eitaa logo
دفتر حضرت آيت الله سند (دام ظله)
567 دنبال‌کننده
41 عکس
14 ویدیو
135 فایل
دفتر مرجع عاليقدر آیت الله شیخ محمد سند حفظه الله
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢وجوبِ تراشیدن سر در حج صروره* ❓سؤال کسی که اولین بار است حج به جا می‌آورد باید موی سر خود را بتراشد. آیا این حکم فتوا‌ست یا احتیاط واجب؟ ⬇️ 🖊پاسخ لزوم تراشیدن سر برای صروره فتوا‌ست، نه احتیاط. احتیاط واجب راجع به تلبید** در عمرۀ تمتع است. [*: «صروره» به کسی که برای اولین بار حج می‌گذارد گفته می‌شود. **: «تلبید» آغشته کردن موی سر با چیزی لزج، مانند عسل و‌.‌.‌. است به منظور مراقبت از موی سر.] 🔹 🌐https://m-sanad.com/?faqs=کسی-که-اولین-بار-است-حج-به-جا-میآورد-با&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
❓سؤال اگر شخصی در ظهر یا عصر روز پنج‌شنبه مُحرم شود و در مغرب همان روز (در شب جمعه) به مکه برسد و احتمال داشته باشد که شب جمعه اولِ ماهِ شعبان باشد، آیا عمرۀ رجبیه برای شخص محسوب می‌شود یا نه؟ آیا بین اَعلام و بزرگان اختلافی در این باره وجود دارد؟ ⬇️ 🖊پاسخ آری، اگر در ظهر یا عصرِ روزی که از ماه رجب است مُحرم شود، عمرۀ رجبیه محسوب می‌شود و اشکالی ندارد، هر‌چند شبِ آن روز اولِ ماهِ شعبان باشد. ظاهراً همه این حکم را قبول دارند و مسئله اختلافی نیست، چرا‌که در این باره نص وجود دارد. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=اگر-شخصی-در-ظهر-یا-عصر-روز-پنجشنبه-مُح&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
❓سؤال بر چه اساسی مُحرم شدن از شهر جده را صحیح می‌دانید؟ ⬇️ 🖊پاسخ از نظر ما، شهر جده محاذی میقات است. البته ما «محاذات» را در معنایی غیر از معنای مد‌نظر اعلام به‌کار می‌بریم. از نظر ما، «محاذات مواقیت بودن» به معنی قرار گرفتن در منطقه‌ای است که مرز‌های مواقیت تعیین‌شده، به‌عنوان «منطقۀ میقات»، به وجود می‌آورد و بنا‌بر این مبنا، شهر جده بر روی محیط این منطقه قرار گرفته‌است و در‌نتیجه احرام بستن از آن شهر صحیح است. این حکم در‌مورد کل شهر جده، به‌جز قسمتِ جنوبیِ آن، صادق است. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=بر-چه-اساسی-مُحرم-شدن-از-شهر-جده-را-صحیح&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢حکمِ وقوفِ امسال (۱۴۴۵) با اهل‌سنت ❓سؤال آیا وقوف در عرفات با اهل‌سنت کافی و مجزی است در حالی که می‌دانیم امسال (سال ۱۴۴۵) روز اعلامی از طرف آن‌ها صحیح نیست و خلاف واقع است؟ ⬇️ 🖊پاسخ ۱. بین «خلاف ظاهر» و «خلاف واقع» تفاوت وجود دارد. وقوف با اهل‌سنت در این سال (۱۴۴۵) را نمی‌توان خلاف واقع دانست. ۲. در خلاف واقع ما قطع و یقین به مخالفتِ روزِ اعلامیِ آن‌ها با واقعیت داریم [در حالی که در این‌جا چنین قطع و یقینی وجود ندارد]. ۳. بین دو قسم (خلاف ظاهر و خلاف واقع) تفاوت بسیاری وجود دارد، ولی گاهی برخی افراد بین آن‌ها خلط می‌کنند و حکم دو قسم بر آن‌ها مشتبه می‌شود. ۴. وقوف امسال (سال ۱۴۴۵) مندرجِ تحتِ «خلاف ظاهر» است که در اصطلاح فقها، «وقوف با اهل‌سنت در صورت شک» نامیده می‌شود، نه مندرجِ تحتِ «خلافِ واقع» که همان قطع به خلاف است. [به سخن دیگر، در وقوف امسال ما علم به واقع نداریم و به مخالفتِ قطعیِ وقوف، در تاریخِ رسمیِ اعلامی، علم نداریم. ما شک به خلاف واقع بودن چنین وقوفی داریم و حکم صورت شک با حکم صورت قطع و یقین متفاوت است.] پس محل بحث از مصادیق خلاف‌الظاهرِ مشکوک‌الواقع است، یعنی به خلاف ظاهر بودن علم داریم، ولی به خلاف واقع بودن شک داریم که حکم این صورت کفایت و اِجزای وقوف است. ما به این مبحث در بحث «هلال و استهلال» اشاره کرده‌ایم. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
