eitaa logo
🌱آیه های زندگی🌱
334 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
534 ویدیو
17 فایل
#خانه داری #مهدویت #ازدواج #روانشناسی #مذهبی https://harfeto.timefriend.net/17180058032928 لینک ناشناس کانال آیه های زندگی👆👆👆نظرات،پیشنهادات وانتقادات خودتان را با ما میان بگذارید
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰در یکی از اذکار می‌خوانیم: «یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی» اینکه امام مهدی(عج) ما را هلاک کند و یا نکند معنایش چیست؟! ✍️پاسخ: ✅ابتدا باید گفت که عبارت مذکور «یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی»، در منابع روایی وارد نشده است بلکه گفته شده که یکی از بزرگان، در تشرف خود این ذکر را آموخته است. 🔹به هر حال، در این‌باره باید گفت: 🔸امام زمان(عج) خلیفه خدا است و طبق حدیث ثقلین، هم‌طراز قرآن است. همان‌طور که خدا هادی و مضلّ است (هم هدایت کننده و هم گمراه کننده) و همان‌طور که قرآن موجب هدایت اهل تقوا است، عامل گمراهی افراد فاسق و ظالم است، به همین صورت، امام زمان نیز عامل هدایت مؤمنان و گمراهی و هلاکت دنیاطلبان است؛ یعنی برخی از مردم به دلیل سرپیچی و مخالفت با قرآن و اهل بیت و امام زمان خود، به ورطه هلاکت و شقاوت می‌افتند. 🔹 بنابراین، معنای این جمله این نیست که امام زمان افراد صالح و درست‌کار را هلاک می‌کند، بلکه همانگونه که قرآن در صورت بی‌توجهی و مخالفت، موجب هلاکت عده‌ای می‌شود، مخالفت با امام نیز می‌تواند به هلاکت افرادی بیانجامد و افراد باایمان در این ذکر، دست به دعا برمی‌دارند که چنین چیزی رخ ندهد. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @ayeha313
❌ پاسخ به شبهات در هیچ جای قرآن، برای کسی که حجاب را رعایت نمی‌کند، مجازات تعیین نشده است همان طور که برای غیبت کردن تعیین نشده، چون اینها اصل اخلاقی اند و در اصول اخلاقی اجبار نمیشود.... اینکه مدام تاکید می‌شود موی زن، پای زن، بدن زن پیدا نشود، این باعث میشود تا به زن نه نگاه انسانی بلکه نگاه جنسیتی شود، باید با عدم تاکید بر این امور اجازه دهیم به زن نگاه انسانی شود نه جنسیتی. (خلاصه شده) ✅ پاسخ 🔹 اولا این منطق که فقط چیزهایی که در قرآن آمده قبول داریم، منطق کسانی است که برای غصب خلافت گفتند نیاز به اهل بیت علیهم السلام نیست و هرچه بخواهیم در قرآن هست (حسبنا کتاب الله) درحالیکه اگر شیعه باشیم که اساس اعتقاد ما این است که آنها مفسران قرآن هستند و برای فهم دین، در کنار ثقل اکبر یعنی قرآن، باید به ثقل اصغر یعنی روایات اهل بیت مراجعه نمود. اگر هم شیعه نباشیم این خود قرآن است که می‌فرماید؛ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ (نحل ۴۴) یعنی پیامبر وظیفه دارد که قرآن را برای مردم تبیین کند و نمی‌توان بدون تبیین ایشان به فهم خودمان از قرآن اکتفا کنیم. 🔹 ثانیاً اینکه خانم دکتر میگوید اصول اخلاقی قابل اجبار نیست، نشانه بی اطلاعی ایشان از علم حقوق است. زیرا اصول اخلاقی وقتی نمود اجتماعی پیدا کند، در همه‌ی نظام های حقوقی دنیا مورد قانونگذاری قرار میگیرند. مثلاً عفت کلام هم از اصول اخلاقی است؛ آیا می‌توان به این بهانه از جرم انگاری توهین و ناسزاگویی به دیگران خودداری کرد؟ هرگز. چون این اصل اخلاقی نمود اجتماعی دارد. قانون گذاری در مورد لزوم حجاب هم به دلیل نمود اجتماعی آن، صلاحیت دارد تا مورد قانونگذاری قرار گیرد. اما ببینید، نماز نخواندن چون نمود اجتماعی ندارد، اجبار و مجازاتی هم در موردش نیست، اما در مقابل روزه علی رغم اینکه عبادتی فردی است و هیچ گونه نمودی حتی فردی هم ندارد، اما مقابل آن یعنی روزه خواری در ملأ عام، رفتار اجتماعی محسوب می‌شود، جرم انگاری شده است. 🔻 بعضی هم میگن شما یه مورد بگید که در زمان حکومت پیامبر به یه بی‌حجاب، تذکری داده شده باشد؛ به نظرم همین آیه قرآن کافی است: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ (59 احزاب) حتما بودند کسانی که حجاب را رعایت نمی کردند و قرآن به پیامبر می گوید که به زنان دستور دهد حجاب خود را رعایت کنند. در لحن آیه هم دقت کنید؛ خطاب آیه به خود زنان هم نیست تا زنان بگوید خدا به ما گفته و به کسی هم مربوط نیست که ما رعایت می کنیم یا نه، بلکه به حاکم و رهبر جامعه می گوید که به آنها دستور دهد تا حجاب را رعایت کنند (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ...) 🔹 اما اینکه اگر بر حفظ حجاب تاکید نشود، نگاه به زن انسانی میشود، عجیب و ادعای کاملا خلاف واقع است. چون اتفاقا یکی از دلایل حجاب همین است که زن از وسیله لذت جویی خارج شود و به دیده یک انسان به اونگاه شود. آیا واقعاً میتوان از واقعیت چشم پوشید و غریزه نیرومندی به نام غریزه جنسی را انکار کرد و گفت اگر بر حجاب تاکید و قانونگذاری نشود، کسی نگاه جنسی و شهوت آلود به زن نگاه نمی‌کند؟ @ayeha313
👈 اگر یا به اصطلاح دم بخت هستید قبل از خواستگاری لطفا" به چند توصیه ای که در این خصوص نوشته شده دقت کنید.... 👌 توصیه هایی که به زوج های جوانی که در شروع اشنایی هستند می توان کرد، این است که سعی کنید به جای اینکه به امور تشریفاتی و ظاهری این دوران، مثل: گل آوردن، حرف های شیرین، شیک پوشی وخلاصه، آراستگی های ظاهری طرف توجه کنید، بیشتر به طرز تفکر، هدف ها، آرا و عقاید طرف مقابل توجه نمایید که پایه و اساس، و تفاهم زندگی آینده شما را این عوامل تعیین می کنند. ▫️ همان طور که همیشه بزرگترها توصیه میکنند،در اگر دو چشم دارید، دو چشم دیگر هم قرض کنید و همه چیز را در زیر «ذره بین شناخت» بگذارید تا بتوانید « خود واقعی اش» را بشناسید. چون بعد از ، شما با این «خود واقعی» زندگی می کنید؛ نه با گل آوردن و آراستگی دوره نامزدی و ...! ❌ اجازه ندهید « خواستن » و مورد « تأیید » قرار گرفتن، فرصت اندیشه و آینده نگری را از شما بگیرد. رویایی فکر نکنید؛ دقت و تامل را با « وسواس » در انتخاب یا دختر مورد علاقه خود اشتباه نگیرید؛ اولی لازم، ولی دومی غیرضروری است. 🔗 ملاک انتخاب را تماماً روی ظاهر افراد نگذارید که نتایج خوبی در بر ندارد. سیرت زیبا، تفکر صحیح و... بر آراستگی ظاهری ترجیح دارد. هرگز دختری را فقط به خاطر « زیبایی » اش انتخاب نکنید. هرگز مردی را فقط به خاطر قد و بالا و زلف آشفته اش انتخاب نکنید. صدور فرمان این گونه انتخاب ها از ناحیه ستاد فرماندهی عقل و اندیشه نیست! وقتی تو صندلی راحت اتومبیل شیک خواستگارتان لم داده اید! به جای این که با کبر و افاده، به اطراف چشم بیندازید، از خود بپرسید: «پول این اتومبیل را چه کسی پرداخته است؟ پدر پولدار خواستگارتان، یا خود خواستگارتان با دسترنج خود؟ » 👌 اگر خوب به این نکات مهم و برجسته توجه کردید، آن گاه است که سر عقل آمده اید و خواستگار بدون ماشین اما هدفمند خود را ندیده نمی گیرید و در گزینش او، قادرید تا دست به انتخاب اصلح بزنید. 🔑 داشتن شغل مناسب، اولین امتیاز یک خواستگار است. اگر مسکن هم داشت، چه بهتر! ولی نداشتن مسکن و اتومبیل، به شرط داشتن شغل مناسب و آتیه دار، از ارزش و اعتبار یک خواستگار نمی کاهد. جوانی که هدف دارد به همه چیز از جمله، مسکن خوب و اتومبیل و سایر مایحتاج می رسد. به ثروت پدر زن آینده تان فکر نکنید که اگر همسر آینده شما قابلیت های لازم را داشته باشد شما را به همه جا می رساند. ⚠️ تکرار می کنیم، تا زمانی که به قابلیت های طرف مقابل تان از هر جهت اطمینان پیدا نکرده اید، تا زمانی که به توانایی های او واقف نشده اید، جلوی احساس خود را بگیرید و اجازه ندهید عواطف و هیجانات قبل از ازدواج، مانع دیدن واقعیت ها شوند. پس از این که از هر نظر اطمینان شما کاملاً جلب شد، آن گاه عنان احساس را با احتیاط و نه افسار گسیخته رها سازید تا خود سیر طبیعی خویش را طی کند. اگر پس از مدتی معاشرت، متوجه شدید که از نظر عاطفی هم به طرف مقابل تمایل دارید، آن گاه می توانید قرار و مدار ازدواج را با خیال راحت بگذارید. ❕ در هر صورت یادتان باشد که عجله نکنید و به توصیه دیگران و مخصوصاً پافشاری آن ها وقعی ننهید. اگر تردیدهایی دارید، اشکالی ندارد که با محرم رازی که حتماً باید از شما تجربه بیشتری داشته باشد، ضمیر دل و ندای باطن تان را در میان بگذارید؛ یا با مشاوری کارکشته و با تجربه، به شور و مشورت بنشینید؛ ولی مشاوره با افراد با تجربه، با وسواسی فکر کردن و بیش از حد «کمال گرا» بودن فرق دارد. کمال مطلق و وجود بی عیب و نقص، در هیچ جایی پیدا نمی شود. مگر نشنیده اید که می گویند: «گل بی خار، خداست»! پس بیشتر به واقعیت ها بیندیشید که هیچ کس کامل نیست. @ayeha313
💢 امام صادق(ع) را اهل دوزخ میدانند! آیا صحت دارد؟ ✅روایاتی که درباره مختار در کتب حدیثی آمده بر دو دسته اند. بعضی او را می کنند و بعضی در نکوهش وی سخن گفته اند. عالمان علم حدیث و رجال در برخورد با احادیث جناب مختار اکثرا مدح را برگزیده و راجع به روایات مقابل آن نظریاتی را مطرح نموده اند. ✅مجلسی (ره) روایت (نجات مختار) را وجه جمعی برای سایر روایات مدح و ذم مختار می داند، که او به جهت عقیده اش ابتدا اهل دوزخ بوده، اما با کمک امام حسین (ع) از عذاب الاهی نجات می یابد. اما آیت الله خویی (ره) این روایت را می دانند. ✅مختار از علمای حدیث روایاتی که در مذمّت مختار سخن گفته اند،  از نظر سند در نهایت ضعف اند. کشی (ره) در این باره می گوید: به نظر می رسد این روایات مورد و وضع اهل سنت قرار گرفته است 📚معجم الرجال، ج 18، ص 97. احتمال می رود این نوع احادیث از روی تقیه و جهت در امان ماندن امام و بنی هاشم از شر حاکمان ستمکار، از ایشان صادر شده باشد روایاتی که فرقه کیسانیه را به