🌸 ســلام
☕️صبح پنجشنبه تون بخیر
🌸 امـروز برایِ شما
☕️روزی پر از عشـق و امّیـد
🌸 نشـاط و آرامـش
☕️و خوشبختی آرزو میکنم
🌸 امیـدوارم در کنار
☕️خانواده و عزیزانتـان
🌸 آخر هفته خوبی داشته باشید
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
انسان های « خون آشام » زائیده خیال اسلاوها قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ افسانه خون آشامها ریشه در سالهای
انسان های « خون آشام » زائیده خیال اسلاوها 👹
قسمت (پایانی) 2️⃣
♦️اولین اثر ادبی با موضوع خون آشام سال ۱۷۴۸ سروده شد، بعد هم شاعران دیگر آن قدر روی سوژه کار کردند تا گوته معروف از راه رسید.
🔷 گوته در سال ۱۷۹۷ «عروس کورینث» را سرود که داستان زن جوانی بود که از گور بر میگشت تا نامزدش را ببیند و بعد که متوجه اعمال خدا ناپسندانه او میشد، دیوانه میشد و به سرش میزد و تبدیل به خون آشام میشد.
🔶 توی این دسته از اشعار، ماجرا بیشتر حول محور دوگانه مسیحیت/ بیایمانی میگردد که معلوم است واکنشی بوده به رواج دینهای جدید در مسیحیت و تنبیه و تحذیری که کلیسا نسبت به «این بدعتگزارها» میداده.
🔷 در واقع، در این اشعار آلمانی، خون آشام نماینده ای است از جامعه بیدینها که باید با کمک دعا و کلیسا بر او غلبه کرد.
🔶 ورود خون آشامها به ادبیات انگلیسی، کار لرد بایرون شاعر بود. در سفرهای متعددش به شرق اروپا، با مفهوم خون آشام آشنا شد و در شعری درسال ۱۸۱۳ از لغت خون آشام استفاده کرد.
🔷 اولین کسی هم که داستانی درباره خون آشامها نوشت، دوست صمیمی و پزشک مخصوص بایرون، جان ویلیام پولیدوری بود که در سال ۱۸۱۹ رمانی با عنوان «خون آشام» نوشت.
🔶 و در آن خون آشامی به اسم «لرد ورتون» را معرفی کرد که به گفته خودش از روی لرد بایرون شخصیتش را ساخته بود (کلا بایرون به گردن ادبیات ترسناک حق بزرگی دارد.
🔷 او علاوه بر معرفی خون آشامها، با دست انداختن مداوم ماری شلی، محرک او در نگارش «فرانکشتاین» هم بود.)
🔶 ایده موجود شر نامیرایی مثل خون آشام، آن قدر برای ادیبان انگلیسی قرن نوزدهم جذاب بود که خیلی زود داستانهای متعددی درباره خون آشامها نوشتند و در واقع ژانر را ارتقا دادند.
🔷 تا جایی که در «بلندیهای بادگیر» امیلی برونته (۱۸۴۷) هم که مربوط به ژانری کاملا متفاوت است، میبینیم که شخصیت اصلی داستان (هیثکلیف) به خدمتکار خانه اش مشکوک است که آیا او خون آشام است یا نه❓(آیا ظهور پدیده جدیدی به اسم استعمار و امپراتوریهای وسیع ماورایی بحار که در آن زمان ابدی و شکست ناپذیر میآمد، در این توجه به ادبیات ترسناک و موجودات شروری مثل خون آشام نقش نداشته❓)
🔶 در این سالها، هر کدام از ادیبان انگلیسی چیزی به اسطوره خون آشام اضافه یا کم کردند، تا این که ظهور یک نویسنده ایرلندی به نام برام استوکرو کتابی که او با عنوان «دارکولا»نوشت (۱۸۹۷)
🔷 کتاب دراکولا به یکباره ژانر را تکان داد و تصویر دراکولا را به عنوان نمادی ابدی از یک خون آشام کلاسیک در ذهنها ماندگار کرد.
🔶 دراکولای برام استوکر، نه تنها موجودی دیوانه و خشن نبود بلکه بسیار هم مودب و مبادی آداب بود. کتابخانه ای بزرگ داشت و مدام بر از دست دادن دوستانش در طی قرون متمادی افسوس میخورد. در عین حال هم مکار و حقه باز هم بود و قربانیانش را با روشهای مختلف به دام میانداخت.
♦️ چیزی نگذشت که دراکولاترسی، در سرتاسر انگلستان و بعد هم اروپا و آمریکا همه گیر شد؛ طوری که در نخستین سالهای اختراع سینما، در سال ۱۹۰۹ اولین فیلم درباره دراکولا ساخته شد و دراکولا موجودیت سینمایی هم پیدا کرد. حالا دیگر افسانه کامل شده بود؛ افسانه خون آشام.
@ayeha313
هفت معیار اشتباه❌ در انتخاب همسر
👈 عدم مشاوره
👈 انتخاب هیجانی
👈 احسـاس تنهـایی
👈 انتخاب از روی اجبار
👈 ازدواج به امــید تغییر
👈 انتخـاب از روی ظاهـر
👈 نداشتن شـناخـت کـافی
@ayeha313
⭕️ چرا مذهب شیعه را مذهب جعفری می گویند؟
برای بسیاری این سؤال وجود دارد که چرا امام جعفر صادق (علیه السلام) را به عنوان رئیس مذهب تشیع می شناسیم؟ چرا امامان قبل از ایشان بویژه اولین امام شیعیان حضرت علی (علیه السلام) به عنوان رئیس مذهب شناخته نمی شود.
⭕️ جواب👇
بر اساس بررسی های بعمل آمده در تاریخ اسلام به این نکته بر می خوریم که بحث شیعه و سنی از ابتدا به شکل امروزی مطرح نبود و به طرفداران و پیروان حضرت علی (علیه السلام)شیعیان و علویان می گفتند و اما کلمه سنی و اهل تسنن به شکل امروزی تا عصر امام صادق (علیه السلام) متداول نبود و در مقابل شیعیان همانگونه که در تاریخ می خوانیم عناوین امویان ، عباسیان . ... مطرح بوده است تا اهل تسنن .
اما همانگونه که تاریخ بیان می کند مذاهب چهارگانه ( حنفی ، مالکی ، شافعی و حنبلی ) در اهل تسنن در عصر امام صادق (علیه السلام) و بعد از آن شکل گرفته است .هر یک از مذاهب چهارگانه به نام رئیس و مؤسس آن نامگذاری شده است و در مقابل این چهار مذهب اهل تسنن نام مذهب جعفری با توجه به اینکه بزرگ و پیشوای این مذهب در این زمان حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) بودند برای مذهب شیعه متداول گشت.حال چرا نام گذاری این مذاهب در این زمان اتفاق افتاد.محققان به دو موضوع مهم در این باره اشاره می کنند که به اختصار به توضیح آن می پردازیم:
🔴 نقل حدیث در زمان خلیفه دوم ( عمر) ممنوع شد و هیچ کس حق نداشت از پیامبر (صلی الله علیه و آله) حدیث نقل کند و یا بنویسد و منتشر کند که در جای خود نیاز به بحث و تفسیر دارد.این ممنوعیت تا زمان عمر بن عبد العزیز که در سال 99 (ه.ق) به خلافت رسید ادامه داشت و به دستور وی ممنوعیت نقل حدیث لغو شد.در این زمان دستیابی شیعیان به احادیث پیامبر و امامان گذشته با وجود امام معصوم در بینشان که احادیث و سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) نسل به نسل منتقل شده بود بسیار آسان بود و بالعکس چون صحابه زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) از دنیا رفته بودند و با توجه به ممنوعیت نقل حدیث نسلهای بعدی هم به آن دسترسی نداشتند احادیث رسیده از زمان رسول خدا توسط غیر شیعیان بسیار اندک بود و بسیاری از احادیث هم جعلی بود که در زمان معاویه برای مبارزه با علویان جعل گردیده بود.از این رو تنها منبع موثق امامان شیعه بودند و چون لغو ممنوعیت نقل حدیث در زمان امام باقر و امام صادق علیهما السلام انجام شد در اغلب کتب حدیث ما بیشترین احادیث را به نقل از این دو بزرگوار می بینیم و بیشترین احادیثی که مبنای مسائل و احکام فقهی می باشند از این دو امام بویژه امام صادق (عليه السلام ) نقل شده است .
🔴 عامل دومی که به عامل اول برای به بار نشستن کامل کمک کرد ایجاد فضای سیاسی خاص در زمان امام صادق (علیه السلام) بود که به علت درگیریهای بنی امیه و بنی عباس بر سر تصرف خلافت بوجود آمد و این زمان دقیقا مصادف شده بود با زمان امامت امام ششم ( 114 تا 148 زمان امامت امام ششم و سال 132 سال انقراض سلسله اموی بوده است ) .
