eitaa logo
هر صبح یک آیه
860 دنبال‌کننده
606 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَ لَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا» و نزدیک زنا نشوید، که کار بسیار زشت و بد راهی است! (سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۳۲) @ayehsobh
❇ تفســــــیر دوم: گناه بزرگ دیگری که این آیه به آن اشاره می‌کند مسأله زنا و عمل منافی عفت است. می‌گوید: «و نزدیک زنا نشوید چرا که عمل بسیار زشتی است و راه و روش بدی است» (وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنی إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِیلًا). نمی‌گوید زنا نکنید، بلکه می‌گوید به این عمل شرم‌آور نزدیک نشوید، این تعبیر اشاره لطیفی به این است که آلودگی به زنا غالبا مقدماتی دارد که انسان را تدریجاً به آن نزدیک می‌کند، «چشم چرانی» یکی از مقدمات آن است، «برهنگی و بی‌حجابی» مقدمه دیگر، «کتابهای بدآموز» و «فیلم‌های آلوده» و «نشریات فاسد» و «کانون‌های فساد» هر یک مقدمه‌ای برای این کار محسوب می‌شود. همچنین خلوت با اجنبی (یعنی بودن مرد و زن نامحرم در یک مکان خالی و تنها) عامل وسوسه انگیز دیگری است. بالاخره ترک ازدواج برای جوانان، و سختگیری‌های بی‌دلیل طرفین در این زمینه همه از عوامل «قرب به زنا» است که در آیه فوق با یک جمله کوتاه از همه آنها نهی می‌کند، و در روایات اسلامی نیز هر کدام جداگانه مورد نهی قرار گرفته است. 🌺🌺🌺 فلسفه تحریم زنا 1- پیدایش هرج و مرج در نظام خانواده، و از میان رفتن رابطه فرزندان و پدران، رابطه‌ای که وجودش نه تنها سبب شناخت اجتماعی است، بلکه موجب حمایت کامل از فرزندان می‌گردد. زیرا در جامعه‌ای که فرزندان نامشروع و بی‌پدر فراوان گردند روابط اجتماعی که بر پایه روابط خانوادگی بنیان شده سخت دچار تزلزل می‌گردد. 2- تجربه نشان داده و علم ثابت کرده است که این عمل باعث اشاعه انواع بیماری‌هاست و با تمام تشکیلاتی که برای مبارزه با عواقب و آثار آن امروز فراهم کرده‌اند باز آمار نشان می‌دهد که تا چه اندازه افراد از این راه سلامت خود را از دست داده و می‌دهند. 3- نباید فراموش کرد که هدف از ازدواج تنها مسأله اشباع غریزه جنسی نیست بلکه اشتراک در تشکیل زندگی و انس روحی و آرامش فکری، و تربیت فرزندان و همکاری در همه شئون حیات از آثار ازدواج است که بدون اختصاص زن و مرد به یکدیگر و تحریم «زنا» هیچ یک از اینها امکان پذیر نیست. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۲ سوره مبارکه إسراء) @ayehsobh
2_144129481892656531.mp3
3.25M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه إسراء آیه: ۳۲ @ayehsobh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَ لَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۗ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ ۖ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا» و کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده، نکُشید، جز بحق! و آن کس که مظلوم کشته شده، برای ولی او سلطه (و حق قصاص) قرار دادیم؛ اما در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمایت است! (سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۳۳) @ayehsobh
❇ تفســــــیر حکم دیگرى که آیه بعد به آن اشاره می‌کند احترام خون انسان‌ها و حرمت شدید قتل نفس است، مى گوید: کسى که خداوند خونش را حرام کرده است به قتل نرسانید، مگر آنجا که به حق باشد (وَ لاتَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاّ بِالْحَقِّ). احترام خون انسان‌ها و حرمت قتل نفس، از مسائلى است که همه شرایع آسمانى و قوانین بشرى در آن متفقند و آن را یکى از بزرگ ترین گناهان مى شمرند، ولى اسلام اهمیت بیشترى به این مسأله داده، تا آنجا که قتل یک انسان را همانند کشتن همه انسان ها شمرده است: مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْس أَوْ فَساد فِی الاْ َرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمِیعاً. حتى در اسلام براى کسانى که اسلحه به روى مردم بکِشند، مجازات سنگینى به عنوان محارب تعیین شده است که شرح آن در کتب فقهى آمده، و ما در ذیل آیه 33 سوره مائده به آن اشاره کردیم. نه تنها قتل نفس، بلکه کمترین و کوچک ترین آزار یک انسان از نظر اسلام، مجازات دارد و مى توان با اطمینان گفت: این همه احترام که اسلام براى خون، جان و حیثیت انسان قائل شده است در هیچ آئینى وجود ندارد. 