eitaa logo
هر صبح یک آیه
857 دنبال‌کننده
607 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست و هشتم قرآن کریم👆👆👆 التماس دعا🤲 @shohadagomnamk
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «إِنَّهُمْ إِن يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ يَرْجُمُوكُمْ أَوْ يُعِيدُوكُمْ فِي مِلَّتِهِمْ وَلَن تُفْلِحُوا إِذًا أَبَدًا» چرا که اگر آنان از وضع شما آگاه شوند، سنگسارتان می‌کنند؛ یا شما را به آیین خویش بازمی‌گردانند؛ و در آن صورت، هرگز روی رستگاری را نخواهید دید!» (سوره مبارکه کهف/ آیه ۲۰) @ayehsobh
❇ تفســــــیر چرا که اگر آنها از وضع شما آگاه شوند و بر شما دست یابند یا سنگسارتان مى کنند یا به آئین خویش (آئین بت پرستى) بازمى گردانند (إِنَّهُمْ إِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ یَرْجُمُوکُمْ أَوْ یُعِیدُوکُمْ فِی مِلَّتِهِمْ). و در آن صورت هرگز روى نجات و رستگارى را نخواهید دید (وَ لَنْ تُفْلِحُوا إِذاً أَبَداً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۰ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
46707724663032.pdf
324.3K
مباحث نجومی برای رویت هلال ماه شوال و عید فطر 👆👆👆👆👆👆
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَكَذَلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِم بُنْيَانًا رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَىَ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِدًا» و اینچنین مردم را متوّجه حال آن‌ها کردیم، تا بدانند که وعده خداوند (در مورد رستاخیز) حقّ است؛ و در پایان جهان و قیام قیامت شکّی نیست! در آن هنگام که میان خود درباره کار خویش نزاع داشتند، گروهی می‌گفتند: «بنایی بر آنان بسازید (تا برای همیشه از نظر پنهان شوند! و از آنها سخن نگویید که) پروردگارشان از وضع آنها آگاه‌تر است!» ولی آن‌ها که از رازشان آگاهی یافتند (و آن را دلیلی بر رستاخیز دیدند) گفتند: «ما مسجدی در کنار (مدفن) آنها می‌سازیم (تا خاطره آنان فراموش نشود.)» (سوره مبارکه کهف/ آیه ۲۱) @ayehsobh
❇ تفســــــیر به زودى داستان هجرت این گروه از مردان با شخصیت در آن محیط، در همه جا پیچید و شاهِ جبار سخت برآشفت. نکند، هجرت یا فرار آنها مقدمه اى براى بیدارى و آگاهى مردم گردد و یا به مناطق دور و نزدیک بروند، و به تبلیغ آئین توحید و مبارزه با شرک و بت پرستى بپردازند. لذا دستور داد مأموران مخصوص، همه جا به جستجوى آنها بپردازند و اگر رد پائى یافتند، آنان را تعقیب، دستگیر و به مجازات برسانند. اما هر چه بیشتر جستند، کمتر یافتند و این خود معمائى براى مردم محیط و نقطه عطفى در سازمان فکرى آنها شد، و شاید همین امر، که گروهى از برترین مقامات مملکتى، پشتِ پا بر همه مقامات مادى بزنند و انواع خطرات را پذیرا گردند، سرچشمه بیدارى و آگاهى براى گروهى از مردم شد. به هر حال، داستان اسرارآمیز این گروه، در تاریخشان ثبت گردید، و از نسلى به نسل دیگر انتقال یافت، و صدها سال بر این منوال گذشت... 