5d3ac7317e8c6b15da66ce73_924691922582607193.mp3
274.6K
آیه ۱۵۱ سوره انعام
استاد پرهیزگار
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ يَبْلُغَ أَشُدَّهُ ۖ وَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ ۖ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۖ وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۖ وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»
و به مال یتیم، جز به بهترین صورت (و براى اصلاح)، نزدیک نشوید، تا به حدّ رشد خود برسد. و حقّ پیمانه و وزن را به عدالت ادا کنید. ـ هیچ کس را، جز به مقدار تواناییش، تکلیف نمى کنیم ـ و هنگامى که سخنى مى گویید، (و داورى مى کنید،) عدالت را رعایت نمایید، حتّى اگر در مورد نزدیکان (شما) بوده باشد. و به پیمان خدا وفا کنید. این چیزى است که خداوند شما را به آن سفارش مى کند، تا متذکّر شوید.
(انعام/۱۵۲)
@ayehsobh
ارتباط با مدیر کانال:
@shahed
❇تفســــــیر ❇
در ادامه برشمردن این فرمان ها، در آیه بعد مى فرماید:
۶ ـ هیچ گاه جز به قصد اصلاح نزدیک مال یتیم نشوید، تا هنگامى که به حد بلوغ برسد (وَ لاتَقْرَبُوا مالَ الْیَتیمِ إِلاّ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ حَتّى یَبْلُغَ أَشُدَّهُ).
۷ ـ کم فروشى نکنید و حق پیمانه و وزن را با عدالت ادا کنید (وَ أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمیزانَ بِالْقِسْطِ).
و از آنجا که هر قدر انسان در پیمانه و وزن دقت کند، باز ممکن است، کم و زیادى مختصر صورت گیرد که سنجش آن با پیمانه ها و ترازوهاى معمولى امکان پذیر نیست، اضافه مى کند: هیچ کس را جز به اندازه توانائى تکلیف نمى کنیم (لانُکَلِّفُ نَفْساً إِلاّ وُسْعَها).
۸ ـ به هنگام داورى، یا شهادت و یا در هر مورد دیگر سخنى مى گوئید عدالت را رعایت کنید و از مسیر حق منحرف نشوید، هر چند در مورد خویشاوندان شما باشد و داورى و شهادت به حق به زیان آنها تمام گردد (وَ إِذا قُلْتُمْفَاعْدِلُوا وَ لَوْ کانَ ذا قُرْبى).
۹ ـ به عهد الهى وفا کنید و آن را نشکنید (وَ بِعَهْدِ اللّهِ أَوْفُوا).
🌼🌼🌼
در این که منظور از عهد الهى در این آیه چیست؛ مفسران احتمالاتى داده اند، ولى مفهوم آیه، همه پیمان هاى الهى را اعم از پیمان هاى تکوینى و تشریعى و تکالیف الهى و هر گونه عهد و نذر و قسم را شامل مى شود.
و باز براى تأکید در پایان این چهار قسمت، مى فرماید: اینها امورى است که خداوند به شما توصیه مى کند، تا متذکر شوید (ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ).
(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۱۵۲ سوره مبارکه انعام)
@ayehsobh
5d3ac7317e8c6b15da66ce73_4911506654587598818.mp3
217.2K
آیه ۱۵۲ سوره انعام
استاد پرهیزگار
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»
این راه مستقیم من است. از آن پیروى کنید. و از راههاى پراکنده (و انحرافى) پیروى نکنید، که شما را از راه او، دور مى سازد. این چیزى است که خداوند شما را به آن سفارش مى کند، تا پرهیزکارى پیشه کنید.»
(انعام/۱۵۳)
@ayehsobh
5d3ac7317e8c6b15da66ce73_4328241074175394274.mp3
123K
آیه ۱۵۳ سوره انعام
استاد پرهیزگار
@ayehsobh
❇تفســــــیر ❇
۱٠ ـ این راه مستقیم من، راه توحید، راه حق و عدالت، راه پاکى و تقوا است، از آن پیروى کنید و هرگز در راه هاى انحرافى و پراکنده گام ننهید که شما را از راه خدا منحرف و پراکنده مى کند و تخم نفاق و اختلاف را در میان شما مى پاشد (وَ أَنَّ هذا صِراطی مُسْتَقیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لاتَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْعَنْ سَبیلِهِ).