امام از این دو فرصت به دست آمده نهایت استفاده را برای تبلیغ مذهب تشیع و بیان احکام فقهی اسلام را با تشکیل کلاسهای درس که تعداد دانشجویان ایشان را در مدت امامتشان بالغ بر 4000 نفر می دانند اقدام نمودند و حتی دو نفر از رؤسای مذاهب اهل تسنن یعنی ابو حنیفه و مالک بن انس در نزد ایشان درس می خواندند .و شافعی و احمدبن حنبل هم از شاگردان شاگردان ایشان محسوب می شوند .
لذا با توجه به مطالب فوق و اوج گسترش معارف اسلامی و فقه و احکام اسلام بخصوص شیعه در زمان حضرت امام صادق (علیه السلام) ، مذهب شیعه از آن زمان به بعد به عنوان مذهب جعفری نامیده شد.
@ayeha313
🔴چرا بعضی مردم از ظهور امام زمان میترسن؟!
🔰 وحشت از ظهور آن حضرت، بخاطر ساختن تصویری خشن از امام دوازدهم هست که به هیچ گناهکاری رحم نمیکند!
⚫️از این رو عده ای با جسارت چنین بر زبان میآورند: «دوست ندارم حضرت ظهور کند، چون آدم گنهکاری هستم و اگر حضرت ظهور کند مرا میکشد»
❤️در روايات متعددى بر اين موضوع تأكيد شده است كه امام مهدى(عج) شبيه ترين مردم به رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) هستن چه از نظر چهره و شمايل ظاهرى و چه از نظر خلق و خو و رفتار...
🌸در روايت ديگرى از امام محمدباقر میپرسند: «وقتى قائم به پا خيزد چگونه با مردم رفتار میکند؟» آن حضرت پاسخ میدهند:
آنگونه كه رسول خدا رفتار میکردند..
🌸همه ما میدانيم كه رسول خدا چنان مهربان و رئوف بودند كه حتى حاضر نشدند دشمنان خود را نفرين كنند.
🌟اين ويژگى رسول خدادر قرآن كريم نيز مورد ستايش قرار گرفته و خداوند میفرمايد:
به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اينچنين خوشخوى و مهربان هستى، اگر تندخو و سخت دل بودی از اطرافت پراکنده میشدند
❤️و در جاى ديگر نيز میفرمايد: هر آينه پيامبرى از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج میدهد بر او گران می آید. سخت به شما دلبسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است.
📛بنابراين، نسبت دادن خشونت و سنگدلى به فردى كه شبيهترين مردم به پيامبر رحمت اللعالمین است، هرگز شايسته نيست!
♥️آن حضرت در نبردهاى خود هرگز خون بیگناهى را بر زمين نمیريزد و در آغاز حركت خود نيز از يارانش بيعت میگيرد كه:
🔹 مسلمانى را دشنام ندهند؛
🔹خون كسى را به ناحق نريزند؛
🔹 به آبروى كسى لطمه نزنند؛
🔹به خانه كسى هجوم نبرند؛
🔹کسى را به ناحق نزنند و...
🔴حتی در روایت هست که هنگام ظهور سفیانی ملعون رو با اون حجم از جنایت و ظلم نزد حضرت میارن، به حضرت مهدی التماس میکنه منو نکش!
💚حضرت به دلیل رقت قلب و مهربانی که دارن روشونو برمیگردونن و تصمیم رو به یارانشون میسپارن.
یارانشون هم اون ملعون رو به درک واصل میکنن.
🌼به دليل همين رفتار مناسب و مهربونی بی حد با عموم مردم است كه در روايات میخوانيم:
🌺 پس از ظهور همه ساكنان زمين از امام مهدى(عج) خشنودند و به او عشق میورزند.
⛔️اما متأسفانه در طول تاريخ اسلام، افراد مختلفی با انگيزه هاى متفاوت و با روایات ساختگی سعی کردن که اون حضرت رو خشن و سنگدل نشون بدن تا مردم آمدنش رو از خدا نخوان و سمتش نرن تا تخت و تاج اونها به خطر نیفته...
