eitaa logo
هر صبح یک آیه
890 دنبال‌کننده
613 عکس
127 ویدیو
13 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
راهکارهای زندگی موفق در جزء سی‌ام قرآن کریم👆👆👆 التماس دعا🤲 @shohadagomnamk
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «سَيَقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَّابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَيَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَيْبِ وَيَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ قُل رَّبِّي أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا وَلَا تَسْتَفْتِ فِيهِم مِّنْهُمْ أَحَدًا» گروهی خواهند گفت: «آنها سه نفر بودند، که چهارمین آنها سگشان بود!» و گروهی می‌گویند: «پنچ نفر بودند، که ششمین آنها سگشان بود.» -همه این‌ها سخنانی بی‌دلیل است- و گروهی می‌گویند: «آنها هفت نفر بودند، و هشتمین آنها سگشان بود.» بگو: «پروردگار من از تعدادشان آگاه‌تر است!» جز گروه کمی، تعداد آنها را نمی‌دانند. پس درباره آنان جز با دلیل سخن مگو؛ و از هیچ کس درباره آنها سؤال مکن! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۲۲) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آیه بعد، به پاره اى از اختلافات اشاره مى کند که در میان مردم در زمینه اصحاب کهف وجود دارد، از جمله درباره تعداد آنها مى گوید: گروهى از مردم خواهند گفت: آنها سه نفر بودند که چهارمینشان سگشان بود (سَیَقُولُونَ ثَلاثَةٌ رابِعُهُمْ کَلْبُهُمْ). و گروهى مى گویند: پنج نفر بودند که ششمین آنها سگ آنها بود (وَ یَقُولُونَ خَمْسَةٌ سادِسُهُمْ کَلْبُهُمْ). همه اینها سخنانى بدون دلیل، و تیر در تاریکى است (رَجْماً بِالْغَیْبِ). و گروهى مى گویند: آنها هفت نفر بودند و هشتمین آنها سگ آنها بود (وَ یَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَ ثامِنُهُمْ کَلْبُهُمْ). بگو: پروردگار من از تعداد آنها آگاه تر است (قُلْ رَبِّی أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِمْ). تنها گروه کمى تعداد آنها را مى دانند (ما یَعْلَمُهُمْ إِلاّ قَلِیلٌ). گر چه، در جمله هاى فوق، قرآن با صراحت تعداد آنها را بیان نکرده است، ولى از اشاراتى که در آیه وجود دارد مى توان فهمید: قول سوم همان قول صحیح و مطابق واقع است; چرا که به دنبال قول اول و دوم کلمه: رَجْماً بِالْغَیْبِ: تیر در تاریکى که اشاره به بى اساس بودن آنها است آمده، ولى در مورد قول سوم، نه تنها چنین تعبیرى نیست، بلکه تعبیر: بگو پروردگارم از تعداد آنها آگاه تر است و همچنین تعداد آنها را تنها گروه کمى مى دانند ذکر شده است که این خود، دلیلى است بر تأیید این قول، و در هر حال در پایان آیه اضافه مى کند: در مورد آنها بحث مکن! جز بحث مستدل، و توأم با دلیل و منطق (فَلا تُمارِ فِیهِمْ إِلاّ مِراءً ظاهِراً). مِراء ـ به طورى که راغب در مفردات مى گوید ـ در اصل، از مَرَیْتُ النّاقَةَ: یعنى پستان شتر را براى دوشیدن به دست گرفتم گرفته شده است، سپس، به بحث و گفتگو پیرامون چیزى که مورد شک و تردید است اطلاق گردیده. بنابراین، جمله فَلا تُمارِ فِیهِمْ إِلاّ مِراءً ظاهِراً مفهومش این است که: آن چنان با آنها منطقى و مستدل، سخن بگو که برترى منطق تو آشکار گردد. 🌺🌺🌺 به هر حال، مفهوم سخن این است که تو باید به اتکاء وحى الهى با آنها سخن بگوئى زیرا محکم ترین دلیل در این زمینه، همین دلیل است، و بنابراین از احدى ـ از آنها که بدون دلیل سخن مى گویند ـ درباره تعداد اصحاب کهف سؤال نکن (وَ لاتَسْتَفْتِ فِیهِمْ مِنْهُمْ أَحَداً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۲ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
2_144151472488600521.mp3
3M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه کهف آیه: ۲۲ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا» و هرگز در مورد کاری نگو: «من فردا آن را انجام می‌دهم»... (سوره مبارکه کهف/ آیه ۲۳) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ وَاذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسَىَ أَن يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا» مگر اینکه خدا بخواهد! و هرگاه فراموش کردی، (جبران کن) و پروردگارت را به خاطر بیاور؛ و بگو: «امیدوارم که پروردگارم مرا به راهی روشنتر از این هدایت کند!» (سوره مبارکه کهف/ آیه ۲۴) @ayehsobh
