❇ تفســــــیر
انسان هاى خود رو!
در این آیات نیز، همچنان سخن پیرامون مسأله پاداش و کیفر بدکاران است.
آیه مى گوید: اگر خداوند مجازات مردم بدکار را سریعاً در این جهان مى داد، همان گونه که آنها در به دست آوردن نعمت و خیر و نیکى عجله دارند، عمر همگى به پایان مى رسید و اثرى از آنها باقى نمى ماند (وَ لَوْ یُعَجِّلُ اللّهُ لِلنّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجالَهُمْ بِالْخَیْرِ لَقُضِیَ إِلَیْهِمْ أَجَلُهُمْ).
ولى از آنجا که لطف خداوند همه بندگان ـ حتى بدکاران و کافران و مشرکان را نیز ـ شامل مى شود، در مجازاتشان عجله به خرج نمى دهد، شاید بیدار شوند، توبه کنند و از بیراهه به راه بازگردند.
به علاوه، اگر مجازات با این سرعت انجام مى گرفت، حالت اختیار که پایه تکلیف است تقریباً از میان مى رفت، و اطاعت مطیعان جنبه اضطرارى به خود مى گرفت; چرا که در صورت تخلّف فوراً مجازات دردناکى را در برابر خود مى دیدند.
🌼🌼🌼
این احتمال نیز در تفسیر جمله فوق داده شده است که گروهى از کفار لجوج ـ همان گونه که آیات قرآن کرارا بازگو کرده ـ به پیامبران مى گفتند: اگر شما راست مى گوئید هر چه زودتر از خدا بخواهید ما را نابود یا مجازات کند، و اگر خدا مى خواست این تقاضاى آنها را بپذیرد، احدى از آنها باقى نمى ماند.
ولى تفسیر اول نزدیک تر به نظر مى رسد.
و در پایان آیه مى فرماید: براى مجازاتشان همین بس، افرادى که ایمان به رستاخیز و لقاى ما ندارند را به حال خود رها مى کنیم تا در طغیانشان حیران و سرگردان شوند ، نه حق را از باطل بشناسند، و نه راه را از چاه، (فَنَذَرُ الَّذینَ لایَرْجُونَ لِقاءَنا فی طُغْیانِهِمْ یَعْمَهُونَ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۱ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh.
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَن لَّمْ يَدْعُنَا إِلَىٰ ضُرٍّ مَّسَّهُ ۚ كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»
هنگامى که به انسان زیان (و ناراحتى) رسد، ما را (در هر حال:) در حالى که به پهلو خوابیده، یانشسته، یا ایستاده است، (براى حل مشکل خود) مى خواند. امّا هنگامى که زیان را از او برطرف ساختیم، چنان مى رود که گویى هرگز ما را براى برطرف کردن زیانى که به او رسیده بود، نخوانده است. این گونه براى اسرافکاران، اعمالشان زینت داده شده است (که زشتى این عمل را درک نمى کنند).
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۱۲)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
آنگاه، اشاره به وجود نور توحید در فطرت، و عمق روح آدمى کرده مى فرماید:هنگامى که به انسان زیانى مى رسد، و دستش از همه جا کوتاه مى شود، دست به سوى ما دراز مى کند و ما را در همه حال، در حالى که به پهلو خوابیده یا نشسته یا ایستاده است مى خواند (وَ إِذا مَسَّ الإِنْسانَ الضُّرُّ دَعانا لِجَنْبِهِ أَوْ قاعِداً أَوْ قائِماً).
آرى، خاصیت مشکلات و حوادث دردناک، کنار رفتن حجاب ها از روى فطرت پاک آدمى است، در کوره حوادث، تمام قشرهاى سیاهى که روى این فطرت را پوشانده است مى سوزد و از میان مى رود، و براى مدتى ـ هر چند کوتاه ـ درخشش این نور توحیدى آشکار مى گردد.
🌼🌼🌼
سپس مى فرماید: اما این افراد، چنان کم ظرفیت و بى خردند که به مجرد این که بلا و ناراحتى آنها را بر طرف مى سازیم، آن چنان در غفلت فرو مى روند که، گویا هرگز از ما تقاضائى نداشتند و ما نیز به آنها کمکى نکردیم (فَلَمّا کَشَفْنا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ کَأَنْ لَمْ یَدْعُنا إِلى ضُرّ مَسَّهُ).
