eitaa logo
دفتر حضرت آيت الله سند (دام ظله)
424 دنبال‌کننده
37 عکس
8 ویدیو
126 فایل
دفتر مرجع عاليقدر آیت الله شیخ محمد سند حفظه الله
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنوان الدرس سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (21) إدارة أمر الله للأمور و عجز البشرية ️المرجع الديني الشيخ محمد السند (دام ظله) ️ الاثنين -28- شعبان-1444 هـ @ayatollahsanad 🔺 https://eitaa.com/ayatollahsanad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
العقائد عنوان الدرس سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) -22- عمارة القلب بمودة صاحب العصر والزمان الثلاثاء -29- شعبان-1444 هـ @ayatollahsanad 🔺 https://eitaa.com/ayatollahsanad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
العقائد عنوان الدرس سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (23) قواعد في محطات الظهور @ayatollahsanad 🔺 https://eitaa.com/ayatollahsanad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
العقائد عنوان الدرس سلسلة محاور و قواعد في الظهور (24) سلسلة امتحانات الظهور الجمعة ( 2 ) رمضان 1444 هـ @ayatollahsanad 🔺 https://eitaa.com/ayatollahsanad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
العقائد عنوان الدرس سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج)- (25) شدة امتحان طاقم دولة الظهور السبت-3- رمضان1444هـ @ayatollahsanad 🔺 https://eitaa.com/ayatollahsanad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
العقائد عنوان الدرس سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (26) فلسفة الامتحانات و عظمة الدولة المهدوية الاحد-4- رمضان1444هـ @ayatollahsanad 🔺 https://eitaa.com/ayatollahsanad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
العقائد عنوان الدرس سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (27) باقة من امتحانات أمر الله الاثنين الاثنبن-5- رمضان1444هـ @ayatollahsanad 🔺 https://eitaa.com/ayatollahsanad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
العقائد عنوان الدرس سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (28) أمر الله و أشخاص المعصومين الثلاثاء -6- رمضان1444هـ @ayatollahsanad 🔺 https://eitaa.com/ayatollahsanad
🟢زنده و پویا بودن قرآن در طول زمان ❓سؤال امروزه روشن‌فکران اشکالی را دربارۀ قرآن مطرح می‌کنند که نتیجۀ آن صحیح نبودن تمسک به بسیاری از آیات قرآن است. آن‌ها می‌گویند نسخ تاریخی شامل بسیاری از آیات قرآنی شده‌است و از‌این‌رو نباید دربارۀ آن آیات بحث و به آن‌ها تمسک کنیم. برای مثال، آیاتی دربارۀ ازدواج با کنیز وارد شده‌است در حالی که امروزه کنیزی وجود ندارد و در‌نتیجه آن آیات بدون مصداق‌اند. از‌این‌رو باید گفت امروزه متعه (ازدواج موقت) مصداق ملک یمین (ازدواج با کنیز) است. ⬇️ 🖊پاسخ 1. روشن است که اگر آیات جری نداشته باشند و بر مصادیق جدید منطبق نشوند، زنده و پویا نخواهند بود، یعنی عدم جری و عدم انطباق بر مصادیق جدید موجب مرگ آیه می‌شود. 2. انطباق بر مصادیق جدید همان چیزی است که در کلام اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، با عنوان «جری آیات»، به آن اشاره شده‌است. در روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) وارد شده‌است که قرآن و آیات قرآنی جاری هستند مانندِ جریان داشتن ماه و خورشید و نیز در روایات وارد شده‌است که اگر مصداق آیات را به مورد نزول مختص بدانیم، موجب تعطیل شدن و مرگ و عدم پویایی قرآن و آیات قرآنی خواهد شد. 3. آن‌چه گذشت قطعی است و اشکالی در آن نیست، ولی آنچه باید محور گفت‌و‌گو قرار گیرد قوانین و ضوابط جری و منطبق کردن آیات بر مصادیق جدید است. برای جری و تطبیق باید موازین و قوانینی به‌دست آوریم و بر‌اساس آن‌ها جری و تطبیق را انجام دهیم و این کار به تخصص و مهارت فقهی و تفسیری و تسلط بر ادلۀ شرعی و آگاهی از علوم دینی و اطلاع از موضوعات جدید امروزی نیاز دارد. 4. دربارۀ قاعدۀ جری تحلیل‌ها و دیدگاه‌های مختلفی ارائه شده‌است. بیش‌تر اندیشمندان معاصر معتقدند که مفاد قاعدۀ جری تطبیق آیات و روایات بر مصادیق است، ولی از نظر ما، مفاد آن اعم است و جری در معنا و جری در مصداق را شامل می‌شود. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=امروزه-روشنفکران-اشکالی-را-دربارۀ-قر&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢اصالت حقیقت و واقعیت و نه اصالت وجود یا ماهیت ❓سؤال نظر شما دربارۀ وحدت وجود چیست؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. «وجود» امری وجدانی و یافتی درونی است و واقعیت و تحقق خارجی نیست. به این مطلب در دعای عرفۀ امام سجاد و امام صادق (علیهما‌السلام) اشاره شده‌است: «وَ لَمْ تُمَثَّلْ فَتَكُونَ مَوْجُوداً» (و تو مثل و مانندی نداری تا «موجود» باشی). 2. توصیف واقعیت و امور محقق در خارج به وصف «وجود» توصیف خارج با اوصاف ذهنی است، [ یعنی خلط ذهن و خارج است]. 3. وحدت در تحقق برای اشیای خارجی همان نسبت بین خالق و مخلوق است که از آن با عناوینی مانند «آیه و ذی‌الآیه» و «اسم و مسمی» و «قوام و قیام اشیا به حضرت حق تعالی» یاد می‌شود. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=نظر-شما-دربارۀ-وحدت-وجود-چیست؟&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
❓سؤال من مالی را به صرافی‌ای دادم و گفتم این مال را در نزد خود داشته باش و با آن کار کن و در‌قبال آن، هر‌قدر سود به من می‌دهی بده، یعنی من مال را در نزد او گذاشتم و با او عقد و قراردادی شرعی اعم از مضاربه و غیر آن نبستم و در‌نتیجه معاملۀ ما عنوانی شرعی ندارد. بعد از دو سال، کل مبلغی را که به صرافی داده بودم پس گرفتم و صرافی برای این مدت، سودی بیش از رأس‌المال (مبلغی که به صرافی داده بودم) به من داد. اینک از این ما‌جرا پنج سال گذشته‌است و با توجه به این‌که برخی معامله‌های صرافی‌ها ربوی است، الان می‌خواهم مال خود را از مال حرام و ربوی پاک کنم و سود‌های اضافی و ربوی‌ای را که صرافی به من داده‌است برگردانم. اینک سؤال من این است که آیا سود‌های ربوی را به خود تاجر و صاحب صرافی برگردانم یا سود‌ها را مجهول‌المالک حساب کنم و صدقه دهم؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. سود‌های گرفته‌شده ربوی و حرام است. 2. اگر همۀ معاملات صرافی ربوی نیست، بلکه برخی معامله‌ها ربوی و برخی صحیح و شرعی است، چنان‌چه مفروض سؤال نیز همین است، در این صورت باید سود‌ها به صاحب صرافی برگردانده شوند. 3. البته اگر صاحب صرافی پول را پس نگیرد و ذمۀ شخص را تبرئه کند و بگوید هدیه‌ای از طرف او است در‌قبال قرضی که داده بود، در این صورت [گرفتن سود اشکالی ندارد و] ذمۀ شخص تبرئه می‌شود. روشن است که در این صورت [اشکال نداشتن اخذ سود و] تبرئه شدن ذمه از باب وفا به شرط ربوی نیست. 4. اگر بیش‌تر یا حتی همۀ معاملات صرافی ربوی باشد، این حکم تغییر نمی‌کند و حکم همان است، زیرا اصل قرض دادن صحیح و جایز است و فقط شرط برای دریافت سود اضافی ربوی و حرام است. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=ن-مالی-را-به-صرافیای-دادم-و-گفتم-این-ما&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢تغییر ترتیب و چینش فعلی قرآن ❓سؤال ترتیب قرآن به‌صورت فعلی امری توقیفی است یا می‌توان آن را بر‌حسب ترتیب نزول، که در روایات تبیین شده‌است، مرتب کرد؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. تغییر دادن نظم و چینش مصحف شریف جایز نیست. ما از تغییر دادن و آشفته کردن قرآن نهی شده‌ایم، زیرا این کار به‌دست دشمنان و منکران دین بهانه می‌دهد و موجب می‌شود به دین طعنه بزنند. 2. البته در تدبیر و تفسیر و استنباط، ترتیب نزول و قرائنی که در روایات مطرح شده‌اند باید مورد‌توجه قرار گیرد و برداشت و تفسیر و استنباط براساس آن‌ها باشد. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=ترتیب-قرآن-بهصورت-فعلی-امری-توقیفی-ا&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنوان الدرس سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (30) الألغام الفكرية على طريق الجمعة -9- رمضان-1444 هـ @ayatollahsanad 🔺 https://eitaa.com/ayatollahsanad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنوان الدرس سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (31) @ayatollahsanad 🔺 https://eitaa.com/ayatollahsanad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنوان الدرس سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (32) @ayatollahsanad 🔺 https://eitaa.com/ayatollahsanad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنوان الدرس سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (33) @ayatollahsanad 🔺 https://eitaa.com/ayatollahsanad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنوان الدرس سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (34) @ayatollahsanad 🔺 https://eitaa.com/ayatollahsanad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنوان الدرس سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (35) @ayatollahsanad 🔺 https://eitaa.com/ayatollahsanad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنوان الدرس سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (36) @ayatollahsanad 🔺 https://eitaa.com/ayatollahsanad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنوان الدرس سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (37) السبت-17- رمضان-1444 هـ @ayatollahsanad 🔺 https://eitaa.com/ayatollahsanad
❓السؤال . من أذن عليه أذان الفجر وهو يغتسل غسل الجنابة ، فهل يجب عليه القضاء فقط أو القضاء والكفارة أو لا يجب عليه شي وصومه صحيح ؟ . ⬇️ 🖊الجواب . إذا ظن سعة الوقت للغسل فأجنب ، فبان الخلاف فمع المراعاة فلا شيء عليه ، وأما بدونها فالأحوط‍‌ إن لم يكن أظهر القضاء ، و إذا أجنب - عمداً ليلاً - في وقت لا يسع الغسل ولا التيمم ملتفتاً إلى ذلك فهو من تعمد البقاء على الجنابة ٫ نعم إذا تمكن من التيمم وجب عليه التيمم والصوم . 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=من-أذن-عليه-أذان-الفجر-وهو-يغتسل-غسل-الج @alsanadoffice 🔺
❓السؤال . أنا مريضة ربو ، هل يجوز أن أضع البخاخ في فمي مع إحساسي أن هناك شيئا يدخل إلى فمي ؟ . ⬇️ 🖊الجواب . مع تحلل مادة البخاخ في ماء وريق الفم وابتلاعه فإنه يوجب الإفطار ، فإن كانت الحاجة لازمة أو يشتد الحرج للتنفس فيجوز لكن الأحوط الإمساك عن بقية المفطرات و يجب القضاء . 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=أنا-مريضة-ربو-،-هل-يجوز-أن-أضع-البخاخ-في @alsanado