📗منابع:
1. علامة مجلسي، بحار الأنوار، بيروت – لبنان، ناشر دار إحياء التراث العربي سال چاپ 1403 - 1983 م ج52، ص379.
2. همان، ج52، ص381، ح192.
3. همان، ج51، ص161، ح9.
و......
🖤هزار طایفه آمد هزار مکتب رفت
🖤و ماند شیعه که قال الامام صادق داشت...
📗به دليل اين كه حضرت صادق «عليهالسلام» رییس بزرگ مکتب جعفری،معارف شيعي را كه رو به فراموشي سپرده شده بود احيا كرد...
🌷مقام معظم رهبري، و ديگر مراجع تاكيد دارند كه مراسم سوگواري براي امام جعفر صادق «عليهالسلام»🖤 #در_سطح_عزاداری_شيعيان_در_روز_عاشورا برگزار شود.
آجرک الله یا صاحب الزمان...
@ayeha313
#استوری
دلم هواے بقیع دارد و غم صادق
عزا گرفتہ دل من ز ماتم صادق
دوباره بیرق مشکے بہ دسٺِ دل گیرم
زنم بہ سینہ ڪه آمد مُحرم صادق
#شهادتامامصادقتسلیت🕊
۵ خرداد در تقویم ایرانی روز مسجد سلیمان است. ۵ خرداد سال ۱۲۸۷ برای نخستینبار گروه اکتشاف کنسرسیوم دارسی، در پی ماهها حفاری در مسجدسلیمان به نفت رسید. اولین چاه نفت مسجدسلیمان ۳۶۰ متر عمق داشت و به چاه شماره یک معروف است
@ayeha313
Mehdi Rasooli - Ye Daghi Roye Ghalbam Hast (128).mp3
14.64M
🎙 #حاج_مهدی_رسولی
به مناسبت شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
#امام_صادق
🌷سرآغاز هفته تون
❤️پرازعشق وامید
🌷امیدوارم خداوند برای هفته ایی
❤️که در پیش رو دارید
🌷اتفاقهای خوب و خوش رقم بزند
❤️وحال دلتون
🌷مثل شکوفه های بهاری
❤️تازه وباطراوت باشد
@ayeha313
💠 حدیث روز 💠
*💎 برادر خود را با این دو صفت امتحان کنید*
🔻امـام صـادق عليهالسلام:
إخْتَبِرُوا إخْوانَكُمْ بِخَصْلَتَينِ: فَإنْ كانَتا فيهِمْ وَإلاّ فَأعْزُبْ ثُمَّ اَعْزُبْ ثُمَّ أعْزُبْ: ألْمُحافَظَةُ عَلَى الصَّلَواتِ فى مَواقيتِها وَالبِرُّ بِالإخْوانِ فِى العُسْرِ وَاليُسْرِ
◻️برادران خود را با دو صفت امتحان كنيد، كه اگر آن دو صفت را داشتند به دوستى و رفاقت خود با آنها ادامه دهيد وگرنه از آنان دورى كنيد، دورى كنيد، دورى كنيد:
✔️ ۱ـ مراقبت بر نماز اول وقت.
✔️ ۲ـ نيكى به برادران چه در سختى و تنگدستى، چه در هنگام آسايش و گشايش.
📚 وسائل الشيعه، ج ۸، ص ۵۰۳
@ayeha313
🔴 پرچم قرمز سفیانی بعد از داعش
‼️ علامه مجلسی از کعب بن حارث نقل می کند:
...سپس بربر می آیند درحالی که پرچمهای زرد دارند و بر اسبهای گوش بریده سوارند تا اینکه وارد مصر می شوند، پس مردی از اولاد صخر(سفیانی) خروج می کند و پرچمهای سیاه را به سرخ تبدیل کرده و کارهای حرام را حلال می کند.
📜 بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج۵۱، ص: ۱۶۳
✅ منظور از پرچم سیاه همان داعش است و پرچم قرمز نیز همان سفیانی میباشد
🔴 سفیانی، آخرین حاکم سوریه قبل از ظهور امام عصر، هنگام وقوع اختلاف و جنگ داخلی در منطقه شام و سوریه بین حاکم سوریه و مخالفین وی ، در سوریه، حضور ندارد، بلکه در بلاد روم (غرب)، می باشد و از دنیای غرب و با حمایت غربی ها، وارد معادلات منطقه شام و واقعیات میدانی سوریه، خواهد شد.
