eitaa logo
دفتر حضرت آيت الله سند (دام ظله)
384 دنبال‌کننده
25 عکس
6 ویدیو
126 فایل
دفتر مرجع عاليقدر آیت الله شیخ محمد سند حفظه الله
مشاهده در ایتا
دانلود
(٥) مرجع عاليقدر حضرت آیت الله سند حفظه الله ✅ جلسه ۵ 📃 موضوع: افراط و تفریط، درجات و طبقات حق و باطل 🗓 تاریخ: ۷ شعبان ۱۴۴۵ 🔻سرفصل‌های درس: ۱. اختیار، نه اجبار از سوی خدا و نه بی نیازی از او ۲. بطلان تعطیل و تشبیه در توحید و نبوت و امامت ۳. تفاوت معرفت انبیاء به خدا با تشبیه و تعطیل مغايرت دارد ۴. ايمان به نبى خاتم شرط دستيابى به نبوت است ۵. تفكيك ايمان به پیامبر و وصی ۶. ايمان به علی (ع) شرطی است برای ايمان به پیامبر ۷. بزرگترین چیزی که به پیامبر(ص) در معراج وحی شد ولایت امام علی علیه السلام است. ۸.بطلان قائل شدن به تفکیک میام رویکرد حسینی و مهدوی ۹.محال بودن تفکیک میان رویکرد حسنی و حسینی ۱۰.غلو و تقصیر هر دو باعث نفی روش صحیح و استوار می‌شوند. ۱۱. علاقه و محبت مفرط حضرت حق به علی علیه السلام ۱۲. علاقه و محبت مفرط و قصور در محبت به محمد و آل محمد عليهم السلام.
(جلسه ۵) 🖊️طبیعت انحراف و ضلالت، حالت تضاد دارد مانند جبر و تفویض، غلو و تقصیر، افراط و تفریط، تشبیه و تعطیل و صراط مستقیم همیشه حالتی غیر از آن دو ضد است. البته هم حق و هم ضلالت دارای درجات و مراتب هستند. لذا درجه‌ی استقامت و هدایت حضرت موسی و خضر و سایر انبیاء با درجه‌ی هدایت و استقامت اهل‌بیت علیهم السلام متفاوت است و در یک رتبه نیستند. عظیم‌ترین مطلبی که در معراج به خاتم الانبیاء وحی شد، ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام بود پس ایمان به پیامبر اکرم بدون اقرار به ولایت امیرالمومنین ممکن نیست. همچنانکه تفکیک بین امام حسین علیه السلام و امام زمان عج ممکن نیست‌. به ضلالت رفته است کسی که گمان کند حسینی هست ولی مهدوی نیست یا مهدوی هست ولی حسینی نیست. و این ارتباطات بین جمیع چهارده معصوم علیهم السلام برقرار است. این اعتقاد که مثلا دین ما دین امام حسین است نه دین امام حسن علیه السلام، این دین، گمراهی هست. غلو و تقصیر هردو ظلم به صراط مستقیم و نفی طریق صحیح است. حتی در محبت اهل‌بیت علیهم السلام افراط و تفریط وجود دارد. اما محبت شدید به امیرالمومنین علیه‌السلام درجات بی انتهایی دارد و غلو نیست. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
(٦) مرجع عاليقدر حضرت آیت الله سند حفظه الله ✅ جلسه ۶ 📃 موضوع: انحراف یکی از دلایل تأویل به باطل است 🗓 تاریخ: ۸ شعبان ۱۴۴۵ هجری 🔻سرفصل‌های درس: ۱. منشاءها و اسباب انحراف از دید قرآن و اهل بیت علیهم السلام ۲. تأویل متون دینی به باطل، مهمترین اثر خطرناک انحراف است ۳. كشف اسرار و راز، دلیل انحراف. و تأویل خطابیة، تأویل به باطل است. (خَطّابیّه نام فرقه‌ای غالی از شیعیان که توسط ابوالخطّاب در کوفه پایه‌گذاری شد.) ۴. نیابت خاصة و دست‌نوشته ادعای سفارت ۵. فرقه‌ های منحرف و لغزش‌های کلامی يا جنبه روحی و معنوی تأویل به باطل ۶. سخنان امام رضا علیه السلام در خصوص منحرف بودن موسس فرقه واقفیه در تأویل به باطل ۷. خطرناک بودن تأویل نص دینی ضروری ، به باطل. ضروری دین یعنی احکام و عقاید دینی ای که بدیهی‌بودن آن از طرف شارع، به اثبات رسیده است. ۸.