❓السؤال . هل يصح التيمم على الحجر الأملس الذي ليس عليه غبار ، بمعنى هل تشترطون علوق شيء من التراب على يد المتيمم ؟ . ⬇️ 🖊الجواب . نعم يشترط علوق شيء من الغبار أو التراب بيد المتيمم بالمسح ، فالتيمم على الحجر الأملس والمرمر جائز بشرط كونه مغبرا أو متربا . 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=هل-يصح-التيمم-على-الحجر-الأملس-الذي-ليس
🟢الخلط بين أركان الفروع والفروع العملية ❓السؤال . أشكل بعض السنة بأن الشيعة ارتقت بالتقية إلى أصول الدين رغم أنها من الفروع واستدلوا بقول الإمام الصادق ع ( التقية ديني ) فكلمة ديني تعني أنها من الأصول لكنها في الأصل مسألة فقهية ، فما هو معنى ديني ودين آبائي ؟ . ⬇️ 🖊الجواب . ١- كون المسألة من علم الفقه لا يستلزم كونها من الفروع ، ولقد خلط في ذلك جملة من الباحثين . ٢- فحسبوا أن الصلاة من الفروع لا من الأصول وكذلك الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر وكذلك حرمة الربا وووو . ٣- والحال أن معرفة وجوب الصلاة من أصول الدين الاعتقادية لا من الفروع . ٤- ومن ثم ذكر علماء الأصول أن امتثال معرفة هذا الوجوب بالموافقة الالتزامية لا الموافقة العملية . ٥- والذي من الفروع هو أداء الصلاة ، وهكذا الحال في بقية الأمثلة . ٦- ومن ثم يتبين خلط كثير من الباحثين في أركان الفروع فإن أركان الفروع ليست من الفروع إنما هي ركن مقوم للفروع كأعمدة لها ، نعم أداؤها العملي من الفروع كالصلاة عند دخول وقت اليوم المعين . ٧- ولا ريب أن تشريع التقية في مجموعة من آيات السور القرآنية كما استدل بذلك جملة فقهاء الفريقين اقتباسا من تعليم أهل البيت ع . ٨- ومع كون تشريعها قرآنيا وفي جملة من آيات السور البينة الدلالة ، فيرتقي معرفة تشريعها إلى كونها من ضروريات الدين وحكم منكرها حكم منكر الضرورة القرآنية ، الضرورة عند كافة المسلمين . ٩- كما أن القرآن يشير إلى تشريعها عند بقية الأنبياء لا خصوص البعثة النبوية الخاتمة ، مما ينبه على أن حكمها ليس مندرجا في اختلاف الشرائع بل هو من الأمور الموحدة التي بعث بها الأنبياء والرسل أي الدين الواحد . ١٠- ومن ثم معرفة حكمها وتشريعها من الدين لا من الفروع العملية الظنية الاجتهادية ، نعم أداء التقية عمل فرعي وتفاصيلها تشتمل على الاجتهادات الظنية . ١١- فاللازم عدم الخلط بين معرفة أحكام الفروع أي أركان الفروع وبين أدائها العملي . ١٢- فالولاية إذا أريد تشبيهها بالصلاة من حيث إن معرفة حكم الصلاة من أصول الدين الاعتقادية الضرورية لا كأداء الصلاة الذي هو من الفروع العملية وتفاصيلها من الفروع الظنية الاجتهادية . ١٣- ولا يخفى الفرق الكبير الخطير بين الفروع العملية الظنية الاجتهادية التي قد تخطئ وقد تصيب وبين أصول الدين الضرورية فحكم وجوب الصلاة ليس من الفروع العملية الظنية الاجتهادية المحتملة للخطأ والصواب بل هو من أصول الاعتقاد . 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=أشكل-بعض-السنة-بأن-الشيعة-ارتقت-بالتقي
❓السؤال . اقترضت مالا وبنيت به منزلا وكان علي مبلغ خمس صرفته أثناء البناء قدرة ٥٣٤ لحاجتي الماسة ، مع العلم أني اقترضت مبلغا كي أكمل البناء ، ماحكمه ؟ . ⬇️ 🖊الجواب . ١- المال بالقرض ليس عليه خمس لأنه ليس ربحا مع أنه صرف في المؤنة . ٢- أما المال الذي تعلق به الخمس من السنين السابقة فيبقى في الذمة واللازم دفعه لاحقا ولو تدريجا بحسب القدرة . ٣- أما إن كان المال لربح نفس السنة فلا يستقر في الذمة الخمس بعد صرف المؤنة . 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=اقترضت-مالا-وبنيت-به-منزلا-وكان-علي-مبل @alsanadoffice 🔺