🔴سفیانی از طرف مادر به نژاد #بنی_کلب ، منتسب می باشد و از نسل ابوسفیان و از این رو به سفیانی، لقب گرفته است. لازم به ذکر است، سفیانی، آخرین حاکم سوریه قبل از ظهور امام عصر، هنگام وقوع اختلاف و جنگ داخلی در منطقه شام و سوریه بین حاکم سوریه (اصهب) و مخالفین وی (ابقع)، در سوریه، حضور ندارد، بلکه در بلاد روم (غرب)، می باشد و از دنیای غرب و با حمایت رومی ها، وارد معادلات منطقه شام و واقعیات میدانی سوریه، خواهد شد:
يُقْبِلُ السُّفْيَانِيُّ مِنْ بِلَادِ الرُّومِ مُنْتَصِراً فِي عُنُقِهِ صَلِيبٌ وَ هُوَ صَاحِبُ الْقَوْمِ.
سفیانی در حالیکه رهبری قومی را بر عهده دارد مانند شخص نصرانی و صلیب به گردن، از بلاد روم میآید.
🔴و اما بنی کلب به عنوان حامیان آخرین حاکم سوریه در عصر ظهور چه کسانی هستند؟ در کدام مناطق زندگی می کنند؟
‼️«بنی کلب» قبیله ای بودند که در عصر معاویه، نصرانی بوده و بعدها ظاهراً به یکی از فرق اسلامی گرویدند. معاویه با زنی از این نژاد بنی کلب، وصلت کرد که حاصل این ازدواج، تولد یزید بن معاویۀ بود. بنی کلب، قرن ها بعد به فرقه ی«دروزی» گرویدند. و از آن جا که مطابقت روایات، سفیانی از نسل یزید بن معاویه می باشد، به صورت تلویحی «بنی کلب» یا «دروزی ها»، داییان سفیانی هستند؛ چرا که نسل مادری سفیانی از نژاد «بنی کلب» می باشد
#اصهب
#ابقع
#داعش
#سفیانی
#پرچم_سیاه
#پرچم_سرخ
@ayeha313
⁉️پاسخ به شبهات
متن شبهه: 👇👇👇
در کتاب کافی روایت داریم هر پرچمی قبل از ظهور امام زمان (عج)طاغوت است، این یعنی تشکیل هرگونه حکومت اسلامی قبل از قیام امام مهدی (عج)باطل است.
#مهدویت
✅ پاسخ شبهه: 👇👇👇
🔹 روایتی به مضمون فوق در برخی کتب حدیثی وجود دارد اما همانطور که بارها گفتهام، در استناد به احادیث لازم است فرآیندی شامل ۴ مرحله طی شود:
۱) بررسی سندی: اگر روایتی سند صحیحی نداشته باشد چندان قابل اعتناء نیست. مگر اینکه مضمون آن توسط آیات و روایات صحیح تایید شود.
۲) عدم مخالفت با قرآن و سنت قطعی اسلام: طبق روایات متعدد و بلکه طبق حکم عقل، اگر روایتی بر خلاف قرآن باشد، حتی اگر از سند صحیحی برخوردار باشد، قابل اعتنا نیست.
۳) مفهومیابی: با توجه به گذشت زمانی و تفاوت فرهنگی زنان صدور روایات با زمان ما، ممکن است مفهوم برخی روایات با معنایی که در وهله اول به ذهن خطور میکند، متفاوت باشد. به این منظور معنای لغات در صدر اسلام، حقیقت، مجاز، کنایه، استعاره و... سایر صنایع ادبی رایج در گفتار و همچنین شرایط فرهنگی و سیاسی عصر ائمه اطهار مورد بررسی قرار میگیرد تا نزدیکترین معنا به منظور روایت کشف شود.
۴) بررسی سایر روایات همسان: در صورتی که روایتی هم از نظر سند صحیح باشد و هم مخالفتی با مسلمات اسلامی نداشته باشد، مجموعه روایات مطرح در موضوع مدنظر بررسی میشود و از مجموع آنها نظر اسلام به دست آید.
بنابراین کسی نمیتواند به صرف اینکه در یک کتاب حدیثی (ولو معتبر) فلان روایت وجود دارد، نتیجهگیری کند. بلکه لازم است که تک تک مسائل با فرآیند یاد شده مورد بررسی دقیق علمی قرار گیرد. (قابل توجه کسانی که فکر میکنند چه نیازی به حوزه و آخوند داریم!)
