eitaa logo
هر صبح یک آیه
894 دنبال‌کننده
613 عکس
127 ویدیو
13 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
❇ تفســــــیر ❇ در آیه بعد، قرآن آنها را، با این جمله مورد ملامت و مذمت قرار مى دهد که آنها راضى شدند با متخلفان باقى بمانند (رَضُوا بِأَنْ یَکُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ). همان طور که سابقاً نیز اشاره کردیم، خَوالِف جمع خالفة، از ماده خلف، به معنى پشت سر است; به همین جهت به زنان که به هنگام رفتن مردان به خارج از منزل، در منزل باقى مى مانند خالفة گفته مى شود و در آیه مورد بحث، منظور از خَوالِف، تمام کسانى است که به نحوى از شرکت در میدان جنگ معذور بودند، اعم از زنان، پیران و یا بیماران و کودکان. 🌼🌼🌼 سپس اضافه مى کند: اینها بر اثر گناه و نفاق، به مرحله اى رسیده اند که بر قلب هایشان مهر زده شده، به همین دلیل چیزى نمى فهمند (وَ طُبِعَ عَلى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لایَفْقَهُونَ)... (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۸۷ سوره مبارکه توبه) @ayehsobh
باسلام و صبح بخیر در گروه شهرستان مبارکه ایتا، پیشنهاد داده شد اعضای محترم گروه، دیداری با نماینده محترم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی، خانم دکتر صالحی، داشته باشند. موافقت شد برای فردا، پنجشنبه ۱۳ آذر، دیداری با ایشان برگزار گردد. فقط گفتند تعداد افراد را قبلش اعلام کنید. لذا هر یک از اعضای محترم گروه، تمایل به حضور در این جلسه دارند؛ تا امشب به آیدی زیر در پیام‌رسان‌ ایتا اعلام کنند. با تشکر @shahed لینک گروه شهرستان مبارکه در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1260650532C488526079c
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «لَٰكِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ ۚ وَأُولَٰئِكَ لَهُمُ الْخَيْرَاتُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ولى پیامبر و کسانى که با او ایمان آوردند، با مال و جانشان جهاد کردند. و همه نیکیها براى آنهاست. و رستگاران آنها هستند. (سوره مبارکه توبه/ آیه ۸۸) @ayehsobh
009088.mp3
145.5K
آیه ۸۸ سوره مبارکه توبه استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇ آیه، از گروهى که در نقطه مقابل این دسته قرار دارند و صفات و روحیات آنها، و این که سرانجام کارشان درست به عکس آنها است، سخن به میان آورده، مى فرماید: اما پیامبر و آنها که با او ایمان آورده اند، با اموال و جان‌هاى خود، در راه خدا جهاد کردند (لکِنِ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ). و سرانجام، کارشان این شد که انواع نیکى ها، سعادت ها، پیروزى ها و خیرات مادّى و معنوى در این جهان و جهان دیگر، نصیبشان است (وَ أُولئِکَ لَهُمُ الْخَیْراتُ). و گروه رستگاران همینها هستند (وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ). 🌼🌼🌼 کلمه الْخَیْراتُ، به اصطلاح، صیغه جمع توأم با الف و لام است، و از آن عمومیت استفاده مى شود و تعبیر جامعى است که، هر گونه موفقیت، پیروزى، موهبت و خیرى را، اعم از مادّى و معنوى شامل مى گردد. تعبیرات این دو جمله، طبق قواعدى که در علم معانى بیان آمده است، همگى دلیل بر انحصار است، یعنى: تعبیرات فوق نشان مى دهد: رستگاران تنها این گروهند، و همچنین، کسانى که استحقاق هر گونه خیر و سعادتى را دارند، تنها این دسته اند، همانها که با تمام وجود و امکاناتشان، جهاد مى کنند. از این آیه، به خوبى استفاده مى شود اگر ایمان و جهاد توأم گردد، هر گونه خیر و برکتى را با خود همراه خواهد داشت، و جز در سایه این دو، نه راهى به سوى فلاح و رستگارى است، و نه نصیبى از خیرات و برکات مادّى و معنوى. این نکته نیز، شایان توجه است که از مقابله صفات این دو گروه با هم، چنین استفاده مى شود که منافقان به خاطر فقدان ایمان، و آلودگى فوق العاده به گناه، افرادى نادان و بى خبرند; و به همین جهت از علوّ همت، که زائیده فهم و شعور و آگاهى است محرومند، آنها راضى اند که با بیماران و کودکان بمانند، ولى از شرکت در میدان جهاد، با آن همه افتخاراتش ابا دارند. اما در مقابل، افراد با ایمان آن چنان روشن بینى، فهم و درک و علوّ همت دارند، که تنها راه پیروزى بر مشکلات را جهاد، آن هم با تمام امکاناتشان، یافته اند. این، همان درس بزرگى است که، قرآن در بسیارى از آیاتش به ما داده، و باز هم از آن غافلیم!. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۸۸ سوره مبارکه توبه) @ayehsobh
هدایت شده از بیداری ملت