🌼🌼🌼
و در پایان همه اینها براى سومین بار، تأکید مى کند که اینها امورى است که خداوند به شما توصیه مى کند تا پرهیزکار شوید (ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ).
(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۱۵۳ سوره مبارکه انعام)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«ثُمَّ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ تَمَامًا عَلَى الَّذِي أَحْسَنَ وَتَفْصِيلًا لِّكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لَّعَلَّهُم بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ»
سپس به موسى کتاب آسمانى دادیم تا (نعمت خود را) برآنها که نیکوکار بودند، کامل کنیم. و همه چیز را (که مورد نیاز آنها بود، در آن) روشن سازیم. و آن را مایه هدایت و رحمت قرار دهیم. شاید به لقاى پروردگارشان (و روز رستاخیز)، ایمان آورند.
(انعام/۱۵۴)
@ayehsobh
❇تفســــــیر ❇
پاسخ قاطع به بهانه جویان
در آیات قبل، سخن از ده حکم اساسى و اصولى اسلام در میان بود، که در حقیقت زیر بناى بسیارى از احکام اسلامى محسوب مى شود، و از تعبیراتى مانند: أَنَّ هذا صِراطی مُسْتَقیماً فَاتَّبِعُوهُ: این راه مستقیم من است، از آن پیروى کنید و مانند آن برمى آید که این احکام، مخصوص آئین و مذهب معینى نبوده، به ویژه این که تمام آنها از اصولى است که عقل به روشنى، آنها را تصدیق و تأئید مى کند.
و به این ترتیب، مضمون آیات گذشته بیان احکامى است که نه تنها در اسلام بلکه در تمام ادیان بوده است.
به دنبال آن در این آیات، مى فرماید: سپس به موسى، کتاب آسمانى دادیم و نعمت خود را بر افراد نیکوکار و آنها که تسلیم فرمان ما و پیرو حق بودند کامل ساختیم (ثُمَّ آتَیْنا مُوسَى الْکِتابَ تَماماً عَلَى الَّذی أَحْسَنَ).
از آنچه گفتیم معنى کلمه ثُمَّ که در لغت عرب معمولاً براى عطف با تأخیر مى باشد روشن مى گردد، و معنى آیه چنین خواهد بود، نخست به انبیاى پیشین، این فرمان هاى همگانى و عمومى را ابلاغ کردیم، سپس به موسى کتاب آسمانى دادیم، و این برنامه ها و تمامى برنامه هاى لازم را در آن شرح دادیم.
با این بیان، نیازى به توجیهات مختلف و احیاناً ضعیف که بعضى از مفسران گفته اند نخواهیم داشت.
ضمناً این نکته نیز روشن شد که: اَلَّذِى أَحْسَنَ اشاره به تمام کسانى است که نیکوکار و آماده پذیرش حق و قبول فرمان خدا هستند.
🌼🌼🌼
آنگاه مى افزاید: و در آن هر چیز که مورد نیاز بود، و در مسیر تکامل انسان اثر داشت، بازگو کرده (وَ تَفْصیلاً لِکُلِّشَیْء).
پس از آن مى فرماید: و نیز این کتاب، که بر موسى نازل شد، مایه هدایت و رحمت بود (وَ هُدىً وَ رَحْمَةً).
و سرانجام اعلام مى دارد: تمام این برنامه ها به خاطر آن بود که به روز رستاخیز و لقاى پروردگار ایمان بیاورند، و با ایمان به معاد، افکار و گفتار و رفتارشان پاک شود (لَعَلَّهُمْ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ یُؤْمِنُونَ).
🌼🌼🌼
ممکن است گفته شود: اگر آئین موسى کامل بوده (آن چنان که کلمه تَماماً از آن حکایت دارد) آئین مسیح و سپس آئین اسلام، چه ضرورتى داشته است؟!
در پاسخ باید توجه داشت: هر آئینى براى زمان خود، آئین جامع و کاملى است و محال است آئین ناقص از طرف خدا، نازل گردد، ولى همین آئین که براى یک زمان کامل بود، ممکن است براى زمان هاى بعد، ناتمام و نارسا باشد، همان طور که یک برنامه جامع و کامل براى دوره دبستان، نسبت به دوره دبیرستان نارسا است، و سرّ فرستادن پیامبران مختلف با کتب آسمانى متعدد، تا به آخرین پیامبر(صلى الله علیه وآله) و آخرین دستور منتهى گردد، نیز همین است.
البته هنگامى که بشر آمادگى براى دستور نهائى پیدا کرد و دستور نهائى صادر شد، دیگر نیازى به آئین جدید نیست و درست همانند افراد فارغ التحصیل که مى توانند بر اساس معلومات خود، به پیشرفت هاى علمى از طریق مطالعه پیش بروند، پیروان چنین مذهبى نیاز به آئین جدید نخواهند داشت و تحرک کافى را از همان آئین نهائى خواهند گرفت.
و نیز از این آیه استفاده مى شود که مسائل مربوط به قیامت در تورات اصلى به حدّ کافى بوده است، و اگر مى بینیم در تورات هاى کنونى، و کتاب هاى وابسته به آن جز در موارد نادرى اشاره به معاد و رستاخیز نشده است، بیشتر به خاطر تحریف یهود و دنیاپرستانى بوده که مایل بوده اند درباره قیامت کمتر سخن بگویند و کمتر سخن بشنوند.
البته در تورات هاى کنونى اشارات مختصرى به مسأله قیامت شده است، ولى به اندازه اى کم است که بعضى مى خواهند بگویند: یهود، اصولاً به رستاخیز معتقد نیست ولى این سخن به مبالغه شبیه تر است تا به یک واقعیت.
ضمناً باید توجه داشت منظور از ملاقات پروردگار که در آیات قرآن آمده، ملاقات حسى و رؤیت با چشم نیست، بلکه یک نوع شهود باطنى و ملاقات روحانى است که بر اثر تکامل انسان در رستاخیز صورت مى گیرد، و یا مشاهده پاداش ها و کیفرهاى او در جهان دیگر است.
(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۱۵۴ سوره مبارکه انعام)
@ayehsobh
5d3ac7317e8c6b15da66ce73_-6293619351755279483.mp3
123K
آیه ۱۵۴ سوره انعام
استاد پرهیزگار
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَ هَٰذَا كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»
و این کتابى است پر برکت، که ما نازل کردیم. از آن پیروى کنید، و پرهیزگارى پیشه نمایید، تا مورد رحمت (خدا) قرار گیرید.
(انعام/۱۵۵)
@ayehsobh
❇تفســــــیر ❇
در آیه بعد، به نزول قرآن و تعلیمات آن اشاره کرده و بحث آیه گذشته را تکمیل مى نماید، مى فرماید: این کتابى است که ما نازل کرده ایم، کتابى است با عظمت و پر برکت و سرچشمه انواع خیرات و نیکى ها (وَ هذا کِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَکٌ).
و چون چنین است به طور کامل از آن پیروى کنید، پرهیزگارى پیشه نمائید و از مخالفت با آن بپرهیزید شاید مشمول رحمت خدا گردید (فَاتَّبِعُوهُ وَ اتَّقُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ).
🌼🌼🌼
کلمه «مبارک» از ریشه ی «برکت»، بر دو امر تأکید می کند: 1- ریشه قوی و ثابت. 2- رشد دائم. قرآن، هم دارای مطالبی اساسی و تغییرناپذیر و استوار است و هم با گذشت زمان، پرده هایی از اسرارش کشف و روز به روز جلوه ی آن بیشتر می شود.
پیام ها:
1- قرآن، تنها کتاب تئوری و نظری نیست، بلکه کتاب سعادت و برنامه ی عمل انسان است. «کتاب... فاتّبعوه»
2- سعادت بشر در دو چیز است: اطاعت حقّ، اجتناب از باطل. «فاتّبعوه واتّقوا»
(تفاســــــیر نمونه و نور، ذیل آیه ۱۵۵ سوره مبارکه انعام)
@ayehsobh