🌺🌺🌺 اکنون، به سراغ مأمور خرید غذا برویم و ببینیم بر سر او چه آمد. او وارد شهر شد، ولى دهانش از تعجب بازماند، شکل ساختمان ها به کلّى دگرگون شده، قیافه ها همه ناشناس، لباس ها طرز جدیدى پیدا کرده، حتى طرز سخن گفتن و آداب و رسوم مردم عوض شده است، ویرانه هاى دیروز، تبدیل به قصرها و قصرهاى دیروز به ویرانه ها مبدّل گردیده! شاید در یک لحظه کوتاه، فکر کرد هنوز خواب است و آنچه را مى بیند رؤیا است، چشم هاى خود را به هم مى مالد، اما متوجه مى شود آنچه را مى بیند عین واقعیتى عجیب و باورناکردنى. او هنوز فکر مى کند، خوابشان در غار، یک روز یا یک نیمه روز بوده است پس این همه دگرگونى چرا؟ این همه تغییرات در یک روز چگونه امکان پذیر است؟ از سوى دیگر قیافه او براى مردم نیز عجیب و نامأنوس است، لباس او، طرز سخن گفتن او، چهره و سیماى او، همه براى آنها تازه است، و شاید این وضع نظر عده اى را به سوى او جلب کرده، به دنبالش روان شدند. تعجب او هنگامى به نهایت رسید که دست در جیب کرد تا بهاى غذائى را که خریده بود، بپردازد، فروشنده چشمش به سکه‌اى افتاد که به 300 سال قبل و بیشتر تعلق داشت، و شاید نام دقیانوس شاه جبار آن زمان، بر آن نقش بود، هنگامى که توضیح خواست، او در جواب گفت: تازگى این سکه را به دست آورده ام! کم کم از قرائن احوال بر مردم مسلم شد، که این مرد یکى از گروهى است که نامشان را در تاریخ 300 سال قبل خوانده اند، و در بسیارى از محافل سرگذشت اسرارآمیزشان مطرح بوده است. و خود او نیز متوجه شد که در چه خواب عمیق و طولانى او و یارانش فرو رفته بودند. این مسأله، مثل بمب در شهر صدا کرد و زبان به زبان در همه جا پیچید. قرآن، مى گوید: همان گونه که آن‌ها را به خواب فرو بردیم، از آن خواب عمیق و طولانى بیدار کردیم و مردم را متوجه حالشان نمودیم، تا بدانند وعده رستاخیز خداوند حق است (وَ کَذلِکَ أَعْثَرْنا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللّهِ حَقٌّ). و در پایان جهان و قیام قیامت شکى نیست (وَ أَنَّ السّاعَةَ لا رَیْبَ فِیها). چرا که این خواب طولانى که صدها سال به طول انجامید، بى شباهت به مرگ نبود، و بیدار شدن آنها همچون رستاخیز، بلکه مى توان گفت: این خواب و بیدارى از پاره اى جهات از مردن و بازگشتن به حیات، عجیب تر بود، زیرا صدها سال بر آنها گذشت و بدنشان نپوسید، در حالى که نه غذائى خوردند و نه آبى نوشیدند، در این مدت طولانى چگونه زنده ماندند؟ بعضى از مورّخان نوشته اند: مأمور خرید غذا، به سرعت به غار بازگشت و دوستان خود را از ماجرا آگاه ساخت، همگى در تعجب عمیق فرو رفتند، و از آنجا که احساس مى کردند، همه فرزندان، برادران و دوستان را از دست داده اند، و هیچ کس از یاران سابق آنها زنده نمانده، تحمل این زندگى براى آنها سخت و ناگوار بود، از خدا خواستند: چشم از این جهان بپوشند و به جوار رحمت حق منتقل شوند و چنین شد. آنها چشم از جهان پوشیدند و جسدهاى آنها در غار مانده بود که مردم به سراغشان آمدند. در اینجا نزاع و کشمکش بین طرفداران مسأله معاد جسمانى، و مخالفان آنها در گرفت. مخالفان سعى داشتند: مسأله خواب و بیدارى اصحاب کهف به زودى به دست فراموشى سپرده شود و این دلیل دندان شکن را از دست موافقان بگیرند، لذا پیشنهاد کردند در غار گرفته شود، تا براى همیشه از نظر مردم پنهان گردند (إِذْ یَتَنازَعُونَ بَیْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقالُوا ابْنُوا عَلَیْهِمْ بُنْیاناً). و براى خاموش کردن مردم مى گفتند: زیاد از آنها سخن نگوئید، آنها سرنوشت اسرارآمیزى داشتند که پروردگارشان از وضع آنها آگاه تر است (رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ).