🌺🌺🌺 ولى درست به همین دلیل، مواردى پیش مى آید که احترام خون برداشته می‌شود و آن در مورد کسانى است که مرتکب قتل و یا گناهى همانند آن شده اند، لذا در آیه فوق بعد از ذکر یک اصل کلّى در زمینه حرمت قتل نفس، بلافاصله با جمله إِلاّ بِالْحَقِّ این گونه افراد را استثناء مى کند. اصولاً، اسلام کسى را مجبور به پذیرش این آئین نمى کند، بلکه برخورد آن با پیروان آئین هاى دیگر، تنها یک برخورد منطقى توأم با بحث آزاد است. ولى اگر کسى اسلام را پذیرفت، و جزء جامعه اسلامى شد، و طبعاً از اسرار مسلمین آگاه گردید، سپس تصمیم گرفت از این آئین بازگردد و عملاً اساس نظام را تضعیف کند و تزلزل در ارکان جامعه اسلامى ایجاد نماید؛ مسلماً این کار، قابل تحمل نیست و با شرائطى که در فقه اسلامى آمده حکم آن اعدام است. البته احترام به خون انسان‌ها در اسلام، مخصوص مسلمان‌ها نیست، بلکه غیر مسلمانانى که با مسلمین سر جنگ ندارند و در یک زندگى مسالمت آمیز با آنها به سر مى برند، جان و مال و ناموسشان محفوظ است و تجاوز به آن حرام و ممنوع. سپس، به حق قصاص، که براى اولیاى دم ثابت است، اشاره کرده، مى گوید: کسى که مظلوم کشته شود براى ولىّ او سلطه قرار دادیم (سلطه قصاص قاتل) (وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً). اما در عین حال، او نباید بیش از حق خود مطالبه کند و در قتل اسراف نماید; چرا که او مورد حمایت است (فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً). آرى، اولیاى مقتول مادام که در مرز اسلام گام برمى دارند، و از حدّ خود تجاوز نکرده اند، مورد نصرت الهى هستند. این جمله اشاره به اعمالى است که در زمان جاهلیت بوده و در امروز نیز گاهى صورت مى گیرد که در برابر کشته شدن یک نفر از یک قبیله، قبیله مقتول خون هاى زیادى را مى ریزند. در عصر ما نیز گاهى جنایاتى رخ مى دهد که روى جانیان عصر جاهلیت را سفید مى کند، و ما شاهد این گونه صحنه ها مخصوصاً از ناحیه اسرائیل غاصب هستیم که هر گاه یک جنگجوى فلسطینى، سربازى از آنها را بکشد، بلافاصله بمب هاى خود را بر سر زنان و کودکان فلسطینى فرومى ریزند و گاه ده ها نفر انسان بى دفاع و بى گناه را در برابر یک نفر، به خاک و خون مى کشند. عین همین معنى را در جنگ تحمیلى که مزدوران بعث امروز بر ضد کشور اسلامى ما به راه انداخته اند، مشاهده مى کنیم، باشد که تاریخ آینده در این زمینه قضاوت کند. مسأله رعایت عدالت، حتى در مورد قاتل در آن حد و پایه است که در وصایاى امیر مؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم: اى فرزندان عبدالمطلب! مبادا بعد از شهادت من در خون مسلمانان غوطه‌ور شوید و بگوئید: امیر مؤمنان کشته شد و به بهانه آن خون هائى بریزید، آگاه باشید! تنها قاتل من (عبد الرحمن بن ملجم مرادى) کشته خواهد شد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۳ سوره مبارکه إسراء) @ayehsobh
2_144129481896138786.mp3
1.99M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه إسراء آیه: ۳۳ @ayehsobh
دانلود قلم قرآنی هُدی.apk
13.37M