آرى، این چنین، اعمال مسرفان در نظرشان جلوه داده شده است (کَذلِکَ زُیِّنَ لِلْمُسْرِفینَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ).
اجمال سخن در این که چه کسى اعمال این گونه افراد را در نظرشان جلوه و زینت مى دهد، این است:
زینت دهنده خداوند است، اما از این طریق که این خاصیت را، در اعمال زشت و آلوده آفریده، که هر قدر انسان به آنها بیشتر آلوده شود، بیشتر خو مى گیرد و نه تنها قبح و زشتى آنها تدریجاً از میان مى رود، بلکه کم کم به صورت عملى شایسته در نظرشان مجسم مى گردد!
و اما چرا در آیه فوق، این گونه افراد به عنوان مسرف (اسرافکار)، معرفى شده اند; به خاطر این که اسرافى از این بالاتر نیست که انسان، مهم ترین سرمایه وجود خود، یعنى: عمر، سلامت، جوانى و نیروها را بیهوده در راه فساد و گناه و عصیان، و یا در مسیر به دست آوردن متاع بى ارزش و ناپایدار این دنیا به هدر دهد، و در برابر این سرمایه چیزى عائد او نشود.
آیا این کار، اسراف نیست؟! و چنین کسانى مسرف محسوب نمى شوند؟!
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۲ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh.
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
✅👌
*تفاوتهای ایتا و واتساپ*
تو واتساپ هیچ مطلبی رو نمیشه «ویرایش» کرد
وقتی مطلبی فرستادی دیگه کار از کار گذشته.
فوقش میتونی تو پست بعدی، صحیح اون کلمات غلط رو تایپ کنی و بفرستی
🇮🇷 تو واتساپ هر مطلبی رو فقط تا «۱ ساعت» میشه حذف کرد
و تازه همون هم واتساپ اعلام میکنه :
« فلانی یک پیام حذف کرد»😡
ولی تو ایتا هر مطلبی رو میشه تا چند ماه بعد از ارسال هم، حذف کرد،
و حذف پیام هم، اعلام نمیشه.
🇮🇷تو واتساپ، نمیشه هیچ مطلب و فیلم و عکسی رو ذخیره کرد
و فقط باید برا دیگران ارسال کرد
ولی تو ایتا «فضای ابری» هست که مخصوص ذخیره مطالبه
🇮🇷تو واتساپ هر مطلبی رو همزمان فقط برای «۵» نفر میشه ارسال کرد🤒
ولی تو ایتا هر مطلبی رو میشه همزمان برای «۱۰۰» نفر ارسال کرد😍
🇮🇷تو واتساپ اگه بخوای برای «یک مخاطب» چند تا مطلب رو همزمان بفرستی، باید «یه دونه یه دونه» اون مطالب رو براش بفرستی
ولی تو ایتا میشه ۵۰ پیام و فیلم و عکس انتخاب کرد
و «یکباره» برای «یک مخاطب» ارسال کرد😳
🇮🇷تو واتساپ هر فیلم و عکسی تا بخواد دانلود شه لااقل یه چند ثانیه طول میکشه
ولی تو ایتا فیلمها و عکسها «خیییلی » سریعتر از واتساپ باز میشن
🇮🇷تو واتساپ هر فیلم و عکسی که باز میکنی «خود به خود» میره تو گالری ذخیره میشه
و به همین دلیل باید چند روز یکبار، گالری رو «خالی» کرد
ولی تو ایتا هر فیلم و عکسی که «خودت» بخوای، ذخیره میکنی
و به همین دلیل «گالری» خیییلی دیرتر پُر میشه
🇮🇷تو واتساپ وقتی داری صوت گوش میکنی، نمیتونی از صفحه خارج بشی، چون پخش صوت متوقف میشه
ولی تو ایتا موقع گوش کردن صوت، میشه از صفحه خارج شد
و به گروهها یا کانالهای دیگه سر زد
و همزمان، اون صوت رو گوش کرد
🇮🇷تو واتساپ وقتی داری فیلم یا کلیپ میبینی، اگه از صفحه خارج شی و دوباره برگردی
باید اون کلیپ و فیلم رو از اول ببینی
ولی تو ایتا اگه موقع دیدن فیلم و کلیپ از صفحه خارج شی، وقتی برمیگردی
ادامه فیلم و کلیپ پخش میشه، نه از اول
🇮🇷تو واتساپ همه افراد و گروهها و کانالها توی یک صفحه میان و هیییی باید دنبال یه آیدی یا یه گروه یا یه کانال بگردی
ولی تو ایتا لیست «افراد» جداگانه توی صفحه میاد، لیست «گروهها» هم جداگانه، لیست کانالها هم «جداگانه»
🇮🇷 در ایتا ارتباط سریع و آسان با مدیران ایتا وجود دارد.
