#پرسشهای_اعتقادی
⚫️آگاهی امامان (علیهم السلام) به مسأله بداء
❓سؤال:
آیا امامان (علیهم السلام) نسبت به مسأله بداء آگاهی دارند؟
⬇️
🖊پاسخ:
١- در باب علم ائمه (علیهم السلام) دو دسته روایت وجود دارد:
دسته اول: ائمه (علیهم السلام) هرگاه بخواهند چیزی را بدانند، از آن آگاه میشوند.
دسته دوم: علم امامان (علیهم السلام) به اشیاء فعلی و همیشگی است.
٢- جمع بین این دو دسته از اخبار بدینگونه است که روایات دسته اول را بر مراتب نازله وجودی ایشان و روایات دسته دوم را بر مراتب عالیه وجودی آن حضرات حمل میکنیم.
٣- نیز در باب «بداء» آمده است که: نوعی از آن را کسی جز ذات مقدس حق تعالی نمیداند و آن «بداء اکبر» نام دارد. و نوع دیگر آن را جز خدا و اهلبیت (علیهم السلام) کسی نمیداند. و نوع دیگر را علاوه بر خدا و اهل بیت (علیهم السلام)، پیامبران الهی و ملائکه مقرّب نیز میدانند.
٤- با این مقدمات میتوان در پاسخی جامع به صورتهای مختلفی از «بداء» اشاره کرد و گفت: آن حضرات برخی از انواع بداء را میدانند و برخی دیگر را با عنایت به مراتب نازله وجودیشان نمیدانند.
٥- همچنین در روایات آمده است که «بداء اکبر» که مخصوص به پروردگار است، به واسطه اسم مستأثر تحقق مییابد.
٦- به هر حال آنچه مسلم است اینکه هیچ مخلوقی احاطه به علم پروردگار ندارد؛ و این همان وجه امتیاز میان خالق و مخلوق است. در مناجات رجبیه آمده است: «لا فرق بينك وبينها إلا أنهم عبادك وخلقك»، یعنی فرقی میان خداوند و اهلبیت (علیهم السلام) نیست، جز آنکه ایشان بنده و مخلوق پروردگار هستند.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/farsi/archives/20911
@ayatollahsanad 🔺
076_الاصول_الاربعاء۲۶ربيع_الثاني۱۴۴۳الشهادة_الثالثة_والوجوه_الصناعية.docx
24.4K
🖊#تقرير_درس_الاصول
الاربعاء۲۶ربيع_الثاني۱۴۴۳
@alsanaddroos
077_الاصول_السبت۲۹ربيع_الثاني۱۴۴۳_الشهادة_الثالثة_والحقيقة_الشرعية.docx
23.2K
#تقرير_درس_الاصول
السبت۲۹ربيع_الثاني۱۴۴۳
078_الاصول_الأحد۳۰ربيع_الثاني۱۴۴۳_الحقيقة_الشرعية_بين_التعدد_والوحدة.docx
21.6K
🖊#تقرير_درس_الاصول
الاحد 30ربيع_الثاني۱۴۴۳
079_الاصول_الاثنين۱جمادي_الاول۱۴۴۳_وحدة_الحقيقة_الشرعية_في_التشهد.docx
25.2K
🖊#تقرير_درس_الاصول
الاثنين 1 جماد الاول _الثاني۱۴۴۳
@alsanaddroos
081_الاصول_الاربعاء۳جمادي_الاول۱۴۴۳_الحيقيقة_الشرعية_والجعل_الشرعي.docx
22.3K
🖊#تقرير_درس_الاصول
الاربعاء 3 جماد الاول _الثاني۱۴۴۳
@alsanaddroos
083_الاصول_الاحد۷جمادي_الاول۱۴۴۳_الصحيح_والاعم_والتحليل_في_الاستنباط.docx
24.4K
🖊#تقرير_درس_الاصول
الاحد 7 جماد الاول _الثاني۱۴۴۳
@alsanaddroos
084_الاصول_الاثنين۸جمادي_الاول۱۴۴۳_الصحيح_والاعم_ومعاني_الصحة_والفساد.docx
24.6K
🖊#تقرير_درس_الاصول
الاثنين 8 جماد الاول _الثاني۱۴۴۳
@alsanaddroos
087_الاصول_الثلاثاء۱۶جمادي_الاول۱۴۴۳_الصحة_الفعلية_والاقتضائية.docx
18.7K
🖊#تقرير_درس_الاصول
الثلاثاءء1 جماد الاول _الثاني۱۴۴۳
@alsanaddroos
088_الاصول_الاربعاء۱۷جمادي_الاول۱۴۴۳_قيود_الصحة_للاجزاء_والشرائط.docx
20.8K
🖊#تقرير_درس_الاصول
الاربعاء17 جماد الاول _الثاني۱۴۴۳
@alsanaddroos
بحث_الفقه_لسماحة_الشيخ_السند_االأربعاء_17جمادي_الأولى_1443_تعدد.docx
28.3K
🖊#تقرير_درس_الفقه
الاربعاء 17 جماد الاول _الثاني۱۴۴۳
@alsanaddroos
#پرسش_های_دینی
#نماز_مسافر
#حد_ترخص
❓سوال:
فرمودید که "ملاک آخرین خانههای شهر است نه محلهها یا مغازههای اطراف شهر"
آیا منظور شما این است که:
۱. در محاسبه حد ترخص، محلههای مسکونی (حومه شهر که ملحق به شهر است) در نظر گرفته نمیشوند و تنها باید حد ترخص را از آخرین منازل پایتخت حساب کرد؟
۲. اگر این محلههای مسکونی از یکی از استانهای حکومت تبعیت کنند (شهری غیر از پایتخت) اما حومه و محلههای استان متصل باشند به حومه و محلههای پایتخت، آیا در این صورت میتوان ملاک را تقسیمات سیاسی پایتخت و محلههای آن و همچنین استانهای تحت تابعیت حکومت و محلههای آن به حساب آورد؟
۳. اگر به واسطه انتقال برخی از محلههای مسکونی برخی استانها به پایتخت _یا عکس آن_ تقسیمات سیاسی تغییر کند، حکم آن در این حالت چگونه است؟
⬇️
🖊پاسخ:
۱. حومهها بدون اینکه جزو شهر محسوب شوند، مانند مراتع اطراف شهر، زبالهدانهای عظیم خارج از شهر که متصل به آن است و مزارع مردم شهر، وابسته و در تابعیت شهر هستند.
۲. ملاک در تغییر ماهیت حومهها و اینکه جزئی از شهر محسوب میشوند یا خیر، نام گذاریهای عرفی است نه تقسیمات رسمی حکومتی.
بله البته این تقسیمات از عوامل موثر نام گذاریهای عرفی به حساب میآید.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/farsi/archives/20915
@ayatollahsanad 🔺