ضروری دین از فروع نیست بلکه از اصول عقاید و دین است. ۹. شهادت دادن به شهادت سوم ( شهادت ثالثه به ولايت اميرالمومنين عليه السلام ) یک وظیفه اعتقادی است که مخاطب آن قلب و زبان است. ۱۰. تولی اهل بیت ضرورتی است قرآنی و انکار کننده مودت و فضیلت آنها از دین بريء و بیزار است. ۱۱.ولایة أموال فيء ضرورتا به دست حضرت أمير المؤمنين و فاطمه زهرا سلام الله عليهم است. ١٢. تأويل نص ضروري دین امری مخاطره برانگیز است ۱۳.نص در مکتب يا مطلق وحی
(جلسه ۶) 🖊یکی از مهمترین اسباب انحراف، تاویلات و باطن‌سازیهای غلط است. ابوالخطاب با اینکه از نواب خاص امام صادق علیه‌السلام بود در عین حال به جهت تاویل‌گرایی های غلط، هم منحرف شد و هم دیگران را منحرف کرد. همه‌ی اهل‌بیت علیهم السلام، نواب خاص داشتند مگر امام عصر عجل الله فرجه در عصر غیبت کبری که نائب خاص ندارند. فرقه‌های منحرفه‌ی باطنیه، به سبب انحراف در حالات روحی و باطنی از مسیر حق خارج شدند. عدم ضبط و دقت در نصوص دینی از اسباب مهم انحراف است و موجب تاویل‌گرایی باطل و غلط می‌شود. از نمونه‌های بارز تاویل‌گرایی غلط، که در در حوزه‌ی فقه هم تاثیر گذار است، تفکر اباحی‌گری است. راه نجات از انحراف، دقت در ضروریات و تحفط بر ظاهر ضروریات است‌.ضروریات، خطوط قرمز دین هستند. ضروریات از اعتقادیات هستند نه از فروع دین. مثلا وجوب نماز که ضروری است و اعتقاد به آن واجب است و ملحق به اصول دین است. اما اداء‌ نماز از فروع دین است ولایت اهل‌بیت از ضروریات اسلامی است. پس تاویل نصوص ضروریات موجب انحرافات عظیمی می‌شود‌. مراد از نص دینی، خصوص الفاظ نیست بلکه مراد از نص، وحی است‌. هرچه وحیانی باشد نص است. حتی بواطن و تاویلات اگر وحیانی باشند، در مدرسه‌ی اهل‌بیت علیهم السلام، نص محسوب می‌شوند. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
✅ جلسه ۷ 📃 موضوع: تطبیق و تأويل به باطل 🗓️ تاریخ: ٩ شعبان ١٤٤٥ 🔻سرفصل‌های درس: ۱. خطرناك بودن تأویل به باطل نزد صوفیان و باطنیه و خطر تغییر ضروریات دین ۲. تصحیح باطل با امری باطل منجر به استحکام باطل می‌شود ۳. انواع دشمن ناصبی و جایگاه علی و آل پیامبر در دستگاه دین ۴. تشکیک در فضائل اهل بیت حکایتگر بغض تشکیک کننده ۵. اهمیت معالجه اشتباهات و انحرافها همراه با انضباط ۶. علاج تأویل به باطل برحسب معیارهای وحیانی ۷. همراهی بی‌پایان عترت با قرآن ۸.تاویل عترت پیامبر به نص، مایه نجات از تأویل به باطل است ۹.تطبیق میان ظاهر و باطن در تأویل قرآن و نص وحیانی