بنابراین، داستان آنها را رها کنید و به حال خودشان واگذارید. در حالى که مؤمنان راستین که از این امر آگاهى یافته بودند و آن را سند زنده اى براى اثبات رستاخیز، به مفهوم حقیقیش مى دانستند، سعى داشتند این داستان هرگز فراموش نشود، و لذا گفتند: ما در کنار مدفن آنها مسجد و معبدى مى سازیم تا مردم یاد آنها را هرگز از خاطره ها نبرند، به علاوه از روح پاک آنها استمداد طلبند (قالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۱ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
2_144151472485503714.mp3
3.4M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه کهف آیه: ۲۰_۲۱ @ayehsobh
راهکارهای زندگی موفق در جزء سی‌ام قرآن کریم👆👆👆 التماس دعا🤲 @shohadagomnamk
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «سَيَقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَّابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَيَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَيْبِ وَيَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ قُل رَّبِّي أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا وَلَا تَسْتَفْتِ فِيهِم مِّنْهُمْ أَحَدًا» گروهی خواهند گفت: «آنها سه نفر بودند، که چهارمین آنها سگشان بود!» و گروهی می‌گویند: «پنچ نفر بودند، که ششمین آنها سگشان بود.» -همه این‌ها سخنانی بی‌دلیل است- و گروهی می‌گویند: «آنها هفت نفر بودند، و هشتمین آنها سگشان بود.» بگو: «پروردگار من از تعدادشان آگاه‌تر است!» جز گروه کمی، تعداد آنها را نمی‌دانند. پس درباره آنان جز با دلیل سخن مگو؛ و از هیچ کس درباره آنها سؤال مکن! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۲۲) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آیه بعد، به پاره اى از اختلافات اشاره مى کند که در میان مردم در زمینه اصحاب کهف وجود دارد، از جمله درباره تعداد آنها مى گوید: گروهى از مردم خواهند گفت: آنها سه نفر بودند که چهارمینشان سگشان بود (سَیَقُولُونَ ثَلاثَةٌ رابِعُهُمْ کَلْبُهُمْ). و گروهى مى گویند: پنج نفر بودند که ششمین آنها سگ آنها بود (وَ یَقُولُونَ خَمْسَةٌ سادِسُهُمْ کَلْبُهُمْ). همه اینها سخنانى بدون دلیل، و تیر در تاریکى است (رَجْماً بِالْغَیْبِ). و گروهى مى گویند: آنها هفت نفر بودند و هشتمین آنها سگ آنها بود (وَ یَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَ ثامِنُهُمْ کَلْبُهُمْ). بگو: پروردگار من از تعداد آنها آگاه تر است (قُلْ رَبِّی أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِمْ). تنها گروه کمى تعداد آنها را مى دانند (ما یَعْلَمُهُمْ إِلاّ قَلِیلٌ). گر چه، در جمله هاى فوق، قرآن با صراحت تعداد آنها را بیان نکرده است، ولى از اشاراتى که در آیه وجود دارد مى توان فهمید: قول سوم همان قول صحیح و مطابق واقع است; چرا که به دنبال قول اول و دوم کلمه: رَجْماً بِالْغَیْبِ: تیر در تاریکى که اشاره به بى اساس بودن آنها است آمده، ولى در مورد قول سوم، نه تنها چنین تعبیرى نیست، بلکه تعبیر: بگو پروردگارم از تعداد آنها آگاه تر است و همچنین تعداد آنها را تنها گروه کمى مى دانند ذکر شده است که این خود، دلیلى است بر تأیید این قول، و در هر حال در پایان آیه اضافه مى کند: در مورد آنها بحث مکن! جز بحث مستدل، و توأم با دلیل و منطق (فَلا تُمارِ فِیهِمْ إِلاّ مِراءً ظاهِراً). مِراء ـ به طورى که راغب در مفردات مى گوید ـ در اصل، از مَرَیْتُ النّاقَةَ: یعنى پستان شتر را براى دوشیدن به دست گرفتم گرفته شده است، سپس، به بحث و گفتگو پیرامون چیزى که مورد شک و تردید است اطلاق گردیده. بنابراین، جمله فَلا تُمارِ فِیهِمْ إِلاّ مِراءً ظاهِراً مفهومش این است که: آن چنان با آنها منطقى و مستدل، سخن بگو که برترى منطق تو آشکار گردد. 