مختار نسبت داده و گویای کذاب بودن مختار است، نیز به عقیده عالمان علم رجال از تهمت های اهل سنت به وی بوده؛ چرا که محمد بن حنفیه هرگز ادعای امامت نداشته تا مختار مردم را به سوی او فرا خواند، بلکه کیسانیه بعد از وفات محمد بن حنفیه تشکیل شد 📚معجم الرجال، ج 18، ص100. @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ خدایا🙏 در اولین پنچشنبه شهریور ماه 🌺 گره ازمشکلات همه باز فرما 🙏 دعـا ی همه ی ما را اجابت بفرما 🙏 تمام خانه هارا لبریز از آرامش 🙏 سرشارازخیروبرکت🙏 وغرق درخوشبختی بفرما 🙏 آمیـــن ای فرمانروای حق و آشکار 🙏 @ayeha313
حضرت علی علیه السلام : 🌱اگر تصمیم به کار خیری گرفتی زود انجام بده، زیرا تو نمی دانی چه اتفاقی خواهد افتاد. 📚کافی، ج۲، ص ۱۴۲ @ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
#آشنایی_با_یاران_امام_حسین_علیه_السلام 💢یکی از آن ۷۲ نفر 🔰#سعید_بن_عبد_الله_حنفی 📿شهید نماز ظهر ع
🍃 💢 یکی دیگر از آن ۷۲ نفر 🔰مسلم بن کثیر ✅جانباز جنگ جمل ✅فدایی حسین می شود مسلم بن کثیر ازدی : ملقب به اعرج ( لنگ ) از یاران امام علی بود. 🐫که در جنگ جمل پایش مجروح و لنگ شده بود . 🌴⛺او از کوفیانی بود که به امام حسین علیه السلام و او را به کوفه دعوت کرد . 💯او‌مسلم را در کوفه یاری کرد و پس از شهادت او به کاروان امام حسین علیه السلام پیوست 🔴 و روز عاشورا در حمله نخست به شهادت رسید . ⚫️او به هنگام شهادت حدود ۷۰ سال سن داشت . ☑️پیرمرد بود ، مجروح بود اما امامش را یاری کرد . @ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
♦️از جمله بلوغ های مورد نیاز برای ازدواج: بلوغ عاطفی1⃣ یعنی افراد بتوانند#هیجانات خود را بشناسند
از جمله بلوغ های مورد نیاز برای ازدواج: 💠بلوغ عاطفی2️⃣ ♦️نشانه های عدم بلوغ عاطفی 🔅رفتارها و برخورد سریع، بدون فکر و عجولانه 🔅عدم صبر و تحمل و شنونده خوبی نبودن 🔅عدم مسئولیت پذیری 🔅نیاز بسیار زیاد به محبت و توجه دیگران 🔅نپذیرفتن واقعیت و فرار از آن در هنگام مواجه با مشکلات 🔅فکر نکردن به اتفاقات زندگی و نداشتن پاسخ برای آن 🔅خوشحال بودن بیش از اندازه و بی جهت به دلیل ناتوانی در مواجه با مشکلات @ayeha313
💢چرا وقتی افراد از دین خارج میشوند خشن تر و دشمن دین میشوند؟ ✅به طورکلی افرادی که به دین می‌گروند و سپس بیرون می‌روند از افرادی که از اول پیدا نکرده‌اند خشن‌تر و ضد انسان‌تر می‌شوند؛ زیرا دین به حکم نیروی عظیم خود همه عواطف دیگر انسانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و اگر رفت همه آنها را که در خود هضم و کرده بود نیز با خود می‌برد. این است که افرادی که زمانی متدین بوده و سپس بی‌دین شده‌اند از بی‌دین‌های اوّلی خشن‌تر و بی‌عاطفه‌تر و خطرناک‌تر می‌شوند. ✅اما خطرناک‌تر از این طبقه، منحرف‌شده و کج‌سلیقه خشکه مقدس‌اند. این طبقه علاوه بر اینکه عواطف انسانی‌شان تحت‌الشعاع عاطفه دینی قرار گرفته و از تأثیر مستقل افتاده، نیروی دین به حکم اینکه شده اثر خود را نمی‌بخشد و از آن طرف چون زائل نشده و به صورت انحرافی کار می‌کند به همان قدرت که مقتضای نیروی دین است است. اینها دیگر از هر سبع خطرناک‌تر و وحشتناک‌ترند. ✅تاریخ نشان می‌دهد که بی‌رحمانه‌ترین جنگ‌ها، ، زجر و شکنجه‌ها به وسیله خشکه مقدسان صورت گرفته است. بزرگ‌ترین نمک‌نشناسی‌ها را اینها انجام می‌دهند زیرا یحْسَبونَ انَّهُمْ یحْسِنونَ صُنْعاً. جنگ‌های صلیبی، جنگ‌های خوارج، حتی فاجعه کربلا ساخته دست این طبقه است. 📚پاسخ‌های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب، ص75-74 @ayeha313
