری و تطبیق باید موازین و قوانینی بهدست آوریم و براساس آنها جری و تطبیق را انجام دهیم و این کار به تخصص و مهارت فقهی و تفسیری و تسلط بر ادلۀ شرعی و آگاهی از علوم دینی و اطلاع از موضوعات جدید امروزی نیاز دارد.
4. دربارۀ قاعدۀ جری تحلیلها و دیدگاههای مختلفی ارائه شدهاست. بیشتر اندیشمندان معاصر معتقدند که مفاد قاعدۀ جری تطبیق آیات و روایات بر مصادیق است، ولی از نظر ما، مفاد آن اعم است و جری در معنا و جری در مصداق را شامل میشود.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=امروزه-روشنفکران-اشکالی-را-دربارۀ-قر&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_اعتقادی
🟢اصالت حقیقت و واقعیت و نه اصالت وجود یا ماهیت
❓سؤال
نظر شما دربارۀ وحدت وجود چیست؟
⬇️
🖊پاسخ
1. «وجود» امری وجدانی و یافتی درونی است و واقعیت و تحقق خارجی نیست. به این مطلب در دعای عرفۀ امام سجاد و امام صادق (علیهماالسلام) اشاره شدهاست: «وَ لَمْ تُمَثَّلْ فَتَكُونَ مَوْجُوداً» (و تو مثل و مانندی نداری تا «موجود» باشی).
2. توصیف واقعیت و امور محقق در خارج به وصف «وجود» توصیف خارج با اوصاف ذهنی است، [ یعنی خلط ذهن و خارج است].
3. وحدت در تحقق برای اشیای خارجی همان نسبت بین خالق و مخلوق است که از آن با عناوینی مانند «آیه و ذیالآیه» و «اسم و مسمی» و «قوام و قیام اشیا به حضرت حق تعالی» یاد میشود.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=نظر-شما-دربارۀ-وحدت-وجود-چیست؟&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#معاملات
❓سؤال
من مالی را به صرافیای دادم و گفتم این مال را در نزد خود داشته باش و با آن کار کن و درقبال آن، هرقدر سود به من میدهی بده، یعنی من مال را در نزد او گذاشتم و با او عقد و قراردادی شرعی اعم از مضاربه و غیر آن نبستم و درنتیجه معاملۀ ما عنوانی شرعی ندارد. بعد از دو سال، کل مبلغی را که به صرافی داده بودم پس گرفتم و صرافی برای این مدت، سودی بیش از رأسالمال (مبلغی که به صرافی داده بودم) به من داد. اینک از این ماجرا پنج سال گذشتهاست و با توجه به اینکه برخی معاملههای صرافیها ربوی است، الان میخواهم مال خود را از مال حرام و ربوی پاک کنم و سودهای اضافی و ربویای را که صرافی به من دادهاست برگردانم. اینک سؤال من این است که آیا سودهای ربوی را به خود تاجر و صاحب صرافی برگردانم یا سودها را مجهولالمالک حساب کنم و صدقه دهم؟
⬇️
🖊پاسخ
1. سودهای گرفتهشده ربوی و حرام است.
2. اگر همۀ معاملات صرافی ربوی نیست، بلکه برخی معاملهها ربوی و برخی صحیح و شرعی است، چنانچه مفروض سؤال نیز همین است، در این صورت باید سودها به صاحب صرافی برگردانده شوند.
3. البته اگر صاحب صرافی پول را پس نگیرد و ذمۀ شخص را تبرئه کند و بگوید هدیهای از طرف او است درقبال قرضی که داده بود، در این صورت [گرفتن سود اشکالی ندارد و] ذمۀ شخص تبرئه میشود. روشن است که در این صورت [اشکال نداشتن اخذ سود و] تبرئه شدن ذمه از باب وفا به شرط ربوی نیست.
4. اگر بیشتر یا حتی همۀ معاملات صرافی ربوی باشد، این حکم تغییر نمیکند و حکم همان است، زیرا اصل قرض دادن صحیح و جایز است و فقط شرط برای دریافت سود اضافی ربوی و حرام است.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=ن-مالی-را-به-صرافیای-دادم-و-گفتم-این-ما&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_اعتقادی
🟢تغییر ترتیب و چینش فعلی قرآن
❓سؤال
ترتیب قرآن بهصورت فعلی امری توقیفی است یا میتوان آن را برحسب ترتیب نزول، که در روایات تبیین شدهاست، مرتب کرد؟
⬇️
🖊پاسخ
1. تغییر دادن نظم و چینش مصحف شریف جایز نیست. ما از تغییر دادن و آشفته کردن قرآن نهی شدهایم، زیرا این کار بهدست دشمنان و منکران دین بهانه میدهد و موجب میشود به دین طعنه بزنند.
2. البته در تدبیر و تفسیر و استنباط، ترتیب نزول و قرائنی که در روایات مطرح شدهاند باید موردتوجه قرار گیرد و برداشت و تفسیر و استنباط براساس آنها باشد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=ترتیب-قرآن-بهصورت-فعلی-امری-توقیفی-ا&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