🔴قاتل دین و ایمان و فرهنگ و جان یک ملت پس از تبلیغ آزادانه اسلحه، فروپاشی خانواده ها، قتل طلبه همدانی، حذف پست های ارزشی و هزاران هنجارشکنی در بستر اینستاگرام، این بار دختر نوجوان روستایی قربانی شد و همچنان دولتمردان ما برای پخش زنده از پیام رسان های داخلی غافل هستند و مذهبی ها هم به توهم مؤثر بودن در زمین دشمن، همچنان برده و بنده آمریکا و اسرائیل در هستند و همه فراموش کردن که خدا فرمود: «وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» و خدا هرگز، تسلطی توسط کافران بر مؤمنان قرار نداده است. (نساء، ۱۴۱) ✍ زهراسادات امیری @bidariymelat
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» خداوند براى آنها باغهاى بهشتى آماده ساخته که نهرها از پاى درختانش جارى است. جاودانه در آن خواهند بود. و این است رستگارى و پیروزى بزرگ. (سوره مبارکه توبه/ آیه ۸۹) @ayehsobh
009089.mp3
86.1K
آیه ۸۹ سوره مبارکه توبه استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇ آیه مورد بحث، به قسمتى از پاداش هاى اخروى این گروه اشاره کرده، مى فرماید: خداوند باغ هائى از بهشت را براى آنان فراهم ساخته، که از زیر درختانش نهرها جریان دارد (أَعَدَّ اللّهُ لَهُمْ جَنّات تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهارُ). و تأکید مى کند: این نعمت و موهبت، عاریتى و فناپذیر نیست، بلکه جاودانه در آن مى مانند (خالِدینَ فیها). و این پیروزى بزرگى است (ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ). 🌼🌼🌼 تعبیر به أَعَدَّ اللّهُ لَهُم: خدا براى آنها آماده ساخته، نشانه اهمیت موضوع، و احترامى است که خدا براى این گروه قائل است که از پیش، این مواهب را براى آنان آماده کرده است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۸۹ سوره مبارکه توبه) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَجَاءَ الْمُعَذِّرُونَ مِنَ الْأَعْرَابِ لِيُؤْذَنَ لَهُمْ وَقَعَدَ الَّذِينَ كَذَبُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ سَيُصِيبُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» و معذوران از اعراب، (نزد تو) آمدند که به آنها اجازه (عدم شرکت در جهاد) داده شود. ولى کسانى که به خدا و پیامبرش دروغ گفتند، (بدون هیچ عذرى) از جهاد کناره گیرى کردند؛ بزودى به کسانى از آنها که کفر ورزیدند (و بدون عذر مخالفت کردند)، عذاب دردناکى خواهد رسید! (سوره مبارکه توبه/ آیه ۹۰) @ayehsobh
009090.mp3
133.2K
آیه ۹۰ سوره مبارکه توبه استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇ معذوران واقعى! در این آیه، به تناسب بحث هاى گذشته، پیرامون منافقان بهانه جو و عذرتراش، اشاره به وضع دو گروه از تخلف کنندگان از جهاد شده است: نخست، آن دسته که واقعاً معذور بوده اند. و دیگر، گروهى که بدون عذر و به عنوان سرکشى و عصیان، سر از انجام این وظیفه بزرگ باز زدند. در آغاز مى گوید: گروهى از اعراب بادیه نشین، که از شرکت در میدان جهاد معذور بودند، نزد تو آمده اند تا به آنها اجازه داده شود و معاف گردند (وَ جاءَ الْمُعَذِّرُونَ مِنَ الأَعْرابِ لِیُؤْذَنَ لَهُمْ). و در مقابل، کسانى که به خدا و پیامبر دروغ گفتند، بدون هیچ عذرى در خانه خود نشستند و به میدان نرفتند (وَ قَعَدَ الَّذینَ کَذَبُوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ). در پایان آیه، گروه دوم را شدیداً تهدید کرده، مى گوید: به زودى آن دسته از ایشان که کافر شدند، گرفتار عذاب دردناکى خواهند شد (سَیُصیبُ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ). 🌼🌼🌼 آنچه در تفسیر آیه فوق گفتیم، همان چیزى است که با قرائن موجود در آیه سازگارتر است; زیرا از یکسو مى بینیم این دو گروه، در برابر یکدیگر قرار داده شده اند. و از سوى دیگر، کلمه مِنْهُم نشان مى دهد که تمام این دو گروه کافر نبودند. از مجموع این دو قرینه استفاده مى شود، مُعَذِّرُون معذوران حقیقى بوده اند. ولى، در برابر این تفسیر، دو تفسیر دیگر نیز گفته شده: نخست، این که منظور از مُعَذِّرُون کسانى بوده اند که عذرهاى واهى و دروغین، براى فرار از جهاد مى تراشیده اند. و منظور از گروه دوم، آنهائى که حتى زحمت عذرتراشى به خود نمى دادند و صریحاً از اطاعت فرمان خدا درباره جهاد سر، باز مى زدند. دوم این که مُعَذِّرُون، همه گروه هائى را شامل مى شود که با اظهار عذر، اعم از این که راست باشد یا دروغ، از شرکت در جهاد خوددارى مى کنند. ولى قرائن نشان مى دهد که مُعَذِّرُون، همان معذوران واقعى هستند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۹۰ سوره مبارکه توبه) @ayehsobh