🟢حکم استفاده از اسپری‌ها در حال روزه ❓سؤال 1. آیا شخص روزه‌دار، در‌صورت ابتلا به سرما‌خوردگی یا آنفولانزا، می‌تواند از اسپری بینی استفاده کند؟ 2. آیا استفادۀ افراد مبتلا به آسم از اسپری آسم (اسپری‌ای که تنفس را برای آن‌ها تسهیل می‌کند) مفطر و مبطل روزه است؟ ⬇️ 🖊پاسخ اگر اسپری در بزاق دهان حل شود و طعم آن به حلق برسد و شخص آن را فرو ببرد، مفطر و مبطل روزه خواهد بود، اعم از این‌که برای درمان سرماخوردگی باشد یا برای تسهیل تنفس یا چیزی مانند آن. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
(جلسه ۷) 🖊تاویل به باطل، از اسباب مهم انحراف و ایجاد فرقه‌های گمراه است. بعضی برای مقابله باطل از روش باطل دیگری استفاده کرده‌اند. راه مقابله با صوفیه، انکار جمیع تاویلات و بواطن نیست‌. راه مقابله‌ی با غلات، تقصیرگرایی نیست کما اینکه راه مقابله با وهابیت مثلا، غلو گرایی نیست. اقسام نواصب در بعضی از کتب عامه، ۱۵ مورد شمرده شده که حتی در کتب شیعه، به این عدد نرسیده است‌. یکی از مراتب نصب، تشکیک در روایات فضائل امیرالمومنین علیه‌السلام شمرده شده که کاشف از درجاتی از بغض امیرالمومنین است. به این بیان که علت تشکیک در فضیلت امیرالمومنین چیست؟‌ پاسخ به این سوال، واضح می‌کند که انکار روایات فضائل امیرالمومنین علیه السلام نوعی نصب و بغض است. رد باطل با باطل، باطلی جدید تولید می‌کند. راه مقابله با تاویل گرایی، توجه به متن وحی است. باید با واضحات آیات قران و روایات، با تاویل‌گرایی باطل مواجه شویم و مقابله کنیم. برای مبارزه و مواجهه با تاویل‌گرایی باطل، نباید از تاویلات و بواطن وحیانی دست برداریم. اکثر حقایق قرآنی در بواطن و تاویلات قرآن است چطور می‌توان نسبت به بواطن و تاویلات قرانی بی توجه بود؟ امام صادق علیه‌السلام: هیچ ظاهری بدون باطن و هیچ باطنی بدون ظاهر نیست. نشانه‌ی تاویل حق این است که باعث عدم‌توجه و یا نفی نظام ظاهر نمی‌شود. نشانه‌ی ظواهر حق هم این است که مانع حرکت به سمت بواطن حق نمی‌شوند. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
✅ جلسه ۸ 📃 موضوع: تأویل به حق و خطرات آن 🗓️ تاریخ: ۱۰ شعبان ۱۴۴۵ 🔻سرفصل‌های درس: ۱. دلیل اصلی منحرف شدن به سمت باطل تأویل به باطل است ۲. قرآن کریم نزد مردم همان کتابی است که بر پیامبر نازل شده ۳. آخرین طبقه نازل شده از قران از نظر مردم ۴. کتاب مبین و ام الکتاب نزد خداوند است و آنچه نزد مردم است تنزیل کتاب است ۵. همراه بودن عترت و قرآن و عدم لزوم همراهی صحابه با قرآن ۶. شرط عدم گمراهی تمسک به هر دو ثقل است نه به یکی از آنها ۷. معتبر بودن نص دینی در تأویل و تنزیل
(جلسه ۸) 🖊اگر باب تاویل گرایی باطل باز شود، هیچ امری از دین باقی نمی‌ماند و تمام امور دینی را از بین می‌برد و دچار تحریف می‌کند لذا از اعظم وسایل شیطان برای ایجاد انحراف است. از طرفی، اینکه قرآن صاحب بواطن و تاویلات است بلکه بیشتر معارف در باطن و تاویل قرآن است از ضروریات است. این تعبیر که قرآن حبل ممدود است که طرفی از ان به دست خداوند و طرفی از آن نزد مردم است از ادله‌ی محکم بر این مطلب است. تعابیری مانند ام الکتاب، ذلک