با این مقدمه به پاسخ شبهه میپردازیم
اول اینکه روایت فوق از سند صحیحی برخوردار نیست چون در سند روایت کسی به نام حسین بن مختار وجود دارد، که وثاقتش در کتب رجالی رد شده است! (📚رجال شیخ طوسی)
دوم اینکه این روایت با مسلمات اسلامی از جمله لزوم امر به معروف و نهی از منکر و قیام علیه ظلم و جور مخالف است.
سوم اینکه روایات متعددی در تایید برخی قیامهای قبل از ظهور وجود دارد که با مضمون روایت مذکور در تعارض است. مثلاً قیام شهید فخ، یا قیام سید خراسانی یا سید یمانی. همچنین در روایتی آمده عده ای از مشرق قیام می کنند و زمینه ساز ظهور امام مهدی عجل الله فرجه خواهند شد. یا در روایت دیگری به طور خاص به قیامی که منشأ آن شهر #قم است اشاره شده است. بحارالأنوار ج ۵۱ ص ۸۷ ؛ بحارالأنوار/ ۵۷ ۲۱۶ )
از این رو اگر از سند این روایت چشمپوشی کنیم، باید گفت منظور از آن قیامهایی مانند قیام بنیعباس یا ابومسلم خراسانی بوده که به اسم اهل بیت علیهمالسلام اما با اغراض شخصی صورت میگرفته است. که در روایت صحیحی که از امام صادق علیهالسلام نقل شده به این موضوع اشاره شده است. (وسائل الشیعة، ج۱۵، ص۵۰)
احتمال دیگر این است که منظور از کلمه (قبل) در روایت مذکور، (مقابل) باشد و معنا است میشود که هر گروهی که در مقابل امام زمان علیهالسلام قرار گیرد طاغوت است. یعنی در زمان ظهور حضرت حق چنان آشکار است که مقابله با ایشان از روی جهل و نادانی نیست، بلکه از سر طغیان و سرکشی در برابر حق است.
نکته آخر اینکه همین روایت در برخی از نسخههای قدیمی چنین آمده است:
مَن رفعَ رَايَةَ ضَلَالَةٍ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ ؛ یعنی هر کس پرچم گمراه کنندهای را بلند کند، صاحب آن طاغوت است.
در این صورت اساساً این روایت هیچ دلالتی بر نهی از قیام نمیکند!
@ayeha313
💠#زمان_خواب💠
#سبک_زندگی_اسلامی
💢 آیا میدانستید ، خواب هنگام غروب آفتاب معروف به خواب هلاکت است. عوارض این خواب:
🔻 بدترین زمان های خواب هنگام طلوع و غروب آفتاب است
⚡️ کُند ذهنی
⚡️ فراموشی
⚡️ افسردگی
⚡️ سکته مغزی
⚡️ حملات تشنجی
@ayeha313
#پوریای_ولی
زاادهٔ: حدود ۶۵۳ هجری قمری
گرگانج، خوارزم
درگذشت: ۷۲۲ هجری قمری
(۶۹ سال)
خیوه
آرامگاه: خوی
محل زندگی: خوارزم
ملیت: ایرانی
نژاد:ایرانی
پیشه: کشتیگیر، عارف و شاعرشناختهشده برای پهلوانی و عرفان
آثار: کنزالحقایق
عنوان: قتّالی
پوریای ولی
دین:اسلام
مذهب : شیعه دوازدهامامی
پهلوان محمود خوارزمی متخلص به قتّالی، مشهور به پوریای ولی، یکی از نامدارترین و محبوبترین پهلوانان تاریخ ایران است. او اهل سرزمین خوارزم بود و در ورزشهای زورخانهای و پهلوانی مهارت زیادی داشته است بهطوری که کسی حریف او نبود و در سرزمینهای اسلامی سفر میکرد و با رقیبان گوناگون کُشتی میگرفت. او در سادهزیستی، دستگیری از مستمندان و ستمدیدگان، و چشم بستن بر زرق و برق دنیای فانی، به معرفتی ناب رسیده بودهاست
او در بحبوحه لشکرکشی هلاکو خان به ایران و تاسیس حکومت ایلخانان و سقوط دولت اسماعیلیان و عباسیان، در خوارزم متولد شد. پدر و مادر او از اهالی گرگانج بودند که بهخیوه مهاجرت میکنند و پوریا در همان شهر به دنیا میآید. او اوایل زندگی خود را به کشتی گیری و تعلیم کشتی به جوانان میگذراند و از نامدارترین کشتی گیران دوران خود میشود. اما در اواخر عمر خود، به عرفان متمایل میشود و در زمره عارفان و اقطاب درمیآید و احتمالا از همین رو، لقب ولی را هم بدست میآورد. او در سال ٧٠٣ اثر بزرگ خود، کنزالحقایق، را تألیف میکند و پس از آن در سال ٧٢٢ درمیگذرد و در خیوه دفن میشود.