با این حساب، چرا واتساپ اینهمه طرفدار داره
و ایتا نداره؟🤔
شاید چون «خارجیه» و مردم همیییییشه برای «جنس خارجی» دست و سر میشکنن😔
حتتتی اگه بی کیفیت تر باشه😢
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ مِن قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُوا ۙ وَجَاءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ وَمَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا ۚ كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْقَوْمَ الْمُجْرِمِينَ»
ما اقوام پیش از شما را، هنگامى که ظلم کردند، هلاک نمودیم. در حالى که پیامبرانشان دلایل روشن براى آنها آوردند، ولى آنها هرگز ایمان نیاوردند. اینگونه گروه مجرمان را کیفر مى دهیم!
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۱۳)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
ستمگران پیشین و شما
این آیات نیز، اشاره به مجازات هاى افراد ستمگر و مجرم در این جهان مى کند، و با توجه دادن مسلمانان به تاریخ گذشته، به آنها گوشزد مى نماید که اگر راه آنان را بپویند، به همان سرنوشت گرفتار خواهند شد.
مى فرماید: ما امت هاى قبل از شما را هنگامى که دست به ستمگرى زدند ـ با این که پیامبران با دلائل و معجزات روشن براى هدایت آنان آمدند و هرگز به آنها ایمان نیاوردند ـ هلاک و نابود ساختیم (وَ لَقَدْ أَهْلَکْنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَمّا ظَلَمُوا وَ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّناتِ وَ ما کانُوا لِیُؤْمِنُوا).
و در پایان آیه مى افزاید: این برنامه مخصوص جمعیت خاصى نیست، اینچنین مجرمان را کیفر مى دهیم (کَذلِکَ نَجْزِی الْقَوْمَ الْمُجْرِمینَ).
🌼🌼🌼
نکتهها:
۱. قُرُون جمع قرن، معمولاً به معنى یک زمان طولانى استعمال مى شود، ولى همان گونه که علماى لغت گفته اند: به معنى قوم و جمعیتى که در عصر واحدى زندگى مى کنند نیز آمده است; زیرا ماده اصلى آن به معنى اقتران و نزدیکى است، در آیه مورد بحث نیز به همین معنى، یعنى گروه و اقوام هم عصر به کار رفته.
* * *
۲ ـ از جمله: وَ ما کانُوا لِیُؤْمِنُوا چنان نبود که ایمان بیاورند ، استفاده مى شود: خداوند تنها آن گروهى را به هلاکت کیفر مى دهد که، امیدى به ایمان آنها در آینده نیز نباشد، و به این ترتیب، اقوامى که در آینده ممکن است ایمان بیاورند، مشمول چنین کیفرهائى نمى شوند.
زیرا فرق بسیار است بین این که گفته شود: ایمان نیاوردند و یا گفته شود: چنان نبود که ایمان بیاورند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۳ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh.
هدایت شده از 💠 قرآن و فضای مجازی💠
final_sample.pdf
12.8M
نسخهی پیدیاف سه کتاب کاربردی؛
▫️ترگل (دلایل عقلی حجاب)
▫️شاخه نبات (کنترل شهوت و نگاه)
▫️اینترنت پاک
(سالمسازی اینترنت برای کودکان)
🔺با ارسال این فایل برای دیگران، در ثواب نشر آن شریک باشید.
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«ثُمَّ جَعَلْنَاكُمْ خَلَائِفَ فِي الْأَرْضِ مِن بَعْدِهِمْ لِنَنظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ»
سپس شما را پس از ایشان جانشینان آنها در روى زمین قراردادیم. تا ببینیم شما چگونه عمل مى کنید.
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۱۴)
@ayehsobh