❓سؤال حاجی در حج آگاهی یافته‌است که حج با مال غیر‌مخمّس (مالی که خمس آن پرداخت نشده‌است) صحیح نیست. با توجه به این‌که در حج است، چه باید بکند؟ اگر نیت پرداخت خمس مال بعد از اتمام حج و بر‌گشت به وطن کافی است؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. نیت پرداخت خمس لازم و واجب است تا شخص از تمرد و تجری دوری کند، ولی صرف نیت برای ابرای ذمه کافی نیست. شخص می‌تواند پارچۀ احرام را به‌صورت نسیه بخرد و پول آن را بدهکار شود و سپس با مال غیر‌مخمّس بدهی خود را تسویه کند. در این صورت احرام شخص صحیح است و اشکالی ندارد، هر‌چند احوط این است که ابتدا خمس پول را کنار بگذارد [و سپس اقدام به خرید یا تسویۀ دین و بدهکاری کند]. 2. اما این‌که آیا بدون احتساب و پرداخت یا کنار گذاشتن خمس شخص مستطیع محسوب می‌شود یا نه، باید گفت از نظر ما، استطاعت شرط مشروعیت حج واجب نیست، بلکه شرط تنجز حج است و در‌نتیجه شخص، چه مستطیع باشد و چه نباشد، می‌تواند حج واجب به جا آورد. اما بنا‌بر دید‌گاهی که استطاعت را شرط مشروعیت حج واجب می‌داند، باید گفت اگر مقدارِ مالِ مخمّس موجب استطاعت شخص شود، حج واجب بر ذمۀ شخص می‌آید. 3. اگر حاجی در حج قادر بر مصالحه باشد، مصالحه مقدم بر «صرفِ نیتِ پرداختِ خمس» است. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=حاجی-در-حج-آگاهی-یافتهاست-که-حج-با-مال&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢ارتکابِ سهویِ تروکِ احرام ❓سؤال شخصی برای عمرۀ مفرده احرام بست و سپس به شیشۀ ماشینی نگاه کرد و تصویر خود را دید و سپس در آسانسور به آینه نگاه کرد و خود را دید و سپس سر خود را از پشت با پارچۀ احرام پوشاند. این شخص مدعی است که همۀ این کار‌ها از روی غفلت بوده‌است و در این باره قسم جلاله می‌خورد. حکم این شخص چیست؟ آیا باید کفاره بدهد؟ ⬇️ 🖊پاسخ اگر ارتکاب آن افعال از روی غفلت و سهو بوده باشد، اشکالی ندارد و کفاره لازم نیست، ولی بهتر است من باب استحباب، مقداری خرما صدقه دهد. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخصی-برای-عمرۀ-مفرده-احرام-بست-و-سپس-به&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
4_6007825615426688494.mp3
41.77M
1 ● فقه القلوب 1 ■ اشاره‌ای به منابع این علم ○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
4_6010077415240374235.mp3
13.92M
● پرسش و پاسخ 1 ○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
1_12010063176.mp3
59.83M
2 ● فقه القلوب 2 ■ تاریخچه گذرا و فهرستی از این علم ○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
1_12010084007.mp3
37.39M
● پرسش و پاسخ 2 ○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
1_12032401473.mp3
53.25M
3 ● فقه القلوب 3 ■ تفاوت علوم مربوط به روح و اخلاق و آداب و قلب ○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
1_12032433174.mp3
57.6M
● پرسش و پاسخ 3 ○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
1_12049505837.mp3
62.93M
4 ● فقه القلوب 4 ■ ادراکات قلبی ؛ افراط در نفی و اثبات ○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
1_12049524976.mp3
51.73M
● پرسش و پاسخ 4 ○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
4_6019536853076546151.mp3
60.18M
5 ● فقه القلوب 5 ■ هیمنه علم قلوب بر علم اخلاق ○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
4_6019536853076546152.mp3
45.98M
● پرسش و پاسخ 5 ○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
240618_2238.mp3
57.63M
6 ● فقه القلوب 6 ■ ادراکات قلبی و سامانه حجیت ○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
240618_2339.mp3
43.96M
● پرسش و پاسخ 6 ○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445