🌺🌺🌺 به هر حال، مفهوم سخن این است که تو باید به اتکاء وحى الهى با آنها سخن بگوئى زیرا محکم ترین دلیل در این زمینه، همین دلیل است، و بنابراین از احدى ـ از آنها که بدون دلیل سخن مى گویند ـ درباره تعداد اصحاب کهف سؤال نکن (وَ لاتَسْتَفْتِ فِیهِمْ مِنْهُمْ أَحَداً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۲ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
2_144151472488600521.mp3
3M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه کهف آیه: ۲۲ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا» و هرگز در مورد کاری نگو: «من فردا آن را انجام می‌دهم»... (سوره مبارکه کهف/ آیه ۲۳) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ وَاذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسَىَ أَن يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا» مگر اینکه خدا بخواهد! و هرگاه فراموش کردی، (جبران کن) و پروردگارت را به خاطر بیاور؛ و بگو: «امیدوارم که پروردگارم مرا به راهی روشنتر از این هدایت کند!» (سوره مبارکه کهف/ آیه ۲۴) @ayehsobh
❇ تفســــــیر مگر این که خدا بخواهد (إِلاّ أَنْ یَشاءَ اللّهُ). یعنى در رابطه با اخبار آینده، و تصمیم بر انجام کارها، حتماً جمله ان شاء اللّه را اضافه کن; چرا که: اوّلاً: تو هرگز مستقل در تصمیم گیرى نیستى و اگر خدا نخواهد، هیچ کس توانائى بر هیچ کارى را ندارد. بنابراین، براى این که ثابت کنى نیروى تو از نیروى لا یزال او است، و قدرتت وابسته به قدرت او جمله ان شاء اللّه اگر خدا بخواهد را حتماً به سخنت اضافه کن. ثانیاً: خبر دادن قطعى براى انسان که قدرتش محدود است و احتمال ظهور موانع مختلف مى رود، صحیح و منطقى نیست، و چه بسا دروغ از آب در آید، مگر این که با جمله ان شاء اللّه همراه باشد. 🌺🌺🌺 سپس، به دنبال این جمله، قرآن مى گوید: هنگامى که یاد خدا را فراموش کردى بعد که متوجه شدى، پروردگارت را به خاطر بیاور (وَ اذْکُرْ رَبَّکَ إِذا نَسِیتَ). اشاره به این که اگر به خاطر فراموشى، جمله ان شاء اللّه را به سخنانى که از آینده خبر مى دهى، نیفزائى هر موقع به یادت آمد فوراً جبران کن، و بگو ان شاء اللّه ، که این کار گذشته را جبران خواهد کرد. و بگو امیدوارم پروردگارم مرا به راهى روشن تر از این هدایت کند (وَ قُلْ عَسى أَنْ یَهْدِیَنِ رَبِّی لاِ َقْرَبَ مِنْ هذا رَشَداً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۴ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
2_144151472494170749.mp3
1.76M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه کهف آیه: ۲۳_۲۴ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَلَبِثُوا فِي كَهْفِهِمْ ثَلَاثَ مِئَةٍ سِنِينَ وَازْدَادُوا تِسْعًا» آنها در غارشان سیصد سال درنگ کردند، و نُه سال (نیز) بر آن افزودند. (سوره مبارکه کهف/ آیه ۲۵) @ayehsobh