او تأثیر زیادی بر عرفان و آیین فتوت و به ویژه ورزشهای زورخانهای گذاشت. او قرنها از تأثیرگذارترین پهلوانان و کُشتیگیران به شمار میرود و رسمهای زیادی در ورزش کشتی، به او منسوب است. آرامگاهی در شهر خوی در آذربايجان غربیوجود دارد که به او منسوب است.
پوریای ولی در جوانی کشتی میگرفت و پیشه پوتیندوزی و کلاهدوزی داشت. در همان زمان جوانی، به شهرهای گوناگونآسیای میانه، ایران و هندوستان سفر کرد و در همه جا کشتی گرفت و به پهلوانی نام یافت. دربارهٔ دگرگونی روحی پوریای ولی، روایتهای فراوان آوردهاند. به طور کلی پوریای ولی یک اسطوره نامی است.
پوریای ولی در میان ورزشکاران ایران نمونهای از اخلاق، پایمردی و جوانمردی است و نه تنها در مقام یک پهلوان، بلکه در مقام یک قدیس در میان مردم جایگاهی والا و افسانهای دارد.
شهرت پوریای ولی تنها به دلیل پهلوانیهایش نیست؛ بلکه مردم منطقه او را به داشتن ویژگیهای نیکوی اخلاقیِ معلم، مرشد، صوفی و مرد خدا میشناسند. آرامگاه مشهور شده به نام او از پر رونقترین مکانها در منطقهاست که هر روز مردم زیادی از اطراف فرارود و به ویژه خوارزم برای زیارت و راز و نیاز با خدای خود به آنجا میروند. گفتنی است که در ایشان قلعهامیران و صاحب منصبان زیادی مدفونند، اما امروزه از هیچیک از آنها نامی برده نمیشود و تنها نام پهلوان محمود بن پوریای ولی و آرامگاهش همچنان زندهاست
البته مقبرهای در شهر خوی وجود دارد که روی آن نام پوریای ولی نوشته شدهاست؛ و مردم شهر خوی آن را «پیر ولی» مینامند. در مورد اینکه پهلوان پوریای ولی در خوی زندگی کرده و در همین شهر و در گورستان مشهور به «پیرولی» دفن شدهاست
آثار پوریای ولی
مثنوی کنزالحقایق با آنکه در پارهای فهرستهای کتب خطی، این مثنوی به عطار نیشابوری نسبت داده شده، و نیز نسخهای از آن به نام شیخ محمود شبستری به چاپ رسیدهاست؛ اما با توجه به ذکر سال ۷۰۹ ه.ق که در طی مثنوی آمده، و قید نام محمود در بعضی ابیات، و نیز با توجه به اینکه از قدیمترین تذکرههایی که نام پهلوان محمود در آنها آمده تا تذکرههای مربوط به سدههای ۱۲ و ۱۳ ق. همه به اتفاق مثنوی کنز الحقایق را به او نسبت دادهاند، میتوان این مثنوی را از او دانست. این مثنوی در پنج مقاله و ۱۳۲۰ بیت سروده شده؛ که نخست موضوعاتی چون معانی اسلام و ایمان، شهادت، طهارت، جهاد نفس، زکات، روزه، عشق و معنای نام حجت بن الحسن و پس از آن مطالب عرفانی در ضمن حکایاتی چند بیان شدهاست.
علاوه بر این مثنوی در فهرستهای کتب خطی از دو اثر دیگر نیز نام برده شدهاست:
دیوان پوریای ولی
مجموعه رباعیات پهلوان محمود
شعر پوریای ولی ساده و به دور از پیچ و تابهای مرسوم است. برخی محققان با بررسی این رباعیات، پهلوان محمود را ادامه دهنده سنت خیام نیشابوری و متأثر از مضامین فلسفی اشعار او دانستهاند.