👌فعال کردن قلم قرآنی هُدی در گوشی موبایل فایل بالا رو دانلود کنید و سپس نصبش کنید. 📚برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» رو از فایل بالا نصب کنید و از قرائت قرآن با صفحه ی عثمان طه با صوت ۳۰ قاری بین المللی و ترجمه گویا لذت ببرید. ✅علاوه بر اون از تفسیر المیزان، نمونه، نور، و تفسیر روایی برهان هم میتونید استفاده کنید. التماس دعا @rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّىَ يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْؤُولًا» و به مال یتیم، جز به بهترین راه نزدیک نشوید، تا به سر حد بلوغ رسد! و به عهد (خود) وفا کنید، که از عهد سؤال می‌شود! (سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۳۴) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آیه بعد، چهارمین دستور از این سلسله احکام را شرح مى دهد. نخست به اهمیت حفظ مال یتیمان پرداخته و با لحنى به آنچه در مورد عمل منافى عفت در آیات قبل گذشت، مى گوید: به اموال یتیمان نزدیک نشوید (وَ لاتَقْرَبُوا مالَ الْیَتِیمِ). نه تنها اموال یتیمان را نخورید، بلکه حتى حریم آن را کاملاً محترم بشمارید. ولى، از آنجا که ممکن است این دستور دستاویزى گردد براى افراد ناآگاه که تنها به جنبه هاى منفى مى نگرند، و سبب شود که اموال یتیمان را بدون سرپرست بگذارند، و به دست حوادث بسپارند، لذا، بلافاصله استثناء روشنى براى این حکم ذکر کرده مى گوید: مگر به طریقى که بهترین طرق است (إِلاّ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ). طبق این تعبیر جامع و رسا، هر گونه تصرفى در اموال یتیمان که به منظور حفظ، اصلاح، تکثیر و اضافه بوده باشد و جهات لازم براى پیشگیرى از هدر رفتن این اموال در نظر گرفته شود، مجاز است، بلکه خدمتى است آشکار به یتیمان که قادر بر حفظ مصالح خویشتن نیستند. 🌺🌺🌺 البته این وضع تا زمانى ادامه دارد که به حدّ رشد فکرى و اقتصادى برسد آن گونه که قرآن در ادامه آیه مورد بحث از آن یاد مى کند: تا زمانى که به حدّ قدرت برسد (حَتّى یَبْلُغَ أَشُدَّهُ). أَشَدَّ از ماده شدّ (بر وزن جدّ) به معنى گره محکم است، سپس توسعه یافته و به هر گونه استحکام جسمانى و روحانى گفته شده است و منظور از أَشَدّ در اینجا رسیدن به حدّ بلوغ است، ولى بلوغ جسمانى در اینجا کافى نیست، بلکه باید بلوغ فکرى و اقتصادى نیز باشد، به گونه اى که یتیم بتواند اموال خود را حفظ و نگهدارى کند و انتخاب این تعبیر، براى همین منظور است که البته باید از طریق آزمایش قطعى مشخص گردد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۴ سوره مبارکه إسراء) @ayehsobh
9442199082.mp3
1.64M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه إسراء آیه: ۳۴ @ayehsobh
قطره، قطره جمع گردد؛ وانگهی دریا شود... 💐 تشکر از همه‌ی نیکوکاران گرامی برای کمک به افراد نیازمند به مناسبت ایام 💐 ♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️ واقعاً درست گفتند هیچ کار خوبی را دست کم نگیرید. از همان ۱۰ هزار و ۱۵ هرار تومان‌ها و آن‌چه که بیشتر از این مبلغ، کمک کردند؛ حدود یک میلیون تومان جمع‌آوری شد و کمک به ۶ خانواده‌ی نیازمند گردید. مجدداً تشکر و سپاس برای نیت‌های پاک شما 💐💐💐💐💐💐💐🙏🙏🙏🙏🙏 التماس دعا 🤲🤲🤲 @rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَ زِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا» و هنگامی که پیمانه می‌کنید، حق پیمانه را ادا نمایید، و با ترازوی درست وزن کنید! این برای شما بهتر، و عاقبتش نیکوتر است. (سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۳۵) @ayehsobh
❇ تفســــــیر سپس، به مسأله وفاى به عهد، یعنى پنجمین حکم پرداخته مى گوید: به عهد خود وفا کنید چرا که از وفاى به عهد سؤال کرده مى شود ( وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کانَ مَسْؤُلاً). بسیارى از روابط اجتماعى و خطوط نظام اقتصادى، و مسائل سیاسى، همگى بر محور عهدها و پیمان ها دور مى زند که اگر تزلزلى در آنها پیدا شود و سرمایه اعتماد از بین برود، به زودى نظام اجتماع فرو مى ریزد و هرج و مرج وحشتناکى بر آن حاکم مى شود. به همین دلیل، در آیات قرآن تأکید فراوان روى مسأله وفاى به عهد شده است. 🌺🌺🌺 عهد و پیمان معنى وسیعى دارد که هم شامل عهدهاى خصوصى در میان افراد در رابطه با مسائل اقتصادى و کسب و کار و زناشوئى و امثال آن مى گردد، و هم شامل عهد و پیمان هائى که در میان ملت ها و حکومت ها برقرار مى گردد و از آن بالاتر شامل پیمان‌هاى الهى و رهبران آسمانى نسبت به امت ها و امت ها نسبت به آنها نیز مى شود. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۵ سوره مبارکه إسراء) @ayehsobh