💢بیماری امام سجاد(ع) تا چه بعد از واقعه کربلا ادامه داشت؟ بیشتر روایات و نقل‌های معتبر، بیماری حضرت زین العابدین(ع) را تنها در همان شب و روز عاشورا عنوان می‌کنند که ممکن است اثر آن تا چند روز بعد از آن نیز باقی بود. 1. امام سجاد(ع): «هنگامی که پدرم نزدیک در شب عاشورا اصحاب را جمع کرد برای این‌که آنها را مرخص کند. من نزدیک او شدم تا آنچه را برای آنها می‌گوید بشنوم و من در آن هنگام مریض بودم، پس شنیدم که پدرم به اصحابش می‌فرمود…». 2. امام سجاد(ع): «من در آن شبی که پدرم در صبحش به رسید نشسته بودم و عمه‌ام حضرت زینب(س) نزد من مشغول پرستاری من بود»، در این هنگام پدرم در پنهانی از اصحابش کناره گرفت و نزد او «جُوَین»(یا جون یا حویّ) غلام ابوذر غفاری بود و او شمشیرش را اصلاح می‌کرد و پدرم اشعاری را می‌خواند. آن اشعار را دو بار یا سه بار تکرار کرد تا آن‌که من آن‌را فهمیدم و آنچه را می‌خواست، دانستم. پس راه گلویم را بند آورد. اشک‌هایم را پاک کردم و سکوت کردم...». 📚شیخ مفید، الارشاد ج ‏2، ص 91، @ayeha313
💢آیا مردم شام و اهل ذمّه در بازار شام به تماشای کربلا آمده و بر روی آنان آب می‌انداختند! آیا این ماجرا مستند است؟ ✅در کتاب التعازى و العزاء، از نوشته‌هاى ابو محمّد عبد الله بن محمّد بللورى: حسین(ع)، به هنگام شهادت، درخواستِ آب کرد؛ امّا از او دریغ داشتند و او، تشنه شهید شد و نزد خدا وارد شد تا از نوشیدنى بهشت، سیرابش گردانْد. او را سر بُریدند و را به اسارت بردند، در حالى‌که سرهایشان باز بود و با مَرکب‌هاى بدون جهاز و پالان، حرکتشان دادند، تا وارد دمشق شدند، این در حالى بود که سرِ حسین(ع)، در میانشان بر بالاى نیزه بود. هرگاه یکى از آنان با دیدن سر می‌گریست، نگهبانان، او را با تازیانه می‌زدند. اهل ذمّه، در بازار دمشق براى تماشاى آنان، صف کشیده بودند و به صورتشان، آب می‌انداختند تا این‌که بر درِ کاخ یزید، متوقّف شدند. ، دستور داد تا سر حسین(ع) را بر در بیاویزند، در حالى‌که خانواده امام(ع) در اطرافش بودند. همچنین، نگهبانانى را بر آن گماشت و دستور داد که هرگاه یکى از آنان گریست، او را بزنید. ✅آنان، همچنان ماندند، و سر حسین(ع) در میان آنها به مدّت نُه ساعت، در روز آویزان بود. امّ کلثوم، سرش را بلند کرد و سرِ حسین(ع) را دید و گریست و گفت: "اى پدر بزرگ (منظورش پیامبر خدا(ص) بود)! این، سرِ حبیب تو حسین است که آویزان شده است". سپس گریست. یکى از نگهبانان، دستش را بالا برد و به صورت امّ کلثوم زد که به تمامى صورت او آسیب زد. در دَم، دست نگهبان، از کار افتاد. درباره درستی یا نادرستی این نقل باید گفت؛ به  هر حال؛ این یکی از نقل‌های کهن درباره عاشورا است که مطلب دور از ذهن و غریبی دیده نمی‌شود؛ از این‌رو می‌توان این نقل را پذیرفت. 📚بستان الواعظین ، ص 263 – 264 @ayeha313