❇ تفســــــیر از قرائن موجود در آیات گذشته اجمالاً به دست آمد که خواب اصحاب کهف یک خواب بسیار طولانى بوده. این موضوع حس کنجکاوى هر شنونده اى را برمى انگیزد و مى خواهد دقیقاً بداند آنها چند سال در خواب طولانى بوده اند؟ 🌺🌺🌺 در آخرین آیات این داستان، که آیات مورد بحث است، شنونده را از تردید بیرون آورده مى گوید: آنها در غار خود سیصد سال درنگ کردند و نُه سال نیز بر آن افزودند! (وَ لَبِثُوا فِی کَهْفِهِمْ ثَلاثَ مِائَة سِنِینَ وَ ازْدَادُوا تِسْعاً). بنابراین، مجموع مدت توقف و خواب آنها در غار سیصد و نُه سال بود. جمعى معتقدند این تعبیر ـ که به جاى 309 سال، فرموده است 300 سال و نُه سال بر آن افزودند ـ اشاره به تفاوت سال هاى شمسى و قمرى است; چرا که آنها به حساب سال هاى شمسى سیصد سال توقف کردند، و با محاسبه سال هاى قمرى سیصد و نُه سال، و این، از لطائف تعبیر است که با یک تعبیر جزئى در عبارت واقعیت دیگرى را که نیاز به شرح دارد بازگو کنند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۵ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «قُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثُوا لَهُ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَبْصِرْ بِهِ وَأَسْمِعْ مَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا يُشْرِكُ فِي حُكْمِهِ أَحَدًا» بگو: «خداوند از مدّت توقفشان آگاه‌تر است؛ غیب آسمانها و زمین از آن اوست! راستی چه بینا و شنواست! آنها هیچ ولیّ و سرپرستی جز او ندارند! و او هیچ کس را در حکم خود شرکت نمی‌دهد!» (سوره مبارکه کهف/ آیه ۲۶) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آنگاه براى این که به گفتگوهاى مختلف مردم، در این باره پایان دهد مى گوید: بگو خداوند از مدت توقف آنها آگاه‌تر است (قُلِ اللّهُ أَعْلَمُ بِما لَبِثُوا). چرا که غیب آسمان ها و زمین از آن او است و او از هر کس به حال آنها آگاه‌تر مى باشد (لَهُ غَیْبُ السَّماواتِ وَ الاْ َرْضِ). کسى که از پنهان و آشکار، در مجموعه جهان هستى با خبر است، چگونه ممکن است از مدت توقف اصحاب کهف آگاه نباشد. راستى او چه بینا و چه شنوا است (أَبْصِرْ بِهِ وَ أَسْمِعْ). به همین دلیل، ساکنان آسمان ها و زمین، هیچ ولىّ و سرپرستى جز او ندارند (ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِىّ). 🌺🌺🌺 در این که ضمیر ما لَهُمْ به چه کسانى برمى گردد؟ در میان مفسران گفتگو است: جمعى معتقدند: اشاره به ساکنان زمین و آسمان است. ولى بعضى دیگر آن را اشاره به اصحاب کهف مى دانند، یعنى اصحاب کهف ولىّ و سرپرستى جز خدا نداشتند، او بود که در این ماجرا همه جا با آن‌ها بود و از آنان حمایت مى کرد. اما با توجه به جمله قبل از آن، که از غیب آسمان‌ها و زمین سخن مى‌گوید تفسیر اول صحیح تر به نظر مى رسد. و در پایان آیه، اضافه مى کند: و هیچ کس را در حکم خود شریک نمى نماید (وَ لایُشْرِکُ فِی حُکْمِهِ أَحَداً). در حقیقت این تأکیدى است بر ولایت مطلقه خداوند که نه شخص دیگرى بر جهانیان ولایت دارد و نه کسى شریک در ولایت او است. یعنى نه بالاستقلال و نه مشترکاً شخص دیگرى در ولایت جهان نفوذ ندارد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۶ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غار اصحاب کهف در الرجیب اردن «واقعیتی که از آن به افسانه، تعبیر شده!»
