#پرسش_فقهی
#حج
❓سؤال
حاجی در حج آگاهی یافتهاست که حج با مال غیرمخمّس (مالی که خمس آن پرداخت نشدهاست) صحیح نیست. با توجه به اینکه در حج است، چه باید بکند؟ اگر نیت پرداخت خمس مال بعد از اتمام حج و برگشت به وطن کافی است؟
⬇️
🖊پاسخ
1. نیت پرداخت خمس لازم و واجب است تا شخص از تمرد و تجری دوری کند، ولی صرف نیت برای ابرای ذمه کافی نیست. شخص میتواند پارچۀ احرام را بهصورت نسیه بخرد و پول آن را بدهکار شود و سپس با مال غیرمخمّس بدهی خود را تسویه کند. در این صورت احرام شخص صحیح است و اشکالی ندارد، هرچند احوط این است که ابتدا خمس پول را کنار بگذارد [و سپس اقدام به خرید یا تسویۀ دین و بدهکاری کند].
2. اما اینکه آیا بدون احتساب و پرداخت یا کنار گذاشتن خمس شخص مستطیع محسوب میشود یا نه، باید گفت از نظر ما، استطاعت شرط مشروعیت حج واجب نیست، بلکه شرط تنجز حج است و درنتیجه شخص، چه مستطیع باشد و چه نباشد، میتواند حج واجب به جا آورد. اما بنابر دیدگاهی که استطاعت را شرط مشروعیت حج واجب میداند، باید گفت اگر مقدارِ مالِ مخمّس موجب استطاعت شخص شود، حج واجب بر ذمۀ شخص میآید.
3. اگر حاجی در حج قادر بر مصالحه باشد، مصالحه مقدم بر «صرفِ نیتِ پرداختِ خمس» است.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=حاجی-در-حج-آگاهی-یافتهاست-که-حج-با-مال&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#حج
🟢ارتکابِ سهویِ تروکِ احرام
❓سؤال
شخصی برای عمرۀ مفرده احرام بست و سپس به شیشۀ ماشینی نگاه کرد و تصویر خود را دید و سپس در آسانسور به آینه نگاه کرد و خود را دید و سپس سر خود را از پشت با پارچۀ احرام پوشاند. این شخص مدعی است که همۀ این کارها از روی غفلت بودهاست و در این باره قسم جلاله میخورد. حکم این شخص چیست؟ آیا باید کفاره بدهد؟
⬇️
🖊پاسخ
اگر ارتکاب آن افعال از روی غفلت و سهو بوده باشد، اشکالی ندارد و کفاره لازم نیست، ولی بهتر است من باب استحباب، مقداری خرما صدقه دهد.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخصی-برای-عمرۀ-مفرده-احرام-بست-و-سپس-به&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
● فقه القلوب 1
■ اشارهای به منابع این علم
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
● پرسش و پاسخ 1
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
● فقه القلوب 2
■ تاریخچه گذرا و فهرستی از این علم
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
● پرسش و پاسخ 2
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
● فقه القلوب 3
■ تفاوت علوم مربوط به روح و اخلاق و آداب و قلب
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
● پرسش و پاسخ 3
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
● فقه القلوب 4
■ ادراکات قلبی ؛ افراط در نفی و اثبات
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
● پرسش و پاسخ 4
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
● فقه القلوب 5
■ هیمنه علم قلوب بر علم اخلاق
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
● پرسش و پاسخ 5
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
● فقه القلوب 6
■ ادراکات قلبی و سامانه حجیت
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
● پرسش و پاسخ 6
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
● فقه القلوب 7
■ نیابت خاصه ؛ نمودار مقامات قلبی
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
● پرسش و پاسخ 7
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445