الکتاب، لوح محفوظ، تاویل الکتاب کتاب مستور کتاب مکنون و... همه دال بر اشتمال قرآن بر بواطن و تاویلات است. منحصر کردن معارف دینی به ظواهر و تنزیل قرآن، خود نیز نوعی انحراف است. البته استخراج حقایق و بواطن، از ظواهر قرآن کار اهل‌بیت علیهم السلام است و برای ما چنین کاری ممکن نیست زیرا قرآن با اهل‌بیت معیت دارد نه با سایر امت پس کشف اسرار قرآن کریم فقط در اختیار اهل‌بیت است. چون معارف قرآن نامتناهی است، معلم و مبین قرآن هم باید نامتناهی باشد و این است معنای معیت قرآن و اهل‌بیت و لذا تمسک به هردو لازم است و اکتفاء به قرآن تنها یا اهل‌بیت تنها کافی نیست. لذا جمیع فقهاء فرمودند هر اجماعی از امت، بدون وجود معصوم در آن حجت نخواهد بود. اگر باطنی از بواطن یا تاویلی از تاویلات یا سری از اسرار قرآن، از طریق اهل‌بیت علیهم‌السلام برای ما واضح شد، اخذ به ان بر ما لازم است چون وحی است. عصر ظهور، عصر قتال بر اساس تاویل است نه تنزیل که به مراتب از قتال بر اساس تنزیل، عظیم‌تر و شدیدتر و سخت‌تر است. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
(۹) ✅ جلسه ۹ 📃 موضوع: تأویل به نص و نه تأويل به رأى 🗓 تاریخ: ١١ شعبان ۱۴۴۵ هجرى سرفصل‌های درس: ۱. اعتماد به نص وحیانی در عقاید موجب در امان ماندن از انحراف و لغزش است ۲. توقیفی و توقیتی بودن دین در اعتقادات و تأویل به علم ۳. حرکت فهم تفصيلي حرکت به سوی تسلیم است که با انقیاد به علم اجمالی تناقضی ندارد ۴. ابن سینا در مبحث معاد جسمانی و وحی از فلاسفه برجسته تر است. ۵. تأویل به نص وحیانی منجر به علم می‌شود و نه تعبد مبهم. ۶. معلم بودن از مقام‌های پیامبر است. ۷. نقش حکمت وحیانی در سخنان اهل بیت و آموزش دادن به بشریت ۸. نتيجه ادله حجیت خبرواحد، دستيابي به ظنوني است كه به علم منتهي ميشود ۹. آموزش دادن، ایجادفهم برای تحصیل علم تفصیلی و تبعیت از دلیل اجمالی است‌
(جلسه ۹) 🖊راه نجات از انحراف در اعتقادات، اخذ به نصوص و قالبهای وحیانی است. و این معنای توقیفی بودن دین است. توقیفی بودن دین و تسلیم به نصوص بودن به معنای تبعیت کورکورانه نیست بلکه تبعیت با شکوفایی عقل و علم است اگرچه خاصیت علم همیشه این هست که ابعاد مخفی و ابهامی دارد. معنای حرکت به سوی علم تفصیلی این نیست که هیچگاه علم اجمالی و ابهامی نداشته باشیم و پیوسته همه‌ی جهات علوم برای ما تفصیلا منکشف باشد. برای جلوگیری از انحرافات باطنی، باید نصوص وحیانی تاویلی-باطنی را ملاک و میزان قرار داد. عقل، باید متعلم از وحی باشد اما در عین متعلم بودن پیوسته برایش علم و انکشاف و شکوفایی حاصل می‌شود. انبیاء به بشر حکمت و تعقل وحیانی را تعلیم می‌دهند. نمونه‌ی آن حضرت لقمان و حضرت سلمان است که حکیم الهی بودند و تحت تعلیم حجج الهی به این مقامات رسیدند. یکی از اسباب حصول علم، تراکم ظنون است. و یکی از فوائد اخبار و احادیث ضعیف السند، تحصیل ادله‌ی عقلانی است که در متون آن روایات مطرح شده است. 🔹 @ayatollahsanad 🔺