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَاتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِن كِتَابِ رَبِّكَ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَلَن تَجِدَ مِن دُونِهِ مُلْتَحَدًا» آنچه را از کتاب پروردگارت به تو وحی شده تلاوت کن! هیچ چیز سخنان او را دگرگون نمی‌سازد؛ و هرگز پناه‌گاهی جز او نمی‌یابی! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۲۷) @ayehsobh
❇ تفســــــیر در این آیه، روى سخن را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) کرده مى گوید: آنچه به تو از کتاب پروردگارت وحى شده، تلاوت کن (وَ اتْلُ ما أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنْ کِتابِ رَبِّکَ). و اعتنا به گفته‌هاى این و آن ـ که آمیخته به دروغ و خرافات و مطالب بى اساس است ـ مکن، تکیه گاه بحث تو، در این امور، تنها باید وحى الهى باشد. چرا که هیچ چیز سخنان او را دگرگون نمی‌کند و در گفتار (و معلومات) او تغییر و تبدیل راه ندارد (لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ). کلام و علم او همچون علم و کلام بندگان، نیست که هر روز بر اثر کشف و آگاهى تازه اى دستخوش تغییر و تبدیل شود و به همین جهت، صددرصد نتوان بر آن اعتماد نمود. روى همین جهات، هیچ ملجأ و پناهگاهى جز او نمى یابى (وَ لَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً). مُلْتَحَد از ماده لحد (بر وزن مهد) به معنى حفره اى است که از وسط، به یکى از دو طرف مایل شده باشد (همانند لحدى که براى قبر مى سازند) و به همین جهت، مُلْتَحَد به جائى گفته مى شود که انسان تمایل به آن پیدا مى کند و سپس به معنى ملجأ و پناهگاه آمده است. 🌺🌺🌺 شایان توجه این که دو آیه اخیر، از چندین راه، احاطه علمى خداوند را به همه موجودات عالم، بیان کرده است: الف ـ نخست مى گوید: غیب آسمان ها و زمین از آن او است و به همین دلیل او از همه آنها آگاه است. ب ـ و اضافه مى کند: او چه بینا و چه شنوا است؟! ج ـ باز مى گوید: تنها ولىّ و سرپرست، او است، و او از همه آگاه تر است. د ـ و نیز مى افزاید: هیچ کس را در حکم خود شریک نمى نماید تا علم و دانش او محدود شود. هـ ـ سپس مى فرماید: در علم و کلام او تغییر و تبدیلى پیدا نمى شود، تا از ارزش و ثبات آن بکاهد. و ـ و در آخرین جمله مى گوید: تنها پناهگاه در عالم او است، و طبعاً او از تمام پناهندگان خویش آگاهى دارد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۷ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
2_144151472504309817.mp3
3.33M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه کهف آیه: ۲۵_۲۷ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا» با کسانی باش که پروردگار خود را صبح و عصر می‌خوانند، و تنها رضای او را می‌طلبند! و هرگز بخاطر زیورهای دنیا، چشمان خود را از آنها برمگیر! و از کسانی که قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم اطاعت مکن! همانها که از هوای نفس پیروی کردند، و کارهایشان افراطی است. (سوره مبارکه کهف/ آیه ۲۸) @ayehsobh