❇ تفســــــیر مگر این که خدا بخواهد (إِلاّ أَنْ یَشاءَ اللّهُ). یعنى در رابطه با اخبار آینده، و تصمیم بر انجام کارها، حتماً جمله ان شاء اللّه را اضافه کن; چرا که: اوّلاً: تو هرگز مستقل در تصمیم گیرى نیستى و اگر خدا نخواهد، هیچ کس توانائى بر هیچ کارى را ندارد. بنابراین، براى این که ثابت کنى نیروى تو از نیروى لا یزال او است، و قدرتت وابسته به قدرت او جمله ان شاء اللّه اگر خدا بخواهد را حتماً به سخنت اضافه کن. ثانیاً: خبر دادن قطعى براى انسان که قدرتش محدود است و احتمال ظهور موانع مختلف مى رود، صحیح و منطقى نیست، و چه بسا دروغ از آب در آید، مگر این که با جمله ان شاء اللّه همراه باشد. 🌺🌺🌺 سپس، به دنبال این جمله، قرآن مى گوید: هنگامى که یاد خدا را فراموش کردى بعد که متوجه شدى، پروردگارت را به خاطر بیاور (وَ اذْکُرْ رَبَّکَ إِذا نَسِیتَ). اشاره به این که اگر به خاطر فراموشى، جمله ان شاء اللّه را به سخنانى که از آینده خبر مى دهى، نیفزائى هر موقع به یادت آمد فوراً جبران کن، و بگو ان شاء اللّه ، که این کار گذشته را جبران خواهد کرد. و بگو امیدوارم پروردگارم مرا به راهى روشن تر از این هدایت کند (وَ قُلْ عَسى أَنْ یَهْدِیَنِ رَبِّی لاِ َقْرَبَ مِنْ هذا رَشَداً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۴ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
2_144151472494170749.mp3
1.76M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه کهف آیه: ۲۳_۲۴ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَلَبِثُوا فِي كَهْفِهِمْ ثَلَاثَ مِئَةٍ سِنِينَ وَازْدَادُوا تِسْعًا» آنها در غارشان سیصد سال درنگ کردند، و نُه سال (نیز) بر آن افزودند. (سوره مبارکه کهف/ آیه ۲۵) @ayehsobh
❇ تفســــــیر از قرائن موجود در آیات گذشته اجمالاً به دست آمد که خواب اصحاب کهف یک خواب بسیار طولانى بوده. این موضوع حس کنجکاوى هر شنونده اى را برمى انگیزد و مى خواهد دقیقاً بداند آنها چند سال در خواب طولانى بوده اند؟ 🌺🌺🌺 در آخرین آیات این داستان، که آیات مورد بحث است، شنونده را از تردید بیرون آورده مى گوید: آنها در غار خود سیصد سال درنگ کردند و نُه سال نیز بر آن افزودند! (وَ لَبِثُوا فِی کَهْفِهِمْ ثَلاثَ مِائَة سِنِینَ وَ ازْدَادُوا تِسْعاً). بنابراین، مجموع مدت توقف و خواب آنها در غار سیصد و نُه سال بود. جمعى معتقدند این تعبیر ـ که به جاى 309 سال، فرموده است 300 سال و نُه سال بر آن افزودند ـ اشاره به تفاوت سال هاى شمسى و قمرى است; چرا که آنها به حساب سال هاى شمسى سیصد سال توقف کردند، و با محاسبه سال هاى قمرى سیصد و نُه سال، و این، از لطائف تعبیر است که با یک تعبیر جزئى در عبارت واقعیت دیگرى را که نیاز به شرح دارد بازگو کنند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۵ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «قُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثُوا لَهُ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَبْصِرْ بِهِ وَأَسْمِعْ مَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا يُشْرِكُ فِي حُكْمِهِ أَحَدًا» بگو: «خداوند از مدّت توقفشان آگاه‌تر است؛ غیب آسمانها و زمین از آن اوست! راستی چه بینا و شنواست! آنها هیچ ولیّ و سرپرستی جز او ندارند! و او هیچ کس را در حکم خود شرکت نمی‌دهد!» (سوره مبارکه کهف/ آیه ۲۶) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آنگاه براى این که به گفتگوهاى مختلف مردم، در این باره پایان دهد مى گوید: بگو خداوند از مدت توقف آنها آگاه‌تر است (قُلِ اللّهُ أَعْلَمُ بِما لَبِثُوا). چرا که غیب آسمان ها و زمین از آن او است و او از هر کس به حال آنها آگاه‌تر مى باشد (لَهُ غَیْبُ السَّماواتِ وَ الاْ َرْضِ). کسى که از پنهان و آشکار، در مجموعه جهان هستى با خبر است، چگونه ممکن است از مدت توقف اصحاب کهف آگاه نباشد. راستى او چه بینا و چه شنوا است (أَبْصِرْ بِهِ وَ أَسْمِعْ). به همین دلیل، ساکنان آسمان ها و زمین، هیچ ولىّ و سرپرستى جز او ندارند (ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِىّ). 🌺🌺🌺 در این که ضمیر ما لَهُمْ به چه کسانى برمى گردد؟ در میان مفسران گفتگو است: جمعى معتقدند: اشاره به ساکنان زمین و آسمان است. ولى بعضى دیگر آن را اشاره به اصحاب کهف مى دانند، یعنى اصحاب کهف ولىّ و سرپرستى جز خدا نداشتند، او بود که در این ماجرا همه جا با آن‌ها بود و از آنان حمایت مى کرد. اما با توجه به جمله قبل از آن، که از غیب آسمان‌ها و زمین سخن مى‌گوید تفسیر اول صحیح تر به نظر مى رسد. و در پایان آیه، اضافه مى کند: و هیچ کس را در حکم خود شریک نمى نماید (وَ لایُشْرِکُ فِی حُکْمِهِ أَحَداً). در حقیقت این تأکیدى است بر ولایت مطلقه خداوند که نه شخص دیگرى بر جهانیان ولایت دارد و نه کسى شریک در ولایت او است. یعنى نه بالاستقلال و نه مشترکاً شخص دیگرى در ولایت جهان نفوذ ندارد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۶ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh