eitaa logo
هر صبح یک آیه
885 دنبال‌کننده
613 عکس
127 ویدیو
13 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
010026.mp3
127.1K
آیه ۲۶ سوره مبارکه یونس استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر رو سفیدان و رو سیاهان در آیات گذشته اشاره به سراى آخرت و روز رستاخیز و نیز به زندگى دنیا که چون باغ پر گل و ثمرى است شده بود، به همین مناسبت، آیات مورد بحث، سرنوشت نیکوکاران و به رهوران از این موهبت و آلودگان به گناه را در آنجا تشریح مى کند. نخست مى گوید: پاداش نیک و زیاده بر آن از آنِ کسانى است که کار نیک انجام دهند (لِلَّذینَ أَحْسَنُوا الْحُسْنى وَ زِیادَةٌ). در این که منظور از زیادة در این جمله چیست؟ میان مفسران گفتگو است، ولى با توجه به این که آیات قرآن یکدیگر را تفسیر مى کنند، اشاره به پاداش هاى مضاعف و فراوانى است که گاهى ده برابر و گاهى هزاران برابر (به نسبت اخلاص و پاکى و تقوا و ارزش عمل)، بر آن افزوده مى شود، لذا در سوره انعام مى خوانیم: مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها: کسى که کار نیکى انجام دهد ده برابر به او پاداش داده خواهد شد. و در جاى دیگر مى خوانیم: فَأَمَّا الَّذِیْنَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَیُوَفِّیْهِمْ أُجُورَهُمْ وَ یَزِیْدُهُمْ مِّنْ فَضْلِهِ: اما کسانى که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، خداوند پاداش آنها را به طور کامل مى دهد، و از فضل و کرم خود نیز بر آن مى افزاید. در آیات مربوط به انفاق در سوره بقره نیز، سخن از پاداش نیکوکاران تا هفتصد برابر و یا چند مقابل آن به میان آمده است. نکته دیگرى که در اینجا باید به آن توجه داشت این است که کاملاً امکان دارد، این اضافه در جهان دیگر مرتباً افزایش یابد، یعنى هر روز موهبت و لطف تازه اى از ناحیه خداوند به آنها ارزانى داشته شود، و این در واقع نشان مى دهد زندگى جهان دیگر یکنواخت نیست، و به سوى تکامل در یک شکل نامحدود پیش مى رود. روایاتى که از پیامبر(صلى الله علیه وآله)در تفسیر این آیه نقل کرده اند که منظور از زیادة توجه به جلوه ذات پاک پروردگار، و استفاده از این موهبت بزرگ معنوى است،ممکن است اشاره به همین نکته باشد. ولى هیچ مانعى ندارد که زیادة در آیه فوق، اشاره به همه این مواهب بوده باشد. 🌼🌼🌼 آنگاه اضافه مى کند: نیکوکاران در آن روز، چهره هاى درخشانى دارند و تاریکى و ذلت، صورت آنها را نمى پوشاند (وَ لایَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَ لا ذِلَّةٌ). یَرْهَقُ از ماده رهق، به معنى پوشاندن قهرى و اجبارى است و قَتَر به معنى غبار و یا دود است. و در پایان آیه مى فرماید: این گروه یاران بهشتند و جاودانه در آن خواهند ماند (أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فیها خالِدُونَ). تعبیر به اصحاب، اشاره به تناسبى است که میان روحیه این گروه و محیط بهشت وجود دارد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۶ سوره مبارکه یونس) @ayehsobh.
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَالَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئَاتِ جَزَاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ۖ مَّا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ ۖ كَأَنَّمَا أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعًا مِّنَ اللَّيْلِ مُظْلِمًا ۚ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» امّا کسانى که مرتکب گناهان شدند، جزاى بدى به مقدار آن دارند. و ذلّت و خوارى، چهره آنان را مى پوشاند. و هیچ نگهدارنده اى در برابر (مجازات) خدا براى آنان نیست. (چهره هایشان آنچنان گرفته است که) گویى با پاره هایى از شب تاریک، صورت آنها پوشیده شده! آنها اهل دوزخند و جاودانه در آن خواهند ماند. (سوره مبارکه یونس/ آیه ۲۷) @ayehsobh
010027.mp3
196.7K
آیه ۲۷ سوره مبارکه یونس استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیه بعد، سخن از دوزخیان به میان آمده، که در نقطه مقابل گروه اوّلند. مى فرماید:کسانى که مرتکب گناهان شوند، جزاى بدى به مقدار عملشان دارند (وَ الَّذینَ کَسَبُوا السَّیِّئاتِ جَزاءُ سَیِّئَة بِمِثْلِها). در اینجا سخنى از زیادة در کار نیست; چرا که در پاداش، زیاده، فضل و رحمت است، اما در کیفر، عدالت ایجاب مى کند ذره اى بیش از گناه نباشد. ولى آنها به عکس گروه اول، چهره هائى تاریک دارند، و ذلت، صورت آنها را مى پوشاند (وَ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ). ممکن است سؤال شود: عدالت ایجاب مى کند، بیش از گناهشان کیفر نبینند، و این تاریکى چهره و گرد و غبار مذلت بر آن نشستن، چیز اضافه اى است. اما باید توجه داشت این خاصیت و اثر عمل است، که از درون جان انسان به بیرون منعکس مى گردد، درست مثل این است که بگوئیم افراد شراب خوار باید تازیانه بخورند، و در عین حال شراب انواع بیمارى هاى معده، قلب، کبد و اعصاب را ایجاد مى کند. 🌼🌼🌼 به هر حال، ممکن است بدکاران گمان کنند راه فرار و نجاتى خواهند داشت، و یا بت ها و مانند آنها مى توانند برایشان شفاعت کنند، اما جمله بعد صریحاً مى گوید: هیچ کس و هیچ چیز نمى تواند آنها را از مجازات الهى دور نگه دارد (ما لَهُمْ مِنَ اللّهِ مِنْ عاصِم). تاریکى چهره هاى آنها به اندازه اى زیاد است که گوئى پاره هائى از شب تاریک و ظلمانى، یکى پس از دیگرى بر صورت آنها افکنده شده است (کَأَنَّما أُغْشِیَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّیْلِ مُظْلِماً). آنها اصحاب آتشند و جاودانه در آن مى مانند (أُولئِکَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۷ سوره مبارکه یونس) @ayehsobh.
💫 با سلام و تشکر از همه بزرگوارانی که از سراسر کشور در مسابقه شماره ۱، کانون شهدای گمنام مسجد الرسول ص مبارکه شرکت کردند. ✅🏅 لازم به ذکر است کانون شهدای گمنام مسجد الرسول ص در هیچ پیام رسان و شبکه اجتماعی خارجی کانال یا صفحه ندارد. ✅🏅 اسامی برندگان شماره ۱: ۱. خانم سیده لیلا قوامی مبارکه ۰۹۱۳۰۰۰۰۵۰۷ ‏‬‏ ۲. آقای امیر صادقی مبارکه ۰۹۳۶۰۰۰۰۷۶۳ ‬‏ ۳. خانم سیده‌صدیقه‌هزارخوانی تفرش ۰۹۳۶۰۰۰۰۰۹۸ ۴. خانم توران شبان سمنان ۰۹۳۶۰۰۰۰۱۳۳ ۵. آقای جابر یوسفی استان مرکزی ۰۹۱۸۰۰۰۰۰۳۸ 🎁 هدایای برندگان شهرستان مبارکه در مراسم ویژه شب ۲۲بهمن در مسجدالرسول ص مبارکه، اهدا شد. 💳 ضمن تبریک به برندگان خارج از شهرستان، شماره کارت بانکی ترجیحاً ملی، را به آیدی زیر بفرستید: 🆔 @shahed @shohadagomnamk
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا مَكَانَكُمْ أَنتُمْ وَشُرَكَاؤُكُمْ ۚ فَزَيَّلْنَا بَيْنَهُمْ ۖ وَقَالَ شُرَكَاؤُهُم مَّا كُنتُمْ إِيَّانَا تَعْبُدُونَ» (به خاطر بیاورید) روزى را که همه آنها را جمع مى کنیم، سپس به مشرکان مى گوییم: «شما و معبودهایتان (هر کدام) در جاى خودتان باشید» سپس آنها را (براى حساب) از هم جدا مى سازیم، و معبودهایشان (به آنها) مى گویند: «شما هرگز ما را عبادت نمى کردید! (سوره مبارکه یونس/ آیه ۲۸) @ayehsobh
❇ تفســــــیر یک صحنه از رستاخیز بت پرستان این آیات نیز، بحث هاى گذشته را در زمینه مبدأ و معاد و وضع مشرکان دنبال مى کند و بیچارگى آنها را به هنگامى که در محضر عدل الهى و در پیشگاه حسابرسى او حاضر مى شوند، مجسّم مى سازد. نخست مى فرماید: به خاطر بیاورید روزى را که همه بندگان را جمع و محشور مى کنیم (وَ یَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمیعاً). سپس به مشرکان مى گوئیم: شما و معبودهایتان در جاى خود باشید تا به حسابتان رسیدگى شود (ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذینَ أَشْرَکُوا مَکانَکُمْ أَنْتُمْ وَ شُرَکائُکُمْ). 🌼🌼🌼 جالب این است که در آیه فوق از بت ها تعبیر به شُرَکائُکُم شده، یعنى شریک هاى شما، در حالى که مشرکان بت ها را شریک خدا قرار داده بودند، نه شریک خودشان. این تعبیر، در حقیقت اشاره لطیفى به این نکته است که بت ها در واقع شریک خدا نبودند، و این اوهام و خیالات بت پرستان بود که این موقعیت را به آنان بخشید، یعنى: آنها شریکان انتخابى شما هستند، و این درست به آن مى ماند که کسى، معلم یا رئیس ناصالحى براى مدرسه اى انتخاب کند، و کارهاى نادرستى از او سرزند، ما به او مى گوئیم: بیا ببین این معلم تو و این رئیس تو چه کارى که نکرده است؟! (در حالى که نه معلم، و نه رئیسِ او است، بلکه، معلم و رئیسِ مدرسه است، ولى او انتخابشان کرده). سپس مى افزاید: ما این دو گروه (معبودان و عابدان) را از یکدیگر جدا مى کنیم (فَزَیَّلْنا بَیْنَهُمْ). و از هر کدام جداگانه سؤال مى نمائیم (همان گونه که در تمام دادگاه ها، این معمول است که از هر کس جداگانه بازپرسى به عمل مى آید). از بت پرستان سؤال مى کنیم: به چه دلیل این بت ها را شریک خدا قرار دادید و عبادت کردید؟ و از معبودان نیز مى پرسیم: به چه سبب شما معبود واقع شدید، و یا تن به این کار دادید؟ در این هنگام شریکانى را که آنها ساخته بودند، به سخن مى آیند و مى گویند: شما هرگز ما را پرستش نمى کردید (وَ قالَ شُرَکاؤُهُمْ ما کُنْتُمْ إِیّانا تَعْبُدُونَ). شما در حقیقت، هوى و هوس ها و اوهام و خیالات خویش را مى پرستیدید، نه ما را، و از این گذشته، این عبادت شما نسبت به ما نه به امر و فرمان ما بوده و نه به رضایت ما، و عبادتى که چنین باشد در حقیقت عبادت نیست. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۸ سوره مبارکه یونس) @ayehsobh.
امروز دیگری بر دوش مردم ولایت‌مدار و قدرشناس مبارکه تشییع شد. شهید پس از تحمل سال‌ها درد و رنج، در چهل‌ودومین بهار آزادی به دوستانش ملحق شد تا بار دیگر، یادآوری شود اگر امروز امنیت داریم؛ اگر امروز استقلال داریم؛ اگر امروز آزادی داریم؛ همه و همه مدیون قطره قطره خون شهدا و تمام دردها و رنج‌ها و خونِ دل‌های جانبازان و آزادگان و ایثارگران است... خدا کند شرمنده‌ی شهدا نباشیم و مورد شفاعتشان قرار گیریم🤲🤲 🌹شادی روح همه‌ی شهدا و شهید مختاری صلوات🌹 @shohadagomnamk
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «فَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ إِن كُنَّا عَنْ عِبَادَتِكُمْ لَغَافِلِينَ» همین بس که خدا میان ما و شما گواه باشد، که به یقین ما از عبادت شما بى خبر بودیم. (سوره مبارکه یونس/ آیه ۲۹) @ayehsobh
❇ تفســــــیر پس از آن، براى تأکید بیشتر مى گویند: همین بس که خدا گواه میان ما و شما است، که ما به هیچ وجه از عبادت شما آگاه نبودیم (فَکَفى بِاللّهِ شَهیداً بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ إِنْ کُنّا عَنْ عِبادَتِکُمْ لَغافِلینَ).) در این که منظور از بت ها و شرکاء در آیه فوق چه معبودهائى است، و این که چگونه آنها چنین سخن مى گویند، در میان مفسران گفتگو است: بعضى احتمال داده اند منظور، معبودهاى انسانى و شیطانى، و یا از فرشتگان است، که داراى عقل و شعور و ادراکند. ولى با این حال خبر ندارند که گروهى آنها را پرستش مى کنند; به خاطر این که یا در غیاب آنها چنین عبادتى صورت گرفته، و یا پس از مرگ آنها (مانند انسان هائى که پس از مرگشان مورد پرستش قرار گرفته اند). بنابراین، سخن گفتن آنها کاملاً طبیعى خواهد بود، و این آیه، نظیر آیه ۴٠ سوره سبأ مى باشد که مى گوید: آن روز که خداوند همه را جمع و محشور مى کند، سپس به فرشتگان مى گوید: آیا این گروه شما را عبادت مى کردند؟! احتمال دیگرى که بسیارى از مفسران ذکر کرده اند این است که در آن روز، خداوند حیات و شعور در بت ها مى آفریند، آن چنان که بتوانند حقایق را بازگو کنند، و جمله بالا از زبان بت ها که آنها خدا را به شهادت مى طلبند که از عبادت عابدان خود غافل بودند، بیشتر تناسب با همین معنى دارد; چرا که بت هاى سنگى و چوبى، اصلاً چیزى نمى فهمند. 🌼🌼🌼 این مسأله، در عصر و زمان ما مسأله پیچیده اى نیست، جائى که یک نوار بى زبان، تمام حرکات و گفته هاى ما را روى خود ضبط، و به هنگام لزوم بازگو مى کند و نشان مى دهد، تعجبى ندارد که بت ها نیز، واقعیات اعمال عبادت کنندگان خود را منعکس نمایند! (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۹ سوره مبارکه یونس) @ayehsobh.