9442199219.mp3
1.79M
شاهد: استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه إسراء آیه: ۳۵ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَ لَاتَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا» از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسئول هستند. (سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۳۶) @ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیات گذشته، یک سلسله از اصولى‌ترین تعلیمات و احکام اسلامى را خواندیم، از توحید که خمیرمایه این تعلیمات است گرفته تا دستوراتى مربوط به شئون مختلف زندگى فردى و اجتماعى انسان‌ها. در آیات مورد بحث، به آخرین بخش از این احکام مى‌رسیم که در آن به چند حکم مهم اشاره شده است: 1 ـ نخست سخن از لزوم تحقیق در همه چیز به میان آورده، مى فرماید: از آنچه به آن علم ندارى پیروى مکن (وَ لاتَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ). نه در عمل شخصى خود از غیر علم پیروى کن و نه به هنگام قضاوت درباره دیگران، نه شهادت به غیر علم بده، و نه به غیر علم اعتقاد پیدا کن. و به این ترتیب، نهى از پیروى از غیر علم، معنى وسیعى دارد که مسائلى اعتقادى، گفتار، شهادت، قضاوت و عمل را شامل مى شود، و این که بعضى از مفسران آن را به بخشى از این امور، محدود کرده اند دلیل روشنى ندارد; زیرا لاتَقْفُ از ماده قَفْو (بر وزن عفو) به معنى دنباله روى از چیزى است، و مى دانیم دنباله روى از غیر علم، مفهوم وسیعى دارد که همه آنچه را گفتیم شامل مى شود. 🌺🌺🌺 و در پایان آیه، دلیل این نهى را چنین بیان مى کند: گوش و چشم و دل، همگى مسئولند و در برابر کارهائى که انجام داده اند از آنها سؤال مى شود (إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً). این مسئولیت‌ها به خاطر آن است که: سخنانى را که انسان بدون علم و یقین مى گوید، یا به این طریق است که از افراد غیر موثق شنیده و یا مى گوید دیده ام در حالى که ندیده، و یا در تفکر خود دچار قضاوت هاى بى مأخذ و بى پایه اى شده که با واقعیت منطبق نبوده است. به همین دلیل از چشم، گوش، فکر و عقل او سؤال مى شود که آیا واقعاً به این مسائل ایمان داشتید که شهادت دادید، یا قضاوت کردید؟ یا به آن معتقد شدید و عمل خود را بر آن منطبق نمودید؟! گر چه بعضى از مفسران، گفته اند: منظور از سؤال کردن از این اعضاء، سؤال از صاحبان آنها است، ولى، با توجه به این که: قرآن در آیات دیگر (مانند آیه 21 فصلت) تصریح مى کند که روز قیامت، اعضاء پیکر انسان و حتى پوست به سخن در مى آیند و حقایق را بازگو مى کنند، هیچ دلیلى ندارد که ما ظاهر آیه را رها سازیم و نگوئیم از خود این اعضاء سؤال مى شود. اما این که چرا از میان حواس انسان تنها اشاره به چشم و گوش شده است، دلیلش روشن است، زیرا معلومات حسّى انسان غالباً از این دو طریق حاصل مى شود و بقیه تحت الشعاع آنها هستند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۶ سوره مبارکه إسراء) @ayehsobh
2_144134979492387871.mp3
2.98M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه إسراء آیه: ۳۶ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا» و روی زمین، با تکبر راه مرو! تو نمی‌توانی زمین را بشکافی، و طول قامتت هرگز به کوه‌ها نمی‌رسد! (سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۳۷) @ayehsobh